Det är en fri marknad. Marknadsekonomi.GustavE skrev:Hörde på nyheterna nu precis att man inte längre tror att det kommer bli så höga elpriser i vinter som man trodde för några månader sen.
Så nu är det dags att sänka trycker jag. MER tex som lyckades med konststycket att både höja priset och samtidigt minska kWh som ingår i abonnemanget. Så deras höjning blev från 89 öre till 425 öre fast dom försökte dölja det.
Samma med Tesla som tråden egentligen handlar om. Hur kan man motivera dessa priser. En del pratar om snöröjning, gräsklippning, markhyra och bla bla bla. Det är bara det att alla dom kostnaderna har en bensinmack också.
Ändå kan bensinmacken numera hålla ett lägre pris per mil. Trots att bensinmackens produkt ska: Pumpas upp ur ett borrhål på havets botten o ofta i full storm till en oljerigg. Pumpas till land. Köras med oljetanker. Köras genom ett raffinaderi. Köras på tankbil till macken. Förvaras i dyra tankar i marken. Pumpar ska besiktas. Mm mm.
Laddstationernas produkt kommer helt omärkbart i en kabel i marken. Kabeln och produktion inte sällan betald av Samhället en gång i tiden.
Slutsats: vilka eländiga ockrare laddstationer är!
Hoppas innerligt att konkurrensen hårdnar mycket snabbt. Måste finnas alla möjligheter att konkurrera ut ockrarna.
Priserna skenar i SUC
Moderator: Redaktion
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1284
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Priserna skenar i SUC
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Priserna skenar i SUC
Det funkar ju inte för fossilt bränsle, så varför skulle det funka för laddstationer?slugger75 skrev:Det är en fri marknad. Marknadsekonomi.GustavE skrev:Hörde på nyheterna nu precis att man inte längre tror att det kommer bli så höga elpriser i vinter som man trodde för några månader sen.
Så nu är det dags att sänka trycker jag. MER tex som lyckades med konststycket att både höja priset och samtidigt minska kWh som ingår i abonnemanget. Så deras höjning blev från 89 öre till 425 öre fast dom försökte dölja det.
Samma med Tesla som tråden egentligen handlar om. Hur kan man motivera dessa priser. En del pratar om snöröjning, gräsklippning, markhyra och bla bla bla. Det är bara det att alla dom kostnaderna har en bensinmack också.
Ändå kan bensinmacken numera hålla ett lägre pris per mil. Trots att bensinmackens produkt ska: Pumpas upp ur ett borrhål på havets botten o ofta i full storm till en oljerigg. Pumpas till land. Köras med oljetanker. Köras genom ett raffinaderi. Köras på tankbil till macken. Förvaras i dyra tankar i marken. Pumpar ska besiktas. Mm mm.
Laddstationernas produkt kommer helt omärkbart i en kabel i marken. Kabeln och produktion inte sällan betald av Samhället en gång i tiden.
Slutsats: vilka eländiga ockrare laddstationer är!
Hoppas innerligt att konkurrensen hårdnar mycket snabbt. Måste finnas alla möjligheter att konkurrera ut ockrarna.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Priserna skenar i SUC
Det är så väldigt små marginaler på bensin/diesel så det finns sällan något att "spela" med om man inte vill sälja till förlust. Bensin/Diesel är "lockvara"/bulkvara för att folk skall komma in på bensinstation och köpa produkter med hög marginal.mikebike skrev:Det funkar ju inte för fossilt bränsle, så varför skulle det funka för laddstationer?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Priserna skenar i SUC
Nog måste marginalen, räknat i kronor, vara högre på en full tank bränsle än på en varmkorv?ChristerSjo skrev:Det är så väldigt små marginaler på bensin/diesel så det finns sällan något att "spela" med om man inte vill sälja till förlust. Bensin/Diesel är "lockvara"/bulkvara för att folk skall komma in på bensinstation och köpa produkter med hög marginal.mikebike skrev:Det funkar ju inte för fossilt bränsle, så varför skulle det funka för laddstationer?
När jag körde avgasbil köpte jag sällan något på macken, en glass på sommaren möjligen.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
- Inlägg: 283
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Priserna skenar i SUC
För macken NEJ. När jag slutade serva bensinpumpar för två år sen fick macken ca 3 öre per liter. Det ska täcka strömmen och ev smitningar.mikebike skrev:Nog måste marginalen, räknat i kronor, vara högre på en full tank bränsle än på en varmkorv?ChristerSjo skrev:Det är så väldigt små marginaler på bensin/diesel så det finns sällan något att "spela" med om man inte vill sälja till förlust. Bensin/Diesel är "lockvara"/bulkvara för att folk skall komma in på bensinstation och köpa produkter med hög marginal.mikebike skrev:Det funkar ju inte för fossilt bränsle, så varför skulle det funka för laddstationer?
