ärligt talat så känner jag inte att jag hade haft så stort behov av ionity även om de var billigare. I Norge finns mängder med 150kW laddare där jag kör och fler kommer upp med betydligt snabbare utvecklingstakt än ionity. Ofta finns ionity på samma ställen, så det är enkelt att välja bort. I Tyskland finns också mängder med alternativ, enBW, Allego etc. Jag ser verkligen inte USP hos Ionity, dyrt och dåligt är väl det som passar bäst tycker jag. De är definitivt inte bättre än övriga, men de är definitivt dyrare.
Och det är förstås enkelt att spontanladda på "enBW, Allego etc"? Eller måste man ha bilen full med taggar, kort och mobilen full med appar? Hur många laddare per site bygger dem? Ionity finns över hela centrala och västra Europa och det är en stor fördel.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 jan 2021 12:42
av Svenssons
MWall skrev:
Och det är förstås enkelt att spontanladda på "enBW, Allego etc"? Eller måste man ha bilen full med taggar, kort och mobilen full med appar? Hur många laddare per site bygger dem? Ionity finns över hela centrala och västra Europa och det är en stor fördel.
Slipper man tag, kort eller app med Ionity menar du?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 jan 2021 12:42
av nek0
MWall skrev:
nek0 skrev:
Nej jag tror inte att någon räknar med att "köra hem" elbilen. Problemet är att det är dyrare med Ionity än med en diesel. Min stora Skoda Superb diesel slår vilken snål elbil som helst i milkostnaden om elbilen laddas på Ionity.Abonnemanget som BMW säljer är bättre än andras, men det hjälper inte mycket om min närmaste Ionity är 8 mil bort
Du har hängt här i åratal men ändå ser du Ionity som en direkt ersättare till din bensinmack?
1. Du ska inte snabbladda på Ionity till vardags. Det sliter på batteriet, det är dyrt och det tar tid. Till vardags ska man långsamladda. Där man bor, där man jobbar... 8 mil till Ionity är dock värdelöst, det håller jag med om. Vore bättre om den låg ca 30 mil bort istället så du hinner köra tomt innan du kommer dit.
2. Kostnaden för bränslet på din Superb är högt varje dag året om. Kostnaden på Ionity är bara ibland. Har inte varit på en snabbladdare sen i juli. Och knappt då. Att några enstaka laddningar blir i paritet med dieselkostnaden är bara en känslomässig tagg för de som är "ekonomiskt försiktiga".
Ja du inte alla kan ladda hemma. Där jag bor kan ingen ladda en elbil på parkeringen och jag tror att det är likadant på flera platser i Sverige.
En elbil som inte kan laddas hemma eller på jobbet blir minst lika dyr i drift som en diesel .
Man måste titta lite bredare och jämföra sin situation med andras. På mitt jobb finns det massa stolpar till motorvärmare men de är på 6A och går mellan 14 och 16h och bara om temperaturen ute är runt nollan. Ingen annan ladd möjlighet i närheten
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 jan 2021 12:44
av MWall
Svenssons skrev:
MWall skrev:
Och det är förstås enkelt att spontanladda på "enBW, Allego etc"? Eller måste man ha bilen full med taggar, kort och mobilen full med appar? Hur många laddare per site bygger dem? Ionity finns över hela centrala och västra Europa och det är en stor fördel.
Slipper man tag, kort eller app med Ionity menar du?
Nej, men det räcker med en.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 jan 2021 12:51
av MWall
nek0 skrev:
MWall skrev:
nek0 skrev:
Nej jag tror inte att någon räknar med att "köra hem" elbilen. Problemet är att det är dyrare med Ionity än med en diesel. Min stora Skoda Superb diesel slår vilken snål elbil som helst i milkostnaden om elbilen laddas på Ionity.Abonnemanget som BMW säljer är bättre än andras, men det hjälper inte mycket om min närmaste Ionity är 8 mil bort
Du har hängt här i åratal men ändå ser du Ionity som en direkt ersättare till din bensinmack?
