Sida 17 av 17

Re: Vi som beställt plaid+

Postat: 26 feb 2024 08:11
av bjornnilsson
jpetters skrev: 25 feb 2024 22:15
LarsaR skrev:
Så här ser det ut med TNA och snålt går det. Drygt 1000 av de 1300 milen är en tripp på 130 och frifartsvägar t o r Italiens klack.IMG_0244.jpegIMG_2666.jpeg
Ser helt ok ut. Men jag tycker den var lite väl mjuk på Autobahn med 19” original fälgar. Blev bättre med 21”. Funderar på att prova med nya X 22” fälgarna. Det blir ju lite som i3, med stora fälgar och smalare däck. Bild
Jag upplever min bil som "svampig" med original 19-tummarna. Känns som det är för mycket effekt för att de ska få ner den i backen. Men jag är fortfarande inte överens med mig själv om vad jag ska köpa istället. Har inte hittat någon fälg som designmässigt fallit mig i smaken. Brottas även med funderingar kring fälgstorlek. Tror 20 tum är den bästa kompromissen egentligen, men tycker att större fälgar ser bättre ut och jag använder min bil till att titta på den ungefär hälften av tiden. Alla dessa beslut.. :D

Re: Vi som beställt plaid+

Postat: 26 feb 2024 08:17
av dstr
jpetters skrev: 24 feb 2024 20:33
Vad saknar du på vanliga S Plaid?
Plaid+ skulle vara en 8-sekunders bil. För oss med "dragracing i blodet" så är det en ENORM skillnad på 8 och 9-sek bilar.

Jag saknar vingarna som syntes på ringen för ett par år sedan.

Nu har ju track package kommit. Jag saknar att kunna få in det i leasingavgiften. Idag går det bara att köpa separat.

Re: Vi som beställt plaid+

Postat: 26 feb 2024 08:33
av Tars
bjornnilsson skrev:
jpetters skrev: 25 feb 2024 22:15
LarsaR skrev:
Så här ser det ut med TNA och snålt går det. Drygt 1000 av de 1300 milen är en tripp på 130 och frifartsvägar t o r Italiens klack.IMG_0244.jpegIMG_2666.jpeg
Ser helt ok ut. Men jag tycker den var lite väl mjuk på Autobahn med 19” original fälgar. Blev bättre med 21”. Funderar på att prova med nya X 22” fälgarna. Det blir ju lite som i3, med stora fälgar och smalare däck. Bild
Jag upplever min bil som "svampig" med original 19-tummarna. Känns som det är för mycket effekt för att de ska få ner den i backen. Men jag är fortfarande inte överens med mig själv om vad jag ska köpa istället. Har inte hittat någon fälg som designmässigt fallit mig i smaken. Brottas även med funderingar kring fälgstorlek. Tror 20 tum är den bästa kompromissen egentligen, men tycker att större fälgar ser bättre ut och jag använder min bil till att titta på den ungefär hälften av tiden. Alla dessa beslut.. :D
Ja, den är jobbig som du säger. Att kunna ha en så snygg bil med dessutom snygga fälgar gör inte saken bättre. Bild

Re: Vi som beställt plaid+

Postat: 26 feb 2024 12:34
av LarsaR
bjornnilsson skrev: 26 feb 2024 08:11
jpetters skrev: 25 feb 2024 22:15
LarsaR skrev:
Så här ser det ut med TNA och snålt går det. Drygt 1000 av de 1300 milen är en tripp på 130 och frifartsvägar t o r Italiens klack.IMG_0244.jpegIMG_2666.jpeg
Ser helt ok ut. Men jag tycker den var lite väl mjuk på Autobahn med 19” original fälgar. Blev bättre med 21”. Funderar på att prova med nya X 22” fälgarna. Det blir ju lite som i3, med stora fälgar och smalare däck. Bild
Jag upplever min bil som "svampig" med original 19-tummarna. Känns som det är för mycket effekt för att de ska få ner den i backen. Men jag är fortfarande inte överens med mig själv om vad jag ska köpa istället. Har inte hittat någon fälg som designmässigt fallit mig i smaken. Brottas även med funderingar kring fälgstorlek. Tror 20 tum är den bästa kompromissen egentligen, men tycker att större fälgar ser bättre ut och jag använder min bil till att titta på den ungefär hälften av tiden. Alla dessa beslut.. :D
Ja, usch för alla dessa beslut. Hade 21” på min Raven, upplevde den som onödigt stötig på på dåligt underhållna vägarna här hemma därav försöket med 19” på Plaiden. Nu inne på att sätta 19 tummarna på ena uppsättningen vinterdäck och köpa 21” när jag ändå behöver nya sommardäck. Eller ska det bli nya bromsar och helt nya uppsättningar fälgar och däck, det är mycket nu….

