Polestar 3
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 215
- Blev medlem: 09 jan 2020 17:57
Re: Polestar 3
All utrustning som ökar säkerheten för föraren och passageraren är alltid värd alla extra pengar som det kostar.
Matrix ökar chansen att se vilt vid sidan, att lyckas bromsa något tidigare när man får syn på en älg kan rädda liv. Det finns inget pris på ett liv, det är ovärdeligt.
Man förstår inte hur bra funktionen är förrän man använder den. Nu när det är mörkt tidigt på kvällarna är det det absolut bästa som finns i bilen.
Matrix ökar chansen att se vilt vid sidan, att lyckas bromsa något tidigare när man får syn på en älg kan rädda liv. Det finns inget pris på ett liv, det är ovärdeligt.
Man förstår inte hur bra funktionen är förrän man använder den. Nu när det är mörkt tidigt på kvällarna är det det absolut bästa som finns i bilen.
Re: Polestar 3
58 mil wltp men nästan 60. På den kan man hyra Matrix om man vill så då borde det inte påverka andrahandsvärdet, fast det kan nog inte påverka så mycket.current skrev:Audi Q8 E-tron 55?P_EL skrev:Såg Polestar 3 live på elbilsmässan i GBG, även invändigt. Har en prel bokning och tror det faktiskt blir den bilen som ersätter min MS. Svårt att hitta ett bättre alternativ på bil under 1msek som har 60+ mil WLTP och rymmer en familj med vuxna barn. När jag hade köpte Teslan 2016 sa jag till folk "den dagen det finns motsvarande en XC70 med denna drivlinan är det en perfekt bil..." P3 är ju ganska nära det.
27,8 kWp solceller
Re: Polestar 3
Det är jag väl medveten om (testade Matrix en månad för 10:- på min e-tron).Fredrik j skrev:I kompakt mörker använder man ju helljus även om bilen har matrix. Det är i situationer med mycket trafik som matrix är så bra. Man upplever t.ex. helljus i diket och halvljus på vägen.Legato skrev:Man ska aldrig säga alltidmacky skrev:Matrix är som sagts alltid värt det. Har det på min e-tron och haft den även innan på tidigare bilar. Det är grymt.P_EL skrev:Satt i baksätet - klart bättre än bak i MS som familjen avskyr (men det var väl ingen högoddsare). Väldigt väldigt rymligt och sitter lite lägre än i en trad SUV. Ett annat sällskap provade tre vuxna där bak och kvinnan i mitten tyckte "det funkade fint". Ganska stort tryck runt bilen precis efter de kört sin presentation - när jag sedan kom tillbaka för att kika på förarplatsen var bilen tyvärr låst så vet ej förarposition eller infotainment. Känslan invändigt är sober och avskalad. Gillar man bling och reglage är det lika bra att gå direkt till Audi/MB/mfl för i P3 är det "Tesla sleek meets Volvo quality" i känslan. Har rullat igenom vad om ingår i P3 på Polestars hemsida och konstaterat att i praktiken är den fullutrustad i grundutförandet, och har bara lagt till drag och svart kulör. Aldrig haft Matrix och funderar på om det är värt pengarna - kommer man från MS 2016 är väl redan nivån på standardlyktor rena laserstrålarna i jämförelse...macky skrev:Vad tyckte du om interiören? Fick man klicka runt i infotainment också? Jag är än så länge övertygad om samma sak, dvs det blir nästa bil. Men det är under förutsättning att de håller leverans under q4 nästa år. För då finns det säkert annat att köpa på termin som kan locka en. Haha, kommer väl aldrig bli ngn ny bil, finns alltid ngt nytt maffigt att ställa sig i kö för.
För mig är det inte värt det. Kör sällan långt i mörker överhuvudtaget.
Många verkar tro att matrix är ett starkare helljus. Helljuset är det ingen större skillnad på med eller utan matrix.
Mina erfarenheter baseras på en fossil-Volvo.
Men i dagsljus gör återigen Matrix varken från eller till.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Polestar 3
I dagsljus räcker det med DRL, självklart ger matrix ingen fördel när det är ljust ute.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 3
Nej, i dagsljus har du givetvis ingen användning för dynamiska strålkastare.Legato skrev:Det är jag väl medveten om (testade Matrix en månad för 10:- på min e-tron).
Men i dagsljus gör återigen Matrix varken från eller till.
Re: Polestar 3
Vilket var det jag skrev och du kommenterade...Fredrik j skrev:Nej, i dagsljus har du givetvis ingen användning för dynamiska strålkastare.Legato skrev:Det är jag väl medveten om (testade Matrix en månad för 10:- på min e-tron).