1. Du ska inte snabbladda på Ionity till vardags. Det sliter på batteriet, det är dyrt och det tar tid. Till vardags ska man långsamladda. Där man bor, där man jobbar... 8 mil till Ionity är dock värdelöst, det håller jag med om. Vore bättre om den låg ca 30 mil bort istället så du hinner köra tomt innan du kommer dit.
2. Kostnaden för bränslet på din Superb är högt varje dag året om. Kostnaden på Ionity är bara ibland. Har inte varit på en snabbladdare sen i juli. Och knappt då. Att några enstaka laddningar blir i paritet med dieselkostnaden är bara en känslomässig tagg för de som är "ekonomiskt försiktiga".
Ja du inte alla kan ladda hemma. Där jag bor kan ingen ladda en elbil på parkeringen och jag tror att det är likadant på flera platser i Sverige.
En elbil som inte kan laddas hemma eller på jobbet blir minst lika dyr i drift som en diesel .
Man måste titta lite bredare och jämföra sin situation med andras. På mitt jobb finns det massa stolpar till motorvärmare men de är på 6A och går mellan 14 och 16h och bara om temperaturen ute är runt nollan. Ingen annan ladd möjlighet i närheten
Lösningen på det problemet är inte snabbladdning. Inte med dagens batterier och dagens laddtider. Lösningen är fler AC-stolpar i din närhet där bilen ändå står.
Har svårt att tänka mig att långsam AC-laddning kommer bli lika dyrt som snabb DC-laddning. En AC-laddare kan man få att gå med god vinst om man tar några tiotal ören över självkostnatspris.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 jan 2021 12:59
av nek0
MWall skrev:
nek0 skrev:
MWall skrev:
nek0 skrev:
Nej jag tror inte att någon räknar med att "köra hem" elbilen. Problemet är att det är dyrare med Ionity än med en diesel. Min stora Skoda Superb diesel slår vilken snål elbil som helst i milkostnaden om elbilen laddas på Ionity.Abonnemanget som BMW säljer är bättre än andras, men det hjälper inte mycket om min närmaste Ionity är 8 mil bort
Du har hängt här i åratal men ändå ser du Ionity som en direkt ersättare till din bensinmack?
1. Du ska inte snabbladda på Ionity till vardags. Det sliter på batteriet, det är dyrt och det tar tid. Till vardags ska man långsamladda. Där man bor, där man jobbar... 8 mil till Ionity är dock värdelöst, det håller jag med om. Vore bättre om den låg ca 30 mil bort istället så du hinner köra tomt innan du kommer dit.
2. Kostnaden för bränslet på din Superb är högt varje dag året om. Kostnaden på Ionity är bara ibland. Har inte varit på en snabbladdare sen i juli. Och knappt då. Att några enstaka laddningar blir i paritet med dieselkostnaden är bara en känslomässig tagg för de som är "ekonomiskt försiktiga".
Ja du inte alla kan ladda hemma. Där jag bor kan ingen ladda en elbil på parkeringen och jag tror att det är likadant på flera platser i Sverige.
En elbil som inte kan laddas hemma eller på jobbet blir minst lika dyr i drift som en diesel .
Man måste titta lite bredare och jämföra sin situation med andras. På mitt jobb finns det massa stolpar till motorvärmare men de är på 6A och går mellan 14 och 16h och bara om temperaturen ute är runt nollan. Ingen annan ladd möjlighet i närheten
Lösningen på det problemet är inte snabbladdning. Inte med dagens batterier och dagens laddtider. Lösningen är fler AC-stolpar i din närhet där bilen ändå står.
Har svårt att tänka mig att långsam AC-laddning kommer bli lika dyrt som snabb DC-laddning. En AC-laddare kan man få att gå med god vinst om man tar några tiotal ören över självkostnatspris.
