Sida 161 av 243

Re: Polestar 2

Postat: 20 mar 2021 21:12
av Front242
Jag är lite nyfiken på hur mer beräkningskraft löser det faktum att Teslas lösning med kameror inte ser i mörker. Jag har 2.5 i min bil och funktionen suger *

Re: Polestar 2

Postat: 20 mar 2021 21:28
av HelectriC
Front242 skrev:
Jag är lite nyfiken på hur mer beräkningskraft löser det faktum att Teslas lösning med kameror inte ser i mörker. Jag har 2.5 i min bil och funktionen suger *
Polestar 2?

Re: Polestar 2

Postat: 20 mar 2021 21:38
av nek0
HelectriC skrev:
Front242 skrev:
Jag är lite nyfiken på hur mer beräkningskraft löser det faktum att Teslas lösning med kameror inte ser i mörker. Jag har 2.5 i min bil och funktionen suger *
Polestar 2?
Nej det står ju 2.5 :lol:

Re: Polestar 2

Postat: 21 mar 2021 09:45
av Bjelke
:lol:

Re: Polestar 2

Postat: 22 mar 2021 13:09
av wheels
Har Polestar blivit nerfad med den nya "upp"dateringen


Re: Polestar 2

Postat: 22 mar 2021 14:34
av HelectriC
wheels skrev:
Har Polestar blivit nerfad med den nya "upp"dateringen

skillnaden var väldigt liten, så att tala om nerfing blir lite stort tror jag. Sen är ju också frågan om han hade exakt samma försutsättningar när han laddade? Var det samma temp ute? Hade han kört lika länge innan han började ladda etc? Oavsett, så kunde laddfarten varit bättre, ingen diskussion!
Men det som är konstigt tycker jag är de stora hopp den gör, som en trappa. Varför det tro?

en annan sak: jag tycker han låter som en auktionator när han pratar så fort :)

Re: Polestar 2

Postat: 22 mar 2021 22:54
av joel80
wheels skrev:
Har Polestar blivit nerfad med den nya "upp"dateringen

Jag tror att det kan varit temperaturskillnader eller liknande. Skulle gärna se ett antal snabbladdningar till med nya innan man drar några slutsatser. Sett videos från ägare i England som verkar haft bättre fart längre tid med nya mjukvaran.

Re: Polestar 2

Postat: 22 mar 2021 23:03
av martinot
Jo, skillnaderna är så små, så jag tror på er teori att utetemperatur och batteritemperatur mycket väl kan orsaka dessa skillnader i laddeffekt.

Tror Björn drar lite för stora extrapolationer från sitt enda test (även om han är duktig på elbilar).

Re: Polestar 2

Postat: 23 mar 2021 14:26
av Zalman3
Läger Volvo/Polestar ner utvecklingen av sitt informationssystem till befintliga bilar nu?

Volvo överger Google för kinesiska EcarX

Volvo Cars och Polestar har lanserat nya modeller som använder Googles operativsystem för sitt informationssystem.
Volvo har också meddelat att systemet ska monteras i uppdaterade modeller de kommande åren.
Men i nästa generation bilar ska Volvo använda informationssystem från Geely-ägda EcarX.
https://teknikensvarld.se/nyheter/miljo ... ska-ecarx/

Re: Polestar 2

Postat: 23 mar 2021 16:58
av joel80
Zalman3 skrev:
Läger Volvo/Polestar ner utvecklingen av sitt informationssystem till befintliga bilar nu?

Volvo överger Google för kinesiska EcarX

Volvo Cars och Polestar har lanserat nya modeller som använder Googles operativsystem för sitt informationssystem.
Volvo har också meddelat att systemet ska monteras i uppdaterade modeller de kommande åren.
Men i nästa generation bilar ska Volvo använda informationssystem från Geely-ägda EcarX.
https://teknikensvarld.se/nyheter/miljo ... ska-ecarx/
Läser men har lite svårt att tolka det. Jag får det till att de fortsatt ska använda Google/Android men gar utvecklingen av det med det företaget?

"Volvo Cars utvecklingschef Henrik Green säger i en kommentar till samarbetet med EcarX att Volvo nu kan snabba på utvecklingen och bygga vidare på det som skapades tillsammans med Google."

Re: Polestar 2

Postat: 23 mar 2021 17:12
av Anderzzon
joel80 skrev:
Läser men har lite svårt att tolka det. Jag får det till att de fortsatt ska använda Google/Android men gar utvecklingen av det med det företaget?

"Volvo Cars utvecklingschef Henrik Green säger i en kommentar till samarbetet med EcarX att Volvo nu kan snabba på utvecklingen och bygga vidare på det som skapades tillsammans med Google."
Som jag förstår det bygger det nya systemet på Android i grunden så det låter mer som att det är ett skal likt t.ex. Samsung lägger på sina mobiler. Så olika Google komponenter lär ju fortfarande vara tillgängliga i det nya. Typ Play Store och Google Maps.

Re: Polestar 2

Postat: 23 mar 2021 17:22
av joel80
Anderzzon skrev:
joel80 skrev:
Läser men har lite svårt att tolka det. Jag får det till att de fortsatt ska använda Google/Android men gar utvecklingen av det med det företaget?

"Volvo Cars utvecklingschef Henrik Green säger i en kommentar till samarbetet med EcarX att Volvo nu kan snabba på utvecklingen och bygga vidare på det som skapades tillsammans med Google."
Som jag förstår det bygger det nya systemet på Android i grunden så det låter mer som att det är ett skal likt t.ex. Samsung lägger på sina mobiler. Så olika Google komponenter lär ju fortfarande vara tillgängliga i det nya. Typ Play Store och Google Maps.
Förhoppningsvis (och troligen) kommer ju android-tredjepartsappar anpassade för bil också fungera isåfall.
:)

Re: Polestar 2

Postat: 23 mar 2021 17:31
av Anderzzon
joel80 skrev:
Förhoppningsvis (och troligen) kommer ju android-tredjepartsappar anpassade för bil också fungera isåfall.
:)
Ja jag tror att det här är ett sätt för Volvo/Geely/Polestar att differentiera sig och sätta en egen prägel utan att tappa fördelarna som Goole ger. :)

Re: Polestar 2

Postat: 23 mar 2021 20:09
av Svenssons
Anderzzon skrev:
joel80 skrev:
Läser men har lite svårt att tolka det. Jag får det till att de fortsatt ska använda Google/Android men gar utvecklingen av det med det företaget?

"Volvo Cars utvecklingschef Henrik Green säger i en kommentar till samarbetet med EcarX att Volvo nu kan snabba på utvecklingen och bygga vidare på det som skapades tillsammans med Google."
Som jag förstår det bygger det nya systemet på Android i grunden så det låter mer som att det är ett skal likt t.ex. Samsung lägger på sina mobiler. Så olika Google komponenter lär ju fortfarande vara tillgängliga i det nya. Typ Play Store och Google Maps.
http://global.geely.com/media-center/st ... nd-my-car/
GKUI Geely Smart Ecosystem builds on the 2016 Hello Boyue system developed in-house by Geely. ECARX is an independent Geely invested company developing smart and connected vehicle technologies. Founded in 2016 it now has over 1,100 employees spread across sites in China and Sweden. Based on Android it creates an ecosystem to bring solutions to form an independent platform.

Re: Polestar 2

Postat: 24 mar 2021 00:40
av martinot
Troligen bygger EcarX på AOSP. Då slipper kineserna betala licensavgifter till Google, och kan dessutom bygga upp sin egna appbutik som de kontrollerar 100% utan Googles inblandning (Google Play ingår inte i AOSP). Även röststyrning får de fixa själva (ingår inte heller i AOSP).

Re: Polestar 2

Postat: 28 mar 2021 15:59
av Anonymous FTW
martinot skrev:
Troligen bygger EcarX på AOSP. Då slipper kineserna betala licensavgifter till Google, och kan dessutom bygga upp sin egna appbutik som de kontrollerar 100% utan Googles inblandning (Google Play ingår inte i AOSP). Även röststyrning får de fixa själva (ingår inte heller i AOSP).
Tror inte huvudsyftet ligger där utan snarare att de i framtiden finns risk att hamna under amerikanska sanktioner och att därmed Google Android dras in för dem precis som det gjorts för Huawei. Då skulle de sitta med skägget i brevlådan. Tror man vill göra detta också innan kunderna gjort sig allt för beroende av Googles tjänster även i bilen.

