Sida 162 av 231

Re: VW I.D

Postat: 22 dec 2020 21:51
av Maw
Volkswagens val att inte ha one pedal driving ger enligt den här artikeln mindre förluster än kraftig regen som de flesta andra tillverkare valt att ha.

Makes sense...

https://cleantechnica.com/2020/12/15/re ... -it-right/

Re: VW I.D

Postat: 22 dec 2020 21:57
av taliz
Maw skrev:
Volkswagens val att inte ha one pedal driving ger enligt den här artikeln mindre förluster än kraftig regen som de flesta andra tillverkare valt att ha.

Makes sense...

https://cleantechnica.com/2020/12/15/re ... -it-right/
Långt ifrån nytt att coasting är mest effektivt, det gäller ju avgasbilar också. Vissa tillverkare har valt att kalla det "segling".
Problemet är att det kräver kunskap och engagemang för att dra nytta av det. Normalt vill man just sakta ner när man släpper gasen, inte hålla uppe farten så mkt som möjligt.

Det allra bästa IMO är helt enkelt om man får välja själv. Default bör vara det som passar flest, dvs "lagom" mängd regen.

Re: VW I.D

Postat: 22 dec 2020 22:06
av Maw
taliz skrev:
Maw skrev:
Volkswagens val att inte ha one pedal driving ger enligt den här artikeln mindre förluster än kraftig regen som de flesta andra tillverkare valt att ha.

Makes sense...

https://cleantechnica.com/2020/12/15/re ... -it-right/
Långt ifrån nytt att coasting är mest effektivt, det gäller ju avgasbilar också. Vissa tillverkare har valt att kalla det "segling".
Problemet är att det kräver kunskap och engagemang för att dra nytta av det. Normalt vill man just sakta ner när man släpper gasen, inte hålla uppe farten så mkt som möjligt.

Det allra bästa IMO är helt enkelt om man får välja själv. Default bör vara det som passar flest, dvs "lagom" mängd regen.
Fast det blir ju helt annorlunda mot en förbränningsmotor eftersom bromspedalen på en ID aktiverar regenerering och bara slösar bort energin på bromsarna om man trycker hårt. Dessutom ökar den regenereringen automatiskt inför situationer där man behöver sänka farten. Fungerar otroligt bra tyckte jag när jag lånade en ID3 för ett tag sedan.

Re: VW I.D

Postat: 22 dec 2020 22:08
av martinot
Helt riktigt. Det är bra att regen finns, då vanlig mekanisk bromsning är direkt 100% värmeförlust. Då är bromsning med regen bättre då man kanske kan återvinna 75-85% av energin som skulle gått förlorad. Men att inte bromsa alls, som i coasting, är ju ännu bättre då det ger 0% förluster jämfört med 15-25% förluster.

Skulle misstänka att Tesla räknat på de som i snitt är bäst för energin/miljön för de flesta normalförare och deras typiska körmönster. Bäst är ju om man sedan, för de som är kunniga, kan välja fritt själv i inställningarna (helst i flera olika nivåer).

Själv gillar jag extremt hård regen, och enpedalskörning, då jag kör mycket "aktivt" (ökar/minskar hastighet ofta och mycket). :D

Re: VW I.D

Postat: 22 dec 2020 22:09
av taliz
Maw skrev:
taliz skrev:
Maw skrev:
Volkswagens val att inte ha one pedal driving ger enligt den här artikeln mindre förluster än kraftig regen som de flesta andra tillverkare valt att ha.

Makes sense...

https://cleantechnica.com/2020/12/15/re ... -it-right/
Långt ifrån nytt att coasting är mest effektivt, det gäller ju avgasbilar också. Vissa tillverkare har valt att kalla det "segling".
Problemet är att det kräver kunskap och engagemang för att dra nytta av det. Normalt vill man just sakta ner när man släpper gasen, inte hålla uppe farten så mkt som möjligt.

Det allra bästa IMO är helt enkelt om man får välja själv. Default bör vara det som passar flest, dvs "lagom" mängd regen.
Fast det blir ju helt annorlunda mot en förbränningsmotor eftersom bromspedalen på en ID aktiverar regenerering och bara slösar bort energin på bromsarna om man trycker hårt. Dessutom ökar den regenereringen automatiskt inför situationer där man behöver sänka farten. Fungerar otroligt bra tyckte jag när jag lånade en ID3 för ett tag sedan.
Om man har svårt att tänka om, vilket VW nog antar att många av deras kunder har, så är det förstås enklare att göra "som man alltid gjort".
Men många kan faktiskt tänka om, och då är det lättare att i vardagen inte behöva använda bromspedalen alls.

