Sida 159 av 246
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 mar 2021 08:58
av HelectriC
mati skrev:Jag har fri service på min e-tron. Eller fri och fri, den ingår i bilens pris såklart. Ingen aning vad den kostar.
Jag frågade explicit när jag var och såg på etron GT (de har samma policy för alla modeller). Säljaren sa att vi nog kunde få till en deal med fri service i 3år, men det betyder ju egentligen inte att den varken är frivillig eller gratis, bara att jag kunde få det som ”prutmån”. Men den som ev köper bilen efteråt eller äger den efter 3år åker på samma smäll igen. Det var inte ens en hemlighet att de tar lika mycket betalt för elbilservice som för bilar där olja och allt möjligt ska bytas ut. Han skämdes inte ens, jag blev förbannad eftersom det är helt öppet lurendrejeri.
De flesta kommer att få betala för service iaf efter 3år med en etron, Porsche och många andra elbilar. Det är kanske med i Ionity business case? Låg laddkostnad, lura in kunderna, efter kort tid, högt laddpriser OCH höga servicekostnader. Är Ionity självfinansierat eller skjuter ägarna till pengar för att få det att gå runt?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 mar 2021 09:21
av Jerker
Men om man nu drar det resonemanget fullt ut så måste det väl vara samma med Tesla? Jo, de ställer inga krav på service för att garantierna ska gälla, men de garantijobb de får ta är givetvis inräknade i priset på bilen. Samma med SuC. Vi pratar ju en hel del om att SuC är så mycket billigare än Ionity, men vad vet om hur stor del av Teslas kostnad för SuC som är inbakad i kostnaden för bilen?
Teslas modell är givetvis mycket listigare men i båda fallen får bilköparen stå för fiolerna. Det som gammelbilsföretagen lägger på marknadsföring lägger Tesla istället på andra saker. Men i slutänden får vi betala lika mycket.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 mar 2021 09:41
av mati
Jerker skrev:Men om man nu drar det resonemanget fullt ut så måste det väl vara samma med Tesla? Jo, de ställer inga krav på service för att garantierna ska gälla, men de garantijobb de får ta är givetvis inräknade i priset på bilen. Samma med SuC. Vi pratar ju en hel del om att SuC är så mycket billigare än Ionity, men vad vet om hur stor del av Teslas kostnad för SuC som är inbakad i kostnaden för bilen?
Teslas modell är givetvis mycket listigare men i båda fallen får bilköparen stå för fiolerna. Det som gammelbilsföretagen lägger på marknadsföring lägger Tesla istället på andra saker. Men i slutänden får vi betala lika mycket.
Plus att Tesla tar rejält betalt om man nu får för sig att göra en service hos dem. Att serva en Tesla är nog inte billigare än att serva en Audi. Enda skillnaden är att det inte är obligatoriskt om man vill behålla garantin.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 mar 2021 09:42
av MWall
HelectriC skrev:mati skrev:Jag har fri service på min e-tron. Eller fri och fri, den ingår i bilens pris såklart. Ingen aning vad den kostar.
Jag frågade explicit när jag var och såg på etron GT (de har samma policy för alla modeller). Säljaren sa att vi nog kunde få till en deal med fri service i 3år, men det betyder ju egentligen inte att den varken är frivillig eller gratis, bara att jag kunde få det som ”prutmån”. Men den som ev köper bilen efteråt eller äger den efter 3år åker på samma smäll igen. Det var inte ens en hemlighet att de tar lika mycket betalt för elbilservice som för bilar där olja och allt möjligt ska bytas ut. Han skämdes inte ens, jag blev förbannad eftersom det är helt öppet lurendrejeri.
De flesta kommer att få betala för service iaf efter 3år med en etron, Porsche och många andra elbilar. Det är kanske med i Ionity business case? Låg laddkostnad, lura in kunderna, efter kort tid, högt laddpriser OCH höga servicekostnader. Är Ionity självfinansierat eller skjuter ägarna till pengar för att få det att gå runt?
Om jag skulle gissa så är jag övertygad om att Ionity går back.
Det här med service är ett sätt att hålla verkstäder och återförsäljare nöjda. Är väl ingen slump att Volvo planerar att dumpa återförsäljarledet.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 mar 2021 09:43
av mati
MWall skrev:
Om jag skulle gissa så är jag övertygad om att Ionity går back.
