MWall skrev:roffe_s skrev:Nect skrev:taliz skrev:Om dom skall lansera en PS2 med mindre batteri får man verkligen hoppas de jobbat på effektiviteten.
Nuvarande har ju inte direkt fantastisk räckvidd, den är ju snarare jämförbar med en SR+.
Tänk om Tesla kunna sälja sin drivlina till alla andra

. Känns som att det tyvärr kommer ta ett tag för övriga att få samma kompetens och kunskap gällande en effektiv drivlina. Mest som att alla andra stoppar in en elmotor och tror att saken är klar...
Njae, P2 är måhända inte den mest effektiva men det kostar sannolikt lite energi att ha en permanent fyrhjulsdrift med konstant kraftfördelningen. För vissa är det värt kostnaden, för andra inte. För mig som bor i vinterlandskap uppe i norr krävs inte lång betänketid på den frågan

Är ingen expert på PS2 men fyrhjulsdriften på min Model S är bättre än Quattro och xDrive iaf. Och sjukt mycket bättre än det som satt på min Volvo XC70 Classic. Haldex?
Vad är det PS2 har som är ännu bättre?
För övrigt handlar det antagligen inte om drivlinan. Det handlar om luftmotstånd i första hand och vikt i andra. Sen kommer drivlinans effektivitet. Där är Tesla antagligen bra men finns ju andra som också gör effektiva drivlinor. Kia och Hyundai t ex.
Nu är detta mina personliga erfarenheter, så ta dem för vad det är.
Men först och främst - förbränningsmotordrivna fordon spelar i en helt annan och lägre division då de lider av såväl turbolagg som fördröjning i växellåda. Tar jag vår V90 AWD så ska jag, om jag vill ha ut bakvagnen i sladd, först ge gas så att turbon spoolar upp och växellådan kickar ned innan framhjulen krafsar in i kurvan och bakhjulen får kraft. Det tar tid, kanske 1-2 s men det känns. Som en lååång tid.
Elbilarna jag provat är generellt bättre. Men tar vi den M3P jag provade förra vintern var den lite lätt där bak, den kom ut i sladd relativt snabbt och jag ville på att överkompensera med ratten då framhjulen började driva. Jag har inte provat men anar att det kan ge intressanta upplevelser i en oplogad och moddig omkörningsfil en snöig vinterdag. Den Model S 90P i Ludicrouce-mode (?) jag provade 2018 hade imponerande effekt men så pass bra sommardäck att jag aldrig vågade testa fyrhjulssladd. Ägaren hade nog inte heller varit imponerad...
Märk väl att detta inte är någon kritik mot Tesla, det är helt enkelt en konsekvens av att alla "Haldex-liknande" system jag känner till är beroende av en viss hastighetsskillnad mellan fram- och bakhjul som indata till sin omfördelning av kraften.
P2 å sin sida är klippstabil i sitt beteende och oerhört förutsägbar. Den håller greppet, sannolikt i kraft av sin höga vikt, länge (med dubbdäck) och sedan är den lite understyrd när gränsen passeras. Ökar man bara styrutslaget och går på lite gas kommer bakvagnen ut i en väl kontrollerad sladd som hämtas in med små rattrörelser, kanske hälften mot för vad jag är van vid. Jag har i alla fall aldrig kört en mer förtroendeingivande bil oavsett drivlina på halt underlag. I den moddiga omkörningsfilen vi pratade om känner jag lätt att den börjar "flyta ovanpå" när gränsen för greppet passeras men utan att kasta med bakvagnen eller understyra i tangentens riktning.
Och skulle "kostnaden" för detta beteende vara 0.3-0.5kWh/mil är det upp till var och en att värdera den. I min bok krävs ingen längre betänketid...
För övrigt tror jag Polestar kan ha en del att jobba med när det gäller sina algoritmer för värme, optimering av batterinyttjande och regenerering/farthållare. Ingen revolution, men måhända en evolution kanske? Facit får vi nog vänta på, 12-18 månader och ett antal OTA-uppdateringar är min personliga killgissning.
Mina 2p, hoppas det besvarar någon av Dina funderingar