Sida 17 av 41
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 08 feb 2022 16:39
av HelectriC
msb skrev:En fråga om klockan, jag hade navigationen igång en gång när klockan gick fel. Då körde vi hela tiden ca 1 km väster om E22 vilket gav väldigt många ”vänd vid nästa möjlighet” etc.
Är det något du känner igen @helectric ?
Nej, det har jag inte upplevt. Men jag tror kanske inte jag navigerade den gången klockan gick fel. Jag använder i stort sett Google maps via AA när jag navigerar.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 09 feb 2022 08:54
av jurand
Tessi19 skrev:Verkar som att Tibber och Hyundai forfarande inte fungerar så bra. Efter några veckor med åtkomst från Tibber har det nu sedan några dagar slutat fungera.
Tyvärr har Tibber support blivit mycket sämre när chatten är stängt .
Får inte in Power up Hyundai längre tyvärr.
Edit: kan ju betyda att man från Hyundai sida håller på att ändra i appen som de säger sig hålla på med. Bland annat med just planerad uppvärmning när den står på laddning.
Mmm, provade Tibber med Hyundai, men eftersom jag har Easee kopplat via Tibber så använder jag bara den och har "dum bila" inställda, funkat stabilt då, vad tillför egentligen Hyundai länken då?
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 09 feb 2022 08:59
av jurand
msb skrev:En fråga om klockan, jag hade navigationen igång en gång när klockan gick fel. Då körde vi hela tiden ca 1 km väster om E22 vilket gav väldigt många ”vänd vid nästa möjlighet” etc.
Är det något du känner igen @helectric ?
...nu när du skriver det, dock är det för min del att bilen läser en skylt fel när man kommer till barnens skolas vändplats för att lämna av dom.
Vänder man o kör typ hem som bilen uppmanar så slutar den inte tjata om att man kör fel, även längre fram på landsväg. Däremot om jag kör rakt på den väg som bilen uppfattar som fel så slutar den tjata.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 09 feb 2022 14:03
av martinot
jurand skrev:Tessi19 skrev:Verkar som att Tibber och Hyundai forfarande inte fungerar så bra. Efter några veckor med åtkomst från Tibber har det nu sedan några dagar slutat fungera.
Tyvärr har Tibber support blivit mycket sämre när chatten är stängt .
Får inte in Power up Hyundai längre tyvärr.
Edit: kan ju betyda att man från Hyundai sida håller på att ändra i appen som de säger sig hålla på med. Bland annat med just planerad uppvärmning när den står på laddning.
Mmm, provade Tibber med Hyundai, men eftersom jag har Easee kopplat via Tibber så använder jag bara den och har "dum bila" inställda, funkat stabilt då, vad tillför egentligen Hyundai länken då?
Har testat det med min Tesla att köra med "dum bil", Tribe 1, och då pratat inte Tibber med själva bilen. Ville testa hur mycket ström man sparar på att bilen lättare går ner i "sleep" utan att den väcks pga. kommunikation med Tibber.
Nackdelen med "Tribe 1" ("dum" bil) är dock att Tibber inte längre får aktuell SoC-nivå från bilen, och då blir det inte möjligt för Tibber att veta när man måste starta laddningen för att nå en viss inställd nivå SoC på morgonen (blir ju skillnad hur lång tid det tar att ladda från 70% SoC till 80% SoC, jämfört med från 10% SoC till 80% SoC).
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 09 feb 2022 14:06
av Tessi19
martinot skrev:jurand skrev:Tessi19 skrev:Verkar som att Tibber och Hyundai forfarande inte fungerar så bra. Efter några veckor med åtkomst från Tibber har det nu sedan några dagar slutat fungera.
Tyvärr har Tibber support blivit mycket sämre när chatten är stängt .
Får inte in Power up Hyundai längre tyvärr.
Edit: kan ju betyda att man från Hyundai sida håller på att ändra i appen som de säger sig hålla på med. Bland annat med just planerad uppvärmning när den står på laddning.
Mmm, provade Tibber med Hyundai, men eftersom jag har Easee kopplat via Tibber så använder jag bara den och har "dum bila" inställda, funkat stabilt då, vad tillför egentligen Hyundai länken då?
Har testat det med min Tesla att köra med "dum bil", Tribe 1, och då pratat inte Tibber med själva bilen. Ville testa hur mycket ström man sparar på att bilen lättare går ner i "sleep" utan att den väcks pga. kommunikation med Tibber.
Nackdelen med "Tribe 1" ("dum" bil) är dock att Tibber inte längre får aktuell SoC-nivå från bilen, och då blir det inte möjligt för Tibber att veta när man måste starta laddningen för att nå en viss inställd nivå SoC på morgonen (blir ju skillnad hur lång tid det tar att ladda från 70% SoC till 80% SoC, jämfört med från 10% SoC till 80% SoC).