Det är nog ingen alltför vågad gissning.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 mar 2021 09:52
av Svenssons
mati skrev:MWall skrev:
Om jag skulle gissa så är jag övertygad om att Ionity går back.
Det är nog ingen alltför vågad gissning.
Tror också att de kommer gå back mer och mer ju mer de höjer priset.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 mar 2021 10:09
av martinot
HelectriC skrev:Har tänkt lite på detta med de höga laddpriserna hos Ionity och det man sparar vid att köpa en bil, som tillhör Ionity, tex Audi eller Porsche. Man får då en ganska kraftig rabatt per kWh. Så har jag också tänkt på detta med servicekostnad. Både Audi och Porsche tar ju fullpris för service, lika hög som för deras fossilbilar. Man betalar alltså 5-10.000kr per år helt i onödan jämfört med tex Tesla och Polestar. De servicekostnaderna hade man kunnat ladda gaaaaaanska mycket för hos ionity även till ordinarie pris.
Just my 5 cents this morning

Helt riktigt tänkt.
Det är helt klart mer variabler att ta hänsyn med gällande köp av elbilen, som ligger utanför själva bilen.
Laddinfrastruktur och service, som du tar upp båda, är väl de två viktigaste håller jag med om.
Försäkringar kan ju vara en tredje.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 mar 2021 10:13
av martinot
mati skrev:
Plus att Tesla tar rejält betalt om man nu får för sig att göra en service hos dem. Att serva en Tesla är nog inte billigare än att serva en Audi. Enda skillnaden är att det inte är obligatoriskt om man vill behålla garantin.
Dock väldigt sympatiskt (och kostnadsbesparande, speciellt gällande premiummärken som Tesla, Volvo/Polestar, Audi) om man inte måste göra service för enbart sakens skull.
Gillar den frivilligheten hos bolag som tex. Polestar och Tesla. Bra nytänkt där!
Känns som de två kommit längst i att lämna det gammaldags tänk och dogmer som gällt för fossilbilar.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 mar 2021 10:31
av mati
martinot skrev:
Känns som de två kommit längst i att lämna det gammaldags tänk och dogmer som gällt för fossilbilar.
Ja absolut. Jag ska serva Audin för första gången om ett par veckor. Den är 2 år och då ska den servas, trots att den är knappt inkörd. Servicechefen trodde att det var andra servicen och att jag hade kört 6000 mil nu, men nej, jag har kört 2600 mil. Ändå så ska den servas nu. Väldigt konstigt. Jag fattar att man ska byta olja efter två år, även om man inte har kört så mycket. Men vad ska de göra med min e-tron? Fylla på spolarvätska kanske? Sparka på däcken? Kolla torkarbladen? Det är klart att det handlar om gammalt fossiltänk och att verkstäderna vill tjäna pengar på service. Och eftersom de egentligen inte gör nånting vid servicen är det dessutom lättjänade pengar.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 mar 2021 11:41
av taliz
mati skrev:martinot skrev:
Känns som de två kommit längst i att lämna det gammaldags tänk och dogmer som gällt för fossilbilar.
Ja absolut. Jag ska serva Audin för första gången om ett par veckor. Den är 2 år och då ska den servas, trots att den är knappt inkörd. Servicechefen trodde att det var andra servicen och att jag hade kört 6000 mil nu, men nej, jag har kört 2600 mil. Ändå så ska den servas nu. Väldigt konstigt. Jag fattar att man ska byta olja efter två år, även om man inte har kört så mycket. Men vad ska de göra med min e-tron? Fylla på spolarvätska kanske? Sparka på däcken? Kolla torkarbladen? Det är klart att det handlar om gammalt fossiltänk och att verkstäderna vill tjäna pengar på service. Och eftersom de egentligen inte gör nånting vid servicen är det dessutom lättjänade pengar.
Man kan väl göra det själv om det utförs "fackmannamässigt"?
Finns väl inga krav att det måste utföras av märkesverkstad för att garantin ska gälla?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 mar 2021 20:53
av mati
taliz skrev:
Man kan väl göra det själv om det utförs "fackmannamässigt"?
Finns väl inga krav att det måste utföras av märkesverkstad för att garantin ska gälla?
Ja, nåt sånt. Om man får göra det själv vet jag inte, men det behöver inte vara en märkesverkstad såvitt jag vet. Frågan är vad en icke-märkesverkstad (eller man själv) behöver göra för att garantin ska gälla. Byta spolarvätska och torkarblad och sparka lite däck?
