Sida 153 av 231

Re: VW I.D

Postat: 12 dec 2020 21:51
av martinot
iAkita skrev:
Att man personligen inte gillar en färg är inte i sig själv att tolka som att de som gillar den har dålig smak.
Jo, i vissa fall och färger så är det dålig smak! :D
iAkita skrev:
Jag tycker Model 3 är snygg från sidan och snett bakifrån, men en av de fulaste bilarna jag vet framifrån.
Håller med dig. Tycker inte heller att fronten är snygg på M3. Något som Tesla kunde designat mycket bättre!

Re: VW I.D

Postat: 12 dec 2020 21:52
av mati
Jag skaffade ingen ID3 just på grund av alla konstigheter med mjukvaran och budget-känslan. Men som elbil tror jag den är riktigt bra.

Re: VW I.D

Postat: 12 dec 2020 21:58
av Mickep
med 130 kW i sommar kommer den i samma läge som gamla model s.
Tycker den är ganska snygg. om det är någon bil som har en viss chans att släppas in på suc nätverket så ä'r det den. (elon har ju provat den)

Re: VW I.D

Postat: 12 dec 2020 22:02
av martinot
mati skrev:
Jag skaffade ingen ID3 just på grund av alla konstigheter med mjukvaran och budget-känslan. Men som elbil tror jag den är riktigt bra.
Hjälper min pappa att leta elbil, och rekommenderar att vänta lite. Om VW får ordning på ID3 om något halvår eller år, så tror jag att den kan bli ett mycket bra och starkt alternativ.

Men i dagens tillstånd med alla problem och ofärdigheter så känns den som ett allt för osäkert val. Skall dock som sagt ge de chansen att få ordningen på det (grunderna i chassi och i eldrivlinan verkar de ju designat väl).

Synd bara, som du påpekar, att den tappat i inredningskvalitet jämfört med både e-Golf och vanliga ICE-Golf (en bil som jag alltid gillat, och ofta hyrt på semester när vi bara varit två och det räckt med en småbil). Skulle vara kul om VW kunde göra en interiör-lift på ID3. Kunde nog bli en riktigt bra liten elbil då!

Re: VW I.D

Postat: 12 dec 2020 22:12
av taliz
Tyckte det var lite buss-känsla i ID3, en liten del av det pga vindrutetorkarna. :lol:
Tycker den är rätt ful fram. ID4 ser mkt mkt bättre ut.

Re: VW I.D

Postat: 12 dec 2020 22:26
av NiklasTesla
Smaksak somsagt. Tycker Tesla Model 3 är grymt snygg framifrån och ID 3 ser bedrövlig ut i jämförelse. Sedan största plus för Model 3 kontra ID 3 om vi skippar det subjektiva med design.

1. Tillgång till Teslas Superchargers vilket medför smidig, snabb och billig resa genom europa.
2. Bättre prestanda/acceleration
3. Teslas garanti påverkas inte av service samt servicepunkter är få på Model 3 vilket gör att service nästan är gratis vilket gör milkostnaden grymt bra här också.

Tesla Model 3 är helt enkelt ett mycket bättre köp i min värld och billigare per mil totalt alla kostnader (även om inköp är dyrare).[/quote]

Som svar på 1: Här är ett screenshot från den utmärkta siten chargefinder.com, filtrerat på att bara visa laddare med 100 kW effekt eller mer. De röda pinsen är Superchargers, och de lila övriga laddare med effekt på 100 kW eller högre. Tillgången till SuC håller på att bli ett icke-argument för Tesla.

ID-bilarna ska servas varannat år, oberoende av körsträcka, så det ser jag inte heller som en stor nackdel. Jag tror att pris, design och vad man rent allmänt föredrar för egenskaper hos en bil (inklusive prestanda) är vad som kommer avgöra vilken elbil folk väljer framöver, precis som det är med fossilbilar. Det är väldigt glädjande att vi iallafall börjar närma oss ett så pass stort utbud av vettiga elbilar så det finns lite att välja bland, oavsett vad man ska ha bilen till eller vilka egenskaper man prioriterar hos en bil.
Screenshot_2020-12-12 ChargeFinder - Charging stations for electric cars (EV)(1).png
[/quote]

Vad är kostnad per kwh för att ladda utan abonnemang, hur många laddare finns på varje laddställe, kan du i bilen se allt detta samt hur många laddplatser är lediga per laddställe? Nej Teslas nätverk och användarvänlighet är fortfarande grymt mycket bättre.

