Sida 16 av 19
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 24 okt 2016 07:47
av chaffis75
Tack, den där sidan hade jag missat... Låter som man kan klara sig ganska bra. Sedan kan man väl också styra hur mycket el bilen ska ta ut, tex ladda med 3fas 10 amp även om de är ett 16 amp uttag?
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 24 okt 2016 08:18
av bylund
chaffis75 skrev:
Tack, den där sidan hade jag missat... Låter som man kan klara sig ganska bra. Sedan kan man väl också styra hur mycket el bilen ska ta ut, tex ladda med 3fas 10 amp även om de är ett 16 amp uttag?
Precis. Och bilen kommer ihåg det per plats, så har du ställt ner strömmen på ett ställe kommer den vara nerställd där tills du ändrar.
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 24 okt 2016 08:19
av Jocce
fakerlind skrev:Ni som köpt Teslas laddare, är det mest för att den är snyggare än ett 3-fas uttag eller för att kostnaden för en till "vanlig" sladd är nästan densamma? Jag tänkte kanske börja med 3-fas och använda sladden som följer med bilen, men tar tacksamt emot lärdomar från er visa ägare. Min bil kommer nov/dec.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag köpte en, dels för att det ser lite trevligt / snyggt ut på parkeringen på jobbet, men även för jag "tröttnat" på att dra i/dra ur 3-fas handsken varje dag lite.
/Jocce
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 24 okt 2016 12:18
av Musikmannen66
Feddan skrev:132a74cbd1fe140cba0fd82c1e6de4db~2.jpg
Fixad.
Tack Feddan
Mvh Magnus
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 30 nov 2016 17:55
av Nicke Nyfiken
Ni som installerat laddboxen, hur har ni gjort med genomföringen för matningen? Det är ju gigantiskt stora hål när man tar bort en plastplugg och ingen typ av genomföring medföljer.
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 30 nov 2016 18:12
av Monark1954
Nicke Nyfiken skrev:Ni som installerat laddboxen, hur har ni gjort med genomföringen för matningen? Det är ju gigantiskt stora hål när man tar bort en plastplugg och ingen typ av genomföring medföljer.
Du får köpa en kabelförskrivning, jag tror det var M32 gänga i boxen. Se även till att du får med bussningar som passar mot din kabel.
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 30 nov 2016 21:13
av Rennwagen
Nicke Nyfiken skrev:Ni som installerat laddboxen, hur har ni gjort med genomföringen för matningen? Det är ju gigantiskt stora hål när man tar bort en plastplugg och ingen typ av genomföring medföljer.
Min elektriker hade en sådan genomföring i sin "bra att ha låda". Dåligt att det inte följer med i leveransen från Tesla.
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 01 dec 2016 20:48
av Monark1954
TomSo skrev:Vi har två laddboxar med lastbalansering, 16A. Beställde en typ 2->1 adapter från EVconnect för att även kunna ladda Leaf. Tyvärr funkar det inte, laddningen kommer inte igång. Efter en del support från leverantören och tillverkaren av adaptern konstaterades det att svarstiderna på något sätt inte stämmer mellan Teslas laddbox och Leaf.
Alla typ 2 bilar vi testat, Bmw i3, Bmw 330E och Zoe funkar bra. Zoe laddar vi fullt på ca 2,5 h (11 kW).
Lastbalanseringen fungerar också bra, men troligen optimerad för två Tesla. För att få full effekt till Zoe'n räcker det inte att Teslan är fulladdad utan man måste koppla ifrån den. Annars tar det ca 6-8 h vilket normalt inte är nåt problem.
Trodde på tur.
Nu har även vi två laddboxar med lastbalansering. EVconnect adapter för Leafen. Laddboxen lyser rött när vår Leaf kopplas in och bilen indikerar inte någon laddning. Provade att starta laddning inifrån bilen, då indikerade bilen laddning i några minuter men laddboxen lyste rött. Sen stängde Leafen av laddningen.
Tesla laddbox inte vill ladda Leaf har rimligen inget med att vi har två laddboxar med lastbalansering.
Någon som jobbat vidare på Tesla laddbox och Leaf?
Läste i någon annan tråd om att koppla in ett motstånd men förstod inte förklaringen.
Med EVconnect adapter fungerar det att ansluta Leafen till en Wallby laddbox och en typ 2 sladd.
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 01 dec 2016 20:55
av cnyb
Inte orkat med att titta närmare på detta, byta motstånd hjälpte inte iaf.
Frågan är om det inte bör vara raka kablar för CP och PP(och inte som nu med motstånd för att tex indikera att det är en 32A kabel till laddstation), har svårt att se att det är en adapter annars.
Är din typ2 kontakt avkapad eller är den för lång?
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 01 dec 2016 21:16
av Monark1954
cnyb skrev:Inte orkat med att titta närmare på detta, byta motstånd hjälpte inte iaf.
Frågan är om det inte bör vara raka kablar för CP och PP(och inte som nu med motstånd för att tex indikera att det är en 32A kabel till laddstation), har svårt att se att det är en adapter annars.
Är din typ2 kontakt avkapad eller är den för lång?
Typ 2 delen på EVconnect adaptern är ca 30 mm.
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 02 dec 2016 10:09
av Monark1954
Svar från EVconntect om deras adapter från typ2 kabel till typ1 kontakt som passar Leaf.
" Vi har undersökt detta och problemet verkar ligga i att Tesla boxen använder ett tidsintervall innan strömmen slås på vilket typ 1 bilar inte accepterar. Andra typ 2 bilar går tydligen att ladda!
Vår adapter är endast en adapter och har inga motstånd!"
Jag är beredd att tro på detta. Med nyare Leaf följer en sladd med för att ansluta till laddboxar med typ 2 kontakt. Fungerar utmärkt med alla Typ 2 laddstolpar och andra fabrikat av laddboxar med Typ 2 uttag.
EVconnects adapter fungerar även med en Typ2/Typ2 sladd ansluten till en laddbox med typ 2 uttag.
Dock fungerar inte Teslas laddbox att med adapter ansluta till en Leaf med typ 1 kontakt i bilen.
Tänker göra ett försök med Tesla supporten.
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 03 dec 2016 15:13
av Monark1954
cnyb skriv i tråden Laddning Nissan Leaf
"Nu har även jag provat en adapter mellan Leafen och Tesla Wall connector och det fungerar inte
Svag misstanke att WC eftersöker de 2k7 ohmen på PP-PE vid anslutning till bilen medans adaptern bara har 220ohm för att indikera 32A kabel(vilket jag tycker är fel - detta skall ju ses som en kontaktadapter och inte en kabel). Det motståndet skall bytas alltså.
Ser inte att det skulle kunna vara något på CP som skulle kunna vara orsaken - är ju rätt tydligt där hur det skall fungera."
Jag har även försökt och tränga in en Wikipedia beskrivning av standarden.
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196
Ovanstående pusselbitar gjorde att jag klippte av motståndet på TYP 2 sidan på EVconnects adapter mellan PP-PE, den verkar vara till för att laddboxen skall detektera kabel och dess kapacitet. Tesla laddbox har ju redan en kabel. Det stod även att PP ledaren inte är inkopplad till laddboxen vilket stämde i EVconnects adapter.
Kommunikation mellan bilen och laddboxen verkar ske i CE ledaren. De 2K7 ohmen är mellan just mellan CE och PE inte över PP ledaren.
Ny slutsats.
Teslas Laddbox kan fortfarande inte ladda Nissan Leaf efter ovanstående ingrepp i adaptern.
Men adaptern fungerar fortfarande med min Walle-by laddbox och den typ 2 kabel jag köpt av Tesla.
Då EVconnects adapter mer verkade vara utförs som laddkabel än adapter så kom tanken att köpa en annan adapter.
Första träff blev leverantören evcables och för deras typ2/typ1 adapter har de följande varning.
"Note: This will not work with a Tesla Wall Charger. You will need to purchase a Type 1 portable charger instead."
http://www.evcables.co.uk/163/Type-2-Ty ... rter-Cable
När influensan minskar får jag kontakta Tesla.
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 06 dec 2016 10:21
av Monark1954
Blev i dag uppring av Tesla och hen bleklagade den felaktiga informationen jag fått tidigare.
Teslas nya rätta svar är att en Tesla laddbox visst skall klara av att ladda andra bilar än Tesla.
Jag fick förslag på åtgärder, de åtgärder som gör att laddboxen kan ladda i första hand en Nissan Leaf kommer jag berätta i forumet.
Redan nu har många Teslaägare mer än en elbil, vanligtvis av annat fabrikat, och fler kommer säkert byta bort sin 2:a bil till en elbil.
Då är det en ny och positiv inställning från Tesla att det skall gå ladda andra elbilar med en Tesla laddbox.
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 06 dec 2016 11:59
av Bjelke
Monark1954 skrev:Blev i dag uppring av Tesla och hen bleklagade den felaktiga informationen jag fått tidigare.
Teslas nya rätta svar är att en Tesla laddbox visst skall klara av att ladda andra bilar än Tesla.
Jag fick förslag på åtgärder, de åtgärder som gör att laddboxen kan ladda i första hand en Nissan Leaf kommer jag berätta i forumet.
Redan nu har många Teslaägare mer än en elbil, vanligtvis av annat fabrikat, och fler kommer säkert byta bort sin 2:a bil till en elbil.
Då är det en ny och positiv inställning från Tesla att det skall gå ladda andra elbilar med en Tesla laddbox.
Jag har ju oxo en Leaf så det vore najs om det funkar att ladda den oxo från boxen, väntar med spänning på resultatet

Re: Laddbox från Tesla
Postat: 07 dec 2016 09:15
av joel80
Spänning... Höhöhö..

Re: Laddbox från Tesla
Postat: 07 dec 2016 13:16
av cnyb
Har fått det att funka nu!
Och enkelt är det också - alla kablar skall gå rakt igenom, inga motstånd och knappen på typ 1 sidan kopplade jag också ur.
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 07 dec 2016 13:28
av cnyb
Monark1954 skrev:Svar från EVconntect om deras adapter från typ2 kabel till typ1 kontakt som passar Leaf.
" Vi har undersökt detta och problemet verkar ligga i att Tesla boxen använder ett tidsintervall innan strömmen slås på vilket typ 1 bilar inte accepterar. Andra typ 2 bilar går tydligen att ladda!
Vår adapter är endast en adapter och har inga motstånd!"
Jag är beredd att tro på detta. Med nyare Leaf följer en sladd med för att ansluta till laddboxar med typ 2 kontakt. Fungerar utmärkt med alla Typ 2 laddstolpar och andra fabrikat av laddboxar med Typ 2 uttag.
EVconnects adapter fungerar även med en Typ2/Typ2 sladd ansluten till en laddbox med typ 2 uttag.
Dock fungerar inte Teslas laddbox att med adapter ansluta till en Leaf med typ 1 kontakt i bilen.
Tänker göra ett försök med Tesla supporten.
Mät motståndet mellan PP och PE i typ 1 kontakten, gissar att du får fram något värde där?
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 07 dec 2016 13:54
av Monark1954
cnyb skrev:Monark1954 skrev:Svar från EVconntect om deras adapter från typ2 kabel till typ1 kontakt som passar Leaf.
" Vi har undersökt detta och problemet verkar ligga i att Tesla boxen använder ett tidsintervall innan strömmen slås på vilket typ 1 bilar inte accepterar. Andra typ 2 bilar går tydligen att ladda!
Vår adapter är endast en adapter och har inga motstånd!"
Jag är beredd att tro på detta. Med nyare Leaf följer en sladd med för att ansluta till laddboxar med typ 2 kontakt. Fungerar utmärkt med alla Typ 2 laddstolpar och andra fabrikat av laddboxar med Typ 2 uttag.
EVconnects adapter fungerar även med en Typ2/Typ2 sladd ansluten till en laddbox med typ 2 uttag.
Dock fungerar inte Teslas laddbox att med adapter ansluta till en Leaf med typ 1 kontakt i bilen.
Tänker göra ett försök med Tesla supporten.
Mät motståndet mellan PP och PE i typ 1 kontakten, gissar att du får fram något värde där?
Ja, jag har kvar motståndet mellan PP och PE på typ 1 sidan, då klipper jag även av det motståndet och tar bort kontakten.
Tillverkaren av adapter säger att Teslas laddbox kräver svar från bilen inom 1 sekund, annars bryter den. Om de har rätt så verkar bilen svara i tid om man gör som du säger.
För se om jag hinner i kväll.
PS Teslas åtgärdförslag vara att fasföljden är rätt, det har jag låtit min elektriker kolla i dag oavsett om jag trodde på åtgärden eller inte. Fasföljden var rätt, inget behövde ändras på vår inkoppling. DS
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 07 dec 2016 14:02
av cnyb
Monark1954 skrev:
Ja, jag har kvar motståndet mellan PP och PE på typ 1 sidan, då klipper jag även av det motståndet och tar bort kontakten.
Kan tänka mig att det ser ut som på min adapter att PP kabeln är klippt och enbart kopplad via motstånd/kontakt till jord?
I så fall räcker det inte med att bara klippa motstånden - du måste se till att det finns en anslutning mellan PP på bägge sidor också.
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 07 dec 2016 14:45
av cnyb
En liten sak till, tror att det kanske kan var bra att koppla in kontakten i typ 1 kontakten så det blir 470ohm mellan PP-PE när man trycker på den (och ingen kontakt när man inte trycker på den - är nog 150ohm eller så idag) - detta för att indikera för Leafen att 'nu tänker jag dra ur kontakten - sluta ladda din fuling' istället för att bryta lite fult.
Vet ej vad wall connectorn tycker om detta dock (hade tänkt mig att knappen på WC handtaget skulle göra detta men det verkar inte funka så)
(edit hade kastat om värdena)
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 07 dec 2016 15:58
av cnyb
Fixade lite till, så här blev det till slut:
Typ 2 kontakten:
*Se till att den är rätt längd = 30mm (min var för lång - 45mm), kapa vid behov
*Se till att PP-PE inte är kopplat via ett motstånd till PE, klipp bort om det finns
*Se till att PP kabel är inkopplad till typ 1 sidan (denna kabel var klippt på min)
Typ 1 kontakten
*Koppla om microbrytaren så att;
-PP går rakt igenom denna till PP i typ 2 kontakten (utan motstånd) när den INTE är nedtryckt (ingen anslutning till PE skall finns nu)
-PP går via ett 470-480ohm motstånd (troligen har du två motstånd som tillsammans blir 480 ohm fastlödda på den) till PE när den ÄR nedtryckt (detta innebär att PPtyp1-PPtyp2 bryts nu också)
Ser ut att funka fint för min del!
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 07 dec 2016 22:58
av Monark1954
Var lite för snabb, klippte bort microbrytaren och motståndet på typ 1 kontakten.
Då känner inte bilen av att den har en kontakt, delserger att Tesla boxen inte löser men bilen vet inte om att den skall prata med laddboxen.
Saknar ledare för att binda samman PP i bägge ändar, får göra en testkoppling till veckan innan jag köper en ny kabel som har två signalkablar förutom fas, nolla och jord.
Känn som en sport att lyckas.
PS alla faser låg rätt i vår box så det förslaget från Tesla gav inte hela lösningen. DS.
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 14 dec 2016 11:37
av Teslaspolen
Så resultat var att ni fick det att fungera, fast med en del meckande?
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 14 dec 2016 11:40
av cnyb
Funkar fint för min del!
Lite meckande förvisso men inget vidare svårt. Vill hävda att ingen av oss fått en korrekt adapter från början.
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 14 dec 2016 11:57
av Bjelke
Jag hängde inte riktigt med i svängarna men ska nog testa att modda en adapter iaf och ladda min Leaf från WC oxo (fan vad jag inte gillar den förkortningen haha).
Skulle iaf kännas bra mkt bättre än Leafs original från ett vanligt vägguttag lixom
