Re: VW I.D
Postat: 18 dec 2020 15:55
I 100kmh snittar den alltså ungefär vad min M3P gjorde i 140kmh.Revoltra skrev:
I 100kmh snittar den alltså ungefär vad min M3P gjorde i 140kmh.Revoltra skrev:
Talade med en bilsäljare och han kunde ordna privatleasing id.3 first plus för ca 4500,3år 1500 mil. Life modellen kunde jag få lite lägre månadskostnad på.HelectriC skrev:det verkar definitivt som VW har hård press på sig att bli av med ID.3. Fick erbjudande om att leasa en ID.3 plus över 3 år utan förhöjd första hyra och utan bindningstid. Dvs. efter nyår kan jag lämna tillbaks den med 1mån varsel. Verkar som det viktiga är att bilarna krängs til kund före nyår (det står också tydligt i erbjudandet), men sen spelar det ingen roll vad som händer efter det. Lite över 4490kr/mån skulle en "plus" kosta.
Det enda jag personligen skulle sakna på Life modellen är backkameran.Davidswe skrev:Talade med en bilsäljare och han kunde ordna privatleasing id.3 first plus för ca 4500,3år 1500 mil. Life modellen kunde jag få lite lägre månadskostnad på.HelectriC skrev:det verkar definitivt som VW har hård press på sig att bli av med ID.3. Fick erbjudande om att leasa en ID.3 plus över 3 år utan förhöjd första hyra och utan bindningstid. Dvs. efter nyår kan jag lämna tillbaks den med 1mån varsel. Verkar som det viktiga är att bilarna krängs til kund före nyår (det står också tydligt i erbjudandet), men sen spelar det ingen roll vad som händer efter det. Lite över 4490kr/mån skulle en "plus" kosta.
Är Plus modellen värt att välja för en högre kostnad?
Man kan ju få id3 nu för 2995/månaden, leasing 2 år, 1000 mil. ( Om man hämtar ut bilen innan årsskiftet)Davidswe skrev:Talade med en bilsäljare och han kunde ordna privatleasing id.3 first plus för ca 4500,3år 1500 mil. Life modellen kunde jag få lite lägre månadskostnad på.HelectriC skrev:det verkar definitivt som VW har hård press på sig att bli av med ID.3. Fick erbjudande om att leasa en ID.3 plus över 3 år utan förhöjd första hyra och utan bindningstid. Dvs. efter nyår kan jag lämna tillbaks den med 1mån varsel. Verkar som det viktiga är att bilarna krängs til kund före nyår (det står också tydligt i erbjudandet), men sen spelar det ingen roll vad som händer efter det. Lite över 4490kr/mån skulle en "plus" kosta.
Är Plus modellen värt att välja för en högre kostnad?
Surt sa räventaliz skrev:"Is the VW Golf good enough to outsell the BMW 3-Series?"
Jag tror inte direkt BMW bryr sig så mkt om Golfens försäljningssiffror. Lika lite kommer Tesla bry sig om ID3.
Men får du full flexibilitet och utan första förhöjd hyra? Just de två punkterna tycker jag är sjukt attraktivt. Lämna tillbaks när du vill utan finansiellt straff är ju guld!Davidswe skrev:Talade med en bilsäljare och han kunde ordna privatleasing id.3 first plus för ca 4500,3år 1500 mil. Life modellen kunde jag få lite lägre månadskostnad på.HelectriC skrev:det verkar definitivt som VW har hård press på sig att bli av med ID.3. Fick erbjudande om att leasa en ID.3 plus över 3 år utan förhöjd första hyra och utan bindningstid. Dvs. efter nyår kan jag lämna tillbaks den med 1mån varsel. Verkar som det viktiga är att bilarna krängs til kund före nyår (det står också tydligt i erbjudandet), men sen spelar det ingen roll vad som händer efter det. Lite över 4490kr/mån skulle en "plus" kosta.
Är Plus modellen värt att välja för en högre kostnad?
De ger leasing på grundmodellen för 2995 I 2 år, den hade jag lätt valt, oerhört prisvärd. Oerhört mycket extra för lite extra utrustning.Davidswe skrev:Talade med en bilsäljare och han kunde ordna privatleasing id.3 first plus för ca 4500,3år 1500 mil. Life modellen kunde jag få lite lägre månadskostnad på.HelectriC skrev:det verkar definitivt som VW har hård press på sig att bli av med ID.3. Fick erbjudande om att leasa en ID.3 plus över 3 år utan förhöjd första hyra och utan bindningstid. Dvs. efter nyår kan jag lämna tillbaks den med 1mån varsel. Verkar som det viktiga är att bilarna krängs til kund före nyår (det står också tydligt i erbjudandet), men sen spelar det ingen roll vad som händer efter det. Lite över 4490kr/mån skulle en "plus" kosta.
Är Plus modellen värt att välja för en högre kostnad?
Allt handlar inte om volym. Tror du LMVH suktar efter ZARA?Maw skrev:Surt sa räventaliz skrev:"Is the VW Golf good enough to outsell the BMW 3-Series?"
Jag tror inte direkt BMW bryr sig så mkt om Golfens försäljningssiffror. Lika lite kommer Tesla bry sig om ID3.![]()
BMW önskar nog att de kunde sälja lika många bilar som VW och Tesla önskar nog att de kunde sälja lika många M3 som det kommer att säljas ID3
Ehh, och du menar att Tesla eller BMW är LMVH i den analogin? Tre varumärken där ett är premium en bit över de andra två men knappast ZARA LMVHtaliz skrev:Allt handlar inte om volym. Tror du LMVH suktar efter ZARA?Maw skrev:Surt sa räventaliz skrev:"Is the VW Golf good enough to outsell the BMW 3-Series?"
Jag tror inte direkt BMW bryr sig så mkt om Golfens försäljningssiffror. Lika lite kommer Tesla bry sig om ID3.![]()
BMW önskar nog att de kunde sälja lika många bilar som VW och Tesla önskar nog att de kunde sälja lika många M3 som det kommer att säljas ID3
Så tolkade jag det eftersom det var kläder (och dricka).HelectriC skrev:Vad är LMVH?
Eller menar ni LVMH? Louis Vuitton Moet Hennessy?
Vill man inte förstå så vill man inte, I guess.macky skrev:Ehh, och du menar att Tesla eller BMW är LMVH i den analogin? Tre varumärken där ett är premium en bit över de andra två men knappast ZARA LMVHtaliz skrev:Allt handlar inte om volym. Tror du LMVH suktar efter ZARA?Maw skrev:Surt sa räventaliz skrev:"Is the VW Golf good enough to outsell the BMW 3-Series?"
Jag tror inte direkt BMW bryr sig så mkt om Golfens försäljningssiffror. Lika lite kommer Tesla bry sig om ID3.![]()
BMW önskar nog att de kunde sälja lika många bilar som VW och Tesla önskar nog att de kunde sälja lika många M3 som det kommer att säljas ID3. Så självklart bryr sig alla tre om volymen av en förvisso starkt växande kaka elbilar.
Fast det där håller på att förändras genom att X och S inte säljer så bra längre. Volymen finns ju i 3 och Y och har talats länge om en bil billigare och mindre än 3.taliz skrev:Vill man inte förstå så vill man inte, I guess.macky skrev:Ehh, och du menar att Tesla eller BMW är LMVH i den analogin? Tre varumärken där ett är premium en bit över de andra två men knappast ZARA LMVHtaliz skrev:Allt handlar inte om volym. Tror du LMVH suktar efter ZARA?Maw skrev:Surt sa räventaliz skrev:"Is the VW Golf good enough to outsell the BMW 3-Series?"
Jag tror inte direkt BMW bryr sig så mkt om Golfens försäljningssiffror. Lika lite kommer Tesla bry sig om ID3.![]()
BMW önskar nog att de kunde sälja lika många bilar som VW och Tesla önskar nog att de kunde sälja lika många M3 som det kommer att säljas ID3. Så självklart bryr sig alla tre om volymen av en förvisso starkt växande kaka elbilar.
Tesla konkurrerar med BMW, Mercedes, Audi och andra premiumtillverkare.
Man siktar helt enkelt inte på kunder i budgetsegmentet.
Det är också det som varit nyckeln till all framgång. Man började ”uppifrån” med roadster och sedan Model S och X.
Man byggde helt enkelt ett premium varumärke med särskild fokus på high tech och prestanda.
Det hade aldrig funkat om man gjort tvärtom, då hade man konkat snabbt likt många andra tidigare elbilstillverkare.
Det är först på senare år andra har lärt av Tesla. Titta på Rivian, Lucid och diverse andra. Man måste starta med top of the line, annars är man rökt.
Det är också lite komiskt med inlägg som ovan där man fortfarande försöker göra sig lustig över Tesla och dess förespråkare. Har ni missat att många på forumet numera är mångmiljonärer pga Tesla? Vem tror ni skrattar åt vem egentligen?
Vet inte vem du anser försöker göra sig lustig. Det jag skrev var med lite glimt i ögat. Min poäng är att om man tror att skillnaden mellan VW och Tesla är som Zara och LVHM då är man kanske inte nyansernas mästare. Kanske så att du själv försökte göra dig lite lustig på bekostnad av VW förespråkare, eller? Varför man nu ska ”förespråka” ett bilmärke.taliz skrev:Vill man inte förstå så vill man inte, I guess.macky skrev:Ehh, och du menar att Tesla eller BMW är LMVH i den analogin? Tre varumärken där ett är premium en bit över de andra två men knappast ZARA LMVHtaliz skrev:Allt handlar inte om volym. Tror du LMVH suktar efter ZARA?Maw skrev:Surt sa räventaliz skrev:"Is the VW Golf good enough to outsell the BMW 3-Series?"
Jag tror inte direkt BMW bryr sig så mkt om Golfens försäljningssiffror. Lika lite kommer Tesla bry sig om ID3.![]()
BMW önskar nog att de kunde sälja lika många bilar som VW och Tesla önskar nog att de kunde sälja lika många M3 som det kommer att säljas ID3. Så självklart bryr sig alla tre om volymen av en förvisso starkt växande kaka elbilar.
Tesla konkurrerar med BMW, Mercedes, Audi och andra premiumtillverkare.
Man siktar helt enkelt inte på kunder i budgetsegmentet.
Det är också det som varit nyckeln till all framgång. Man började ”uppifrån” med roadster och sedan Model S och X.
Man byggde helt enkelt ett premium varumärke med särskild fokus på high tech och prestanda.
Det hade aldrig funkat om man gjort tvärtom, då hade man konkat snabbt likt många andra tidigare elbilstillverkare.
Det är först på senare år andra har lärt av Tesla. Titta på Rivian, Lucid och diverse andra. Man måste starta med top of the line, annars är man rökt.
Det är också lite komiskt med inlägg som ovan där man fortfarande försöker göra sig lustig över Tesla och dess förespråkare. Har ni missat att många på forumet numera är mångmiljonärer pga Tesla? Vem tror ni skrattar åt vem egentligen?
Förutsättningarna för 2021 är ändå lite annorlunda, ID3 kom i september, tre månaders försäljning. 2021 har du 12 månader ID3 samt...ID4 som med största sannolikhet kommer sälja mycket bättre, dock kommer ju den inte vara med i 12 månader. Sen Skoda och Audi med sina MEB plattformar på det.BrooklynS skrev:Nu handlar tråden om VW ID.
Jag tror att rabatterna kommer att fortsätta 2021, eftersom "EU-böterna för fossilbilar" (kvoten) är ännu högre 2021. Det gör att det i min värld kommer att finnas förmånliga erbjudanden även 2021 eftersom varje bil kan "boostas" ekonomiskt från tillverkaren upp till vad böter annars skulle ha kostat.
Nu har jag aldrig själv köpt någon ny VAG bil men får uppfattningen av dem här som köpt nya att VAG generellt kör med rabatter när de säljer sina bilar åtminstone här i Sverige. Det tror jag inte heller kommer förändras eller minska för 2021 jämfört med tidigare år, men det finns stor chans att de inte kommer behöva känna samma tryck 2021 från EU sanktioner som de troligtvis gör just nu i slutet av 2020 eftersom förutsättningarna ur VAG:s synvinkel blir bättre 2021.BrooklynS skrev:Ja absolut. Det är nog ingen vågad gissning att VAG kommer att sälja ganska många elbilar 2021 - av alla sina märken.
ID3 kommer att bli allt bättre mjukvarumässigt, liksom övriga bilar på plattformen. Jag tvivlar inte på att VW kommer att lyckas med sin elbilssatsning och som sagt tror jag att det fortsätter att komma bra erbjudanden eftersom de MÅSTE få ut sina bilar till kund.
Vem tror att skillnaden mellan VW och Tesla är som ZARA och LVMH säger du?macky skrev:Vet inte vem du anser försöker göra sig lustig. Det jag skrev var med lite glimt i ögat. Min poäng är att om man tror att skillnaden mellan VW och Tesla är som Zara och LVHM då är man kanske inte nyansernas mästare. Kanske så att du själv försökte göra dig lite lustig på bekostnad av VW förespråkare, eller? Varför man nu ska ”förespråka” ett bilmärke.
I vissa segment konkurrerar Tesla med premiummärken och i andra inte och de gör det på en fin drivlina och bra infotainment. Övriga områden not so much. För mig är premiumbil mer än så och tror att de flesta delar den uppfattningen. En touareg tex har ju betydligt mer lyxkänsla och bättre materialval interiört än vad en tesla kan uppbringa. ID3 är rätt spartansk men det gäller ju även en M3. Prisbilden är inte väsensskild heller.
Kul för alla som tjänat bra med pengar på aktien vad det nu har med saken att göra. Tråkigt dock om de skulle se det som ett skäl att skratta åt ngn annan. Förstår inte varför de skulle göra det?
Det var inte länge sen Toyota Prius var det hetaste man kunde köra i de grupperna. Det har ingenting med premium att göra.taliz skrev:Vad du definierar som premium är irrelevant. Det som är relevant är vad märket signalerar och det är idag rankat långt över tyskarna. Bland yngre, kändisar och förmögna är det numera mer status och "lyx" än traditionella lyxbilstillverkare som Bentley och Rolls Royce.