Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Stevvee

Re: Audi e-tron

Inlägg av Stevvee »

Legato skrev:
Stevvee skrev:
Legato skrev:
Verdi skrev:
mati skrev:
Det är billigt, men 1000 mil är inte mycket.
Jag höll på att nappa på en sån. 4590:- i månaden utan första förhöjd avgift. Men det var helt utan extrautrustning.
För bara ett år?

Jäkla skillnad på 8000:- i månaden som det som var skärmdumpat jämfört med 4600:- om man nu ska ha i bara ett år.

4600:- är verkligen bananas. Förstår inte vem som köper en bil om det finns leasing på de villkoren. Inte ens jag som tror på höga andrahandsvärden på alla "bättre" elbilar är så optimistisk.

Sen beror det iofs på hur mycket Audi är beredda att pruta på nypriset. Börjar bli van vid att man kan räkna utifrån nypriset, men om de börjar rabattera e-tron på samma sätt som fossilhärkena så blir såklart situationen en annan.
Har offert på E-tron med 160k rabatt. Iofs är 100 från Audi.
Galet.

Får inte ihop ekvationen att det tycks vara helt ok efterfrågan med att de ändå rabatterar så hårt.
Vet inte om det har med EQC att göra, Mercedes lämnar 0 rabatt så helt plötsligt är E-tron mer intressant.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Mitt problem med E-Tron 50 och det som gjorde att jag tackade nej till offerten var iaf att den inte riktigt passar oss. För kort räckvidd för längre resor och för klumpig som andrabil.
Men du har väl 60.000:- up front som jag förstår det? Eller kvittar de den summan mot miljöbonusen?
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

900.000 för en etron 50?

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Får inte ihop ekvationen att det tycks vara helt ok efterfrågan med att de ändå rabatterar så hårt.
Enligt min säljare så vill (måste) Audi och hela VAG koncernen få ut så många elbilar som möjligt för att slippa betala böter. De lämnar ju inga rabatter alls på e-tron 55. Jag antar att de tjänar rätt bra ändå på 50-modellen och det är såklart ett sätt att hålla efterfrågan uppe. Men visst är det sjukt billigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

BrooklynS skrev:
900.000 för en etron 50?

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Ah på tesla språk. Men du får en 50 Proline med advanced paketet för närmare 800.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Verdi skrev:
Mitt problem med E-Tron 50 och det som gjorde att jag tackade nej till offerten var iaf att den inte riktigt passar oss. För kort räckvidd för längre resor och för klumpig som andrabil.
Men du har väl 60.000:- up front som jag förstår det? Eller kvittar de den summan mot miljöbonusen?
Ja, de där 60 tusen är bara för att simulera miljöbonusen.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Legato skrev:
Enligt min säljare så vill (måste) Audi och hela VAG koncernen få ut så många elbilar som möjligt för att slippa betala böter. De lämnar ju inga rabatter alls på e-tron 55. Jag antar att de tjänar rätt bra ändå på 50-modellen och det är såklart ett sätt att hålla efterfrågan uppe. Men visst är det sjukt billigt.

Tjänar pengar på bilarna tror jag inte man gör på någon av alla nya modeller (Jaguar, Audi, MB, Polestar osv). Räknar man in reduktion/eliminering av böter i ekvationen så kanske. Undrar dock om det inte är smartare att ha ett lägre listpris från början. Men de kanske hoppas att lura på några köpare bilar till fullpris trots allt :o

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Legato skrev:
mati skrev:
Legato skrev:

Tjänar pengar på bilarna tror jag inte man gör på någon av alla nya modeller (Jaguar, Audi, MB, Polestar osv). Räknar man in reduktion/eliminering av böter i ekvationen så kanske. Undrar dock om det inte är smartare att ha ett lägre listpris från början. Men de kanske hoppas att lura på några köpare bilar till fullpris trots allt :o
Det var främst det jag menade, de tjänar på att slippa betala böter, och då är det klokare att vräka ut 50-modellen eftersom den böteskompenserar i princip lika mycket som 55:an. Detta året räknas elbilar dessutom dubbelt, och en fet tung SUV som e-tron kan kompensera för rätt många fossilbilar. Jag börjar misstänka att det inte är en slump eller tekniskt okunnande att e-tron är så tung som den är. Det är troligen högst avsiktligt och uträknat. Det finns ju en viktfaktor i bötesberäkningen. De tyngsta fossilbilarna är undantagna än så länge (!) medan en tung elbil är rena rama tvättmaskinen när det gäller greenwashing.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Legato skrev:
mati skrev:
Legato skrev:

Det var främst det jag menade, de tjänar på att slippa betala böter, och då är det klokare att vräka ut 50-modellen eftersom den böteskompenserar i princip lika mycket som 55:an. Detta året räknas elbilar dessutom dubbelt, och en fet tung SUV som e-tron kan kompensera för rätt många fossilbilar. Jag börjar misstänka att det inte är en slump eller tekniskt okunnande att e-tron är så tung som den är. Det är troligen högst avsiktligt och uträknat. Det finns ju en viktfaktor i bötesberäkningen. De tyngsta fossilbilarna är undantagna än så länge (!) medan en tung elbil är rena rama tvättmaskinen när det gäller greenwashing.
Ja riktigt smart faktiskt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare

Inlägg av fnystrom »

mati skrev:
Legato skrev:
Jodå, de lämnar rabatt på e-tron 55. De lämnar även rabatt på e-tron 55 Sportback trots att den är helt ny. Eller så gällde det bara e-tron S-line varianterna som jag är intresserad av.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Tesla Model S 100D -18 - Såld
Cyklar på Scott E-Silence 20
Verdi

Inlägg av Verdi »

Det här låter ju rätt bra. Kanske vore nåt ändå...
Screenshot_20200208-170133.jpg
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
mati skrev:
Legato skrev:

Skulle vilja hävda att inget företag någonsin har betalat listpris för en förmånsbil. Bara undantagsfall som privatpersoner gör det heller. Utom tesla då. Får man ha med sig när man jämför priser.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
Legato skrev:
mati skrev:
Legato skrev:

Skulle vilja hävda att inget företag någonsin har betalat listpris för en förmånsbil. Bara undantagsfall som privatpersoner gör det heller. Utom tesla då. Får man ha med sig när man jämför priser.
Är väl medveten om det, men tycker personligen det är skit. Prutande/förhandlande är ju bara en tidsödande ineffektivitet för båda parter. Tycker fasta priser (givetvis oavsett produkt/bransch) är överlägset, det gäller bara att man faktiskt är stenhårda med att aldrig ge rabatter. Tesla verkar ha lyckats bra med detta.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Förhandling är ju en affärsmodell som ju har använts ganska länge. Syftet är ju att arbeta fram ett marknadsvärde.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag hatar att pruta och jag gör det inte heller och därför har jag nog alltför många gånger betalat för mycket jämfört med vad andra har fått betala för samma vara.
I fallet med min e-tron har säljaren frivilligt gett mig en massa grejer utan att jag egentligen har bett om det. Lägre ränta, kompletta vinterhjul, gummimattor runtom, även i skuffen, osv. Det var en rätt så rejäl rabatt, om än indirekt, och detta trots att Audi vid den tiden hade gått ut med att det inte får lämnas några rabatter på e-tron.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
Förhandling är ju en affärsmodell som ju har använts ganska länge. Syftet är ju att arbeta fram ett marknadsvärde.
Nej, syftet är att vinstmaximera för säljaren. Dvs i praktiken lura alla som kan luras... Att marknadsanpassa priser går alldeles utmärkt utan att ha en förhandling, det är bara att höja och sänka priserna löpande. Det viktiga (för mig) är att priserna är samma för alla och att alla parter slipper slösa tid på hustlande.

Det är ju absolut inget som säger att fordonsbranschens nuvarande modell är den rätta. Det finns ju massor av branscher där priserna är fasta (både B2B och B2C).

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Nej, syftet är att vinstmaximera för säljaren. Dvs i praktiken lura alla som kan luras... Att marknadsanpassa priser går alldeles utmärkt utan att ha en förhandling, det är bara att höja och sänka priserna löpande. Det viktiga (för mig) är att priserna är samma för alla och att alla parter slipper slösa tid på hustlande.

Det är ju absolut inget som säger att fordonsbranschens nuvarande modell är den rätta. Det finns ju massor av branscher där priserna är fasta (både B2B och B2C).
Jag håller med dig. Gillar inte heller att pruta. Beskriver bara verkligheten.
Förhandling kan naturligtvis pressa priset om det finns konkurrens.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Kollade förmånsvärde på en E-Tron 50 Proline och de har höjt det från 3993:- för 2019 till 4412:- för 2020. En oroväckande trend. Model 3 och Polestar 2 har ju också fått liknande höjningar för byggår 2020.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:

Jag tycker det är asbra när man kan pruta, vissa är dåliga på det så de betalar nära listpris vilket gör att prutmånen för mig blir större. Handlaren vill ju sälja fler bilar så kan de tjäna lite lite extra på mig så kommer de göra det om de redan täckt omkostnaderna från andra som inte prutat. Hade alla betalat samma genomsnittliga pris hade jag fått betala mer helt enkelt.
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

Verdi skrev:
Kollade förmånsvärde på en E-Tron 50 Proline och de har höjt det från 3993:- för 2019 till 4412:- för 2020. En oroväckande trend. Model 3 och Polestar 2 har ju också fått liknande höjningar för byggår 2020.
Blir väll ännu en höjning 2021 väll?
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare

Inlägg av wector »

Prutning blir ju värdelöst när säljarna ger en rabatt innan man hunnit föra en diskussion. Tyvärr rätt vanligt på varor som man har ständig rabatt/kampanj på. Jobbat i sängbranschen i flera år och där fick man dåligt samvete om man tog listpris för att man visste att nästa vecka så kommer det en kampanj.
Så skönt med Teslas fasta priser.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

wector skrev:
Prutning blir ju värdelöst när säljarna ger en rabatt innan man hunnit föra en diskussion. Tyvärr rätt vanligt på varor som man har ständig rabatt/kampanj på. Jobbat i sängbranschen i flera år och där fick man dåligt samvete om man tog listpris för att man visste att nästa vecka så kommer det en kampanj.
Så skönt med Teslas fasta priser.
Ja det är ju svårt att ha fasta priser när priserna hela tiden ändras hela tiden. Jag försökte tom pruta hos tesla men de sa konsekvent nej. Så ja jag håller med om att det är bra för då är det lättare att konsekvent hålla samma pris.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Ja det räcker att gå in genom dörren för att få 10%, resten är förhandling.

Blir det fasta priser i branschen så lär det inte bli på en nivå motsvarande 10%, så i slutändan så är det vi konsumenter som kommer förlora på det.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
Legato skrev:

Jag tycker det är asbra när man kan pruta, vissa är dåliga på det så de betalar nära listpris vilket gör att prutmånen för mig blir större. Handlaren vill ju sälja fler bilar så kan de tjäna lite lite extra på mig så kommer de göra det om de redan täckt omkostnaderna från andra som inte prutat. Hade alla betalat samma genomsnittliga pris hade jag fått betala mer helt enkelt.
Nej så funkar inte logiken. Att ge rabatter och prutmån handlar om att få folk på kroken, och som Legato säger vinstmaximera. Man sätter ofta en tidsgräns så folk tänker "wow vilken rabatt jag fick, nu måste jag slå till". Att "täcka omkostnaderna" har inget med det att göra.
Det har i många branscher, särskilt B2B, blivit helt extremt där rabatter på 70-80-90% är standard.

Fasta priser är bättre för konsumenter. Det blir transparent och gör det lättare att jämföra vilket gynnar konkurrens. Ökad konkurrens ger i sin tur lägre priser.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Internet har haft stor påverkan på bilpriserna. Minns ni hur vi fick göra innan för att köpa begagnad bil? Man fick spendera mycket tid vid telefon och ringa runt. Fynden kunde göras på begbilar som stod hos "fel" handlare. Ringa bilregistret för att få fax.
Idag kan man få hela sveriges utbud på en sida.
Skriv svar