Visst men ingen vill installera såna. Närmaste sån är 2,4 km och betalas per minut
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 jan 2021 13:00
av MWall
nek0 skrev:
MWall skrev:
nek0 skrev:
MWall skrev:
nek0 skrev:
Nej jag tror inte att någon räknar med att "köra hem" elbilen. Problemet är att det är dyrare med Ionity än med en diesel. Min stora Skoda Superb diesel slår vilken snål elbil som helst i milkostnaden om elbilen laddas på Ionity.Abonnemanget som BMW säljer är bättre än andras, men det hjälper inte mycket om min närmaste Ionity är 8 mil bort
Du har hängt här i åratal men ändå ser du Ionity som en direkt ersättare till din bensinmack?
1. Du ska inte snabbladda på Ionity till vardags. Det sliter på batteriet, det är dyrt och det tar tid. Till vardags ska man långsamladda. Där man bor, där man jobbar... 8 mil till Ionity är dock värdelöst, det håller jag med om. Vore bättre om den låg ca 30 mil bort istället så du hinner köra tomt innan du kommer dit.
2. Kostnaden för bränslet på din Superb är högt varje dag året om. Kostnaden på Ionity är bara ibland. Har inte varit på en snabbladdare sen i juli. Och knappt då. Att några enstaka laddningar blir i paritet med dieselkostnaden är bara en känslomässig tagg för de som är "ekonomiskt försiktiga".
Ja du inte alla kan ladda hemma. Där jag bor kan ingen ladda en elbil på parkeringen och jag tror att det är likadant på flera platser i Sverige.
En elbil som inte kan laddas hemma eller på jobbet blir minst lika dyr i drift som en diesel .
Man måste titta lite bredare och jämföra sin situation med andras. På mitt jobb finns det massa stolpar till motorvärmare men de är på 6A och går mellan 14 och 16h och bara om temperaturen ute är runt nollan. Ingen annan ladd möjlighet i närheten
Lösningen på det problemet är inte snabbladdning. Inte med dagens batterier och dagens laddtider. Lösningen är fler AC-stolpar i din närhet där bilen ändå står.
Har svårt att tänka mig att långsam AC-laddning kommer bli lika dyrt som snabb DC-laddning. En AC-laddare kan man få att gå med god vinst om man tar några tiotal ören över självkostnatspris.
Visst men ingen vill installera såna. Närmaste sån är 2,4 km och betalas per minut
Ok, men att åka till Ionity till vardags är fortfarande inte lösningen.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 jan 2021 13:03
av mikebike
MWall skrev:
nek0 skrev:
MWall skrev:
nek0 skrev:
Nej jag tror inte att någon räknar med att "köra hem" elbilen. Problemet är att det är dyrare med Ionity än med en diesel. Min stora Skoda Superb diesel slår vilken snål elbil som helst i milkostnaden om elbilen laddas på Ionity.Abonnemanget som BMW säljer är bättre än andras, men det hjälper inte mycket om min närmaste Ionity är 8 mil bort
Du har hängt här i åratal men ändå ser du Ionity som en direkt ersättare till din bensinmack?
1. Du ska inte snabbladda på Ionity till vardags. Det sliter på batteriet, det är dyrt och det tar tid. Till vardags ska man långsamladda. Där man bor, där man jobbar... 8 mil till Ionity är dock värdelöst, det håller jag med om. Vore bättre om den låg ca 30 mil bort istället så du hinner köra tomt innan du kommer dit.
2. Kostnaden för bränslet på din Superb är högt varje dag året om. Kostnaden på Ionity är bara ibland. Har inte varit på en snabbladdare sen i juli. Och knappt då. Att några enstaka laddningar blir i paritet med dieselkostnaden är bara en känslomässig tagg för de som är "ekonomiskt försiktiga".
Ja du inte alla kan ladda hemma. Där jag bor kan ingen ladda en elbil på parkeringen och jag tror att det är likadant på flera platser i Sverige.
En elbil som inte kan laddas hemma eller på jobbet blir minst lika dyr i drift som en diesel .
Man måste titta lite bredare och jämföra sin situation med andras. På mitt jobb finns det massa stolpar till motorvärmare men de är på 6A och går mellan 14 och 16h och bara om temperaturen ute är runt nollan. Ingen annan ladd möjlighet i närheten
Lösningen på det problemet är inte snabbladdning. Inte med dagens batterier och dagens laddtider. Lösningen är fler AC-stolpar i din närhet där bilen ändå står.
