Haha - skoda har verkligen lyckats med sin marknadsföring mot skodaägarna som inte har råd eller är för snåla för att köpa en audi. Nej - en patetisk jämförelse mot audi. Punkt.
Själv valde jag Skoda då jag inte såg någon anledning att betala extra för ett varumärke och annat som inte tillför något rent praktiskt. När jag ska välja nästa bil - som jag lovat mig själv blir en elbil - återstår att se vilket märke och vilken modell som bäst uppfyller mina behov. Vad andra eventuellt tänker har jag noll behov av att ens fundera över
Re: VW ID.4
Postat: 13 apr 2021 17:30
av Revoltra
Har haft min id4 1st en vecka nu snart, och jag kan varmt rekommendera den!
Enyaq fick mer eller mindre identiska resultat.
Där visar dom även 2st "cykel från sidan" och den klarar andra. Så då borde ID.4 också "lyckas nästa gång"?
Re: VW ID.4
Postat: 14 apr 2021 16:29
av taliz
Revoltra skrev:
Har haft min id4 1st en vecka nu snart, och jag kan varmt rekommendera den!
Har man tidigare kört Tesla är det dock stor risk man blir allt mer irriterad på infotainment...
Re: VW ID.4
Postat: 14 apr 2021 18:08
av Mickep
bra ncap resultat
men tyskarna hatar cyklister. (kan vara en sup om man instämmer i detta som jag misstänker att flera här gör)
ncap kallar det tillfredställande ( )
Lite förvånad att en bil med mindre batteri och högre prestanda har längre, eller lika bra räckvidd.
Hade nog förväntat mig att ID4 med största batterialternativet skulle ligga lite närmare M3 AWD LR, än SR+ med det mindre batteriet.
Är det vikten i bilarna som skiljer, eller är det luftmotståndet som gör en så stor skillnad i förbrukning?
För MEB-plattformen som är gjord för att från början varit optimerad för endast ren eldrift, så hade man ju förväntat sig en förbättring i energikonsumtion. Både att den skulle bli ett steg bättre än e-Golf och de andra ICE-plattformarna, men även att den skulle närma sig Tesla i effektivitet.
Lite förvånad att en bil med mindre batteri och högre prestanda har längre, eller lika bra räckvidd.
Hade nog förväntat mig att ID4 med största batterialternativet skulle ligga lite närmare M3 AWD LR, än SR+ med det mindre batteriet.
Är det vikten i bilarna som skiljer, eller är det luftmotståndet som gör en så stor skillnad i förbrukning?
För MEB-plattformen som är gjord för att från början varit optimerad för endast ren eldrift, så hade man ju förväntat sig en förbättring i energikonsumtion. Både att den skulle bli ett steg bättre än e-Golf och de andra ICE-plattformarna, men även att den skulle närma sig Tesla i effektivitet.
Teorier?
Vad har de missat med konstruktionen av ID4?
Det är en bil med tydlig SUV-profil. Man satsar på dessa bilar då det är kategorin som säljer absolut bäst.
Lite förvånad att en bil med mindre batteri och högre prestanda har längre, eller lika bra räckvidd.
Hade nog förväntat mig att ID4 med största batterialternativet skulle ligga lite närmare M3 AWD LR, än SR+ med det mindre batteriet.
Är det vikten i bilarna som skiljer, eller är det luftmotståndet som gör en så stor skillnad i förbrukning?
För MEB-plattformen som är gjord för att från början varit optimerad för endast ren eldrift, så hade man ju förväntat sig en förbättring i energikonsumtion. Både att den skulle bli ett steg bättre än e-Golf och de andra ICE-plattformarna, men även att den skulle närma sig Tesla i effektivitet.
Teorier?
Vad har de missat med konstruktionen av ID4?
Tror mer att den ska jämföras med MY då Model 3 är en mindre(lägre) sedan som inte ska jämföras med nån variant av en SUV som id4 och MY är.
Sen har man kanske inte missat något i konstruktionen utan man har troligen prioriterat andra saker, såsom deformationszoner för fotgängare och sånt som Tesla prioriterat bort för vikt.
Sen har Tesla sedan dom släppte M3 släppt mjukvara som förlängt räckvidd, finns inget som säger att inte VW kommer göra samma sak.
Lite förvånad att en bil med mindre batteri och högre prestanda har längre, eller lika bra räckvidd.
Hade nog förväntat mig att ID4 med största batterialternativet skulle ligga lite närmare M3 AWD LR, än SR+ med det mindre batteriet.
Är det vikten i bilarna som skiljer, eller är det luftmotståndet som gör en så stor skillnad i förbrukning?
För MEB-plattformen som är gjord för att från början varit optimerad för endast ren eldrift, så hade man ju förväntat sig en förbättring i energikonsumtion. Både att den skulle bli ett steg bättre än e-Golf och de andra ICE-plattformarna, men även att den skulle närma sig Tesla i effektivitet.