Re: Vi som beställt plaid+

Postat: 26 feb 2024 12:37
av LarsaR
Dexter skrev: 25 feb 2024 22:36
LarsaR skrev: 25 feb 2024 13:08
Så här ser det ut med TNA och snålt går det. Drygt 1000 av de 1300 milen är en tripp på 130 och frifartsvägar t o r Italiens klack.IMG_0244.jpegIMG_2666.jpeg
Helt fantastiskt låg förbrukning för en så kraftfull bil.
Imponerande.
Min lilla M3P har ju samma förbrukning med drygt halva motoreffekten. :shock:
Tror mycket av den låga förbrukningen på dom snabba vägarna Danmark och söderut beror på väldigt slät asfalt och konstant slipstreaming. Hade ungefär samma förbrukning när jag åkte norrut till AAKEE i bara 90-110!

Re: Vi som beställt plaid+

Postat: 26 feb 2024 12:39
av Verdi_
LarsaR skrev: 26 feb 2024 12:37
Dexter skrev: 25 feb 2024 22:36
LarsaR skrev: 25 feb 2024 13:08
Så här ser det ut med TNA och snålt går det. Drygt 1000 av de 1300 milen är en tripp på 130 och frifartsvägar t o r Italiens klack.IMG_0244.jpegIMG_2666.jpeg
Helt fantastiskt låg förbrukning för en så kraftfull bil.
Imponerande.
Min lilla M3P har ju samma förbrukning med drygt halva motoreffekten. :shock:
Tror mycket av den låga förbrukningen på dom snabba vägarna Danmark och söderut beror på väldigt slät asfalt och konstant slipstreaming. Hade ungefär samma förbrukning när jag åkte norrut till AAKEE i bara 90-110!

Nej alla vet att det beror på den tyska kolkraftverkselen som innehåller mycket mer energi än svensk miljöel. :D

Re: Vi som beställt plaid+

Postat: 26 feb 2024 13:39
av AAKEE
LarsaR skrev: 26 feb 2024 12:34
bjornnilsson skrev: 26 feb 2024 08:11
jpetters skrev: 25 feb 2024 22:15
LarsaR skrev:
Så här ser det ut med TNA och snålt går det. Drygt 1000 av de 1300 milen är en tripp på 130 och frifartsvägar t o r Italiens klack.IMG_0244.jpegIMG_2666.jpeg
Ser helt ok ut. Men jag tycker den var lite väl mjuk på Autobahn med 19” original fälgar. Blev bättre med 21”. Funderar på att prova med nya X 22” fälgarna. Det blir ju lite som i3, med stora fälgar och smalare däck. Bild
Jag upplever min bil som "svampig" med original 19-tummarna. Känns som det är för mycket effekt för att de ska få ner den i backen. Men jag är fortfarande inte överens med mig själv om vad jag ska köpa istället. Har inte hittat någon fälg som designmässigt fallit mig i smaken. Brottas även med funderingar kring fälgstorlek. Tror 20 tum är den bästa kompromissen egentligen, men tycker att större fälgar ser bättre ut och jag använder min bil till att titta på den ungefär hälften av tiden. Alla dessa beslut.. :D
Ja, usch för alla dessa beslut. Hade 21” på min Raven, upplevde den som onödigt stötig på på dåligt underhållna vägarna här hemma därav försöket med 19” på Plaiden. Nu inne på att sätta 19 tummarna på ena uppsättningen vinterdäck och köpa 21” när jag ändå behöver nya sommardäck. Eller ska det bli nya bromsar och helt nya uppsättningar fälgar och däck, det är mycket nu….
Precis som ngn skrev så är 20” kanske en bra kompromiss. Det är såklart en fråga om hur mycket man använder effekten och om man behöver fullt grepp hela tiden när det gäller bredden på däcken.

Jag överväger att köpa en till uppsättning 20” från dekk24 och montera lagom smala michelin ePrimavy. Blir inte samma raketprestanda på 402 m men eftersom jag behåller 21” går det ordna.

Det skulle kunna vara intressant att mötas och köra samma sträcka om jag slår till på eprimacy (runt 245 breda troligen) för att fämföra med Aerofälgen du har. Original 19” däck på den?

