Tjänstebilsregler 2021

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Tomas L

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Tomas L »

onni skrev:
Jag har tolkat det som att förmånsvärdet för alla ICE-bilar höjs med 25 %, inklusive redan existerande. Det medför att förmånsvärdet för "motsvarande bil utan miljöteknik" även höjs med 25 % när det gäller beräkningen av förmånsvärdet för elbilar, alltså inklusive redan existerande elbilar.
Det är mycket ovanligt att de ändrar på reglerna retroaktivt och det kommer de med all sannolikhet inte att göra denna gång heller:
– Det är för det första större än man kan tro. Runt 300.000 förmånsförare i Sverige berörs när de ska hämta ut ny tjänstebil – eller förmånsbil som det heter. Det som bestämmer hur dyrt det är med tjänstebil kallas förmånsvärde, en summa som bestäms av Skatteverket beroende vilken bil du har och läggs på inkomsten och beskattas. Det är detta förmånsvärde som partierna bakom januariöverenskommelsen ska höja med 25 procent från den 1 juli 2021 – för alla nya bilar.
https://www.dn.se/ekonomi/jonas-froberg ... trycks-at/
M3 LR AWD EAP 2021
wcarlsson

Inlägg av wcarlsson »

Tomas L skrev:
onni skrev:
Jag har tolkat det som att förmånsvärdet för alla ICE-bilar höjs med 25 %, inklusive redan existerande. Det medför att förmånsvärdet för "motsvarande bil utan miljöteknik" även höjs med 25 % när det gäller beräkningen av förmånsvärdet för elbilar, alltså inklusive redan existerande elbilar.
Det är mycket ovanligt att de ändrar på reglerna retroaktivt och det kommer de med all sannolikhet inte att göra denna gång heller:
– Det är för det första större än man kan tro. Runt 300.000 förmånsförare i Sverige berörs när de ska hämta ut ny tjänstebil – eller förmånsbil som det heter. Det som bestämmer hur dyrt det är med tjänstebil kallas förmånsvärde, en summa som bestäms av Skatteverket beroende vilken bil du har och läggs på inkomsten och beskattas. Det är detta förmånsvärde som partierna bakom januariöverenskommelsen ska höja med 25 procent från den 1 juli 2021 – för alla nya bilar.
Fast det är ju skillnad på att ändra förmånsvärden retroaktivt och att införa nya förmånsvärden på samtliga bilar. Bara så vi pratar om samma sak :)
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Tomas L skrev:
ChristerSjo skrev:
Tomas L skrev:

Det fungerar på ett likande sätt när ett företag leasar en bil som är berättigad till möjlöbonus, på ett 36 månaders avtal så dras miljöbonusen av från leasingavgiften under de 30 sista månaderna, f n med 2000 kr/mån fr o m månad 7 till 36.
Det beror ju på att du gjort en extra amortering på 60 kSEK efter 6 månader. Du får ett annat mönster av leasingavgiften om du sprider ut 60 kSEK över 36 månader.
Jag är inte helt säker på vad du menar, men när man leasar en bil så betalas miljöbonusen ut till leasingbolaget. Detta sker efter 6 månader så fr o m månad 7-36 (30 månader) så får du som leasingtagare en rabatt på leasingavgiften som motsvarar miljöbonusen, d v s har du en bil som är berättigad till full miljöbonus på 60.000kr, så drar leasingbolaget av 60.000/30 = 2000 kr månad fr o m månad 7 till leasingperiodens slut. Se exemplet från Polestar nedan. Det har ingenting att göra med att du har amorterat extra på bilen. Detta gäller f ö även privatleasing.
Polestar 2 är berättigad till klimatbonus. Enligt gällande regler, och så länge det statliga stödprogrammet finns tillgängligt, betalas en klimatbonus på 60 000 kr ut tidigast sex månader efter det första köpet, vilket kommer att sänka den månatliga leasingavgiften med 2000 kr från månad sju till månad 36. Därför blir leasingavgiften 5 499 kr under månad 1-6 och 3 499 kr under månad 7-36, vilket motsvarar 3 832 kr under 36 månader.
Om leasingskulden är 300 000 kr innan bonusen blir den 240 000 kr efter bonus. Anta ett restvärde är 150 000. Innan bonusen skall du amortera ner 300 000 kr till 150 000 kr på 30 månader, dvs 5 000 kr/månader (150 000/30). Men i och med bonusen skall du amortera ner 240 000 kr till 150 000 kr dvs 90 000/30 månader vilket blir 3000 månad.

