Sida 16 av 79
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 11 sep 2017 19:35
av vigge50
Tesla verkar inte vara själva med att få mer reservationer än man hinner med, Jaguar har nu över 25 000 reservationer av I Pace och den planerade produktionstakten är 10-15 000 per år. Även om alla kanske inte väljer att köpa den så har Jaguar nu valt att inte visa upp den i Frankfurt då de inte vill att den ska dra på sig mer uppmärksamhet.
http://europe.autonews.com/article/2017 ... 09811/1172
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 12 sep 2017 21:44
av bonath
vigge50 skrev:Tesla verkar inte vara själva med att få mer reservationer än man hinner med, Jaguar har nu över 25 000 reservationer av I Pace och den planerade produktionstakten är 10-15 000 per år. Även om alla kanske inte väljer att köpa den så har Jaguar nu valt att inte visa upp den i Frankfurt då de inte vill att den ska dra på sig mer uppmärksamhet.
http://europe.autonews.com/article/2017 ... 09811/1172
Som jag citerade i artikeltråden:
– Hittills i år är runt fyra procent av alla nyköpta bilar eldrivna eller laddhybrider. Om tio år kanske det är 30 procent. Fortare än så går det inte, säger Robert Collin.
Det verkar som om "folk" inte bryr sig om Collin....
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 13 sep 2017 09:28
av Legato
vigge50 skrev:Tesla verkar inte vara själva med att få mer reservationer än man hinner med, Jaguar har nu över 25 000 reservationer av I Pace och den planerade produktionstakten är 10-15 000 per år. Även om alla kanske inte väljer att köpa den så har Jaguar nu valt att inte visa upp den i Frankfurt då de inte vill att den ska dra på sig mer uppmärksamhet.
http://europe.autonews.com/article/2017 ... 09811/1172
Jag tror inte det ens kommer vara i närheten av alla som köper. Rimligtvis har många (likt jag) köpt den extremt billiga optionen för möjligheten att få bilen tidigt om den överraskar positivt. För mig finns det dock tre dealbreakers just nu som alla tre verkar besannas tyvärr:
1.) Ingen trefasladdning.
2.) Inget laddnätverk.
3.) Pris över 800k med ok utrustning.
Skulle nog kunna acceptera en av ovanstående om allt övrigt blir riktigt bra, men det ser inte så ljust ut imo.
Tråkigt som tusan att de inte pushar den, det är som vanligt man vill ha reklampelaren men den får inte kannabilisera på de gamla fossilarna med högre marginaler

Re: Jaguar I-Pace
Postat: 13 sep 2017 14:23
av _TonyV
Man undrar ju om denna bil ens existerar ännu mer än i ett exemplar. Men det gör de nog. Dock så har ingen fått testa den ännu, på riktigt.
Hittar:
http://www.autoexpress.co.uk/jaguar/i-p ... 017-review
Och

bara två timmar...
"He promises an NEDC range of just over 300 miles from the 90kWh lithium-ion battery pack, and a recharge time of only two hours from a 50kW DC point"
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 13 sep 2017 14:39
av jonas
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 13 sep 2017 15:03
av Franz
Tyvärr fick man inte gå in i bilen på Frankfurt-mässan men några utsidebilder blev det ändå... (Bilen stod tyvärr lite trångt dock)
https://www.car.info/sv-se/spot/207680
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 01 okt 2017 14:59
av Zalman3
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 29 okt 2017 15:54
av vigge50
Tyvärr så har Jaguar eller Land Rover ingen annan ren elbil under utveckling för tillfället
https://insideevs.com/jaguar-i-pace-pla ... -more-evs/
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 19 nov 2017 13:12
av Geni87
Har inte orkat läsa igenom hela tråden än så detta kanske redan är känt, men har noterat att många efterfrågar trefasladdning i hemmet - med rätta. Snubblade på detta inlägg i forumet på
http://www.i-paceforum.com
Kanske kan vara intressant information.

Re: Jaguar I-Pace
Postat: 19 nov 2017 17:03
av Legato
Geni87 skrev:Har inte orkat läsa igenom hela tråden än så detta kanske redan är känt, men har noterat att många efterfrågar trefasladdning i hemmet - med rätta. Snubblade på detta inlägg i forumet på
http://www.i-paceforum.com
Kanske kan vara intressant information.

