Det var just den här förvirringen jag försökte reda ut när jag var där och pratade med dem. Det är alltså så att det som är odiskutabelt är att den kommer att få en dragvikt på 750 kg för obromsade släp, alltså det typiska EU-släpet. Men vilken dragvikt den kommer att få med bromsade släp är inte alls bestämt än. Det är inte alls otroligt att det kommer att bli högre eftersom drivlinan är väl dimensionerad och har vattenkylt batteripack.Laban skrev:Enligt fullycharged videon så siktar de på 750 kg. Men det kan förstås ha ändrats, speciellt om bilen också ska bli 18 cm längre än prototypen vilket man inte nämnde någonting om i den videon. Den var iofs filmad förra sommaren så mycket kan ha hänt sen dess.
Sono Motors
Moderator: Redaktion
Re: Sono Motors
Re: Sono Motors
Är det någon som bokat tid för provkörning i Trots den 1 Maj?
Jag har en tid 12.00, men har ingen bil för tillfället. Finns det någon kan kan få åka dit med?
Jag har en tid 12.00, men har ingen bil för tillfället. Finns det någon kan kan få åka dit med?

Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Sono Motors
Jag ska dit 1/5, men först kl 19, om du kan boka om till en senare tid så får du gärna åka med mig, jag bor i City.Arild skrev:Är det någon som bokat tid för provkörning i Trots den 1 Maj?
Jag har en tid 12.00, men har ingen bil för tillfället. Finns det någon kan kan få åka dit med?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Sono Motors
Provkörde i Malmö i går.
Den var pigg och någorlunda tyst. Men det var en kort tur på dragracingbanan i hamnen, kom inte upp i mer än kanske 90. Det var prototyper man fick prova och det syntes. Men de fungerade och konceptet är ju vettigt.
Prototypen har inga rutramar i dörrarna men det ska serieutförandet få.
Hoppas de lyckas få igång produktion.
Den var pigg och någorlunda tyst. Men det var en kort tur på dragracingbanan i hamnen, kom inte upp i mer än kanske 90. Det var prototyper man fick prova och det syntes. Men de fungerade och konceptet är ju vettigt.
Prototypen har inga rutramar i dörrarna men det ska serieutförandet få.
Hoppas de lyckas få igång produktion.
Re: Sono Motors
Ganska långt kvar till du kan lägga din andra på 18650Jerker skrev:Nu har man nått 10000 reservationer av Sion.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Sono Motors
zyax skrev:Ganska långt kvar till du kan lägga din andra på 18650Jerker skrev:Nu har man nått 10000 reservationer av Sion.

Re: Sono Motors
Hoppas verkligen att Sono Sion når marknaden. På den slipper man såna här dumheter eftersom man kan och får serva den själv:
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... pressning/
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... pressning/
Re: Sono Motors
Sono Motors visade i veckan upp renderingar av den slutliga interiördesignen.
https://sonomotors.com/en/sion/interior/
En smula inspirerat av Tesla 3, kanske?
Dessutom har tydligen NEVS sagt på en rundvandring inne på fabriken att man räknar med att kundleveranser av Sion kommer igång först 2022. Nu är alltså detta datum framskjutet 3 år jämfört med vad det sades då jag reserverade min bil.
Om de då fortfarande håller fast vid endast 35 kWh och 50 kW laddning så kommer bilen att kännas omodern redan vid leverans.
https://sonomotors.com/en/sion/interior/
En smula inspirerat av Tesla 3, kanske?
Dessutom har tydligen NEVS sagt på en rundvandring inne på fabriken att man räknar med att kundleveranser av Sion kommer igång först 2022. Nu är alltså detta datum framskjutet 3 år jämfört med vad det sades då jag reserverade min bil.
Om de då fortfarande håller fast vid endast 35 kWh och 50 kW laddning så kommer bilen att kännas omodern redan vid leverans.
Re: Sono Motors
Jag tyckte Tesla var sega med M3, men oj vad det ska ta tid, några månaders förseningar är ju helt klart rimligt, men flera år känns trist. De stora tillverkarna är inte direkt snabba de heller
Den där ID3 visades väl upp långt innan Sono visade upp Sion prototypen och de första kunderna ska få sin bil om typ ett år.

nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Sono Motors
Finns denna bil i verkligheten inom ett år så tror jag ändå att det inte finns så många konkurrenter som har drag, 650 Liters bagage och ett pris under 26.500 Euro.Jerker skrev:Sono Motors visade i veckan upp renderingar av den slutliga interiördesignen.
https://sonomotors.com/en/sion/interior/
En smula inspirerat av Tesla 3, kanske?
Dessutom har tydligen NEVS sagt på en rundvandring inne på fabriken att man räknar med att kundleveranser av Sion kommer igång först 2022. Nu är alltså detta datum framskjutet 3 år jämfört med vad det sades då jag reserverade min bil.
Om de då fortfarande håller fast vid endast 35 kWh och 50 kW laddning så kommer bilen att kännas omodern redan vid leverans.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Sono Motors
Jag har ju gillat den från första stund eftersom den har så många fördelar och jag är fortfarande intresserad. Men ett såpass litet batteri i kombination med bara 50 kW laddning gör att den sammanvägda bedömningen faller ganska rejält. Hade gärna betalat vad som krävs för att få 50 kWh/100 kW. Då hade jag gärna väntat in den men nu måste jag hålla koll på marknaden och se vad som kan komma. Dragkroken är ju ett måste för mig och det finns fortfarande inga alternativ i den här prisklassen.Zalman3 skrev:Finns denna bil i verkligheten inom ett år så tror jag ändå att det inte finns så många konkurrenter som har drag, 650 Liters bagage och ett pris under 26.500 Euro.Jerker skrev:Sono Motors visade i veckan upp renderingar av den slutliga interiördesignen.
https://sonomotors.com/en/sion/interior/
En smula inspirerat av Tesla 3, kanske?
Dessutom har tydligen NEVS sagt på en rundvandring inne på fabriken att man räknar med att kundleveranser av Sion kommer igång först 2022. Nu är alltså detta datum framskjutet 3 år jämfört med vad det sades då jag reserverade min bil.
Om de då fortfarande håller fast vid endast 35 kWh och 50 kW laddning så kommer bilen att kännas omodern redan vid leverans.
På plussidan för Sion:
Dragkrok
Stort bagageutrymme där alla sidor är i princip rektangulära + plant golv när man fäller ryggstöden bak = väldigt användbart.
230V/16A-uttag
Typ2-uttag
Att man kan utföra service själv från början och får tillgång till alla servicemanualer.
På minussidan:
För litet batteri/låg laddeffekt.
Ingen backkamera (går iofs att komplettera med själv, dock).
Inga sensorer för att detektera gångtrafikanter, vilda djur etc., ingen autobroms osv. eller andra dylika säkerhetsfunktioner.
Funktioner som lämnar mig kall:
Solcellerna (hade varit bättre om de lade de pengarna på ett större batteri alt. säkerhetsfunktioner).
Mossan
Re: Sono Motors
Märkligt att den inte har några som helst säkerhetsfunktioner med tanke på att det ligger ett EU förslag som ska godkännas nu i september att bl.a. autobroms, filbytesvarnare, backkamera ska bli obligatoriskt från 2022.
Re: Sono Motors
Delar din syn på plus minus där. Ska bli spännande att se när det faktiskt presenteras en produktionsklar bil.Jerker skrev:Jag har ju gillat den från första stund eftersom den har så många fördelar och jag är fortfarande intresserad. Men ett såpass litet batteri i kombination med bara 50 kW laddning gör att den sammanvägda bedömningen faller ganska rejält. Hade gärna betalat vad som krävs för att få 50 kWh/100 kW. Då hade jag gärna väntat in den men nu måste jag hålla koll på marknaden och se vad som kan komma. Dragkroken är ju ett måste för mig och det finns fortfarande inga alternativ i den här prisklassen.Zalman3 skrev:Finns denna bil i verkligheten inom ett år så tror jag ändå att det inte finns så många konkurrenter som har drag, 650 Liters bagage och ett pris under 26.500 Euro.Jerker skrev:Sono Motors visade i veckan upp renderingar av den slutliga interiördesignen.
https://sonomotors.com/en/sion/interior/
En smula inspirerat av Tesla 3, kanske?
