Sida 165 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 05 aug 2018 15:37
av sch123
Jerker skrev:
Reportage om att dra husvagn med X:

https://weekend.di.se/bil/dragrace-pa-el
Lite roligt citat från artikeln...
Med 24 amperes superladdning trycktes det in ström med sådan fart att vi skulle kunna ha laddat helt fullt på en timma. 20 minuter räckte för att vi skulle ha tillräckligt med batteri för att ta oss hem.
24 ampere går inte fort :lol: men till hennes försvar är det är lätt att blanda ihop siffrorna eftersom reglaget för att ställa amperetalet fortfarande syns även när man laddar på superchargers Bild

Re: Artikel i media

Postat: 05 aug 2018 15:58
av Hok
kanylbullen skrev:
Jerker skrev:
Reportage om att dra husvagn med X:

https://weekend.di.se/bil/dragrace-pa-el
Trevlig artikel.

Här läsbar för de utan prenumeration: https://unv.is/weekend.di.se/bil/dragrace-pa-el

Jag träffade en norrman i Tystberga som släpade en 7 meter lång dubbelaxlad vagn på 2 ton, han sa att det drog ca 400 Wh/km i 80 km/h, men i artikeln har de en superlättviktsvagn och rapporterar samma förbrukning, det är lite märkligt.
Tack för länken som gick att läsa.

Angående förbrukningen så är det väl luftmotståndet och inte vikten som är den stora grejen för att hålla jämn fart. Förbrukning vid acceleration däremot påverkas naturligtvis av vikten.

Re: Artikel i media

Postat: 05 aug 2018 16:01
av Jerker
Hok skrev:
Tack för länken som gick att läsa.
Hm... mysko, jag har inget abonnemang men kan ändå läsa artikeln...

Re: Artikel i media

Postat: 05 aug 2018 16:16
av Hok
Jerker skrev:
Hok skrev:
Tack för länken som gick att läsa.
Hm... mysko, jag har inget abonnemang men kan ändå läsa artikeln...
Mysko var ordet, när jag klickar på din länk så blir jag uppmanad att logga in. Kan visserligen prova en månad gratis om jag vill.

Re: Artikel i media

Postat: 05 aug 2018 17:10
av Jerker
Hok skrev:
Jerker skrev:
Hok skrev:
Tack för länken som gick att läsa.
Hm... mysko, jag har inget abonnemang men kan ändå läsa artikeln...
Mysko var ordet, när jag klickar på din länk så blir jag uppmanad att logga in. Kan visserligen prova en månad gratis om jag vill.
Det måste va nåt elektroniskt...

Re: Artikel i media

Postat: 05 aug 2018 18:30
av Hok
Jerker skrev:
Det måste va nåt elektroniskt...
Säkert, jag använder Firefox på mobilen om det spelar någon roll.

Re: Artikel i media

Postat: 05 aug 2018 18:32
av vigge50
Hok skrev:
Jerker skrev:
Det måste va nåt elektroniskt...
Säkert, jag använder Firefox på mobilen om det spelar någon roll.
Du kan inte ha varit inne på DI tidigare i månaden? Vissa sidor tillåter endast en IP adress att besöka ett visst antal artiklar i månaden innan du måste betala.

Re: Artikel i media

Postat: 05 aug 2018 21:58
av Mojje
kanylbullen skrev:
Jerker skrev:
Reportage om att dra husvagn med X:

https://weekend.di.se/bil/dragrace-pa-el
Trevlig artikel.

Här läsbar för de utan prenumeration: https://unv.is/weekend.di.se/bil/dragrace-pa-el

Jag träffade en norrman i Tystberga som släpade en 7 meter lång dubbelaxlad vagn på 2 ton, han sa att det drog ca 400 Wh/km i 80 km/h, men i artikeln har de en superlättviktsvagn och rapporterar samma förbrukning, det är lite märkligt.
Vi har hafr en T@B och en Polar 730. Exakt samma förbrukning. Det är luftmotståndet inte vikten som avgör mest.

