Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 30 mar 2021 19:34

Läcker lösning! Då har man ju en stående arbetsplats om man så vill med!Off Grid Byggaren skrev:Folk använder laddkabeln på lite olika sätt, den kan bli väldigt sträckt och hamna i fel läge.
Det kan också vara första gången i livet någon ansluter en CCS-kontakt, inte säkert alla vet exakt hur det ska göras.
Vi invigde min nykonstruerade Coronasäkra kaffebar vid snabbladdningen på Ionitiy i Sundsvall. Den fick godkänt av frugan, det saknas ju ståbord vid laddplatserna.
Tack, den är inte helt färdigutvecklat ännu. Det verkar ofta vara lite lutning från laddstationerna, bordsskivan behöver kunna höjas lite i bakkanten.Nect skrev:Läcker lösning! Då har man ju en stående arbetsplats om man så vill med!Off Grid Byggaren skrev:Folk använder laddkabeln på lite olika sätt, den kan bli väldigt sträckt och hamna i fel läge.
Det kan också vara första gången i livet någon ansluter en CCS-kontakt, inte säkert alla vet exakt hur det ska göras.
Vi invigde min nykonstruerade Coronasäkra kaffebar vid snabbladdningen på Ionitiy i Sundsvall. Den fick godkänt av frugan, det saknas ju ståbord vid laddplatserna.
Bra tips!Hoppsan_84 skrev:På Konan behöver jag som regel se till att kabeln inte drar i handtaget fram till DC kontaktorerna klickar. (4 klick i snabb följd) hör jag det går laddningen igång med största säkerhet.
På PK laddarna (dom med stor display) kunde man åtminstone se felkoder i displayen där 109 betyder att bilen misslyckades att låsa handtaget.
Ionity rekommenderar att om du laddar med app gör allt klart innan du stoppar in kontakten i bilen för att laddaren inte ska tima ut.
Laddar du med tag rekommenderar dom att sätta i handtaget först sen blippa.
Båda funkar.
Konkurrenterna har haft +10 år på sig att kopiera Teslas SuC.Hade jag varit VAG eller Ionity så hade detta varit det första jag hade tagit tag i och lärt mig av!
De hoppades väl länge på att elbilar bara var en fluga som skulle försvinna/dö ut. Men ack där fick de!Zalman3 skrev:Konkurrenterna har haft +10 år på sig att kopiera Teslas SuC.Hade jag varit VAG eller Ionity så hade detta varit det första jag hade tagit tag i och lärt mig av!
Men ännu har man inte lanserat Plug and Charge.
Mycket märkligt!
Precis, ”keep it simple” är ju inte lika roligtmati skrev:Dags att utveckla en automatisk nivåreglering
Tänk om man hade kunnat styra bilens luftfjädring för att balansera ut bordet på dragkroken.Bjelke skrev:Precis, ”keep it simple” är ju inte lika roligtmati skrev:Dags att utveckla en automatisk nivåreglering![]()
Cybertruck!mati skrev:Tänk om man hade kunnat styra bilens luftfjädring för att balansera ut bordet på dragkroken.Bjelke skrev:Precis, ”keep it simple” är ju inte lika roligtmati skrev:Dags att utveckla en automatisk nivåreglering![]()
Ja det blev några till i Spanien. Men fattas några söderut mellan Barcelona och Murciamacky skrev:Verkar som att de kanske fått fram lite nya kulor. 7 nya stationer påbörjade under senaste 8 dagarna. Inget i närheten av Sverige men kan vara en signal att de iaf jobbar vidare.
Nu har jag inte snabbladdat på över ett år, men om det skulle stå två laddare bredvid varandra, en Ionity och en annan, så skulle jag inte välja Ionity. Det är en ren principfråga. Jag tycker de är rövare, då ska man inte stödja dem. Skillnaden mellan SuC och Ionity är ju att SuC ger en bättre laddupplevelse än alla andra. Det är klart att man väljer SuC. Ionity skiljer sig bara genom att de tar mer betalt än alla andra.KnightRider skrev:Hur tänker ni som har betalat för ett abonnemang på Ionity kring att använda andra lddnätverk?
Det jag tänker närmast på är t.ex. Audi e-tron och Charging Service som sänker kostnaden på Ionity till 3,30 kr/kWh för en årskostnad på ca 2000 kr.
Blir man extra angelägen att undvika allt förutom Ionity eftersom man faktiskt betalat för att få lägre pris där? Om man använder någon annan leverantör för t.ex. 5 kr/kWh så kanske man känner att man kastar delar av abonnemanget i sjön. Man betalar för billigare el men använder ändå andra laddare.
Lite så är det iaf för mig som har fri SuC. Jag drar mig för att använda andra laddplatser. Men egentligen kanske det inte är helt rationellt, jag har ju faktiskt råd att betala.
När man inte kör Tesla och saknar tillgång till deras fina laddnätverk finns inte så mycket att välja på.KnightRider skrev:Hur tänker ni som har betalat för ett abonnemang på Ionity kring att använda andra lddnätverk?
Det jag tänker närmast på är t.ex. Audi e-tron och Charging Service som sänker kostnaden på Ionity till 3,30 kr/kWh för en årskostnad på ca 2000 kr.
Blir man extra angelägen att undvika allt förutom Ionity eftersom man faktiskt betalat för att få lägre pris där? Om man använder någon annan leverantör för t.ex. 5 kr/kWh så kanske man känner att man kastar delar av abonnemanget i sjön. Man betalar för billigare el men använder ändå andra laddare.
Lite så är det iaf för mig som har fri SuC. Jag drar mig för att använda andra laddplatser. Men egentligen kanske det inte är helt rationellt, jag har ju faktiskt råd att betala.
Var det på Ionity? Varför så långsam laddning? 10-83% på 37 minuter är ju inte snabbare än ID.4, som du totalsågat på grund av långsam laddning.martinot skrev:Hade jag inte kunnat ladda på SuC så hade jag också nog försökt köra huvudsakligen på Ionity. Är de enda idag med vettig laddhastighet som har iaf. halvvägs utbyggt nät i södra Sverige.
Om CK eller OKQ8 kommer i kapp Ionity med utbyggnad av stationer så hade jag försökt att avsluta abonnemang hos Ionity och gå över till de istället (precis som Mati så vill jag försöka att undvika att stödja de, men bara om det finns vettiga alternativ).
Laddade idag på CK och fick iaf. 160-170 kW under en riktigt bra stund.
Inställning för SoC-gräns är här på 100%, men laddade inte så länge. Fick laddat ca. 10%-83% på ungefär 37 minuter.
Läs. CK.iAkita skrev:Var det på Ionity? Varför så långsam laddning? 10-83% på 37 minuter är ju inte snabbare än ID.4, som du totalsågat på grund av långsam laddning.martinot skrev:Hade jag inte kunnat ladda på SuC så hade jag också nog försökt köra huvudsakligen på Ionity. Är de enda idag med vettig laddhastighet som har iaf. halvvägs utbyggt nät i södra Sverige.
Om CK eller OKQ8 kommer i kapp Ionity med utbyggnad av stationer så hade jag försökt att avsluta abonnemang hos Ionity och gå över till de istället (precis som Mati så vill jag försöka att undvika att stödja de, men bara om det finns vettiga alternativ).
Laddade idag på CK och fick iaf. 160-170 kW under en riktigt bra stund.
Inställning för SoC-gräns är här på 100%, men laddade inte så länge. Fick laddat ca. 10%-83% på ungefär 37 minuter.
De flesta Ionity laddarna ligger vid CK och trådens ämne är Ionity. Men hur var det med den långsamma laddningen? Kallt batteri?martinot skrev:Läs. CK.iAkita skrev:Var det på Ionity? Varför så långsam laddning? 10-83% på 37 minuter är ju inte snabbare än ID.4, som du totalsågat på grund av långsam laddning.martinot skrev:Hade jag inte kunnat ladda på SuC så hade jag också nog försökt köra huvudsakligen på Ionity. Är de enda idag med vettig laddhastighet som har iaf. halvvägs utbyggt nät i södra Sverige.
Om CK eller OKQ8 kommer i kapp Ionity med utbyggnad av stationer så hade jag försökt att avsluta abonnemang hos Ionity och gå över till de istället (precis som Mati så vill jag försöka att undvika att stödja de, men bara om det finns vettiga alternativ).
Laddade idag på CK och fick iaf. 160-170 kW under en riktigt bra stund.
Inställning för SoC-gräns är här på 100%, men laddade inte så länge. Fick laddat ca. 10%-83% på ungefär 37 minuter.
Men 150 kW räcker väl bra idag.. De är väl bara Porsche och audi gt (eller vad den heter) som laddar snabbare. Tesla kan de såklart också men där räknar jag med att de håller sig till SuC.martinot skrev:Läs noggrannare. Talar om laddarna som var CK (inte Ionity).
Hade kört ca. 15-20 min innan, och bilen stått ute i kanske ca. 7-8 grader innan start.
Men tror inte batteritempen var någon enormt avgörande faktor här, eller ens Teslan i sig, utan snare begränsningen med att CK idag endast har 150kW nominellt på sina laddare. På Ionity och SuC V3 så hade det givetvis gått mycket fortare.
Med tanke på deras officiella effektbegränsning på 150kW tycker jag att det var helt OK med att få 160-170kW en stor del av tiden (högre än vad jag förväntat mig, och en positiv överraskning). Det är som det ser ut idag givetvis ingen helt vettig konkurrent till varken SuC V3 eller Ionity, men en positiv start iaf. tycker jag.
Enligt CK så är stationerna förberedda för att enkelt kunna utöka effekten på laddarna inom en snar framtid. Tror det var upp till 300kW eller 350kW som gällde i nästa steg, och då kan det ju isf. bli riktigt vettigt och på allvar ta upp konkurrensen.
Det var kanske OK och modernt för vad som gällde för 2-3 år sedan, men nu 2021 så känns det omodernt lågt IMO.chaffis75 skrev:Men 150 kW räcker väl bra idag..