När Golfen servades var materialkostnaderna noll kronor. De tittade bara på bilen, typ. Hur ska man bevisa det i ett eventuellt garantiärende när någon annan än märkesverkstaden har gjort "servicen"?
Nu är ju garantitiden så kort ändå på tyska bilar. Båda våra bilar är redan utanför garantin. Jag hann inte serva Audin under garantitiden. Så sett är det ju skit samma i alla fall.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 mar 2021 20:57
av HelectriC
Problemet med icke-märkesverkstäder är väl också att du inte får uppdateringar? De vägrar ju skicka ut OTA så man ska bli tvungen att använda verkstaden. Jag vet inte om uppdateringen kostar något, men jag antar att de gamblar på att de flesta kunder tycker det blir jobbigt att lämna bilen till två verkstäder, då blir det att använda märkesverkstad och betala för att slippa ett extra besök.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 mar 2021 21:10
av mati
HelectriC skrev:Problemet med icke-märkesverkstäder är väl också att du inte får uppdateringar? De vägrar ju skicka ut OTA så man ska bli tvungen att använda verkstaden. Jag vet inte om uppdateringen kostar något, men jag antar att de gamblar på att de flesta kunder tycker det blir jobbigt att lämna bilen till två verkstäder, då blir det att använda märkesverkstad och betala för att slippa ett extra besök.
Enligt min Audi-verkstad kommer jag inte få några uppdateringar i alla fall. Uppdateringar installeras enbart om de innehåller buggfixar, dvs om nånting är fel, och det är ingenting som är aktuellt i mitt fall. Jag skulle alltså teoretiskt kunna gå till garage-Nisse-Lasse för att utföra servicen. Problemet är nog att denne Nisse-Lasse troligen bara kan och vill serva fossilbilar som kräver byte av olja och partikelfilter.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 mar 2021 21:18
av HelectriC
mati skrev:HelectriC skrev:Problemet med icke-märkesverkstäder är väl också att du inte får uppdateringar? De vägrar ju skicka ut OTA så man ska bli tvungen att använda verkstaden. Jag vet inte om uppdateringen kostar något, men jag antar att de gamblar på att de flesta kunder tycker det blir jobbigt att lämna bilen till två verkstäder, då blir det att använda märkesverkstad och betala för att slippa ett extra besök.
Enligt min Audi-verkstad kommer jag inte få några uppdateringar i alla fall. Uppdateringar installeras enbart om de innehåller buggfixar, dvs om nånting är fel, och det är ingenting som är aktuellt i mitt fall. Jag skulle alltså teoretiskt kunna gå till garage-Nisse-Lasse för att utföra servicen. Problemet är nog att denne Nisse-Lasse troligen bara kan och vill serva fossilbilar som kräver byte av olja och partikelfilter.
Det är väl bara 2019 modellerna som inte får några uppdateringar? Verkar på FB som att folk får lite uppdateringar här och där. Jag vet dock inte va de innehåller.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 mar 2021 21:31
av chaffis75
Svenssons skrev:mati skrev:MWall skrev:
Om jag skulle gissa så är jag övertygad om att Ionity går back.
Det är nog ingen alltför vågad gissning.
Tror också att de kommer gå back mer och mer ju mer de höjer priset.
Den enda ionity jag kör förbi ibland är Karlskrona., har väl ibr kört förbi supermånga gånger men jag har aldrig sett någon stå och ladda där.. Ja de kan ju inte vara så lönsamt precis.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 mar 2021 07:45
av LasseTM
mati skrev:martinot skrev:
Känns som de två kommit längst i att lämna det gammaldags tänk och dogmer som gällt för fossilbilar.
Ja absolut. Jag ska serva Audin för första gången om ett par veckor. Den är 2 år och då ska den servas, trots att den är knappt inkörd. Servicechefen trodde att det var andra servicen och att jag hade kört 6000 mil nu, men nej, jag har kört 2600 mil. Ändå så ska den servas nu. Väldigt konstigt. Jag fattar att man ska byta olja efter två år, även om man inte har kört så mycket. Men vad ska de göra med min e-tron? Fylla på spolarvätska kanske? Sparka på däcken? Kolla torkarbladen? Det är klart att det handlar om gammalt fossiltänk och att verkstäderna vill tjäna pengar på service. Och eftersom de egentligen inte gör nånting vid servicen är det dessutom lättjänade pengar.
Jag hade en"stor" service på min Zoe i år som jag vägrade betala nästan 6000:- för hos Bilia i Segeltorp.