Men i dagsljus gör återigen Matrix varken från eller till.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Polestar 3
Du skrev att du sällan kör långt i mörker. Jag kommenterade att det är i situationer där man idag måste använda halvljus som matrix gör skillnad. Kör man långt i mörker är det väl helljus som gäller.Legato skrev:Vilket var det jag skrev och du kommenterade...Fredrik j skrev:Nej, i dagsljus har du givetvis ingen användning för dynamiska strålkastare.Legato skrev:Det är jag väl medveten om (testade Matrix en månad för 10:- på min e-tron).
Men i dagsljus gör återigen Matrix varken från eller till.
Re: Polestar 3
En annan aspekt som iaf gäller för audi är att man helt kan glömma att fundera över att blända av/på. De bilar jag kört med automatisk avbländning har funkat mycket sämre. Med matrix på audi funkar det alltid vill jag påstå. Hoppas att det är lika bra eller bättre på Polestar. Många pixlar på den iaf. Hade det på en audi från 2016 och då kunde man uppleva olika rutor i lyset. Det upplever jag inte i e-tron.
Re: Polestar 3
Nej, men kanske om man kör långt i avfolkade områden... Det fåtal ggr jag kör i mörker så är det oftast gott om trafik, men genom att det är så sällan så spelar Matrix föga roll.Fredrik j skrev:Du skrev att du sällan kör långt i mörker. Jag kommenterade att det är i situationer där man idag måste använda halvljus som matrix gör skillnad. Kör man långt i mörker är det väl helljus som gäller.Legato skrev:Vilket var det jag skrev och du kommenterade...Fredrik j skrev:Nej, i dagsljus har du givetvis ingen användning för dynamiska strålkastare.Legato skrev:Det är jag väl medveten om (testade Matrix en månad för 10:- på min e-tron).
Men i dagsljus gör återigen Matrix varken från eller till.
Har hellre en extra hästkraft eller en kW snabbare laddning.
Poängen var återigen att det långt ifrån är en revolutionerande funktionalitet för alla.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Polestar 3
Tog in offert på Q8 55 SB och fick med all lull-lull och 21-tummare en wltp på 53 mil. Säkert 13 mil mer än dagens men P3 ska ju ha 60 mil. Skillnaden är, hoppas jag, att det gäller med 21 tum som ju är det minsta som erbjuds nu på P3. Dvs det finns ju ingen snikversion av P3 med små fälgar. Men det är inte officiell wltp ännu så jag vet inte hur trovärdigt det är. Hoppas kan man ju alltid. Vore riktigt fult om de nämner wltp för framtida bakhjulsdrivna versioner tex.Dafro skrev:58 mil wltp men nästan 60. På den kan man hyra Matrix om man vill så då borde det inte påverka andrahandsvärdet, fast det kan nog inte påverka så mycket.current skrev:Audi Q8 E-tron 55?P_EL skrev:Såg Polestar 3 live på elbilsmässan i GBG, även invändigt. Har en prel bokning och tror det faktiskt blir den bilen som ersätter min MS. Svårt att hitta ett bättre alternativ på bil under 1msek som har 60+ mil WLTP och rymmer en familj med vuxna barn. När jag hade köpte Teslan 2016 sa jag till folk "den dagen det finns motsvarande en XC70 med denna drivlinan är det en perfekt bil..." P3 är ju ganska nära det.
Re: Polestar 3
E55 SB har ju wltp på 60 mil, menar du att den tappar så mycket med 21”?macky skrev:Tog in offert på Q8 55 SB och fick med all lull-lull och 21-tummare en wltp på 53 mil. Säkert 13 mil mer än dagens men P3 ska ju ha 60 mil. Skillnaden är, hoppas jag, att det gäller med 21 tum som ju är det minsta som erbjuds nu på P3. Dvs det finns ju ingen snikversion av P3 med små fälgar. Men det är inte officiell wltp ännu så jag vet inte hur trovärdigt det är. Hoppas kan man ju alltid. Vore riktigt fult om de nämner wltp för framtida bakhjulsdrivna versioner tex.Dafro skrev:58 mil wltp men nästan 60. På den kan man hyra Matrix om man vill så då borde det inte påverka andrahandsvärdet, fast det kan nog inte påverka så mycket.current skrev:Audi Q8 E-tron 55?P_EL skrev:Såg Polestar 3 live på elbilsmässan i GBG, även invändigt. Har en prel bokning och tror det faktiskt blir den bilen som ersätter min MS. Svårt att hitta ett bättre alternativ på bil under 1msek som har 60+ mil WLTP och rymmer en familj med vuxna barn. När jag hade köpte Teslan 2016 sa jag till folk "den dagen det finns motsvarande en XC70 med denna drivlinan är det en perfekt bil..." P3 är ju ganska nära det.
