Sida 152 av 246
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jan 2021 09:57
av mati
Lophornis skrev:Vart kommer nästa station byggas i Sverige efter att Gävle är online?
Kommer de fortsätta norr ut eller kommer de bygga söder ut. De kanske är klara i Sverige?
Det fattas nånting mellan Mariestad och Varberg. Vårgårda eller Alingsås skulle jag gissa återstår. Sen hade jag ju gärna sett nånting norr om Karlstad, men det är troligen inte aktuellt.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jan 2021 09:59
av martinot
LarsL skrev:martinot skrev:
Om det är en standard, hur kan den då vara "förhandlingsbar"?
Låter som en klar motsägelse.
En standard är ju något som förhandlats fram mellan de inblandade parterna.
?
Talar du dåtid eller nutid?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jan 2021 10:03
av martinot
MWall skrev:Svenssons skrev:MWall skrev:
Och det är förstås enkelt att spontanladda på "enBW, Allego etc"? Eller måste man ha bilen full med taggar, kort och mobilen full med appar? Hur många laddare per site bygger dem? Ionity finns över hela centrala och västra Europa och det är en stor fördel.
Slipper man tag, kort eller app med Ionity menar du?
Nej, men det räcker med en.
Det räcker väl med en hos alla tillverkare?
Är väl knappast något unikt.
Det ända som är unikt är SuC där man inte behöver någon.
En tag eller app är en tag eller app för mycket IMO.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jan 2021 10:06
av martinot
iAkita skrev:Jag har svårt att förstå kritiken. Var i Västeuropa kan man inte köra om man enbart utnyttjar Ionity?
Sverige och Norge tex.
Inonity täcker inte mer än halva de länderna.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jan 2021 11:47
av macky
martinot skrev:iAkita skrev:Jag har svårt att förstå kritiken. Var i Västeuropa kan man inte köra om man enbart utnyttjar Ionity?
Sverige och Norge tex.
Inonity täcker inte mer än halva de länderna.
Ytmässigt nej, men demografiskt till största del. Visst är det så att bor man långt upp i norr eller åker dit väldigt mycket så är det bristfälligt. Har man inte de behoven så är det helt lugnt täckningsmässigt. För min del saknar jag lite i inlandet dalarna/härjedalen (1 gång per år). Får väl åka till Åre istället

.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jan 2021 11:52
av MWall
martinot skrev:MWall skrev:Svenssons skrev:MWall skrev:
Och det är förstås enkelt att spontanladda på "enBW, Allego etc"? Eller måste man ha bilen full med taggar, kort och mobilen full med appar? Hur många laddare per site bygger dem? Ionity finns över hela centrala och västra Europa och det är en stor fördel.
Slipper man tag, kort eller app med Ionity menar du?
Nej, men det räcker med en.
Det räcker väl med en hos alla tillverkare?
Är väl knappast något unikt.
Det ända som är unikt är SuC där man inte behöver någon.
En tag eller app är en tag eller app för mycket IMO.
Namnge ett nätverk som har större täckning än Ionity då... Framförallt i Sverige där vi bor.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jan 2021 11:55
av fth
macky skrev:Ytmässigt nej, men demografiskt till största del.
Det ser ju onekligen ut som att Ionity har planerat sin utbyggnad just efter demografi/befolkningstäthet, detta tror jag är helt fel strategi.
Det är ju för det första där folk bor som snabbladdare
inte behövs, där laddar man ju AC hemma, på jobbet, på laddgator etc.
För det andra så skrämmer man ju omedelbart bort en ansenlig andel av potentiella elbilsköpare när dom inser att man helt enkelt inte kan åka vart man vill om man köper elbil.
Även här tycker jag Tesla gör helt rätt, satsa på yttäckning i första hand, baserat på hur man faktisk vill kunna använda sin elbil på långresor.
/fth
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jan 2021 11:57
av nek0
martinot skrev:iAkita skrev:Jag har svårt att förstå kritiken. Var i Västeuropa kan man inte köra om man enbart utnyttjar Ionity?
Sverige och Norge tex.
