Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 5510
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

martinot skrev:
chaffis75 skrev:
Men 150 kW räcker väl bra idag..
Det var kanske OK och modernt för vad som gällde för 2-3 år sedan, men idag 2021 så känns det omodernt lågt.

Tycker att om man idag tar köper in och tar fram nya laddkoncept och standarder för nya laddstationer borde ha något i området 250-350kW.
Men de är ju som jag säker bara ett fåtal bilar som klarar mer än 150.. Däremot så hoppas jag ju de förbereder för mer effekt (vilket de tydligt gjort) så kan de lätta öka effekten så snart de kommer lite fler bilar som utnyttjar de. Hellre lite lägre effekt än högre effekt då man indirekt också för högre priser då CK lär får en högre kostnad.. (och med lägre effekt menar jag 150 kW.)
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
martinot skrev:
chaffis75 skrev:
Men 150 kW räcker väl bra idag..
Det var kanske OK och modernt för vad som gällde för 2-3 år sedan, men idag 2021 så känns det omodernt lågt.

Tycker att om man idag tar köper in och tar fram nya laddkoncept och standarder för nya laddstationer borde ha något i området 250-350kW.
Men de är ju som jag säker bara ett fåtal bilar som klarar mer än 150.. Däremot så hoppas jag ju de förbereder för mer effekt (vilket de tydligt gjort) så kan de lätta öka effekten så snart de kommer lite fler bilar som utnyttjar de. Hellre lite lägre effekt än högre effekt då man indirekt också för högre priser då CK lär får en högre kostnad.. (och med lägre effekt menar jag 150 kW.)
Tesla M3, MY, Taycan, e-tron GT. Kommer säkert snart fler som nya Hyundai Ioniq-modeller, och till hösten även nya MS och MX. Är fler andra märken också på ingång.

Håller dock med att CK gjort vettigt som förberett sina stationer så att de snabbt kan utökas till högre effekt. Tror de kan plugga in modulära laddenheter och snabbt få upp effekten till 300-350kW någonstans. Nu under testperioden när det är gratis så är det ju säkert mer ekonomiskt att starta med färre laddmoduler (lägre initial kapitalinvestering och lägre räntekostnader). Så känns som CK ändå tänkt till och planerat bra här.

Det enda jag inte gillar med CK är det vanliga app-helvetet som även de tyvärr startat med nu för några veckor sedan. Synd att de missade en sådan här enkel kortlösning som deras mackar erbjuder deras ICE-kunder (VIP) bara några tiotals meter bort. :evil:

Men som Tibor skriver så är det säkert för att de vill låsa in oss kunder hårdare till de (än vad som egentligen krävs). Tyvärr går det ut över användarvänligheten och försvårar att övertyga marknaden (vanligt folk) att det är enkelt att gå över till elbilar. Idag är det inte det när man skall ladda på andra ställen än hemma. Speciellt inte om man inte har en elbil som det står "Tesla" på.

https://teslaclubsweden.se/jo-det-gar-a ... -med-kort/

Så rent laddtekniskt och infrastrukturmässigt så är jag extremt positiv till CKs tydliga investeringsbeslut och satsning på framtiden!

Men synd att de inte passade på att förenkla betallösningen...
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5510
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

martinot skrev:
chaffis75 skrev:
martinot skrev:
chaffis75 skrev:
Men 150 kW räcker väl bra idag..
Det var kanske OK och modernt för vad som gällde för 2-3 år sedan, men idag 2021 så känns det omodernt lågt.

Tycker att om man idag tar köper in och tar fram nya laddkoncept och standarder för nya laddstationer borde ha något i området 250-350kW.
Men de är ju som jag säker bara ett fåtal bilar som klarar mer än 150.. Däremot så hoppas jag ju de förbereder för mer effekt (vilket de tydligt gjort) så kan de lätta öka effekten så snart de kommer lite fler bilar som utnyttjar de. Hellre lite lägre effekt än högre effekt då man indirekt också för högre priser då CK lär får en högre kostnad.. (och med lägre effekt menar jag 150 kW.)
Tesla M3, MY, Taycan, e-tron GT. Kommer säkert snart fler som nya Hyundai Ioniq-modeller, och till hösten även nya MS och MX. Är fler andra märken också på ingång.

Håller dock med att CK gjort vettigt som förberett sina stationer så att de snabbt kan utökas till högre effekt. Tror de kan plugga in modulära laddenheter och snabbt få upp effekten till 300-350kW någonstans. Nu under testperioden när det är gratis så är det ju säkert mer ekonomiskt att starta med färre laddmoduler (lägre initial kapitalinvestering och lägre räntekostnader). Så känns som CK ändå tänkt till och planerat bra här.