Anta att jag, som betalar med bruttolöneavstående genom en så kallad bilpott där alla kostnader/intäkter tas upp, nu bestämmer mig för att jag vill byte bil och marknadsvärdet är 400 000 för bilen. Gör jag det innan bonusen så kommer min bilpott tillgodoräknas överskottet med 100 000 kr (400 000 - 300 000) och efter bonusen 160 000 (400 000 - 240 000). Dvs jag kan komma åt bilbonusen om jag väntar att göra bytet till efter bonusen är utbetald men gör det inte om jag gör det före utbetalningen av bonusen. Dvs precis som jag skulle ägt den privat.

Skulle bonusen från staten istället betalas ut per månad under en 3 års period (36 månader) eller med 1 667 kr/månad skulle jag efter 6 månader bara ha fått 10 000 kr i bonus (1666,67 x 6). Skulle denna bonus hanteras som en amortering (likt exemplet ovan) skulle leasingavgiften efter månad 1 bli 1 667/35 månader=47,6 kr lägre, efter månad 2 1667x2/34=98,0 kr lägre, efter månad 3 1667x3/33=151,4 kr lägre, osv allt jämfört med den initiala leasingavgiften.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

wcarlsson skrev:
Tomas L skrev:
onni skrev:
Fast det är ju skillnad på att ändra förmånsvärden retroaktivt och att införa nya förmånsvärden på samtliga bilar. Bara så vi pratar om samma sak :)
”Retroaktivt” är nog inte rätt ord, men formeln för hur ett förmånsvärde beräknas bestäms av de regler som gäller när bilen leasas. Beräkningen (”formeln”) ligger fast under leasingperioden. Vissa ingående faktorer kan ändras, t ex statslåneräntan och prisbasbeloppet. Men de inför inte ”nya förmånsvärden” under leasingperioden, för det skulle innebära att de ändrade reglerna (formeln) i efterhand.

Den 25 procentiga höjningen av förmånsvärdet som sker den 1/7 2021 gäller hur som helst enbart nya bilar som tas ut efter detta datum.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Julleruff skrev:
mati skrev:
Julleruff skrev:
- Nuvarande Bonus-Malus medd 60.000:- i miljöbonus för elbil slutar gälla 31/12 2020.

- Nya, uppdaterade Bonus-Malus planeras börja gälla från 1/4 2021.
D V s får du en leverans av en elbil mellan 1/1 2021 och 31/3 2021 så får 0:- i miljöbonus om inget görs eller ändras innan dess.
Å fan är det så?! :shock: :o Den punkten hade jag missat helt. Är det säkert?
Transportstyrelsen har inga instruktioner annat är att Bonus-Malus upphör i sin nuvarande for 31/12 och hänvisade till regeringen för frågor om perioden 1/1-31/3 2021.

Ingen blir gladare än jag om någon kan motbevisa.
Ingen kan nog motbevisa nånting, men det där kan ju bara inte vara möjligt. Det får bara inte stämma.
Politiker är politiker. :D

De som tycks vara logiskt för oss andra yrkesarbetande, gäller inte alltid för de som har politik som sitt yrke. Dock skall man absolut inte dra alla politiker över en kam, det finns både bättre och sämre styrande.

Ovanstående situation återspeglar väl främst den parlamentariska situationen vi har idag (och det tveksamma ledarskap som landet har).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Dannte0
Teslaägare

Inlägg av Dannte0 »

Är det klubbat o klart att om man hämtar ut sim MS 2021 1Jan-31Mars så får man ingen bonus alls.
Beställde nämligen en MS nu ikväll och den ska ha lev feb/mars enligt tesla .