Inonity täcker inte mer än halva de länderna.
2018 kunde man inte åka Piteå - Kiruna -Piteå på samma dag med någon elbil.
Hur lång tid behövde Tesla för att komma med några SuC till norra Sverige?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jan 2021 11:59
av MWall
fth skrev:macky skrev:Ytmässigt nej, men demografiskt till största del.
Det ser ju onekligen ut som att Ionity har planerat sin utbyggnad just efter demografi/befolkningstäthet, detta tror jag är helt fel strategi.
/fth
Vet inte om du var med för några år sen när SuC-nätverket växte fram men Tesla gjorde precis samma prioritering som Ionity nu gör. Man börjar där flest kör och sen utvidgar man norrut. Nu verkar det som att Ionity bygger ut längs Norrlandskusten. Därefter kommer inlandet. Exakt samma ordning som Tesla.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jan 2021 12:08
av macky
fth skrev:macky skrev:Ytmässigt nej, men demografiskt till största del.
Det ser ju onekligen ut som att Ionity har planerat sin utbyggnad just efter demografi/befolkningstäthet, detta tror jag är helt fel strategi.
Det är ju för det första där folk bor som snabbladdare
inte behövs, där laddar man ju AC hemma, på jobbet, på laddgator etc.
För det andra så skrämmer man ju omedelbart bort en ansenlig andel av potentiella elbilsköpare när dom inser att man helt enkelt inte kan åka vart man vill om man köper elbil.
Även här tycker jag Tesla gör helt rätt, satsa på yttäckning i första hand, baserat på hur man faktisk vill kunna använda sin elbil på långresor.
/fth
Sanning med modifikation. Om vi ser tre stora demografiska områden i Sverige. Sthlm/mälardalen, Göteborg/västsverige och Skåne/sydsverige så finns det allra största laddbehovet garanterar vid resor mellan dessa regioner. Addera sedan Oslo och Köpenhamn så förstår du säkert att behovet finns av snabbladdare där folk finns. Södra Sverige är fortfarande glesbefolkat och till ytan ändå stort. Det är inte Singapore vi pratar om.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jan 2021 12:09
av mikebike
MWall skrev:martinot skrev:MWall skrev:Svenssons skrev:MWall skrev:
Och det är förstås enkelt att spontanladda på "enBW, Allego etc"? Eller måste man ha bilen full med taggar, kort och mobilen full med appar? Hur många laddare per site bygger dem? Ionity finns över hela centrala och västra Europa och det är en stor fördel.
Slipper man tag, kort eller app med Ionity menar du?
Nej, men det räcker med en.
Det räcker väl med en hos alla tillverkare?
Är väl knappast något unikt.
Det ända som är unikt är SuC där man inte behöver någon.
En tag eller app är en tag eller app för mycket IMO.
Namnge ett nätverk som har större täckning än Ionity då... Framförallt i Sverige där vi bor.
Hur många Ionity laddare med minst 150 kW finns det norr om Uppsala, och var är de placerade?
Jag inte se hur man sorterar på effekt.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jan 2021 12:14
av iAkita
martinot skrev:iAkita skrev:Jag har svårt att förstå kritiken. Var i Västeuropa kan man inte köra om man enbart utnyttjar Ionity?
Sverige och Norge tex.
Inonity täcker inte mer än halva de länderna.
Prescis som jag skrev alltså, vilket framgått om du bemödat dig att citera hela stycket istället för en lösryckt mening.
iAkita skrev:Jag har svårt att förstå kritiken. Var i Västeuropa kan man inte köra om man enbart utnyttjar Ionity? Västra Spanien och Portugal har dålig täckning just nu, men där är ett antal laddare under konstruktion. Och så norra Sverige förstås.
Så du anser alltså att Ionity är ett misslyckande och att "de känns körda" som du skrev, för att de i nuläget inte täcker in den nordligaste och mest glesbefolkade utposten av Europa? Jag är säker på att de hundratusentals Europeer som köpte elbil 2020 och har tillgång till Ionity håller med om din analys

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jan 2021 12:17
av macky
mikebike skrev:MWall skrev:
Hur många Ionity laddare med minst 150 kW finns det norr om Uppsala, och var är de placerade?