Dessutom har tydligen NEVS sagt på en rundvandring inne på fabriken att man räknar med att kundleveranser av Sion kommer igång först 2022. Nu är alltså detta datum framskjutet 3 år jämfört med vad det sades då jag reserverade min bil.
Om de då fortfarande håller fast vid endast 35 kWh och 50 kW laddning så kommer bilen att kännas omodern redan vid leverans.
På plussidan för Sion:
Dragkrok
Stort bagageutrymme där alla sidor är i princip rektangulära + plant golv när man fäller ryggstöden bak = väldigt användbart.
230V/16A-uttag
Typ2-uttag
Att man kan utföra service själv från början och får tillgång till alla servicemanualer.
På minussidan:
För litet batteri/låg laddeffekt.
Ingen backkamera (går iofs att komplettera med själv, dock).
Inga sensorer för att detektera gångtrafikanter, vilda djur etc., ingen autobroms osv. eller andra dylika säkerhetsfunktioner.
Funktioner som lämnar mig kall:
Solcellerna (hade varit bättre om de lade de pengarna på ett större batteri alt. säkerhetsfunktioner).
Mossan
Nissan Leaf 40kWh -21
Tesla Model Y LR AWD -22
Re: Sono Motors
Finns garanterat INTE att få levererad om ETT år om ens någonsin.
Hela bilen är enligt mig mycket ett önsketänkande på ganska lösa grunder. Där jag tror det är väldigt små utsikter till att de lyckas i slutändan.
TYVÄRR kanske ska tilläggas! För mycket omkring initiala ambitionen och tänket kring bilen känns vettigt och önskvärt.
Hela bilen är enligt mig mycket ett önsketänkande på ganska lösa grunder. Där jag tror det är väldigt små utsikter till att de lyckas i slutändan.
TYVÄRR kanske ska tilläggas! För mycket omkring initiala ambitionen och tänket kring bilen känns vettigt och önskvärt.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Sono Motors
Projektet är tyvärr totalt vansinne. Kommer aldrig bli nån bil och jag hoppas att inte investerare förlorar alltför mycket pengar.Leo skrev:Finns garanterat INTE att få levererad om ETT år om ens någonsin.
Hela bilen är enligt mig mycket ett önsketänkande på ganska lösa grunder. Där jag tror det är väldigt små utsikter till att de lyckas i slutändan.
TYVÄRR kanske ska tilläggas! För mycket omkring initiala ambitionen och tänket kring bilen känns vettigt och önskvärt.
Re: Sono Motors
Vill inte stämma in allt FUD, men projektet är ett hobbyprojekt. Det är så man får betrakta det som. De har alla chanser att lyckas fortfarande. men ju längre det går och ju högre priset blir desto mer blir sannolikheten att det kommer bättre och billigare fordon från andra tillverkare. Hoppas all lycka åt dem ändå.
Re: Sono Motors
De gör väldigt mycket rätt, och man blir imponerad av de praktiska lösningarna och hur väl de utnyttjar de begränsade utrymmena. Därnånstans börjar man ju tro att det sitter riktigt vettiga personer i ledningen av Sion.
Sen kommer man till kupéfiltret.
Där dör förstås förtroendet helt och det blir uppenbart att det inte alls kan sättas en vettigetikett på nån, utan snarare en med motsatsen formulerad.
Sen kommer man till kupéfiltret.
Där dör förstås förtroendet helt och det blir uppenbart att det inte alls kan sättas en vettigetikett på nån, utan snarare en med motsatsen formulerad.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: Sono Motors
Det är iofs ett komplement till ett traditionellt filter. Men det är, liksom solcellerna, nån slags signalpolitik. Det ingår i helhetskonceptet med hållbarhet, bildelning, samåkning, batteridelning etc.MSO skrev:De gör väldigt mycket rätt, och man blir imponerad av de praktiska lösningarna och hur väl de utnyttjar de begränsade utrymmena. Därnånstans börjar man ju tro att det sitter riktigt vettiga personer i ledningen av Sion.