Har svårt att tänka mig att långsam AC-laddning kommer bli lika dyrt som snabb DC-laddning. En AC-laddare kan man få att gå med god vinst om man tar några tiotal ören över självkostnatspris.
Jo, man kan ju önska, men det har stor betydelse var man bor.
Solna har ambitionen att gå från 6 st 2,3 kW stolpar till 40 st 22kW stolpar.
Stockholm vill öka från 1500 till 4000. Stockholm har drygt 10 gånger så många invånare, men planerar för 100 gånger så många laddstolpar. Faktum är att det finns fler publika laddstolpar på Narvavägen än i hela Solna.
Ingen av Solnas 40 stolpar skall placeras i närheten av vår bostad. Jag räknar inte med att kunna ladda "hemma" innan jag går i pension och flyttar till landsbygden.
Men. Jag kan ladda för ungefär 3 kr/kWh i MoS, vid Vattenfall, och på jobbet.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 jan 2021 13:15
av HelectriC
MWall skrev:
HelectriC skrev:
ärligt talat så känner jag inte att jag hade haft så stort behov av ionity även om de var billigare. I Norge finns mängder med 150kW laddare där jag kör och fler kommer upp med betydligt snabbare utvecklingstakt än ionity. Ofta finns ionity på samma ställen, så det är enkelt att välja bort. I Tyskland finns också mängder med alternativ, enBW, Allego etc. Jag ser verkligen inte USP hos Ionity, dyrt och dåligt är väl det som passar bäst tycker jag. De är definitivt inte bättre än övriga, men de är definitivt dyrare.
Och det är förstås enkelt att spontanladda på "enBW, Allego etc"? Eller måste man ha bilen full med taggar, kort och mobilen full med appar? Hur många laddare per site bygger dem? Ionity finns över hela centrala och västra Europa och det är en stor fördel.
ja, det är lika enkelt på alla de olika. En app, så startar och stoppar man laddningen.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 jan 2021 13:22
av Mickep
Det måste gå att göras enklare. jag betalar tankningen med en app. enkelt (för jag glömmer jämt bort lösenkoden, mu är det bankid som jag använder jämt)
om inte privata kan enas så är det upp till lagstiftarna att tvinga fram det. Anser att det är fel att tänka laddnigen som en ups. Det är helt fel och dumt. tanknojgen skall vara enkelt och tillgänglig. en samhälls service som matbutiker et.c.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 jan 2021 13:47
av chaffis75
Lite splittrad tråd just nu men två saker.
Tack för BMW priserna bättre men mycket per månad om man inte är stor användare av ladd nätverk.
Sen måste jag ju säga att de stora fördelen jag ser med ionity är att du klarar dig med ett laddnätverk över hela europa (typ) men de kommer tyvärr till lite för hög kostnad..
Jag kan tycka de är synd att vw och de andra som är ägare nätet inte kan erbjuda lite bättre priser utan månads kostnad, säg 5-6 kr per kWh och sedan med en må ads avgift kanske du kommer ner i typ 3 kr per kWh. De hade känns rimligt..
Sedan kan de såklart ha kvar dagens pris för icke medlemmar i ionity.
Ja de är vad jag tycker vore rimligt och bör går att räkna hem på sikt.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 jan 2021 23:57
av martinot
Mickep skrev:
Ionity bör ta priser så de kan leva på det. med detr menas rimliga priser. dvs 4 kr/kWh.
Att de fått en begränsad bidrag på max 25% av investeringskostnaden är väl en liten sak som en del retar upp sig på.(men då är de öppna för alla och inte bara på deras egna märken). Att ionity skulle säga nej tack till sådant vore huvudlöst. Staten i sverige bekostar ett antal 150kW+ laddare i norra sverige. Som skattebetalare utan elbil som knappast kommer besöka dessa det är jag ändå positivit till det.
