Re: Polestar 2
Postat: 26 feb 2021 12:50
Aldrig bra när det blir nära monopol eller oligopol på en marknad där konkurrenter inte får möjlighet att komma in
Amen
Amen
Syftar du på att Twitter och facebook har monopol eller oligopol baserat på företagens värdering eller vad är det som avgör?wheels skrev:Aldrig bra när det blir nära monopol eller oligopol på en marknad där konkurrenter inte får möjlighet att komma in
Amen
https://twitter.com/herbert_diessHelectriC skrev:..., det är iaf inga tyska premium-CEOs som är på varken twitter eller FB vad jag vet
dfa skrev:https://twitter.com/herbert_diessHelectriC skrev:..., det är iaf inga tyska premium-CEOs som är på varken twitter eller FB vad jag vet
Det finns alternativ och det är som tur var en marknad som ändras snabbt vilket gör det svårt till att behålla ett oligopol under längre tid. Misstänker dock att dina barn använder eller har använt Instagram tex. vilket är Facebook precis som WhatsApp. Alternativ som t.ex. Snapchat, TikTok, Line, Discord, Reddit, Telegram, Signal, Locals, WeChat (Kina...), LBRY, Bitchute, Parler, Gab osv finns och flera av dessa växer. De får dock göra detta i motvind från de större företagen i Silicon Valley. De kan tex blockas från app-butikerna eller motarbetas på andra sätt av konkurrenterna. Det går inte komma ifrån att trots att många aktivt försöker undvika jättarna så har de en totalt dominerande och mångdubbelt större marknadsposition jämfört med konkurrenterna.Fredrik j skrev:Syftar du på att Twitter och facebook har monopol eller oligopol baserat på företagens värdering eller vad är det som avgör?wheels skrev:Aldrig bra när det blir nära monopol eller oligopol på en marknad där konkurrenter inte får möjlighet att komma in
Amen
Av mina tre barn, 21, 18 och 12 så använder ingen av dom varken facebook eller twitter i någon större utsträckning även om dom har users. Ofta är det för att kommunicera med den äldre generationen. Annars är det snapchat som gäller. 21åringen använder tydligen dessutom en del spelkommunitytjänster.
Det var också länge snack om att Tesla relativt snabbt skulle döda alla andra och bli fullständigt dominerande. Många hävdar ju fortfarande det som det troligaste scenariot.Svenssons skrev:Det var länge snack om "Tesla-dödarna" som skulle komma men aldrig kom. Nu är det istället snack om "Tesla-konkurrenterna" och de finns och kommer vilket är positivt även ifall man kan önska sig än större urval bland bilmodellerna än snabbare.
Tesla är dominerande och ledande bland elbilar. Inte ens med mycket billigare bilar så kommer andra tillverkare i närheten av antalet sålda elbilar globalt sett. Det dröjer nog ett tag till innan andra tillverkare kommer i kapp men nu har t.ex. VW i alla fall vaknat.Fredrik j skrev:Det var också länge snack om att Tesla relativt snabbt skulle döda alla andra och bli fullständigt dominerande. Många hävdar ju fortfarande det som det troligaste scenariot.Svenssons skrev:Det var länge snack om "Tesla-dödarna" som skulle komma men aldrig kom. Nu är det istället snack om "Tesla-konkurrenterna" och de finns och kommer vilket är positivt även ifall man kan önska sig än större urval bland bilmodellerna än snabbare.
Dominerande på bilmarknaden menar jag naturligtvis.Svenssons skrev:Tesla är dominerande och ledande bland elbilar. Inte ens med mycket billigare bilar så kommer andra tillverkare i närheten av antalet sålda elbilar globalt sett. Det dröjer nog ett tag till innan andra tillverkare kommer i kapp men nu har t.ex. VW i alla fall vaknat.Fredrik j skrev:Det var också länge snack om att Tesla relativt snabbt skulle döda alla andra och bli fullständigt dominerande. Många hävdar ju fortfarande det som det troligaste scenariot.Svenssons skrev:Det var länge snack om "Tesla-dödarna" som skulle komma men aldrig kom. Nu är det istället snack om "Tesla-konkurrenterna" och de finns och kommer vilket är positivt även ifall man kan önska sig än större urval bland bilmodellerna än snabbare.