Är 25%förmån oxå klubbat o klart?
2021 MS+
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Julleruff »

Dannte0 skrev:
Är det klubbat o klart att om man hämtar ut sim MS 2021 1Jan-31Mars så får man ingen bonus alls.
Beställde nämligen en MS nu ikväll och den ska ha lev feb/mars enligt tesla .

Är 25%förmån oxå klubbat o klart?
Du behöver bara backa till sidan 39 och läsa för svar och detaljer.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Användarvisningsbild
Dannte0
Teslaägare

Inlägg av Dannte0 »

Ok läste där men förstod inte riktigt om det var klubbat o klart eller om det är det som ligger framme på bordet nu men ej klubbat?
2021 MS+
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Dannte0 skrev:
Ok läste där men förstod inte riktigt om det var klubbat o klart eller om det är det som ligger framme på bordet nu men ej klubbat?
Det är förslaget i nuvarande form som är sammanfattat på sida 39, men det är inte klubbat.

Vi får hoppas att remissinstanserna får regeringen att besinna sig, som förslaget ligger nu så kommer det väl i princip inte säljas en enda förmånsbil under Q1, dvs nybilsförsäljningen går ned med 60-70%?

Man undrar t.ex. vad Volvo tycker om detta?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Dannte0
Teslaägare

Inlägg av Dannte0 »

Helt sjukt är det allt
2021 MS+
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

fth skrev:
Dannte0 skrev:
Det är förslaget i nuvarande form som är sammanfattat på sida 39, men det är inte klubbat.

Vi får hoppas att remissinstanserna får regeringen att besinna sig, som förslaget ligger nu så kommer det väl i princip inte säljas en enda förmånsbil under Q1, dvs nybilsförsäljningen går ned med 60-70%?

/fth
Regeringen och dess politiker har verkligen tajmat detta ypperligt med Coronakrisen!

Varför inte fördärva ytterligare för både industrin, ekonomin och oss väljare, när de ändå håller på?

Underbara människor! :D
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Dannte0 skrev:
Helt sjukt är det allt
Det måste väl ändå vara någon/några som har haft otur när dom tänkte?

Vi får hoppas att skarpare hjärnor granskar detta och påpekar dom uppenbara luckorna, det kan väl t.ex. ändå inte vara avsikten att hela bonus/malus är i limbo hela Q1?

Det bör väl innebära att det blir ett gyllene tillfälle för alla petrolheads att köpa dom absolut smutsigaste avgasbilarna helt ostraffat då?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Nä, det måste ju blivit något fel som gått galet. Ett uppehåll mitt i både på Malus och Bonus kommer ju stöka till det ordentligt.
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Julleruff »

fth skrev:
Dannte0 skrev:

/fth
För Volvo skulle det ju kunna bli ett kanon Q1!
Dom har ju en rejäl fossil-flotta att sälja ifrån om det inte blir malus-straffade. Tänk va R-design Polestartrimmade AWD-bilar med största motorerna de kan ladda sina bilhallar med.

Då blir det ett nytt 2018 Q1-Q2 vilda västern!

Köpte själv en Ford Mustang GT 5.0 med 450hk V8 i juni 2018..... :roll: :twisted:

Men det som är att inför bonus malus juli 2018 var det massa kampanjande och planerande av blivande malus-bilar. Men nu är det tyst....

Har alla missat eller vet insatta nått som vi dödliga inte vet?

Hon jag pratade med på transportstyrelsen var inte på det klara med det å blev först tyst och sa sen att det var ju en intressant frågeställning jag kom med.

Det enda hon kunde bekräfta var att nuvarande bonus malus löper till och avslutas 31/12. Efter det fanns ingen Info eller riktlinjer utan hänvisade till regeringen..... som om det skulle gå få nått vettigt ur det.

