Sida 161 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 16 jul 2018 15:59
av mati
Jerker skrev:
Mickep skrev:
Har VW någon elbil?
Fråga Mati. Nån har iaf inbillat honom att han kör en VW elbil. ;)
Enligt vissa är det säkert nåt fusk med den och det sitter en dold dieselmotor under huven. :lol:

Re: Artikel i media

Postat: 16 jul 2018 16:05
av Walker
mati skrev:
Jerker skrev:
Mickep skrev:
Har VW någon elbil?
Fråga Mati. Nån har iaf inbillat honom att han kör en VW elbil. ;)
Enligt vissa är det säkert nåt fusk med den och det sitter en dold dieselmotor under huven. :lol:
Jag visste väl att jag skulle bli lurad igen! :roll: :lol:

Re: Artikel i media

Postat: 16 jul 2018 16:10
av mati
Walker skrev:
mati skrev:
Jerker skrev:
Mickep skrev:
Har VW någon elbil?
Fråga Mati. Nån har iaf inbillat honom att han kör en VW elbil. ;)
Enligt vissa är det säkert nåt fusk med den och det sitter en dold dieselmotor under huven. :lol:
Jag visste väl att jag skulle bli lurad igen! :roll: :lol:
Den har ju iofs nånting som kan tolkas som fejkade avgasrör. Men du kan vara lugn, jag har inte hittat någon dieselmotor ännu, och vi har efter 1000 mil (redan!) inte behövt tanka en enda gång. Chansen är alltså rätt stor att e-Golfen verkligen är en riktig och ofejkad elbil. ;)

Re: Artikel i media

Postat: 16 jul 2018 16:15
av Kriper

Re: Artikel i media

Postat: 16 jul 2018 16:21
av vigge50

Re: Artikel i media

Postat: 16 jul 2018 16:23
av LarsL
vigge50 skrev:
Gå inte in där... det är smutsigt.

Re: Artikel i media

Postat: 16 jul 2018 16:24
av Kriper
Tack för varningen.

Re: Artikel i media

Postat: 16 jul 2018 20:17
av _TonyV
mati skrev:
Walker skrev:
mati skrev:
Jerker skrev:
Mickep skrev:
Har VW någon elbil?
Fråga Mati. Nån har iaf inbillat honom att han kör en VW elbil. ;)
Enligt vissa är det säkert nåt fusk med den och det sitter en dold dieselmotor under huven. :lol:
Jag visste väl att jag skulle bli lurad igen! :roll: :lol:
Den har ju iofs nånting som kan tolkas som fejkade avgasrör. Men du kan vara lugn, jag har inte hittat någon dieselmotor ännu, och vi har efter 1000 mil (redan!) inte behövt tanka en enda gång. Chansen är alltså rätt stor att e-Golfen verkligen är en riktig och ofejkad elbil. ;)
Tycker lite är konstigt att VW och BMW förminskar sina tidiga elbils eskapader. De trummar ju i stort ut att deras elbilar kommer ut, vilket år som helst nu. Det tycker jag är att lägga locket på dagens bilar.

Re: Artikel i media

Postat: 16 jul 2018 20:37
av Teslaspolen
VW ska ju fasa ut eGolf emot I.D bilarna. BMW däremot har helt locket på...

Re: Artikel i media

Postat: 16 jul 2018 21:24
av Sofie
Teslaspolen skrev:
VW ska ju fasa ut eGolf emot I.D bilarna. BMW däremot har helt locket på...
Och BMW säljer i3 som aldrig förr.

Re: Artikel i media

Postat: 16 jul 2018 21:25
av mati
_TonyV skrev:
Tycker lite är konstigt att VW och BMW förminskar sina tidiga elbils eskapader. De trummar ju i stort ut att deras elbilar kommer ut, vilket år som helst nu. Det tycker jag är att lägga locket på dagens bilar.
VW tjänar inga vidare pengar på e-Golfen. De går väl inte direkt back på varje såld bil, men vinsten är nog inte stor. Samtidigt är efterfrågan så enorm att de inte hinner bygga så många bilar som beställs. Leveranstiden är över ett år nu eller så.
Det är alltså bara logiskt att de inte slår på stora trumman när det gäller e-Golfen.

Re: Artikel i media

Postat: 16 jul 2018 21:37
av Verdi
Teslaspolen skrev:
VW ska ju fasa ut eGolf emot I.D bilarna. BMW däremot har helt locket på...
Njae. De har sagt att.

- Nya 3-serien ska komma som helt eldriven.
- X3 ska komma som elbil.
- i4 ska komma.
- Mini ska komma som elbil.

Det är fyra modeller. Hur många modeller har Tesla?

