Sida 161 av 231

Re: VW I.D

Postat: 21 dec 2020 11:35
av Maw
Det har sålts 3x så många ID3 som TM3 hittils i december i Sverige :)
https://alltomelbil.se/elbilen-mot-nya- ... kordantal/

Re: VW I.D

Postat: 21 dec 2020 11:55
av slugger75
Maw skrev:
Det har sålts 3x så många ID3 som TM3 hittils i december i Sverige :)
https://alltomelbil.se/elbilen-mot-nya- ... kordantal/
Ja de fick väl ”stå till sig” på grund av mjukvaruproblem?

Re: VW I.D

Postat: 21 dec 2020 12:42
av NiklasTesla
Maw skrev:
Det har sålts 3x så många ID3 som TM3 hittils i december i Sverige :)
https://alltomelbil.se/elbilen-mot-nya- ... kordantal/
Pga förordar, tidigare förseningar med mjukvara samt billig privatleasing innan detta året är slut för att slippa utsläppsböter.

Skulle Tesla sänka priset här på Model 3 som dom gjort i Norge istället för att höja så skulle det sålts grymt många fler Tesla Model 3.

Re: VW I.D

Postat: 21 dec 2020 13:44
av macky
NiklasTesla skrev:
Maw skrev:
Det har sålts 3x så många ID3 som TM3 hittils i december i Sverige :)
https://alltomelbil.se/elbilen-mot-nya- ... kordantal/
Pga förordar, tidigare förseningar med mjukvara samt billig privatleasing innan detta året är slut för att slippa utsläppsböter.

Skulle Tesla sänka priset här på Model 3 som dom gjort i Norge istället för att höja så skulle det sålts grymt många fler Tesla Model 3.
Bara nyfiken, när sänktes priset på M3 i Norge? För den säljer ju inte superbra där tom november i år iaf. Faktum är att M3 tappat 75% YTD jmf 2019. Så klart en effekt av att 2019 hade en stor klump med leveranser av förhandsbokningar som gav väldigt höga leveranstal och att många nu väntar på MY. Men just nu går ju Tesla rätt dåligt i Norge om man jämför både med 2019 och med andra märken som VW och Audi tex. Visst kommer MY nästa år men det gör även ID4, Q4-etron, Enyaq mfl. Så på två år har konkurrenssituationen blivit extremt mycket tuffare. Bra för oss bilköpare.

https://insideevs.com/news/458440/norwa ... -2020-id3/

Re: VW I.D

Postat: 21 dec 2020 13:48
av NiklasTesla
macky skrev:
NiklasTesla skrev:
Maw skrev:
Det har sålts 3x så många ID3 som TM3 hittils i december i Sverige :)
https://alltomelbil.se/elbilen-mot-nya- ... kordantal/
Pga förordar, tidigare förseningar med mjukvara samt billig privatleasing innan detta året är slut för att slippa utsläppsböter.

Skulle Tesla sänka priset här på Model 3 som dom gjort i Norge istället för att höja så skulle det sålts grymt många fler Tesla Model 3.
Bara nyfiken, när sänktes priset på M3 i Norge? För den säljer ju inte superbra där tom november i år iaf. Faktum är att M3 tappat 75% YTD jmf 2019. Så klart en effekt av att 2019 hade en stor klump med leveranser av förhandsbokningar som gav väldigt höga leveranstal och att många nu väntar på MY. Men just nu går ju Tesla rätt dåligt i Norge om man jämför både med 2019 och med andra märken som VW och Audi tex. Visst kommer MY nästa år men det gör även ID4, Q4-etron, Enyaq mfl. Så på två år har konkurrenssituationen blivit extremt mycket tuffare. Bra för oss bilköpare.

https://insideevs.com/news/458440/norwa ... -2020-id3/
Vi får se slutet av detta kvartal (då Tesla säljer majoriteten av sina bilar i Europa i slutet av varje kvartal), alltså början av 2021.

