Sida 163 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 28 jul 2018 08:12
av nek0
Baretta skrev:
Fredrik har kört för fort i sin privata elbil :D

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... ortkorning
Konstigt att man inte skrivit en ända rad om de hundratals som körde om min mellan Uppsala och Mjölby i tisdags .
Nyhetsvärde 0 .Måste vara nyhetstorka efter så mycket sol i år

Re: Artikel i media

Postat: 28 jul 2018 08:39
av mati
nek0 skrev:
Baretta skrev:
Fredrik har kört för fort i sin privata elbil :D

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... ortkorning
Konstigt att man inte skrivit en ända rad om de hundratals som körde om min mellan Uppsala och Mjölby i tisdags .
Nyhetsvärde 0 .Måste vara nyhetstorka efter så mycket sol i år
Det verkar så. Igår var det en stolle som använde E20 som sin personliga racingbana, med rykande däck, bredställ och hela köret. Mitt på ljusaste dagen. Jag fick snällt vänta tills han hade sladdat färdigt. Bilen saknade regskyltar dessutom. Varför skriver ingen om detta?

Re: Artikel i media

Postat: 28 jul 2018 08:49
av Laban
Baretta skrev:
Fredrik har kört för fort i sin privata elbil :D

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... ortkorning
Det står t.o.m "privata Tesla-elbil", till skillnad från sin "privata BMW-bensinbil" då eller dylikt.

Re: Artikel i media

Postat: 28 jul 2018 09:05
av nek0
Laban skrev:
Baretta skrev:
Fredrik har kört för fort i sin privata elbil :D

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... ortkorning
Det står t.o.m "privata Tesla-elbil", till skillnad från sin "privata BMW-bensinbil" då eller dylikt.
Han som gjorde artikeln är kanske förvånad att Teslan klarar 100km/h
Det är väl ändå en elbil så sladden inte räcker till :)

Re: Artikel i media

Postat: 28 jul 2018 12:58
av Pontus
Laban skrev:
Baretta skrev:
Fredrik har kört för fort i sin privata elbil :D

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... ortkorning
Det står t.o.m "privata Tesla-elbil", till skillnad från sin "privata BMW-bensinbil" då eller dylikt.
Det brukar väl ibland stå att det är en idiot i en BMW som gjort typ det ena eller andra?

Re: Artikel i media

Postat: 28 jul 2018 17:55
av Verdi
nek0 skrev:
Baretta skrev:
Fredrik har kört för fort i sin privata elbil :D

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... ortkorning
Konstigt att man inte skrivit en ända rad om de hundratals som körde om min mellan Uppsala och Mjölby i tisdags .
Nyhetsvärde 0 .Måste vara nyhetstorka efter så mycket sol i år
Nyhetsvärdet var Fredrik. Inte hans bil. Att märket nämndes beror på att Tesla är dyra bilar. Sånt är alltid smaskigt.

Re: Artikel i media

Postat: 28 jul 2018 17:56
av Verdi
Laban skrev:
Baretta skrev:
Fredrik har kört för fort i sin privata elbil :D

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... ortkorning
Det står t.o.m "privata Tesla-elbil", till skillnad från sin "privata BMW-bensinbil" då eller dylikt.
Antar att privat betyder just det och att det inte var produktionsbolagets bil.

Re: Artikel i media

Postat: 28 jul 2018 22:38
av HerrNilsson
Dessa fordon recenserades i DN idag:

Hyundai Kona Electric - https://www.dn.se/ekonomi/motor/rivig-e ... hogt-pris/

Hyundai Nexo - https://www.dn.se/ekonomi/motor/en-ny-s ... av-vatgas/

Kul att två olika tekniker från samma tillverkare testas i samma veva. Lite roligt är att man ojar sig över hur dyr Kona:n är i artikeln men inget sådant nämns om Nexo:n som kostar bra mycket mer och har 3 ggr så hög driftskostnad...

Re: Artikel i media

Postat: 28 jul 2018 23:20
av Remuz
Dn vill ha betalt, men började med att tillverkaren tror att det lilla batteriet säljer bäst i Sverige, det är spännande att veta varför...

Re: Artikel i media

Postat: 29 jul 2018 08:29
av Bod
Dessutom tycker de elbilen är för dyr medans vätgasbilen som kostar 30% mer inte får något påpekande om priset. Verkar lite subjektivt.