Det enda jag inte gillar med CK är det vanliga app-helvetet som även de tyvärr startat med nu för några veckor sedan. Synd att de missade en sådan här enkel kortlösning som deras mackar erbjuder deras ICE-kunder (VIP) bara några tiotals meter bort. :evil:

Men som Tibor skriver så är det säkert för att de vill låsa in oss kunder hårdare till de (än vad som egentligen krävs). Tyvärr går det ut över användarvänligheten och försvårar att övertyga marknaden (vanligt folk) att det är enkelt att gå över till elbilar. Idag är det inte det när man skall ladda på andra ställen än hemma. Speciellt inte om man inte har en elbil som det står "Tesla" på.

https://teslaclubsweden.se/jo-det-gar-a ... -med-kort/

Så rent laddtekniskt och infrastrukturmässigt så är jag extremt positiv till CKs tydliga investeringsbeslut och satsning på framtiden!

Men synd att de inte passade på att förenkla betallösningen...
Ja de är ju lite knäppt att jag som har ett CK kort i min ficka redan inte kan ladda med detta.. Mmm..
Sedan var väl appen ok tycket jag men jag antar att de är inte appen du stör sig på egentligen utan de är att man måste ha en app.. Och ja de stör mig också..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
martinot skrev:
chaffis75 skrev:
martinot skrev:
chaffis75 skrev:
Men 150 kW räcker väl bra idag..
Det var kanske OK och modernt för vad som gällde för 2-3 år sedan, men idag 2021 så känns det omodernt lågt.

Tycker att om man idag tar köper in och tar fram nya laddkoncept och standarder för nya laddstationer borde ha något i området 250-350kW.
Men de är ju som jag säker bara ett fåtal bilar som klarar mer än 150.. Däremot så hoppas jag ju de förbereder för mer effekt (vilket de tydligt gjort) så kan de lätta öka effekten så snart de kommer lite fler bilar som utnyttjar de. Hellre lite lägre effekt än högre effekt då man indirekt också för högre priser då CK lär får en högre kostnad.. (och med lägre effekt menar jag 150 kW.)
Tesla M3, MY, Taycan, e-tron GT. Kommer säkert snart fler som nya Hyundai Ioniq-modeller, och till hösten även nya MS och MX. Är fler andra märken också på ingång.

Håller dock med att CK gjort vettigt som förberett sina stationer så att de snabbt kan utökas till högre effekt. Tror de kan plugga in modulära laddenheter och snabbt få upp effekten till 300-350kW någonstans. Nu under testperioden när det är gratis så är det ju säkert mer ekonomiskt att starta med färre laddmoduler (lägre initial kapitalinvestering och lägre räntekostnader). Så känns som CK ändå tänkt till och planerat bra här.

Det enda jag inte gillar med CK är det vanliga app-helvetet som även de tyvärr startat med nu för några veckor sedan. Synd att de missade en sådan här enkel kortlösning som deras mackar erbjuder deras ICE-kunder (VIP) bara några tiotals meter bort. :evil:

Men som Tibor skriver så är det säkert för att de vill låsa in oss kunder hårdare till de (än vad som egentligen krävs). Tyvärr går det ut över användarvänligheten och försvårar att övertyga marknaden (vanligt folk) att det är enkelt att gå över till elbilar. Idag är det inte det när man skall ladda på andra ställen än hemma. Speciellt inte om man inte har en elbil som det står "Tesla" på.

https://teslaclubsweden.se/jo-det-gar-a ... -med-kort/

Så rent laddtekniskt och infrastrukturmässigt så är jag extremt positiv till CKs tydliga investeringsbeslut och satsning på framtiden!

Men synd att de inte passade på att förenkla betallösningen...
Ja de är ju lite knäppt att jag som har ett CK kort i min ficka redan inte kan ladda med detta.. Mmm..
Sedan var väl appen ok tycket jag men jag antar att de är inte appen du stör sig på egentligen utan de är att man måste ha en app.. Och ja de stör mig också..
Jo, den strulade för 1-2 veckor sedan något enormt.

Hade behövt ladda bilen då, och slet med den i ca. 15 minuter. Provade att installera om appen, flytta till den andra laddaren, testa första laddaren igen, starta om bilen, etc. Provade nog allt som gick att prova. Fick till slut bara ge upp och bege mig hem. Hade som tur var tillräcklig laddning för att komma hem utan att nå allt för låg SoC (var 9% när jag kom hem och kunde ladda).