När jag körde avgasbil köpte jag sällan något på macken, en glass på sommaren möjligen.
Bolaget tjänar mer men inte dom som driver macken.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Priserna skenar i SUC
Marginalen låg på runt 3-5% för 5-10 år sedan men det kan ha ändrats idag möjligen. Men en genomsnittsmack säljer 2 500 000 liter bensin/diesel per år så det blir ett litet bidrag till att täcka de fasta kostnaderna i alla fall för att driva anläggningen.mikebike skrev:Nog måste marginalen, räknat i kronor, vara högre på en full tank bränsle än på en varmkorv?ChristerSjo skrev:Det är så väldigt små marginaler på bensin/diesel så det finns sällan något att "spela" med om man inte vill sälja till förlust. Bensin/Diesel är "lockvara"/bulkvara för att folk skall komma in på bensinstation och köpa produkter med hög marginal.mikebike skrev:Det funkar ju inte för fossilt bränsle, så varför skulle det funka för laddstationer?
När jag körde avgasbil köpte jag sällan något på macken, en glass på sommaren möjligen.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Priserna skenar i SUC
Måste va väldigt tungt att driva obemannad bensinmack...
Trots det finns det säkert fler sådana än det finns ocker - laddstationer
Trots det finns det säkert fler sådana än det finns ocker - laddstationer
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4436
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Priserna skenar i SUC
Mer måste sänka sina priser. De kan inte dra in några pengar alls nu, har inte sett en enda som laddar på deras lokala DC laddare sedan prishöjningen. De som laddade frekvent innan hade antagligen abonnemang..
Model Y LR AWD 2022
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1284
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Priserna skenar i SUC
Man måste inte. De kan ju gå i konkurs också.jonasl skrev:Mer måste sänka sina priser. De kan inte dra in några pengar alls nu, har inte sett en enda som laddar på deras lokala DC laddare sedan prishöjningen. De som laddade frekvent innan hade antagligen abonnemang..
Marknadsekonomi.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4436
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Priserna skenar i SUC
Ja, det är ju ett alternativ förstås.
Model Y LR AWD 2022
Re: Priserna skenar i SUC
Ja, det hade varit en bra idé att styra på spotpriset, men tror att både operatörer och kunder skulle tycka det är för krånglig lösning. Bättre vore kanske att sätta ett max snittpriset, t ex halvårsvis baserat på förväntade månadsmedel. Kanske slår någon krona hit och dit någon enstaka månad, men max-laddprisena borde ändå sättas tre fyra kronor över elprissnittet per kWh. Det jämnar ut sig i längden, och om någon operatör är orolig för kraftiga variationer i spotpriset kan de differentiera priserna i låg och högtaxa som Tesla gör för att få bättre täckning när elen är som dyrast utan att gå över max snittpris.slugger75 skrev:Ska pristaket förändras varje timme utifrån spotpriset på el? Eller ska pristaket vara låst för en period framåt? Eller hur har du tänkt dig att det ska gå till?Knix skrev:Jag tycker inte att staten ska gå in och styra laddpriserna. Däremot borde det finnas ett pristak för de laddare som fått delar av installationen betald av staten.
Re: Priserna skenar i SUC
Vore kul om någon insatt kunde räkna lite på hur mycket en snabbladdare drar in på ett dygn till exempel.
Lite huvudräkning så gissar jag att det bara rör sig om några tusenlappar/laddare.
Måste ju finnas någon här som jobbar med att bygga laddstationer?
Jag tror inte att snabbladdare är några pengamaskiner ens med dagens priser tyvärr.
Lite huvudräkning så gissar jag att det bara rör sig om några tusenlappar/laddare.
Måste ju finnas någon här som jobbar med att bygga laddstationer?
Jag tror inte att snabbladdare är några pengamaskiner ens med dagens priser tyvärr.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4436
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Priserna skenar i SUC
Nej, det handlar snarast om att etablera sig som en spelare för framtiden. För Teslas del har det ju också varit en stor hjälp för att sälja bilar, rimliga priser och bra täckning utan någon större risk för kö. Det mesta av de incitamenten är dock borta nu.LarsOJ skrev:Jag tror inte att snabbladdare är några pengamaskiner ens med dagens priser tyvärr.
