Blev det bara Hudik och ett par till på ett tag nu tro?mati skrev:De verkar i stort sett ha gett upp när det gäller utbyggnaden i Sverige.Mickep skrev:Har ni hört om någon ny ionity-station i Sverige som öppna snart? (för at komma tillbaka till ämnet)
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Tittar man på deras hemsida så är målet 400st laddstationer.AAKEE skrev:Är det så illa? Norra Sverige funkar inte och med etron GT på väg hade man ju velat kunna välja en sån. Än så länge går det inte.mati skrev:De verkar i stort sett ha gett upp när det gäller utbyggnaden i Sverige.
Går det se deras planerade utbyggnad någonstans ?
Idag har de 337st live och 38 till byggs det gör en total på 375st.
Det byggs en i Gävle men sedan finns de bara 25st till att bygga i EU om man ska tro på Ionitys hemsida.
Jag skulle säga att chansen är rätt liten att någon av dessa kommer till Sverige när Polen, norra Tyskland, Spanien, Italien och Frankrike alla saknar punkter för att göra en resa geomförbar.
Närmaste Ionity från Paris sett ligger nästan 10 mil bort bara det är ju ett skämt.
Bor du på östra sidan av Berlin och ska åka till Hannover är det inte ens säkert att du kommer fram beroende på vilken bil du har om du ska förlita dig på Ionity utan att ligga i 90 på autobahn.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
LasseTM skrev:Tittar man på deras hemsida så är målet 400st laddstationer.AAKEE skrev:Är det så illa? Norra Sverige funkar inte och med etron GT på väg hade man ju velat kunna välja en sån. Än så länge går det inte.mati skrev:De verkar i stort sett ha gett upp när det gäller utbyggnaden i Sverige.
Det byggs en i gävle men sedan finns de bara 25st till att bygga i EU, skulle säga att chansen är rätt liten att någon av dessa kommer till Sverige när Polen, norra Tyskland, Spanien, Italien och Frankrike alla saknar punkter för att göra en resa geomförbar.
Närmaste Ionity från Paris sett ligger nästan 10 mil bort bara det är ju ett skämt.
Bor du på östra sidan av Berlin och ska åka till Hannover är det inte ens säkert att du kommer fram beroende på vilken bil du har om du ska förlita dig på Ionity utan att ligga i 90 på autobahn.
Fast nere på kontinenten är det inte ett lika stort problem som här. Dels har de färre elbilar per capita och dels finns det mängder av HPC-alternativ. Här i Sverige finns nästan ingenting.
Kanske mindre elbilar per capita men kanske fler elbilar per kvadratkilometer speciellt jämför med Sverige norr om Uppsala.MWall skrev:LasseTM skrev:Tittar man på deras hemsida så är målet 400st laddstationer.AAKEE skrev:Är det så illa? Norra Sverige funkar inte och med etron GT på väg hade man ju velat kunna välja en sån. Än så länge går det inte.mati skrev:De verkar i stort sett ha gett upp när det gäller utbyggnaden i Sverige.
Det byggs en i gävle men sedan finns de bara 25st till att bygga i EU, skulle säga att chansen är rätt liten att någon av dessa kommer till Sverige när Polen, norra Tyskland, Spanien, Italien och Frankrike alla saknar punkter för att göra en resa geomförbar.
Fast nere på kontinenten är det inte ett lika stort problem som här. Dels har de färre elbilar per capita och dels finns det mängder av HPC-alternativ. Här i Sverige finns nästan ingenting.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Jag menade att det är lättare att hitta en ledig laddare.chaffis75 skrev:Kanske mindre elbilar per capita men kanske fler elbilar per kvadratkilometer speciellt jämför med Sverige norr om Uppsala.MWall skrev:LasseTM skrev:Tittar man på deras hemsida så är målet 400st laddstationer.AAKEE skrev:Är det så illa? Norra Sverige funkar inte och med etron GT på väg hade man ju velat kunna välja en sån. Än så länge går det inte.mati skrev:De verkar i stort sett ha gett upp när det gäller utbyggnaden i Sverige.

Det fanns en karta som har visats upp 2018 innan de började bygga.AAKEE skrev:Är det så illa? Norra Sverige funkar inte och med etron GT på väg hade man ju velat kunna välja en sån. Än så länge går det inte.mati skrev:De verkar i stort sett ha gett upp när det gäller utbyggnaden i Sverige.
http://elbilsnytt.se/wp-content/uploads ... pe-map.jpg
På den kartan är det tätt med laddare åtminstone ända upp till Östersund. Sen är det inget längre norrut. Men det vi ser idag är väldigt långt ifrån den målsättningen de hade då. Och jag skulle vilja påstå att det är uteslutet att de resterande 25 laddare (dvs upp till de utlovade 400) hamnar i Sverige. Har vi tur så får vi någon till, men sen blir det inget mer.