Re: Artikel i media

Postat: 16 jul 2018 21:45
av Svenssons
Verdi skrev:
Teslaspolen skrev:
VW ska ju fasa ut eGolf emot I.D bilarna. BMW däremot har helt locket på...
Njae. De har sagt att.

- Nya 3-serien ska komma som helt eldriven.
- X3 ska komma som elbil.
- i4 ska komma.
- Mini ska komma som elbil.

Det är fyra modeller. Hur många modeller har Tesla?
Tesla har
- Model S
- Model X
- Model 3

- Roadster mk2 ska komma
- Model Y ska komma
- Semi ska komma
- Pickup ska komma

Alla är självklart rena elbilar.

Re: Artikel i media

Postat: 16 jul 2018 21:46
av Geni87
bmw-electrification-roadmap_100635723_m.jpg
BMW-E-Roadmap-4.jpg
BMW-E-Roadmap-2-BM.jpg
Den här infon är över ett halvår gammal nu dock, möjligt att de har skyfflat om lite och skyndat på vissa delar.

Re: Artikel i media

Postat: 16 jul 2018 21:52
av vigge50
Verdi skrev:
Teslaspolen skrev:
VW ska ju fasa ut eGolf emot I.D bilarna. BMW däremot har helt locket på...
Njae. De har sagt att.

- Nya 3-serien ska komma som helt eldriven.
- X3 ska komma som elbil.
- i4 ska komma.
- Mini ska komma som elbil.

Det är fyra modeller. Hur många modeller har Tesla?
Har vi hört någon konkret info om 3-serien på senare tid eller kan den ha lagts på is?
Om frågan hade varit antal modeller så hade vi fått jämföra med vad Tesla förväntas ha 2020 och inte nu så då kanske vi ska räkna med fyra eller fem. Om vi däremot ska kolla på produktionssiffror av rena elbilar så ska det bli väldigt intressant att se hur mycket BMW satsar och producerar.

Re: Artikel i media

Postat: 19 jul 2018 10:00
av vigge50
Lexus tror inte vi är redo för elbilar än och att satsningarna går för fort.
“Our philosophy is to provide freedom of movement, so we have to develop technology on all fronts,” said Sawa. “We understand that electric is very necessary – more than some, perhaps, with our early move to hybrid, but we can also see that full EV will not suit everyone. You can’t make an electric Land Cruiser work, for instance – and there are people in remote parts of the world whose lives depend on that car.”
“Pure EVs currently require a long charging time and batteries that have an environmental impact at manufacture and which degrade as they get older. And then, when cells need replacing, we have to consider plans for future use and recycling. It is a complex issue – much more complex than the current rhetoric perhaps suggests. I prefer to approach the future in a more honest way.”
“If we are looking for the best solution it is my opinion that the best solution is not only EV; we must consider petrol, hybrid, plug-in hybrid and fuel cell. If we focus on EV only we will not provide the answers people need.”
https://insideevs.com/lexus-electric-ca ... -too-soon/

Re: Artikel i media

Postat: 19 jul 2018 10:05
av Jerker
Ja, vad ska man säga? Jag säger att för varje dag som en gammelbilstillverkare väntar med att försöka komma ut med elbilar på marknaden så tar de ett steg närmare konkurs.

Re: Artikel i media

Postat: 19 jul 2018 10:20
av LarsL
Exakt! Mest ett problem för Toyota om de nu tror på sig själva. Detta resonemang kommer bara att driva dem emot konkursen.
Vi vet ju att en elbil innebär mer rörelsefrihet.

Re: Artikel i media

Postat: 19 jul 2018 10:33
av Verdi
LarsL skrev:
Exakt! Mest ett problem för Toyota om de nu tror på sig själva. Detta resonemang kommer bara att driva dem emot konkursen.
Vi vet ju att en elbil innebär mer rörelsefrihet.
Toyota har ju rätt samtidigt. Elbilar passar inte alla och alla frågetecken kring batterierna är inte uträtade.

Re: Artikel i media

Postat: 19 jul 2018 10:40
av Verdi
vigge50 skrev:
Verdi skrev:
Teslaspolen skrev:
VW ska ju fasa ut eGolf emot I.D bilarna. BMW däremot har helt locket på...
Njae. De har sagt att.

- Nya 3-serien ska komma som helt eldriven.
- X3 ska komma som elbil.
- i4 ska komma.
- Mini ska komma som elbil.

Det är fyra modeller. Hur många modeller har Tesla?
Har vi hört någon konkret info om 3-serien på senare tid eller kan den ha lagts på is?
Om frågan hade varit antal modeller så hade vi fått jämföra med vad Tesla förväntas ha 2020 och inte nu så då kanske vi ska räkna med fyra eller fem. Om vi däremot ska kolla på produktionssiffror av rena elbilar så ska det bli väldigt intressant att se hur mycket BMW satsar och producerar.
Vi får se. Ska det bli en sån där stor omställning så krävs det ju att alla tillverkare ställer om. Tesla och kineserna klarar ju inte av att göra alla elbilar själva.

