Re: Artikel i media
Postat: 29 dec 2016 16:08
Imponerande dåligt skrivet, speciellt för att vara en teknik-tidning...
Visst är det tråkigt att man får en sådan ringaktning för en yrkeskår som trots allt är viktigt för vår demokrati! Eller kan det vara så att de minst dugliga placeras som motorskribenter eller, ännu värre, publisterna betraktar oss läsare som idioter?mati skrev:Och att Ludicrous kommenteras med ett *Gäsp* tolkar jag som att skribenten förmodligen aldrig någonsin har suttit i en Tesla, och framförallt inte i en med Ludicrous. Men det är helt okej att uttala sig negativt utan verklig anledning och utan att motivera det. Idioter. Förlåt, men det måste man bara få säga.
Alltså jag vill naturligtvis inte trampa någon på fötterna, men jag kan tyvärr inte se att just motorskribenter är mindre dugliga än andra sk journalister. Det finns ju bra och dåligt folk i alla yrken såklart, men i fallet med journalister är det de dåliga som sticker ut så himla tydligt. Jag får dubbelfnatt varje gång jag ser en massa stavfel i en tidning till exempel. Det kan visserligen hänga ihop med min uppväxt i Tyskland. Vi blev nästintill halshuggna när vi stavade fel. Man kunde bomma en tenta bara pga att det fanns stavfel i den. Visst har jag präglats av det. Men ändå. Hur svårt kan det vara liksom? Vilka krävs ställs egentligen på folk som vill bli journalist?Foluke skrev:Visst är det tråkigt att man får en sådan ringaktning för en yrkeskår som trots allt är viktigt för vår demokrati! Eller kan det vara så att de minst dugliga placeras som motorskribenter eller, ännu värre, publisterna betraktar oss läsare som idioter?
Håller helt med dig! Men kan inte låta bli att peka på ditt eget fel i texten som tar udden av budskapet i den...mati skrev:Alltså jag vill naturligtvis inte trampa någon på fötterna, men jag kan tyvärr inte se att just motorskribenter är mindre dugliga än andra sk journalister. Det finns ju bra och dåligt folk i alla yrken såklart, men i fallet med journalister är det de dåliga som sticker ut så himla tydligt. Jag får dubbelfnatt varje gång jag ser en massa stavfel i en tidning till exempel. Det kan visserligen hänga ihop med min uppväxt i Tyskland. Vi blev nästintill halshuggna när vi stavade fel. Man kunde bomma en tenta bara pga att det fanns stavfel i den. Visst har jag präglats av det. Men ändå. Hur svårt kan det vara liksom? Vilka krävs ställs egentligen på folk som vill bli journalist?Foluke skrev:Visst är det tråkigt att man får en sådan ringaktning för en yrkeskår som trots allt är viktigt för vår demokrati! Eller kan det vara så att de minst dugliga placeras som motorskribenter eller, ännu värre, publisterna betraktar oss läsare som idioter?
Där har vi det! Det är dessa nedriga stavnings stjälpmedel som ställer till det för oss. De stackars journalisterna kan väl inte hjälpa att datorn "rättar" texten åt dem. Väntar bara. Snart kan man resonera med datorns AI och sedan skriver den hela artikeln...felfritt.Jerker skrev:Håller helt med dig! Men kan inte låta bli att peka på ditt eget fel i texten som tar udden av budskapet i den...mati skrev:Alltså jag vill naturligtvis inte trampa någon på fötterna, men jag kan tyvärr inte se att just motorskribenter är mindre dugliga än andra sk journalister. Det finns ju bra och dåligt folk i alla yrken såklart, men i fallet med journalister är det de dåliga som sticker ut så himla tydligt. Jag får dubbelfnatt varje gång jag ser en massa stavfel i en tidning till exempel. Det kan visserligen hänga ihop med min uppväxt i Tyskland. Vi blev nästintill halshuggna när vi stavade fel. Man kunde bomma en tenta bara pga att det fanns stavfel i den. Visst har jag präglats av det. Men ändå. Hur svårt kan det vara liksom? Vilka krävs ställs egentligen på folk som vill bli journalist?Foluke skrev:Visst är det tråkigt att man får en sådan ringaktning för en yrkeskår som trots allt är viktigt för vår demokrati! Eller kan det vara så att de minst dugliga placeras som motorskribenter eller, ännu värre, publisterna betraktar oss läsare som idioter?