Mickep skrev:
Det är en högst personligt åsikt med 4 kr. 8 kr är ocker!
Ionity är smarta. De måste vara offentligt öppna för att få EU-bidrag, men samtidigt så vill de främst gynna och användas av sina ägares bilmärkens kunder.
Hur lösa detta problem att "ha kakan kvar och äta den"?
Jo, genom att ta 4kr för egna märkens bilar, och 8 kr (som mycket riktigt är ett rent ockerpris) av alla andra bilmärkens ägare, så lyckas de snyggt komma runt denna klausul. Tekniskt sätt lever de upp till EU:s regler för bidrag, men i praktiken är det nära på bidragsfusk med våra skattepengar.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 jan 2021 00:00
av martinot
HelectriC skrev:
ärligt talat så känner jag inte att jag hade haft så stort behov av ionity även om de var billigare. I Norge finns mängder med 150kW laddare där jag kör och fler kommer upp med betydligt snabbare utvecklingstakt än ionity. Ofta finns ionity på samma ställen, så det är enkelt att välja bort. I Tyskland finns också mängder med alternativ, enBW, Allego etc. Jag ser verkligen inte USP hos Ionity, dyrt och dåligt är väl det som passar bäst tycker jag. De är definitivt inte bättre än övriga, men de är definitivt dyrare.
Tror vi kommer gå samma väg i Sverige. Känns som både Circle K och OKQ8/SK bägge har chans att gå om och förbi Ionity.
Bra med konkurrens på marknaden!
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 jan 2021 00:03
av martinot
Svenssons skrev:
MWall skrev:
Och det är förstås enkelt att spontanladda på "enBW, Allego etc"? Eller måste man ha bilen full med taggar, kort och mobilen full med appar? Hur många laddare per site bygger dem? Ionity finns över hela centrala och västra Europa och det är en stor fördel.
Slipper man tag, kort eller app med Ionity menar du?
Nej, tyvärr inte!
Ionity har i åratal pratat om projekt att kunna ta betalt automatiskt (som när en Tesla laddar på SuC), men som vanligt med Ionity så går allt i sirapsfart. Frågan är om de någonsin får till det?
Ionity lanserades med fina grandiosa planer, och med mycket löften (som jag själv var mycket positiv till), men verkligheten har sett ut på ett helt annat sätt.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 jan 2021 08:12
av Hoppsan_84
Alla laddare på Ionity i norden har Plug n Charge aktiverat. Är väll bara Tycan som har fått det aktiverat än och då från typ modellår 21.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 jan 2021 09:50
av mati
Hoppsan_84 skrev:
Alla laddare på Ionity i norden har Plug n Charge aktiverat. Är väll bara Tycan som har fått det aktiverat än och då från typ modellår 21.
Ironiskt nog står det i e-trons navigator när stationerna stöjder ISO 15118 (plug n charge), bland alla andra betalningsmetoder som laddstationen tillåter. Det är helt onödigt vetande eftersom e-tron inte har stöd för detta (trots alla tidigare löften om att den ska få det). Förmodligen från modellår 2045 eller nåt.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 jan 2021 13:57
av martinot
Hoppsan_84 skrev:
Alla laddare på Ionity i norden har Plug n Charge aktiverat. Är väll bara Tycan som har fått det aktiverat än och då från typ modellår 21.
Hjälper inte att enbart laddarna stödjer det. Alla bilar hos biltillverkarna måste stödja det. Sedan måste dessutom all annan infrastruktur på plats som back-end-servrar och tjänster för settling mellan bankkort, biltillverkare och banker/kortinlösare.
Tror det skulle varit klart för ett par år sedan enligt ursprunglig plan, men verkar bli långt därifrån.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 jan 2021 14:49
av chaffis75
martinot skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Alla laddare på Ionity i norden har Plug n Charge aktiverat. Är väll bara Tycan som har fått det aktiverat än och då från typ modellår 21.
