Sant men bilen och laddaren kommunicerar ju med varandra så att laddaren vet att bilen får ladda där. Detta styr Tesla över och jag tror inte Tesla gjort det möjligt för US-bil att ladda i Europa och vice versa. Behovet lär nog inte vara det största heller.Kalle skrev:de borde inte va så svårt att få till, de använder sig väll också samma standard som alla andra, alltså lyssnar till en styr ström på en egen pinne, och en resestans koll mellan två pinnar för att allt ska funka. en adapter från eu SC till USA SC borde ju inte behöva nån som helst styrelectronik, bara att "vidarebefoga" styrs strömmen?Svenssons skrev:I grund och botten ja men sedan är det kommunikationen mellan bilen och Superchargern som måste fungera. Det är ju samma typ av ström som en Supercharger i USA levererar som en i Europa. Det är helt upp till Tesla om de vill att den ska funka eller inte och ingen adapter existerar.hybris skrev:Är det bara kontakten som skiljer sig? Då borde en adapter fungera? För själva SC måste det bu vara same same bakom?
Teslaspotting
Moderator: Redaktion
Re: Teslaspotting
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Teslaspolen
- Teslaägare
Vet inte om du borde visa regnummer på andras bilar.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
... Tibor har önskat det.dstr skrev:För att?Teslaspolen skrev:Vet inte om du borde visa regnummer på andras bilar.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 11&p=15644
Man kan ju blura, sudda eller kladda lite på skylten så man inte visar alla siffror iallafall.
Det efterföljs väl någorlunda, men inte helt. Det står väl inte i forumregler om hur man ska göra med varken bilder eller namn. Det kan väl knappast begäras att man ska läsa igenom alla trådar innan man postar, även om en del av oss har gjort det ändå

Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Det finns inga uttalade forum regler om sånt, bara vanligt vett och insikt om att alla kanske inte vill bli "uthängda" på sociala forum.
Folk kanske inte vill bli identifierade var och när de har varit. Eller vilket slags bil de äger. Blurar man skyltar och ansikten tar man det säkra före det osäkra.
Lägger man ut bilder på sin egen bil har man ju själv tagit det beslutet.
Folk kanske inte vill bli identifierade var och när de har varit. Eller vilket slags bil de äger. Blurar man skyltar och ansikten tar man det säkra före det osäkra.
Lägger man ut bilder på sin egen bil har man ju själv tagit det beslutet.
Kanske @Tibor kan göra ett litet tillägg om detta på forumets förstasida, där det står om goda tonen osv? Så slipper nya forummedlemmar leta efter något de inte visste att de behövde, om ni hajar...Bjorn skrev:... Tibor har önskat det.dstr skrev:För att?Teslaspolen skrev:Vet inte om du borde visa regnummer på andras bilar.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 11&p=15644
Man kan ju blura, sudda eller kladda lite på skylten så man inte visar alla siffror iallafall.
Det efterföljs väl någorlunda, men inte helt. Det står väl inte i forumregler om hur man ska göra med varken bilder eller namn. Det kan väl knappast begäras att man ska läsa igenom alla trådar innan man postar, även om en del av oss har gjort det ändå
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
- TiborBlomhall
Jag vet inte om det egentligen behövs en hård regel om sånt, eller om det räcker med vanligt folkvett?
Vad tycker ni?
Vad tycker ni?
Fördelen med att ha det uttalat kan vara att man inte får en massa tillrättavisningar som ny på forumet om man gör "fel". Man kanske känner sig mindre välkommen då. Fast jag tycker inte heller att det borde vara en hård regel, snarare en skrivning om att man bör tänka på det när man postar bilder på andras bilar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Precis så, väl talat.bylund skrev:Fördelen med att ha det uttalat kan vara att man inte får en massa tillrättavisningar som ny på forumet om man gör "fel". Man kanske känner sig mindre välkommen då. Fast jag tycker inte heller att det borde vara en hård regel, snarare en skrivning om att man bör tänka på det när man postar bilder på andras bilar.
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
- TiborBlomhall
Bra idé, fixat.ironjack skrev:Kanske @Tibor kan göra ett litet tillägg om detta på forumets förstasida, där det står om goda tonen osv?