När jag testade nu i onsdags så fick jag det dock att fungera. Lite strul och fick starta om appen, och koppla i CCS-handsken på nytt, men sedan drog det igång iaf. Så gick fint efter bara 1-2 minuters strul, så totalt sätt ändå en stor förbättring mot sist.

De får säkert ordning på sådant här med tiden, men i snitt så strular ju appar, enligt min personliga erfarenhet, betydligt mer än både brickor (som jag iofs. också hatar att behöva ha med) och Teslas lösning.

Ibland fungerar appar och laddare (för det verkar vara en kombination av det) klockrent och direkt utan något som helst strul, ibland fungerar det efter lite "micklande", och andra gånger inte alls. Är väl just den oförutsägbarheten i kundupplevelse (precis som den varierande byggkvaliteten hos Tesla) som jag inte är riktigt så förtjust eller begeistrad i. Speciellt inte med alla dessa unika appar som krävs, och som måste vara uppdaterade på telefonen jämt och ständigt (och även med uppdaterade kontokort, lösenord, etc.).

Därav att jag nästan alltid drar lite på smilbanden för mig själv av lättnad när jag laddar Teslan på SuC (eller tom. när jag tankar diesel i vår Merca).

Sån dj-lva skillnad i bättre kundupplevelse!
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

A4A6B28F-51DA-4109-9DC5-8F66A7C76BBE.jpeg
30EFA1EA-DEC3-4AFB-A67A-FE66FB8834E2.jpeg
Mer än dubbelt så dyrt på ionity med VWs We Charge i Sverige vs Norge.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

Det var ju konstigt! Undrar hur dom kom fram till den prissättningen mellan länderna.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Tydligen är det elli.eco som står för tekniken bakom VWs laddtjänster.
Ska finnas en elli-app som man kan nyttja direkt som jag tolkar det.
Men den verkar inte tillänglig i svenska appstore.
Skulle va intressant å se vad det erbjuds för priser där.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Markus
elbilist
Inlägg: 93
Blev medlem: 21 sep 2017 11:17
Ort: Linköping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Markus »

taliz skrev:
Tydligen är det elli.eco som står för tekniken bakom VWs laddtjänster.
Ska finnas en elli-app som man kan nyttja direkt som jag tolkar det.
Men den verkar inte tillänglig i svenska appstore.
Skulle va intressant å se vad det erbjuds för priser där.
Lyckades ladda hem appen och registrera ett konto.
Men ingen skillnad mot att ladda med ionity appen.
Screenshot_20210406-134443_Elli.jpg
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4203
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Maw »

taliz skrev:
A4A6B28F-51DA-4109-9DC5-8F66A7C76BBE.jpeg
30EFA1EA-DEC3-4AFB-A67A-FE66FB8834E2.jpeg
Mer än dubbelt så dyrt på ionity med VWs We Charge i Sverige vs Norge.
Hmm.. gäller det norska abbonemanget bara i Norge eller får de Norskt pris på alla Ionity?
Kanske går att teckna Norskt abbonemang :D
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Markus skrev:
taliz skrev:
Tydligen är det elli.eco som står för tekniken bakom VWs laddtjänster.
Ska finnas en elli-app som man kan nyttja direkt som jag tolkar det.
Men den verkar inte tillänglig i svenska appstore.
Skulle va intressant å se vad det erbjuds för priser där.
Lyckades ladda hem appen och registrera ett konto.
Men ingen skillnad mot att ladda med ionity appen.
Går det inte att anmäla dig till en viss tariff?
Det står ju på elli.eco att "step 1" är att installera appen, "step 2" är "choose tariff".
Annars kanske det går om du byter region-inställning till Tyskland? ;)
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Maw skrev:
taliz skrev:
A4A6B28F-51DA-4109-9DC5-8F66A7C76BBE.jpeg
30EFA1EA-DEC3-4AFB-A67A-FE66FB8834E2.jpeg
Mer än dubbelt så dyrt på ionity med VWs We Charge i Sverige vs Norge.
Hmm.. gäller det norska abbonemanget bara i Norge eller får de Norskt pris på alla Ionity?
Kanske går att teckna Norskt abbonemang :D
Det står ju "i hele Europa". Men antar att det blir svårt som svensk med en svensk bil...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Maw skrev:
taliz skrev:
A4A6B28F-51DA-4109-9DC5-8F66A7C76BBE.jpeg
30EFA1EA-DEC3-4AFB-A67A-FE66FB8834E2.jpeg
Mer än dubbelt så dyrt på ionity med VWs We Charge i Sverige vs Norge.
Hmm.. gäller det norska abbonemanget bara i Norge eller får de Norskt pris på alla Ionity?
Kanske går att teckna Norskt abbonemang :D
Jag har ett suddigt minne av att det är samma sak för e-tron abonnemanget. Norrmän laddar billigare hos Ionity. Och det är ju iofs lite konstigt med tanke på att Ionity har fått en massa pengar från EU, men Norge är inte ens med i EU. Det hade varit roligt att få höra motiveringen varför just norrmän får bättre villkor. Kan det helt enkelt vara så att Ionity har en massa konkurrens i Norge och att ingen skulle använda deras laddare om de hade tagit samma priser som i alla andra länder? Förklarar iofs inte varför norska VW/Audi ägare får billigare laddning även utanför Norge.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Markus
elbilist
Inlägg: 93
Blev medlem: 21 sep 2017 11:17
Ort: Linköping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Markus »