Re: Vi som beställt plaid+

Postat: 26 feb 2024 16:59
av LarsaR
AAKEE skrev: 26 feb 2024 13:39
LarsaR skrev: 26 feb 2024 12:34
bjornnilsson skrev: 26 feb 2024 08:11
jpetters skrev: 25 feb 2024 22:15
LarsaR skrev:
Så här ser det ut med TNA och snålt går det. Drygt 1000 av de 1300 milen är en tripp på 130 och frifartsvägar t o r Italiens klack.IMG_0244.jpegIMG_2666.jpeg
Ser helt ok ut. Men jag tycker den var lite väl mjuk på Autobahn med 19” original fälgar. Blev bättre med 21”. Funderar på att prova med nya X 22” fälgarna. Det blir ju lite som i3, med stora fälgar och smalare däck. Bild
Jag upplever min bil som "svampig" med original 19-tummarna. Känns som det är för mycket effekt för att de ska få ner den i backen. Men jag är fortfarande inte överens med mig själv om vad jag ska köpa istället. Har inte hittat någon fälg som designmässigt fallit mig i smaken. Brottas även med funderingar kring fälgstorlek. Tror 20 tum är den bästa kompromissen egentligen, men tycker att större fälgar ser bättre ut och jag använder min bil till att titta på den ungefär hälften av tiden. Alla dessa beslut.. :D
Ja, usch för alla dessa beslut. Hade 21” på min Raven, upplevde den som onödigt stötig på på dåligt underhållna vägarna här hemma därav försöket med 19” på Plaiden. Nu inne på att sätta 19 tummarna på ena uppsättningen vinterdäck och köpa 21” när jag ändå behöver nya sommardäck. Eller ska det bli nya bromsar och helt nya uppsättningar fälgar och däck, det är mycket nu….
Precis som ngn skrev så är 20” kanske en bra kompromiss. Det är såklart en fråga om hur mycket man använder effekten och om man behöver fullt grepp hela tiden när det gäller bredden på däcken.

Jag överväger att köpa en till uppsättning 20” från dekk24 och montera lagom smala michelin ePrimavy. Blir inte samma raketprestanda på 402 m men eftersom jag behåller 21” går det ordna.

Det skulle kunna vara intressant att mötas och köra samma sträcka om jag slår till på eprimacy (runt 245 breda troligen) för att fämföra med Aerofälgen du har. Original 19” däck på den?
Det vore roligt! Ja, jag har original 19” på dom. Test inför Ystad-Haparanda??

Re: Vi som beställt plaid+

Postat: 26 feb 2024 19:50
av AAKEE
LarsaR skrev: 26 feb 2024 16:59
AAKEE skrev: 26 feb 2024 13:39
LarsaR skrev: 26 feb 2024 12:34
bjornnilsson skrev: 26 feb 2024 08:11
jpetters skrev: 25 feb 2024 22:15

Ser helt ok ut. Men jag tycker den var lite väl mjuk på Autobahn med 19” original fälgar. Blev bättre med 21”. Funderar på att prova med nya X 22” fälgarna. Det blir ju lite som i3, med stora fälgar och smalare däck. Bild
Jag upplever min bil som "svampig" med original 19-tummarna. Känns som det är för mycket effekt för att de ska få ner den i backen. Men jag är fortfarande inte överens med mig själv om vad jag ska köpa istället. Har inte hittat någon fälg som designmässigt fallit mig i smaken. Brottas även med funderingar kring fälgstorlek. Tror 20 tum är den bästa kompromissen egentligen, men tycker att större fälgar ser bättre ut och jag använder min bil till att titta på den ungefär hälften av tiden. Alla dessa beslut.. :D
Ja, usch för alla dessa beslut. Hade 21” på min Raven, upplevde den som onödigt stötig på på dåligt underhållna vägarna här hemma därav försöket med 19” på Plaiden. Nu inne på att sätta 19 tummarna på ena uppsättningen vinterdäck och köpa 21” när jag ändå behöver nya sommardäck. Eller ska det bli nya bromsar och helt nya uppsättningar fälgar och däck, det är mycket nu….
Precis som ngn skrev så är 20” kanske en bra kompromiss. Det är såklart en fråga om hur mycket man använder effekten och om man behöver fullt grepp hela tiden när det gäller bredden på däcken.

Jag överväger att köpa en till uppsättning 20” från dekk24 och montera lagom smala michelin ePrimavy. Blir inte samma raketprestanda på 402 m men eftersom jag behåller 21” går det ordna.

Det skulle kunna vara intressant att mötas och köra samma sträcka om jag slår till på eprimacy (runt 245 breda troligen) för att fämföra med Aerofälgen du har. Original 19” däck på den?
Det vore roligt! Ja, jag har original 19” på dom. Test inför Ystad-Haparanda??
Har inte bestämt om jag ska vara med, hade vart kul. Blir det så blir det absolut med en smart uppsättning hjul. (Den smarta uppsättningen tror jag att jag köper på mig oavsett, eftersom det är just så smart 😂)

Re: Vi som beställt plaid+

Postat: 26 feb 2024 21:08
av Pontus
LarsaR skrev: 26 feb 2024 16:59
AAKEE skrev: 26 feb 2024 13:39
LarsaR skrev: 26 feb 2024 12:34
bjornnilsson skrev: 26 feb 2024 08:11
jpetters skrev: 25 feb 2024 22:15

