VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare

Re: VW I.D

Inlägg av Front242 »

Excel är ju turing-komplett numera. Undrar om det är det som VW kör i id-serien :)
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

mati skrev:
mastodontfilmsmats skrev:
Sätt en kravspec som två till fyra normala till erfarna elbilsförare därefter får sätta grunden till och sedan får ett team på 15 jävligt duktiga personer sköta resten av kodandet. Ge dem 250 månadslöner i månaden tills de är klara så är det ändå billigare än nu.. Satans jävlar så dåligt. Snacka om dealbreaker.
Du har så rätt. Tyvärr beskriver du ett vanligt problem. 5000 billiga kodare gör inte ett bättre jobb än en handfull dyrare men erfarna utvecklare. Men det är inte lätt att inse när man inte förstår hur mjukvaruutveckling fungerar. Och det gör inte de som bestämmer. En kodare är, i deras ögon, lika bra som vilken annan kodare som helst, det är bara timtaxan som avgör. Och 5000 kodare gör samma jobb som 5 kodare, fast 1000 gånger snabbare. Tror de.
Jag har varit med om detta ett antal gånger, det har gått åt helvete varje gång. Har själv en gammal kund sedan många år tillbaka som återigen begår samma misstag nu. Det blir inte bara dyrare, det blir inte så bra heller. Samtidigt som man skrämmer bort de erfarna utvecklarna, dvs mig i det här fallet. Resultatet blir en dyrare men sämre produkt. Så är det när ekonomer får bestämma. Jag antar att det är ungefär samma situation hos VW. Det känns så.
Jag kom att tänka på den här gamla videon, tänkvärd om små kompetenta och självledda team.

Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Steve Jobs sa ju själv att han anställer smart folk för att de ska tala om för honom vad han ska göra (typ). Och då kan man väl lugnt anta att han själv inte var en dumskalle heller. Tyvärr finns inte många som delar hans uppfattning tror jag.
Jag har nyligen hört ett uttalande från en nytillträdd vd hos min kund att han inte gillar utvecklare eftersom de ifrågasätter bara hans beslut och därför ska man göra sig av med dem. Det fick jag alltså höra innan jag ens hade öppnat munnen. Bra inställning. Not.
Det är ett mycket effektivt sätt att göra sig av med folk.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

taliz skrev:
bmw328coupe skrev:
taliz skrev:
Med Teslan körde jag oftast på avstånd 3 när jag cruisade. Knappast "i häcken". Men går ju justera ända till 7, vilket typ är en mil bakom. :lol:
På motorväg när jag pressade på körde jag på avstånd 1 dock.
7 = "Häcken" är givetvis tillspetsat, men jag skulle vilja ha ett bredare spann att välja mellan, precis som jag förstår att du också önskar. Istället för 1 till 7 skulle vi ha typ 0.1- 30 att välja på. Det coola med Tesla är att vi kan föra upp det på önskelistan och hoppas på tomten.:D
Jag hade inga problem med det spann Tesla erbjöd, de passade bra för mig.
Det är VWs som inte funkar bra för mig.
Som du säger kan ju Tesla faktiskt välja att erbjuda ännu bredare spann vis OTA.
Det är nog inte så troligt att VW kan, definitivt inte för eGolf.
Skoj att det är signaturen BMW som vill hålla längre avstånd :D
Taliz kanske är en typisk Audiförare för det är väl enda märket som är värre än BMW på att ligga farligt nära.
Håller helt med BMW föraren, 7 i Teslan är alldeles för nära, kör man landsväg som bara är lite blöt får man stänk över hela bilen på 7.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Skiljer det beroende på AP HW tro?
Jag fick inte stänk på avstånd 3.
7 var så långt bort att 4-5 långtradare skulle kunna svänga in mellan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
Nu är det mjukvaran som är det svåra och gör verklig skillnad.
Fast det är lätt att inse för de flesta att en motor är en svår och komplicerad sak. Till och med för tekniskt obegåvat folk. Det är dock tyvärr få som förstår att mjukvara är mer än "lite kod" och att mjukvaruutveckling inte är samma sak som att göra några formler i Excel.
Precis som du säger, vem vill jobba på ett sådant företag som inte har mjukvaruutveckling som sin kärnverksamhet? Det är otroligt frustrerande när man hela tiden får höra saker som "hur svårt kan det vara" och "ingen är oersättlig, det är ändå bara lite programmering du håller på med".
Jag brukar då rekommendera personen i fråga att göra skiten själv. Och jag antar att jag är inte ensam om detta.
Vet ett företag med säljare som lovar kunden guld och gröna skogar. För våra programmerare fixar det på "två musklick".
Sen när programmeraren kommer, då är det annat ljud i skällan, "sånt här brukar vara ett problem " Och "det här kommer att ta tid".