taliz skrev:
Markus skrev:
taliz skrev:
Tydligen är det elli.eco som står för tekniken bakom VWs laddtjänster.
Ska finnas en elli-app som man kan nyttja direkt som jag tolkar det.
Men den verkar inte tillänglig i svenska appstore.
Skulle va intressant å se vad det erbjuds för priser där.
Lyckades ladda hem appen och registrera ett konto.
Men ingen skillnad mot att ladda med ionity appen.
Går det inte att anmäla dig till en viss tariff?
Det står ju på elli.eco att "step 1" är att installera appen, "step 2" är "choose tariff".
Annars kanske det går om du byter region-inställning till Tyskland? ;)

Kunde bara välja följande.
Screenshot_20210406-160826_Elli.jpg
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

Hur var det nu om man köper en ID.4 och registrerar sig på ionityabonemanget, kan man då ladda andra bilar också? Svärfar får ju sin ID.4 snart och han kommer inte ha nån nytta av Ionity eftersom han knappt kör mer än 100km från hemmet. Men jag hade ju inte sagt nej till 1,80kr/kWh under semestern :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
Hur var det nu om man köper en ID.4 och registrerar sig på ionityabonemanget, kan man då ladda andra bilar också? Svärfar får ju sin ID.4 snart och han kommer inte ha nån nytta av Ionity eftersom han knappt kör mer än 100km från hemmet. Men jag hade ju inte sagt nej till 1,80kr/kWh under semestern :D
Det ska väl inte vara några problem.
Han kan ju beställa ett laddkort som han ger till dig, sen kan ni ju koppla ditt kreditkort dit kanske.
Då får du antagligen betala om/när han laddar med appen, men det kanske det är värt som tack. ;)

Samtidigt binder han sig då på 12 mån för 109kr/mån, så det krävs ju ändå några laddningar innan det är värt det.

1,60kr/kWh är det förresten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 988
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LasseTM »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
Hur var det nu om man köper en ID.4 och registrerar sig på ionityabonemanget, kan man då ladda andra bilar också? Svärfar får ju sin ID.4 snart och han kommer inte ha nån nytta av Ionity eftersom han knappt kör mer än 100km från hemmet. Men jag hade ju inte sagt nej till 1,80kr/kWh under semestern :D
Det ska väl inte vara några problem.
Han kan ju beställa ett laddkort som han ger till dig, sen kan ni ju koppla ditt kreditkort dit kanske.
Då får du antagligen betala om/när han laddar med appen, men det kanske det är värt som tack. ;)

Samtidigt binder han sig då på 12 mån för 109kr/mån, så det krävs ju ändå några laddningar innan det är värt det.

1,60kr/kWh är det förresten.
Vart läser man dessa priser?
Vilka andra kommer ner i dessa priser hos Ionity?
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Hmm då måste man ladda minst 100 kwh i månaden.(om man annars skulle betala över 2 kr kwh)
De som laddar hemma, hur mycket drar en typisk bil? (Säg att man åker Max 1000 km/år)
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 988
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LasseTM »