Re: VW I.D

Postat: 22 dec 2020 22:43
av Zalman3
One pedal driving, får en helt ny innebörd. :o

Re: VW I.D

Postat: 22 dec 2020 23:01
av Maw
Zalman3 skrev:
One pedal driving, får en helt ny innebörd. :o
:shock: :o :lol:

Re: VW I.D

Postat: 23 dec 2020 00:56
av martinot
Shiiiit!

Än så länge verkar det dock bara vara ICE:er: "Det är inte bara Golf-modellen som återkallas utan även Golf Sportvan, Tiguan, Touareg och T-Roc. Alla bilar som återkallas är sådana som är tillverkade 2020 och automatväxlade."

Re: VW I.D

Postat: 23 dec 2020 08:34
av HelectriC
I PS2 har jag valet att slå av regen helt (men den regenererar ändå på bromspedalen likt tex Taycan) eller två nivåer av regen utan bromspedal. Vid starkaste regen så blir det komplett one-pedal driving. Jag har försökt köra med regen av bara för att testa, men det är så svårt när man väl vant sig vid one-pedal. Det är ju bara så komfortabelt med one-pedal! För de som inte testat är det svårt att beskriva, men det blir ett helt annat sätt att köra på, sjukt nice.

Re: VW I.D

Postat: 23 dec 2020 09:04
av Zalman3
ID3 har tydligen problem med ventilationen.
Norsk vägförvaltning på dagg i ID.3: Kommer att överväga åtgärder.

Volkswagen säger att de tar problemet på största allvar.

Förra veckan skrev vi här på Tek.no om flera köpare av Volkswagen ID.3 som har upplevt att bilen utan varning har fyllts med dagg inuti under körning.

Detta har lett till att sikten ut ur kabinen nästan är noll på bara några sekunder, och är ett tillägg till ett antal andra fel och fel med bilen. Efter publiceringen har vi sett minst 50 andra ID.3-ägare som har rapporterat problem med dagg i bilen.
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/41EP ... ere-tiltak

Re: VW I.D

Postat: 23 dec 2020 09:24
av chaffis75
taliz skrev:
Maw skrev:
taliz skrev:
Maw skrev:
Volkswagens val att inte ha one pedal driving ger enligt den här artikeln mindre förluster än kraftig regen som de flesta andra tillverkare valt att ha.

Makes sense...

https://cleantechnica.com/2020/12/15/re ... -it-right/
Långt ifrån nytt att coasting är mest effektivt, det gäller ju avgasbilar också. Vissa tillverkare har valt att kalla det "segling".
Problemet är att det kräver kunskap och engagemang för att dra nytta av det. Normalt vill man just sakta ner när man släpper gasen, inte hålla uppe farten så mkt som möjligt.

Det allra bästa IMO är helt enkelt om man får välja själv. Default bör vara det som passar flest, dvs "lagom" mängd regen.
Fast det blir ju helt annorlunda mot en förbränningsmotor eftersom bromspedalen på en ID aktiverar regenerering och bara slösar bort energin på bromsarna om man trycker hårt. Dessutom ökar den regenereringen automatiskt inför situationer där man behöver sänka farten. Fungerar otroligt bra tyckte jag när jag lånade en ID3 för ett tag sedan.
Om man har svårt att tänka om, vilket VW nog antar att många av deras kunder har, så är det förstås enklare att göra "som man alltid gjort".
Men många kan faktiskt tänka om, och då är det lättare att i vardagen inte behöva använda bromspedalen alls.
VW har ju tänkt om helt och har en adaptiv regen, dvs regen när de behövs och samling när de går.
Den anpassar sig efter hastighet skyltar, bilar framför och kurva. Jag gillar de helt klart och jag kör ofta utan att behöva använda någon pedal (även när de dyker tex dyker upp en rondell) men då kör jag såklart på farthållare.

Sen vet jag att taliz tycker tesla är bättre på detta men som info till alla er andra..

Re: VW I.D

Postat: 23 dec 2020 10:22
av Erxon
HelectriC skrev:
I PS2 har jag valet att slå av regen helt (men den regenererar ändå på bromspedalen likt tex Taycan) eller två nivåer av regen utan bromspedal. Vid starkaste regen så blir det komplett one-pedal driving. Jag har försökt köra med regen av bara för att testa, men det är så svårt när man väl vant sig vid one-pedal. Det är ju bara så komfortabelt med one-pedal! För de som inte testat är det svårt att beskriva, men det blir ett helt annat sätt att köra på, sjukt nice.
Jag har provat några gånger med one-pedal på min Leaf, men jag kommer inte överens med det.
Med jämna mellanrum så kopplar jag in det men är inte bekväm med att slå huvudet i vindrutan när man lyfter på gaspedalen. Nu kör jag till 85% landsväg och på farthållare så mycket det går, kör man mycket i stadstrafik (läs Essingeleden) så kan det kanske upplevas på ett annat sätt. Nästa gång jag kommer i köer så skall jag försöka komma ihåg och prova med att koppla in den funktionen.

