Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 19 dec 2022 21:51
När beställde du? Jag firar nog två år nu för LRDCF skrev:Nu så, 28/12 är inbokat för hämtning i Trosta (Model S LR)
https://teslaclubsweden.se/forum/
När beställde du? Jag firar nog två år nu för LRDCF skrev:Nu så, 28/12 är inbokat för hämtning i Trosta (Model S LR)
Både ja och nej faktiskt! I skatteverkets ögon räcker det att du har möjlighet att nyttja något så ska det förmånsbeskattas!Gustafsson skrev:Man behöver inte betala förmån om man inte använder en bil. Det är inte möjligheten att anvönda utan användandet som är skattepliktigt.
Har inte hämtat ut än men står i mail att bonusen kommer i januari.Tars skrev:Ni som har hämtat ut, har ni fått era 1000 mil?
Du kanske har tur! Jag tyckte mig se en blå och frugan en svart. Hoppas nu bara att det verkligen var Model S, det gick fort förbi, men jag är 95 % säker att jag såg rätt.Monark1954 skrev:Blir nog en sväng och kollar i Umeå i morgon.bjornnilsson skrev:18.20 idag i Örnsköldsvik - möte med en långtradare full med bilar..
”Va gör du, du kan ju inte stanna mitt i vägen?!”
”Jomen såg du inte, den var ju full med Model S”
Plaid på väg till Umeå!
Har VIN men inget regnr eller SMS.
Tack för länken, det var intressant. Dispositionsrätten är tydligen inte allt längre. SKM har ju drivit den linjen länge, så om man dokumenterar väl så kanske det kan gå vägen.Rimlig skrev:Jo, jag vågar hävda att det stämmer. Det handlar bara om att visa på att man inte använt den privat.spacecoin skrev:Det här stämmer inte. Man betalar förmån för nyttjanderätt även om man inte nyttjar den. Sen kan man ju gå ut i gråzonen så klart. Jag tycker regelverket är knas men det är vad det är.
Ett utklipp från Skatteverkets rättsliga vägledning kring bilförmån:
"En dispositionsrätt till en bil, d.v.s. en rätt eller möjlighet att använda bilen för privat bruk, utlöser dock i sig inte förmånsbeskattning. Högsta förvaltningsdomstolen har dock slagit fast att dispositionsrätten till en bil är en stark presumtion för att bilen också har använts privat i skattepliktig omfattning. Den skattskyldiga måste i det läget för att undgå förmånsbeskattning göra sannolikt att hen inte har använt bilen privat eller att så har skett endast i ringa omfattning."
Läs mer här för detaljer: https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... -betydelse
Men om tillverkningsår är 2022 men leveransen sker i januari eller februari 2023. Kommer 2022 års förmånsvärde tillämpas på bilen?Rimlig skrev:Nu har Skatteverkets listor för nybilspriser för bilar tillverkade 2023 släppts: https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 2022-12-19
Det är ju dessa som används för beräkning av förmånsvärde. Värdena vid ingången av 2023 är:
MS Plaid: 1 549 900 (= ca 15 200 kr/mån i förmånsvärde)
MX Plaid: 1 587 900 (= ca 15 600 kr/mån i förmånsvärde)
Dvs slut på "rabatten". Inte minst Model X blir rejält högre förmånsvärde för.
Det positiva för oss som hämtar ut nu 2022 är att det borde vara positivt för andrahandsvärdet på våra bilar som ju får det rabatterade förmånsvärdet som gällde 2022.
Intressant nog finns LR inte med alls.
Men LR lär väl komma i nästa ändringsföreskrift under våren. Spännande vad som gäller de som tillverkas 2023 och som levereras under Q1 innan de nya listorna kommer ut? Gäller det faktiska inköpspriset (dvs typ 930 000 kr för de som beställde tidigt 2021) eller det som fanns i listan under 2022 (1 124 900)? Ger ju ganska stor skillnad i faktiskt förmånsvärde.
Med 21” sommar tänkte jag, har firma standby för vinterdäcksbyteSugSnigel skrev:Ingen som sett en svart/svart med aracnid? Bör väl vara ganska få?
Jaconan skrev:Men om tillverkningsår är 2022 men leveransen sker i januari eller februari 2023. Kommer 2022 års förmånsvärde tillämpas på bilen?Rimlig skrev:Nu har Skatteverkets listor för nybilspriser för bilar tillverkade 2023 släppts: https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 2022-12-19
Det är ju dessa som används för beräkning av förmånsvärde. Värdena vid ingången av 2023 är:
MS Plaid: 1 549 900 (= ca 15 200 kr/mån i förmånsvärde)
MX Plaid: 1 587 900 (= ca 15 600 kr/mån i förmånsvärde)
Dvs slut på "rabatten". Inte minst Model X blir rejält högre förmånsvärde för.
Det positiva för oss som hämtar ut nu 2022 är att det borde vara positivt för andrahandsvärdet på våra bilar som ju får det rabatterade förmånsvärdet som gällde 2022.
Intressant nog finns LR inte med alls.
Men LR lär väl komma i nästa ändringsföreskrift under våren. Spännande vad som gäller de som tillverkas 2023 och som levereras under Q1 innan de nya listorna kommer ut? Gäller det faktiska inköpspriset (dvs typ 930 000 kr för de som beställde tidigt 2021) eller det som fanns i listan under 2022 (1 124 900)? Ger ju ganska stor skillnad i faktiskt förmånsvärde.
Firade två år i början på november. Sedan ett drygt år kört Model Y men längtan tillbaka till Model S blev förstor.artscho skrev:När beställde du? Jag firar nog två år nu för LRDCF skrev:Nu så, 28/12 är inbokat för hämtning i Trosta (Model S LR)
Vad var det du saknade och längtade tillbaka till?DCF skrev:Firade två år i början på november. Sedan ett drygt år kört Model Y men längtan tillbaka till Model S blev förstor.artscho skrev:När beställde du? Jag firar nog två år nu för LRDCF skrev:Nu så, 28/12 är inbokat för hämtning i Trosta (Model S LR)
Älskade vår gamla Model S100D -17. Vilken komfort på långresa. Väghållning som en våt ostmacka men bekvämt. Lastade hur mycket som helst och schysst räckvidd.flamman skrev:Vad var det du saknade och längtade tillbaka till?DCF skrev:Firade två år i början på november. Sedan ett drygt år kört Model Y men längtan tillbaka till Model S blev förstor.artscho skrev:När beställde du? Jag firar nog två år nu för LRDCF skrev:Nu så, 28/12 är inbokat för hämtning i Trosta (Model S LR)
Gällde det verkligen alla? Vissa fick ju sina bilar snabbt, medan vissa fick vänta flera timmar. Jag tror att det är dom som får kompensation.PhR34k skrev:Tesla ringde idag och undrade om jag var nöjd med bilen.
Han sa även att vi som var på eventet skulle få 5000kr för att handla i shoppen för som kompensation.
Jag var först ut tydligen vilket är typ första gången det händer mig. Jag såg framför mig hur allt skulle skita sig med bärgaren och däckfirman som öppnat för bara mig.Segelflygaren skrev:Gällde det verkligen alla? Vissa fick ju sina bilar snabbt, medan vissa fick vänta flera timmar. Jag tror att det är dom som får kompensation.PhR34k skrev:Tesla ringde idag och undrade om jag var nöjd med bilen.
Han sa även att vi som var på eventet skulle få 5000kr för att handla i shoppen för som kompensation.
Förmånsvärdet beräknas alltid om för varje beskattningsår. Men tillverkningsåret är alltid detsamma vid beräkningen! Däremot kan fortfarande förmånsvärdet åka upp/ner för varje beskattningsår (beroende på prisbasbeloppet och statslåneräntan).conan skrev:Men om tillverkningsår är 2022 men leveransen sker i januari eller februari 2023. Kommer 2022 års förmånsvärde tillämpas på bilen?Rimlig skrev:Nu har Skatteverkets listor för nybilspriser för bilar tillverkade 2023 släppts: https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 2022-12-19
Det är ju dessa som används för beräkning av förmånsvärde. Värdena vid ingången av 2023 är:
MS Plaid: 1 549 900 (= ca 15 200 kr/mån i förmånsvärde)
MX Plaid: 1 587 900 (= ca 15 600 kr/mån i förmånsvärde)
Dvs slut på "rabatten". Inte minst Model X blir rejält högre förmånsvärde för.
Det positiva för oss som hämtar ut nu 2022 är att det borde vara positivt för andrahandsvärdet på våra bilar som ju får det rabatterade förmånsvärdet som gällde 2022.
Intressant nog finns LR inte med alls.
Men LR lär väl komma i nästa ändringsföreskrift under våren. Spännande vad som gäller de som tillverkas 2023 och som levereras under Q1 innan de nya listorna kommer ut? Gäller det faktiska inköpspriset (dvs typ 930 000 kr för de som beställde tidigt 2021) eller det som fanns i listan under 2022 (1 124 900)? Ger ju ganska stor skillnad i faktiskt förmånsvärde.
Om man gör skillnad på förmånsgrundande pris och förmånsvärde blir det lättare att hålla isär det. Det förmånsgrundande priset kollar man upp i Skatteverkets listor med hjälp av tillverkningsåret, och det kommer inte ändras. Förmånsvärdet räknar man ut i en formel där inparametrarna är förmånsgrundande pris, statslåneränta och prisbasbelopp. Eftersom förmånsgrundande pris och statslåneränta ändras varje år, så måste man räkna ut ett nytt förmånsvärde varje år. Ibland ändras också själva formeln, men oftast brukar den inte ändras retroaktivt för redan registrerade bilar.Nect skrev:Förmånsvärdet beräknas alltid om för varje beskattningsår. Men tillverkningsåret är alltid detsamma vid beräkningen! Däremot kan fortfarande förmånsvärdet åka upp/ner för varje beskattningsår (beroende på prisbasbeloppet och statslåneräntan).conan skrev:Men om tillverkningsår är 2022 men leveransen sker i januari eller februari 2023. Kommer 2022 års förmånsvärde tillämpas på bilen?Rimlig skrev:Nu har Skatteverkets listor för nybilspriser för bilar tillverkade 2023 släppts: https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 2022-12-19
Det är ju dessa som används för beräkning av förmånsvärde. Värdena vid ingången av 2023 är:
MS Plaid: 1 549 900 (= ca 15 200 kr/mån i förmånsvärde)
MX Plaid: 1 587 900 (= ca 15 600 kr/mån i förmånsvärde)
Dvs slut på "rabatten". Inte minst Model X blir rejält högre förmånsvärde för.
Det positiva för oss som hämtar ut nu 2022 är att det borde vara positivt för andrahandsvärdet på våra bilar som ju får det rabatterade förmånsvärdet som gällde 2022.
Intressant nog finns LR inte med alls.
Men LR lär väl komma i nästa ändringsföreskrift under våren. Spännande vad som gäller de som tillverkas 2023 och som levereras under Q1 innan de nya listorna kommer ut? Gäller det faktiska inköpspriset (dvs typ 930 000 kr för de som beställde tidigt 2021) eller det som fanns i listan under 2022 (1 124 900)? Ger ju ganska stor skillnad i faktiskt förmånsvärde.
Såg du vid vilken % den börjar sänka laddhastigheten?PhR34k skrev:Laddar i Sollentuna nu