Hjälper inte att enbart laddarna stödjer det. Alla bilar hos biltillverkarna måste stödja det. Sedan måste dessutom all annan infrastruktur på plats som back-end-servrar och tjänster för settling mellan bankkort, biltillverkare och banker/kortinlösare.
Tror det skulle varit klart för ett par år sedan enligt ursprunglig plan, men verkar bli långt därifrån.
Många som har åsikter om hur standarden ska fungera gissar jag på.. Där är de lätt för tesla och SuC, de gör de själva vill och behöver inte förhandla om en standard.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 jan 2021 18:36
av taliz
Tur IONITY kör med andra laddare här än EA gör i USA.
Herrejävlar vad dåligt det verkar fungera.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 jan 2021 18:46
av HelectriC
martinot skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Alla laddare på Ionity i norden har Plug n Charge aktiverat. Är väll bara Tycan som har fått det aktiverat än och då från typ modellår 21.
Hjälper inte att enbart laddarna stödjer det. Alla bilar hos biltillverkarna måste stödja det. Sedan måste dessutom all annan infrastruktur på plats som back-end-servrar och tjänster för settling mellan bankkort, biltillverkare och banker/kortinlösare.
Tror det skulle varit klart för ett par år sedan enligt ursprunglig plan, men verkar bli långt därifrån.
Även om plug and charge så klart är bättre, så kan jag inte säga att det är ett jätteproblem att behöva blippa taggen en gång på samma ställe som man ändå hämtar kontakten. Försenar kanske processen med 10sekunder, det kan jag leva med. Har aldrig haft problem med att laddningen inte kommer igång eller inte klarar att känna igen taggen.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 jan 2021 22:40
av martinot
chaffis75 skrev:
martinot skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Alla laddare på Ionity i norden har Plug n Charge aktiverat. Är väll bara Tycan som har fått det aktiverat än och då från typ modellår 21.
Hjälper inte att enbart laddarna stödjer det. Alla bilar hos biltillverkarna måste stödja det. Sedan måste dessutom all annan infrastruktur på plats som back-end-servrar och tjänster för settling mellan bankkort, biltillverkare och banker/kortinlösare.
Tror det skulle varit klart för ett par år sedan enligt ursprunglig plan, men verkar bli långt därifrån.
Många som har åsikter om hur standarden ska fungera gissar jag på.. Där är de lätt för tesla och SuC, de gör de själva vill och behöver inte förhandla om en standard.
Om det är en standard, hur kan den då vara "förhandlingsbar"?
Låter som en klar motsägelse.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jan 2021 04:33
av Lophornis
Vart kommer nästa station byggas i Sverige efter att Gävle är online?
Kommer de fortsätta norr ut eller kommer de bygga söder ut. De kanske är klara i Sverige?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jan 2021 07:41
av LarsL
martinot skrev:
Om det är en standard, hur kan den då vara "förhandlingsbar"?
Låter som en klar motsägelse.
En standard är ju något som förhandlats fram mellan de inblandade parterna.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jan 2021 07:48
av Svenssons
LarsL skrev:
martinot skrev:
Om det är en standard, hur kan den då vara "förhandlingsbar"?
Låter som en klar motsägelse.
En standard är ju något som förhandlats fram mellan de inblandade parterna.
Det är väl innan standarden är satt? ISO 15118 sattes för ett par år sedan men det är väl som en del tillverkare hanterar handskakningen för CCS att det inte riktigt fungerar idag för t.ex. Electrify America eftersom tillverkarna antingen inte följer standarden eller så är standarden undermålig.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jan 2021 08:15
av AAKEE
Lophornis skrev:
Vart kommer nästa station byggas i Sverige efter att Gävle är online?
Kommer de fortsätta norr ut eller kommer de bygga söder ut. De kanske är klara i Sverige?
Utvidgar de inte norrut så går det ju inte ha en bil som är beroende av Ionity vid långresa.
Att jag valde Tesla var till stor del avsaknad av laddnätverk i norra Sverige. Inte bara det såklart men en rätt tung post i valet. Ett laddnätverk är inte trovärdigt om det inte täcker normal range och mer eller mindre hela landet.