Re: Polestar 2
Postat: 20 mar 2021 21:12
Jag är lite nyfiken på hur mer beräkningskraft löser det faktum att Teslas lösning med kameror inte ser i mörker. Jag har 2.5 i min bil och funktionen suger *
Polestar 2?Front242 skrev:Jag är lite nyfiken på hur mer beräkningskraft löser det faktum att Teslas lösning med kameror inte ser i mörker. Jag har 2.5 i min bil och funktionen suger *
Nej det står ju 2.5HelectriC skrev:Polestar 2?Front242 skrev:Jag är lite nyfiken på hur mer beräkningskraft löser det faktum att Teslas lösning med kameror inte ser i mörker. Jag har 2.5 i min bil och funktionen suger *
skillnaden var väldigt liten, så att tala om nerfing blir lite stort tror jag. Sen är ju också frågan om han hade exakt samma försutsättningar när han laddade? Var det samma temp ute? Hade han kört lika länge innan han började ladda etc? Oavsett, så kunde laddfarten varit bättre, ingen diskussion!wheels skrev:Har Polestar blivit nerfad med den nya "upp"dateringen
Jag tror att det kan varit temperaturskillnader eller liknande. Skulle gärna se ett antal snabbladdningar till med nya innan man drar några slutsatser. Sett videos från ägare i England som verkar haft bättre fart längre tid med nya mjukvaran.wheels skrev:Har Polestar blivit nerfad med den nya "upp"dateringen
https://teknikensvarld.se/nyheter/miljo ... ska-ecarx/
Volvo överger Google för kinesiska EcarX
Volvo Cars och Polestar har lanserat nya modeller som använder Googles operativsystem för sitt informationssystem.
Volvo har också meddelat att systemet ska monteras i uppdaterade modeller de kommande åren.
Men i nästa generation bilar ska Volvo använda informationssystem från Geely-ägda EcarX.
Läser men har lite svårt att tolka det. Jag får det till att de fortsatt ska använda Google/Android men gar utvecklingen av det med det företaget?Zalman3 skrev:Läger Volvo/Polestar ner utvecklingen av sitt informationssystem till befintliga bilar nu?
https://teknikensvarld.se/nyheter/miljo ... ska-ecarx/
Volvo överger Google för kinesiska EcarX
Volvo Cars och Polestar har lanserat nya modeller som använder Googles operativsystem för sitt informationssystem.
Volvo har också meddelat att systemet ska monteras i uppdaterade modeller de kommande åren.
Men i nästa generation bilar ska Volvo använda informationssystem från Geely-ägda EcarX.
Som jag förstår det bygger det nya systemet på Android i grunden så det låter mer som att det är ett skal likt t.ex. Samsung lägger på sina mobiler. Så olika Google komponenter lär ju fortfarande vara tillgängliga i det nya. Typ Play Store och Google Maps.joel80 skrev:Läser men har lite svårt att tolka det. Jag får det till att de fortsatt ska använda Google/Android men gar utvecklingen av det med det företaget?
"Volvo Cars utvecklingschef Henrik Green säger i en kommentar till samarbetet med EcarX att Volvo nu kan snabba på utvecklingen och bygga vidare på det som skapades tillsammans med Google."
Förhoppningsvis (och troligen) kommer ju android-tredjepartsappar anpassade för bil också fungera isåfall.Anderzzon skrev:Som jag förstår det bygger det nya systemet på Android i grunden så det låter mer som att det är ett skal likt t.ex. Samsung lägger på sina mobiler. Så olika Google komponenter lär ju fortfarande vara tillgängliga i det nya. Typ Play Store och Google Maps.joel80 skrev:Läser men har lite svårt att tolka det. Jag får det till att de fortsatt ska använda Google/Android men gar utvecklingen av det med det företaget?
"Volvo Cars utvecklingschef Henrik Green säger i en kommentar till samarbetet med EcarX att Volvo nu kan snabba på utvecklingen och bygga vidare på det som skapades tillsammans med Google."