De har ett lång mål, ej tidsbestämt på att kunna ersätta 1% eller ca 20 miljoner bilar per år. Detta är väl att räkna lite som sikta mot stjärnorna och rätt typiskt Elon Musk. Normalt brukar väl hans mål vara tidsbestämda och nås ett bra tag efter hans första tid. Nu när målet inte ens är tidsbestämt blir det ännu vagare och mer något att sträva mot, en vision. Om 20 miljoner betyder "världens största biltillverkare" eller inte vet ingen och Tesla har inte gått ut och sagt att de skall bli "världens största biltillverkare".Fredrik j skrev:
Dominerande på bilmarknaden menar jag naturligtvis.
Dominerande på en nischmarknad är det ju många som är.
Tesla tänker väl bli världens största biltillverkare i antal bilar? Eller har jag missuppfattat målsättningen?
Bruno skrev:Polestar 2: Härlig körkänsla – men räckvidden lämnar en del att önska
uppdaterat test: Polestar 2 – därför sänker vi nu betyget på Volvos elbil
"Efter att ha testat Polestar 2 i höstas fick vi möjlighet att se hur elbilen presterar vintertid. När temperaturen kryper nedåt påverkas räckvidden en hel del"
https://m3.idg.se/2.1022/1.714674/poles ... %3A31%3A39
Håller med, kul att uppdateringen levererar! Att M3 inte ens lyckas få ut 16 mil ur batteriet är väldigt märkligt, skulle ju innebära att förbrukningen låg på över 4,5 kWh/mil. I så fall måste det ju ha varit något fel på bilen.joel80 skrev:Bruno skrev:Polestar 2: Härlig körkänsla – men räckvidden lämnar en del att önska
uppdaterat test: Polestar 2 – därför sänker vi nu betyget på Volvos elbil
"Efter att ha testat Polestar 2 i höstas fick vi möjlighet att se hur elbilen presterar vintertid. När temperaturen kryper nedåt påverkas räckvidden en hel del"
https://m3.idg.se/2.1022/1.714674/poles ... %3A31%3A39
Och samtidigt verkar laddhastigheten gått upp skapligt efter senaste mjukvaran.
Kris kom 330km med snittfart 98km/h. Och toppade med 151kW laddhastighet.
Mitt personliga "betyg" har snarare ökat och jag vill ha den mer än någonsin!
Kris glömde att säga att han körde 1,2 mil kortare med P2 med M3LR. Så "bara 11 minuter" efter Teslan är i verkligheten mer 20 minuter. Dessutom var det mycket kallare när han körde Teslan. Han glömde att navigera till Superchargern när han körde Teslan så den var inte förvärmd för laddning. Han glömde däremot inte att filma sin klocka lite extra mycket.joel80 skrev:Bruno skrev:Polestar 2: Härlig körkänsla – men räckvidden lämnar en del att önska
uppdaterat test: Polestar 2 – därför sänker vi nu betyget på Volvos elbil
"Efter att ha testat Polestar 2 i höstas fick vi möjlighet att se hur elbilen presterar vintertid. När temperaturen kryper nedåt påverkas räckvidden en hel del"
https://m3.idg.se/2.1022/1.714674/poles ... %3A31%3A39
Och samtidigt verkar laddhastigheten gått upp skapligt efter senaste mjukvaran.
Kris kom 330km med snittfart 98km/h. Och toppade med 151kW laddhastighet.
Mitt personliga "betyg" har snarare ökat och jag vill ha den mer än någonsin!
Håller faktiskt inte alls med. Tycker Björn är väldigt flamsig och klipper sina filmer väldigt dåligt. Kollade tex på ett av hans klipp med Mustangen, tror att han visade tre gånger hur den beter sig när man inte gör något åt handvarningen från autopiloten. Han skulle kunna klippa ner sina filmer till hälften utan att tappa information. Dessutom pratar han sämre engelska än Kris så det är jobbigare att se pga det också.ippii skrev:Den mannen är en blek kopia av TB och hans utförliga tester.
Smaken är som baken. Jag gillar att TB jämför äpplen med äpplen. Och har sina konsekventa förfarande.Anderzzon skrev:Håller faktiskt inte alls med. Tycker Björn är väldigt flamsig och klipper sina filmer väldigt dåligt. Kollade tex på ett av hans klipp med Mustangen, tror att han visade tre gånger hur den beter sig när man inte gör något åt handvarningen från autopiloten. Han skulle kunna klippa ner sina filmer till hälften utan att tappa information. Dessutom pratar han sämre engelska än Kris så det är jobbigare att se pga det också.ippii skrev:Den mannen är en blek kopia av TB och hans utförliga tester.
Ja exakt, sedan tycker jag som sagt inte att såna här räckviddstester säger så mycket när de kör så att de kan välja och vraka på laddare. I Sverige skulle jag tex vilja ha en databas av tider mellan Sthlm-Malmö och Sthlm-Gbg. Då ser man hur det funkar i verkliga livet och hur Tesla skiljer sig mot resten.ippii skrev:Smaken är som baken. Jag gillar att TB jämför äpplen med äpplen. Och har sina konsekventa förfarande.Anderzzon skrev:Håller faktiskt inte alls med. Tycker Björn är väldigt flamsig och klipper sina filmer väldigt dåligt. Kollade tex på ett av hans klipp med Mustangen, tror att han visade tre gånger hur den beter sig när man inte gör något åt handvarningen från autopiloten. Han skulle kunna klippa ner sina filmer till hälften utan att tappa information. Dessutom pratar han sämre engelska än Kris så det är jobbigare att se pga det också.ippii skrev:Den mannen är en blek kopia av TB och hans utförliga tester.
Kris pratar "vöri, vöri good english"
Stockholm-Göteborg längs E4 är väl typ den enda sträckan i Sverige där Ionity (5 laddställen) är bättre utbyggt än SuC (4 laddställen) än så länge iallafall.Anderzzon skrev:Ja exakt, sedan tycker jag som sagt inte att såna här räckviddstester säger så mycket när de kör så att de kan välja och vraka på laddare. I Sverige skulle jag tex vilja ha en databas av tider mellan Sthlm-Malmö och Sthlm-Gbg. Då ser man hur det funkar i verkliga livet och hur Tesla skiljer sig mot resten.
Välkommen norr om Sundsvall!dfa skrev:Stockholm-Göteborg längs E4 är väl typ den enda sträckan i Sverige där Ionity (5 laddställen) är bättre utbyggt än SuC (4 laddställen) än så länge iallafall.Anderzzon skrev:Ja exakt, sedan tycker jag som sagt inte att såna här räckviddstester säger så mycket när de kör så att de kan välja och vraka på laddare. I Sverige skulle jag tex vilja ha en databas av tider mellan Sthlm-Malmö och Sthlm-Gbg. Då ser man hur det funkar i verkliga livet och hur Tesla skiljer sig mot resten.
Finns det fler Ionity än SuC norr om sundsvall?Zalman3 skrev:Välkommen norr om Sundsvall!dfa skrev:Stockholm-Göteborg längs E4 är väl typ den enda sträckan i Sverige där Ionity (5 laddställen) är bättre utbyggt än SuC (4 laddställen) än så länge iallafall.Anderzzon skrev:Ja exakt, sedan tycker jag som sagt inte att såna här räckviddstester säger så mycket när de kör så att de kan välja och vraka på laddare. I Sverige skulle jag tex vilja ha en databas av tider mellan Sthlm-Malmö och Sthlm-Gbg. Då ser man hur det funkar i verkliga livet och hur Tesla skiljer sig mot resten.
0 IonityFredrik j skrev:Finns det fler Ionity än SuC norr om sundsvall?Zalman3 skrev:Välkommen norr om Sundsvall!dfa skrev:Stockholm-Göteborg längs E4 är väl typ den enda sträckan i Sverige där Ionity (5 laddställen) är bättre utbyggt än SuC (4 laddställen) än så länge iallafall.Anderzzon skrev:Ja exakt, sedan tycker jag som sagt inte att såna här räckviddstester säger så mycket när de kör så att de kan välja och vraka på laddare. I Sverige skulle jag tex vilja ha en databas av tider mellan Sthlm-Malmö och Sthlm-Gbg. Då ser man hur det funkar i verkliga livet och hur Tesla skiljer sig mot resten.
dfa skrev:Stockholm-Göteborg längs E4 är väl typ den enda sträckan i Sverige där Ionity (5 laddställen) är bättre utbyggt än SuC (4 laddställen) än så länge iallafall.Anderzzon skrev:Ja exakt, sedan tycker jag som sagt inte att såna här räckviddstester säger så mycket när de kör så att de kan välja och vraka på laddare. I Sverige skulle jag tex vilja ha en databas av tider mellan Sthlm-Malmö och Sthlm-Gbg. Då ser man hur det funkar i verkliga livet och hur Tesla skiljer sig mot resten.
Hur var det nu, passade de til performance? Du hade inga bilder av fälg på bil tolkar jag från ditt erbjudande?AGCF skrev:Vill bara påminna att jag har ett set The New Aero 19” fälgar till P2. Kan sälja för 9000 kr inkl moms om jag får fota bilen lite