Är dock glad att det kommer fler elfordon så dom som är 100% märkestrogna till VW oavsett vad kan köpa elfordon från VW.

Re: VW I.D

Postat: 12 dec 2020 22:39
av iAkita
martinot skrev:
iAkita skrev:
Att man personligen inte gillar en färg är inte i sig själv att tolka som att de som gillar den har dålig smak.
Jo, i vissa fall och färger så är det dålig smak! :D
Som i det här fallet? I så fall håller jag med dig. (Det är en moddad Model 3 om inte det framgår.)
Moddad model 3.jpg

Re: VW I.D

Postat: 12 dec 2020 22:44
av martinot
iAkita skrev:
martinot skrev:
iAkita skrev:
Att man personligen inte gillar en färg är inte i sig själv att tolka som att de som gillar den har dålig smak.
Jo, i vissa fall och färger så är det dålig smak! :D
Som i det här fallet? I så fall håller jag med dig. (Det är en moddad Model 3 om inte det framgår.)
Moddad model 3.jpg
Japp, välkommen till senapsklubben med den M3:an säger jag! :lol:

Re: VW I.D

Postat: 13 dec 2020 00:25
av Fredrik j
Petertd5 skrev:
Får Tesla ut en M2 på marknaden så är det game over för resten av tillverkarna.
Minns den här 7år gamla artikeln:

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... dra-bilar/

Re: VW I.D

Postat: 13 dec 2020 00:30
av NiklasTesla
Fredrik j skrev:
Petertd5 skrev:
Får Tesla ut en M2 på marknaden så är det game over för resten av tillverkarna.
Minns den här 7år gamla artikeln:

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... dra-bilar/
Håller med!

Re: VW I.D

Postat: 13 dec 2020 01:14
av Xmag
Fredrik j skrev:
Petertd5 skrev:
Får Tesla ut en M2 på marknaden så är det game over för resten av tillverkarna.
Minns den här 7år gamla artikeln:

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... dra-bilar/
Vilken kul läsning. Tänk vad otroligt mycket som hänt de 7 senaste åren, med räckvidd, laddstolpar mm.

Re: VW I.D

Postat: 13 dec 2020 07:39
av mati
martinot skrev:
Men i dagens tillstånd med alla problem och ofärdigheter så känns den som ett allt för osäkert val. Skall dock som sagt ge de chansen att få ordningen på det (grunderna i chassi och i eldrivlinan verkar de ju designat väl).

Synd bara, som du påpekar, att den tappat i inredningskvalitet jämfört med både e-Golf och vanliga ICE-Golf (en bil som jag alltid gillat, och ofta hyrt på semester när vi bara varit två och det räckt med en småbil). Skulle vara kul om VW kunde göra en interiör-lift på ID3. Kunde nog bli en riktigt bra liten elbil då!
Det som fick mig att släppa köpetankarna kring ID3:an var en säljare som faktiskt rekommenderade mig att behålla e-Golfen, något som jag berättade tidigare här i tråden. Han var helt övertygad om att jag inte kommer bli glad med en ID3 eftersom e-Golfen redan täcker alla våra behov, samtidigt som en Golf är en mycket bättre bil, så som han uttryckte sig. Alla andra säljare var bara orimligt lyriska kring ID3 och de viftade bara bort alla farhågor jag hade angående mjukvaran och den allmänt budgetmässiga känslan med bilen.
Och detta blev också en tankeställare angående iD4. Det var visserligen tänkt att den skulle ersätta min e-tron, dvs en bil som kostade dubbelt så mycket. Och när det handlar om så stor skillnad i priset kan man kan gärna acceptera en sämre bil. Men jag avvaktar ändå med det. Det kanske kommer bättre och ännu billigare alternativ.

Re: VW I.D

Postat: 13 dec 2020 07:54
av Zalman3
mati skrev:
martinot skrev:
Men i dagens tillstånd med alla problem och ofärdigheter så känns den som ett allt för osäkert val. Skall dock som sagt ge de chansen att få ordningen på det (grunderna i chassi och i eldrivlinan verkar de ju designat väl).

Synd bara, som du påpekar, att den tappat i inredningskvalitet jämfört med både e-Golf och vanliga ICE-Golf (en bil som jag alltid gillat, och ofta hyrt på semester när vi bara varit två och det räckt med en småbil). Skulle vara kul om VW kunde göra en interiör-lift på ID3. Kunde nog bli en riktigt bra liten elbil då!
Det som fick mig att släppa köpetankarna kring ID3:an var en säljare som faktiskt rekommenderade mig att behålla e-Golfen, något som jag berättade tidigare här i tråden. Han var helt övertygad om att jag inte kommer bli glad med en ID3 eftersom e-Golfen redan täcker alla våra behov, samtidigt som en Golf är en mycket bättre bil, så som han uttryckte sig. Alla andra säljare var bara orimligt lyriska kring ID3 och de viftade bara bort alla farhågor jag hade angående mjukvaran och den allmänt budgetmässiga känslan med bilen.
Och detta blev också en tankeställare angående iD4. Det var visserligen tänkt att den skulle ersätta min e-tron, dvs en bil som kostade dubbelt så mycket. Och när det handlar om så stor skillnad i priset kan man kan gärna acceptera en sämre bil. Men jag avvaktar ändå med det. Det kanske kommer bättre och ännu billigare alternativ.
Kan du tänka dig en Ioniq 5?

Re: VW I.D

Postat: 13 dec 2020 13:17
av Anonymous FTW
Tycker nya MEB mjukvaran ser klart lovande ut:

https://www.youtube.com/watch?v=2sav2xF ... tu.be&t=68

5000 utvecklare har jobbat hårt.

Re: VW I.D

Postat: 13 dec 2020 13:36
av Toja
Vilket uselt gränssnitt, men det alla gamla biltillverkare alltid haft

Re: VW I.D

Postat: 13 dec 2020 14:21
av Yeahman82
Använder ni oftast det inbyggda navigationssystemet i era bilar eller använder ni det via Android Auto eller Apple CarPlay? Tänker att det inbyggda systemet inte blir lika viktigt om man hela tiden går via telefongränssnittet?

Själv är det här med navigation nytt för mig då jag alltid har haft äldre bilar, men nu har jag beställt en ny bil (ID.4) för första gången.

Re: VW I.D

Postat: 13 dec 2020 14:31
av Maw
Yeahman82 skrev:
Använder ni oftast det inbyggda navigationssystemet i era bilar eller använder ni det via Android Auto eller Apple CarPlay? Tänker att det inbyggda systemet inte blir lika viktigt om man hela tiden går via telefongränssnittet?

Själv är det här med navigation nytt för mig då jag alltid har haft äldre bilar, men nu har jag beställt en ny bil (ID.4) för första gången.
På min Kodiaq använder jag oftast den inbyggda navigeringen. Dels tycker jag den är bra dels är det lite meckigt att koppla in telefonen med sladd till bilen, minsta glapp i kontakten så tappar den kopllingen. Men Id4 har väl trådlös carplay och android auto och då blir det enklare. Jag går också och väntar på en id4 :)

Re: VW I.D

Postat: 13 dec 2020 14:51
av mati
Zalman3 skrev:
Kan du tänka dig en Ioniq 5?
Det vet jag ju inte. Jag har inte sett någon Ioniq 5 och jag kan ingenting om den bilen. Men om den inte kostar skjortan och om den får en dragvikt som ligger runt åtminstone 1200kg, varför inte? Det är klart jag kan tänka mig det.

Re: VW I.D

Postat: 13 dec 2020 14:58
av taliz
Gränssnittet i eGolf är betydligt mer stabilt och rappare än i ID3 vad jag märkt.
Nu fanns inte Carplay när jag testade ID3, men det är också stabilt i eGolf.


I Zoe var såväl vanliga infotainment som Carplay väldigt buggigt och ostabilt, mycket frustrerande.
Jag trodde ju att Carplay skulle vara oberoende av infotainment, men icke.
Dvs risken är väl att Carplay också blir buggigt och ostabilt i ID3/4.

Re: VW I.D

Postat: 13 dec 2020 15:00
av martinot
Yeahman82 skrev:
Använder ni oftast det inbyggda navigationssystemet i era bilar eller använder ni det via Android Auto eller Apple CarPlay? Tänker att det inbyggda systemet inte blir lika viktigt om man hela tiden går via telefongränssnittet?
Om navigationssystemet fungerar och har bra användargränssnitt så föredrar jag det framför telefon/carplay, då det blir snabbare och mindre laggfritt. Även bättre på en elbil då den inbyggda navigationen kan rutta till rätt elbilsladdstopp på vägen, och inför laddstopp förvärma batteripacket, etc. Den typen av tät integration med bilens elektronik och batterier får man aldrig via vanliga kartappar på telefoner.

