Re: Artikel i media
Postat: 30 jul 2018 09:20
Jo, så är det förmodligen. Det är som Jerker säger i princip omöjligt att informera bort saker.
Vi har också vår UMC i hela tiden. Men funderar på någon bra lösning att låsa fast den när bilen inte är inkopplad. Är ju lätt att sno den då för den snabbe tjuven som ser ett tillfälle.Teslaspolen skrev:Jag håller med ovan. Vi ska absolut INTE förbjuda schukoladdning. Jösses vad det skulle bli komplicerat att åka bort över en natt till släktingar eller andra ställen.
Har man laddbox; eller trefashandske så är det så klart än bättre. Vi lämnar vår UMC isittande hela tiden; finns ingen anledning att dra ut den varje dag när vi har 400 Km räckvidd varje morgon...
Till vår Leaf-laddare köpte jag ett nyckelskåp som jag borrade och sågade ut ett stort hål på baksidan så att jag fick ut sladden genom (men inte själva laddaren då). Detta för att både förhindra snö/sol samt tjuven. Har inte köpt riktig laddstation till Leafen eftersom den har typ-1 och den dagen den bilen försvinner är också en typ-1-laddare meningslös.frippe skrev:Vi har också vår UMC i hela tiden. Men funderar på någon bra lösning att låsa fast den när bilen inte är inkopplad. Är ju lätt att sno den då för den snabbe tjuven som ser ett tillfälle.Teslaspolen skrev:Jag håller med ovan. Vi ska absolut INTE förbjuda schukoladdning. Jösses vad det skulle bli komplicerat att åka bort över en natt till släktingar eller andra ställen.
Har man laddbox; eller trefashandske så är det så klart än bättre. Vi lämnar vår UMC isittande hela tiden; finns ingen anledning att dra ut den varje dag när vi har 400 Km räckvidd varje morgon...
Kedja och hänglås eller finns det någon bättre lösning?
'. Därför lär elcykeln aldrig bli någon stor försäljningssuccé på landsbygden – inte elbilen heller. Avstånden är för stora och transportbehoven annorlunda.
Det har du alldeles rätt iLaban skrev:'. Därför lär elcykeln aldrig bli någon stor försäljningssuccé på landsbygden – inte elbilen heller. Avstånden är för stora och transportbehoven annorlunda.
Förstår inte hur man inte kan förstå att det är just på landsbygden elbilen bör bli som mest populär. Att 24 kWh Leaf och dylika inte är populära är lätt att förstå men det blir något helt annat när vi kommer till Hyundai Kona, Model 3 osv där man klarar 50 mil i 90 km/h, AC på. De kommande elbilarna är väl snarare betydligt mer lämpade för landsbygden där man faktiskt nyttjar den räckvidd som finns.
Just vad det gäller elcyklar är det väl så att hon har en poäng eftersom de flesta som köper sådan byter den vanliga cykeln mot en elcykel och inte främjar miljön, alla andra argument faller. Hon verkar inte direkt påläst.Pertan skrev:https://www.expressen.se/debatt/till-vi ... elcyklar-/
Nu är hon igång igen. Okunnig och bakåksträvande.
Det där med att subventionera elcyklar handlar om ett bondeoffer mot miljöartiet.Genom att införa det så går man plus netto, det är ett kraftfullt fint slag i luften utan verkan, det ser bra ut i stan (där det huvudsakligen utnyttjas), och det påverkar inte inkomsterna från bränsle skattenzyax skrev:Just vad det gäller elcyklar är det väl så att hon har en poäng eftersom de flesta som köper sådan byter den vanliga cykeln mot en elcykel och inte främjar miljön, alla andra argument faller. Hon verkar inte direkt påläst.Pertan skrev:https://www.expressen.se/debatt/till-vi ... elcyklar-/
Nu är hon igång igen. Okunnig och bakåksträvande.
Kanske är det så, jag ogillar det ändå, det känns fel. Precis som jag ogillade det höga stödet för solceller på 30%, det är för högt. Nu hade jag nytta av det, men en dag ska man plocka bort stödet och risken är att man då rycker undan benen för de som satsat på att starta sin business i branschen. Det är som krig, det är enkelt att starta men svårt att dra sig ur när man väl infört bidrag (räntebidragen, någon?).JFAH skrev:Det där med att subventionera elcyklar handlar om ett bondeoffer mot miljöartiet.Genom att införa det så går man plus netto, det är ett kraftfullt fint slag i luften utan verkan, det ser bra ut i stan (där det huvudsakligen utnyttjas), och det påverkar inte inkomsterna från bränsle skattenzyax skrev:Just vad det gäller elcyklar är det väl så att hon har en poäng eftersom de flesta som köper sådan byter den vanliga cykeln mot en elcykel och inte främjar miljön, alla andra argument faller. Hon verkar inte direkt påläst.Pertan skrev:https://www.expressen.se/debatt/till-vi ... elcyklar-/
Nu är hon igång igen. Okunnig och bakåksträvande., och det håller miljöpartiet lugnt. Win Win!