Men jag tror det historien kommer visa att det var smartare att satsa på snabbladdare än elsparkcyklar

Model Y LR AWD 2022
Re: Priserna skenar i SUC
Tycker ionity ofta är ganska högt belagda, även suc Lödde brukar vara många bilar på. Om man få den beläggningen så bör de ju bli en del.LarsOJ skrev:Vore kul om någon insatt kunde räkna lite på hur mycket en snabbladdare drar in på ett dygn till exempel.
Lite huvudräkning så gissar jag att det bara rör sig om några tusenlappar/laddare.
Måste ju finnas någon här som jobbar med att bygga laddstationer?
Jag tror inte att snabbladdare är några pengamaskiner ens med dagens priser tyvärr.
Åandra sidan så har jag sett många siter där man knappt aldrig ser bilar.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Priserna skenar i SUC
Om man kunde komma över en statistisk fördelning över antal resor per reslängd över en specifik tidsperiod borde man också kunna uppskatta antalet kWh som behöver snabbladdas, och med antalet installerade snabbladdare och andel elbilar borde man kunna räkna ut ett snitt per laddare och därmed medelinkomsten per laddare vid ett visst pris.LarsOJ skrev:Vore kul om någon insatt kunde räkna lite på hur mycket en snabbladdare drar in på ett dygn till exempel.
Lite huvudräkning så gissar jag att det bara rör sig om några tusenlappar/laddare.
Måste ju finnas någon här som jobbar med att bygga laddstationer?
Jag tror inte att snabbladdare är några pengamaskiner ens med dagens priser tyvärr.
Re: Priserna skenar i SUC
Finns nog två anledningar till det. Antingen för få elbilar som passerar området eller att folk väljer billigare laddare. Den första borde lösa sig med tiden när antalet elbilar ökar. Blir man utkonkurrerad får man ändra sin affärsmodell eller lägga ner.chaffis75 skrev:Tycker ionity ofta är ganska högt belagda, även suc Lödde brukar vara många bilar på. Om man få den beläggningen så bör de ju bli en del.LarsOJ skrev:Vore kul om någon insatt kunde räkna lite på hur mycket en snabbladdare drar in på ett dygn till exempel.
Lite huvudräkning så gissar jag att det bara rör sig om några tusenlappar/laddare.
Måste ju finnas någon här som jobbar med att bygga laddstationer?
Jag tror inte att snabbladdare är några pengamaskiner ens med dagens priser tyvärr.
Åandra sidan så har jag sett många siter där man knappt aldrig ser bilar.
Senast redigerad av Knix, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Priserna skenar i SUC
Men för snabbladdare handlar de inte om hur många som bor i området utan snarare hur många passerar där på sina lång resor.. Vi snabbladdare liksom aldrig närmare än 15 mil från vårt hem även om de kan finnas undantag.Knix skrev:Finns nog två anledningar till det. Antingen för få elbilar i området eller att folk väljer billigare laddare. Den första borde lösa sig med tiden när antalet elbilar ökar. Blir man utkonkurrerad får man ändra sin affärsmodell eller lägga ner.chaffis75 skrev:Tycker ionity ofta är ganska högt belagda, även suc Lödde brukar vara många bilar på. Om man få den beläggningen så bör de ju bli en del.LarsOJ skrev:Vore kul om någon insatt kunde räkna lite på hur mycket en snabbladdare drar in på ett dygn till exempel.
Lite huvudräkning så gissar jag att det bara rör sig om några tusenlappar/laddare.
Måste ju finnas någon här som jobbar med att bygga laddstationer?
Jag tror inte att snabbladdare är några pengamaskiner ens med dagens priser tyvärr.
Åandra sidan så har jag sett många siter där man knappt aldrig ser bilar.
Sen har du visserligen en grupp som inte kan ladda hemma och har inte ac laddnings möjlighet över natten, men osäker hur stor den gruppen är..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Priserna skenar i SUC
Apropå elsparkcyklar och ridesharing går de nog samma öde till mötes som cyklarna.jonasl skrev:
Men jag tror det historien kommer visa att det var smartare att satsa på snabbladdare än elsparkcyklar- gjorde en överslagskalkyl för några år sen och kom fram till att det blir extremt svårt att få någon uppsida på en sån verksamhet. Det övergår mitt förstånd att så många spelare försöker slå sig in på marknaden, och att det verkar finnas ännu fler investerare som vill göda dem med pengar. Nu börjar de iaf i stockholm försvinna en efter en dock.