Problemet? Varenda bil jag har ägt och hyrt har så dåligt användargränssnitt att det är enbart är Teslas som är användbart i praktiken. Vi har (för att vara ICE) en hyfsat dyr och välutrustad Mercedes, men trots relativt stor och fin skärm (för att vara en icke-Tesla), så är navigation totalt helt dj-vla omöjlig att använda i praktiken. Har försökt flera gånger och flera generationers Mercedes (detta är vår tredje), men gett upp. Helt värdelöst långsamt, svårt och krångligt.

Så bilens inbyggda alla dagar i veckan, men de enda som jag lyckats använda vettigt är Teslas. Men där är å andra sidan både användargränssnitt och integration med billen, och deras laddnätverk, helt underbart. På en nivå som jag aldrig någonsin sett någon annan bilfabrikant komma upp till.

Re: VW I.D

Postat: 13 dec 2020 15:04
av Mickep
Ser ut att fungera bra (mjukvara 2.0 i id4)


Re: VW I.D

Postat: 13 dec 2020 15:09
av taliz
Mickep skrev:
Ser ut att fungera bra (mjukvara 2.0 i id4)

"Ser ut" att fungera bra i Zoe också. Men i praktiken så kraschar det eller hänger var och varannan dag.
Förövrigt har Zoe OTA uppdatering av infotainment, men den navigerade ändå mig till Netonnet i ett industriområde i Helsingborg, när jag matade in Ikea...

Re: VW I.D

Postat: 13 dec 2020 15:11
av martinot
mati skrev:
martinot skrev:
Men i dagens tillstånd med alla problem och ofärdigheter så känns den som ett allt för osäkert val. Skall dock som sagt ge de chansen att få ordningen på det (grunderna i chassi och i eldrivlinan verkar de ju designat väl).

Synd bara, som du påpekar, att den tappat i inredningskvalitet jämfört med både e-Golf och vanliga ICE-Golf (en bil som jag alltid gillat, och ofta hyrt på semester när vi bara varit två och det räckt med en småbil). Skulle vara kul om VW kunde göra en interiör-lift på ID3. Kunde nog bli en riktigt bra liten elbil då!
Det som fick mig att släppa köpetankarna kring ID3:an var en säljare som faktiskt rekommenderade mig att behålla e-Golfen, något som jag berättade tidigare här i tråden. Han var helt övertygad om att jag inte kommer bli glad med en ID3 eftersom e-Golfen redan täcker alla våra behov, samtidigt som en Golf är en mycket bättre bil, så som han uttryckte sig. Alla andra säljare var bara orimligt lyriska kring ID3 och de viftade bara bort alla farhågor jag hade angående mjukvaran och den allmänt budgetmässiga känslan med bilen.
Och detta blev också en tankeställare angående iD4. Det var visserligen tänkt att den skulle ersätta min e-tron, dvs en bil som kostade dubbelt så mycket. Och när det handlar om så stor skillnad i priset kan man kan gärna acceptera en sämre bil. Men jag avvaktar ändå med det. Det kanske kommer bättre och ännu billigare alternativ.
ID3 och ID4 tror jag kan ha potential att bli riktigt bra elbilar med tiden, men har du möjligt att avvakta och köra på din e-tron ett tag till, så tror jag att det kan vara smart att avvakta hur framtida ID4 utvecklas.

Re: VW I.D

Postat: 13 dec 2020 15:45
av Yeahman82
Tack för svaren!

Läste nu att "augmented reality" på head up displayen inte funkar med navigationen i Google Maps. Då lär det nog bli den inbyggda navigationen för min del i alla fall. Hoppas de hinner fixa den innan leverans (det ser ju hoppfullt ut redan nu).

Re: VW I.D

Postat: 13 dec 2020 15:59
av martinot
Mickep skrev:
Ser ut att fungera bra (mjukvara 2.0 i id4)

Har inte möjlighet att kika på den just nu. Hur fungerar integration med laddnätverk och automatiskt planderade laddstopp, indikation av lediga laddstolpar, förvärmning av batterierna inför laddstopp, etc?

Väl fungerande och integrerad navigation är mycket viktigare på en elbil än för vanliga ICE-bilar.

Hoppas att VW fått, eller får, ordning på detta!

Viktigt för att det skall bli lätt att leva i praktiken med elbil, om man någon gång tänkt att använda den till något annat än enbart pendling hem/jobb.