Sida 166 av 421

Re: Senaste version 2020.32

Postat: 25 aug 2020 08:11
av Hedman
Legato skrev:
EnTraktor skrev:
Installerar 32.3 precis. Först i Sverige?
Nej, inte ens först på Tyresö ;)
Jag fick också 32.3 nu, får väl ut och titta på förmiddagsfikan :)

Re: Senaste version 2020.32

Postat: 25 aug 2020 09:36
av Klintan
Noterade ny funktion, automatisk upplåsning av laddlucka och bil vid stopp av laddning på CCS-laddare från tredje part.
Det verkar lite dumt, brukar ju gå att stoppa för vem som helst? Jag vill inte att någon knycker adapter eller något i bilen.
IMG_20200825_093231.jpg
Edit, engelska texten skiljer sig från den svenska, är det ett syftningsfel? Om bilen är upplåst låses laddporten upp automatiskt?
Third-Party Charging Stations
When charging at a third-party CCS Combo 2 charging station, the charge port will now automatically unlatch once charging has stopped and your car is unlocked to allow easy removal of the charge cable.

Re: Senaste version 2020.32

Postat: 25 aug 2020 09:42
av strejf
Klintan skrev:
Noterade ny funktion, automatisk upplåsning av laddlucka och bil vid stopp av laddning på CCS-laddare från tredje part.
Det verkar lite dumt, brukar ju gå att stoppa för vem som helst? Jag vill inte att någon knycker adapter eller något i bilen.
IMG_20200825_093231.jpg
Du måste fortfarande låsa upp bilen för att kunna koppla ur sladden. Så tolkar jag det iaf.

Re: Senaste version 2020.32

Postat: 25 aug 2020 10:07
av Klintan
Ja, så måste det vara. Engelska texten var tydligare.

Re: Senaste version 2020.32

Postat: 25 aug 2020 13:05
av spacecoin
Hade ju varit perfekt om dom öppnade trunken också när dom ändå håller på. Folk i EU har väl inte laddkabeln i knäet. I USA tror jag de flesta laddare har egen kabel.

Re: Senaste version 2020.32

Postat: 25 aug 2020 13:07
av hooked
spacecoin skrev:
Hade ju varit perfekt om dom öppnade trunken också när dom ändå håller på. Folk i EU har väl inte laddkabeln i knäet. I USA tror jag de flesta laddare har egen kabel.
CCS-laddare har alltid kabel och den nya funktionen gällde bara CCS, inte Type2.

Re: Senaste version 2020.32

Postat: 25 aug 2020 13:17
av Svenssons
hooked skrev:
spacecoin skrev:
Hade ju varit perfekt om dom öppnade trunken också när dom ändå håller på. Folk i EU har väl inte laddkabeln i knäet. I USA tror jag de flesta laddare har egen kabel.
CCS-laddare har alltid kabel och den nya funktionen gällde bara CCS, inte Type2.
Även för Typ 2 så skulle inte jag vilja att trunken öppnades av sig själv. Dels kanske jag vill lägga kabeln i frunken och dels så kan det ligga tex snö som jag vill plocka bort innan trunken öppnas automatiskt.



Vet att Model 3 idag inte kan öppna trunken automatiskt men funktionen kommer och de andra modellerna har liknande problem.

Re: Senaste version 2020.32

Postat: 25 aug 2020 13:20
av spacecoin
hooked skrev:
spacecoin skrev:
Hade ju varit perfekt om dom öppnade trunken också när dom ändå håller på. Folk i EU har väl inte laddkabeln i knäet. I USA tror jag de flesta laddare har egen kabel.
CCS-laddare har alltid kabel och den nya funktionen gällde bara CCS, inte Type2.
Jag läste lite slarvigt. Önsketänkade.

Jag använder för övrigt Tesla Remote och Siri-shortcut för att automatisera detta då jag har bilen i ett typ2-laddargarage. Kör den då jag är i hissen ner.

0. Väck bilen
1. Lås upp charge port
2. Öppna trunk.

Re: Senaste version 2020.32

Postat: 25 aug 2020 15:53
av Hedman
Funktionen som kom nu som jag inte sett tidigare var fler inställningar för fjädringen. Temporär höjning då återgår den efter en stund till tidigare läge automatiskt. Du kan låsa den ifall du så önskar då återgår den när farten blir för hög.