Kolla länken nedan om du vill se helt sjuka högar med cyklar.
https://www.theatlantic.com/photo/2018/ ... es/556268/
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4436
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Priserna skenar i SUC
Det finns ju de som gör det helt utan löpande kostnader - https://www.mitti.se/nyheter/mysteriet- ... o!4196971/
Rätt tragiskt, men de cyklarna ser man knappt längre så det verkar inte ha varit ekonomiskt lönsamt det heller.
Nåja sidospår. Tror mackarna med lite yta att bygga laddstationer på kommer vinna, gärna om de har något ätbart inom räckhåll också. En bensinmack har ju allt annat på plats som kunder på resa efterfrågar.
Rätt tragiskt, men de cyklarna ser man knappt längre så det verkar inte ha varit ekonomiskt lönsamt det heller.
Nåja sidospår. Tror mackarna med lite yta att bygga laddstationer på kommer vinna, gärna om de har något ätbart inom räckhåll också. En bensinmack har ju allt annat på plats som kunder på resa efterfrågar.
Model Y LR AWD 2022
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19938
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Priserna skenar i SUC
Ser lika ut på Mer:s AC-stolpar, i Bollnäs har jag fortfarande inte sett en enda inkopplad bil sedan 1/11…Off Grid Byggaren skrev:Det har blivit väldigt tomt på laddgatorna i Stockholm och på parkeringar i förorterna. 4:- per kWh verkar vara lite för högt pris.
Sneglat lite i appen också och det verkar vara lika på fler ställen (fast appen funkar ”sådär” också)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Priserna skenar i SUC
Ser inte ut som någon pengamaskin ännu som sagt men man redovisar en vinst i holdingbolaget för 2021.
Re: Priserna skenar i SUC
Jo, har även förstått på andra som är insatta att det i dag är en ren förlustaffär att driva snabbladdning. Man går back på det (till skillnad från bensin/diesel-mackar som går runt +/- 0 på att sälja drivmedel).Lerumsexpressen skrev:
Är anläggningsägare till > 1000 laddpunkter.
Laddning är en så länge en olönsam affär för alla laddpunktsoperatörer.
Så vi kommer att få börja betala vad det egentligen kostar för tjänsten ladding.
Jo, nu när Tesla öppnat upp stora delar av SuC så är det inte längre samma säljförmån som det tidigare varit. Tror det har tidigare bidragit mycket till att sälja bilar för Tesla.jonasl skrev:Nej, det handlar snarast om att etablera sig som en spelare för framtiden. För Teslas del har det ju också varit en stor hjälp för att sälja bilar, rimliga priser och bra täckning utan någon större risk för kö. Det mesta av de incitamenten är dock borta nu.LarsOJ skrev:Jag tror inte att snabbladdare är några pengamaskiner ens med dagens priser tyvärr.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Priserna skenar i SUC
Men samtisigt har man väl inte sett någpn direkt minskad försäljning i Sverige åtminstone, så kanske i de inte påverkat så farligt som man skulle kunna tro? Eller kanske tar längre tid innan de märks i försäljningen?martinot skrev:Jo, har även förstått på andra som är insatta att det i dag är en ren förlustaffär att driva snabbladdning. Man går back på det (till skillnad från bensin/diesel-mackar som går runt +/- 0 på att sälja drivmedel).Lerumsexpressen skrev:
Är anläggningsägare till > 1000 laddpunkter.
Laddning är en så länge en olönsam affär för alla laddpunktsoperatörer.
Så vi kommer att få börja betala vad det egentligen kostar för tjänsten ladding.
Jo, nu när Tesla öppnat upp stora delar av SuC så är det inte längre samma säljförmån som det tidigare varit. Tror det har tidigare bidragit mycket till att sälja bilar för Tesla.jonasl skrev:Nej, det handlar snarast om att etablera sig som en spelare för framtiden. För Teslas del har det ju också varit en stor hjälp för att sälja bilar, rimliga priser och bra täckning utan någon större risk för kö. Det mesta av de incitamenten är dock borta nu.LarsOJ skrev:Jag tror inte att snabbladdare är några pengamaskiner ens med dagens priser tyvärr.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Priserna skenar i SUC
Och dääääääääär kommer batteri gå åt helvete!
5kr på SuC vs 4kr AC laddnin….

5kr på SuC vs 4kr AC laddnin….