Det är det som tillförs att Tibber vet hur mycket det finns i batteriet och hur mycket den behöver laddas och därmed räkna ut antal timmars laddning.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 09 feb 2022 18:02
av martinot
Tessi19 skrev:martinot skrev:jurand skrev:Tessi19 skrev:Verkar som att Tibber och Hyundai forfarande inte fungerar så bra. Efter några veckor med åtkomst från Tibber har det nu sedan några dagar slutat fungera.
Tyvärr har Tibber support blivit mycket sämre när chatten är stängt .
Får inte in Power up Hyundai längre tyvärr.
Edit: kan ju betyda att man från Hyundai sida håller på att ändra i appen som de säger sig hålla på med. Bland annat med just planerad uppvärmning när den står på laddning.
Mmm, provade Tibber med Hyundai, men eftersom jag har Easee kopplat via Tibber så använder jag bara den och har "dum bila" inställda, funkat stabilt då, vad tillför egentligen Hyundai länken då?
Har testat det med min Tesla att köra med "dum bil", Tribe 1, och då pratat inte Tibber med själva bilen. Ville testa hur mycket ström man sparar på att bilen lättare går ner i "sleep" utan att den väcks pga. kommunikation med Tibber.
Nackdelen med "Tribe 1" ("dum" bil) är dock att Tibber inte längre får aktuell SoC-nivå från bilen, och då blir det inte möjligt för Tibber att veta när man måste starta laddningen för att nå en viss inställd nivå SoC på morgonen (blir ju skillnad hur lång tid det tar att ladda från 70% SoC till 80% SoC, jämfört med från 10% SoC till 80% SoC).
Det är det som tillförs att Tibber vet hur mycket det finns i batteriet och hur mycket den behöver laddas och därmed räkna ut antal timmars laddning.
Riktigt. Bara jag som uttryckte mig lite klumpigare och mer onödigt komplicerat än vad du gjorde.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 10 feb 2022 10:13
av jurand
martinot skrev:Tessi19 skrev:martinot skrev:jurand skrev:Tessi19 skrev:Verkar som att Tibber och Hyundai forfarande inte fungerar så bra. Efter några veckor med åtkomst från Tibber har det nu sedan några dagar slutat fungera.
Tyvärr har Tibber support blivit mycket sämre när chatten är stängt .
Får inte in Power up Hyundai längre tyvärr.
Edit: kan ju betyda att man från Hyundai sida håller på att ändra i appen som de säger sig hålla på med. Bland annat med just planerad uppvärmning när den står på laddning.
Mmm, provade Tibber med Hyundai, men eftersom jag har Easee kopplat via Tibber så använder jag bara den och har "dum bila" inställda, funkat stabilt då, vad tillför egentligen Hyundai länken då?
Har testat det med min Tesla att köra med "dum bil", Tribe 1, och då pratat inte Tibber med själva bilen. Ville testa hur mycket ström man sparar på att bilen lättare går ner i "sleep" utan att den väcks pga. kommunikation med Tibber.
Nackdelen med "Tribe 1" ("dum" bil) är dock att Tibber inte längre får aktuell SoC-nivå från bilen, och då blir det inte möjligt för Tibber att veta när man måste starta laddningen för att nå en viss inställd nivå SoC på morgonen (blir ju skillnad hur lång tid det tar att ladda från 70% SoC till 80% SoC, jämfört med från 10% SoC till 80% SoC).
Det är det som tillförs att Tibber vet hur mycket det finns i batteriet och hur mycket den behöver laddas och därmed räkna ut antal timmars laddning.
Riktigt. Bara jag som uttryckte mig lite klumpigare och mer onödigt komplicerat än vad du gjorde.

Aha, då är jag med, jag provade det innan men kändes inte som det tillförde mycket(och jag behöver inte alltid fulladdad bil bara den tar mig typ 100km) så känns det vettigare att budgetera de 300 anrop man får göra till Hyundai API:t till annat så länge det funkar as is, har nått taket redan då och då...
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 10 feb 2022 10:16
av Tessi19
jurand skrev:martinot skrev:Tessi19 skrev:martinot skrev:jurand skrev:
Mmm, provade Tibber med Hyundai, men eftersom jag har Easee kopplat via Tibber så använder jag bara den och har "dum bila" inställda, funkat stabilt då, vad tillför egentligen Hyundai länken då?
Har testat det med min Tesla att köra med "dum bil", Tribe 1, och då pratat inte Tibber med själva bilen. Ville testa hur mycket ström man sparar på att bilen lättare går ner i "sleep" utan att den väcks pga. kommunikation med Tibber.
Nackdelen med "Tribe 1" ("dum" bil) är dock att Tibber inte längre får aktuell SoC-nivå från bilen, och då blir det inte möjligt för Tibber att veta när man måste starta laddningen för att nå en viss inställd nivå SoC på morgonen (blir ju skillnad hur lång tid det tar att ladda från 70% SoC till 80% SoC, jämfört med från 10% SoC till 80% SoC).
Det är det som tillförs att Tibber vet hur mycket det finns i batteriet och hur mycket den behöver laddas och därmed räkna ut antal timmars laddning.
Riktigt. Bara jag som uttryckte mig lite klumpigare och mer onödigt komplicerat än vad du gjorde.

Aha, då är jag med, jag provade det innan men kändes inte som det tillförde mycket(och jag behöver inte alltid fulladdad bil bara den tar mig typ 100km) så känns det vettigare att budgetera de 300 anrop man får göra till Hyundai API:t till annat så länge det funkar as is, har nått taket redan då och då...
Menar du att det finns begränsningar för hur många ggr man får använda appen??
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 10 feb 2022 15:09
av DanneLKPG
Tessi19 skrev:Menar du att det finns begränsningar för hur många ggr man får använda appen??
Det gör det. Vet dock ej var gränsen är. Tidiga ägare i Norge blev ibland utlåsta från appen i x antal timmar för att man överskrivet max antal kommadon per dag. Det var någon bugg som gjorde att den skickade något hela tiden antar jag.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 10 feb 2022 18:41
av martinot
DanneLKPG skrev:Tessi19 skrev:Menar du att det finns begränsningar för hur många ggr man får använda appen??
Det gör det. Vet dock ej var gränsen är.
Vet någon vad orsaken till denna rätt märkliga begränsning är?
Är det för att spara ström i bilen, eller för att spara mobilkostnader för Hyundai?
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 10 feb 2022 18:45
av Tessi19
martinot skrev:DanneLKPG skrev:Tessi19 skrev:Menar du att det finns begränsningar för hur många ggr man får använda appen??
Det gör det. Vet dock ej var gränsen är.
Vet någon vad orsaken till denna rätt märkliga begränsning är?
Är det för att spara ström i bilen, eller för att spara mobilkostnader för Hyundai?
Som vanligt kan det inte vara annat än ekonomiska konsekvenser för Hyundai.
Håller med mycket märkligt. Har själv som tur är inte upplevt det.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 11 feb 2022 08:22
av jurand
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 27 feb 2022 14:32
av mati
Min Ioniq5 glömmer sedan några dagar tillbaka inställningarna för schemaläggningen och lågpristiderna för laddning. Varje gång jag kommer hem och kopplar in laddsladden så är inställningarna borta. Jag lägger in dem igen, och nästa gång är de borta igen.
Det har bara börjat sådär, jag har inte gjort nåt speciellt. Är det fler som upplever samma sak?
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 27 feb 2022 15:29
av Walker
mati skrev:Min Ioniq5 glömmer sedan några dagar tillbaka inställningarna för schemaläggningen och lågpristiderna för laddning. Varje gång jag kommer hem och kopplar in laddsladden så är inställningarna borta. Jag lägger in dem igen, och nästa gång är de borta igen.
Det har bara börjat sådär, jag har inte gjort nåt speciellt. Är det fler som upplever samma sak?
Min glömmer i princip alla inställningar eller bryr sig inte om inställningar jag gjort. Kanske fått ett knepigt exemplar. Jag blir bara trött….
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 27 feb 2022 16:45
av mati
Walker skrev:mati skrev:Min Ioniq5 glömmer sedan några dagar tillbaka inställningarna för schemaläggningen och lågpristiderna för laddning. Varje gång jag kommer hem och kopplar in laddsladden så är inställningarna borta. Jag lägger in dem igen, och nästa gång är de borta igen.
Det har bara börjat sådär, jag har inte gjort nåt speciellt. Är det fler som upplever samma sak?
Min glömmer i princip alla inställningar eller bryr sig inte om inställningar jag gjort. Kanske fått ett knepigt exemplar. Jag blir bara trött….
Ja, min har också haft lite partiell Alzheimers till och från. Men det var inget som höll i sig. Det här är nåt nytt. Minnesförlusten verkar vara bestående denna gången.
Det som har försvunnit däremot är laddproblematiken. Bilen laddar snällt med Tesla WC, både direkt och enligt schema (såvida inte schemat har glömts bort).
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 27 feb 2022 16:47
av Walker
mati skrev:Walker skrev:mati skrev:Min Ioniq5 glömmer sedan några dagar tillbaka inställningarna för schemaläggningen och lågpristiderna för laddning. Varje gång jag kommer hem och kopplar in laddsladden så är inställningarna borta. Jag lägger in dem igen, och nästa gång är de borta igen.