Teorier?
Vad har de missat med konstruktionen av ID4?
Tror mer att den ska jämföras med MY då Model 3 är en mindre(lägre) sedan som inte ska jämföras med nån variant av en SUV som id4 och MY är.
Sen har man kanske inte missat något i konstruktionen utan man har troligen prioriterat andra saker, såsom deformationszoner för fotgängare och sånt som Tesla prioriterat bort för vikt.
Sen har Tesla sedan dom släppte M3 släppt mjukvara som förlängt räckvidd, finns inget som säger att inte VW kommer göra samma sak.
VW har väl tom sagt att de ska släppa sw-uppdateringar som kommer förbättra räckvidden.
Sen verkar det i verkliga tester som att Tesla har svårt att nå sin epa-range medans id4 är bättre än vad vw säger. Det kan vara märkestypiskt att Tesla lovar mer än de håller och vw håller mer än de lovar.
Lite förvånad att en bil med mindre batteri och högre prestanda har längre, eller lika bra räckvidd.
Hade nog förväntat mig att ID4 med största batterialternativet skulle ligga lite närmare M3 AWD LR, än SR+ med det mindre batteriet.
Är det vikten i bilarna som skiljer, eller är det luftmotståndet som gör en så stor skillnad i förbrukning?
För MEB-plattformen som är gjord för att från början varit optimerad för endast ren eldrift, så hade man ju förväntat sig en förbättring i energikonsumtion. Både att den skulle bli ett steg bättre än e-Golf och de andra ICE-plattformarna, men även att den skulle närma sig Tesla i effektivitet.
Teorier?
Vad har de missat med konstruktionen av ID4?
Tror mer att den ska jämföras med MY då Model 3 är en mindre(lägre) sedan som inte ska jämföras med nån variant av en SUV som id4 och MY är.
Sen har man kanske inte missat något i konstruktionen utan man har troligen prioriterat andra saker, såsom deformationszoner för fotgängare och sånt som Tesla prioriterat bort för vikt.
Sen har Tesla sedan dom släppte M3 släppt mjukvara som förlängt räckvidd, finns inget som säger att inte VW kommer göra samma sak.
VW har väl tom sagt att de ska släppa sw-uppdateringar som kommer förbättra räckvidden.
Sen verkar det i verkliga tester som att Tesla har svårt att nå sin epa-range medans id4 är bättre än vad vw säger. Det kan vara märkestypiskt att Tesla lovar mer än de håller och vw håller mer än de lovar.
Nu är det ju inte tillverkarna själva som anger WLTP-räckvidd.
Lite förvånad att en bil med mindre batteri och högre prestanda har längre, eller lika bra räckvidd.
Hade nog förväntat mig att ID4 med största batterialternativet skulle ligga lite närmare M3 AWD LR, än SR+ med det mindre batteriet.
Är det vikten i bilarna som skiljer, eller är det luftmotståndet som gör en så stor skillnad i förbrukning?
För MEB-plattformen som är gjord för att från början varit optimerad för endast ren eldrift, så hade man ju förväntat sig en förbättring i energikonsumtion. Både att den skulle bli ett steg bättre än e-Golf och de andra ICE-plattformarna, men även att den skulle närma sig Tesla i effektivitet.
Teorier?
Vad har de missat med konstruktionen av ID4?
Tror mer att den ska jämföras med MY då Model 3 är en mindre(lägre) sedan som inte ska jämföras med nån variant av en SUV som id4 och MY är.
Sen har man kanske inte missat något i konstruktionen utan man har troligen prioriterat andra saker, såsom deformationszoner för fotgängare och sånt som Tesla prioriterat bort för vikt.
Sen har Tesla sedan dom släppte M3 släppt mjukvara som förlängt räckvidd, finns inget som säger att inte VW kommer göra samma sak.
VW har väl tom sagt att de ska släppa sw-uppdateringar som kommer förbättra räckvidden.
Sen verkar det i verkliga tester som att Tesla har svårt att nå sin epa-range medans id4 är bättre än vad vw säger. Det kan vara märkestypiskt att Tesla lovar mer än de håller och vw håller mer än de lovar.
Nu är det ju inte tillverkarna själva som anger WLTP-räckvidd.
Lite förvånad att en bil med mindre batteri och högre prestanda har längre, eller lika bra räckvidd.
Hade nog förväntat mig att ID4 med största batterialternativet skulle ligga lite närmare M3 AWD LR, än SR+ med det mindre batteriet.
Är det vikten i bilarna som skiljer, eller är det luftmotståndet som gör en så stor skillnad i förbrukning?