Sen kommer man till kupéfiltret.
Där dör förstås förtroendet helt och det blir uppenbart att det inte alls kan sättas en vettigetikett på nån, utan snarare en med motsatsen formulerad.
Re: Sono Motors
Undrar om man kan odla flugsvamp i mossan, så man kan ha lite roligt i bilkön till jobbet på morgonenJerker skrev:Det är iofs ett komplement till ett traditionellt filter. Men det är, liksom solcellerna, nån slags signalpolitik. Det ingår i helhetskonceptet med hållbarhet, bildelning, samåkning, batteridelning etc.MSO skrev:De gör väldigt mycket rätt, och man blir imponerad av de praktiska lösningarna och hur väl de utnyttjar de begränsade utrymmena. Därnånstans börjar man ju tro att det sitter riktigt vettiga personer i ledningen av Sion.
Sen kommer man till kupéfiltret.
Där dör förstås förtroendet helt och det blir uppenbart att det inte alls kan sättas en vettigetikett på nån, utan snarare en med motsatsen formulerad.

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Sono Motors
Nja, men kan ska kunna ändra färg på den med hjälp av belysningen.Walker skrev:Undrar om man kan odla flugsvamp i mossan, så man kan ha lite roligt i bilkön till jobbet på morgonenJerker skrev:Det är iofs ett komplement till ett traditionellt filter. Men det är, liksom solcellerna, nån slags signalpolitik. Det ingår i helhetskonceptet med hållbarhet, bildelning, samåkning, batteridelning etc.MSO skrev:De gör väldigt mycket rätt, och man blir imponerad av de praktiska lösningarna och hur väl de utnyttjar de begränsade utrymmena. Därnånstans börjar man ju tro att det sitter riktigt vettiga personer i ledningen av Sion.
Sen kommer man till kupéfiltret.
Där dör förstås förtroendet helt och det blir uppenbart att det inte alls kan sättas en vettigetikett på nån, utan snarare en med motsatsen formulerad.

Min tanke är att foliera så man slipper se den.

Re: Sono Motors
Prototypen är ju en ombyggd i3. Svårt att se vad man gör som inte bmw skulle kunna göra om man såg affär i det. Undrar vad NEVS får betalt per bil.MSO skrev:De gör väldigt mycket rätt, och man blir imponerad av de praktiska lösningarna och hur väl de utnyttjar de begränsade utrymmena. Därnånstans börjar man ju tro att det sitter riktigt vettiga personer i ledningen av Sion.
Sen kommer man till kupéfiltret.
Där dör förstås förtroendet helt och det blir uppenbart att det inte alls kan sättas en vettigetikett på nån, utan snarare en med motsatsen formulerad.
Re: Sono Motors
Det som skiljer är ju viljan, den saknar BMW då de vill fortsätta att sälja avgasbilar. Problemet för Sono Motors är att viljan kanske har ändrats fram till 2020, men jag skulle inte vara säker på det. Hur många andra tillverkare har annonserat att de har en praktisk familjebil på gång?Fredrik j skrev:Prototypen är ju en ombyggd i3. Svårt att se vad man gör som inte bmw skulle kunna göra om man såg affär i det. Undrar vad NEVS får betalt per bil.
Re: Sono Motors
Den stora frågan är ju om ens Sono har det "på gång". Får dom igång projektet och bygger riktiga prototyper får vi se.
Saknar bmw viljan att sälja i3?
Saknar bmw viljan att sälja i3?
Re: Sono Motors
BMW säljer fler i3 än nånsin.LarsL skrev:Det som skiljer är ju viljan, den saknar BMW då de vill fortsätta att sälja avgasbilar. Problemet för Sono Motors är att viljan kanske har ändrats fram till 2020, men jag skulle inte vara säker på det. Hur många andra tillverkare har annonserat att de har en praktisk familjebil på gång?Fredrik j skrev:Prototypen är ju en ombyggd i3. Svårt att se vad man gör som inte bmw skulle kunna göra om man såg affär i det. Undrar vad NEVS får betalt per bil.