Jag ifrågasatte priset då en "vanlig" service går på 2500:- annars.
Fick svar att man måste byta 12V batteri men hur kan detta kosta 3500:- utöver en vanlig service?
Det tåls också att sägas att Renault ska även kolla rost när de gör en service på en Zoe samt kolla splarmunstyckena, båda hade de missat sist jag servade bilen och dessa två åtgärder är de som tar längst tid på en service.
Jag köpte ett batteri själv för 1000 och bytte på 5 minuter, sedan åkte jag precis som du säger till random verkstad och frågade om en offert minus batteriet då jag redan bytt det själv.
Fick svar att vi kan inte ta betalt för det där service protokollet för det gör ju bilen när den statar och vindrutetorkana kan du kolla själv.
Slutade med att de mer eller mindre gjorde en "besiktning" av bilen kollade spindelleder osv bara för att kunna ta betalt för något, min service gick på 600:- och tog 10 minuter.
Länkar det löjliga serviceschema Zoe har, är mer eller mindre ett sämt.
Kan sägas att jag själv jobbar inom en service organisation men vi jobbar i alla fall aktivt med att minska på servicen och dra ut på intervallen för att göra kunderna nöjdare.

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 mar 2021 07:54
av mati
Som jag skrev tidigare i en annan tråd så besiktigade jag e-Golfen för några veckor sedan. Det var samma sak, besiktningskillen konstaterade att det inte fanns nånting att se på bilen. Slät plast där andra bilar har ett läckande avgassystem. Ett tomt utrymme där andra bilar har en motor som det ska kontrolleras avgasvärdena på osv. Det hela var avklarat på nolltid. Ändå så är det samma pris som när man besiktigar en fossilbil.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 mar 2021 08:01
av Bjelke
mati skrev:Som jag skrev tidigare i en annan tråd så besiktigade jag e-Golfen för några veckor sedan. Det var samma sak, besiktningskillen konstaterade att det inte fanns nånting att se på bilen. Slät plast där andra bilar har ett läckande avgassystem. Ett tomt utrymme där andra bilar har en motor som det ska kontrolleras avgasvärdena på osv. Det hela var avklarat på nolltid. Ändå så är det samma pris som när man besiktigar en fossilbil.
Det där sista retar mig faktiskt, jag har besiktad två elbilar (en Leaf och en model S) och det går som sagt
ganska snabbt men dom tar ändå samma pris... OK skillnaden kanske inte är megastor eftersom dom kollar
en jäkla massa som ÄR lika men nån liten skillnad hade dom väl kunnat ha, lite symboliskt tänker jag

Det råder ju konkurrens numera så det kanske kommer
Skillnaden i tid kändes som typ 5 minuter kanske, så inget jag tänker tjafsa om direkt

då stör det mig
avsevärt mycket mer när man får betala för nästan inget alls när man gör service på ”vissa ” märken (Nissan i mitt fall
för några år sedan).
Inte det blekaste vad det här har med Ionity att göra däremot

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 mar 2021 08:24
av Jerker
[quote="Bjelke"Inte det blekaste vad det här har med Ionity att göra däremot

[/quote]
Du menar alltså att det måste ha nåt med Ionity att göra?

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 mar 2021 09:17
av MWall
chaffis75 skrev:Svenssons skrev:mati skrev:MWall skrev:
Om jag skulle gissa så är jag övertygad om att Ionity går back.
Det är nog ingen alltför vågad gissning.
Tror också att de kommer gå back mer och mer ju mer de höjer priset.
Den enda ionity jag kör förbi ibland är Karlskrona., har väl ibr kört förbi supermånga gånger men jag har aldrig sett någon stå och ladda där.. Ja de kan ju inte vara så lönsamt precis.
Det har inte med priset att göra utan med att det inte finns några stora pengar att göra på snabbladdningen. Det finns ca 58000 elbilar i Sverige. Tror inte många Teslor, Nissan Leaf, Renault Zoe, BMW i3 osv laddar på Ionity. Kvar finns några tusental E-Tron, EQC osv. Vi kan väl vara generösa och säga att det finns ca 5000 bilar som har Ionity som preferens vid snabbladdning. (antagligen är det färre). Säg att de kör 2500 mil i snitt, drar 2 kWh/mil och laddar 15% av sina mil på Ionity. Då är antalet kWh Ionity potentiellt kan sälja 3 750 000. Snittpriset de säljer för är antagligen runt 5:-/kWh. Det ger intäkter på 18 750 000:- per år. Och det är ändå högt räknat tycker jag. Räkna bort elkostnaden de själva har (med hög effektavgift) så är "vinsten" kanske bara 10 miljoner. Max. Sen tillkommer reklam, personal, reparationer, markhyra, byggkostnader, support osv osv osv.