För MEB-plattformen som är gjord för att från början varit optimerad för endast ren eldrift, så hade man ju förväntat sig en förbättring i energikonsumtion. Både att den skulle bli ett steg bättre än e-Golf och de andra ICE-plattformarna, men även att den skulle närma sig Tesla i effektivitet.
Teorier?
Vad har de missat med konstruktionen av ID4?
EPA-räckvidden är värdelös som jämförelse då tillverkarna kan välja att genomföra testet på olika sätt, och EPA då skriva ner räckvidden. Jag vet inte hur många gånger det tagits upp här och på andra ställen att Tesla har väldigt svårt att nå upp till sin EPA-räckvidd. För rena jämförelser är WLTP testerna betydligt bättre, eftersom bilarna testa på identiskt sätt. Sen har Tesla traditionellt haft väldigt stor avvikelser mot WLTP också, men det är en annan sak.
Lite förvånad att en bil med mindre batteri och högre prestanda har längre, eller lika bra räckvidd.
Hade nog förväntat mig att ID4 med största batterialternativet skulle ligga lite närmare M3 AWD LR, än SR+ med det mindre batteriet.
Är det vikten i bilarna som skiljer, eller är det luftmotståndet som gör en så stor skillnad i förbrukning?
För MEB-plattformen som är gjord för att från början varit optimerad för endast ren eldrift, så hade man ju förväntat sig en förbättring i energikonsumtion. Både att den skulle bli ett steg bättre än e-Golf och de andra ICE-plattformarna, men även att den skulle närma sig Tesla i effektivitet.
Teorier?
Vad har de missat med konstruktionen av ID4?
Tror mer att den ska jämföras med MY då Model 3 är en mindre(lägre) sedan som inte ska jämföras med nån variant av en SUV som id4 och MY är.
Sen har man kanske inte missat något i konstruktionen utan man har troligen prioriterat andra saker, såsom deformationszoner för fotgängare och sånt som Tesla prioriterat bort för vikt.
Sen har Tesla sedan dom släppte M3 släppt mjukvara som förlängt räckvidd, finns inget som säger att inte VW kommer göra samma sak.
VW har väl tom sagt att de ska släppa sw-uppdateringar som kommer förbättra räckvidden.
Sen verkar det i verkliga tester som att Tesla har svårt att nå sin epa-range medans id4 är bättre än vad vw säger. Det kan vara märkestypiskt att Tesla lovar mer än de håller och vw håller mer än de lovar.
Nu är det ju inte tillverkarna själva som anger WLTP-räckvidd.
Stämmer, men det var EPA-range vi pratade om nu.
Re: VW ID.4
Postat: 14 apr 2021 20:47
av Zalman3
Munro testar att ladda.
Re: VW ID.4
Postat: 14 apr 2021 20:49
av Datzun
Revoltra skrev:
Har haft min id4 1st en vecka nu snart, och jag kan varmt rekommendera den!
Vilken version har du, Business? Vad är bäst respektive sämst med den?
Lite förvånad att en bil med mindre batteri och högre prestanda har längre, eller lika bra räckvidd.
Hade nog förväntat mig att ID4 med största batterialternativet skulle ligga lite närmare M3 AWD LR, än SR+ med det mindre batteriet.
Är det vikten i bilarna som skiljer, eller är det luftmotståndet som gör en så stor skillnad i förbrukning?
För MEB-plattformen som är gjord för att från början varit optimerad för endast ren eldrift, så hade man ju förväntat sig en förbättring i energikonsumtion. Både att den skulle bli ett steg bättre än e-Golf och de andra ICE-plattformarna, men även att den skulle närma sig Tesla i effektivitet.
Teorier?
Vad har de missat med konstruktionen av ID4?
Det är en bil med tydlig SUV-profil. Man satsar på dessa bilar då det är kategorin som säljer absolut bäst.
Skall bli intressant att jämföra mot Model Y. Både MY vs. ID4 i USA, men även mot den europeiska MY som kommer om ett litet tag.
Re: VW ID.4
Postat: 14 apr 2021 21:58
av backe
Zalman3 skrev:
Munro testar att ladda.
Han förstår inte varför den bröt vid 80%, men på laddningsbilden i bilen som han visar så är den inställd på att bryta vid 80%...
Sen att Electrify America är struliga har inte något med id4 att göra, jag har då inte haft något problem att ladda min och nätt man kollar filmer från Teslabjörn så verkar den ladda ganska bra överlag, och enligt honom är det en höjning via mjukvara till 170 kW på gång.
Lite förvånad att en bil med mindre batteri och högre prestanda har längre, eller lika bra räckvidd.
Hade nog förväntat mig att ID4 med största batterialternativet skulle ligga lite närmare M3 AWD LR, än SR+ med det mindre batteriet.
Är det vikten i bilarna som skiljer, eller är det luftmotståndet som gör en så stor skillnad i förbrukning?
