LÅNG MODELL. Tesla Model X är över fem meter lång och väger nära 2,5 ton. Bilens tyngd märks också på vägen – och i styrningen.
Av HÅKAN MATSON
Publicerad: 25 december 2016, 09:10
Teslas suv Model X är en bjässe. Drygt fem meter lång, nästan 2,5 ton tung. Även om utsläppen från det obefintliga avgasröret är noll kan man fundera över hur energieffektivt det är att släpa runt på denna väldiga massa.
Energiförbrukningen för att köra Model X en mil motsvarar ungefär energiinnehållet i 0,25 liter diesel. Jag kan komma på ett gäng bilar som är mindre energieffektiva än Teslan. Typ alla.
Re: Artikel i media
Postat: 25 dec 2016 18:59
av Svenssons
Wilson skrev:
Daoops skrev:
LÅNG MODELL. Tesla Model X är över fem meter lång och väger nära 2,5 ton. Bilens tyngd märks också på vägen – och i styrningen.
Av HÅKAN MATSON
Publicerad: 25 december 2016, 09:10
Teslas suv Model X är en bjässe. Drygt fem meter lång, nästan 2,5 ton tung. Även om utsläppen från det obefintliga avgasröret är noll kan man fundera över hur energieffektivt det är att släpa runt på denna väldiga massa.
Energiförbrukningen för att köra Model X en mil motsvarar ungefär energiinnehållet i 0,25 liter diesel. Jag kan komma på ett gäng bilar som är mindre energieffektiva än Teslan. Typ alla.
Nja, jag kommer på många som är mer effektiva än Model X, typ alla andra elbilar men det finns väl ingen fossilbil som är effektivare än Model X förutom kanske en del specialbyggen för ett par personer eller liknande.
Matson tar i så han kräks, bryr mig inte längre om vad han skriver. Han vill inte ta åt sig av fakta eller skriva journalistiska texter. Jag behöver inte läsa hans texter eller köpa något från hans arbetsgivare.
Re: Artikel i media
Postat: 25 dec 2016 19:13
av Elbilisten
Redan i rubriken fick han klämt in det negativt laddade ordet "brutal"... Våldsam är också ett starkt negativt ord. Allt kan vinklas till något negativt om man bara vill.
Jag ville som en jämförelse med andra sjusitsiga bilar kolla vikten på Lancia Voyager. Första texten ögonen föll på var: "Kör iväg utan att lämna något efter dig." Jag tänkte direkt på avgaser. Men sen insåg jag att de nog menade bagage Tjänstevikten var 2215 eller 2330 kg. Släpvagnsvikten var ändå bara 1600 kg.
Förresten, glöm jämförelsen med Voyager. Det finns ingen bil som på rimligt sätt kan jämföras med Model X om man tittar på fler saker än antal säten.
9 av 10 byter aldrig till oljebrännare igen. God jul!
Det stod att hybridförare inte har samma vilja att stanna kvar.. Det kan jag som hybridägare skriva under på.. Nästa bil blir alltså inte en hybrid, utan en bil helt utan fossilmotor.
Jag har länge varit inne på en hybrid men på senare tid bestämma mig för elbil om jag har råd annars fossil. Denna artikel bekräftar att de är precis så jag ska göra.
Fast stod valet mellan hybrid och fossil vore inte valet svårt. Laddbart alla dagar. Det som jag ser skulle kunna ske framöver är att vår andrabil/privata bil blir en laddhybrid så småningom. Där har vi inte möjlighet att köpa ren elbil på några år då vi måste vänta tills nått vettigt hamnar på begagnat marknaden, samt skulle behöva något som kan dra vår husvagn på sommaren.
Just nu är det en etanol-bil, så känner mig inte riktigt så smutsig när jag kör den.. Men saknar elbilsvridet.
Re: Artikel i media
Postat: 25 dec 2016 19:30
av Wilson
Svenssons skrev:
Wilson skrev:
Daoops skrev:
LÅNG MODELL. Tesla Model X är över fem meter lång och väger nära 2,5 ton. Bilens tyngd märks också på vägen – och i styrningen.
Av HÅKAN MATSON
Publicerad: 25 december 2016, 09:10
Teslas suv Model X är en bjässe. Drygt fem meter lång, nästan 2,5 ton tung. Även om utsläppen från det obefintliga avgasröret är noll kan man fundera över hur energieffektivt det är att släpa runt på denna väldiga massa.
