Sida 17 av 35

Re: BMW i4

Postat: 01 apr 2022 17:26
av HelectriC
dd88 skrev:
Är väl inte alla tillverkare som rekommenderar en "felvänd" takbox då den inte är byggd för att klara den belastningen vid krock?
Finns bara en box som är gjord för att användas bak och fram. Calix nånting har jag för mig den heter.

Re: BMW i4

Postat: 02 apr 2022 08:06
av BrooklynS
dd88 skrev:
Är väl inte alla tillverkare som rekommenderar en "felvänd" takbox då den inte är byggd för att klara den belastningen vid krock?
Efter att ha studerat ett hyfsat antal takboxar måste jag ställa frågan vilka takboxar som är konstruerade för att klara en viss belastning åt ett särskilt håll vid krock?

Samtliga boxar jag sett är liksidiga vad gäller konstruktion. Det enda som skiljer fram och bak åt är själva formen.

Re: BMW i4

Postat: 02 apr 2022 09:04
av dd88
Var någon tillverkare som yttrade sig om det senast det var aktuellt med bakåtvända takboxar i media, sen minns jag inte om det var fästet eller om boxen riskerade att öppna sig. Den var iaf inte testad för det och därför avrådde man.

Re: BMW i4

Postat: 02 apr 2022 09:24
av BrooklynS
dd88 skrev:
Var någon tillverkare som yttrade sig om det senast det var aktuellt med bakåtvända takboxar i media, sen minns jag inte om det var fästet eller om boxen riskerade att öppna sig. Den var iaf inte testad för det och därför avrådde man.
Ja om det är en box som öppnas i bakkant kan den ju blåsa sönder om man inte stängt den ordentligt vid omvänd montering.

Men "krocksäkerhet" är nog inte så värst utbrett i takboxvärlden ännu...

Re: BMW i4

Postat: 02 apr 2022 09:37
av MWall
För några helger sen så såg jag en som tappat sin takbox längs E4:an. Såg ut som att takbågarna lossnat från bilen. Var extremt byig vind. 20 meter i byarna i rak motvind. Så det blev ju väldigt hög relativ hastighet och stora påfrestningar antar jag. Men själva boxen såg relativt hel ut även om en del packning fallit ur.

Det där är ju lite av en mardröm jag har när jag kör med takbox. Att den ska lossna och flyga iväg. :( :o

Re: BMW i4

Postat: 02 apr 2022 10:43
av mikebike
MWall skrev:
För några helger sen så såg jag en som tappat sin takbox längs E4:an. Såg ut som att takbågarna lossnat från bilen. Var extremt byig vind. 20 meter i byarna i rak motvind. Så det blev ju väldigt hög relativ hastighet och stora påfrestningar antar jag. Men själva boxen såg relativt hel ut även om en del packning fallit ur.

Det där är ju lite av en mardröm jag har när jag kör med takbox. Att den ska lossna och flyga iväg. :( :o
Eller när man har cyklar för över 100 000. När jag tävlade var det inte ovanligt med ekipage där cyklarna kostade mer än bilen de satt på.

Re: BMW i4

Postat: 02 apr 2022 11:09
av MWall
mikebike skrev:
MWall skrev:
För några helger sen så såg jag en som tappat sin takbox längs E4:an. Såg ut som att takbågarna lossnat från bilen. Var extremt byig vind. 20 meter i byarna i rak motvind. Så det blev ju väldigt hög relativ hastighet och stora påfrestningar antar jag. Men själva boxen såg relativt hel ut även om en del packning fallit ur.

Det där är ju lite av en mardröm jag har när jag kör med takbox. Att den ska lossna och flyga iväg. :( :o
Eller när man har cyklar för över 100 000. När jag tävlade var det inte ovanligt med ekipage där cyklarna kostade mer än bilen de satt på.

Jag cyklar helst inte alls så för mig är det obegripligt. :shock: Hur många procent bättre blir en cyklist på en cykel som kostar 100' jämfört med på en cykel som kostar 40'?