Och wltp på P3 är garanterat med små hjul.
27,8 kWp solceller
Re: Polestar 3
600km är garanterat för de versioner som säljs nu. Kan ju inte gärna skriva WLTP på en bil man ska beställa, så gäller inte det för att framtida versioner kanske får mindre fälgar, det låter väldigt konstigt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 3
En MS tappar ju 15% räckvidd med 21”… Inte tänkt på det men när P3 är angiven med WLTP för 21” är ju 60mil riktigt bra.
Model S90D -16
Re: Polestar 3
Det går ju helt säkert att montera mindre fälgar på bilen, vilket då borde medföra mer än 600km.P_EL skrev:En MS tappar ju 15% räckvidd med 21”… Inte tänkt på det men när P3 är angiven med WLTP för 21” är ju 60mil riktigt bra.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 3
Sant, men tycker 60mil och 21” känns harmoniskt vad gäller nytta och nöjeHelectriC skrev:Det går ju helt säkert att montera mindre fälgar på bilen, vilket då borde medföra mer än 600km.P_EL skrev:En MS tappar ju 15% räckvidd med 21”… Inte tänkt på det men när P3 är angiven med WLTP för 21” är ju 60mil riktigt bra.
Model S90D -16
Re: Polestar 3
Ja absolut, men det är bra för de som inte bryr sig om utseendet och bara vill maxa km. Själv har jag inga problem att offra några km för utseendet.P_EL skrev:Sant, men tycker 60mil och 21” känns harmoniskt vad gäller nytta och nöjeHelectriC skrev:Det går ju helt säkert att montera mindre fälgar på bilen, vilket då borde medföra mer än 600km.P_EL skrev:En MS tappar ju 15% räckvidd med 21”… Inte tänkt på det men när P3 är angiven med WLTP för 21” är ju 60mil riktigt bra.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 3
Så länge man får 60 mil så absolut men om man kryper nedåt 50 som det kanske blir på en ny E55 om jag fattat rätt så kan jag ju nästan behålla min som har 43 med 19, men jag har ju iochförsig 20. De små snålfälgarna är ju tyvärr sällan snygga.HelectriC skrev:Ja absolut, men det är bra för de som inte bryr sig om utseendet och bara vill maxa km. Själv har jag inga problem att offra några km för utseendet.P_EL skrev:Sant, men tycker 60mil och 21” känns harmoniskt vad gäller nytta och nöjeHelectriC skrev:Det går ju helt säkert att montera mindre fälgar på bilen, vilket då borde medföra mer än 600km.P_EL skrev:En MS tappar ju 15% räckvidd med 21”… Inte tänkt på det men när P3 är angiven med WLTP för 21” är ju 60mil riktigt bra.
60 mil på P3 med 21 ör ju grymt bra, kan ju även hoppas att dom underrapporterar som BMW verkar göra.
6
27,8 kWp solceller
Re: Polestar 3
Min uppfattning är att det är lite äpplen och päron som det pratas om här. Det finns olika angivelser för WLTP, tex ’blandad’ och ’stad’. Åtminstone anger vissa (alla?) tillverkare det på det sättet.
Nya PS3 har ’upp till’ 61 mils räckvidd. Nya Audi E55 har likaså ’upp till’ 58 mil. Gamla E55, som den ersätter, hade mig veterligen ’upp till’ 43.5 (?) mil.
Ix50 har ’upp till’ 63 mil. Det går att fortsätta på den listan. Poängen är att en tillverkares uppgift om ’upp till’ inte kan jämföras med wltp ’blandad’.
’Blandad’ är vad jag tror anges av någon ovan, 53 mil för nya E55. För gamla E55 tror jag den var ca 39 mil. (Rätta mig om jag har fel).
’Blandad’ är alltså mer av en realistisk angivelse. PS3, tror jag, kommer inte göra 60 mil på landsväg.
Nettokapaciteten för E55:s batteri har ökat med typ 23 % samt att bilen gjorts effektivare på andra sätt både vad gäller motorerna och cW. Därav att Audi anger 30-40 % förlängd räckvidd, beroende på modell. Det stämmer också med mina siffror om man jämför gamla/nya för blandad/stad.
Nya PS3 har ’upp till’ 61 mils räckvidd. Nya Audi E55 har likaså ’upp till’ 58 mil. Gamla E55, som den ersätter, hade mig veterligen ’upp till’ 43.5 (?) mil.
Ix50 har ’upp till’ 63 mil. Det går att fortsätta på den listan. Poängen är att en tillverkares uppgift om ’upp till’ inte kan jämföras med wltp ’blandad’.