Ser helt ok ut. Men jag tycker den var lite väl mjuk på Autobahn med 19” original fälgar. Blev bättre med 21”. Funderar på att prova med nya X 22” fälgarna. Det blir ju lite som i3, med stora fälgar och smalare däck. Bild
Jag upplever min bil som "svampig" med original 19-tummarna. Känns som det är för mycket effekt för att de ska få ner den i backen. Men jag är fortfarande inte överens med mig själv om vad jag ska köpa istället. Har inte hittat någon fälg som designmässigt fallit mig i smaken. Brottas även med funderingar kring fälgstorlek. Tror 20 tum är den bästa kompromissen egentligen, men tycker att större fälgar ser bättre ut och jag använder min bil till att titta på den ungefär hälften av tiden. Alla dessa beslut.. :D
Ja, usch för alla dessa beslut. Hade 21” på min Raven, upplevde den som onödigt stötig på på dåligt underhållna vägarna här hemma därav försöket med 19” på Plaiden. Nu inne på att sätta 19 tummarna på ena uppsättningen vinterdäck och köpa 21” när jag ändå behöver nya sommardäck. Eller ska det bli nya bromsar och helt nya uppsättningar fälgar och däck, det är mycket nu….
Precis som ngn skrev så är 20” kanske en bra kompromiss. Det är såklart en fråga om hur mycket man använder effekten och om man behöver fullt grepp hela tiden när det gäller bredden på däcken.

Jag överväger att köpa en till uppsättning 20” från dekk24 och montera lagom smala michelin ePrimavy. Blir inte samma raketprestanda på 402 m men eftersom jag behåller 21” går det ordna.

Det skulle kunna vara intressant att mötas och köra samma sträcka om jag slår till på eprimacy (runt 245 breda troligen) för att fämföra med Aerofälgen du har. Original 19” däck på den?
Det vore roligt! Ja, jag har original 19” på dom. Test inför Ystad-Haparanda??
Jag har märkt skillnad om man har navkapslarna på eller inte.

Re: Vi som beställt plaid+

Postat: 27 feb 2024 20:29
av Bjelke
AAKEE skrev: 25 feb 2024 12:12
Verdi_ skrev: 25 feb 2024 10:17
AAKEE skrev: 25 feb 2024 08:31
jpetters skrev: 25 feb 2024 08:20
AAKEE skrev:

Går kombinera! Bild
Vad rekommenderar du i så fall? NewAero 21”?
Jag är inte helt för den looken själv (smaksak såklart).
Dessutom väger de mer än de borde om jag
minns rätt.

Bra att de är smala men man bör nog gå ned så mycket man kan i diameter innan i3-feelingen kommer krypande.

Är vikten på fälgarna verkligen så avgörande? Bör det inte vara hur mycket turbulens de skapar? Dvs luftmotstånd som inte beror på bredden utan hur sidorna på hjulen vispar luft?

Givetvis påverkar vikt och bredd också men...
Lagom smala är bara för att det ska gå montera relativt smala hjul utan för mycket stretch. Alltså inte fälgen i sig kontra luftmotstånd.

Jag vet att aero där jobbar med lågt luftmotstånd men min gissning är att fälgens vikt spelar stor roll, och ju större diameter desto längre ut sitter metallen som gör att det blir mycket rörelseenergi.

Tittar man på tex en model 3 LR/P är det stor skillnad i WLTP-räckvidd mellan 18” och 20”, trots att det är samma totala diameter och samna däcksbredd. Aerokapseln gör väldigt lite där pga låg fart.

För S LR skiljer det 14% räckvidd mellan 19” och 21”. 19”-Däcken är väl 1cm smalare, det är inte där det skiljer 14%.

För Plaid är det nästan 16% skillnad.

Jag kör 20” vinterfälg, precis som Tars vill man inte bli tagen för att vara i3-ägare 😂
Mindre fälgdiameter hade vart bra om man skulle tänka räckvidd rent.

S gör sig faktiskt inte alls dåligt i 19” tycker jag. @LarsaR hälsade på mig med sin Plaid mer Aero och det såg helt okey ut.

Tom orig 19” utan plastkapsel fungerar hyfsat designmässigt, så ”rätt” 19” fälg skulle kunna funka.
Fälgens vikt har marginell betydelse för förbrukningen medans storlek och utformning av
fälgen har mycket stor betydelse. Två fälgar med identisk design men olika storlekar ger olika
förbrukning men då enbart just pga av storleken (och inte vikten på den större fälgen som
ger högre förbrukning). Allt givet samma yttermått på däcken såklart.