Intressant! Så om han har rätt så ska man alltså förvänta sig försenad lansering med troligen tillgång till trefas-laddning...
Det blir spännande att se om M3 eller i-Pace kommer först till Sverige. Nu känns det som M3 blev favorit på det området igen...
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 19 nov 2017 17:55
av Geni87
Legato skrev:
Intressant! Så om han har rätt så ska man alltså förvänta sig försenad lansering med troligen tillgång till trefas-laddning...
Det blir spännande att se om M3 eller i-Pace kommer först till Sverige. Nu känns det som M3 blev favorit på det området igen...
Ja det verkar så. En annan tanke, finns det ingen som erbjuder DC-laddare för hemmabruk med lägre effekt än vanliga "snabbladdare"? Typ anslutning till 3-fas 16A in och 11kW 400VDC ut. ABB verkar erbjuda en sådan lösning, dock ej försäljning direkt till privatpersoner.

Re: Jaguar I-Pace
Postat: 19 nov 2017 19:20
av Leo
Finns hemma DC laddare för upp till 22kW (32A) kostar ca 75000kr
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 19 nov 2017 20:02
av Geni87
Leo skrev:Finns hemma DC laddare för upp till 22kW (32A) kostar ca 75000kr
Oj... det var saftigt!
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 19 nov 2017 20:07
av Leo
Fråga ABB om deras prislapp om 75000kr låter som mycket...
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 19 nov 2017 20:09
av Geni87
Leo skrev:Fråga ABB om deras prislapp om 75000kr låter som mycket...
Jag avstår nog helst.

Hittade denna
https://www.blocket.se/goteborg/Semisna ... 051790.htm
Ser intressant ut, 4 laddplatser är ju dock lite overkill för hemmabruk.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 19 nov 2017 20:18
av Tars
Najs!
Kommer behöva detta inom kort hemma kanske.