Sedan lite smart säkerhet. Bromsar man kraftigt under 50km/h så blinkar bromslamporna för att varna bakomliggande bilar lite extra samtidigt sätts varningsblinkers på när du stannar. När du börjar köra så stängs dom av automatiskt.

Re: Senaste version 2020.32

Postat: 25 aug 2020 16:44
av Kilowatt
Det är ett jäkla spökbromsande nu igen tycker jag. 2020.32.2.
Främst motor/landsväg, fortfarande vid avfarter men även pga skuggor och andra oförklarliga skäl.

Re: Senaste version 2020.32

Postat: 25 aug 2020 16:54
av frippan
Testade lite 32.3 idag. Den saktar ner mycket mindre eller inget alls i kurvorna. Men fortfarande bromsar den in vid avfarter med NmA. Och blinkar lite här och där där den inte borde göra det.

Re: Senaste version 2020.32

Postat: 25 aug 2020 17:09
av LarsL
Borde ju absolut införa automatisk upplåsning av typ 2 sladden när laddningen är färdig och man låser upp bilen. Det är ju lite irriterande att behöva trycka på knappen varje morgon när man ska ha loss sladden.

Re: Senaste version 2020.32

Postat: 25 aug 2020 17:13
av kenjon
Är det irriterande att behöva trycka på en knapp? Vart är mänskligheten på väg? :-)

Re: Senaste version 2020.32

Postat: 25 aug 2020 17:16
av LarsL
kenjon skrev:
Är det irriterande att behöva trycka på en knapp? Vart är mänskligheten på väg? :-)
Speciellt när den inte riktigt reagerar varje gång och när den fungerar så tar det några sekunder innan kontakten lossnar. På Leafen behöver jag inte hacka loss kabel utan någon väntetid tid, mycket bättre.

Re: Senaste version 2020.32

Postat: 26 aug 2020 06:41
av Kilowatt
frippan skrev:
Testade lite 32.3 idag. Den saktar ner mycket mindre eller inget alls i kurvorna. Men fortfarande bromsar den in vid avfarter med NmA. Och blinkar lite här och där där den inte borde göra det.
Ja precis, det där blinkandet blir jag inte heller klok på. Har inte listat ut varför det händer ännu.

När jag ändå gnäller lite så är kartorna fortsatt väldigt dåligt uppdaterade med avseende på hastighet, antal körfält mm. Exempel: Väg 267 (sk ”Rotebroleden”) i Stockholm byggdes om från enfilig till tvåfilig i var riktning och stod klar för ca ett år sedan. Men fortfarande tror min bil att vägen är enfilig så det funkar inte med automatiska filbyten.

Man undrar hur processen för att uppdatera Google Maps ser ut? Det känns mer som att det borde finnas en integration mellan Trafikverket och Google där alla ändringar som Trafikverket registrerar automatiskt uppdaterar Google Maps? Trafikverket har en jäkla massa öppen data (https://www.trafikverket.se/tjanster/Op ... -erbjuder/). Nån som vet?

Re: Senaste version 2020.32

Postat: 26 aug 2020 07:28
av Svenssons
Det är inte Google Maps kartor för navigering i Tesla utan detta kommer från MapBox. De hämtar in data från flera olika källor och olika statliga myndigheters kartdata ligger högst sannolikt med där. Uppdatering lär dock inte ske omedelbart, varken från myndigheters data till MapBox och helt säkert inte från MapBox till bilen.

Re: Senaste version 2020.32

Postat: 26 aug 2020 09:55
av Kilowatt
Svenssons skrev:
Det är inte Google Maps kartor för navigering i Tesla utan detta kommer från MapBox. De hämtar in data från flera olika källor och olika statliga myndigheters kartdata ligger högst sannolikt med där. Uppdatering lär dock inte ske omedelbart, varken från myndigheters data till MapBox och helt säkert inte från MapBox till bilen.
Seriöst? Jag trodde de gått över till Google för länge sedan! Var tvungen att goggla upp det hela och du har såklart helt rätt. Jag fann följande (https://insideevs.com/news/410425/tesla ... elon-musk/)
"Tesla currently uses Google Maps as the base. Then, the Silicon Valley automaker will "pinpoint" specific locations of interests. The navigation data and routing engine are provided by another software company, MapBox, which has been working on these projects for about a decade now.