Prövade med en centerpartist som profilerat sig i liknande frågor men han var så osammanhängande i sina inövade politikersvar att jag kunde lika gärna tagit det med katten här hemma...
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Julleruff skrev:
Har alla missat eller vet insatta nått som vi dödliga inte vet?...
Det är så uppenbart heltokigt att ingen har nog tänkt på detta. Att bonus-malus skulle göra ett uppehåll i tre månader samtidigt som reglerna ska skärpas därefter låter ju som taget ur en dålig film. Inte ens politiker kan vara så korkade att de har gjort detta med flit. I bästa fall hade de bara otur och upptäcker missen innan årsskiftet. I värsta fall är det som du beskriver.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Esterox

Inlägg av Esterox »

Om jag beställer en E-tron nu med leverans snart. Får jag 60k miljöbonus då i april/maj eller inget alls?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Esterox skrev:
Om jag beställer en E-tron nu med leverans snart. Får jag 60k miljöbonus då i april/maj eller inget alls?
Så som det ser ut nu så får du 60k bonus om bilen hinner levereras innan årsskiftet, alternativt 70k om den levereras först om ett halvår dvs efter 1 april. Råkar du få den däremellan så får du nada. Jag befinner mig i samma sits. Jag planerar att sälja min e-tron och köpa en ID4. Men den lär inte komma före 1 januari och därmed riskerar jag att bli utan bonus, vilket är 10% av bilens pris. Surt sa räven.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Esterox

Inlägg av Esterox »

mati skrev:
Esterox skrev:
Så som det ser ut nu så får du 60k bonus om bilen hinner levereras innan årsskiftet, alternativt 70k om den levereras först om ett halvår dvs efter 1 april. Råkar du få den däremellan så får du nada. Jag befinner mig i samma sits. Jag planerar att sälja min e-tron och köpa en ID4. Men den lär inte komma före 1 januari och därmed riskerar jag att bli utan bonus, vilket är 10% av bilens pris. Surt sa räven.
Jag kan få den inom några veckor så då är det ingen fara. Hade jag tappat 60k bonusen hade det blivit handbromsen ordentligt !
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

ChristerSjo skrev:
Om leasingskulden är 300 000 kr innan bonusen blir den 240 000 kr efter bonus. Anta ett restvärde är 150 000. Innan bonusen skall du amortera ner 300 000 kr till 150 000 kr på 30 månader, dvs 5 000 kr/månader (150 000/30). Men i och med bonusen skall du amortera ner 240 000 kr till 150 000 kr dvs 90 000/30 månader vilket blir 3000 månad.

Anta att jag, som betalar med bruttolöneavstående genom en så kallad bilpott där alla kostnader/intäkter tas upp, nu bestämmer mig för att jag vill byte bil och marknadsvärdet är 400 000 för bilen. Gör jag det innan bonusen så kommer min bilpott tillgodoräknas överskottet med 100 000 kr (400 000 - 300 000) och efter bonusen 160 000 (400 000 - 240 000). Dvs jag kan komma åt bilbonusen om jag väntar att göra bytet till efter bonusen är utbetald men gör det inte om jag gör det före utbetalningen av bonusen. Dvs precis som jag skulle ägt den privat.

Skulle bonusen från staten istället betalas ut per månad under en 3 års period (36 månader) eller med 1 667 kr/månad skulle jag efter 6 månader bara ha fått 10 000 kr i bonus (1666,67 x 6). Skulle denna bonus hanteras som en amortering (likt exemplet ovan) skulle leasingavgiften efter månad 1 bli 1 667/35 månader=47,6 kr lägre, efter månad 2 1667x2/34=98,0 kr lägre, efter månad 3 1667x3/33=151,4 kr lägre, osv allt jämfört med den initiala leasingavgiften.
Jag är med på det du skriver i första och andra stycket. Men jag förstår inte riktigt vad du menar med "om bonusen skulle hanteras som en amortering", hur skulle den i så fall betalas ut? Enligt din beräkning så skulle leasingavgiften efter månad 36 blir 1667x36/1 = 60.012 kr lägre? En liten tillbaka blick:
Men skulle man inte kunna tänka sig att den som köper ny ren elbil får 2 000 kr i månaden i max tre år. Säljer man bilen följer inte detta med utan endast de som köper ny bil.

Så här har jag uppfattat att en leasing fungerar idag: de flesta leasingar betalas med annuitet, d v s man slår ihop den ränta och amortering som ska betalas under perioden och dividerar summan med antalet månader. Man betalar alltså (ungefär) samma belopp varje månad över hela perioden. Om räntan ändras så räknas annuteten om för kvaravarande månader, såvida inte avtalet har en låst ränta. Om bilen är berättigad till en miljöbonus, så betalas den ut till leasingbolaget efter 6 månader.