Har man cyklarna på taket så ska man väl helst inte åka in i låga parkeringshus o dyl heller? :o :lol:

Re: BMW i4

Postat: 02 apr 2022 13:23
av HelectriC
BrooklynS skrev:
dd88 skrev:
Är väl inte alla tillverkare som rekommenderar en "felvänd" takbox då den inte är byggd för att klara den belastningen vid krock?
Efter att ha studerat ett hyfsat antal takboxar måste jag ställa frågan vilka takboxar som är konstruerade för att klara en viss belastning åt ett särskilt håll vid krock?

Samtliga boxar jag sett är liksidiga vad gäller konstruktion. Det enda som skiljer fram och bak åt är själva formen.
Mig veterligen finns det bara en takbox som är konstruerad för att monteras "tvärtom"

Re: BMW i4

Postat: 02 apr 2022 14:00
av Legato
MWall skrev:
mikebike skrev:
MWall skrev:
För några helger sen så såg jag en som tappat sin takbox längs E4:an. Såg ut som att takbågarna lossnat från bilen. Var extremt byig vind. 20 meter i byarna i rak motvind. Så det blev ju väldigt hög relativ hastighet och stora påfrestningar antar jag. Men själva boxen såg relativt hel ut även om en del packning fallit ur.

Det där är ju lite av en mardröm jag har när jag kör med takbox. Att den ska lossna och flyga iväg. :( :o
Eller när man har cyklar för över 100 000. När jag tävlade var det inte ovanligt med ekipage där cyklarna kostade mer än bilen de satt på.

Jag cyklar helst inte alls så för mig är det obegripligt. :shock: Hur många procent bättre blir en cyklist på en cykel som kostar 100' jämfört med på en cykel som kostar 40'?
Skulle gissa att det är extremt marginellt, men gäller inte det precis allt på extremaste nivåerna?

Vinet för 100.000:- vs det för 3.000:-.
Motorcykeln med kolfiberdelar för 50.000:- istället för den med plastdelar för 5.000:-.
Diamanten med färg D vs färg E (GIA).

Osv, osv.

Dock är det ju rätt roligt när det just handlar om vikt (tex cykel och MC) och på hobbynivå, då är det ju ofta gubbar som lätt skulle kunna tappa 5-10 kg kroppsvikt som lägger tusentals kronor på att få ner vikten på "åket" med några hekto :D

Re: BMW i4

Postat: 02 apr 2022 20:35
av mikebike
MWall skrev:
mikebike skrev:
MWall skrev:
För några helger sen så såg jag en som tappat sin takbox längs E4:an. Såg ut som att takbågarna lossnat från bilen. Var extremt byig vind. 20 meter i byarna i rak motvind. Så det blev ju väldigt hög relativ hastighet och stora påfrestningar antar jag. Men själva boxen såg relativt hel ut även om en del packning fallit ur.

Det där är ju lite av en mardröm jag har när jag kör med takbox. Att den ska lossna och flyga iväg. :( :o
Eller när man har cyklar för över 100 000. När jag tävlade var det inte ovanligt med ekipage där cyklarna kostade mer än bilen de satt på.

Jag cyklar helst inte alls så för mig är det obegripligt. :shock: Hur många procent bättre blir en cyklist på en cykel som kostar 100' jämfört med på en cykel som kostar 40'?

Har man cyklarna på taket så ska man väl helst inte åka in i låga parkeringshus o dyl heller? :o :lol:
Nu pratar vi alltså om 4 cyklar, och 50 000 för en tävlingscykel är inget märkvärdigt

Re: BMW i4

Postat: 02 apr 2022 20:37
av mikebike
Legato skrev:
MWall skrev:
mikebike skrev:
MWall skrev:
För några helger sen så såg jag en som tappat sin takbox längs E4:an. Såg ut som att takbågarna lossnat från bilen. Var extremt byig vind. 20 meter i byarna i rak motvind. Så det blev ju väldigt hög relativ hastighet och stora påfrestningar antar jag. Men själva boxen såg relativt hel ut även om en del packning fallit ur.

Det där är ju lite av en mardröm jag har när jag kör med takbox. Att den ska lossna och flyga iväg. :( :o
Eller när man har cyklar för över 100 000. När jag tävlade var det inte ovanligt med ekipage där cyklarna kostade mer än bilen de satt på.

Jag cyklar helst inte alls så för mig är det obegripligt. :shock: Hur många procent bättre blir en cyklist på en cykel som kostar 100' jämfört med på en cykel som kostar 40'?
Skulle gissa att det är extremt marginellt, men gäller inte det precis allt på extremaste nivåerna?