Ja jag tror att det här är ett sätt för Volvo/Geely/Polestar att differentiera sig och sätta en egen prägel utan att tappa fördelarna som Goole ger.joel80 skrev:Förhoppningsvis (och troligen) kommer ju android-tredjepartsappar anpassade för bil också fungera isåfall.
http://global.geely.com/media-center/st ... nd-my-car/Anderzzon skrev:Som jag förstår det bygger det nya systemet på Android i grunden så det låter mer som att det är ett skal likt t.ex. Samsung lägger på sina mobiler. Så olika Google komponenter lär ju fortfarande vara tillgängliga i det nya. Typ Play Store och Google Maps.joel80 skrev:Läser men har lite svårt att tolka det. Jag får det till att de fortsatt ska använda Google/Android men gar utvecklingen av det med det företaget?
"Volvo Cars utvecklingschef Henrik Green säger i en kommentar till samarbetet med EcarX att Volvo nu kan snabba på utvecklingen och bygga vidare på det som skapades tillsammans med Google."
GKUI Geely Smart Ecosystem builds on the 2016 Hello Boyue system developed in-house by Geely. ECARX is an independent Geely invested company developing smart and connected vehicle technologies. Founded in 2016 it now has over 1,100 employees spread across sites in China and Sweden. Based on Android it creates an ecosystem to bring solutions to form an independent platform.
Tror inte huvudsyftet ligger där utan snarare att de i framtiden finns risk att hamna under amerikanska sanktioner och att därmed Google Android dras in för dem precis som det gjorts för Huawei. Då skulle de sitta med skägget i brevlådan. Tror man vill göra detta också innan kunderna gjort sig allt för beroende av Googles tjänster även i bilen.martinot skrev:Troligen bygger EcarX på AOSP. Då slipper kineserna betala licensavgifter till Google, och kan dessutom bygga upp sin egna appbutik som de kontrollerar 100% utan Googles inblandning (Google Play ingår inte i AOSP). Även röststyrning får de fixa själva (ingår inte heller i AOSP).
Det kan säkert spela in som du säger. Ser man Volvo Cars som ett kinesiskt bolag kontrollerat av CCP, så föreligger ju kanske den risken (utan att arbeta för eller exakt känna till hur amerikanska myndigheter värderar Geelys ägande av VCC).Anonymous FTW skrev:Tror inte huvudsyftet ligger där utan snarare att de i framtiden finns risk att hamna under amerikanska sanktioner och att därmed Google Android dras in för dem precis som det gjorts för Huawei. Då skulle de sitta med skägget i brevlådan. Tror man vill göra detta också innan kunderna gjort sig allt för beroende av Googles tjänster även i bilen.martinot skrev:Troligen bygger EcarX på AOSP. Då slipper kineserna betala licensavgifter till Google, och kan dessutom bygga upp sin egna appbutik som de kontrollerar 100% utan Googles inblandning (Google Play ingår inte i AOSP). Även röststyrning får de fixa själva (ingår inte heller i AOSP).
Synd bara att det är betydligt svårare att skala bort 300kg vikt än uppgradera de komponenterna.dd88 skrev:Polestar har ju uppenbarligen lyckats med chassit och bromsarna, lönar sig att ha erfarenhet av banracing.
taliz skrev:Synd bara att det är betydligt svårare att skala bort 300kg vikt än uppgradera de komponenterna.dd88 skrev:Polestar har ju uppenbarligen lyckats med chassit och bromsarna, lönar sig att ha erfarenhet av banracing.
Huh? Det sitter Öhlins-dämpare i den dyrare PS2.backe skrev:taliz skrev:Synd bara att det är betydligt svårare att skala bort 300kg vikt än uppgradera de komponenterna.dd88 skrev:Polestar har ju uppenbarligen lyckats med chassit och bromsarna, lönar sig att ha erfarenhet av banracing.
Hur uppgraderar man ett chassi enkelt?
Synd att inte Tesla visste hur enkelt det var så kunde dom kanske gjort det från början också på Model 3.
Så med chassit så menar du dämpare?taliz skrev:Huh? Det sitter Öhlins-dämpare i den dyrare PS2.backe skrev:taliz skrev:Synd bara att det är betydligt svårare att skala bort 300kg vikt än uppgradera de komponenterna.dd88 skrev:Polestar har ju uppenbarligen lyckats med chassit och bromsarna, lönar sig att ha erfarenhet av banracing.
Hur uppgraderar man ett chassi enkelt?
Synd att inte Tesla visste hur enkelt det var så kunde dom kanske gjort det från början också på Model 3.
Går utmärkt att montera det eller valfritt kit på sin Model 3, om man nu vill ha en så hård och okomfortabel bil.