Så lätt att lova saker om man själv, dels inte förstår hur svårt det är, dels inte behöver göra jobbet själv.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare

Inlägg av Front242 »

Hand upp på den som inte har blivit insåld som expertkonsult på nått man inte kan stava till av en säljkåt säljare.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Kommer du vänta med att köpa en ID4 tills den kommer i 4wd version?
VW ID.4 GTX Debuts Next Spring With More Power And AWD, But Less Range.

It will do 0 to 62 mph (100 km/h) in 6.2 seconds, making it 2.3s quicker than the regular ID.4.

After the Plymouth GTX and JDM-only Mazda Familia Infini GTX, Volkswagen is getting ready to slap on the “GTX” badge on the ID.4. Spy shots have shown the fully electric SUV will be getting a sleeker variant with a coupe-inspired roofline, and a new report from Automotive News Europe sheds light on the EV.
https://www.motor1.com/news/459451/vw-id4-gtx-details/
Hinner den levereras före 1/7? Problemet för många inklusive mig är att det blir så mycket dyrare när/om de nya bilförmånsreglerna träder i kraft vid halvårsskiftet
För jäkla trist med de nya förmånsreglerna som saboterar för de som vill välja elbil! :(

Ingen bra kombo med VW:ens enorma mjukvaruproblem och förseningar (de är ju en potentiellt sätt mycket folkligare biltillverkare än Tesla).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Nu har jag testat ID.3... Kommer från en Polo-stor bil, så en ID3 är STOR invändigt. Mina tonårsungar ryms utan problem.
Provkörningsbilen var en Max. 2347823 inställningsmöjligheter på förarsätet utan att det egentligen blev skönt, tror sätet är för hårt i grunden. Nu hade jag ingen långfärdstur iofs, men hann med kanske 7-8 mil totalt.
Trevlig att köra, kvick och responsiv som väntat. Ganska tyst, dvs lätt att peta upp lite för snabb fart. Skulle säga att fjädringskomforten är rätt bra. Rattvärmen är kanske något överskattad när temperaturen är runt nollan.

Ganska trevlig bekantskap som sagt. Typ som en liten E-niro eller stor e-Kona. Men oh så skönt med bakhjulsdrivet. Väldigt hög lasthöjd till bagaget, nästan midjehöjd, men ändå helt ok totalt sett.
Fjantig liten vändcirkel, nästan så man ville köra runt runt bara för att :)

Men.
"Infotainmentsystemet" är en veritabel katastrof. Jag trodde nog inte på alla recensioner tillräckligt mycket.
Hur fan ska det - om det är som VW säger - hjälpa att 5000 personer jobbar med det? Det märks att det är så många som jobbar med skiten, för det blir fan inte bra - alla verkar ha egna idéer på hur saker ska lösas.

Sätt en kravspec som två till fyra normala till erfarna elbilsförare därefter får sätta grunden till och sedan får ett team på 15 jävligt duktiga personer sköta resten av kodandet. Ge dem 250 månadslöner i månaden tills de är klara så är det ändå billigare än nu.. Satans jävlar så dåligt. Snacka om dealbreaker.

"Den här tjänsten är inte tillgänglig än" .. men visa den inte då... :!: :idea: till exempel... så blir det några färre vägar att trycka fel på..
Ett problem är tydligen att VAG inte gör sin mjukvara själva, utan att de har en massa underleverantörer som gör olika delar, och sedan så försöker de (ibland med resultatet här) att få de att fungera ihop med varandra.

Tror VAG behöver kraftigt omvärdera sin strategi för mjukvara, och dess arkitektur.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Ingen bra kombo med VW:ens enorma mjukvaruproblem och förseningar (de är ju en potentiellt sätt mycket folkligare biltillverkare än Tesla).
Ja. Jag skulle tro att VW:s förseningar just för svenska bilköpare innebär att man kanske inte skaffar någon VW-elbil alls. Jag hade absolut kunnat tänka mig att skaffa en ID4. Men då måste de först få ordning på sina problem. Och eftersom ID4 får så klen dragvikt måste jag nog bita i det sura äpplet och ta en AWD, även om jag inte alls är så förtjust i den tanken.
Hursomhelst så innebär detta att det är bara glömma att man kan få en bil före 1/7. Och därefter är det ointressant eftersom en bil för över 600k högst troligen får alldeles för högt förmånsvärde.
Då är det bara avvakta och se om det så småningom dyker upp billigare och kanske bättre alternativ från andra tillverkare.
Davidswe

Inlägg av Davidswe »

Hej.
Är det samma förarstol i alla ID.3 modeller?
Anonymous FTW

Inlägg av Anonymous FTW »

Davidswe skrev:
Hej.
Toppmodellen skiljer sig i alla fall med att den har inbyggd massagefunktion.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
martinot skrev:
Ja. Jag skulle tro att VW:s förseningar just för svenska bilköpare innebär att man kanske inte skaffar någon VW-elbil alls. Jag hade absolut kunnat tänka mig att skaffa en ID4. Men då måste de först få ordning på sina problem. Och eftersom ID4 får så klen dragvikt måste jag nog bita i det sura äpplet och ta en AWD, även om jag inte alls är så förtjust i den tanken.
Hursomhelst så innebär detta att det är bara glömma att man kan få en bil före 1/7. Och därefter är det ointressant eftersom en bil för över 600k högst troligen får alldeles för högt förmånsvärde.
Då är det bara avvakta och se om det så småningom dyker upp billigare och kanske bättre alternativ från andra tillverkare.
Kan ju vara så att det dröjer till efter 1/7 2021 innan snikversioner av vissa elbilsmodeller kommer ut på marknaden.
Eftersom "ingen" vill betala mer än 600.000kr för sin elbil då.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Kan ju vara så att det dröjer till efter 1/7 2021 innan snikversioner av vissa elbilsmodeller kommer ut på marknaden.
Eftersom "ingen" vill betala mer än 600.000kr för sin elbil då.
Vi får se. I Tyskland är €60k redan nu en magisk gräns, dels för deras supermiljöbilspremie, dels för att elbilar som ligger under det priset bara förmånsbeskattas med 1/4, medan alla elbilar över 60k har halva förmånsvärdet jämfört med en fossilbil.
En ID4 ligger en bra bit under 60k och är med andra ord superbillig som tjänstebil, jämfört med t.ex. en e-tron. Här i Sverige har ju inte reglerna sett ut så. Det är möjligt att även vi får se lite mer humana priser framöver. Annars kommer ju ingen att köpa bilarna längre.
Banane

Inlägg av Banane »

mati skrev:
martinot skrev:
Dyra bilar får lägre förmånsvärde då.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Banane skrev:
Dyra bilar får lägre förmånsvärde då.
Ja, riktigt dyra bilar som Model X ochTaycan. Men inte "svensson-dyra" bilar som ID4.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Hehe Svensson-dyra... den var ny :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare

Inlägg av nx00 »