Sant.Jerker skrev:Håller helt med dig! Men kan inte låta bli att peka på ditt eget fel i texten som tar udden av budskapet i den...
Formel är en sak. Faktafel och förhastade slutsatser en annan. Jag är mycket kritisk till mycket av vad jag läser i tidningar ibland. Riktigt pinsamt kan det vara. ( Lyckligtvis finns det gott om exempel på god journalistik också men det är bottennappen som mig desillusionerad!)mati skrev:Alltså jag vill naturligtvis inte trampa någon på fötterna, men jag kan tyvärr inte se att just motorskribenter är mindre dugliga än andra sk journalister. Det finns ju bra och dåligt folk i alla yrken såklart, men i fallet med journalister är det de dåliga som sticker ut så himla tydligt. Jag får dubbelfnatt varje gång jag ser en massa stavfel i en tidning till exempel. Det kan visserligen hänga ihop med min uppväxt i Tyskland. Vi blev nästintill halshuggna när vi stavade fel. Man kunde bomma en tenta bara pga att det fanns stavfel i den. Visst har jag präglats av det. Men ändå. Hur svårt kan det vara liksom? Vilka krävs ställs egentligen på folk som vill bli journalist?Foluke skrev:Visst är det tråkigt att man får en sådan ringaktning för en yrkeskår som trots allt är viktigt för vår demokrati! Eller kan det vara så att de minst dugliga placeras som motorskribenter eller, ännu värre, publisterna betraktar oss läsare som idioter?
Så tänker jag också. Och så är det säkerligen. Men så finns det ju också skillnader i lite formaliafel som kW och kWh eller fel på decimaler, mot sådant som är en uppenbar vinkling åt något håll. Tänker till exempel på USAs presidentval, det är ingen väl hållen hemlighet riktigt vem svensk media hejade på. Eller om vi hejar mest på Rebellerna eller Assad i Syrien. Vilket kanske är ok både och, men när man inte är särskilt insatt i ett ämne så tror man ju lite oproportionerligt mycket på den information man får från media. Ofta är det inte riktigt så svartvitt.bonath skrev:Alla områden som jag "kan" finns det faktafel i när jag läser om dom. Undrar om det är samma fel i alla områden som jag inte kan något om?
Ungefär som en Tesla med tre personer i, d v s c:a 70 Wh/person/km.joel80 skrev:Ett tåg drar av vad jag lärt mig så pass lite energi per person så att det även med kolkraftsel blir ordentlig skillnad mot biltrafiken.
http://www.trafikverket.se/om-oss/var-v ... rafikslag/joel80 skrev:Ett tåg drar av vad jag lärt mig så pass lite energi per person så att det även med kolkraftsel blir ordentlig skillnad mot biltrafiken.
En undersökning i Storbrittanien 2004 visade att tågtransport baserad på kolkraft var smutsigare per person än tom flyget.joel80 skrev:Ett tåg drar av vad jag lärt mig så pass lite energi per person så att det även med kolkraftsel blir ordentlig skillnad mot biltrafiken.
Självklart. Det viktigaste är att ingen får ha det särskilt braBod skrev:En undersökning i Storbrittanien 2004 visade att tågtransport baserad på kolkraft var smutsigare per person än tom flyget.joel80 skrev:Ett tåg drar av vad jag lärt mig så pass lite energi per person så att det även med kolkraftsel blir ordentlig skillnad mot biltrafiken.
I Sverige skulle man bygga en bro till en skärgårdsö. Det visade sig att den mest miljövänliga var att bygga en bilbro. Sammantaget alla spektrer skulle en järnvägsförbindelse påverka miljön mer. Miljöpartiet tyckte då att bro inte skulle byggas alls. Dvs är inte kollektiva färdmedel bäst, får inga andra alternativ tänkas ändå.
Kan du klistra in texten här?Kalle skrev:http://www.di.se/bil/elbilen-en-riktig- ... gn_id=A100 Ideoterna igång igen. "Köper du en elbil och inte använder..."
Denna har förärats en helt egen tråd: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =28&t=7046Lembritt skrev:Kan du klistra in texten här?Kalle skrev:http://www.di.se/bil/elbilen-en-riktig- ... gn_id=A100 Ideoterna igång igen. "Köper du en elbil och inte använder..."