Jag inte se hur man sorterar på effekt.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jan 2021 12:27
av BrooklynS
iAkita skrev:martinot skrev:iAkita skrev:Jag har svårt att förstå kritiken. Var i Västeuropa kan man inte köra om man enbart utnyttjar Ionity?
Sverige och Norge tex.
Inonity täcker inte mer än halva de länderna.
Prescis som jag skrev alltså, vilket framgått om du bemödat dig att citera hela stycket istället för en lösryckt mening.
iAkita skrev:Jag har svårt att förstå kritiken. Var i Västeuropa kan man inte köra om man enbart utnyttjar Ionity? Västra Spanien och Portugal har dålig täckning just nu, men där är ett antal laddare under konstruktion. Och så norra Sverige förstås.
Så du anser alltså att Ionity är ett misslyckande och att "de känns körda" som du skrev, för att de i nuläget inte täcker in den nordligaste och mest glesbefolkade utposten av Europa? Jag är säker på att de hundratusentals Europeer som köpte elbil 2020 och har tillgång till Ionity håller med om din analys

Den stora skillnaden är att Tesla anpassar antalet laddare vid varje plats till trafikINTENSITETEN. Gles trafik 2 laddare, tät trafik 24 laddare. Avståndet mellan laddarna anpassas sedan till räckvidden på bilarna.
Ett ”laddnätverk” är ju inget nätverk om det inte knyter ihop ändarna så att säga. Kan du inte resa dit du vill är inte nätverket något nätverk utan bara några fristående laddare.
Om du har ett internetnätverk som bara når webadresser belägna i en radie på 300km runt din bostad, är det internet då? Naturligtvis inte, själva grundidén är ju att ALLA är ihopknutna.
Att Ionity bygger främst i de tätbefolkade regionerna har många skäl. Dels för att det är där elbilarna finns idag, det är där deras ägare vill kunna visa på ”täckningsgrad” och det är där en station med futtiga två laddare ger en mental bild till presumtiva kunder att det finns laddnöjligheter. Allt till lägsta möjliga kostnad, då detta är ett bolag som måste visa vinst hela tiden. Långsiktiga investeringar blir därför omöjliga och därför tror jag att det kommer att dröja väldigt många år innan ionity kommer att erbjuda möjligheter att resa i hela Sverige.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jan 2021 12:33
av MWall
mikebike skrev:MWall skrev:
Namnge ett nätverk som har större täckning än Ionity då... Framförallt i Sverige där vi bor.
Hur många Ionity laddare med minst 150 kW finns det norr om Uppsala, och var är de placerade?
Jag inte se hur man sorterar på effekt.
Goddag yxskaft?
Vet inte var jag skrev det men Ionity börjar såklart bygga där det är mycket trafik och hög efterfrågan. Det gjorde Tesla också. Täckningen av Norrland kom ganska sent.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jan 2021 12:34
av mikebike
macky skrev:mikebike skrev:MWall skrev:
Hur många Ionity laddare med minst 150 kW finns det norr om Uppsala, och var är de placerade?
Jag inte se hur man sorterar på effekt.
Är det de som är på minst 150 kW?
Tre stycken norr om Uppsala ser det ut som...
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jan 2021 12:35
av mikebike
MWall skrev:mikebike skrev:MWall skrev:
Namnge ett nätverk som har större täckning än Ionity då... Framförallt i Sverige där vi bor.
Hur många Ionity laddare med minst 150 kW finns det norr om Uppsala, och var är de placerade?
Jag inte se hur man sorterar på effekt.
Goddag yxskaft?
Vet inte var jag skrev det men Ionity börjar såklart bygga där det är mycket trafik och hög efterfrågan. Det gjorde Tesla också. Täckningen av Norrland kom ganska sent.
Goddag själv.
Det var en fråga eftersom jag ofta reser i Norrland.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jan 2021 12:39
av iAkita
mikebike skrev:macky skrev:mikebike skrev:MWall skrev:
Hur många Ionity laddare med minst 150 kW finns det norr om Uppsala, och var är de placerade?
Jag inte se hur man sorterar på effekt.
Är det de som är på minst 150 kW?
Tre stycken norr om Uppsala ser det ut som...
Alla Ionity-laddare har 350 kW effekt.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jan 2021 12:49
av iAkita
BrooklynS skrev:iAkita skrev:martinot skrev:iAkita skrev:Jag har svårt att förstå kritiken. Var i Västeuropa kan man inte köra om man enbart utnyttjar Ionity?
Sverige och Norge tex.
Inonity täcker inte mer än halva de länderna.
Prescis som jag skrev alltså, vilket framgått om du bemödat dig att citera hela stycket istället för en lösryckt mening.
iAkita skrev:Jag har svårt att förstå kritiken. Var i Västeuropa kan man inte köra om man enbart utnyttjar Ionity? Västra Spanien och Portugal har dålig täckning just nu, men där är ett antal laddare under konstruktion. Och så norra Sverige förstås.
Så du anser alltså att Ionity är ett misslyckande och att "de känns körda" som du skrev, för att de i nuläget inte täcker in den nordligaste och mest glesbefolkade utposten av Europa? Jag är säker på att de hundratusentals Europeer som köpte elbil 2020 och har tillgång till Ionity håller med om din analys

Den stora skillnaden är att Tesla anpassar antalet laddare vid varje plats till trafikINTENSITETEN. Gles trafik 2 laddare, tät trafik 24 laddare. Avståndet mellan laddarna anpassas sedan till räckvidden på bilarna.
Ett ”laddnätverk” är ju inget nätverk om det inte knyter ihop ändarna så att säga. Kan du inte resa dit du vill är inte nätverket något nätverk utan bara några fristående laddare.
Om du har ett internetnätverk som bara når webadresser belägna i en radie på 300km runt din bostad, är det internet då? Naturligtvis inte, själva grundidén är ju att ALLA är ihopknutna.
Att Ionity bygger främst i de tätbefolkade regionerna har många skäl. Dels för att det är där elbilarna finns idag, det är där deras ägare vill kunna visa på ”täckningsgrad” och det är där en station med futtiga två laddare ger en mental bild till presumtiva kunder att det finns laddnöjligheter. Allt till lägsta möjliga kostnad, då detta är ett bolag som måste visa vinst hela tiden. Långsiktiga investeringar blir därför omöjliga och därför tror jag att det kommer att dröja väldigt många år innan ionity kommer att erbjuda möjligheter att resa i hela Sverige.
I så fall anser Ionity att hela västeuropa är tätbebolkat (vilket väl delsiv är sant). Kolla på kartan nedan och förklara för mig på vilket sätt detta inte är ett nätverk? Var knyter det inte ihop ändarna som du säger (givet att den ena änden går från Sundsvall och söderut)? Faktum är att det kommer att gå snabbare att köra Kia's och Ionic's nya elbilar som börjar säljas i Europa i år om man enbart använder sig av Ionity, än vad det skulle göra med en Model 3 som enbart använder sig av SuC, i och med att det mest finns v2 laddare än så länge.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jan 2021 12:51
av MWall
mikebike skrev:MWall skrev:mikebike skrev:MWall skrev:
Namnge ett nätverk som har större täckning än Ionity då... Framförallt i Sverige där vi bor.
Hur många Ionity laddare med minst 150 kW finns det norr om Uppsala, och var är de placerade?
Jag inte se hur man sorterar på effekt.
Goddag yxskaft?
Vet inte var jag skrev det men Ionity börjar såklart bygga där det är mycket trafik och hög efterfrågan. Det gjorde Tesla också. Täckningen av Norrland kom ganska sent.
Goddag själv.
Det var en fråga eftersom jag ofta reser i Norrland.
Diskussionen var alltså att Ionity inte behövs eftersom det finns så bra alternativ (i Norge och Tyskland). Jag frågade då vilka alternativ som finns i Sverige. Att Ionity inte är så utbyggt i Norrland än är beklagligt men så vitt jag förstår kryllar det inte av alternativ direkt.