Re: VW I.D

Postat: 23 dec 2020 10:27
av mati
I moderna (fel ordval, jag vet) fossilbilar med automatlåda är det ju så att de rullar fritt när man släpper på gasen för att spara bränsle. Jag var ganska så överraskad när jag körde en kollegas V90 nån gång och den bilen hade igen som helst motorbroms. Jag antar att fossilbilister har lättare för att anpassa sig till en elbil som inte har one-pedal drive, eftersom den beter sig mer som en fossilbil. Det är visserligen trevligt med one-pedal drive, men det passar absolut inte alla. Jag tycker att VW har gjort rätt i det här fallet att man kan välja mellan D och B-läget. Och så håller jag med, det funkar fint med den "automatiska" motorbromsen som VW har implementerat.

Re: VW I.D

Postat: 23 dec 2020 13:29
av taliz
Jag kör ju egolf nu, och den har D och B-läge precis som ID3.
Tycker det är bra irriterande att behöva klicka i B varje gång, ibland glömmer jag.
Dom borde helt enkelt bara haft D, och sen kunna styra det i mjukvara hur mkt/lite regen man vill ha och om man vill ha creep eller hold etc.

Re: VW I.D

Postat: 23 dec 2020 14:02
av chaffis75
taliz skrev:
Jag kör ju egolf nu, och den har D och B-läge precis som ID3.
Tycker det är bra irriterande att behöva klicka i B varje gång, ibland glömmer jag.
Dom borde helt enkelt bara haft D, och sen kunna styra det i mjukvara hur mkt/lite regen man vill ha och om man vill ha creep eller hold etc.
Läs gärna mitt inlägg bara några inlägg upp om hur d läget fungerar, där är en adaptiv regen som faktiskt är väldigt bra tycker jag, kräver dock att man vänjer sig kanske.

Re: VW I.D

Postat: 23 dec 2020 14:16
av taliz
chaffis75 skrev:
taliz skrev:
Jag kör ju egolf nu, och den har D och B-läge precis som ID3.
Tycker det är bra irriterande att behöva klicka i B varje gång, ibland glömmer jag.
Dom borde helt enkelt bara haft D, och sen kunna styra det i mjukvara hur mkt/lite regen man vill ha och om man vill ha creep eller hold etc.
Läs gärna mitt inlägg bara några inlägg upp om hur d läget fungerar, där är en adaptiv regen som faktiskt är väldigt bra tycker jag, kräver dock att man vänjer sig kanske.
Är väl snarare så att den adaptiva farthållaren använder regen i olika styrka för att bromsa bilen. Funkar precis likadant i en Tesla.
Problemet med eGolf, ID3 osv är när man INTE kör med farthållare, dvs i stadstrafik tex.

Re: VW I.D

Postat: 23 dec 2020 14:17
av HelectriC
taliz skrev:
chaffis75 skrev:
taliz skrev:
Jag kör ju egolf nu, och den har D och B-läge precis som ID3.
Tycker det är bra irriterande att behöva klicka i B varje gång, ibland glömmer jag.
Dom borde helt enkelt bara haft D, och sen kunna styra det i mjukvara hur mkt/lite regen man vill ha och om man vill ha creep eller hold etc.
Läs gärna mitt inlägg bara några inlägg upp om hur d läget fungerar, där är en adaptiv regen som faktiskt är väldigt bra tycker jag, kräver dock att man vänjer sig kanske.
Är väl snarare så att den adaptiva farthållaren använder regen i olika styrka för att bromsa bilen. Funkar precis likadant i en Tesla.
Nej, det är väl inte samma? Tesla ökar väl inte regen om det tex kommer en rondell några hundra meter längre fram?

Re: VW I.D

Postat: 23 dec 2020 14:18
av taliz
HelectriC skrev:
taliz skrev:
chaffis75 skrev:
taliz skrev:
Jag kör ju egolf nu, och den har D och B-läge precis som ID3.
Tycker det är bra irriterande att behöva klicka i B varje gång, ibland glömmer jag.
Dom borde helt enkelt bara haft D, och sen kunna styra det i mjukvara hur mkt/lite regen man vill ha och om man vill ha creep eller hold etc.
Läs gärna mitt inlägg bara några inlägg upp om hur d läget fungerar, där är en adaptiv regen som faktiskt är väldigt bra tycker jag, kräver dock att man vänjer sig kanske.
Är väl snarare så att den adaptiva farthållaren använder regen i olika styrka för att bromsa bilen. Funkar precis likadant i en Tesla.
Nej, det är väl inte samma? Tesla ökar väl inte regen om det tex kommer en rondell några hundra meter längre fram?
Jo det gör den, saktar ner inför kurvor osv också med regen, eller om man kommer ikapp någon, lägre skyltad hastighet etc.

Re: VW I.D

Postat: 23 dec 2020 14:21
av HelectriC
Ok, så betedde sig inte mina Model S på väg in i rondeller eller vid hastighet som sänks längs vägen. Men det kanske har ändrats nu då? Har läst precis tvärtom att det faktiskt inte sker något när hastigheten sänks längs vägen. Bra om det har tillkommit i så fall.

Re: VW I.D

Postat: 23 dec 2020 14:24
av taliz
Det funkar bara med HW3 AFAIK.

Förresten, ytterligare en sak som stör mig med eGolfen är att minsta avståndet på adaptiva farthållaren är alldeles för långt.
Funkar dåligt när man ligger i "omkörningskö" på motorvägen. Man vill inte ligga 10 billängder bakom när framförvarande får en lucka och viker till höger. Irriterande när man inte hinner om innan framförvarande tvingas ut i vänsterfilen igen.

Testade aldrig det på ID3. Går det att få den att hålla säg 3 billängder i motorvägshasighet?

Re: VW I.D

Postat: 23 dec 2020 15:07
av bmw328coupe
Håller med om vws adaptiva regen. Mycket bra ide och funkar fint i verkligheten. Något på önskelistan för Tesla. En annan bra sak jmf med Tesla är att man slipper ligga i häcken på framförvarande, med risk för t ex stenskott när man kör med farthållare längs landsväg. Tycker även att vws kommunikation med förararen vid förarassistans fungerar bättre än i Tesla för mig och framförallt mina passagerare.

Re: VW I.D

Postat: 23 dec 2020 15:17
av taliz
Med Teslan körde jag oftast på avstånd 3 när jag cruisade. Knappast "i häcken". Fick inga stenskott heller. Men går ju justera ända till 7, vilket typ är en mil bakom. :lol:
På motorväg när jag pressade på körde jag på avstånd 1 dock, då vill jag inte att den saktar ner förrän den är precis "i häcken". :D

Med VW är det svårt att köra snabbt och aggressivt helt enkelt, som jag vill göra ibland. Då tvingas man köra manuellt vilket är betydligt mer osäkert.

Re: VW I.D

Postat: 23 dec 2020 15:30
av bmw328coupe
taliz skrev:
Med Teslan körde jag oftast på avstånd 3 när jag cruisade. Knappast "i häcken". Men går ju justera ända till 7, vilket typ är en mil bakom. :lol:
På motorväg när jag pressade på körde jag på avstånd 1 dock.
7 = "Häcken" är givetvis tillspetsat, men jag skulle vilja ha ett bredare spann att välja mellan, precis som jag förstår att du också önskar. Istället för 1 till 7 skulle vi ha typ 0.1- 30 att välja på. Det coola med Tesla är att vi kan föra upp det på önskelistan och hoppas på tomten. :D

Re: VW I.D

Postat: 23 dec 2020 16:22
av taliz
bmw328coupe skrev:
taliz skrev:
Med Teslan körde jag oftast på avstånd 3 när jag cruisade. Knappast "i häcken". Men går ju justera ända till 7, vilket typ är en mil bakom. :lol:
På motorväg när jag pressade på körde jag på avstånd 1 dock.
7 = "Häcken" är givetvis tillspetsat, men jag skulle vilja ha ett bredare spann att välja mellan, precis som jag förstår att du också önskar. Istället för 1 till 7 skulle vi ha typ 0.1- 30 att välja på. Det coola med Tesla är att vi kan föra upp det på önskelistan och hoppas på tomten. :D
Jag hade inga problem med det spann Tesla erbjöd, de passade bra för mig.
Det är VWs som inte funkar bra för mig.
Som du säger kan ju Tesla faktiskt välja att erbjuda ännu bredare spann vis OTA.
Det är nog inte så troligt att VW kan, definitivt inte för eGolf.

Re: VW I.D

Postat: 23 dec 2020 16:53
av HelectriC
bmw328coupe skrev:
Håller med om vws adaptiva regen. Mycket bra ide och funkar fint i verkligheten. Något på önskelistan för Tesla. En annan bra sak jmf med Tesla är att man slipper ligga i häcken på framförvarande, med risk för t ex stenskott när man kör med farthållare längs landsväg. Tycker även att vws kommunikation med förararen vid förarassistans fungerar bättre än i Tesla för mig och framförallt mina passagerare.
Taliz säger ju att det funkar så hos Tesla :?