In 2018, MapBox acquired a routing engine named 'Vallhalla', which is now part of the core API MapBox provides to users and enterprise clients like Tesla, Facebook, and many more. MapBox claims they gather data from millions of devices that their application is a part of and they reach at least 600 million people a month."


Man lär sig nåt varje dag.

Men frågan kvarstår då om hur MapBox integreras med den officiella datan om våra vägar. Jag kollade upp mitt exempel med Rotebroleden, och Trafikverkets data verkar korrekt iaf. https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket

Eftersom datan och API'er är öppna så borde det kunna ske hyggligt regelbundet, och korrekt information om vägarna borde vara i allas intresse.

Re: Senaste version 2020.32

Postat: 26 aug 2020 11:31
av Svenssons
Byte från Google Maps till MapBox kan dels vara en kostnadsfråga men främst bero på att Tesla själva kan anpassa kartdata på ett annat sätt med MapBox. Det har pratats om väldigt exakta kartor som kommer från alla Tesla-bilar och detta är en viktig del i mer autonom körning.

MapBox plockar som sagt var data från flera olika håll, tex Open StreetMaps och sannolikt från statliga myndigheter. Hur ofta och hur datan plockas in kan nog endast MapBox svara på. Sannolikt levererar Tesla data till MapBox också.

Re: Senaste version 2020.32

Postat: 26 aug 2020 12:54
av BjornS
Frågan är ju varifrån Mapbox eller Tesla hämtar sin usla hastighetsdata. Mitt värsta exempel är Vikingavägen i Täby. Den har hastighetsgräns 50 km/t, men i Teslas karta är det 30 förbi alla busshållplatser! Så har det aldrig någonsin varit i verkligheten och inte heller i OpenStreetmap eller NVDB.

Jag upptäckte nyligen också att Törnskogstunneln nu har fel hastighet i norrgående riktning. Den har varit korrekt taggad 90 km/t sedan jag fick bilen förra året men är nu sedan några dagar feltaggad till 70 km/t i bilen. Både OpenStreetmap och NVDB har haft rätt data hela tiden.

Jag har skickat länk till Trafikverkets öppna data till Tesla och Elon flera gånger, men de drunknar ju i brus så det är nog tämligen liten chans att mina meddelanden uppmärksammas. Det är rätt irriterande att våra skattepengar har sett till att just den korrekta data som Tesla behöver finns gratis tillgänglig, men Tesla ids inte använda den utan köper skräp av någon annan istället.

Re: Senaste version 2020.32

Postat: 26 aug 2020 13:14
av BrooklynS
Haha, stora delar av E12 mellan Storuman och norska gränsen är begränsad till 40 km/h i databasen... :lol: :lol: :lol: = omöjligt att köra på AP.

Små grejor men ack så irriterande.

Re: Senaste version 2020.32

Postat: 26 aug 2020 13:25
av helix
BjornS skrev:
Frågan är ju varifrån Mapbox eller Tesla hämtar sin usla hastighetsdata. Mitt värsta exempel är Vikingavägen i Täby. Den har hastighetsgräns 50 km/t, men i Teslas karta är det 30 förbi alla busshållplatser! Så har det aldrig någonsin varit i verkligheten och inte heller i OpenStreetmap eller NVDB.

Jag upptäckte nyligen också att Törnskogstunneln nu har fel hastighet i norrgående riktning. Den har varit korrekt taggad 90 km/t sedan jag fick bilen förra året men är nu sedan några dagar feltaggad till 70 km/t i bilen. Både OpenStreetmap och NVDB har haft rätt data hela tiden.

Jag har skickat länk till Trafikverkets öppna data till Tesla och Elon flera gånger, men de drunknar ju i brus så det är nog tämligen liten chans att mina meddelanden uppmärksammas. Det är rätt irriterande att våra skattepengar har sett till att just den korrekta data som Tesla behöver finns gratis tillgänglig, men Tesla ids inte använda den utan köper skräp av någon annan istället.
Eftersom Tesla troligtvis redan kör skyltigenkänning i Shadowmode i 2020.32.x och samlar in data kommer det nog automatisk skyltavläsning inom någon av de närmsta versionerna.