Det har bara börjat sådär, jag har inte gjort nåt speciellt. Är det fler som upplever samma sak?
Min glömmer i princip alla inställningar eller bryr sig inte om inställningar jag gjort. Kanske fått ett knepigt exemplar. Jag blir bara trött….
Ja, min har också haft lite partiell Alzheimers till och från. Men det var inget som höll i sig. Det här är nåt nytt. Minnesförlusten verkar vara bestående denna gången.
Det som har försvunnit däremot är laddproblematiken. Bilen laddar snällt med Tesla WC, både direkt och enligt schema (såvida inte schemat har glömts bort).
Grattis!!!
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 27 feb 2022 17:00
av mati
Tack, jag är nöjd. På det viset slapp jag lägga en massa pengar på en ny laddbox helt i onödan.
Det jag gör annorlunda nu är att jag alltid håller i laddhandsken och trycker in den tills det klickar och bilen nyper fast den. Det tar några sekunder. Gör jag inte det så lyckas bilen ibland inte att låsa den och då funkar inte laddningen heller. Efter att jag börjat med detta så har det alltid fungerat klockrent. Innan dess har det nästan aldrig funkat. Det kan inte vara en slump.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 27 feb 2022 18:52
av Tessi19
Walker skrev:mati skrev:Min Ioniq5 glömmer sedan några dagar tillbaka inställningarna för schemaläggningen och lågpristiderna för laddning. Varje gång jag kommer hem och kopplar in laddsladden så är inställningarna borta. Jag lägger in dem igen, och nästa gång är de borta igen.
Det har bara börjat sådär, jag har inte gjort nåt speciellt. Är det fler som upplever samma sak?
Min glömmer i princip alla inställningar eller bryr sig inte om inställningar jag gjort. Kanske fått ett knepigt exemplar. Jag blir bara trött….
Visst återkommande med olika saker som försvinner eller nollställs. Håller en backup redo och upptäcker jag något så laddar jag ner den och vips är det klar. Dock i vecka hade den bytt ut min och min frus bild till Bluelink i bilen????
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 27 feb 2022 19:29
av icreate
Vad kör ni med för referensförbrukning I ABetterRoutePlanner?
Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 27 feb 2022 19:42
av Tessi19
icreate skrev:Screenshot_20220227-192001.jpg
Vad kör ni med för referensförbrukning I ABetterRoutePlanner?
Jag har den kopplat till OBD så då tar den aktuella förbrukningen. Men annars ska man nog ta det som är förbrukningen vid motorvägsfart som motsvarar nog kring 230-240Wh/km på vintern.
Edit: drog nog upp det en bit ..
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 03 mar 2022 11:45
av Aida
Vad är eg Utility läget? Kopplas 12-voltsbatteriet helt bort då? Jag tänker om man står på ”tomgång” så laddas väl 12-voltsbatteriet av högspänningsbatteriet. Vad tillför då att sätta på Utilityläget?
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 03 mar 2022 14:42
av MrRun
Aida skrev:Vad är eg Utility läget? Kopplas 12-voltsbatteriet helt bort då? Jag tänker om man står på ”tomgång” så laddas väl 12-voltsbatteriet av högspänningsbatteriet. Vad tillför då att sätta på Utilityläget?
Den största skillnaden är väl egentligen att man inte kan lägga i en växel.
Osäker, var ett tag sen jag testade Util men tror också att lampor utvändigt bara går att släcka/släcks själv efter tag i Util.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 19 mar 2022 19:55
av Tessi19
Finns nu en återkallelse kampanj enligt tyska service sida som även gäller Sverige tror jag. Hemsida som inalles fall cirkulerade tidigare här och som jag även fick av en Hyundai verkstad:
Det handlar om laddluckan och förmodligen orsaken till 12V batteri urladdning för vissa:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 25 apr 2022 08:01
av Aida
Jag har identifierat 3 småproblem som jag tänkte höra med er om ni har på era bilar:
1 Ratten vibrerar i 110-120 km/h med sommarhjulen. Så var det inte med vinterhjulen tror jag. Kanske ombalansering? Men de är ju spillrans nya!
2 Backkameran är inte synkad i bild med kamerorna på sidan av bilen så 360 vyn blir fel i fas och lite korrupt.
3 starka reflexer i vindrutan av skärmen för HUD - två horisontella linjer (ovanför o nedanför) precis i siktlinjen i solljus.
Sen de vanliga buggarna med att sidospeglarna inte alltid fälls ut vid upplåsning mm…
Men annars är jag riktigt nöjd! Nu går den rätt snålt också när det är varmare!
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 25 apr 2022 08:10
av mati
1 . Balansera om hjulen. Det kan bli fel ibland, även om de är nya.
2. Nej, aldrig sett detta
3. Ja