Vinet för 100.000:- vs det för 3.000:-.
Motorcykeln med kolfiberdelar för 50.000:- istället för den med plastdelar för 5.000:-.
Diamanten med färg D vs färg E (GIA).

Osv, osv.

Dock är det ju rätt roligt när det just handlar om vikt (tex cykel och MC) och på hobbynivå, då är det ju ofta gubbar som lätt skulle kunna tappa 5-10 kg kroppsvikt som lägger tusentals kronor på att få ner vikten på "åket" med några hekto :D
Citat från reklamutskick från Cykloteket två veckor före Vätternrundan för några år sedan:
"Det är aldrig för sent att köpa sig i form" :mrgreen:

Re: BMW i4

Postat: 02 apr 2022 20:56
av current
Jag har provkört i4 nu, hade gärna köpt om det inte varit ett års väntetid. Hade nog kört på 40-modellen den är väldigt rolig att köra med bakhjulsdrift.

Bilen är ganska trång jämfört med Model 3 men materialen är är bättte när der gäller interör och bilen känns mer solid.

Om jag hade fått önska något vore det att maskera fossilbilsarvet lite bättre.

Re: BMW i4

Postat: 02 apr 2022 22:14
av ANLI
Ska provköra i4 40 snart.
Synd att den väger runt 300 kg mer än en Tesla......
Jag är nybliven Teslaägare men långt ifrån frälst efter 13 år med BMW.......

Tror att i4 trots att den är är fossil har/är bättre på bl a följande:
Lägre ljudnivå, bättre fjädringskomfort, bättre (progressiv) styrning, bättre klimatanläggning, bättre stolar, bättre ljusautomatik, bättre torkautomatik, högre kvalitétskänsla mm

Re: BMW i4

Postat: 03 apr 2022 08:24
av Jjonas
ANLI skrev:
Ska provköra i4 40 snart.
Synd att den väger runt 300 kg mer än en Tesla......
Jag är nybliven Teslaägare men långt ifrån frälst efter 13 år med BMW.......

Tror att i4 trots att den är är fossil har/är bättre på bl a följande:
Lägre ljudnivå, bättre fjädringskomfort, bättre (progressiv) styrning, bättre klimatanläggning, bättre stolar, bättre ljusautomatik, bättre torkautomatik, högre kvalitétskänsla mm
Fossil? Hur menar du då?

Re: BMW i4

Postat: 03 apr 2022 08:41
av expat
Jjonas skrev:
ANLI skrev:
Ska provköra i4 40 snart.
Synd att den väger runt 300 kg mer än en Tesla......
Jag är nybliven Teslaägare men långt ifrån frälst efter 13 år med BMW.......

Tror att i4 trots att den är är fossil har/är bättre på bl a följande:
Lägre ljudnivå, bättre fjädringskomfort, bättre (progressiv) styrning, bättre klimatanläggning, bättre stolar, bättre ljusautomatik, bättre torkautomatik, högre kvalitétskänsla mm
Fossil? Hur menar du då?
Kan man undra, men menar antagligen att den bör fungera lika bra som alla andra BMW

Re: BMW i4

Postat: 03 apr 2022 09:02
av SwedishAdvocate
expat skrev:
Jjonas skrev:
ANLI skrev:
Ska provköra i4 40 snart.
Synd att den väger runt 300 kg mer än en Tesla......
Jag är nybliven Teslaägare men långt ifrån frälst efter 13 år med BMW.......

Tror att i4 trots att den är är fossil har/är bättre på bl a följande:
Lägre ljudnivå, bättre fjädringskomfort, bättre (progressiv) styrning, bättre klimatanläggning, bättre stolar, bättre ljusautomatik, bättre torkautomatik, högre kvalitétskänsla mm
Fossil? Hur menar du då?
Kan man undra, men menar antagligen att den bör fungera lika bra som alla andra BMW
Gissar att hen syftar på att bottenplattan inte är renodlad för elbilar...

