Priserna skenar i SUC

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av slugger75 »

GustavE skrev:
Hörde på nyheterna nu precis att man inte längre tror att det kommer bli så höga elpriser i vinter som man trodde för några månader sen.

Så nu är det dags att sänka trycker jag. MER tex som lyckades med konststycket att både höja priset och samtidigt minska kWh som ingår i abonnemanget. Så deras höjning blev från 89 öre till 425 öre fast dom försökte dölja det.

Samma med Tesla som tråden egentligen handlar om. Hur kan man motivera dessa priser. En del pratar om snöröjning, gräsklippning, markhyra och bla bla bla. Det är bara det att alla dom kostnaderna har en bensinmack också.

Ändå kan bensinmacken numera hålla ett lägre pris per mil. Trots att bensinmackens produkt ska: Pumpas upp ur ett borrhål på havets botten o ofta i full storm till en oljerigg. Pumpas till land. Köras med oljetanker. Köras genom ett raffinaderi. Köras på tankbil till macken. Förvaras i dyra tankar i marken. Pumpar ska besiktas. Mm mm.
Laddstationernas produkt kommer helt omärkbart i en kabel i marken. Kabeln och produktion inte sällan betald av Samhället en gång i tiden.

Slutsats: vilka eländiga ockrare laddstationer är!

Hoppas innerligt att konkurrensen hårdnar mycket snabbt. Måste finnas alla möjligheter att konkurrera ut ockrarna.
Det är en fri marknad. Marknadsekonomi.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

slugger75 skrev:
GustavE skrev:
Hörde på nyheterna nu precis att man inte längre tror att det kommer bli så höga elpriser i vinter som man trodde för några månader sen.

Så nu är det dags att sänka trycker jag. MER tex som lyckades med konststycket att både höja priset och samtidigt minska kWh som ingår i abonnemanget. Så deras höjning blev från 89 öre till 425 öre fast dom försökte dölja det.

Samma med Tesla som tråden egentligen handlar om. Hur kan man motivera dessa priser. En del pratar om snöröjning, gräsklippning, markhyra och bla bla bla. Det är bara det att alla dom kostnaderna har en bensinmack också.

Ändå kan bensinmacken numera hålla ett lägre pris per mil. Trots att bensinmackens produkt ska: Pumpas upp ur ett borrhål på havets botten o ofta i full storm till en oljerigg. Pumpas till land. Köras med oljetanker. Köras genom ett raffinaderi. Köras på tankbil till macken. Förvaras i dyra tankar i marken. Pumpar ska besiktas. Mm mm.
Laddstationernas produkt kommer helt omärkbart i en kabel i marken. Kabeln och produktion inte sällan betald av Samhället en gång i tiden.

Slutsats: vilka eländiga ockrare laddstationer är!

Hoppas innerligt att konkurrensen hårdnar mycket snabbt. Måste finnas alla möjligheter att konkurrera ut ockrarna.
Det är en fri marknad. Marknadsekonomi.
Det funkar ju inte för fossilt bränsle, så varför skulle det funka för laddstationer?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

mikebike skrev:
Det funkar ju inte för fossilt bränsle, så varför skulle det funka för laddstationer?
Det är så väldigt små marginaler på bensin/diesel så det finns sällan något att "spela" med om man inte vill sälja till förlust. Bensin/Diesel är "lockvara"/bulkvara för att folk skall komma in på bensinstation och köpa produkter med hög marginal.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

ChristerSjo skrev:
mikebike skrev:
Det är så väldigt små marginaler på bensin/diesel så det finns sällan något att "spela" med om man inte vill sälja till förlust. Bensin/Diesel är "lockvara"/bulkvara för att folk skall komma in på bensinstation och köpa produkter med hög marginal.
Nog måste marginalen, räknat i kronor, vara högre på en full tank bränsle än på en varmkorv?
När jag körde avgasbil köpte jag sällan något på macken, en glass på sommaren möjligen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Hoppsan_84

Inlägg av Hoppsan_84 »

mikebike skrev:
ChristerSjo skrev:
mikebike skrev:
Nog måste marginalen, räknat i kronor, vara högre på en full tank bränsle än på en varmkorv?
När jag körde avgasbil köpte jag sällan något på macken, en glass på sommaren möjligen.
För macken NEJ. När jag slutade serva bensinpumpar för två år sen fick macken ca 3 öre per liter. Det ska täcka strömmen och ev smitningar.
Bolaget tjänar mer men inte dom som driver macken.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

mikebike skrev:
ChristerSjo skrev:
mikebike skrev:
Marginalen låg på runt 3-5% för 5-10 år sedan men det kan ha ändrats idag möjligen. Men en genomsnittsmack säljer 2 500 000 liter bensin/diesel per år så det blir ett litet bidrag till att täcka de fasta kostnaderna i alla fall för att driva anläggningen.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
GustavE