Leasingbolaget skulle då kunna använda miljöbonusen för att göra en amortering på 60.000 kr på din leasingbil, vilket skulle påverka både din amortering och räntekostnad de kvarvarande månaderna, d v s de skulle kunna räkna om annuiteten för kvarvarande period. Men så gör inte leasingbolaget, de pyttsar ut miljöbonusen under kvaravarande period, så har man 30 månader kvar så får man 2000 kr/månad från miljöbonusen vilket sänker leasingavgiften med motsvarande summa. Jag tror inte att de räknar med miljöbonusen från början när de räknar ut anniuteten. Så i Polestars exempel på betalar man ca; 5,5k de första 6 månaderna, de sista 30 månaderna på ett 36 månaders avtal så får man 2000 kr från miljöbonusen och betalar då 3,5k.
M3 LR AWD EAP 2021
onni
elbilist

Inlägg av onni »

Tomas L skrev:
ChristerSjo skrev:

Jag är med på det du skriver i första och andra stycket. Men jag förstår inte riktigt vad du menar med "om bonusen skulle hanteras som en amortering", hur skulle den i så fall betalas ut? Enligt din beräkning så skulle leasingavgiften efter månad 36 blir 1667x36/1 = 60.012 kr lägre? En liten tillbaka blick:
Men skulle man inte kunna tänka sig att den som köper ny ren elbil får 2 000 kr i månaden i max tre år. Säljer man bilen följer inte detta med utan endast de som köper ny bil.

Så här har jag uppfattat att en leasing fungerar idag: de flesta leasingar betalas med annuitet, d v s man slår ihop den ränta och amortering som ska betalas under perioden och dividerar summan med antalet månader. Man betalar alltså (ungefär) samma belopp varje månad över hela perioden. Om räntan ändras så räknas annuteten om för kvaravarande månader, såvida inte avtalet har en låst ränta. Om bilen är berättigad till en miljöbonus, så betalas den ut till leasingbolaget efter 6 månader.

Leasingbolaget skulle då kunna använda miljöbonusen för att göra en amortering på 60.000 kr på din leasingbil, vilket skulle påverka både din amortering och räntekostnad de kvarvarande månaderna, d v s de skulle kunna räkna om annuiteten för kvarvarande period. Men så gör inte leasingbolaget, de pyttsar ut miljöbonusen under kvaravarande period, så har man 30 månader kvar så får man 2000 kr/månad från miljöbonusen vilket sänker leasingavgiften med motsvarande summa. Jag tror inte att de räknar med miljöbonusen från början när de räknar ut anniuteten. Så i Polestars exempel på betalar man ca; 5,5k de första 6 månaderna, de sista 30 månaderna på ett 36 månaders avtal så får man 2000 kr från miljöbonusen och betalar då 3,5k.
Jag har en elbil via AutoPlan och de hanterar inte SMBP som du beskriver.

Kortfattat:
- Under de första 6 månaderna beter sig AutoPlan som att SMBP inte existerar.
- Månad 7 hanteras den inkomna SMBPn som att man amorterade av 60 k innan man fick bilen.
- Alla tidigare inbetalningar krediteras.
- De tidigare månaderna faktureras med en nu lägre kostnad tillsammans med månad 7.
- Eftersom att den ackumulerade sänkningen fram till månad 7 blev större än leasingavgiften för månad 7 fick jag tillbaka lite pengar.

Alltså: SMBPn sprids ut över hela leasingperioden, inte bara kvarvarande månader.
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

onni skrev:

Kortfattat:
- Månad 7 hanteras den inkomna SMBPn som att man amorterade av 60 k innan man fick bilen.
- De tidigare månaderna faktureras med en nu lägre kostnad tillsammans med månad 7.
- Eftersom att den ackumulerade sänkningen fram till månad 7 blev större än leasingavgiften för månad 7 fick jag tillbaka lite pengar.