Re: Artikel i media

Postat: 19 jul 2018 10:48
av Jerker
Verdi skrev:
LarsL skrev:
Exakt! Mest ett problem för Toyota om de nu tror på sig själva. Detta resonemang kommer bara att driva dem emot konkursen.
Vi vet ju att en elbil innebär mer rörelsefrihet.
Toyota har ju rätt samtidigt. Elbilar passar inte alla och alla frågetecken kring batterierna är inte uträtade.
Fast det är ju inte en anledning till att bara sitta och titta på. Eller har de så mycket pengar i skattkistan att de kan hålla på och utveckla rena elbilar och testa produktionsmetoder utan att sälja en enda av dessa bilar? För det måste de isåfall göra. Att göra ingenting i väntan på att tekniken ska komma ifatt användarnas behov kommer att konkurrera ut dem den dagen det är dags att börja utveckla egna elbilar.

Re: Artikel i media

Postat: 19 jul 2018 10:57
av Laban
Verdi skrev:
Toyota har ju rätt samtidigt. Elbilar passar inte alla och alla frågetecken kring batterierna är inte uträtade.
Vi vet väl rätt mycket om hållbarheten på batterierna i dagsläget. Vi har taxibilar som har gått 40-50k mil med originalbatteriet. Och det här med att elbilar inte passar alla, hur stor del är det vi pratar om där ? Jag förespråkar visserligen 200 kWh batteripack för att klara husvagnskörning och de med mer extrema körmönster men då pratar vi om gissningsvis max 4-5 procent av bilköparna. Ännu mindre globalt sett.

Sen kan man väl fundera på hur mycket tillverkarna brydde sig om eventuella frågetecken när det gäller dieselbilar. Partikelfilter som går sönder efter 10-15 k mil och kostar 20k att byta. 5-10x verkliga utsläpp jämfört med tillåtna gränser, dieselgate... Men då gällde det förstås befintlig teknologi och enkla pengar.

Re: Artikel i media

Postat: 19 jul 2018 11:39
av Svenssons
Verdi skrev:
LarsL skrev:
Exakt! Mest ett problem för Toyota om de nu tror på sig själva. Detta resonemang kommer bara att driva dem emot konkursen.
Vi vet ju att en elbil innebär mer rörelsefrihet.
Toyota har ju rätt samtidigt. Elbilar passar inte alla och alla frågetecken kring batterierna är inte uträtade.
Det är väl dagens elbilar som inte passar alla? Vad är det för fundamentalt i en bil med elmotor istället för med avgasmotor som skulle göra att det inte passar alla?

Re: Artikel i media

Postat: 19 jul 2018 12:57
av LarsL
Några tillverkare försvinner andra tillkommer så fungerar det vid teknikskifte.

Jo, om 10år kommer det finnas elbilar som passar alla.

Re: Artikel i media

Postat: 19 jul 2018 13:17
av mati
Verdi skrev:
LarsL skrev:
Exakt! Mest ett problem för Toyota om de nu tror på sig själva. Detta resonemang kommer bara att driva dem emot konkursen.
Vi vet ju att en elbil innebär mer rörelsefrihet.
Toyota har ju rätt samtidigt. Elbilar passar inte alla och alla frågetecken kring batterierna är inte uträtade.
Jag är säker på att samma diskussion har förts redan för 100 år sedan när bilen var på väg att ersätta hästarna. Det är ju såklart egentligen extremt opraktiskt med en bil. En häst fungerar precis överallt. Den kan springa rätt igenom skogen, över åkrar, över stock och sten. Vägar underlättar, men det är inget krav. Dessutom kan hästen käka gräs och hö som växer överallt. Den går att sitta på, den kan dra en vagn, den kan dra plogen, och den kan även driva andra prylar som kräver kraft. En allsidig sak som har använts sedan urminnes tider. Hästen passar alla.
En bil då? Den fungerar bara på vägar, helst asfalterade sådana. Det finns ju inga bra vägar, var ska man köra nånstans? Den måste tankas med bensin. Gud vad omständligt, det finns ju bara att köpa på apoteket. Ska jag stanna vid varje apotek hela tiden när tanken är tom? Vad händer när de har stängt? Och vem ska dra min plog? Bilen fastnar ju på åkern med sina hjul.
Nä, bilar passar inte alla. De är bara för stadsfolk och entusiaster. Hästen kommer nog för alltid vara det dominerande transportmedlet för de allra flesta.