Det tråkiga är att jag var så blåögd att tro på den där kartan när jag beställde min e-tron i slutet av 2018. Vid den tiden fanns inte SuC i Sveg heller, och då trodde man ju såklart att Ionity kommer åtminstone inte bli sämre än Tesla i dessa trakter. Naturligtvis fattade jag också att alla dessa laddare från Mora och norrut inte kommer finnas från dag ett. Men att det i själva verket inte kommer finnas en enda Ionity-laddare på den sträckan så sent som tre år senare har jag verkligen inte räknat med. Tråkigt värre så är det fortfarande inte praktikabelt att åka norrut med en törstig elbil som e-tron.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Japp, känner igen kartan där sedan länge. Ingen ny plan för norra Sverige ser det ut som. Fortfarande tomt norr Östersund-Sundsvall.mati skrev:http://elbilsnytt.se/wp-content/uploads ... pe-map.jpg
På den kartan är det tätt med laddare åtminstone ända upp till Östersund. Sen är det inget längre norrut. Men det vi ser idag är väldigt långt ifrån den målsättningen de hade då. Och jag skulle vilja påstå att det är uteslutet att de resterande 25 laddare (dvs upp till de utlovade 400) hamnar i Sverige. Har vi tur så får vi någon till, men sen blir det inget mer.
Ja, då behöver man inte ensa fundera...
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Tror väl inte heller att det blir så mycket mer på ett tag. Många av ägarna är ju missnöjda och pratar om att bygga eget. Men om man ska vara lite rättvis har de ju byggt allt i Sverige som var på kartan bortsett från några i inlandet på vägen norrut (typ Dalarna och Härjedalen). Å andra sidan ngn mer laddare på ostkusten norr om Sthlm. Utifrån ett utgångsläge i Sthlm så är de ju rätt väl utbyggda utom norr om Sundsvall men inte så bra för västsverige på väg till fjällen.AAKEE skrev:Japp, känner igen kartan där sedan länge. Ingen ny plan för norra Sverige ser det ut som. Fortfarande tomt norr Östersund-Sundsvall.mati skrev:http://elbilsnytt.se/wp-content/uploads ... pe-map.jpg
Ja, då behöver man inte ensa fundera...
Ja, de har byggt något tätare lägre söderut, men glesare eller inte alls längre norrut. I Norge är det ännu mer extremt. Norr om Trondheim finns inte Ionity överhuvudtaget. Inte i närheten av hur planerna såg ut från början. Det må ju vara totalt irrelevant för alla som inte åker norrut. Men för oss är det tråkigt. Första semesterresa med vår Model S var 2017 och den gick norrut via Östersund, Åre, Norge och sedan tillbaka. Det var inga problem. Med vår e-tron skulle jag aldrig komma på tanken att göra samma resa idag, fyra år senare.
Nej det ser konstigt ut att de inte bygger ut i Norge alls just nu heller.
Nu kommer jag inte ihåg om du har en e50 eller e55 mati - för mig så är lärdomen att inte köpa en bil med mindre än 40 mil WLTP räckvidd någonsin igen och så hopps jag lite på att Circle K och övriga bensinbolag tar upp taktpinnen och bygger ut lite mer snabladdare.
Men med 40-45 mil WTLP räckvidd hade det nog funkat för mig.
Nu kommer jag inte ihåg om du har en e50 eller e55 mati - för mig så är lärdomen att inte köpa en bil med mindre än 40 mil WLTP räckvidd någonsin igen och så hopps jag lite på att Circle K och övriga bensinbolag tar upp taktpinnen och bygger ut lite mer snabladdare.
Förresten köper jag inte det där med att de skulle ha 400 stationer uppe till 2019 och att det fortfarande skall gälla som "övre gräns" nu 2021.
Nu kommer ju MEB bilarna på bred front så det är klart att Ionity måste/borde fortsätta bygga ut, men de gör de inte, så jag tror/hoppas att något annat är i görningen.
Jag fattar inte var man skall ladda sina MEBs om två år annars?
Interssant är om man jämför med Teslas expansion av SuC som är raka motsatsen till vad Ionity gör eller inte gör just nu. Bygger Tesla ut för att förbereda för Model Y, för att behålla sin edge eller för att dela med sig av nätverket i framtiden till andra märken? Tesla har iaf fortsatt en helt unik strategi, vilket förvånar mig för man tänker att de andra tillverkana skulle ha lärt sig (eller har de det = tänker köpa in sig i SuC?)
Nu kommer ju MEB bilarna på bred front så det är klart att Ionity måste/borde fortsätta bygga ut, men de gör de inte, så jag tror/hoppas att något annat är i görningen.
Interssant är om man jämför med Teslas expansion av SuC som är raka motsatsen till vad Ionity gör eller inte gör just nu. Bygger Tesla ut för att förbereda för Model Y, för att behålla sin edge eller för att dela med sig av nätverket i framtiden till andra märken? Tesla har iaf fortsatt en helt unik strategi, vilket förvånar mig för man tänker att de andra tillverkana skulle ha lärt sig (eller har de det = tänker köpa in sig i SuC?)
Det är helt klart att min nästa Audi kanske blir en Model S dåmacky skrev:Tror väl inte heller att det blir så mycket mer på ett tag. Många av ägarna är ju missnöjda och pratar om att bygga eget. Men om man ska vara lite rättvis har de ju byggt allt i Sverige som var på kartan bortsett från några i inlandet på vägen norrut (typ Dalarna och Härjedalen). Å andra sidan ngn mer laddare på ostkusten norr om Sthlm. Utifrån ett utgångsläge i Sthlm så är de ju rätt väl utbyggda utom norr om Sundsvall men inte så bra för västsverige på väg till fjällen.

Trodde rätt länge att Teslan skulle vara en parentes pga enda vettiga elbilen just nu men det kan nog bli en långvarig vänskap.
Gräset är grönare här, inom flera områden

MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Jag tolkar artikeln https://www.electrive.com/2021/01/21/io ... expansion/ som att det finns brist på kapital. Bristen finns då ägarna inte är överens om byggstrategin och planerar då istället egna nätverk som t.ex Porsche redan börjat kommunicera om.
Jag har en 55-a. Det är egentligen inte räckvidden som är problemet. Den är mer eller mindre jämförbar med vad min Model S90D klarade av. Problemet är att e-tron är så törstig och att det inte finns riktiga snabbladdare norrut. Det innebär att man får väldigt få mil per tidsenhet med 50kW-laddning, typ 3km/minut eller så. Om jag skulle vilja åka norrut så är sista riktiga laddaren i Kristinehamn. Nästa HPC-laddare är Ionity i Ytterån norr om Östersund. Det är 56 mil att köra i uppförsbacke. Räckvidden är lite drygt hälften av detta och däremellan finns bara ensamma 50kW-laddare, i Noppikoski kan man få ut 80kW. Men även den laddaren är ensam. Är den trasig eller upptagen så står man där i ödemarken. Jag är inte så äventyrligt lagt att jag orkar med detta.dfa skrev:Nej det ser konstigt ut att de inte bygger ut i Norge alls just nu heller.
Det skulle behövas HPC-laddare i Mora och i Sveg för att det skulle kännas tryggt.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jag tror att Tesla helt enkelt bygger ut för att det säljs så jäkla många, det behövs så många laddare helt enkeltdfa skrev:Förresten köper jag inte det där med att de skulle ha 400 stationer uppe till 2019 och att det fortfarande skall gälla som "övre gräns" nu 2021.

I den ekvationen ingår såklart model Y också eftersom den är på förhållandevis snart...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Gustafsson
- Teslaägare
Det finns ju många allt bättre elbilar, där valet mellan olika elbilar kan tyckas öppet. Teslas största konkurrensfördel inför lansering av Y, refresh mfl är ju den supersmidiga laddinfrastrukturen. Finns andra fördelar förstås (OTA t.ex.), men laddsvårigheter är en absolut dealbreaker för mig iaf.Bjelke skrev:Jag tror att Tesla helt enkelt bygger ut för att det säljs så jäkla många, det behövs så många laddare helt enkeltdfa skrev:Förresten köper jag inte det där med att de skulle ha 400 stationer uppe till 2019 och att det fortfarande skall gälla som "övre gräns" nu 2021.
I den ekvationen ingår såklart model Y också eftersom den är på förhållandevis snart...
Nu när SuC inte längre är gratis så flyttar ju SuC in i städerna mer, vilket är kanon.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Off Grid Byggaren
Jag har slarvat bort mitt rfid kort då det var ett halvår sen jag laddade på Ionity.
Hur startar jag laddningen från Audi e-tron chargin service appen?
Blir inte riktigt klok på hur den funkar, jag kan markera en laddplats och sen välja frikoppla - men borde det inte finnas starta?
Eller ser det anorlunda ut när man står vid laddaren?
Det enda som händer om jag trycker på någon av laddplatserna är att den frikopplas.
Blir inte riktigt klok på hur den funkar, jag kan markera en laddplats och sen välja frikoppla - men borde det inte finnas starta?
Det enda som händer om jag trycker på någon av laddplatserna är att den frikopplas.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Jag startade laddningen från min mobil (via myAudi appen) hemma när jag glömt skicka med ECS kortet.Off Grid Byggaren skrev:Jag har slarvat bort mitt rfid kort då det var ett halvår sen jag laddade på Ionity.
Tror att vi anslöt bilen till laddaren och sedan valde "frikoppla" och då användes mitt konto för debiteringen.
Inte helt säker på att det var exakt så vi gjorde, men det var inga problem att starta laddningen "remote" om man har IDt på laddaren.
Tyckte det funkade bra, även om jag för mitt liv inte förstår vad "frikoppla" innebär - och då är jag ändå ganska bra på tyska

- Off Grid Byggaren
Det kan nog nästan stämma, jag ringde supporten och frågade men har inte testat själv ännu.
Laddkabeln ska inte sitta i, när frikoppla laddare knappen i appen valts så ska sedan knappen längst ned klickas på.
Då startar mobilkameran och kan läsa av QR koden på just den laddaren. Går att välja mata in mauellt också.
Sedan ska det tydligen hoppa igång och laddkabeln får sättas i.
(Det kan bli timeout om den sätts i först.)
Edit:
Såg nu att det går att komma direkt till QR-kods avläsning med knappen lås upp laddstolpe. De har olika namn om jag söker på karta eller går direkt dit.
Laddkabeln ska inte sitta i, när frikoppla laddare knappen i appen valts så ska sedan knappen längst ned klickas på.
Då startar mobilkameran och kan läsa av QR koden på just den laddaren. Går att välja mata in mauellt också.
Edit:
Såg nu att det går att komma direkt till QR-kods avläsning med knappen lås upp laddstolpe. De har olika namn om jag söker på karta eller går direkt dit.
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 1 gånger.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Det här tycker jag är ganska förvirrande. Vissa laddare ska kabeln sättas i först medan andra sist. Så står man där och kliar sig i huvudetOff Grid Byggaren skrev:Det kan nog nästan stämma, jag ringde supporten och frågade men har inte testat själv ännu.

Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Freischalten = aktiveradfa skrev:Tyckte det funkade bra, även om jag för mitt liv inte förstår vad "frikoppla" innebär - och då är jag ändå ganska bra på tyska
Jag fick igång laddningen från min mobil utan QR koden - bara genom att trycka "frikoppla" om jag minns rätt.Nect skrev:Det här tycker jag är ganska förvirrande. Vissa laddare ska kabeln sättas i först medan andra sist. Så står man där och kliar sig i huvudetOff Grid Byggaren skrev:Det kan nog nästan stämma, jag ringde supporten och frågade men har inte testat själv ännu.
Satt nämligen hemma och min fru var ute och körde, och jag aktiverade den åt henne när hon skulle ladda - hemifrån.
Tack, du borde hjälpa dom med översättningen Mati, hade varit mycket mer logiskt om du gjort det har jag en känsla av.mati skrev:Freischalten = aktiveradfa skrev:Tyckte det funkade bra, även om jag för mitt liv inte förstår vad "frikoppla" innebär - och då är jag ändå ganska bra på tyska
- Off Grid Byggaren
Ok, en felaktig översättning i appen som skapar förvirringen.mati skrev:Freischalten = aktiveradfa skrev:Tyckte det funkade bra, även om jag för mitt liv inte förstår vad "frikoppla" innebär - och då är jag ändå ganska bra på tyska
Det ska även gå att manuellt knappa in laddarens nummer på distans och starta.
Men om det nu verkligen funkar med Freischalten så är den en knapptryckning i appen och sedan bara hålla kameran framför QR-koden.
Då behöver jag inte leta fram laddaren på karta och aktivera den vägen.
Inte riktigt plug and charge ännu, men om jag låter någon annan i bilen sköta appen blir det nästan som det vore igång.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Till att börja med hade jag nog inte använt ordet "freischalten" i det här sammanhanget om jag hade kodat appen själv. Det passar inte riktigt här, det finns bättre alternativ. "Ladevorgang starten", vilket motsvarar starta laddning hade varit klockrent och alla hade fattat vad det betyder.dfa skrev:Tack, du borde hjälpa dom med översättningen Mati, hade varit mycket mer logiskt om du gjort det har jag en känsla av.mati skrev:Freischalten = aktiveradfa skrev:Tyckte det funkade bra, även om jag för mitt liv inte förstår vad "frikoppla" innebär - och då är jag ändå ganska bra på tyska
Att översättningen uppenbarligen har gått åt h*e gör ju inte saken bättre. Den som har jobbat med detta hade helt klart ingen aning vad översättningen skulle användas till.
Det påminner mig om en mjukvara jag har sett med en ikon som visade en båt vid en brygga. Det skulle vara en lite påhittig symbol för funktionen "lägg till". Synd bara att det blir fullständigt obegripligt på ett annat språk än svenska.