För MEB-plattformen som är gjord för att från början varit optimerad för endast ren eldrift, så hade man ju förväntat sig en förbättring i energikonsumtion. Både att den skulle bli ett steg bättre än e-Golf och de andra ICE-plattformarna, men även att den skulle närma sig Tesla i effektivitet.
Teorier?
Vad har de missat med konstruktionen av ID4?
Det är en bil med tydlig SUV-profil. Man satsar på dessa bilar då det är kategorin som säljer absolut bäst.
Skall bli intressant att jämföra mot Model Y. Både MY vs. ID4 i USA, men även mot den europeiska MY som kommer om ett litet tag.
Hur litet tag kommer den om? Sades väl att den skulle levereras till sommaren? Försenad? Har dom missat något i konstruktionen eller tidsplanen?
Re: VW ID.4
Postat: 14 apr 2021 22:03
av wector
backe skrev:
Zalman3 skrev:
Munro testar att ladda.
Han förstår inte varför den bröt vid 80%, men på laddningsbilden i bilen som han visar så är den inställd på att bryta vid 80%...
Sen att Electrify America är struliga har inte något med id4 att göra, jag har då inte haft något problem att ladda min och nätt man kollar filmer från Teslabjörn så verkar den ladda ganska bra överlag, och enligt honom är det en höjning via mjukvara till 170 kW på gång.
Du är medveten om att det är VW som byggt upp electrify America? Borde ju fungera bättre än SuC då till och med
Re: VW ID.4
Postat: 14 apr 2021 22:16
av backe
wector skrev:
backe skrev:
Zalman3 skrev:
Munro testar att ladda.
Han förstår inte varför den bröt vid 80%, men på laddningsbilden i bilen som han visar så är den inställd på att bryta vid 80%...
Sen att Electrify America är struliga har inte något med id4 att göra, jag har då inte haft något problem att ladda min och nätt man kollar filmer från Teslabjörn så verkar den ladda ganska bra överlag, och enligt honom är det en höjning via mjukvara till 170 kW på gång.
Du är medveten om att det är VW som byggt upp electrify America? Borde ju fungera bättre än SuC då till och med
Går alla problem och strul med produkter som byggs eller ägs av VW att härleda tillbaka till ID4?
Och varför borde det fungera bättre än SuC?
Och helt ärligt så tror jag det stora problemet i det här fallet var den som satt bakom spakarna.
Däremot så ska det vara på gång med plug and charge mellan id4 och Electrify America, så det kan helt klart bli smidigare och kanske på sikt lika smidigt som SuC och Tesla?
Re: VW ID.4
Postat: 14 apr 2021 22:48
av Tellus
Jag tycker ID.4 verkar vara den bästa familjeelbilen i okej prisklass om man bortser från Tesla.
Den har många födelar mot andra elbilar.
Jag skulle kunna rekommendera den till vänner men då även berätta om dess brister, framförallt infotainment (user interface)
Jag skulle dock inte kunna köpa den pga mitt bilintresse som värdesätter mycket av det som Tesla har men VW saknar, tillexempel
- Pruttkudde
- Smidig supercharging
- Sportbilsprestanda
- Bra garantier utan servicekrav
- Mobile service
- Vaktläge, bara det värt 50000kr
- Youtube, Netflix, spel
- Otroligt lättanvänd stor skärm som är rapp
- Mycket tillförlitlig och snabb app
- Fasta priser, slipper bilhandlare och prutande
Men om inte Tesla fanns och jag ville ha en familjebil så skulle det nog bli en ID.4, min första elbil 2012 var en Leading, Environmentally friendly, Affordable Family vehicle, lite som ID.4 är idag om vi tar bort Leading
Re: VW ID.4
Postat: 14 apr 2021 23:03
av Anonymous FTW
Tellus skrev:
Jag tycker ID.4 verkar vara den bästa familjeelbilen i okej prisklass om man bortser från Tesla.
Den har många födelar mot andra elbilar.
Jag skulle kunna rekommendera den till vänner men då även berätta om dess brister, framförallt infotainment (user interface)
Jag skulle dock inte kunna köpa den pga mitt bilintresse som värdesätter mycket av det som Tesla har men VW saknar, tillexempel
- OTA uppdateringar
- Smidig supercharging
- Sportbilsprestanda
- Bra garantier utan servicekrav
- Mobile service
- Vaktläge, bara det värt 50000kr
- Youtube, Netflix, spel
- Otroligt lättanvänd stor skärm som är rapp
- Mycket tillförlitlig och snabb app
- Fasta priser, slipper bilhandlare och prutande
Men om inte Tesla fanns och jag ville ha en familjebil så skulle det nog bli en ID.4, min första elbil 2012 var en Leading, Environmentally friendly, Affordable Family vehicle, lite som ID.4 är idag om vi tar bort Leading