Re: Artikel i media

Postat: 05 aug 2018 22:32
av Pontus
bjelkeman skrev:
Trevlig rapport om hur P3D uppför sig på bana.
Tesla's dual-motor, 450-horsepower Model 3 Performance has a new Track Mode. We took it to Lime Rock Park to see how much hot-lapping this electric sport sedan can really handle.
https://www.roadandtrack.com/new-cars/r ... rack-test/
Nu blir man ju sugen på en sådan. Undra vad förmånsvärdet på en sådan är i Sverige?

Re: Artikel i media

Postat: 05 aug 2018 23:52
av Hok
vigge50 skrev:
Hok skrev:
Jerker skrev:
Det måste va nåt elektroniskt...
Säkert, jag använder Firefox på mobilen om det spelar någon roll.
Du kan inte ha varit inne på DI tidigare i månaden? Vissa sidor tillåter endast en IP adress att besöka ett visst antal artiklar i månaden innan du måste betala.
Mycket möjligt. Eller så är det någon annan som har haft samma IP tidigare. När jag testade körde jag inte wifi utan 4G. Vet inte hur länge man behåller samma IP på 4G. Har varit på semester senaste veckan.

Re: Artikel i media

Postat: 06 aug 2018 14:27
av vigge50
Volkswagen får kanske återkalla några eller alla deras laddhybrider och elbilar producerade sen 2013. Anledningen är att KBA i Tyskland har upptäckt att den laddaren Volkswagen har köpt in till sina laddbara bilar innehåller tungmetallen Kadmium. Volkswagen säger att varje laddare innehåller endast 0,0008 gram och då metallen är inne i ett solit metallhölje i laddaren som sen i sin tur är inkapslad i et metallhölje så finns det ingen risk att det skulle kunna vara till skada för passagerarna. KBA är dock oroliga för vad som händer när bilarna i framtiden skrotas och tycker samtliga bilar med laddaren ska återkallas. Om det gäller samtliga laddbara bilar Volkswagen gruppen har byggt så kan det vara så många som 124 000 bilar som ska återkallas.

https://electrek.co/2018/08/06/electric ... l-cadmium/

Re: Artikel i media

Postat: 06 aug 2018 23:20
av joel80

Re: Artikel i media

Postat: 06 aug 2018 23:35
av Jerka
joel80 skrev:
I en Twizy är det nog det i och för sig...

Re: Artikel i media

Postat: 07 aug 2018 18:29
av TeslaTissel
Vad sägs om denna artikel då?

Från ett lite oväntat håll (feber) Skribenten heter Roger Åberg, - dök denna ganska positiva artikel upp och den ligger väldigt mycket i linje med vad många av oss redan själva förstått.

http://feber.se/bil/art/385531/r_det_nu ... a_bli_rdd/

Re: Artikel i media

Postat: 07 aug 2018 18:35
av leiflodde
TeslaTissel skrev:
Vad sägs om denna artikel då?

Från ett lite oväntat håll (feber) dök denna ganska positiva artikel upp och den ligger väldigt mycket i linje med vad många av oss redan själva förstått.

http://feber.se/bil/art/385531/r_det_nu ... a_bli_rdd/
Jag skulle vilja se vad han gör idag och hur han tänker tillbaks på det talet.

Re: Artikel i media

Postat: 07 aug 2018 23:14
av Jerker
TeslaTissel skrev:
Vad sägs om denna artikel då?

Från ett lite oväntat håll (feber) Skribenten heter Roger Åberg, - dök denna ganska positiva artikel upp och den ligger väldigt mycket i linje med vad många av oss redan själva förstått.

http://feber.se/bil/art/385531/r_det_nu ... a_bli_rdd/
Ja, en intressant text. Intressant för att andra än vi som hänger här kanske läser den. Han tror bara på en gammal jätte som kommer att överleva. Jag tror kanske på fler, men knappast alla.