’Blandad’ är vad jag tror anges av någon ovan, 53 mil för nya E55. För gamla E55 tror jag den var ca 39 mil. (Rätta mig om jag har fel).
’Blandad’ är alltså mer av en realistisk angivelse. PS3, tror jag, kommer inte göra 60 mil på landsväg.
Nettokapaciteten för E55:s batteri har ökat med typ 23 % samt att bilen gjorts effektivare på andra sätt både vad gäller motorerna och cW. Därav att Audi anger 30-40 % förlängd räckvidd, beroende på modell. Det stämmer också med mina siffror om man jämför gamla/nya för blandad/stad.
Re: Polestar 3
Dock har PS3 det angivet med 21" fälgar, vilka är det för E55?Soleng skrev:"Nya PS3 har ’upp till’ 61 mils räckvidd. Nya Audi E55 har likaså ’upp till’ 58 mil."
EDIT: Ställde frågan till Polestars kundtjänst och de bekräftade att prel WLTP siffran är med 21" för grundversionen.
Model S90D -16
Re: Polestar 3
Ok, intressant och öven med prel. E55 upp till 58 mil är med 19” vad jag har uppfattat. Fick 56 mil stad och 51 mil blandad med 20”.P_EL skrev:Dock har PS3 det angivet med 21" fälgar, vilka är det för E55?Soleng skrev:"Nya PS3 har ’upp till’ 61 mils räckvidd. Nya Audi E55 har likaså ’upp till’ 58 mil."
EDIT: Ställde frågan till Polestars kundtjänst och de bekräftade att prel WLTP siffran är med 21" för grundversionen.
27,8 kWp solceller
Re: Polestar 3
Petar man ihop en Q8 55 och nedgraderar till 19-tum och adderar virtuella sidospeglar så får man 57,5 mil wltp blandad enligt konfiguratorn. Så om Polestar säger över 60 mil med 21" blandad wltp så är det ju bra. Jag gillar lite större fälgar även om jag är medveten om konsekvensen.
Testade med en SB 55 med samma förändringar från standard och fick då 59,4 mil wltp.
Testade med en SB 55 med samma förändringar från standard och fick då 59,4 mil wltp.
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 12 aug 2020 16:58
Re: Polestar 3
Fick chansen att provsitta och se bagageutrymmet på Polestar 3 på eCarExpo i Göteborg.
Gillar förarmiljön och interiören i stort, mittplatsen bak var riktigt obekväm, ryggstödet var hårt som en bräda, kanske blir bättre på produktionsmodellerna?
CdA är på inte så imponerande 0.78-0.79 (fått olika uppgifter).
Bifogar bild av måtten på bagageutrymmet.
Gillar förarmiljön och interiören i stort, mittplatsen bak var riktigt obekväm, ryggstödet var hårt som en bräda, kanske blir bättre på produktionsmodellerna?
CdA är på inte så imponerande 0.78-0.79 (fått olika uppgifter).
Bifogar bild av måtten på bagageutrymmet.
Re: Polestar 3
Då verkar det som bagaget faktiskt är betydligt större än PS2 och stärker min misstanke om att man har mätt liter på ett annat sätt. Väldigt bra mått i parentes är Model S
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 3
Är mått liknande e-tron, fast omvänt längd bredd. Så det blir alldeles förträffligt för mig.Jonathan Johansson skrev:Fick chansen att provsitta och se bagageutrymmet på Polestar 3 på eCarExpo i Göteborg.
Gillar förarmiljön och interiören i stort, mittplatsen bak var riktigt obekväm, ryggstödet var hårt som en bräda, kanske blir bättre på produktionsmodellerna?
CdA är på inte så imponerande 0.78-0.79 (fått olika uppgifter).
Bifogar bild av måtten på bagageutrymmet.
Kunde man fortfarande inte titta under lastgolvet och se hur utrymmet ser ut där?
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 12 aug 2020 16:58
Re: Polestar 3
Nej det var fortfarande låst, utrymmet är fullt med testutrustning (datorer).macky skrev:Är mått liknande e-tron, fast omvänt längd bredd. Så det blir alldeles förträffligt för mig.Jonathan Johansson skrev:Fick chansen att provsitta och se bagageutrymmet på Polestar 3 på eCarExpo i Göteborg.
Gillar förarmiljön och interiören i stort, mittplatsen bak var riktigt obekväm, ryggstödet var hårt som en bräda, kanske blir bättre på produktionsmodellerna?
CdA är på inte så imponerande 0.78-0.79 (fått olika uppgifter).
Bifogar bild av måtten på bagageutrymmet.
Kunde man fortfarande inte titta under lastgolvet och se hur utrymmet ser ut där?