Re: VW I.D

Postat: 21 dec 2020 14:35
av backe
NiklasTesla skrev:
Maw skrev:
Det har sålts 3x så många ID3 som TM3 hittils i december i Sverige :)
https://alltomelbil.se/elbilen-mot-nya- ... kordantal/
Pga förordar, tidigare förseningar med mjukvara samt billig privatleasing innan detta året är slut för att slippa utsläppsböter.

Skulle Tesla sänka priset här på Model 3 som dom gjort i Norge istället för att höja så skulle det sålts grymt många fler Tesla Model 3.

Nu höjde dom dock priset så vad som skulle ha skett om något annat scenario utspelat sig blir ganska ointressant.

Re: VW I.D

Postat: 21 dec 2020 16:10
av p1457
Jag hoppar tillbaka till ID 3. Även om jag ändå hamnar lite of topic.
Jag har ju hoppat på en privatleasing med rabatterat pris villkorat på att leveransen sker i år. På avtalet fick jag inget leverans datum, och efter signatur säger säljaren att de troligtvis levererar första veckan 2021. Bilen kommer ändå sättas i trafik i år.
Ni som kan så mycket, vad säger regler om att sätta bilen i trafik några dagar innan leverans? Jag kan köpa att bilen kommer sent, men det känns tråkigt att behöva hjälpa VW att inte missa miljöbonusen.

Re: VW I.D

Postat: 21 dec 2020 17:57
av Bjelke
p1457 skrev:
Jag hoppar tillbaka till ID 3. Även om jag ändå hamnar lite of topic.
Jag har ju hoppat på en privatleasing med rabatterat pris villkorat på att leveransen sker i år. På avtalet fick jag inget leverans datum, och efter signatur säger säljaren att de troligtvis levererar första veckan 2021. Bilen kommer ändå sättas i trafik i år.
Ni som kan så mycket, vad säger regler om att sätta bilen i trafik några dagar innan leverans? Jag kan köpa att bilen kommer sent, men det känns tråkigt att behöva hjälpa VW att inte missa miljöbonusen.
Det viktigaste är väl att du står som ägare när bilen tas i trafik pga premien :)

Re: VW I.D

Postat: 21 dec 2020 18:19
av Mickep
Viktigaste är att man INTE står som ägare (men får del utav avdraget från leasingföretaget)

Re: VW I.D

Postat: 21 dec 2020 18:20
av Bjelke
Mickep skrev:
Viktigaste är att man INTE står som ägare (men får del utav avdraget från leasingföretaget)
Ja såklart, det var ju leasing här :lol:

Re: VW I.D

Postat: 21 dec 2020 18:31
av Fredrik j
Bjelke skrev:
Mickep skrev:
Viktigaste är att man INTE står som ägare (men får del utav avdraget från leasingföretaget)
Ja såklart, det var ju leasing här :lol:
När det gäller privatleasing står väl brukaren som registrerad ägare hos transportstyrelsen men med leasing registrerat i registret?

Re: VW I.D

Postat: 21 dec 2020 18:37
av Bodes_dad
Tittade egentligen på ID3 som komplement till vår stora familjebuss, men halkade in på ID4 istället och fick idag (operationellt) leasingförslag på en edition 1st. 1500mil/ år - 36mån - ink vinterdäck och försäkring för 5018 kr ex moms. 1955 i förmån netto (50%).

Av någon anledning kunde han inte få fram ett förslag på finansiell leasing just nu men skulle kolla på det.

Men är ovan ett bra pris? Någon som fått bättre?

Kommer det komma en billigare ID.4 under Q1/2 2021?

Om man har medel i firman för att köra finansiell leasing, är det bättre, tänker att jag brukar ofta ha problem att behålla en bil i tre år samt att man kanske kan sälja bilen för lite mer än 50% restvärde när perioden är slut. Då slipper jag också vinstskatt när jag säljer den bil jag idag har betalt kontant på firman.