Davidswe skrev:
Hej.
Min Max har också utdragbart stöd för lårbenet. Stolen är helelektriskt också. Sen som nämndes, massage.(svankstödet rör sig så man inte ska bli trött och stel i ryggen)
M3, ID3, M3P, MY
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

nx00 skrev:
Davidswe skrev:
Hej.
Min Max har också utdragbart stöd för lårbenet. Stolen är helelektriskt också. Sen som nämndes, massage.(svankstödet rör sig så man inte ska bli trött och stel i ryggen)
Det låter ju bra :) det måste jag testa för jag har lite problem med ryggen när jag kör...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare

Inlägg av markuswesterberg »

Säkert redan diskuterats i denna extremt långa tråd :D men någon som vet varför batteriet alltid värms vid körning? Hur gör konkurrenterna och varför? Resultatet blir ju usel förbrukning vid körning korta sträckor vintertid. Kompenseras iofs med ok siffror vid längre körning. Men varför gör VW som de gör? Någon som vet?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

markuswesterberg skrev:
Säkert redan diskuterats i denna extremt långa tråd :D men någon som vet varför batteriet alltid värms vid körning? Hur gör konkurrenterna och varför? Resultatet blir ju usel förbrukning vid körning korta sträckor vintertid. Kompenseras iofs med ok siffror vid längre körning. Men varför gör VW som de gör? Någon som vet?
Vem vet. De gör ju samma sak med Audi etron.
Det ger ju bättre laddhastighet om man av nån anledning måste toppa upp redan i början av resan. Dvs om man startar med låg SOC.
Väldigt många elbilar har ju samma LG-celler, men de flesta laddar långsammare.
Det är ju också bättre för batteriet, särskilt om man stämplar på när det är kallt...

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
mastodontfilmsmats

Inlägg av mastodontfilmsmats »

markuswesterberg skrev:
Just det!

Det hade jag också tänkt ta upp i min minireflektion: Jag kom ner på 290Wh/km som lägst, jag körde oftast mindre än två mil i stöten, men vid ett tillfälle körde jag 3 mil inklusive en kortare paus på ett par minuter, men hamnade inte lägre ändå.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare

Inlägg av thnis »

markuswesterberg skrev:
Just det!

Det hade jag också tänkt ta upp i min minireflektion: Jag kom ner på 290Wh/km som lägst, jag körde oftast mindre än två mil i stöten, men vid ett tillfälle körde jag 3 mil inklusive en kortare paus på ett par minuter, men hamnade inte lägre ändå.
Precis så betedde sig våran Tesla i en Stockholmsvinter så det får man nog räkna med vid turer på bara några mil.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

markuswesterberg skrev:
Bra fråga. Och det är ett av skälen varför jag anser att ID3 är olämplig som ersättare för vår e-Golf. Nu var det kallt och jävligt de senaste dagarna. Men snittförbrukningen i Golfen påverkas nästan inte alls av detta. Vi ligger fortfarande runt lite drygt 15kWh/100km vid varje körning, även om vi bara tar en kort sväng in till stan. Och eftersom bilen sällan går mer än 6-7 mil per dag skulle en ID3 troligen få urdåliga förbrukningssiffror med vår körprofil.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

mati skrev:
markuswesterberg skrev:
Bra fråga. Och det är ett av skälen varför jag anser att ID3 är olämplig som ersättare för vår e-Golf. Nu var det kallt och jävligt de senaste dagarna. Men snittförbrukningen i Golfen påverkas nästan inte alls av detta. Vi ligger fortfarande runt lite drygt 15kWh/100km vid varje körning, även om vi bara tar en kort sväng in till stan. Och eftersom bilen sällan går mer än 6-7 mil per dag skulle en ID3 troligen få urdåliga förbrukningssiffror med vår körprofil.
Hmm. Er eGolf verkar vara något slags mirakel. "Min" splitternya eGolf drar regelbundet 300+ Wh/km nu när det är kallt. Visst sjunker det ju längre jag kör, men det brukar när jag parkerar landa på åtminstone 230-250wh/km.

(Det handlar alltså nog mer om var och hur man kör...)

Skriv svar