Re: VW I.D
Postat: 26 dec 2020 10:55
Excel är ju turing-komplett numera. Undrar om det är det som VW kör i id-serien 

Jag kom att tänka på den här gamla videon, tänkvärd om små kompetenta och självledda team.mati skrev:Du har så rätt. Tyvärr beskriver du ett vanligt problem. 5000 billiga kodare gör inte ett bättre jobb än en handfull dyrare men erfarna utvecklare. Men det är inte lätt att inse när man inte förstår hur mjukvaruutveckling fungerar. Och det gör inte de som bestämmer. En kodare är, i deras ögon, lika bra som vilken annan kodare som helst, det är bara timtaxan som avgör. Och 5000 kodare gör samma jobb som 5 kodare, fast 1000 gånger snabbare. Tror de.mastodontfilmsmats skrev:Sätt en kravspec som två till fyra normala till erfarna elbilsförare därefter får sätta grunden till och sedan får ett team på 15 jävligt duktiga personer sköta resten av kodandet. Ge dem 250 månadslöner i månaden tills de är klara så är det ändå billigare än nu.. Satans jävlar så dåligt. Snacka om dealbreaker.
Jag har varit med om detta ett antal gånger, det har gått åt helvete varje gång. Har själv en gammal kund sedan många år tillbaka som återigen begår samma misstag nu. Det blir inte bara dyrare, det blir inte så bra heller. Samtidigt som man skrämmer bort de erfarna utvecklarna, dvs mig i det här fallet. Resultatet blir en dyrare men sämre produkt. Så är det när ekonomer får bestämma. Jag antar att det är ungefär samma situation hos VW. Det känns så.
Skoj att det är signaturen BMW som vill hålla längre avståndtaliz skrev:Jag hade inga problem med det spann Tesla erbjöd, de passade bra för mig.bmw328coupe skrev:7 = "Häcken" är givetvis tillspetsat, men jag skulle vilja ha ett bredare spann att välja mellan, precis som jag förstår att du också önskar. Istället för 1 till 7 skulle vi ha typ 0.1- 30 att välja på. Det coola med Tesla är att vi kan föra upp det på önskelistan och hoppas på tomten.taliz skrev:Med Teslan körde jag oftast på avstånd 3 när jag cruisade. Knappast "i häcken". Men går ju justera ända till 7, vilket typ är en mil bakom.![]()
På motorväg när jag pressade på körde jag på avstånd 1 dock.
Det är VWs som inte funkar bra för mig.
Som du säger kan ju Tesla faktiskt välja att erbjuda ännu bredare spann vis OTA.
Det är nog inte så troligt att VW kan, definitivt inte för eGolf.
Vet ett företag med säljare som lovar kunden guld och gröna skogar. För våra programmerare fixar det på "två musklick".mati skrev:Fast det är lätt att inse för de flesta att en motor är en svår och komplicerad sak. Till och med för tekniskt obegåvat folk. Det är dock tyvärr få som förstår att mjukvara är mer än "lite kod" och att mjukvaruutveckling inte är samma sak som att göra några formler i Excel.Zalman3 skrev:Nu är det mjukvaran som är det svåra och gör verklig skillnad.
Precis som du säger, vem vill jobba på ett sådant företag som inte har mjukvaruutveckling som sin kärnverksamhet? Det är otroligt frustrerande när man hela tiden får höra saker som "hur svårt kan det vara" och "ingen är oersättlig, det är ändå bara lite programmering du håller på med".
Jag brukar då rekommendera personen i fråga att göra skiten själv. Och jag antar att jag är inte ensam om detta.
För jäkla trist med de nya förmånsreglerna som saboterar för de som vill välja elbil!Maw skrev:Hinner den levereras före 1/7? Problemet för många inklusive mig är att det blir så mycket dyrare när/om de nya bilförmånsreglerna träder i kraft vid halvårsskiftetZalman3 skrev:Kommer du vänta med att köpa en ID4 tills den kommer i 4wd version?
https://www.motor1.com/news/459451/vw-id4-gtx-details/VW ID.4 GTX Debuts Next Spring With More Power And AWD, But Less Range.
It will do 0 to 62 mph (100 km/h) in 6.2 seconds, making it 2.3s quicker than the regular ID.4.
After the Plymouth GTX and JDM-only Mazda Familia Infini GTX, Volkswagen is getting ready to slap on the “GTX” badge on the ID.4. Spy shots have shown the fully electric SUV will be getting a sleeker variant with a coupe-inspired roofline, and a new report from Automotive News Europe sheds light on the EV.
Ett problem är tydligen att VAG inte gör sin mjukvara själva, utan att de har en massa underleverantörer som gör olika delar, och sedan så försöker de (ibland med resultatet här) att få de att fungera ihop med varandra.mastodontfilmsmats skrev:Nu har jag testat ID.3... Kommer från en Polo-stor bil, så en ID3 är STOR invändigt. Mina tonårsungar ryms utan problem.