Har varit på en kust till kust cykling och hamnade på Reftele Wärdshus igår kväll trött och sliten i dåligt väder. Men när jag slog upp mina ljusblå (grågröna) ser jag att jag sovit bredvid en en röd med panorama precis som vi skall hämta om några veckor bredvid stod Merca 55 AMG men Teslan glänste. Då blir man pigg.
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Vit Model S passerade förbi när jag tankade gas vid EON i Kalmar kl 10.30.
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Jag bryr mig inte ett dugg om någon skulle ta en bild på min bil och inte ta bort regnummer. Så länge som det inte används kommersiellt. Att lägga upp den på ett sånt här forum är ju ganska oskyldigt.Vet inte om du borde visa regnummer på andras bilar.
Jag vet att många är känsliga för sånt. Förstår inte varför.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Nej, jag har aldrig riktigt förstått poängen med det. Bilregistret är helt publikt, och dessutom skyltar du med ditt regnummer för tusentals människor varje dag när du är ute och kör.Martinen skrev:Jag bryr mig inte ett dugg om någon skulle ta en bild på min bil och inte ta bort regnummer. Så länge som det inte används kommersiellt. Att lägga upp den på ett sånt här forum är ju ganska oskyldigt.Vet inte om du borde visa regnummer på andras bilar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Stockhom Kongsberg tur och retur
I veckan bilade jag från Stockholm till Kongsberg i Norge och tillbaka och räknade Tesla på vägen. Jag fick det till 7 på ditvägen och 11 på hemvägen. En reflektion jag gjorde var att nästan alla saknade färg, alltså var antingen svarta , grå eller vita. Jag såg endast en röd, en blå (taxi) och en matt lila metallic(!). Var det en tillfällighet eller ser statistiken ut så? Är det otrendigt med färg?
PS. Jag har ingen Tesla själv, men det kommer förmodligen bli min nästa bil 2017. Jobbar i Täby, så jag exponeras för dem varje dag.
PS. Jag har ingen Tesla själv, men det kommer förmodligen bli min nästa bil 2017. Jobbar i Täby, så jag exponeras för dem varje dag.
Hittade en stackars norrman här på Hönö som letade febrilt på kajen efter ett uttag att ladda sin Tesla. Så nu har vi även en norsk Tesla hemma på gården 

Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Vad är straffet för att spotta på en Tesla?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Hehehe...hybris skrev:Vad är straffet för att spotta på en Tesla?
Ja säg det.
Att dricka en kopp bensin?
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Precis, så vad är då poängen med att hålla på och blurra regplåtar?danni skrev:Nej, jag har aldrig riktigt förstått poängen med det. Bilregistret är helt publikt, och dessutom skyltar du med ditt regnummer för tusentals människor varje dag när du är ute och kör.Martinen skrev:Jag bryr mig inte ett dugg om någon skulle ta en bild på min bil och inte ta bort regnummer. Så länge som det inte används kommersiellt. Att lägga upp den på ett sånt här forum är ju ganska oskyldigt.Vet inte om du borde visa regnummer på andras bilar.
Förut trodde folk att ligor letade regnummer för att senare stjäla bilarna. Med internet så är det ju busenkelt att få fram de adresserna ändå. I vissa sammanhang så vill man inte visa att man myglar med besiktning osv (tänker tillbaka på En dag på strippen i början av 00-talet - många släpvagnar och annat som egentligen har "officiella rekorden") eller krockade bilar på banträffar där någon vill utföra ett försäkringsbedrägeri för att få skadan ersatt (då man imnho förtjänar att hängas ut).
Vilket av problemen är det vi försöker lösa med att hålla det restriktivt här? För min del så tycker jag gott att bilderna kan läggas ut ocensurerade.
"the nod" måste ju vara rätt svar på den frågan.hybris skrev:Vad är straffet för att spotta på en Tesla?
Såg en mörkgrå tesla köra iväg från torget i centrala Karlskrona för bara några minuter sedan
smaka på batteriet med tunganhybris skrev:Vad är straffet för att spotta på en Tesla?
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021