Re: Artikel i media

Postat: 29 jul 2018 10:19
av Verdi
Bod skrev:
Dessutom tycker de elbilen är för dyr medans vätgasbilen som kostar 30% mer inte får något påpekande om priset. Verkar lite subjektivt.

Är väl ingen hemlighet att Jacques Wallner är skeptisk till elbilar. För vissa kommer det säkert att passa bättre med vätgas. Om man ska dra husvagn, inte kan ladda hemma, bor väldigt ensligt till i Norrlands inland osv. Jag tänker att de kan komplettera varandra.

Re: Artikel i media

Postat: 29 jul 2018 10:32
av bjelkeman
Hur ska man tanka vätgas om man bor ensligt i Norrland? När kommer de tankställen fortare där än att det går att ordna el?

Re: Artikel i media

Postat: 29 jul 2018 10:36
av Verdi
bjelkeman skrev:
Hur ska man tanka vätgas om man bor ensligt i Norrland? När kommer de tankställen fortare där än att det går att ordna el?
Jag vet inte. Kanske var ett dåligt exempel.

Re: Artikel i media

Postat: 29 jul 2018 11:39
av Swede1
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7009598

Brinnande elbilar släpper ut giftiga gaser.

Fler och fler köper elbilar och i och med det blir det allt vanligare att ladda bilen hemma. Men med det kommer också vissa säkerhetsrisker.

En elbil går att ladda hemma utan problem men Elsäkerhetsverket rekomenderar inte att bara sätta in kontakten i närmsta uttag.

– Nej, vanliga vägguttag är inte gjorda för den höga belastningen under så lång tid, säger Mikael Carlson, teknisk expert på Elsäkerhetsverket.

Det finns laddboxar att installera för att laddningen ska vara säkrare. Och har man inte en sådan till hands är det viktigt att hålla laddningen under uppsikt. En allvarlig risk som kan inträffa är att fastighetens jordfelsbrytare inte skyddar vid fel om den inte är anpassad för laddning av elbilar.

– Det är en risk. Det är inte så att det automatiskt sker när du laddar en elbil men skulle det uppstå fel i elbilen så kan det finnas risk för att jordfelsbrytaren inte längre skyddar ditt hem, säger Mikael Carlson.

Re: Artikel i media

Postat: 29 jul 2018 11:54
av 12man
Stoppa pressarna, Fossilbilar aka Avgasbilar släpper ut giftiga gaser vid normal drift.

Re: Artikel i media

Postat: 29 jul 2018 12:17
av frippe
Jag hänger inte riktigt med i laddproblematiken.

Det går fint att koppla in ett element som drar 2kw i ett uttag. Och elementet kan gå på fulleffekt länge på vintern.
Men inte ladda bilen med 2kw effekt för då är det fara och färde för bränder och överbelastning i elsystemet.

Vad är skillnaden?

Re: Artikel i media

Postat: 29 jul 2018 12:20
av Bjelke
frippe skrev:
Jag hänger inte riktigt med i laddproblematiken.

Det går fint att koppla in ett element som drar 2kw i ett uttag. Och elementet kan gå på fulleffekt länge på vintern.
Men inte ladda bilen med 2kw effekt för då är det fara och färde för bränder och överbelastning i elsystemet.

Vad är skillnaden?
Egentligen ingen om man inte håller på och drar ut och sätter i kontakten massvis med gånger för då blir det problem med tiden...

Re: Artikel i media

Postat: 29 jul 2018 12:22
av 12man
Finns inte tidningar och siter som
MestVärmeelement.se
Alltomvärmeelement.com
Bytvärmeelement.se

;) :roll:

Re: Artikel i media

Postat: 29 jul 2018 13:01
av Gustafsson
frippe skrev:
Jag hänger inte riktigt med i laddproblematiken.

Det går fint att koppla in ett element som drar 2kw i ett uttag. Och elementet kan gå på fulleffekt länge på vintern.
Men inte ladda bilen med 2kw effekt för då är det fara och färde för bränder och överbelastning i elsystemet.

Vad är skillnaden?
Laddning med shuko utomhus kan definitivt vara problematisk. Laddat flera gånger på offentliga laddplatser i Norge där dålig kontakt, oxidering å gud vet vad gör att det blir varmt som fn i kontakten, finns bilder på hur shuko smält ner helt. Inomhus är kontakterna förhoppningsvis bättre, men bränder förekommer absolut där också. Elelement brukar dock inte ge full effekt hela tiden då de oftast är termostatstyrda.