Re: Artikel i media

Postat: 07 aug 2018 23:47
av joel80
Jerka skrev:
joel80 skrev:
I en Twizy är det nog det i och för sig...
Hm.. Jag gillar hans antusiasm... men tror nog att om man ska inspirera andra att skaffa elbil ska man snarare visa på hur enkelt det är... Göra resan med en Tesla eller Kona typ. :)

Re: Artikel i media

Postat: 08 aug 2018 07:16
av Jerka
joel80 skrev:
Jerka skrev:
joel80 skrev:
I en Twizy är det nog det i och för sig...
Hm.. Jag gillar hans antusiasm... men tror nog att om man ska inspirera andra att skaffa elbil ska man snarare visa på hur enkelt det är... Göra resan med en Tesla eller Kona typ. :)
Ja, definitivt. Att välja en elbil som uppenbart inte är gjord för långresor och göra det hela till någon sorts stunt är knappast bra reklam för elbilar.

Undrar vem som i verkligheten har gjort längst resa med elbil. Gibraltar-Nordkap kanske vore nåt, eller Florida-Vancouver.

Re: Artikel i media

Postat: 08 aug 2018 07:56
av vigge50
Jerka skrev:
joel80 skrev:
Jerka skrev:
joel80 skrev:
I en Twizy är det nog det i och för sig...
Hm.. Jag gillar hans antusiasm... men tror nog att om man ska inspirera andra att skaffa elbil ska man snarare visa på hur enkelt det är... Göra resan med en Tesla eller Kona typ. :)
Ja, definitivt. Att välja en elbil som uppenbart inte är gjord för långresor och göra det hela till någon sorts stunt är knappast bra reklam för elbilar.

Undrar vem som i verkligheten har gjort längst resa med elbil. Gibraltar-Nordkap kanske vore nåt, eller Florida-Vancouver.
Det är väll inget, finns en som körde jorden runt med en Tesla Roadster redan 2012, har senare blivit tävlingar av det.

http://teslaclubsweden.se/elbilsrace-jorden-runt/

Re: Artikel i media

Postat: 08 aug 2018 08:07
av Teslaspolen
Jerka skrev:
joel80 skrev:
Jerka skrev:
joel80 skrev:
I en Twizy är det nog det i och för sig...
Hm.. Jag gillar hans antusiasm... men tror nog att om man ska inspirera andra att skaffa elbil ska man snarare visa på hur enkelt det är... Göra resan med en Tesla eller Kona typ. :)
Ja, definitivt. Att välja en elbil som uppenbart inte är gjord för långresor och göra det hela till någon sorts stunt är knappast bra reklam för elbilar.

Undrar vem som i verkligheten har gjort längst resa med elbil. Gibraltar-Nordkap kanske vore nåt, eller Florida-Vancouver.
http://www.plugmeinproject.com/ :?:

Re: Artikel i media

Postat: 08 aug 2018 11:40
av TeslaTissel
Här har vi en intressant kommentar från BMW i England

Angående Autonom trafik
Fully autonomous cars may never be allowed on many public roads,
according to BMW’s special representative to the UK, Ian Robertson.

https://www.autocar.co.uk/car-news/indu ... be-fantasy

Re: Artikel i media

Postat: 08 aug 2018 12:43
av Verdi
TeslaTissel skrev:
Här har vi en intressant kommentar från BMW i England

Angående Autonom trafik
Fully autonomous cars may never be allowed on many public roads,
according to BMW’s special representative to the UK, Ian Robertson.

https://www.autocar.co.uk/car-news/indu ... be-fantasy
Jag håller med. Tycker allt han säger är rimligt. Han säger inte att det INTE kommer bli så heller. Bara att det kan bli så att det aldrig blir verklighet. I vilket fall tror jag det ligger ganska många år bort.

Re: Artikel i media

Postat: 08 aug 2018 14:44
av joel80


Intressant ny reklam från Volvo. Lite vågat ändå.. Säkert många som tror att de får "begagnad" plast i bilarna och att det ska vara sämre.

När Volvo väl får ut sina elbilar kan de bli rätt klimatsmarta om de fortsätter på det här viset.. (Fast de skulle behöva tillverka dem i nått land med bra elmix...)