Re: BMW i4

Postat: 03 apr 2022 09:44
av Bjelke
mikebike skrev:
Citat från reklamutskick från Cykloteket två veckor före Vätternrundan för några år sedan:
"Det är aldrig för sent att köpa sig i form" :mrgreen:
:lol: :lol: :lol: Fruktansvärt bra!
(Och förövrigt så är ett kilo lättare cykel bättre oavsett om man har 1hg fett på kroppen eller 5kg, fast
lite svårare att motivera för knubbiga motionärer kanske :lol:)

Re: BMW i4

Postat: 04 apr 2022 08:44
av dd88
dd88 skrev:
Var någon tillverkare som yttrade sig om det senast det var aktuellt med bakåtvända takboxar i media, sen minns jag inte om det var fästet eller om boxen riskerade att öppna sig. Den var iaf inte testad för det och därför avrådde man.
Kollade upp vår Thule-box och fick detta till svars.
2C41EAEA-8DF1-4F47-B7CA-5C95577F9610.jpeg

Re: BMW i4

Postat: 05 apr 2022 16:59
av HelectriC
Jag saknar verkligen fläkt under Qi-laddaren. Mobilen blir överhettad och slutar ladda efter ganska kort tid (ca 30min). Ioniq5 hade en liten fläkt under plattan som gjorde att Qi funkade över lång tid.

Re: BMW i4

Postat: 05 apr 2022 17:18
av martinot
HelectriC skrev:
Jag saknar verkligen fläkt under Qi-laddaren. Mobilen blir överhettad och slutar ladda efter ganska kort tid (ca 30min). Ioniq5 hade en liten fläkt under plattan som gjorde att Qi funkade över lång tid.
Har även EV6 det?

Har inte sett det på andra trådlösa laddare (oavsett i bilar, eller de lösa trådlösa laddare man placerar på bord), men smart lösning av Hyundai som nog fler borde ta efter.

Re: BMW i4

Postat: 05 apr 2022 20:50
av HelectriC
martinot skrev:
HelectriC skrev:
Jag saknar verkligen fläkt under Qi-laddaren. Mobilen blir överhettad och slutar ladda efter ganska kort tid (ca 30min). Ioniq5 hade en liten fläkt under plattan som gjorde att Qi funkade över lång tid.
Har även EV6 det?

Har inte sett det på andra trådlösa laddare (oavsett i bilar, eller de lösa trådlösa laddare man placerar på bord), men smart lösning av Hyundai som nog fler borde ta efter.
Ingen aning, aldrig suttit i EV6. ioniq5 är första och enda jag sett det i.

Re: BMW i4

Postat: 12 apr 2022 08:28
av HelectriC
Riktigt kul och användbar "personlig assistent" i bilen. Om man gör något upprepade gånger på samma plats, tex öppnar fönstret för att ta en p-biljett vid p-hus, efter ca 3 gånger så frågar bilen om den helt enkelt automatiskt ska öppna fönstret på denna plats framöver.
:)

Re: BMW i4

Postat: 12 apr 2022 08:39
av anna__
HelectriC skrev:
Riktigt kul och användbar "personlig assistent" i bilen. Om man gör något upprepade gånger på samma plats, tex öppnar fönstret för att ta en p-biljett vid p-hus, efter ca 3 gånger så frågar bilen om den helt enkelt automatiskt ska öppna fönstret på denna plats framöver.
:)
Hur funkar förvärmning av batteriet? Funkar det enbart med den inbyggda nav?

Re: BMW i4

Postat: 12 apr 2022 08:41
av dd88
Ja den funktionen är riktigt rolig, även Concierge Service funkar riktigt bra. Fixade bord åt oss i helgen även om det enligt bokningsappen var fullbokat.

Re: BMW i4

Postat: 12 apr 2022 09:34
av HelectriC
anna__ skrev:
HelectriC skrev:
Riktigt kul och användbar "personlig assistent" i bilen. Om man gör något upprepade gånger på samma plats, tex öppnar fönstret för att ta en p-biljett vid p-hus, efter ca 3 gånger så frågar bilen om den helt enkelt automatiskt ska öppna fönstret på denna plats framöver.
:)
Hur funkar förvärmning av batteriet? Funkar det enbart med den inbyggda nav?
Jag fick svar från säljaren att inbyggda navi måste vara inställd att navigera till laddaren. Android Auto/Carplay aktiverar inte batteriförvärmning.