Re: VW I.D
Postat: 01 jan 2021 00:56
Tror ni på att använda en laddrobot?
Intressant tanke men känns som de är billigare att dra kablar till varje parkering speciellt på sikt, batterier är ju inte gratis. Men visst beror ju på hur stor andel av alla bilar ett parkeringshus som vill ladda.Zalman3 skrev:Tror ni på att använda en laddrobot?
Jag hoppas det säljs elfordon men skulle önska att VAG satte upp ett lika bra nätverk med snabbladdare som Teslas annars måste jag tyvärr säga att jag hoppas du har rätt för det kommer blir krig kring dom billiga laddarna.taliz skrev:Det kommer inte säljas 2000 ID3s per månad.
Det här var en engångsföreteelse pga decemberkampanjen som sagt.
Nu är det nytt år och VW har inte behov att göra ngt förrän potentiellt i slutet av året, beroende på hur övriga plugins & elbilar säljer.
Hur många som har köpt bor i lägenhet utan att ladda hemma? Skulle vara grymt intressant med statistik.Fredrik j skrev:Det finns ju 2600 e-golf sedan tidigare. ID3 används väl på samma sätt?
Misstänker att id3 bara undantagsvis kommer laddas på andra platser än hemma. Vi skulle lätt kunna ha en som andrabil.
Jag har kört e-Niro i ett par år och har beställt en ID4. Jag kör regelbundet 75 mil uppåt i landet från Skåne och planerar att fortsätta med det även med min ID4. Resor neråt kontinenten hoppas jag också på när pandemin är över. Än så länge är jag inte det minsta orolig för laddnätverket, men det är klart att det måste fortsätta byggas ut. Det finns redan lika många ställen eller fler med med HPC-laddare som det finns SuC i södra Sverige. Än så länge är det extremt lågt tyck på dessa, och jag tror inte några tusen ID3 kommer förändra det det närmsta året. Priset bryr jag mig inte det minsta om så länge tjänsten som erbjuds är bra. Man kan ladda en väldig massa kWh på Ionity för de 150 000 kr som skiljer en maxutrustad ID4 från en basic Model Y med dragkrok. I Tyskland kryllar det av HPC-laddare, så där lär problemet bli än mindre. Hade jag rört mig mycket i norra halvan av Sverige hade jag däremot tvekat att ha någon annan elbil är Tesla som enda bil.NiklasTesla skrev:Någon här som köpt/beställt ID 3 och som planerar att åka långt med bilen alt känner någon som har tankar kring detta och köpt?
Med ca 2000bilar levererade i dec i Sverige ser jag kommande problem med laddning för många ID3 ägare och andra elfordonsägare (speciellt om det skall säljas ca 2000bilar per månad varje månad).
Förstår köp om man kan ladda hemma och endast planerar korta körsträckor men för alla andra kan det nog bli både knepigt och dyrt med ID 3 och laddning närmsta året/åren då jag ser framför mig att infrastrukturen inte hinner ikapp den mängd med elfordon som säljs.
Borträknat är Tesla som fattat detta med att infrastrukturen kring laddning måste hänga med försäljningen av antalet enheter och priset per kwh ej får bli för högt.
Mvh
En högst ovetenskaplig studie ger att id3 har dykt upp på många garageuppfarter intill en passat av nyare modell. ID3 har konkurrerat ut en äldre andrabil i många fall.NiklasTesla skrev:Hur många som har köpt bor i lägenhet utan att ladda hemma? Skulle vara grymt intressant med statistik.Fredrik j skrev:Det finns ju 2600 e-golf sedan tidigare. ID3 används väl på samma sätt?
Misstänker att id3 bara undantagsvis kommer laddas på andra platser än hemma. Vi skulle lätt kunna ha en som andrabil.
Mvh
Om bilen i motorvägshastighet drar ca 2kwh/mil och du betar ca 9sek/kwh så är det 18sek/mil. Då är det bara ca 8000mil innan du har kört in mellanskillnaden på 150tkr.iAkita skrev:Jag har kört e-Niro i ett par år och har beställt en ID4. Jag kör regelbundet 75 mil uppåt i landet från Skåne och planerar att fortsätta med det även med min ID4. Resor neråt kontinenten hoppas jag också på när pandemin är över. Än så länge är jag inte det minsta orolig för laddnätverket, men det är klart att det måste fortsättas att bygga ut. Det finns redan lika många ställen eller fler med med HPC-laddare som det finns SuC i södra Sverige. Än så länge är det extremt lågt tyck på dessa, och jag tror inte några tusen ID3 kommer förändra det det närmsta året. Priset bryr jag mig inte det minsta om så länge tjänsten som erbjuds är bra. Man kan ladda en väldig massa kWh på Ionity för de 150 00 kr som skiljer en maxutrustad ID4 från en basic Model Y med dragkrok. I Tyskland kryllar det av HPC-laddare, så där lär problemet bli än mindre. Hade jag rört mig mycket i norra halvan av Sverige hade jag däremot tvekat att ha någon annan elbil är Tesla som enda bil.NiklasTesla skrev:Någon här som köpt/beställt ID 3 och som planerar att åka långt med bilen alt känner någon som har tankar kring detta och köpt?
Med ca 2000bilar levererade i dec i Sverige ser jag kommande problem med laddning för många ID3 ägare och andra elfordonsägare (speciellt om det skall säljas ca 2000bilar per månad varje månad).
Förstår köp om man kan ladda hemma och endast planerar korta körsträckor men för alla andra kan det nog bli både knepigt och dyrt med ID 3 och laddning närmsta året/åren då jag ser framför mig att infrastrukturen inte hinner ikapp den mängd med elfordon som säljs.
Borträknat är Tesla som fattat detta med att infrastrukturen kring laddning måste hänga med försäljningen av antalet enheter och priset per kwh ej får bli för högt.
Mvh
"Man kan tanka väldigt mycket diesel för prisskillnaden mellan en beggad dieselbil och en ny elbil".iAkita skrev:Priset bryr jag mig inte det minsta om så länge tjänsten som erbjuds är bra. Man kan ladda en väldig massa kWh på Ionity för de 150 000 kr som skiljer en maxutrustad ID4 från en basic Model Y med dragkrok.
Hoppas du har rätt för jag bor i lägenhet utan möjlighet att ladda hemma.Fredrik j skrev:En högst ovetenskaplig studie ger att id3 har dykt upp på många garageuppfarter intill en passat av nyare modell. ID3 har konkurrerat ut en äldre andrabil i många fall.NiklasTesla skrev:Hur många som har köpt bor i lägenhet utan att ladda hemma? Skulle vara grymt intressant med statistik.Fredrik j skrev:Det finns ju 2600 e-golf sedan tidigare. ID3 används väl på samma sätt?
Misstänker att id3 bara undantagsvis kommer laddas på andra platser än hemma. Vi skulle lätt kunna ha en som andrabil.
Mvh
Hur ser siffrorna ut för tesla tror du? Hur många bor i lägenhet utan möjlighet att ladda? Jag vet att dom finns men jag tror det är en minoritet.
Model Y säls väl inte med gratis supercharging? I vilket fall, om man laddar då mycket längs vägen finns det ett antal olika abonnemang att välja på som får mer kostnaden. Med VW's abonnemang kostar det till exempel 3,30 kr/kWh på Ionity.NiklasTesla skrev:Om bilen i motorvägshastighet drar ca 2kwh/mil och du betar ca 9sek/kwh så är det 18sek/mil. Då är det bara ca 8000mil innan du har kört in mellanskillnaden på 150tkr.iAkita skrev:Jag har kört e-Niro i ett par år och har beställt en ID4. Jag kör regelbundet 75 mil uppåt i landet från Skåne och planerar att fortsätta med det även med min ID4. Resor neråt kontinenten hoppas jag också på när pandemin är över. Än så länge är jag inte det minsta orolig för laddnätverket, men det är klart att det måste fortsättas att bygga ut. Det finns redan lika många ställen eller fler med med HPC-laddare som det finns SuC i södra Sverige. Än så länge är det extremt lågt tyck på dessa, och jag tror inte några tusen ID3 kommer förändra det det närmsta året. Priset bryr jag mig inte det minsta om så länge tjänsten som erbjuds är bra. Man kan ladda en väldig massa kWh på Ionity för de 150 00 kr som skiljer en maxutrustad ID4 från en basic Model Y med dragkrok. I Tyskland kryllar det av HPC-laddare, så där lär problemet bli än mindre. Hade jag rört mig mycket i norra halvan av Sverige hade jag däremot tvekat att ha någon annan elbil är Tesla som enda bil.NiklasTesla skrev:Någon här som köpt/beställt ID 3 och som planerar att åka långt med bilen alt känner någon som har tankar kring detta och köpt?