Re: Artikel i media

Postat: 08 aug 2018 14:56
av zyax
TeslaTissel skrev:
Här har vi en intressant kommentar från BMW i England

Angående Autonom trafik
Fully autonomous cars may never be allowed on many public roads,
according to BMW’s special representative to the UK, Ian Robertson.

https://www.autocar.co.uk/car-news/indu ... be-fantasy
När Waymo kör igång för alla i Phoenix innan årskiftet så kanske det inte räknas som nivå 5 eftersom bilarna inte kan lämna området, men vi är ju redan där. De har testat systemet med ett hundratal frivilliga och inträffar en dödsolycka med det där systemet kommer de ställas som ansvariga och får betala, men det är extremt få situationer det handlar om.
Den filosofiska frågan om vem programmet väljer är just filosofisk och kanske svaret bestäms av vilket som är minst kostsamt för tillverkaren. När fossilbilstillverkarna väljer att döda ett antal tusen gånger fler människor genom att låta bilarna gå på gamla fossiler säger få något om det, men de skadeståndskraven kommer dyka upp före Waymos bil kört över sin första person!

Re: Artikel i media

Postat: 08 aug 2018 15:47
av Andersen
Peter Benson på SvD Börsplus kommer med en djuplodande analys* av Elon Musks utköpsförslag:

https://www.svd.se/tesla-nu-vill-jatteb ... -miljarder

Aktieanalys
Peter Benson:
Nu vill jättebebisen ha 500 miljarder

Ett utköp av Tesla på 420 dollar vore mer än dubbelt så stort som världens hittills största utköp. Och detta för en förlusthärd som inte tål mer belåning och där toppcheferna flyr som råttor från ett sjunkande skepp. Börsplus reder ut skälen till varför risken för fejkbud är mycket stor. Vårt säljråd står kvar.

Det är modigt av ett bolag som enligt Goldman Sachs behöver ta in 10 miljarder dollar för att finansiera sin affärsplan att ge fingret åt finansmarknaden.

<BÖRSPLUS
Du tjänar på bättre analys. Prenumerera på Börsplus för att dagligen få aktieanalys direkt till dig. Köp SvD Börsplus>

Det är ännu modigare, eller kanske snarare dumt, att dessutom påstå att man skakat fram upp till 60 miljarder dollar för att köpa ut bolaget.

I dessa tider när Apple värderas till 1000 miljarder dollar kanske det låter som kaffepengar. Inget kunde vara mer fel.

Det är en enorm skillnad på befintligt kapital som ligger som en "stock" (Apples börsvärde t.ex) och nytt kapital som behöver skakas fram på kort tid för att investeras på lång sikt. I det här fallet i ett överskuldsatt bolag som bränner pengar som gräs.

(Många har för övrigt uppfattat Elon Musks "budnivå" 420 dollar som en medveten referens till just "gräs". Elon Musk är ju expert på den här typen av PR-stunts. Och de verkar gå hem hos Teslas kärnkunder, teknikoptimistiska kvasihippies som både vill leka rebell och få godhetspoäng.)

Tabellen nedan visar en rad andra högprofilerade "disruptiva" företag och hur mycket pengar de tagit in genom hela sin existans. Klart mest har plöjts ner i Uber. Men det är fördelat på 21 tillfällen och kommer inte i närheten av Teslas ambitionsnivå med ett utköp som inklusive skulder värderar hela bolaget till 80 miljarder dollar.

Teslas kapitalbehov högst i världen
Bolag Totalt investerat kapital
Facebook 2,3 mrd USD
AirBnB 4,4 mrd USD
Dropbox 1,7 mrd USD
Flipkart 7,3 mrd USD
Spotify 2,8 mrd USD
Uber 21,7 mrd USD
Källa: Crunchbase
En annan intressant fallstudie på hur svårt det är att vid ett tillfälle samla ihop tiotals miljarder dollar är Vision Fund, världens i särklass största riskkapitalfond.

Vision Fund drivs av den guruförklarade Masayoshi Son och målet var att få in 100 miljarder dollar men man nådde "bara" 93 miljarder dollar.