Provkörningsbilen var en Max. 2347823 inställningsmöjligheter på förarsätet utan att det egentligen blev skönt, tror sätet är för hårt i grunden. Nu hade jag ingen långfärdstur iofs, men hann med kanske 7-8 mil totalt.
Trevlig att köra, kvick och responsiv som väntat. Ganska tyst, dvs lätt att peta upp lite för snabb fart. Skulle säga att fjädringskomforten är rätt bra. Rattvärmen är kanske något överskattad när temperaturen är runt nollan.
Ganska trevlig bekantskap som sagt. Typ som en liten E-niro eller stor e-Kona. Men oh så skönt med bakhjulsdrivet. Väldigt hög lasthöjd till bagaget, nästan midjehöjd, men ändå helt ok totalt sett.
Fjantig liten vändcirkel, nästan så man ville köra runt runt bara för att
Men.
"Infotainmentsystemet" är en veritabel katastrof. Jag trodde nog inte på alla recensioner tillräckligt mycket.
Hur fan ska det - om det är som VW säger - hjälpa att 5000 personer jobbar med det? Det märks att det är så många som jobbar med skiten, för det blir fan inte bra - alla verkar ha egna idéer på hur saker ska lösas.
Sätt en kravspec som två till fyra normala till erfarna elbilsförare därefter får sätta grunden till och sedan får ett team på 15 jävligt duktiga personer sköta resten av kodandet. Ge dem 250 månadslöner i månaden tills de är klara så är det ändå billigare än nu.. Satans jävlar så dåligt. Snacka om dealbreaker.
"Den här tjänsten är inte tillgänglig än" .. men visa den inte då...![]()
till exempel... så blir det några färre vägar att trycka fel på..
Ja. Jag skulle tro att VW:s förseningar just för svenska bilköpare innebär att man kanske inte skaffar någon VW-elbil alls. Jag hade absolut kunnat tänka mig att skaffa en ID4. Men då måste de först få ordning på sina problem. Och eftersom ID4 får så klen dragvikt måste jag nog bita i det sura äpplet och ta en AWD, även om jag inte alls är så förtjust i den tanken.martinot skrev:Ingen bra kombo med VW:ens enorma mjukvaruproblem och förseningar (de är ju en potentiellt sätt mycket folkligare biltillverkare än Tesla).
Toppmodellen skiljer sig i alla fall med att den har inbyggd massagefunktion.Davidswe skrev:Hej.
Är det samma förarstol i alla ID.3 modeller?
Kan ju vara så att det dröjer till efter 1/7 2021 innan snikversioner av vissa elbilsmodeller kommer ut på marknaden.mati skrev:Ja. Jag skulle tro att VW:s förseningar just för svenska bilköpare innebär att man kanske inte skaffar någon VW-elbil alls. Jag hade absolut kunnat tänka mig att skaffa en ID4. Men då måste de först få ordning på sina problem. Och eftersom ID4 får så klen dragvikt måste jag nog bita i det sura äpplet och ta en AWD, även om jag inte alls är så förtjust i den tanken.martinot skrev:Ingen bra kombo med VW:ens enorma mjukvaruproblem och förseningar (de är ju en potentiellt sätt mycket folkligare biltillverkare än Tesla).
Hursomhelst så innebär detta att det är bara glömma att man kan få en bil före 1/7. Och därefter är det ointressant eftersom en bil för över 600k högst troligen får alldeles för högt förmånsvärde.
Då är det bara avvakta och se om det så småningom dyker upp billigare och kanske bättre alternativ från andra tillverkare.
Vi får se. I Tyskland är €60k redan nu en magisk gräns, dels för deras supermiljöbilspremie, dels för att elbilar som ligger under det priset bara förmånsbeskattas med 1/4, medan alla elbilar över 60k har halva förmånsvärdet jämfört med en fossilbil.Zalman3 skrev:Kan ju vara så att det dröjer till efter 1/7 2021 innan snikversioner av vissa elbilsmodeller kommer ut på marknaden.
Eftersom "ingen" vill betala mer än 600.000kr för sin elbil då.
Dyra bilar får lägre förmånsvärde då.mati skrev:Ja. Jag skulle tro att VW:s förseningar just för svenska bilköpare innebär att man kanske inte skaffar någon VW-elbil alls. Jag hade absolut kunnat tänka mig att skaffa en ID4. Men då måste de först få ordning på sina problem. Och eftersom ID4 får så klen dragvikt måste jag nog bita i det sura äpplet och ta en AWD, även om jag inte alls är så förtjust i den tanken.martinot skrev:Ingen bra kombo med VW:ens enorma mjukvaruproblem och förseningar (de är ju en potentiellt sätt mycket folkligare biltillverkare än Tesla).
Hursomhelst så innebär detta att det är bara glömma att man kan få en bil före 1/7. Och därefter är det ointressant eftersom en bil för över 600k högst troligen får alldeles för högt förmånsvärde.
Då är det bara avvakta och se om det så småningom dyker upp billigare och kanske bättre alternativ från andra tillverkare.
Ja, riktigt dyra bilar som Model X ochTaycan. Men inte "svensson-dyra" bilar som ID4.Banane skrev:Dyra bilar får lägre förmånsvärde då.
Min Max har också utdragbart stöd för lårbenet. Stolen är helelektriskt också. Sen som nämndes, massage.(svankstödet rör sig så man inte ska bli trött och stel i ryggen)Davidswe skrev:Hej.
Är det samma förarstol i alla ID.3 modeller?
Det låter ju branx00 skrev:Min Max har också utdragbart stöd för lårbenet. Stolen är helelektriskt också. Sen som nämndes, massage.(svankstödet rör sig så man inte ska bli trött och stel i ryggen)Davidswe skrev:Hej.
Är det samma förarstol i alla ID.3 modeller?
Vem vet. De gör ju samma sak med Audi etron.markuswesterberg skrev:Säkert redan diskuterats i denna extremt långa trådmen någon som vet varför batteriet alltid värms vid körning? Hur gör konkurrenterna och varför? Resultatet blir ju usel förbrukning vid körning korta sträckor vintertid. Kompenseras iofs med ok siffror vid längre körning. Men varför gör VW som de gör? Någon som vet?
Just det!markuswesterberg skrev:Säkert redan diskuterats i denna extremt långa trådmen någon som vet varför batteriet alltid värms vid körning? Hur gör konkurrenterna och varför? Resultatet blir ju usel förbrukning vid körning korta sträckor vintertid. Kompenseras iofs med ok siffror vid längre körning. Men varför gör VW som de gör? Någon som vet?
Precis så betedde sig våran Tesla i en Stockholmsvinter så det får man nog räkna med vid turer på bara några mil.mastodontfilmsmats skrev:Just det!markuswesterberg skrev:Säkert redan diskuterats i denna extremt långa trådmen någon som vet varför batteriet alltid värms vid körning? Hur gör konkurrenterna och varför? Resultatet blir ju usel förbrukning vid körning korta sträckor vintertid. Kompenseras iofs med ok siffror vid längre körning. Men varför gör VW som de gör? Någon som vet?
Det hade jag också tänkt ta upp i min minireflektion: Jag kom ner på 290Wh/km som lägst, jag körde oftast mindre än två mil i stöten, men vid ett tillfälle körde jag 3 mil inklusive en kortare paus på ett par minuter, men hamnade inte lägre ändå.
Bra fråga. Och det är ett av skälen varför jag anser att ID3 är olämplig som ersättare för vår e-Golf. Nu var det kallt och jävligt de senaste dagarna. Men snittförbrukningen i Golfen påverkas nästan inte alls av detta. Vi ligger fortfarande runt lite drygt 15kWh/100km vid varje körning, även om vi bara tar en kort sväng in till stan. Och eftersom bilen sällan går mer än 6-7 mil per dag skulle en ID3 troligen få urdåliga förbrukningssiffror med vår körprofil.markuswesterberg skrev:Säkert redan diskuterats i denna extremt långa trådmen någon som vet varför batteriet alltid värms vid körning? Hur gör konkurrenterna och varför? Resultatet blir ju usel förbrukning vid körning korta sträckor vintertid. Kompenseras iofs med ok siffror vid längre körning. Men varför gör VW som de gör? Någon som vet?
Hmm. Er eGolf verkar vara något slags mirakel. "Min" splitternya eGolf drar regelbundet 300+ Wh/km nu när det är kallt. Visst sjunker det ju längre jag kör, men det brukar när jag parkerar landa på åtminstone 230-250wh/km.mati skrev:Bra fråga. Och det är ett av skälen varför jag anser att ID3 är olämplig som ersättare för vår e-Golf. Nu var det kallt och jävligt de senaste dagarna. Men snittförbrukningen i Golfen påverkas nästan inte alls av detta. Vi ligger fortfarande runt lite drygt 15kWh/100km vid varje körning, även om vi bara tar en kort sväng in till stan. Och eftersom bilen sällan går mer än 6-7 mil per dag skulle en ID3 troligen få urdåliga förbrukningssiffror med vår körprofil.markuswesterberg skrev:Säkert redan diskuterats i denna extremt långa trådmen någon som vet varför batteriet alltid värms vid körning? Hur gör konkurrenterna och varför? Resultatet blir ju usel förbrukning vid körning korta sträckor vintertid. Kompenseras iofs med ok siffror vid längre körning. Men varför gör VW som de gör? Någon som vet?