Med ca 2000bilar levererade i dec i Sverige ser jag kommande problem med laddning för många ID3 ägare och andra elfordonsägare (speciellt om det skall säljas ca 2000bilar per månad varje månad).
Förstår köp om man kan ladda hemma och endast planerar korta körsträckor men för alla andra kan det nog bli både knepigt och dyrt med ID 3 och laddning närmsta året/åren då jag ser framför mig att infrastrukturen inte hinner ikapp den mängd med elfordon som säljs.
Borträknat är Tesla som fattat detta med att infrastrukturen kring laddning måste hänga med försäljningen av antalet enheter och priset per kwh ej får bli för högt.
Mvh
Har gått bra hittills då utbyggnaden av laddarna har varit snabbare än antalet elfordon men om det nu kommer tryckas ut 1000tals med elfordon som inte är Tesla varje månad ser jag att det kommer bli problem närmsta kanske 3åren.
Mvh
Vad kostar det abonnemanget per månad?iAkita skrev:Model Y säls väl inte med gratis supercharging? I vilket fall, om man laddar då mycket längs vägen finns det ett antal olika abonnemang att välja på som får mer kostnaden. Med VW's abonnemang kostar det till exempel 3,30 kr/kWh på Ionity.NiklasTesla skrev:Om bilen i motorvägshastighet drar ca 2kwh/mil och du betar ca 9sek/kwh så är det 18sek/mil. Då är det bara ca 8000mil innan du har kört in mellanskillnaden på 150tkr.iAkita skrev:Jag har kört e-Niro i ett par år och har beställt en ID4. Jag kör regelbundet 75 mil uppåt i landet från Skåne och planerar att fortsätta med det även med min ID4. Resor neråt kontinenten hoppas jag också på när pandemin är över. Än så länge är jag inte det minsta orolig för laddnätverket, men det är klart att det måste fortsättas att bygga ut. Det finns redan lika många ställen eller fler med med HPC-laddare som det finns SuC i södra Sverige. Än så länge är det extremt lågt tyck på dessa, och jag tror inte några tusen ID3 kommer förändra det det närmsta året. Priset bryr jag mig inte det minsta om så länge tjänsten som erbjuds är bra. Man kan ladda en väldig massa kWh på Ionity för de 150 00 kr som skiljer en maxutrustad ID4 från en basic Model Y med dragkrok. I Tyskland kryllar det av HPC-laddare, så där lär problemet bli än mindre. Hade jag rört mig mycket i norra halvan av Sverige hade jag däremot tvekat att ha någon annan elbil är Tesla som enda bil.NiklasTesla skrev:Någon här som köpt/beställt ID 3 och som planerar att åka långt med bilen alt känner någon som har tankar kring detta och köpt?
Med ca 2000bilar levererade i dec i Sverige ser jag kommande problem med laddning för många ID3 ägare och andra elfordonsägare (speciellt om det skall säljas ca 2000bilar per månad varje månad).
Förstår köp om man kan ladda hemma och endast planerar korta körsträckor men för alla andra kan det nog bli både knepigt och dyrt med ID 3 och laddning närmsta året/åren då jag ser framför mig att infrastrukturen inte hinner ikapp den mängd med elfordon som säljs.
Borträknat är Tesla som fattat detta med att infrastrukturen kring laddning måste hänga med försäljningen av antalet enheter och priset per kwh ej får bli för högt.
Mvh
Har gått bra hittills då utbyggnaden av laddarna har varit snabbare än antalet elfordon men om det nu kommer tryckas ut 1000tals med elfordon som inte är Tesla varje månad ser jag att det kommer bli problem närmsta kanske 3åren.