Energiförbrukningen för att köra Model X en mil motsvarar ungefär energiinnehållet i 0,25 liter diesel. Jag kan komma på ett gäng bilar som är mindre energieffektiva än Teslan. Typ alla.
Nja, jag kommer på många som är mer effektiva än Model X, typ alla andra elbilar men det finns väl ingen fossilbil som är effektivare än Model X förutom kanske en del specialbyggen för ett par personer eller liknande.
Matson tar i så han kräks, bryr mig inte längre om vad han skriver. Han vill inte ta åt sig av fakta eller skriva journalistiska texter. Jag behöver inte läsa hans texter eller köpa något från hans arbetsgivare.
Så sant, så sant. Jämför man med elbilar är Model X ingen snåljåp precis. Men en ineffektiv elbil drabbar ju varken plånbok eller miljö lika hårt som en törstig fossilare. Ändå kände han sig tvungen att påpeka eventuella frågetecken kring huruvida Teslan var ett en energieffektivt sätt att lösa sina transportbehov på. Samtidigt antar jag att han hade hyllat en 0,25 liters diesel som ett under av effektivitet, vilket iofs är sant givet dess förutsättningar.
Håller med. Faktaresistenta troll är jobbiga nog i kommentarsfälten, men det är än värre när de har egna kolumner i en rikstäckande kanal att spy ut sin desinformation i.
Re: Artikel i media
Postat: 25 dec 2016 20:16
av Nicke Nyfiken
Svenssons skrev:
Matson tar i så han kräks, bryr mig inte längre om vad han skriver. Han vill inte ta åt sig av fakta eller skriva journalistiska texter. Jag behöver inte läsa hans texter eller köpa något från hans arbetsgivare.
Matson skyr inga medel för att straffa en biltillverkare som konsekvent vägrar att bjussa "journalister" på hummersås. Han känner sig givetvis maktlös när en biltillverkare plötsligt låter produkten sälja sig själv, istället för att förlita sig på att köpta "motorjournalister" ska göra jobbet åt dem.
Re: Artikel i media
Postat: 25 dec 2016 20:25
av Bjelke
Svenssons skrev:
Wilson skrev:
Daoops skrev:
LÅNG MODELL. Tesla Model X är över fem meter lång och väger nära 2,5 ton. Bilens tyngd märks också på vägen – och i styrningen.
Av HÅKAN MATSON
Publicerad: 25 december 2016, 09:10
Teslas suv Model X är en bjässe. Drygt fem meter lång, nästan 2,5 ton tung. Även om utsläppen från det obefintliga avgasröret är noll kan man fundera över hur energieffektivt det är att släpa runt på denna väldiga massa.
Energiförbrukningen för att köra Model X en mil motsvarar ungefär energiinnehållet i 0,25 liter diesel. Jag kan komma på ett gäng bilar som är mindre energieffektiva än Teslan. Typ alla.
Nja, jag kommer på många som är mer effektiva än Model X, typ alla andra elbilar men det finns väl ingen fossilbil som är effektivare än Model X förutom kanske en del specialbyggen för ett par personer eller liknande.
Matson tar i så han kräks, bryr mig inte längre om vad han skriver. Han vill inte ta åt sig av fakta eller skriva journalistiska texter. Jag behöver inte läsa hans texter eller köpa något från hans arbetsgivare.
Han tar i så JAG kräks...
Re: Artikel i media
Postat: 26 dec 2016 00:03
av Jerker
På Readly kan man läsa Aftonbladet Bil och i senaste numret (5 november) är det en recension av X:en av en Hans Hedberg, och han är mest positiv. Inga fixeringar vid att försöka slå ner på det elbilsspecifika utan mer som en normal recension. Några citat:
Elon Musk har en klar målbild med företagets produkter, och även med nya Model X drar man ner brallorna på de etablerade tyska prestigemärkena. Vare sig Audi, BMW eller Mercedes har någon eldriven SUV i pipeline. Bara det känns renande på något vis.
---
Handhavandet kräver övning, inkörning och öppet sinnelag - är du av bakåtsträvartyp är Tesla inget för dig.
---
Styrkänslan är åt det artificiella hållet men Model X behåller greppet med trygg understyrning även när chassit pressas.
Han har naturligtvis en del negativa invändningar också, men alltså inga osakliga påhopp.