:geek: :?:

Re: VW I.D

Postat: 21 dec 2020 19:20
av p1457
Bjelke skrev:
p1457 skrev:
Jag hoppar tillbaka till ID 3. Även om jag ändå hamnar lite of topic.
Jag har ju hoppat på en privatleasing med rabatterat pris villkorat på att leveransen sker i år. På avtalet fick jag inget leverans datum, och efter signatur säger säljaren att de troligtvis levererar första veckan 2021. Bilen kommer ändå sättas i trafik i år.
Ni som kan så mycket, vad säger regler om att sätta bilen i trafik några dagar innan leverans? Jag kan köpa att bilen kommer sent, men det känns tråkigt att behöva hjälpa VW att inte missa miljöbonusen.
Det viktigaste är väl att du står som ägare när bilen tas i trafik pga premien :)
Jag har ju priset klart i avtalet, så jag borde inte behöva bry mig om vw får bonus eller inte. Skulle bilen ställas i trafik med mig som ägare en vecka innan leverans så har ju jag ingenting att vinna på det. Snarare så tappar jag väl en vecka på garanti osv. Varför skulle jag gå med på det?

Re: VW I.D

Postat: 21 dec 2020 19:48
av Yeahman82
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ffe1194811

Vad tror ni om detta? Kan VW vara en av dem som Elon pratar med?

Re: VW I.D

Postat: 22 dec 2020 07:41
av krille
Fredrik j skrev:
Bjelke skrev:
Mickep skrev:
Viktigaste är att man INTE står som ägare (men får del utav avdraget från leasingföretaget)
Ja såklart, det var ju leasing här :lol:
När det gäller privatleasing står väl brukaren som registrerad ägare hos transportstyrelsen men med leasing registrerat i registret?
Nej, du står som "brukare". Ägare är fortfarande leasingföretaget.

Re: VW I.D

Postat: 22 dec 2020 08:07
av Mickep
Gick förändringen att ägaren blir återbetalningsskyldig inom 5 år igenom?har betydelse om man vill köpa eller leasa. Det kan bli att leasingföretaget gör en extra leasingperiod av 2 år. Brukar man få köpa loss bilar som leasats?

Re: VW I.D

Postat: 22 dec 2020 08:28
av Fredrik j
krille skrev:
Fredrik j skrev:
Bjelke skrev:
Mickep skrev:
Viktigaste är att man INTE står som ägare (men får del utav avdraget från leasingföretaget)
Ja såklart, det var ju leasing här :lol:
När det gäller privatleasing står väl brukaren som registrerad ägare hos transportstyrelsen men med leasing registrerat i registret?
Nej, du står som "brukare". Ägare är fortfarande leasingföretaget.
Förstår det. Men transportstyrelsen är ju egentligen inte så intresserad av vem som äger fordonet utan man vill registrera den som ansvarar för att betala avgifter. Oftast är det ju samma person men inte när det gäller privatleasing.

Hur ser det ut i registret på en privatleasad bil egentligen? Har en kompis som kör privatleasing. Han säger att han står som registrerad ägare men med flaggan "leasing".

Re: VW I.D

Postat: 22 dec 2020 11:13
av Erxon
Fredrik j skrev:
krille skrev:
Fredrik j skrev:
Bjelke skrev:
Mickep skrev:
Viktigaste är att man INTE står som ägare (men får del utav avdraget från leasingföretaget)
Ja såklart, det var ju leasing här :lol:
När det gäller privatleasing står väl brukaren som registrerad ägare hos transportstyrelsen men med leasing registrerat i registret?
Nej, du står som "brukare". Ägare är fortfarande leasingföretaget.
Förstår det. Men transportstyrelsen är ju egentligen inte så intresserad av vem som äger fordonet utan man vill registrera den som ansvarar för att betala avgifter. Oftast är det ju samma person men inte när det gäller privatleasing.

Hur ser det ut i registret på en privatleasad bil egentligen? Har en kompis som kör privatleasing. Han säger att han står som registrerad ägare men med flaggan "leasing".