Vad gäller Circle K så är de även samarbetspartner till Ionity och har Ionity-stationerna på sin mark så de lär knappast konkurrera alltför hårt med dem.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jan 2021 12:56
av borgward
Intressant artikel om missnöje bland (vissa av) ionitys ägare
https://www.electrive.com/2021/01/21/io ... expansion/
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jan 2021 13:02
av AAKEE
iAkita skrev:Kolla på kartan nedan och förklara för mig på vilket sätt detta inte är ett nätverk? Var knyter det inte ihop ändarna som du säger (givet att den ena änden går från Sundsvall och söderut)? Faktum är att det kommer att gå snabbare att köra Kia's och Ionic's nya elbilar som börjar säljas i Europa i år om man enbart använder sig av Ionity, än vad det skulle göra med en Model 3 som enbart använder sig av SuC, i och med att det mest finns v2 laddare än så länge.
Det är klart det är ett nätverk, men det exkluderar mig än så länge. Har ”alltid” kört Audi och hade Ionity hunnit byggas ut mer hade det vart ett skarpt alternativ.
Praktisk räckvidd nu med en Etron Q är kanske 30 mil i bästa fall. Det går nog ta sig till Umeå, om man inte har för vintrigt väder(300km).
Tar man sig dit har man minst 1:30 i laddtid för att klara sig till Sundsvall(ytterligare närmare 30mil).
Vi ska inte ens prata om hur det skulle vara att fara och hälksa på svärmor. Då hade man behövt en dynamo med vev !
Jag förutsätter att ionity fortsätter bygga ut norrut så att det Går
går välja annat än Tesla nästa gång.
OK ska tydligen satsa på norra Sverige men det kommer ju behövas mer än en aktör för att på sikt hålla elpriser och tillgänglighet på rimliga nivåer.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jan 2021 13:14
av nek0
I Sverige började försäljningen av Model S 2013.
2018 kunde man inte ladda på SuC mellan Piteå och Kiruna.
Räknar med att man ska kunna ladda på Ionity i Norrland inom 3 år

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jan 2021 13:53
av BrooklynS
nek0 skrev:I Sverige började försäljningen av Model S 2013.
2018 kunde man inte ladda på SuC mellan Piteå och Kiruna.
Räknar med att man ska kunna ladda på Ionity i Norrland inom 3 år

Det är troligen riktigt att Norrland får viss Ionitytäckning inom tre år - ingen alls vågad gissning.
Men vi skall också komma ihåg att det behöver komma stationer med 12/16/24 eller ännu fler laddare för att det inte ALLTID skall vara som påsken 2020 i Sveg. Ställer man ut två eller fyra laddare som skall betjäna kanske hälften/två tredjedelar av tjänstebilsbeståndet i Sverige 2024 kommer det att vara oerhört svårt att fortsätta med duttandet.
Jag tror att det bara i Luleå såldes fler ID3 före jul 2020 än vad det fanns Teslor i hela Norrland 2012-2018 så det är delvis olika sporter vi jämför. Poängen är att ett nätverk måste vara nätverk för att räknas. Teslas Superchargernätverk räknades inte heller innan 2018 i Sverige. Men sedan smackade man upp några stycken 2018-2019 som väsentligen täckte upp hela norra Sverige och först då började norrlänningarna köpa Tesla. Detta trots att man inte hade särskilt mycket pengar i kassan då och kämpade för sin överlevnad. Sedan kompletterar och förtätar man hela tiden.
Med fungerande laddnätverk kan man sälja bilar också.
Olika strategier.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jan 2021 13:59
av Svenssons
nek0 skrev:I Sverige började försäljningen av Model S 2013.
2018 kunde man inte ladda på SuC mellan Piteå och Kiruna.
Räknar med att man ska kunna ladda på Ionity i Norrland inom 3 år

Volkswagen och de andra bakom Ionity började dock sälja elbilar lite tidigare än 2018. Tesla började bygga SuperCharger-nätverket i Sverige 2014 så de var ett år efter att de börjat leverera bilar.