Re: Artikel i media

Postat: 29 jul 2018 13:07
av Leo
Nämnde i morse för min fru att jag i sommar först nyligen sett den första ”varningen för brandrisk i gräs med katalysatorbilar”. Hon hade ingen aning om det trots att hon är ganska medveten.

http://www.ystadsallehanda.se/simrisham ... ras-oroar/

Var ju ganska mycket skriverier om det förr men tydligen inte så många som tänker på det nuförtiden.

I sommar har det varit ovanligt torrt gräs, folk som parkerar ”i terrängen” vid badställen osv. Borde ju ha varit en del incidenter.

Tänk vilka skriverier det antagligen varit om det var just bara elbilar som alla hade en ”supervarm plåtburk med varma metallrör (avgassystemet) under bilen 15cm ovanför backen. Har läst att de ofta kan nå åtminstone 200-500grader utanpå. (Inuti blir den ännu varmare). Skulle nog stått rubriker som ”Förbjud elbilar -dödsfällor i sommartorkan” osv.

Re: Artikel i media

Postat: 29 jul 2018 13:30
av Remuz
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dd ... ljeutslapp

Tjockolja, dvs resterna efter man framställt bensin.Är det med i utsläppsberäkningarna för bensinbilarna?

Re: Artikel i media

Postat: 29 jul 2018 13:37
av LarsL
Bjelke skrev:
frippe skrev:
Jag hänger inte riktigt med i laddproblematiken.

Det går fint att koppla in ett element som drar 2kw i ett uttag. Och elementet kan gå på fulleffekt länge på vintern.
Men inte ladda bilen med 2kw effekt för då är det fara och färde för bränder och överbelastning i elsystemet.

Vad är skillnaden?
Egentligen ingen om man inte håller på och drar ut och sätter i kontakten massvis med gånger för då blir det problem med tiden...
Problemet är ju att det är en massa Puckon som drar ut Schukon medan bilen laddar. Gör man det så uppstår det en ljusbåge som naturligtvis skadar kontakterna. Bilen ska alltid kopplas ifrån vid bilen först, den kontakten är designad för att bryta ströende först och sedan koppla isär kontaktytorna.
Hemma är det alltså inga som helst problem, men ute på stan funkar inte Schuko.

Re: Artikel i media

Postat: 30 jul 2018 02:17
av Swede1
Aha, tack för den infon LarsL, det är ljusbågen som gör att kontakten schuko slits extra snabbt. Så stäng av först och dra ut sen.

Re: Artikel i media

Postat: 30 jul 2018 08:51
av LarsL
Swede1 skrev:
Aha, tack för den infon LarsL, det är ljusbågen som gör att kontakten schuko slits extra snabbt. Så stäng av först och dra ut sen.
Förlåt att jag sa pucko... det var bara ett skämt. ;) Men istället för att tjata om laddboxar och annat så borde det informeras om hur man använder elkontakter.

Re: Artikel i media

Postat: 30 jul 2018 09:13
av Jerker
LarsL skrev:
Swede1 skrev:
Aha, tack för den infon LarsL, det är ljusbågen som gör att kontakten schuko slits extra snabbt. Så stäng av först och dra ut sen.
Förlåt att jag sa pucko... det var bara ett skämt. ;) Men istället för att tjata om laddboxar och annat så borde det informeras om hur man använder elkontakter.
På ett sätt förstår jag krafter som vill förbjuda hemmaladdning via standarduttag. Vi vet ju att det finns vissa risker om man gör fel. I mitt jobb har jag lärt mig att det där med information är väldigt svårt. Det finns rätt många människor som inte klarar av att ta till sig ens den enklaste information utan en omfattande insats från den som informerar. Jag har verkligen förvånats över detta, för jag innan jag började mitt nuvarande jobb (där en hel del tid går åt till kommunikation om regler, utskickande av blanketter för ifyllnad och underskrift etc.) hade jag verkligen inte så låga tankar om folks fattningsförmåga i allmänhet utan trodde att de flesta var som jag och min omgivning.

Så därför förstår jag om de vill förbjuda det som vi ser som det enkla och billiga till förmån för det enkla och dyra men kassaskåpssäkra. På så sätt så undviker man en massa onödiga risker.