Re: Polestar 2

Postat: 28 mar 2021 16:53
av martinot
Anonymous FTW skrev:
martinot skrev:
Troligen bygger EcarX på AOSP. Då slipper kineserna betala licensavgifter till Google, och kan dessutom bygga upp sin egna appbutik som de kontrollerar 100% utan Googles inblandning (Google Play ingår inte i AOSP). Även röststyrning får de fixa själva (ingår inte heller i AOSP).
Tror inte huvudsyftet ligger där utan snarare att de i framtiden finns risk att hamna under amerikanska sanktioner och att därmed Google Android dras in för dem precis som det gjorts för Huawei. Då skulle de sitta med skägget i brevlådan. Tror man vill göra detta också innan kunderna gjort sig allt för beroende av Googles tjänster även i bilen.
Det kan säkert spela in som du säger. Ser man Volvo Cars som ett kinesiskt bolag kontrollerat av CCP, så föreligger ju kanske den risken (utan att arbeta för eller exakt känna till hur amerikanska myndigheter värderar Geelys ägande av VCC).

Med AOSP och egen appbutik så kommer man ju ifrån beroendet till både Google och USA (kanske två flugor i en smäll för ett kinesiskt bolag). Kan förstå att den friheten lockar.

Vet att även Elon är skeptisk till att låta Google få för stor kontroll och inflytande över Tesla och deras infotainment. Speciellt som Google har företag som Waymo som direkt konkurrerar med Teslas AD-lösning.

Re: Polestar 2

Postat: 28 mar 2021 18:08
av SwedishAdvocate


Kategorin underhållning. Bilen hade tydligen några slags vinterdäck.

Re: Polestar 2

Postat: 29 mar 2021 13:34
av dd88
Polestar har ju uppenbarligen lyckats med chassit och bromsarna, lönar sig att ha erfarenhet av banracing.

Re: Polestar 2

Postat: 29 mar 2021 14:16
av taliz
dd88 skrev:
Polestar har ju uppenbarligen lyckats med chassit och bromsarna, lönar sig att ha erfarenhet av banracing.
Synd bara att det är betydligt svårare att skala bort 300kg vikt än uppgradera de komponenterna.

Re: Polestar 2

Postat: 29 mar 2021 14:44
av backe
taliz skrev:
dd88 skrev:
Polestar har ju uppenbarligen lyckats med chassit och bromsarna, lönar sig att ha erfarenhet av banracing.
Synd bara att det är betydligt svårare att skala bort 300kg vikt än uppgradera de komponenterna.

Hur uppgraderar man ett chassi enkelt?

Synd att inte Tesla visste hur enkelt det var så kunde dom kanske gjort det från början också på Model 3.

Re: Polestar 2

Postat: 29 mar 2021 15:57
av mr_tt
Verkar som A Better Routeplanner släppts till Android Automotive nu enl facebook gruppen

Re: Polestar 2

Postat: 29 mar 2021 18:08
av HelectriC
Riktigt grymt! :D

Re: Polestar 2

Postat: 29 mar 2021 19:54
av taliz
backe skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Polestar har ju uppenbarligen lyckats med chassit och bromsarna, lönar sig att ha erfarenhet av banracing.
Synd bara att det är betydligt svårare att skala bort 300kg vikt än uppgradera de komponenterna.

Hur uppgraderar man ett chassi enkelt?

Synd att inte Tesla visste hur enkelt det var så kunde dom kanske gjort det från början också på Model 3.
Huh? Det sitter Öhlins-dämpare i den dyrare PS2.
Går utmärkt att montera det eller valfritt kit på sin Model 3, om man nu vill ha en så hård och okomfortabel bil.

Re: Polestar 2

Postat: 29 mar 2021 20:09
av backe
taliz skrev:
backe skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Polestar har ju uppenbarligen lyckats med chassit och bromsarna, lönar sig att ha erfarenhet av banracing.
Synd bara att det är betydligt svårare att skala bort 300kg vikt än uppgradera de komponenterna.

Hur uppgraderar man ett chassi enkelt?

Synd att inte Tesla visste hur enkelt det var så kunde dom kanske gjort det från början också på Model 3.
Huh? Det sitter Öhlins-dämpare i den dyrare PS2.
Går utmärkt att montera det eller valfritt kit på sin Model 3, om man nu vill ha en så hård och okomfortabel bil.
Så med chassit så menar du dämpare?

Sen är dom ställbara så man kan ha dom mjuka om man vill.