Mvh
Det kan nog vara så att du får hålla dig till tesla då.NiklasTesla skrev:Hoppas du har rätt för jag bor i lägenhet utan möjlighet att ladda hemma.Fredrik j skrev:En högst ovetenskaplig studie ger att id3 har dykt upp på många garageuppfarter intill en passat av nyare modell. ID3 har konkurrerat ut en äldre andrabil i många fall.NiklasTesla skrev:Hur många som har köpt bor i lägenhet utan att ladda hemma? Skulle vara grymt intressant med statistik.Fredrik j skrev:Det finns ju 2600 e-golf sedan tidigare. ID3 används väl på samma sätt?
Misstänker att id3 bara undantagsvis kommer laddas på andra platser än hemma. Vi skulle lätt kunna ha en som andrabil.
Mvh
Hur ser siffrorna ut för tesla tror du? Hur många bor i lägenhet utan möjlighet att ladda? Jag vet att dom finns men jag tror det är en minoritet.jag kan i värsta fall åka till närmsta SuC och ladda Teslan.
Abonnemanget kostar 199 kr i månaden, mindre första året. Om vi slår ut dina 8000 mil och 16 000 kWh över fyra år blir totalkostnaden alltså 63952 kr, eller 4 kr/kWh. Vad tar Tesla nu? 2,90 kr/ kWh?NiklasTesla skrev:Vad kostar det abonnemanget per månad?iAkita skrev:Model Y säls väl inte med gratis supercharging? I vilket fall, om man laddar då mycket längs vägen finns det ett antal olika abonnemang att välja på som får mer kostnaden. Med VW's abonnemang kostar det till exempel 3,30 kr/kWh på Ionity.NiklasTesla skrev:
Om bilen i motorvägshastighet drar ca 2kwh/mil och du betar ca 9sek/kwh så är det 18sek/mil. Då är det bara ca 8000mil innan du har kört in mellanskillnaden på 150tkr.
Har gått bra hittills då utbyggnaden av laddarna har varit snabbare än antalet elfordon men om det nu kommer tryckas ut 1000tals med elfordon som inte är Tesla varje månad ser jag att det kommer bli problem närmsta kanske 3åren.
Mvh
Ser man i bilen om närmsta Ionity är ledig och fungerar?
Nyfiken på hur VW har löst detta samt Mvh
Det verkar som om det är gratis de tre första åren. Vet inte vad det kostar efter det.Anderzzon skrev:Tar Volkswagen betalt för uppkopplingen i bilen som Tesla?
Ah ok som de flesta tillverkare verkar göra alltså. I så fall kan man ju nästan säga att merkostnaden för abonnemang hos Ionity blir 100 kr i månaden om man jämför med en Tesla.iAkita skrev:Det verkar som om det är gratis de tre första åren. Vet inte vad det kostar efter det.Anderzzon skrev:Tar Volkswagen betalt för uppkopplingen i bilen som Tesla?
Får man satellitkartor och Netflix, youtube etc i VWn? Eller vad är "uppkoppling"?Anderzzon skrev:Ah ok som de flesta tillverkare verkar göra alltså. I så fall kan man ju nästan säga att merkostnaden för abonnemang hos Ionity blir 100 kr i månaden om man jämför med en Tesla.iAkita skrev:Det verkar som om det är gratis de tre första åren. Vet inte vad det kostar efter det.Anderzzon skrev:Tar Volkswagen betalt för uppkopplingen i bilen som Tesla?
Poängen är att jag tror att många tycker att det är värt att betala för Premium connectivity i Teslan för att man ska känna att man får ut max av bilen. Då blir det inte lika konstigt att betala för t.ex. abonnemang hos Ionity hos andra märken för att man ska få ut max av dessa bilar.taliz skrev:Får man satellitkartor och Netflix, youtube etc i VWn? Eller vad är "uppkoppling"?
Även om man inte betalar i Teslan så är det ju fortfarande live navigering etc.
Ingen aning vad man egentligen får. För vår e-Golf utgår abonnemanget om två månader. Vi får se om nånting livsviktigt slutar fungera. Skulle inte tro det. Men i en iD3 är det nog mer som är kopplat till online-tjänsten än i en Golf.taliz skrev:Får man satellitkartor och Netflix, youtube etc i VWn? Eller vad är "uppkoppling"?
Även om man inte betalar i Teslan så är det ju fortfarande live navigering etc.