Så här ser det ut på vår Zoe vi har privatleasad, bilden har jag tagit från Infotorg som är kopplad till Transportstyrelsen.
På denna bil har jag bara fått den blåa delen på registreringsbeviset, den gula behåller leasingbolaget.

Hade jag köpt bilen på kredit så står man som ägare, och finansbolaget som kreditgivare och med en s.k. kreditspärr.
Snap-Zoe.jpg
Som det är med ett leasat fordon kan man inte göra ägarbyten mm eftersom man behöver kontrollnumret på gula delen.

Re: VW I.D

Postat: 22 dec 2020 11:52
av NiklasTesla
Yeahman82 skrev:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ffe1194811

Vad tror ni om detta? Kan VW vara en av dem som Elon pratar med?
Förmodligen inte (mer troligt med liten tillverkare ex Rivian som redan har batterisamarbete med Tesla)... just nu kan vi bara spekulera.

Mvh

Re: VW I.D

Postat: 22 dec 2020 12:24
av taliz
Bodes_dad skrev:
Tittade egentligen på ID3 som komplement till vår stora familjebuss, men halkade in på ID4 istället och fick idag (operationellt) leasingförslag på en edition 1st. 1500mil/ år - 36mån - ink vinterdäck och försäkring för 5018 kr ex moms. 1955 i förmån netto (50%).

Av någon anledning kunde han inte få fram ett förslag på finansiell leasing just nu men skulle kolla på det.

Men är ovan ett bra pris? Någon som fått bättre?

Kommer det komma en billigare ID.4 under Q1/2 2021?

Om man har medel i firman för att köra finansiell leasing, är det bättre, tänker att jag brukar ofta ha problem att behålla en bil i tre år samt att man kanske kan sälja bilen för lite mer än 50% restvärde när perioden är slut. Då slipper jag också vinstskatt när jag säljer den bil jag idag har betalt kontant på firman.

:geek: :?:
Du kan surfa in på VWs tyska site och konfigurera ID4, där har dom släppt dom vanliga versionerna.
Billigaste ligger på 43k euro, blir väl runt 450 här. Men då är den verkligen barskrapad.
Kommer ju komma 4wd samt mindre batterier senare.

Re: VW I.D

Postat: 22 dec 2020 13:21
av Zalman3
Tyska ID4 priser.

52kWh ID.4 Pure: 36.995€

52kWh ID.4 Pure Performance: 37.795€

77kWh ID.4 Pro: 42.950€

77kWh ID.4 Pro Performance: 44.450€

77kWh ID.4 Pro Performance Life: 47.020€

77kWh ID.4 Pro Performance Business: 51.005€

77kWh ID.4 Pro Performance Family : 52.205€

77kWh ID.4 Pro Performance Tech: 55.410€

77kWh ID.4 Pro Performance Max: 58.820€

77kWh ID.4 Pro Performance 1st: 49.950€

77kWh ID.4 Pro Performance 1st Max : 59.950€

77kWh ID.4X Pro: 46950€

77kWh ID.4GTX: 49950€

Re: VW I.D

Postat: 22 dec 2020 14:17
av taliz
Dom sista två är väl Kina-specialare, dvs inget som säljs utanför Kina.

Re: VW I.D

Postat: 22 dec 2020 14:31
av Zalman3
taliz skrev:
Dom sista två är väl Kina-specialare, dvs inget som säljs utanför Kina.
ID4 X versionerna har 4wd.

Utgår ifrån att de har samma spec som Skoda Enyaq 4wd.

Skoda-Enyaq-iV-RS 4wd.
306hk.
https://ev-database.de/pkw/1282/Skoda-Enyaq-iV-RS

Skoda Enyaq iV 80X 4wd.
265hk.
https://ev-database.de/pkw/1281/Skoda-Enyaq-iV-80X

Re: VW I.D

Postat: 22 dec 2020 14:59
av taliz

Re: VW I.D

Postat: 22 dec 2020 15:12
av nek0
Gammal nyhet och nej inte ID.