Alltså: SMBPn sprids ut över hela leasingperioden, inte bara kvarvarande månader.
Ok, det var första gången jag hört om ett sådant upplägg. Jag har läst att Kia vid privatleasing redan från första månaden drar av klimatbonus, så Autoplans lösning med att kreditera fakturor i efterhand låter adminstrativt bökig. Jag vill minnas att jag läst att Tesla upplägg liknar Polestars, men någon som har leasat en Tesla med klimatbonus kanske kan svara på det?
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare

Inlägg av Jontez »

Tomas L skrev:
onni skrev:

Kortfattat:

Ok, det var första gången jag hört om ett sådant upplägg. Jag har läst att Kia vid privatleasing redan från första månaden drar av klimatbonus, så Autoplans lösning med att kreditera fakturor i efterhand låter adminstrativt bökig. Jag vill minnas att jag läst att Tesla upplägg liknar Polestars, men någon som har leasat en Tesla med klimatbonus kanske kan svara på det?
Jag har inte leasat en tesla, men så här står det på deras sida

” Tesla Model 3
Standard RWD Plus
Multi-Coat: Pearl White, Svart Inredning
Övermil debiteras med 10 kr/mil
Miljöbonus avräknad 1 667 kr/mån”

Så dom räknar av bonusen redan från månad 1.

Jag undrar hur VW gör, har inte hittat någon information men ska försöka få tag i en säljare imorgon
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Tomas L skrev:
ChristerSjo skrev:

Jag vet att det är en annuitet normalt sett när man leasar men mitt exempel är förenklat. Om du lånar 600 kSEK och har ett restvärde på 300 kSEK och antar 1,5% ränta är annuiteten 8 902 kr och första (månad 1) perioden är det en amortering på 8 152 kr och ränta på 750 kr. Därefter ökar amortering och räntan sjunker med månads beloppet är 8 902 (förutsatt att man inte har rörlig ränta). Dvs räntebeloppet är marginellt med dessa låga räntor.

Kan du då med ditt scenario förklara vad som händer om man löser leasingkontrakt i förtid och hur mycket del av bonusen man får tillgodo räkna sig då?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
fth skrev:
Dannte0 skrev:

/fth
Regeringen och dess politiker har verkligen tajmat detta ypperligt med Coronakrisen!

Varför inte fördärva ytterligare för både industrin, ekonomin och oss väljare, när de ändå håller på?

Underbara människor! :D
Lite det jag menade tidigare när jag skrev att - är det det här dom menar med att kickstarta Svensk ekonomi? :lol:
Snacka om att ta med ena näven och ge med den andra...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

Jontez skrev:

Jag har inte leasat en tesla, men så här står det på deras sida

” Tesla Model 3
Standard RWD Plus
Multi-Coat: Pearl White, Svart Inredning
Övermil debiteras med 10 kr/mil
Miljöbonus avräknad 1 667 kr/mån”

Så dom räknar av bonusen redan från månad 1.
Det är inte omöjligt att det är så, men det kan också vara så att de anger miljöbonusen som ett snitt per månad under en period på 36 månader. Länka gärna till var du hittade texten!

Ett liknande exempel: Polestar skriver så här på ett ställe på sin hemsida:
- Polestar 2 finns tillgänglig för privatkunder i Sverige för 5 499 kr per månad, baserat på en löptid på 36 månader, 15 000 km per år med en handpenning på 20 % – inklusive 3 års rutinmässig service och underhåll samt upphämtning och leverans.

- Räknar man in klimatbonusen minskar den beräknade kostnaden över 36 månader till 3 832 kr per månad.

Man kan tro att de drar av 1667 kr/månad. Men det är en snittkostnad över leasingperioden, läser man lite längre ned så står det:
Polestar 2 är berättigad till klimatbonus. Enligt gällande regler, och så länge det statliga stödprogrammet finns tillgängligt, betalas en klimatbonus på 60 000 kr ut tidigast sex månader efter det första köpet, vilket kommer att sänka den månatliga leasingavgiften med 2000 kr från månad sju till månad 36. Därför blir leasingavgiften 5 499 kr under månad 1-6 och 3 499 kr under månad 7-36, vilket motsvarar 3 832 kr under 36 månader.
https://www.polestar.com/se/press/press-release/leasing
M3 LR AWD EAP 2021
Skriv svar