Det finns tillräckligt med Teslor ute i trafik för att automatiskt bygga upp en egen databas som fall-back för att visa hastighetsdata när kameran inte kan se, vid dåligt väder och för ruttplanering där hastighetsdata är en parameter för beräkning av ankomsttid.

Teslas egna träning av data kommer nog bli den mest pålitlig jämfört med alla andra system som inte har en flotta med bilar som ligger och kör runt på alla vägar och kontinuerligt samlar in data. Att integrera data från google, trafikverket eller något annat kommer alltså bara vara en dålig och sämre idé eftersom datat är mer utdaterat.

Redan i Juni hittade hackern greentheonly spår i koden av hastighetsskyltar. Det brukar vara max en eller ett par månader från det att han gräver fram något till det lanseras publikt i alla bilar:


När väl proppen går ut tror jag vi kommer att ha väldigt korrekt data om hastigheter i våra bilar. Så håll ut ett tag till 8-)

Re: Senaste version 2020.32

Postat: 26 aug 2020 13:33
av Hertsh
helix skrev:
BjornS skrev:
Frågan är ju varifrån Mapbox eller Tesla hämtar sin usla hastighetsdata. Mitt värsta exempel är Vikingavägen i Täby. Den har hastighetsgräns 50 km/t, men i Teslas karta är det 30 förbi alla busshållplatser! Så har det aldrig någonsin varit i verkligheten och inte heller i OpenStreetmap eller NVDB.

Jag upptäckte nyligen också att Törnskogstunneln nu har fel hastighet i norrgående riktning. Den har varit korrekt taggad 90 km/t sedan jag fick bilen förra året men är nu sedan några dagar feltaggad till 70 km/t i bilen. Både OpenStreetmap och NVDB har haft rätt data hela tiden.

Jag har skickat länk till Trafikverkets öppna data till Tesla och Elon flera gånger, men de drunknar ju i brus så det är nog tämligen liten chans att mina meddelanden uppmärksammas. Det är rätt irriterande att våra skattepengar har sett till att just den korrekta data som Tesla behöver finns gratis tillgänglig, men Tesla ids inte använda den utan köper skräp av någon annan istället.
Eftersom Tesla troligtvis redan kör skyltigenkänning i Shadowmode i 2020.32.x och samlar in data kommer det nog automatisk skyltavläsning inom någon av de närmsta versionerna.

Det finns tillräckligt med Teslor ute i trafik för att automatiskt bygga upp en egen databas som fall-back för att visa hastighetsdata när kameran inte kan se, vid dåligt väder och för ruttplanering där hastighetsdata är en parameter för beräkning av ankomsttid.

Teslas egna träning av data kommer nog bli den mest pålitlig jämfört med alla andra system som inte har en flotta med bilar som ligger och kör runt på alla vägar och kontinuerligt samlar in data. Att integrera data från google, trafikverket eller något annat kommer alltså bara vara en dålig och sämre idé eftersom datat är mer utdaterat.

Redan i Juni hittade hackern greentheonly spår i koden av hastighetsskyltar. Det brukar vara max en eller ett par månader från det att han gräver fram något till det lanseras publikt i alla bilar:


När väl proppen går ut tror jag vi kommer att ha väldigt korrekt data om hastigheter i våra bilar. Så håll ut ett tag till 8-)
Älskar folk med sån positiv syn. Har du någon fakta gällande det där med shadow mode? Eller spekulerar/hoppas du bara?

Re: Senaste version 2020.32

Postat: 26 aug 2020 13:48
av helix
Hertsh skrev:
helix skrev:
BjornS skrev:
Frågan är ju varifrån Mapbox eller Tesla hämtar sin usla hastighetsdata. Mitt värsta exempel är Vikingavägen i Täby. Den har hastighetsgräns 50 km/t, men i Teslas karta är det 30 förbi alla busshållplatser! Så har det aldrig någonsin varit i verkligheten och inte heller i OpenStreetmap eller NVDB.

Jag upptäckte nyligen också att Törnskogstunneln nu har fel hastighet i norrgående riktning. Den har varit korrekt taggad 90 km/t sedan jag fick bilen förra året men är nu sedan några dagar feltaggad till 70 km/t i bilen. Både OpenStreetmap och NVDB har haft rätt data hela tiden.

Jag har skickat länk till Trafikverkets öppna data till Tesla och Elon flera gånger, men de drunknar ju i brus så det är nog tämligen liten chans att mina meddelanden uppmärksammas. Det är rätt irriterande att våra skattepengar har sett till att just den korrekta data som Tesla behöver finns gratis tillgänglig, men Tesla ids inte använda den utan köper skräp av någon annan istället.
Eftersom Tesla troligtvis redan kör skyltigenkänning i Shadowmode i 2020.32.x och samlar in data kommer det nog automatisk skyltavläsning inom någon av de närmsta versionerna.

Det finns tillräckligt med Teslor ute i trafik för att automatiskt bygga upp en egen databas som fall-back för att visa hastighetsdata när kameran inte kan se, vid dåligt väder och för ruttplanering där hastighetsdata är en parameter för beräkning av ankomsttid.

Teslas egna träning av data kommer nog bli den mest pålitlig jämfört med alla andra system som inte har en flotta med bilar som ligger och kör runt på alla vägar och kontinuerligt samlar in data. Att integrera data från google, trafikverket eller något annat kommer alltså bara vara en dålig och sämre idé eftersom datat är mer utdaterat.

Redan i Juni hittade hackern greentheonly spår i koden av hastighetsskyltar. Det brukar vara max en eller ett par månader från det att han gräver fram något till det lanseras publikt i alla bilar:


När väl proppen går ut tror jag vi kommer att ha väldigt korrekt data om hastigheter i våra bilar. Så håll ut ett tag till 8-)
Älskar folk med sån positiv syn. Har du någon fakta gällande det där med shadow mode? Eller spekulerar/hoppas du bara?
Hittar inte källan var jag läst just om Shadowmode, men det kan ha varit amerikanska forumet eller i någon tråd på reddit.

Oavsett vilket så kommer vi snart att ha automatisk skyltavläsning i våra bilar. Den saken är helt säker. Det är nog därför Tesla laggar efter och inte lägger någon krut på att uppdatera befintlig databas eller göra nya integrationer. De vet att realtidsdata som flottan samlar in successivt blir en bättre och mer pålitlig lösning i kombination med att bilen gör en realtidsavläsning när den passerar en skylt.

Green hittade grejer i koden i juni och Elon bekräftade att det var på G redan i maj:
https://www.teslarati.com/tesla-autopil ... detection/

Re: Senaste version 2020.32

Postat: 26 aug 2020 13:52
av BjornS
Även om Tesla fixar skyltläsning snart, är det ändå ett mysterium var de lyckats gräva upp så rutten data.
Mapbox säger att de bara använder Openstreetmaps hastighetstaggar, så det är inte därifrån Tesla hämtar sina:
Travel times
The Mapbox Directions API, Matrix API, and Optimization API all provide estimated trip durations. The time it takes to travel from one point to another is determined by many factors, including:

* The profile used (walking, cycling, or driving).
* The speed stored in the maxspeed tag in OpenStreetMap.
* Traffic derived from real-time telemetry data (when the traffic profile is used).
https://docs.mapbox.com/help/how-mapbox ... avel-times

Re: Senaste version 2020.32

Postat: 26 aug 2020 15:06
av Svenssons
BjornS skrev:
Även om Tesla fixar skyltläsning snart, är det ändå ett mysterium var de lyckats gräva upp så rutten data.
Mapbox säger att de bara använder Openstreetmaps hastighetstaggar, så det är inte därifrån Tesla hämtar sina:
Travel times
The Mapbox Directions API, Matrix API, and Optimization API all provide estimated trip durations. The time it takes to travel from one point to another is determined by many factors, including:

* The profile used (walking, cycling, or driving).
* The speed stored in the maxspeed tag in OpenStreetMap.
* Traffic derived from real-time telemetry data (when the traffic profile is used).
https://docs.mapbox.com/help/how-mapbox ... avel-times
Nyckelorden: "many factors, including:"

Det är alltså inte de ända källor för MapBox.