Mickep skrev:
Hmm då måste man ladda minst 100 kwh i månaden.(om man annars skulle betala över 2 kr kwh)
De som laddar hemma, hur mycket drar en typisk bil? (Säg att man åker Max 1000 km/år)
En typisk Model 3 LR drar 1,8-2kWh/mil dvs ca 1900kWh på ett år om du menade 1000mil och inte 1000km som du skrev.
En typisk Model 3 SR+ drar 1,6-1,8kWh/mil dvs ca 1700kWh/år
En typisk Model S drar 2,1-2,3kWh/mil dvs ca 2200kWh/år
En typisk Polestar 2 drar 2-2,2kWh/mil dvs ca 2100kWh/år
En typisk Taycan drar 2,5-2,7kWh/mil dvs ca 2600kWh/år
En typisk E-tron 55 drar 2,5-2,7kWh/mil dvs ca 2600kWh/år
En typisk ID 3 drar 1,8-2kWh/mil dvs ca 1900kWh/år

Orkar inte fler bilar men där får du en fingervisning
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MWall »

HelectriC skrev:
Hur var det nu om man köper en ID.4 och registrerar sig på ionityabonemanget, kan man då ladda andra bilar också? Svärfar får ju sin ID.4 snart och han kommer inte ha nån nytta av Ionity eftersom han knappt kör mer än 100km från hemmet. Men jag hade ju inte sagt nej till 1,80kr/kWh under semestern :D

Det är väl bara att göra? Du sparar ju ca 7:-/kWh väl? Break even ligger då på 187 kWh/år eller 15,6 kWh/mån. Det är inte många mil det...
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Tack för redovisningen om vi räknar genomsnitt ca 1800 kWh per år, så blir det 150 kWh per månad.
1.6 - 2.2 ger 0,6 kr kWh i skillnad mot att ladda hemma (el på SuC) Det är ganska nära.
Break even är 2.4 kr/kWh. Betalar man mer är ett 109 kr /mån abb på ionity värt det. (om man kan få det)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MWall »

Mickep skrev:
Tack för redovisningen om vi räknar genomsnitt ca 1800 kWh per år, så blir det 150 kWh per månad.
1.6 - 2.2 ger 0,6 kr kWh i skillnad mot att ladda hemma (el på SuC) Det är ganska nära.
Break even är 2.4 kr/kWh. Betalar man mer är ett 109 kr /mån abb på ionity värt det. (om man kan få det)
Vänta lite. Du tänker ladda på Ionity istället för hemma? Generellt är det inte en bra idé även om det lönar sig med några hundralappar...
joel80
elbilist
Inlägg: 3144
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av joel80 »

Mickep skrev:
Tack för redovisningen om vi räknar genomsnitt ca 1800 kWh per år, så blir det 150 kWh per månad.
1.6 - 2.2 ger 0,6 kr kWh i skillnad mot att ladda hemma (el på SuC) Det är ganska nära.
Break even är 2.4 kr/kWh. Betalar man mer är ett 109 kr /mån abb på ionity värt det. (om man kan få det)
Du får nog räkna med att det blir dyrare i form av högre slitage på batteriet (långsamladdning hemma är snällare mot batteriet) samt dina resor till och från Ionity också drar lite el samt all den extra tid du får lägga på laddning.

Räkna heller inte med att du ska kunna ladda fullt när du står på Ionity, det tar ofta väldigt lång tid om man ska ladda över ca 80%, och är det kö så är det inte snyggt att stå kvar och blocka platsen när man ändå inte kan ladda snabbt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dodde »

Hur landar man för 1,80kr/kWh i Sverige på IONITY? Har jag missat något?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Dodde skrev:
Hur landar man för 1,80kr/kWh i Sverige på IONITY? Har jag missat något?
1,60 som sagt. Men det gäller om man har köpt en norsk VW...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

LasseTM skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Hur var det nu om man köper en ID.4 och registrerar sig på ionityabonemanget, kan man då ladda andra bilar också? Svärfar får ju sin ID.4 snart och han kommer inte ha nån nytta av Ionity eftersom han knappt kör mer än 100km från hemmet. Men jag hade ju inte sagt nej till 1,80kr/kWh under semestern :D
Det ska väl inte vara några problem.
Han kan ju beställa ett laddkort som han ger till dig, sen kan ni ju koppla ditt kreditkort dit kanske.
Då får du antagligen betala om/när han laddar med appen, men det kanske det är värt som tack. ;)

Samtidigt binder han sig då på 12 mån för 109kr/mån, så det krävs ju ändå några laddningar innan det är värt det.

1,60kr/kWh är det förresten.
Vart läser man dessa priser?
Vilka andra kommer ner i dessa priser hos Ionity?
https://www.volkswagen.no/no/tilkobling ... harge.html
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar