Polestar har ju uppenbarligen lyckats med chassit och bromsarna, lönar sig att ha erfarenhet av banracing.
Synd bara att det är betydligt svårare att skala bort 300kg vikt än uppgradera de komponenterna.
Hur uppgraderar man ett chassi enkelt?
Synd att inte Tesla visste hur enkelt det var så kunde dom kanske gjort det från början också på Model 3.
Huh? Det sitter Öhlins-dämpare i den dyrare PS2.
Går utmärkt att montera det eller valfritt kit på sin Model 3, om man nu vill ha en så hård och okomfortabel bil.
Så med chassit så menar du dämpare?
Sen är dom ställbara så man kan ha dom mjuka om man vill.
Menar du att det skulle vara något annat som är "bättre" i PS2?
Model 3 är som en sportbil och har fått fin kritik för sitt chassi, men just dämparna är ju inte Öhlins-klass.
Nej, det kan man inte. Det är just det PS2 med Öhlins fått kritik för, de är för okomfortabla för gatan. Men det är förstås en smaksak.
Chassis is a collective term for all the parts of a vehicle except the body work. Every major part of a vehicle is collectively called chassis. It includes wheels, brakes, suspension systems, axles, engine, etc.
Misha är imponerad över bilen, men lär bli svartlistad då han anser att den är bättre än Model 3. Men vad vet han?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Synd bara att det är betydligt svårare att skala bort 300kg vikt än uppgradera de komponenterna.
Hur uppgraderar man ett chassi enkelt?
Synd att inte Tesla visste hur enkelt det var så kunde dom kanske gjort det från början också på Model 3.
Huh? Det sitter Öhlins-dämpare i den dyrare PS2.
Går utmärkt att montera det eller valfritt kit på sin Model 3, om man nu vill ha en så hård och okomfortabel bil.
Så med chassit så menar du dämpare?
Sen är dom ställbara så man kan ha dom mjuka om man vill.
Menar du att det skulle vara något annat som är "bättre" i PS2?
Model 3 är som en sportbil och har fått fin kritik för sitt chassi, men just dämparna är ju inte Öhlins-klass.
Nej, det kan man inte. Det är just det PS2 med Öhlins fått kritik för, de är för okomfortabla för gatan. Men det är förstås en smaksak.
Jag menar ingenting.
dd88 skrev att man lyckats bra med chassit och bromsar varpå du måste kommentera något om vikt och att det är enkelt att uppgradera chassit och bromsar.
Då undrade jag hur enkelt det är att uppgradera chassit varpå du skriver att man kan byta dämpare. Så då undrade jag om chassi=dämpare för dig.
Du får informera Polestar om att dämparna inte är ställbara, för självklart vet du även detta bäst.
Synd att inte Tesla visste hur enkelt det var så kunde dom kanske gjort det från början också på Model 3.
Huh? Det sitter Öhlins-dämpare i den dyrare PS2.
Går utmärkt att montera det eller valfritt kit på sin Model 3, om man nu vill ha en så hård och okomfortabel bil.
Så med chassit så menar du dämpare?
Sen är dom ställbara så man kan ha dom mjuka om man vill.
Menar du att det skulle vara något annat som är "bättre" i PS2?
Model 3 är som en sportbil och har fått fin kritik för sitt chassi, men just dämparna är ju inte Öhlins-klass.
Nej, det kan man inte. Det är just det PS2 med Öhlins fått kritik för, de är för okomfortabla för gatan. Men det är förstås en smaksak.
Jag menar ingenting.
dd88 skrev att man lyckats bra med chassit och bromsar varpå du måste kommentera något om vikt och att det är enkelt att uppgradera chassit och bromsar.
Då undrade jag hur enkelt det är att uppgradera chassit varpå du skriver att man kan byta dämpare. Så då undrade jag om chassi=dämpare för dig.
Du får informera Polestar om att dämparna inte är ställbara, för självklart vet du även detta bäst.
Det är ingen vits att argumentera, taliz är bara här för att provocera. Man kan enkelt blockera användare och därmed slippa mata trollet.
Synd att inte Tesla visste hur enkelt det var så kunde dom kanske gjort det från början också på Model 3.
Huh? Det sitter Öhlins-dämpare i den dyrare PS2.
Går utmärkt att montera det eller valfritt kit på sin Model 3, om man nu vill ha en så hård och okomfortabel bil.
Så med chassit så menar du dämpare?
Sen är dom ställbara så man kan ha dom mjuka om man vill.
Menar du att det skulle vara något annat som är "bättre" i PS2?
Model 3 är som en sportbil och har fått fin kritik för sitt chassi, men just dämparna är ju inte Öhlins-klass.
Nej, det kan man inte. Det är just det PS2 med Öhlins fått kritik för, de är för okomfortabla för gatan. Men det är förstås en smaksak.
Jag menar ingenting.
dd88 skrev att man lyckats bra med chassit och bromsar varpå du måste kommentera något om vikt och att det är enkelt att uppgradera chassit och bromsar.
Då undrade jag hur enkelt det är att uppgradera chassit varpå du skriver att man kan byta dämpare. Så då undrade jag om chassi=dämpare för dig.
Du får informera Polestar om att dämparna inte är ställbara, för självklart vet du även detta bäst.
Jag skrev inget om att "uppgradera chassit".
Det jag skrev är att det är Öhlins-dämparna som gör skillnaden på PS2.
Jag skrev att de inte är komfortabla. Att de är justerbara betyder inte att de blir det, eller att man kan ha dem "mjuka om man vill". Titta/läs valfri review så inser du nog snabbt det.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 2 gång.
Det blir väl i relation till vad man förväntar sig. Jag skulle vilja ha Öhlins Road&track på Porschen men jag tycker dom är lite dyra. Fantastiska ska dom iallafall vara. Perfekt balans mellan sport och komfort på en sportbil.
Det blir väl i relation till vad man förväntar sig. Jag skulle vilja ha Öhlins Road&track på Porschen men jag tycker dom är lite dyra. Fantastiska ska dom iallafall vara. Perfekt balans mellan sport och komfort på en sportbil.
Ja jag skulle inte klaga på sådan fjädring i M3P. Jag tyckte den var lite mjuk när man pressade på.
Polestar har ju uppenbarligen lyckats med chassit och bromsarna, lönar sig att ha erfarenhet av banracing.
Nja, chassit är ju vanliga XC40 (i stort sätt) fast med dämpare från Öhlins. Mycket bra, men bilen är inte gjort för banracing. Att bilen inte är gjord för banracing visar sig även med att batterierna blir varma och klarar inte ens ett enda varv runt nordslingan. Dessutom är den strypt till max 214 km/h vilket inte är lämpligt för banracing (minst sagt).
Sedna så har vi ju inte direkta jämförelser med varken andra bilar, eller andra elbilar (som tex. Taycan eller M3P). Bara en snubba som snackar. Lite besviken på videon då jag trodde det skulle vara någon jämförelse med M3P som körde samtidigt under samma förutsättningar.
Polestar har ju uppenbarligen lyckats med chassit och bromsarna, lönar sig att ha erfarenhet av banracing.
Synd bara att det är betydligt svårare att skala bort 300kg vikt än uppgradera de komponenterna.
Hur uppgraderar man ett chassi enkelt?
Synd att inte Tesla visste hur enkelt det var så kunde dom kanske gjort det från början också på Model 3.
Huh? Det sitter Öhlins-dämpare i den dyrare PS2.
Går utmärkt att montera det eller valfritt kit på sin Model 3, om man nu vill ha en så hård och okomfortabel bil.
Så med chassit så menar du dämpare?
Sen är dom ställbara så man kan ha dom mjuka om man vill.
Chassit på PS2, oavsett med eller utan paketet med Öhlinsdämpare, är i grunden XC40.
Chassis is a collective term for all the parts of a vehicle except the body work. Every major part of a vehicle is collectively called chassis. It includes wheels, brakes, suspension systems, axles, engine, etc.
Misha är imponerad över bilen, men lär bli svartlistad då han anser att den är bättre än Model 3. Men vad vet han?
Finns massor av YouTubers, som alla tycker olika av diverse olika skäl. Ungefär som vi är många här som tycker olika av olika skäl.
Man kan hitta YouTubers som tycker M3 är bättre en PS2. Bevisar inget. Inte mer än att du och jag tycker olika.
Det enda som bevisar något är att låta flera bilar köra nordslingan på tid samtidigt under samma för hållanden.
Det blir väl i relation till vad man förväntar sig. Jag skulle vilja ha Öhlins Road&track på Porschen men jag tycker dom är lite dyra. Fantastiska ska dom iallafall vara. Perfekt balans mellan sport och komfort på en sportbil.
Exakt. De flesta som kör på bana byter ju även oftast till keramiska bromsar. Precis som att byta dämparna, är det mest en prisfråga där också.
Om jag köpte en bil med keramiska bromsar skulle jag nog plocka av dom ganska omgående ock montera vanliga stålskivor å belägg om det funkar, annars skulle jag köpt nåt bromsuppgraderingskit från valfri leverantör.
Och sparat keramikkittet till den dagen bilen ska säljas
Om jag köpte en bil med keramiska bromsar skulle jag nog plocka av dom ganska omgående ock montera vanliga stålskivor å belägg om det funkar, annars skulle jag köpt nåt bromsuppgraderingskit från valfri leverantör.
Och sparat keramikkittet till den dagen bilen ska säljas
Att Tesla placerat en SUC vid ringen gör ju att M3 definitivt är lämplig där.
Mischa har flera videos med just M3P såväl standard som banpreppade som går riktigt bra runt.
De med standard har han klagat på bromsarna främst, då han kör på samma sätt som en avgasbil. Det finns också de som förstår hur man kör effektivt med regen för att spara bromsarna, som racerföraren Sebastian vittel(som jämförde M3P med Taycan).
Coolt att Polestar nu fått ABRP native in-dash. Som jag skrivit tidigare blir det mer och mer uppenbart att Teslas gammeltänk med att utveckla allt själva bara drabbar kunderna i form av uteblivna funktioner.
Coolt att Polestar nu fått ABRP native in-dash. Som jag skrivit tidigare blir det mer och mer uppenbart att Teslas gammeltänk med att utveckla allt själva bara drabbar kunderna i form av uteblivna funktioner.
ABRP är bra, men tyvärr måste man betala för premium om man vill kunna nyttja den funktionen vad jag förstår.
Då föredrar jag definitivt Teslas inbyggda navigator.
Coolt att Polestar nu fått ABRP native in-dash. Som jag skrivit tidigare blir det mer och mer uppenbart att Teslas gammeltänk med att utveckla allt själva bara drabbar kunderna i form av uteblivna funktioner.
Jag tror att man skall se det så att Tesla är dom enda som lyckats utveckla en vettig ruttplanerare än så länge, av alla biltillverkare, och Polestar förlitar sig på ABRP för att komma upp i samma nivå.
Hoppas Android Automotive versionen är bättre än ABRP Betan för Android Auto som jag testade i helgen och som var helt oanvändbar.
Tror att det finns en stor risk med att förlita sig på 3:e partare med de brister och inkonsistens i UX som det innebär.
Men förmodligen finns inget annat val för Polestar.
Om jag köpte en bil med keramiska bromsar skulle jag nog plocka av dom ganska omgående ock montera vanliga stålskivor å belägg om det funkar, annars skulle jag köpt nåt bromsuppgraderingskit från valfri leverantör.
Och sparat keramikkittet till den dagen bilen ska säljas
Det citatet gällde ju keramiska bromsar som satt på vid bilköp av en mer sparsam bilägare. Där plockades de keramiska bromsarna bort efter bilköpet för att sättas tillbaka innan bilförsäljning, inte direkt efter bankörningen. Man köper inte keramiska bromsar för att plocka av dem inför bankörning och sedan på igen för vardagskörning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Coolt att Polestar nu fått ABRP native in-dash. Som jag skrivit tidigare blir det mer och mer uppenbart att Teslas gammeltänk med att utveckla allt själva bara drabbar kunderna i form av uteblivna funktioner.
ABRP är bra, men tyvärr måste man betala för premium om man vill kunna nyttja den funktionen vad jag förstår.
Då föredrar jag definitivt Teslas inbyggda navigator.
Jag tror att man skall se det så att Tesla är dom enda som lyckats utveckla en vettig ruttplanerare än så länge, av alla biltillverkare, och Polestar förlitar sig på ABRP för att komma upp i samma nivå.
Varför skall man se det så? Tesla "förlitar" sig redan på Netflix, Spotify, Google Maps och mycket mer. Hela deras system är byggt på öppen källkod. En duktig utvecklare kan identifiera vilka tillfällen man ska skriva något själv och när man ska låna något beprövat. Kassa utvecklare ser prestige i det och skriver allt själva, till användarens stora nackdel.
Coolt att Polestar nu fått ABRP native in-dash. Som jag skrivit tidigare blir det mer och mer uppenbart att Teslas gammeltänk med att utveckla allt själva bara drabbar kunderna i form av uteblivna funktioner.
Jag tror att man skall se det så att Tesla är dom enda som lyckats utveckla en vettig ruttplanerare än så länge, av alla biltillverkare, och Polestar förlitar sig på ABRP för att komma upp i samma nivå.
Hoppas Android Automotive versionen är bättre än ABRP Betan för Android Auto som jag testade i helgen och som var helt oanvändbar.
Tror att det finns en stor risk med att förlita sig på 3:e partare med de brister och inkonsistens i UX som det innebär.
Men förmodligen finns inget annat val för Polestar.
Coolt att Polestar nu fått ABRP native in-dash. Som jag skrivit tidigare blir det mer och mer uppenbart att Teslas gammeltänk med att utveckla allt själva bara drabbar kunderna i form av uteblivna funktioner.
ABRP är bra, men tyvärr måste man betala för premium om man vill kunna nyttja den funktionen vad jag förstår.
Då föredrar jag definitivt Teslas inbyggda navigator.
Det går bra även utan premium
Ok, så det är ”bara” Carplay och android auto som kräver premium?
Coolt att Polestar nu fått ABRP native in-dash. Som jag skrivit tidigare blir det mer och mer uppenbart att Teslas gammeltänk med att utveckla allt själva bara drabbar kunderna i form av uteblivna funktioner.
ABRP är bra, men tyvärr måste man betala för premium om man vill kunna nyttja den funktionen vad jag förstår.
Då föredrar jag definitivt Teslas inbyggda navigator.
Det går bra även utan premium
Ok, så det är ”bara” Carplay och android auto som kräver premium?
ABRP Betan för Android Auto kräver inte premium just nu vad jag vet, installerade i fredags.
Sedan att jag inte tyckte att den gick att använda är en annan sak.