Snabbsummeringen ser ut så här:
+ Stor och praktisk
- I dyraste laget
= Tesla spränger ytterliga valla i elbilsutvecklandet. När hänger resten på?
Re: Artikel i media
Postat: 26 dec 2016 01:55
av joel80
Inte riktigt en artikel.. Men jag tycker det är trevligt att se att kommunen nu har med laddstolpar som en av huvudpunkterna för hur nytt bostadsområde ska se ut i deras projektering. https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... RraQuCTWZA
Re: Artikel i media
Postat: 26 dec 2016 11:20
av bjelkeman
joel80 skrev:
Inte riktigt en artikel.. Men jag tycker det är trevligt att se att kommunen nu har med laddstolpar som en av huvudpunkterna för hur nytt bostadsområde ska se ut i deras projektering. https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... RraQuCTWZA
Rent allmänt trevligt initiativ.
Om kvarteret Runstenen
hälften av lägenheterna blir hyresrätter och hälften blir bostadsrätter
allt från ettor på 31 kvadratmeter till en femma på 118 kvadratmeter
låg energiförbrukning för lägenheterna och stadsvillorna
solpaneler och terrasser för odling på taken
variation på bostädernas utseende
parkeringsdäck under jord
laddstolpar för elbilar
bilpool
Re: Artikel i media
Postat: 28 dec 2016 21:17
av vigge50
Expressen
Autoblog har sammanställt en lista på de mest "googlade" bilarna under det gångna året och listan toppas av Honda där Civic var den mest populära modellen att söka på.
Nummer två på listan kommer Mercedes-Benz och trea har vi elbilsjätten Elon Musk.
Autoblog har sammanställt en lista på de mest "googlade" bilarna under det gångna året och listan toppas av Honda där Civic var den mest populära modellen att söka på.
Nummer två på listan kommer Mercedes-Benz och trea har vi elbilsjätten Elon Musk.
Okej, det har inget med Tesla eller elbilar att göra, men jag måste bara få spy galla någonstans!
Aftonbladet visar sin brist på kompetens och skriftspråk när dom inte ens fixar vanliga hastighetsbegrepp!
Körskolläraren hade för bråttom från trafiklärarkonferensen. Nu döms han till 4 000 kronor i böter för att ha kört 144 km på en 100-väg utanför Skövde.
Jag har flera gånger kört säkert 200km på en 100-väg... det är inte olagligt. 200km är en sträcka, inte en hastighet... bah!
Inte så förvånande att dom inte fixar skillnaderna mellan kWh och kW då heller...
//Språkpolisen
Re: Artikel i media
Postat: 28 dec 2016 21:38
av lator
joel80 skrev:
Okej, det har inget med Tesla eller elbilar att göra, men jag måste bara få spy galla någonstans!
Aftonbladet visar sin brist på kompetens och skriftspråk när dom inte ens fixar vanliga hastighetsbegrepp!
Körskolläraren hade för bråttom från trafiklärarkonferensen. Nu döms han till 4 000 kronor i böter för att ha kört 144 km på en 100-väg utanför Skövde.
Jag har flera gånger kört säkert 200km på en 100-väg... det är inte olagligt. 200km är en sträcka, inte en hastighet... bah!
Inte så förvånande att dom inte fixar skillnaderna mellan kWh och kW då heller...
//Språkpolisen
Journalister! Ännu en yrkesgrupp som inte behöver någon utbildning...
Re: Artikel i media
Postat: 28 dec 2016 21:57
av bylund
joel80 skrev:
Okej, det har inget med Tesla eller elbilar att göra, men jag måste bara få spy galla någonstans!
Aftonbladet visar sin brist på kompetens och skriftspråk när dom inte ens fixar vanliga hastighetsbegrepp!
Körskolläraren hade för bråttom från trafiklärarkonferensen. Nu döms han till 4 000 kronor i böter för att ha kört 144 km på en 100-väg utanför Skövde.
Jag har flera gånger kört säkert 200km på en 100-väg... det är inte olagligt. 200km är en sträcka, inte en hastighet... bah!
Inte så förvånande att dom inte fixar skillnaderna mellan kWh och kW då heller...
//Språkpolisen
Tja, jag har alltid undrat vad påföljden är i Danmark om man kör för långt.
Re: Artikel i media
Postat: 29 dec 2016 01:02
av Nicke Nyfiken
bylund skrev:
joel80 skrev:
Okej, det har inget med Tesla eller elbilar att göra, men jag måste bara få spy galla någonstans!