Största investerare var saudiska statliga fonden PIF och Abu Dhabis motsvarighet. Externa investerares kapital är dock till 60 procent i form av lån som är garanterade av bland annat 28 miljarder dollar i eget kapital från Masayoshi Sons bolag Softbank.

Slutsatsen är att inte ens i en riskspridd fondstruktur gick det för en superinvesterare som Masayoshi Son att få in mer än cirka 24 miljarder dollar i äkta eget kapital. Resterande 40 miljarder var i form av lån med bra nedsidesskydd, något som Tesla absolut inte kan erbjuda. Tvärtom borde Tesla snarare dra ner på skuldsättningen.

Drar vi för stora växlar på Vision Fund? Det kan man tycka men det finns inga andra riskkapitalbolag som är ens i närheten i storlek. "Jättar" som Intel Capital, Sequoia med flera är glada om de får in en tiondel så mycket och gör i normalfallet investeringar på några enstaka hundra miljoner dollar. Det blir svårt att samla ihop tiotals miljarder från dessa.

Stora pensionsfonder då? Här finns det mycket pengar. Men de är inte dumma i huvudet. De som gillar Tesla har redan investerat mycket billigare över börsen. De som inte gillar Tesla lär knappast kliva in och betala 420 dollar för förmånen att sitta inlåst med en Elon Musk som beter sig allt konstigare.

Det är kursmanipulation att påstå att det finns ett finansierat bud om det inte finns ett sådant. Ett stort bud kräver dussintals adovakter, rådgivare och jurister och veckor av arbete. Det är också nästan omöjligt att inte stöta på regler som tvingar fram ett regelrätt offentliggörande från någon inblandad part när det väl har "läckt".

Bortsett från ett par inlägg på Twitter finns det absolut inget som i skrivande stund talar för att Elon Musk har finansieringen klar. Den yrvakna responsen från Tesla talar också för att detta är helt oförberett.

Men om ett bud vore så konstigt, varför twittrar Elon Musk ut det? Det mest troliga är att Elon Musk dels är känslostyrd (hämndlust mot blankare och kritiker) och dels desperat eftersom han behöver mångmiljardfinansiering för att återbetala lån om inte aktien hålls över 360 dollar. Vad vet vi mer om Tesla?

1.Strömhopp av chefer som lämnar Tesla. Elon Musks parhäst från tiden på Paypal, Peter Thiel, har i inlindade ordalag antytt att Elon Musk kanske inte har förmågan att bygga en stark organisation som funkar i ur och skur för hantera de vardagsutmaningar som det är att driva storskalig massproduktion.

2.Begränsat inslag av unik teknik. Batteritekniken, som så mycket av haussen kretsar kring, kommer till exempel från Panasonic. Därutöver finns Samsung, LG och ett par kineser som också har storskaligheten och kunnandet att kunna leverera batterilösningar till elbilar.
3. Börsplus beskrev för ett år sedan den massiva våg av konkurrerande elbilar som kommer ut på marknaden nu och framöver. Flera av dessa lär ha kombinationer av pris och prestanda som är i nivå med eller bättre än Teslas.
4. Produktions- och kvalitetsproblemen verkar fortsätta och kortsiktiga segrar verkar bero på att man skarvat på olika sätt.

En reflektion är att Elon Musk kan bestämma allt själv nu när Tesla är börsnoterat. Han är klart största ägare och övriga investerare är till stor del antingen viljelösa institutioner eller fans som kysser marken Musk går på. Vid ett utköp får han tampas med vana kravställare av typen oljefonder och riskkapitaljättar. Den sortens investerare som vågade kicka ut onoterade Ubers grundare Travis Kalanick när han betedde sig illa.

Man kan ändå inte helt utesluta ett bud. Kanske har saudiska regimen fått kollektivt solsting och tänker rädda Tesla undan blankarna?

Vi pratar då om ett land som samtidigt som man köpt Teslaaktier tycker det är lämpligt att bokstavligen korsfästa brottslingar. Medeltiden möter framtiden kan man säga. Lite som i Elon Musks personlighet. Visionärt geni och jättebebis i en och samma person.