Inom några år kanske 50 000 bilar föredrar Ionity i Sverige. Då är intäkterna nästan 200 miljoner. Då kanske de kan börja snegla åt break even.
Är dock svårt att göra några närmare gissningar för mig då jag inte vet vad de får betala för elen. Jag tror dock det är avsevärt mer än vad vi betalar för hushållselen. Inte heller vet jag hur många anställda de har specifikt för Sverige-marknaden eller vad det kostar att bygga en laddstation.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 mar 2021 10:24
av AAKEE
mati skrev:
Ja absolut. Jag ska serva Audin för första gången om ett par veckor. Den är 2 år och då ska den servas, trots att den är knappt inkörd. Servicechefen trodde att det var andra servicen och att jag hade kört 6000 mil nu, men nej, jag har kört 2600 mil. Ändå så ska den servas nu. Väldigt konstigt.
Jag skull köpa att det fanns serviceintervall på tid eller mil. Det vore egentligen rätt bra rent principiellt. Det som bör göras är väl att se över allt sånt som går utanför motor/drivlina på en ICE, dvs kontrollera
-Bromssystem(+ lite extra åtgärder då de inte används just nåt på elbilar)
-Byte bromsvätska med sunt intervall
-Kontrollera drivaxeldamasker(billigare byta en sån är hela axeln med knut).
-Smörja gånggjärn/dörrstoppar i dörrar.
När det gäller motor å drivlina diagnosticerar ju bilen det själv.
Åtgärderna listade ovan är det som många serviceställen tar betalt för men kanske slarvar eller ”glömmer” i vanliga fall. Totalt sett skulle det vara rätt billigt jämfört med en klassisk service på tex Audi.
Om jag hade en Audi eTron skulle jag be dem specificera vad som ska göras och tidsåtgång. De borde inte rimligen ta mer än normal Auditaxa per timme.
(Fast det skulle inte ens bli något Audiköp om Audi vidhåller hög servicekostnad på en elbil, trots att jag är inbiten Audi-typ sen länge).
Jag är rätt övertygad att det är ett problem att vara en klassisk biltillverkare med en sälj och serviceorganisation under sig som förväntar sig att kunna fortsätta som tidigare när man går över till elbilar. Servicedelen lever ju på saltade räkningar för just servicear...
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 mar 2021 10:41
av Mickep
Lite OT nu kanske, men jag tycker att generellt är servicen en bluff. Det de gör är att gå omkring och sparka på däcken. Det är mera en "inspektion" (eller ens det).
Måste de utföra något blir det extra arbete. (typ byta olja)
Har ni hört om någon ny ionity-station i Sverige som öppna snart? (för at komma tillbaka till ämnet)
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 mar 2021 10:48
av mati
Mickep skrev:
Har ni hört om någon ny ionity-station i Sverige som öppna snart? (för at komma tillbaka till ämnet)
De verkar i stort sett ha gett upp när det gäller utbyggnaden i Sverige.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 mar 2021 11:18
av LasseTM
mati skrev:Mickep skrev:
Har ni hört om någon ny ionity-station i Sverige som öppna snart? (för at komma tillbaka till ämnet)
De verkar i stort sett ha gett upp när det gäller utbyggnaden i Sverige.
Lite moment 22 över det hela, man vill säkert inte bygga fler eftersom ingen använer dem.
Men man vill inte ut och resa med sin Taycan eftersom man inte kommer fram eller så avstår man från vissa märken pga infrastrukturen som annars hade gett intäkter.
Tycker jag ser samma situation hos mig med SL bussar, ingen åker dem eftersom de går så sällan och därför drar de ner på tiderna ännu mer.
Hade de kört flera turer tror jag fler hade förlitat sig på bussarna.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 mar 2021 12:22
av AAKEE
mati skrev:
De verkar i stort sett ha gett upp när det gäller utbyggnaden i Sverige.
Är det så illa? Norra Sverige funkar inte och med etron GT på väg hade man ju velat kunna välja en sån. Än så länge går det inte.
Går det se deras planerade utbyggnad någonstans ?