Aftonbladet visar sin brist på kompetens och skriftspråk när dom inte ens fixar vanliga hastighetsbegrepp!
Körskolläraren hade för bråttom från trafiklärarkonferensen. Nu döms han till 4 000 kronor i böter för att ha kört 144 km på en 100-väg utanför Skövde.
Jag har flera gånger kört säkert 200km på en 100-väg... det är inte olagligt. 200km är en sträcka, inte en hastighet... bah!
Inte så förvånande att dom inte fixar skillnaderna mellan kWh och kW då heller...
//Språkpolisen
Tja, jag har alltid undrat vad påföljden är i Danmark om man kör för långt.
Speed-Limit-50-kmh-Denmark.JPG
Det är inga problem. Du får köra 50 km efter du passerat en sådan skylt, och skyltarna sitter med mindre än 5 mils mellanrum.
Re: Artikel i media
Postat: 29 dec 2016 06:39
av Bjelke
Nicke Nyfiken skrev:
bylund skrev:
joel80 skrev:
Okej, det har inget med Tesla eller elbilar att göra, men jag måste bara få spy galla någonstans!
Aftonbladet visar sin brist på kompetens och skriftspråk när dom inte ens fixar vanliga hastighetsbegrepp!
Körskolläraren hade för bråttom från trafiklärarkonferensen. Nu döms han till 4 000 kronor i böter för att ha kört 144 km på en 100-väg utanför Skövde.
Jag har flera gånger kört säkert 200km på en 100-väg... det är inte olagligt. 200km är en sträcka, inte en hastighet... bah!
Inte så förvånande att dom inte fixar skillnaderna mellan kWh och kW då heller...
//Språkpolisen
Tja, jag har alltid undrat vad påföljden är i Danmark om man kör för långt.
Det är inga problem. Du får köra 50 km efter du passerat en sådan skylt, och skyltarna sitter med mindre än 5 mils mellanrum.
Det där var ju nästan rekord ju
Re: Artikel i media
Postat: 29 dec 2016 09:13
av Teslaspolen
Nu är det ingen artikel men kanske media i alla fall.
Nu är det ingen artikel men kanske media i alla fall.
Stor YouTube kanal spyr ur sig elbilsmyter.
Läste om den där kanalen på engelskspråkiga fora. Den är en ironisk kanal, och Adam Ruins är en figur som hela tiden missförstår saker och ting. Men tydligen så var man inte så nöjd med just detta avsnitt eftersom inte ens de som gör satiren är tillräckligt insatta utan just bidrar till att sprida elbilsmyter, vilket alltså inte är syftet.
Re: Artikel i media
Postat: 29 dec 2016 10:41
av Bjelke
Jerker skrev:
Teslaspolen skrev:
Nu är det ingen artikel men kanske media i alla fall.
Stor YouTube kanal spyr ur sig elbilsmyter.
Läste om den där kanalen på engelskspråkiga fora. Den är en ironisk kanal, och Adam Ruins är en figur som hela tiden missförstår saker och ting. Men tydligen så var man inte så nöjd med just detta avsnitt eftersom inte ens de som gör satiren är tillräckligt insatta utan just bidrar till att sprida elbilsmyter, vilket alltså inte är syftet.
Jaha för jag funderade oxo på om det inte var tänkt som just satir men fattade lixom inte riktigt
Re: Artikel i media
Postat: 29 dec 2016 11:08
av Teslaspolen
Själv tycker jag dock andra saker varit skämtsamma men "korrekta". Inte upplevt det som om budskapet skulle vara omvänt så att säga på någon annan video, dock ingen kannal jag följer.
Re: Artikel i media
Postat: 29 dec 2016 12:45
av Elbilisten
Model X provkörd. Och provåkt. Nio minuter video. Tyvärr med mikrofonen alldeles för långt ifrån när man kör motorvägshastighet.
Teknikens Värld visar att de inte riktigt har koll. De verkar blanda ihop batterier och motorer.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Artikel i media
Postat: 29 dec 2016 15:53
av bjelkeman
Peter Holm skrev:
Teknikens Värld visar att de inte riktigt har koll. De verkar blanda ihop batterier och motorer.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Sista kommentarerna handlar om "tråkig" hype. Jag tycker det är världens bästa bil, men så har jag lite bias förstås. Jag fattar inte att man kan kommentera med "gäsp" och att Tesla är bra på hype.