Inlägg av GustavE »

Måste va väldigt tungt att driva obemannad bensinmack...
Trots det finns det säkert fler sådana än det finns ocker - laddstationer
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Mer måste sänka sina priser. De kan inte dra in några pengar alls nu, har inte sett en enda som laddar på deras lokala DC laddare sedan prishöjningen. De som laddade frekvent innan hade antagligen abonnemang..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

jonasl skrev:
Mer måste sänka sina priser. De kan inte dra in några pengar alls nu, har inte sett en enda som laddar på deras lokala DC laddare sedan prishöjningen. De som laddade frekvent innan hade antagligen abonnemang..
Man måste inte. De kan ju gå i konkurs också.

Marknadsekonomi.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Ja, det är ju ett alternativ förstås.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare

Inlägg av Knix »

slugger75 skrev:
Knix skrev:
Jag tycker inte att staten ska gå in och styra laddpriserna. Däremot borde det finnas ett pristak för de laddare som fått delar av installationen betald av staten.
Ska pristaket förändras varje timme utifrån spotpriset på el? Eller ska pristaket vara låst för en period framåt? Eller hur har du tänkt dig att det ska gå till?
Ja, det hade varit en bra idé att styra på spotpriset, men tror att både operatörer och kunder skulle tycka det är för krånglig lösning. Bättre vore kanske att sätta ett max snittpriset, t ex halvårsvis baserat på förväntade månadsmedel. Kanske slår någon krona hit och dit någon enstaka månad, men max-laddprisena borde ändå sättas tre fyra kronor över elprissnittet per kWh. Det jämnar ut sig i längden, och om någon operatör är orolig för kraftiga variationer i spotpriset kan de differentiera priserna i låg och högtaxa som Tesla gör för att få bättre täckning när elen är som dyrast utan att gå över max snittpris.
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

Vore kul om någon insatt kunde räkna lite på hur mycket en snabbladdare drar in på ett dygn till exempel.

Lite huvudräkning så gissar jag att det bara rör sig om några tusenlappar/laddare.

Måste ju finnas någon här som jobbar med att bygga laddstationer?

Jag tror inte att snabbladdare är några pengamaskiner ens med dagens priser tyvärr.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

LarsOJ skrev:
Jag tror inte att snabbladdare är några pengamaskiner ens med dagens priser tyvärr.
Nej, det handlar snarast om att etablera sig som en spelare för framtiden. För Teslas del har det ju också varit en stor hjälp för att sälja bilar, rimliga priser och bra täckning utan någon större risk för kö. Det mesta av de incitamenten är dock borta nu.

Men jag tror det historien kommer visa att det var smartare att satsa på snabbladdare än elsparkcyklar :-) - gjorde en överslagskalkyl för några år sen och kom fram till att det blir extremt svårt att få någon uppsida på en sån verksamhet. Det övergår mitt förstånd att så många spelare försöker slå sig in på marknaden, och att det verkar finnas ännu fler investerare som vill göda dem med pengar. Nu börjar de iaf i stockholm försvinna en efter en dock.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

LarsOJ skrev:
Vore kul om någon insatt kunde räkna lite på hur mycket en snabbladdare drar in på ett dygn till exempel.

Lite huvudräkning så gissar jag att det bara rör sig om några tusenlappar/laddare.

Tycker ionity ofta är ganska högt belagda, även suc Lödde brukar vara många bilar på. Om man få den beläggningen så bör de ju bli en del.
Åandra sidan så har jag sett många siter där man knappt aldrig ser bilar.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare

Inlägg av Knix »

LarsOJ skrev:

Om man kunde komma över en statistisk fördelning över antal resor per reslängd över en specifik tidsperiod borde man också kunna uppskatta antalet kWh som behöver snabbladdas, och med antalet installerade snabbladdare och andel elbilar borde man kunna räkna ut ett snitt per laddare och därmed medelinkomsten per laddare vid ett visst pris.
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare

Inlägg av Knix »

chaffis75 skrev:
LarsOJ skrev:

Tycker ionity ofta är ganska högt belagda, även suc Lödde brukar vara många bilar på. Om man få den beläggningen så bör de ju bli en del.
Finns nog två anledningar till det. Antingen för få elbilar som passerar området eller att folk väljer billigare laddare. Den första borde lösa sig med tiden när antalet elbilar ökar. Blir man utkonkurrerad får man ändra sin affärsmodell eller lägga ner.
Senast redigerad av Knix, redigerad totalt 1 gånger.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Knix skrev:
chaffis75 skrev:
LarsOJ skrev:

Finns nog två anledningar till det. Antingen för få elbilar i området eller att folk väljer billigare laddare. Den första borde lösa sig med tiden när antalet elbilar ökar. Blir man utkonkurrerad får man ändra sin affärsmodell eller lägga ner.
Men för snabbladdare handlar de inte om hur många som bor i området utan snarare hur många passerar där på sina lång resor.. Vi snabbladdare liksom aldrig närmare än 15 mil från vårt hem även om de kan finnas undantag.
Sen har du visserligen en grupp som inte kan ladda hemma och har inte ac laddnings möjlighet över natten, men osäker hur stor den gruppen är..
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

jonasl skrev:

Men jag tror det historien kommer visa att det var smartare att satsa på snabbladdare än elsparkcyklar :-) - gjorde en överslagskalkyl för några år sen och kom fram till att det blir extremt svårt att få någon uppsida på en sån verksamhet. Det övergår mitt förstånd att så många spelare försöker slå sig in på marknaden, och att det verkar finnas ännu fler investerare som vill göda dem med pengar. Nu börjar de iaf i stockholm försvinna en efter en dock.
Apropå elsparkcyklar och ridesharing går de nog samma öde till mötes som cyklarna.

Kolla länken nedan om du vill se helt sjuka högar med cyklar.

https://www.theatlantic.com/photo/2018/ ... es/556268/
46ED4588-DAA2-441B-9C66-5FB8178A156D.jpeg
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Det finns ju de som gör det helt utan löpande kostnader - https://www.mitti.se/nyheter/mysteriet- ... o!4196971/

Rätt tragiskt, men de cyklarna ser man knappt längre så det verkar inte ha varit ekonomiskt lönsamt det heller.

Nåja sidospår. Tror mackarna med lite yta att bygga laddstationer på kommer vinna, gärna om de har något ätbart inom räckhåll också. En bensinmack har ju allt annat på plats som kunder på resa efterfrågar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Off Grid Byggaren skrev:
Det har blivit väldigt tomt på laddgatorna i Stockholm och på parkeringar i förorterna. 4:- per kWh verkar vara lite för högt pris.
Ser lika ut på Mer:s AC-stolpar, i Bollnäs har jag fortfarande inte sett en enda inkopplad bil sedan 1/11…
Sneglat lite i appen också och det verkar vara lika på fler ställen (fast appen funkar ”sådär” också)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

C2480DD4-69D9-4FB3-BACD-C0B944EF0240.jpeg
Ser inte ut som någon pengamaskin ännu som sagt men man redovisar en vinst i holdingbolaget för 2021.
C02D1FFB-1C54-4E65-9BAA-7C18E17C5228.jpeg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Lerumsexpressen skrev:

Är anläggningsägare till > 1000 laddpunkter.
Laddning är en så länge en olönsam affär för alla laddpunktsoperatörer.
Så vi kommer att få börja betala vad det egentligen kostar för tjänsten ladding.
Jo, har även förstått på andra som är insatta att det i dag är en ren förlustaffär att driva snabbladdning. Man går back på det (till skillnad från bensin/diesel-mackar som går runt +/- 0 på att sälja drivmedel).
jonasl skrev:
LarsOJ skrev:
Nej, det handlar snarast om att etablera sig som en spelare för framtiden. För Teslas del har det ju också varit en stor hjälp för att sälja bilar, rimliga priser och bra täckning utan någon större risk för kö. Det mesta av de incitamenten är dock borta nu.
Jo, nu när Tesla öppnat upp stora delar av SuC så är det inte längre samma säljförmån som det tidigare varit. Tror det har tidigare bidragit mycket till att sälja bilar för Tesla.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

martinot skrev:
Lerumsexpressen skrev:

Är anläggningsägare till > 1000 laddpunkter.
Laddning är en så länge en olönsam affär för alla laddpunktsoperatörer.
Så vi kommer att få börja betala vad det egentligen kostar för tjänsten ladding.
Jo, har även förstått på andra som är insatta att det i dag är en ren förlustaffär att driva snabbladdning. Man går back på det (till skillnad från bensin/diesel-mackar som går runt +/- 0 på att sälja drivmedel).
jonasl skrev:
LarsOJ skrev:
Jo, nu när Tesla öppnat upp stora delar av SuC så är det inte längre samma säljförmån som det tidigare varit. Tror det har tidigare bidragit mycket till att sälja bilar för Tesla.
Men samtisigt har man väl inte sett någpn direkt minskad försäljning i Sverige åtminstone, så kanske i de inte påverkat så farligt som man skulle kunna tro? Eller kanske tar längre tid innan de märks i försäljningen?
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »