Vet inte om det har med EQC att göra, Mercedes lämnar 0 rabatt så helt plötsligt är E-tron mer intressant.Legato skrev:Galet.Stevvee skrev:Har offert på E-tron med 160k rabatt. Iofs är 100 från Audi.Legato skrev:För bara ett år?Verdi skrev:Jag höll på att nappa på en sån. 4590:- i månaden utan första förhöjd avgift. Men det var helt utan extrautrustning.mati skrev:Det är billigt, men 1000 mil är inte mycket.
Jäkla skillnad på 8000:- i månaden som det som var skärmdumpat jämfört med 4600:- om man nu ska ha i bara ett år.
4600:- är verkligen bananas. Förstår inte vem som köper en bil om det finns leasing på de villkoren. Inte ens jag som tror på höga andrahandsvärden på alla "bättre" elbilar är så optimistisk.
Sen beror det iofs på hur mycket Audi är beredda att pruta på nypriset. Börjar bli van vid att man kan räkna utifrån nypriset, men om de börjar rabattera e-tron på samma sätt som fossilhärkena så blir såklart situationen en annan.
Får inte ihop ekvationen att det tycks vara helt ok efterfrågan med att de ändå rabatterar så hårt.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Men du har väl 60.000:- up front som jag förstår det? Eller kvittar de den summan mot miljöbonusen?Verdi skrev:Mitt problem med E-Tron 50 och det som gjorde att jag tackade nej till offerten var iaf att den inte riktigt passar oss. För kort räckvidd för längre resor och för klumpig som andrabil.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
900.000 för en etron 50?
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Enligt min säljare så vill (måste) Audi och hela VAG koncernen få ut så många elbilar som möjligt för att slippa betala böter. De lämnar ju inga rabatter alls på e-tron 55. Jag antar att de tjänar rätt bra ändå på 50-modellen och det är såklart ett sätt att hålla efterfrågan uppe. Men visst är det sjukt billigt.Legato skrev:Får inte ihop ekvationen att det tycks vara helt ok efterfrågan med att de ändå rabatterar så hårt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ah på tesla språk. Men du får en 50 Proline med advanced paketet för närmare 800.BrooklynS skrev:900.000 för en etron 50?
Ja, de där 60 tusen är bara för att simulera miljöbonusen.Legato skrev:Men du har väl 60.000:- up front som jag förstår det? Eller kvittar de den summan mot miljöbonusen?Verdi skrev:Mitt problem med E-Tron 50 och det som gjorde att jag tackade nej till offerten var iaf att den inte riktigt passar oss. För kort räckvidd för längre resor och för klumpig som andrabil.
mati skrev:Enligt min säljare så vill (måste) Audi och hela VAG koncernen få ut så många elbilar som möjligt för att slippa betala böter. De lämnar ju inga rabatter alls på e-tron 55. Jag antar att de tjänar rätt bra ändå på 50-modellen och det är såklart ett sätt att hålla efterfrågan uppe. Men visst är det sjukt billigt.Legato skrev:Får inte ihop ekvationen att det tycks vara helt ok efterfrågan med att de ändå rabatterar så hårt.
Tjänar pengar på bilarna tror jag inte man gör på någon av alla nya modeller (Jaguar, Audi, MB, Polestar osv). Räknar man in reduktion/eliminering av böter i ekvationen så kanske. Undrar dock om det inte är smartare att ha ett lägre listpris från början. Men de kanske hoppas att lura på några köpare bilar till fullpris trots allt

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Det var främst det jag menade, de tjänar på att slippa betala böter, och då är det klokare att vräka ut 50-modellen eftersom den böteskompenserar i princip lika mycket som 55:an. Detta året räknas elbilar dessutom dubbelt, och en fet tung SUV som e-tron kan kompensera för rätt många fossilbilar. Jag börjar misstänka att det inte är en slump eller tekniskt okunnande att e-tron är så tung som den är. Det är troligen högst avsiktligt och uträknat. Det finns ju en viktfaktor i bötesberäkningen. De tyngsta fossilbilarna är undantagna än så länge (!) medan en tung elbil är rena rama tvättmaskinen när det gäller greenwashing.Legato skrev:mati skrev:Enligt min säljare så vill (måste) Audi och hela VAG koncernen få ut så många elbilar som möjligt för att slippa betala böter. De lämnar ju inga rabatter alls på e-tron 55. Jag antar att de tjänar rätt bra ändå på 50-modellen och det är såklart ett sätt att hålla efterfrågan uppe. Men visst är det sjukt billigt.Legato skrev:Får inte ihop ekvationen att det tycks vara helt ok efterfrågan med att de ändå rabatterar så hårt.
Tjänar pengar på bilarna tror jag inte man gör på någon av alla nya modeller (Jaguar, Audi, MB, Polestar osv). Räknar man in reduktion/eliminering av böter i ekvationen så kanske. Undrar dock om det inte är smartare att ha ett lägre listpris från början. Men de kanske hoppas att lura på några köpare bilar till fullpris trots allt
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Ja riktigt smart faktiskt...mati skrev:Det var främst det jag menade, de tjänar på att slippa betala böter, och då är det klokare att vräka ut 50-modellen eftersom den böteskompenserar i princip lika mycket som 55:an. Detta året räknas elbilar dessutom dubbelt, och en fet tung SUV som e-tron kan kompensera för rätt många fossilbilar. Jag börjar misstänka att det inte är en slump eller tekniskt okunnande att e-tron är så tung som den är. Det är troligen högst avsiktligt och uträknat. Det finns ju en viktfaktor i bötesberäkningen. De tyngsta fossilbilarna är undantagna än så länge (!) medan en tung elbil är rena rama tvättmaskinen när det gäller greenwashing.Legato skrev:mati skrev:Enligt min säljare så vill (måste) Audi och hela VAG koncernen få ut så många elbilar som möjligt för att slippa betala böter. De lämnar ju inga rabatter alls på e-tron 55. Jag antar att de tjänar rätt bra ändå på 50-modellen och det är såklart ett sätt att hålla efterfrågan uppe. Men visst är det sjukt billigt.Legato skrev:Får inte ihop ekvationen att det tycks vara helt ok efterfrågan med att de ändå rabatterar så hårt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jodå, de lämnar rabatt på e-tron 55. De lämnar även rabatt på e-tron 55 Sportback trots att den är helt ny. Eller så gällde det bara e-tron S-line varianterna som jag är intresserad av.mati skrev:Enligt min säljare så vill (måste) Audi och hela VAG koncernen få ut så många elbilar som möjligt för att slippa betala böter. De lämnar ju inga rabatter alls på e-tron 55. Jag antar att de tjänar rätt bra ändå på 50-modellen och det är såklart ett sätt att hålla efterfrågan uppe. Men visst är det sjukt billigt.Legato skrev:Får inte ihop ekvationen att det tycks vara helt ok efterfrågan med att de ändå rabatterar så hårt.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Tesla Model S 100D -18 - Såld
Cyklar på Scott E-Silence 20
Tesla Model S 100D -18 - Såld
Cyklar på Scott E-Silence 20
Skulle vilja hävda att inget företag någonsin har betalat listpris för en förmånsbil. Bara undantagsfall som privatpersoner gör det heller. Utom tesla då. Får man ha med sig när man jämför priser.Legato skrev:mati skrev:Enligt min säljare så vill (måste) Audi och hela VAG koncernen få ut så många elbilar som möjligt för att slippa betala böter. De lämnar ju inga rabatter alls på e-tron 55. Jag antar att de tjänar rätt bra ändå på 50-modellen och det är såklart ett sätt att hålla efterfrågan uppe. Men visst är det sjukt billigt.Legato skrev:Får inte ihop ekvationen att det tycks vara helt ok efterfrågan med att de ändå rabatterar så hårt.
Är väl medveten om det, men tycker personligen det är skit. Prutande/förhandlande är ju bara en tidsödande ineffektivitet för båda parter. Tycker fasta priser (givetvis oavsett produkt/bransch) är överlägset, det gäller bara att man faktiskt är stenhårda med att aldrig ge rabatter. Tesla verkar ha lyckats bra med detta.Fredrik j skrev:Skulle vilja hävda att inget företag någonsin har betalat listpris för en förmånsbil. Bara undantagsfall som privatpersoner gör det heller. Utom tesla då. Får man ha med sig när man jämför priser.Legato skrev:mati skrev:Enligt min säljare så vill (måste) Audi och hela VAG koncernen få ut så många elbilar som möjligt för att slippa betala böter. De lämnar ju inga rabatter alls på e-tron 55. Jag antar att de tjänar rätt bra ändå på 50-modellen och det är såklart ett sätt att hålla efterfrågan uppe. Men visst är det sjukt billigt.Legato skrev:Får inte ihop ekvationen att det tycks vara helt ok efterfrågan med att de ändå rabatterar så hårt.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Förhandling är ju en affärsmodell som ju har använts ganska länge. Syftet är ju att arbeta fram ett marknadsvärde.
Jag hatar att pruta och jag gör det inte heller och därför har jag nog alltför många gånger betalat för mycket jämfört med vad andra har fått betala för samma vara.
I fallet med min e-tron har säljaren frivilligt gett mig en massa grejer utan att jag egentligen har bett om det. Lägre ränta, kompletta vinterhjul, gummimattor runtom, även i skuffen, osv. Det var en rätt så rejäl rabatt, om än indirekt, och detta trots att Audi vid den tiden hade gått ut med att det inte får lämnas några rabatter på e-tron.
I fallet med min e-tron har säljaren frivilligt gett mig en massa grejer utan att jag egentligen har bett om det. Lägre ränta, kompletta vinterhjul, gummimattor runtom, även i skuffen, osv. Det var en rätt så rejäl rabatt, om än indirekt, och detta trots att Audi vid den tiden hade gått ut med att det inte får lämnas några rabatter på e-tron.
Nej, syftet är att vinstmaximera för säljaren. Dvs i praktiken lura alla som kan luras... Att marknadsanpassa priser går alldeles utmärkt utan att ha en förhandling, det är bara att höja och sänka priserna löpande. Det viktiga (för mig) är att priserna är samma för alla och att alla parter slipper slösa tid på hustlande.Fredrik j skrev:Förhandling är ju en affärsmodell som ju har använts ganska länge. Syftet är ju att arbeta fram ett marknadsvärde.
Det är ju absolut inget som säger att fordonsbranschens nuvarande modell är den rätta. Det finns ju massor av branscher där priserna är fasta (både B2B och B2C).
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Jag håller med dig. Gillar inte heller att pruta. Beskriver bara verkligheten.Legato skrev:Nej, syftet är att vinstmaximera för säljaren. Dvs i praktiken lura alla som kan luras... Att marknadsanpassa priser går alldeles utmärkt utan att ha en förhandling, det är bara att höja och sänka priserna löpande. Det viktiga (för mig) är att priserna är samma för alla och att alla parter slipper slösa tid på hustlande.Fredrik j skrev:Förhandling är ju en affärsmodell som ju har använts ganska länge. Syftet är ju att arbeta fram ett marknadsvärde.
Det är ju absolut inget som säger att fordonsbranschens nuvarande modell är den rätta. Det finns ju massor av branscher där priserna är fasta (både B2B och B2C).
Förhandling kan naturligtvis pressa priset om det finns konkurrens.
Kollade förmånsvärde på en E-Tron 50 Proline och de har höjt det från 3993:- för 2019 till 4412:- för 2020. En oroväckande trend. Model 3 och Polestar 2 har ju också fått liknande höjningar för byggår 2020.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Jag tycker det är asbra när man kan pruta, vissa är dåliga på det så de betalar nära listpris vilket gör att prutmånen för mig blir större. Handlaren vill ju sälja fler bilar så kan de tjäna lite lite extra på mig så kommer de göra det om de redan täckt omkostnaderna från andra som inte prutat. Hade alla betalat samma genomsnittliga pris hade jag fått betala mer helt enkelt.Legato skrev:Nej, syftet är att vinstmaximera för säljaren. Dvs i praktiken lura alla som kan luras... Att marknadsanpassa priser går alldeles utmärkt utan att ha en förhandling, det är bara att höja och sänka priserna löpande. Det viktiga (för mig) är att priserna är samma för alla och att alla parter slipper slösa tid på hustlande.
Blir väll ännu en höjning 2021 väll?Verdi skrev:Kollade förmånsvärde på en E-Tron 50 Proline och de har höjt det från 3993:- för 2019 till 4412:- för 2020. En oroväckande trend. Model 3 och Polestar 2 har ju också fått liknande höjningar för byggår 2020.
Prutning blir ju värdelöst när säljarna ger en rabatt innan man hunnit föra en diskussion. Tyvärr rätt vanligt på varor som man har ständig rabatt/kampanj på. Jobbat i sängbranschen i flera år och där fick man dåligt samvete om man tog listpris för att man visste att nästa vecka så kommer det en kampanj.
Så skönt med Teslas fasta priser.
- metchristian
- Teslaägare
Ja det är ju svårt att ha fasta priser när priserna hela tiden ändras hela tiden. Jag försökte tom pruta hos tesla men de sa konsekvent nej. Så ja jag håller med om att det är bra för då är det lättare att konsekvent hålla samma pris.wector skrev:Prutning blir ju värdelöst när säljarna ger en rabatt innan man hunnit föra en diskussion. Tyvärr rätt vanligt på varor som man har ständig rabatt/kampanj på. Jobbat i sängbranschen i flera år och där fick man dåligt samvete om man tog listpris för att man visste att nästa vecka så kommer det en kampanj.
Ja det räcker att gå in genom dörren för att få 10%, resten är förhandling.
Blir det fasta priser i branschen så lär det inte bli på en nivå motsvarande 10%, så i slutändan så är det vi konsumenter som kommer förlora på det.
Blir det fasta priser i branschen så lär det inte bli på en nivå motsvarande 10%, så i slutändan så är det vi konsumenter som kommer förlora på det.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Audi e-tron
Nej så funkar inte logiken. Att ge rabatter och prutmån handlar om att få folk på kroken, och som Legato säger vinstmaximera. Man sätter ofta en tidsgräns så folk tänker "wow vilken rabatt jag fick, nu måste jag slå till". Att "täcka omkostnaderna" har inget med det att göra.OfarligTesla skrev:Jag tycker det är asbra när man kan pruta, vissa är dåliga på det så de betalar nära listpris vilket gör att prutmånen för mig blir större. Handlaren vill ju sälja fler bilar så kan de tjäna lite lite extra på mig så kommer de göra det om de redan täckt omkostnaderna från andra som inte prutat. Hade alla betalat samma genomsnittliga pris hade jag fått betala mer helt enkelt.Legato skrev:Nej, syftet är att vinstmaximera för säljaren. Dvs i praktiken lura alla som kan luras... Att marknadsanpassa priser går alldeles utmärkt utan att ha en förhandling, det är bara att höja och sänka priserna löpande. Det viktiga (för mig) är att priserna är samma för alla och att alla parter slipper slösa tid på hustlande.
Det har i många branscher, särskilt B2B, blivit helt extremt där rabatter på 70-80-90% är standard.
Fasta priser är bättre för konsumenter. Det blir transparent och gör det lättare att jämföra vilket gynnar konkurrens. Ökad konkurrens ger i sin tur lägre priser.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Internet har haft stor påverkan på bilpriserna. Minns ni hur vi fick göra innan för att köpa begagnad bil? Man fick spendera mycket tid vid telefon och ringa runt. Fynden kunde göras på begbilar som stod hos "fel" handlare. Ringa bilregistret för att få fax.
Idag kan man få hela sveriges utbud på en sida.
Idag kan man få hela sveriges utbud på en sida.