Bil 1: Model s P100D
Bil 2: Roadster gen 2
Bil 3. Bmw i3
Bil 4: Nissan e-nv200 60kwh batteri önskas
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 06 dec 2017 09:23
av DavidS
I I-PACE:s nyhetsbrev idag kan noteras att bilen officiellt presenteras mars 2018. Intressant är att de längre ner i brevet gör en poäng av att bilen kommer att klara av 32 mil på en laddning. Med andra ord blir det ju mest intressant hur de prissätter den då den uppenbarligen inte gör några teknikkliv utan börjar där Tesla var för typ 10 år sedan...
"Nu är det bara att se fram emot det nya året, för i mars 2018 kommer vår nya helelektriska Jaguar I-PACE att presenteras!
Ett år efter att I-PACE Concept visades upp på bilmässan i Los Angeles är Jaguar tillbaka i staden med en produktionsprototyp för slutliga tester av räckvidd och hållbarhet inför bilens officiella världspremiär 2018.
Tusentals potentiella kunder har nu tryckt på ”Jag vill ha en”-knappen på http://www.jaguar.com och över 500 på dess svenska motsvarighet på jaguar.se för att lägga en deposition eller anmäla sitt starka intresse för Jaguars hett efterfrågade el-SUV. Inte nog med att dessa kunder är längst fram i kön när bilen blir officiellt beställningsbar i mars, utan ett litet antal lyckligt lottade personer har dessutom fått följa med Jaguars ingenjörer när prototypbilarna genomgår de slutliga valideringstesterna.
Fullständiga specifikationer och priser för Jaguars eldrivna prestanda-SUV kommer att meddelas i mars 2018 när bilen blir officiellt beställningsbar.
Vill du vara en av de första som ska uppleva vår nya helelektriska modell? Anmäl ditt intresse idag!
Ann Voyer från Pasadena frågade Jaguar om räckvidden i I-PACE är tillräcklig för att hon ska kunna köra sin favorittur längs Kaliforniens västkust. För att besvara hennes fråga tog Jaguars ingenjörer med henne på ett långdistanstest – på bara en laddning. Produktionsprototypen av I-PACE kördes 32 mil från Sunset Boulevard i Los Angeles till Morro Bay i San Luis Obispo på en enda laddning av det avancerade litiumjonbatteri.
Ian Hoban, Jaguar Vehicle Line Director: ”Efter 240 000 mil av tester över hela jorden är I-PACE klar för produktion och har visat att den klarar långa sträckor på en enda laddning.
Se I-PACE på en roadtrip längs amerikanska västkusten från Sunset Boulevard i Los Angeles till Morro Bay i San Luis Obispo, klicka här:
https://www.jaguar.se/om-jaguar/koncept ... ign=i-pace"
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 06 dec 2017 09:33
av tias
32 mil i motorvägsfart är väl iofs inget att skämmas över. Ett större problem (initialt åtminstone) är avsaknaden av snabbladdning.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 06 dec 2017 09:36
av drakbane
Beror som sagt på hur de kört, i detta fallet finns en film på det. Den har jag dock inte sett.
Kommer själv ca 32 mil med Teslas senaste SUV, så det låter ok i mina öron.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 06 dec 2017 09:42
av Legato
tias skrev:32 mil i motorvägsfart är väl iofs inget att skämmas över. Ett större problem (initialt åtminstone) är avsaknaden av snabbladdning.
Fast man får väl utgå ifrån att de hållt hastighetsgränserna? Är väl 65 dom mest isf, dvs 104 km/timme... Stor skillnad mot 120.
Jag tycker det var intressant att de påstod att de testkört den 240.000 mil. För några månader sedan när den visades i Stockholm så hade de bara en bil och den var ju inget de testkörde.är ganska skeptisk till att de direkt där efter ska ha fått ut 20-50 bilar som de testkört febrilt...
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 06 dec 2017 10:34
av DavidS
Legato skrev:tias skrev:32 mil i motorvägsfart är väl iofs inget att skämmas över. Ett större problem (initialt åtminstone) är avsaknaden av snabbladdning.
Fast man får väl utgå ifrån att de hållt hastighetsgränserna? Är väl 65 dom mest isf, dvs 104 km/timme... Stor skillnad mot 120.
Jag tycker det var intressant att de påstod att de testkört den 240.000 mil. För några månader sedan när den visades i Stockholm så hade de bara en bil och den var ju inget de testkörde.är ganska skeptisk till att de direkt där efter ska ha fått ut 20-50 bilar som de testkört febrilt...
Kan det vara teoretisk körning i datasimulering/testbänk? Får man uttrycka sig på det viset då?
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 06 dec 2017 11:28
av vigge50
Enligt electreks artikel så har de nästan 200 prototyper som de testar för tillfället.
https://electrek.co/2017/12/06/jaguar-i ... ype-fleet/
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 06 dec 2017 15:34
av Legato
Galet. Med 200 prototyper är ju 240k mil inga problem såklart. Känns dock som någon inte talar sanning. Har väldigt svårt att tro på att de hade
en bil när eventet var i Stockholm och att de nu skulle ha 200...
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 06 dec 2017 15:42
av Verdi
Legato skrev:tias skrev:32 mil i motorvägsfart är väl iofs inget att skämmas över. Ett större problem (initialt åtminstone) är avsaknaden av snabbladdning.
Fast man får väl utgå ifrån att de hållt hastighetsgränserna? Är väl 65 dom mest isf, dvs 104 km/timme... Stor skillnad mot 120.
Jag tycker det var intressant att de påstod att de testkört den 240.000 mil. För några månader sedan när den visades i Stockholm så hade de bara en bil och den var ju inget de testkörde.är ganska skeptisk till att de direkt där efter ska ha fått ut 20-50 bilar som de testkört febrilt...
Hur vet du att de bara hade en bil? Nån snubbe på plats som sa det? Han kan inte ha ljugit eller varit oinformerad? Biltillverkare brukar ju i regel vara rejält hemlighetsfulla när det gäller nya modeller.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 06 dec 2017 16:00
av Svenssons
Verdi skrev:Legato skrev:tias skrev:32 mil i motorvägsfart är väl iofs inget att skämmas över. Ett större problem (initialt åtminstone) är avsaknaden av snabbladdning.
Fast man får väl utgå ifrån att de hållt hastighetsgränserna? Är väl 65 dom mest isf, dvs 104 km/timme... Stor skillnad mot 120.
Jag tycker det var intressant att de påstod att de testkört den 240.000 mil. För några månader sedan när den visades i Stockholm så hade de bara en bil och den var ju inget de testkörde.är ganska skeptisk till att de direkt där efter ska ha fått ut 20-50 bilar som de testkört febrilt...
Hur vet du att de bara hade en bil? Nån snubbe på plats som sa det? Han kan inte ha ljugit eller varit oinformerad? Biltillverkare brukar ju i regel vara rejält hemlighetsfulla när det gäller nya modeller.
Ett tredje alternativ förutom ljugit eller varit felinformerad är att det bara fanns en bil som var demobil för konseptet. Säger inget om övriga testbilar.