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... bilkoerna/zyax skrev:Just vad det gäller elcyklar är det väl så att hon har en poäng eftersom de flesta som köper sådan byter den vanliga cykeln mot en elcykel och inte främjar miljön, alla andra argument faller. Hon verkar inte direkt påläst.Pertan skrev:https://www.expressen.se/debatt/till-vi ... elcyklar-/
Nu är hon igång igen. Okunnig och bakåksträvande.
Jag cyklar, åker elmoppe eller elbil till jobbet. Jag vet att man utnyttjar mopeden eller cykeln beroende på väder. För henne innebar det en njutning att slippa kön men det innebär att hon inte kommer att njuta när det regnar eller är kallt varför den där elcykeln blir stående på vintern ändå. Hade totalt sett varit bättre att få henne att köpa en elbil så att hon kan slappna av där i kön. Äsch, nu är jag provokativ igen...Pertan skrev:http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... bilkoerna/zyax skrev:Just vad det gäller elcyklar är det väl så att hon har en poäng eftersom de flesta som köper sådan byter den vanliga cykeln mot en elcykel och inte främjar miljön, alla andra argument faller. Hon verkar inte direkt påläst.Pertan skrev:https://www.expressen.se/debatt/till-vi ... elcyklar-/
Nu är hon igång igen. Okunnig och bakåksträvande.
Är iaf en som inte cyklade innan
Samma nyhet från olika håll. Hade inte Sverige legat så avigt till så hade de kunnat välja Trollhättan om de velat få tillgång till bilbyggarpersonal. Nu lär de väl välja Tyskland. I och med köpet av Grohmann har man god insikt i landet och möjligheter att välja en plats som innebär att man har bra tillgång till infrastruktur samt ingenjörer eller vilket yrke man nu kommer ha mest brist på.leiflodde skrev:Lite mer ryckte kring en ny fabrik https://www.sydsvenskan.se/2018-07-31/t ... k-i-europa
2050 ? Jag börjar bli riktigt orolig för de japanska tillverkarna.The government has set an ambitious goal of making all Japanese vehicles sold around the world at least partly powered by electricity by 2050 to keep domestic makers competitive in an industry fast shifting to electric.
The goal, presented at an industry ministry panel on July 24, means that Japanese vehicles will all be "electrified vehicles," which include electric vehicles, fuel-cell vehicles, gas-electric hybrids and plug-in hybrids.
No new Japanese vehicles will run solely on gasoline by the target year.
“It is a goal that can only be set by Japan, a country that boasts the world's top-level auto industry,” Hiroshige Seko, minister of economy, trade and industry, told the panel meeting. "It will send a message that will have a great impact on the global market."
Haha, om de inte löser detta till 2030 är de nog döda.Laban skrev:http://www.asahi.com/ajw/articles/AJ201807250064.html
2050 ? Jag börjar bli riktigt orolig för de japanska tillverkarna.The government has set an ambitious goal of making all Japanese vehicles sold around the world at least partly powered by electricity by 2050 to keep domestic makers competitive in an industry fast shifting to electric.
The goal, presented at an industry ministry panel on July 24, means that Japanese vehicles will all be "electrified vehicles," which include electric vehicles, fuel-cell vehicles, gas-electric hybrids and plug-in hybrids.
No new Japanese vehicles will run solely on gasoline by the target year.
“It is a goal that can only be set by Japan, a country that boasts the world's top-level auto industry,” Hiroshige Seko, minister of economy, trade and industry, told the panel meeting. "It will send a message that will have a great impact on the global market."
https://www.roadandtrack.com/new-cars/r ... rack-test/Tesla's dual-motor, 450-horsepower Model 3 Performance has a new Track Mode. We took it to Lime Rock Park to see how much hot-lapping this electric sport sedan can really handle.
bjelkeman skrev:Trevlig rapport om hur P3D uppför sig på bana.
https://www.roadandtrack.com/new-cars/r ... rack-test/Tesla's dual-motor, 450-horsepower Model 3 Performance has a new Track Mode. We took it to Lime Rock Park to see how much hot-lapping this electric sport sedan can really handle.
Trevlig artikel.Jerker skrev: