Sida 16 av 30
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 27 dec 2024 08:45
av Arn
Min upplevelse efter en vecka med LR 2023 är att ojämnheter i marken känns av och hörs men inte obehagligt.
Jämfört med min förra bil M3 2021 så märker man lika tydligt i båda bilarna ojämnheter i marken men LR2023 dämpar sedan ojämnheterna något mjukare. Så man både hör och märker av ojämnheter, men stötarna dämpas ändå relativt mjukt jfm på M3. Men skillnaden är som sagt relativt marginell.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 27 dec 2024 10:58
av Vindens
Arn skrev: ↑27 dec 2024 08:45
Min upplevelse efter en vecka med LR 2023 är att ojämnheter i marken känns av och hörs men inte obehagligt.
Jämfört med min förra bil M3 2021 så märker man lika tydligt i båda bilarna ojämnheter i marken men LR2023 dämpar sedan ojämnheterna något mjukare. Så man både hör och märker av ojämnheter, men stötarna dämpas ändå relativt mjukt jfm på M3. Men skillnaden är som sagt relativt marginell.
Hur mycket fick du ge för din?
Här har vi en 2023 som hade avslut för 410 inkl avgift men den verkar ännu ej såld.
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-239309
Skicket däremot är ingen höjdare för milen.
Är det bara jag eller har handlarna börjat dra ner på lagren av Y? Carla exempelvis har ytterst få inne. Det är väl iför sig naturligt med tanke på Juniper och historiskt brukar Tesla sänker priser oftast i januari när sådana sker.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 28 dec 2024 11:19
av Arn
Jag köpte min för budet som blev det högsta.
Så 430k inkl avgifter för transport och förmedling. För första köparen var det ju katastrofal värdeminskning. Ca 680k inköp och 400k tillbaka efter 1,5 år. Då har jag antagit att KVD tar 20k i provision. Dock rullat 5400 mil dvs 2/3 av garanti milen
Frågan är nu vad värdeminskningen blir för min del. Törs man hoppas på 50k om året om jag behåller den 2 år och kör 2500 mil / år? Så 330k i nov 2026 när bilen är 3,5 år och rullat 10000 mil?
Kan iofs behålla den längre i 3-4 år men sälja när den passerat 15k mil. I så fall sälja nov 2028 en 5,5 år gammal bil ( att jämföra med 2019 års M3). Då 15k mil och pris ca 230k.
Får hoppas Juniper inte kittlar för mycket i magen med exempelvis 95kw batteri som det ryktas om. Hoppas de behåller 78kw batterier.
Ang hund skulle jag få ca 5k i retur men skulle inkomma med offert på vad sanering kostar
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 28 dec 2024 12:12
av manneson
Arn skrev: ↑28 dec 2024 11:19
Jag köpte min för budet som blev det högsta.
Så 430k inkl avgifter för transport och förmedling. För första köparen var det ju katastrofal värdeminskning. Ca 680k inköp och 400k tillbaka efter 1,5 år. Då har jag antagit att KVD tar 20k i provision. Dock rullat 5400 mil dvs 2/3 av garanti milen
Frågan är nu vad värdeminskningen blir för min del. Törs man hoppas på 50k om året om jag behåller den 2 år och kör 2500 mil / år? Så 330k i nov 2026 när bilen är 3,5 år och rullat 10000 mil?
Kan iofs behålla den längre i 3-4 år men sälja när den passerat 15k mil. I så fall sälja nov 2028 en 5,5 år gammal bil ( att jämföra med 2019 års M3). Då 15k mil och pris ca 230k.
Får hoppas Juniper inte kittlar för mycket i magen med exempelvis 95kw batteri som det ryktas om. Hoppas de behåller 78kw batterier.
Ang hund skulle jag få ca 5k i retur men skulle inkomma med offert på vad sanering kostar
Ingen vet vad som händer med efterfrågan på lång sikt. Det kan gå upp, det kan gå ned. Mycket lär ske med såväl världsekonomin som nya bilmodeller och features som presenteras närmaste åren.
Just batteri och laddning har ju Tesla hamnat rejält på efterkälken med.
Titta på Zeekr 7X som är billigare än Model Y men kan ladda nästan 3ggr snabbare. Ca 10 min vs 30 min till 80%.
Får hoppas Juniper tar ett rejält kliv där.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 28 dec 2024 13:44
av Freez
manneson skrev: ↑28 dec 2024 12:12
Arn skrev: ↑28 dec 2024 11:19
Jag köpte min för budet som blev det högsta.
Så 430k inkl avgifter för transport och förmedling. För första köparen var det ju katastrofal värdeminskning. Ca 680k inköp och 400k tillbaka efter 1,5 år. Då har jag antagit att KVD tar 20k i provision. Dock rullat 5400 mil dvs 2/3 av garanti milen
Frågan är nu vad värdeminskningen blir för min del. Törs man hoppas på 50k om året om jag behåller den 2 år och kör 2500 mil / år? Så 330k i nov 2026 när bilen är 3,5 år och rullat 10000 mil?
Kan iofs behålla den längre i 3-4 år men sälja när den passerat 15k mil. I så fall sälja nov 2028 en 5,5 år gammal bil ( att jämföra med 2019 års M3). Då 15k mil och pris ca 230k.
Får hoppas Juniper inte kittlar för mycket i magen med exempelvis 95kw batteri som det ryktas om. Hoppas de behåller 78kw batterier.
Ang hund skulle jag få ca 5k i retur men skulle inkomma med offert på vad sanering kostar
Ingen vet vad som händer med efterfrågan på lång sikt. Det kan gå upp, det kan gå ned. Mycket lär ske med såväl världsekonomin som nya bilmodeller och features som presenteras närmaste åren.
Just batteri och laddning har ju Tesla hamnat rejält på efterkälken med.
Titta på Zeekr 7X som är billigare än Model Y men kan ladda nästan 3ggr snabbare. Ca 10 min vs 30 min till 80%.
Får hoppas Juniper tar ett rejält kliv där.
Förutsätter att du hittar en ledig laddare som levererar 800v.
7x är inte billigare än MY.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 28 dec 2024 14:13
av Maw
Freez skrev: ↑28 dec 2024 13:44
manneson skrev: ↑28 dec 2024 12:12
Arn skrev: ↑28 dec 2024 11:19
Jag köpte min för budet som blev det högsta.
Så 430k inkl avgifter för transport och förmedling. För första köparen var det ju katastrofal värdeminskning. Ca 680k inköp och 400k tillbaka efter 1,5 år. Då har jag antagit att KVD tar 20k i provision. Dock rullat 5400 mil dvs 2/3 av garanti milen
Frågan är nu vad värdeminskningen blir för min del. Törs man hoppas på 50k om året om jag behåller den 2 år och kör 2500 mil / år? Så 330k i nov 2026 när bilen är 3,5 år och rullat 10000 mil?
Kan iofs behålla den längre i 3-4 år men sälja när den passerat 15k mil. I så fall sälja nov 2028 en 5,5 år gammal bil ( att jämföra med 2019 års M3). Då 15k mil och pris ca 230k.
Får hoppas Juniper inte kittlar för mycket i magen med exempelvis 95kw batteri som det ryktas om. Hoppas de behåller 78kw batterier.
Ang hund skulle jag få ca 5k i retur men skulle inkomma med offert på vad sanering kostar
Ingen vet vad som händer med efterfrågan på lång sikt. Det kan gå upp, det kan gå ned. Mycket lär ske med såväl världsekonomin som nya bilmodeller och features som presenteras närmaste åren.
Just batteri och laddning har ju Tesla hamnat rejält på efterkälken med.
Titta på Zeekr 7X som är billigare än Model Y men kan ladda nästan 3ggr snabbare. Ca 10 min vs 30 min till 80%.
Får hoppas Juniper tar ett rejält kliv där.
Förutsätter att du hittar en ledig laddare som levererar 800v.
7x är inte billigare än MY.
Som alltid beror det på hur man jämför men sett till utrustning och prestanda så ser nog 7X billigare ut än Model Y. Model Y har ju inte ens USS och radar i priset

Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 28 dec 2024 14:50
av Freez
Maw skrev: ↑28 dec 2024 14:13
Freez skrev: ↑28 dec 2024 13:44
manneson skrev: ↑28 dec 2024 12:12
Arn skrev: ↑28 dec 2024 11:19
Jag köpte min för budet som blev det högsta.
Så 430k inkl avgifter för transport och förmedling. För första köparen var det ju katastrofal värdeminskning. Ca 680k inköp och 400k tillbaka efter 1,5 år. Då har jag antagit att KVD tar 20k i provision. Dock rullat 5400 mil dvs 2/3 av garanti milen
Frågan är nu vad värdeminskningen blir för min del. Törs man hoppas på 50k om året om jag behåller den 2 år och kör 2500 mil / år? Så 330k i nov 2026 när bilen är 3,5 år och rullat 10000 mil?
Kan iofs behålla den längre i 3-4 år men sälja när den passerat 15k mil. I så fall sälja nov 2028 en 5,5 år gammal bil ( att jämföra med 2019 års M3). Då 15k mil och pris ca 230k.
Får hoppas Juniper inte kittlar för mycket i magen med exempelvis 95kw batteri som det ryktas om. Hoppas de behåller 78kw batterier.
Ang hund skulle jag få ca 5k i retur men skulle inkomma med offert på vad sanering kostar
Ingen vet vad som händer med efterfrågan på lång sikt. Det kan gå upp, det kan gå ned. Mycket lär ske med såväl världsekonomin som nya bilmodeller och features som presenteras närmaste åren.
Just batteri och laddning har ju Tesla hamnat rejält på efterkälken med.
Titta på Zeekr 7X som är billigare än Model Y men kan ladda nästan 3ggr snabbare. Ca 10 min vs 30 min till 80%.
Får hoppas Juniper tar ett rejält kliv där.
Förutsätter att du hittar en ledig laddare som levererar 800v.
7x är inte billigare än MY.
Som alltid beror det på hur man jämför men sett till utrustning och prestanda så ser nog 7X billigare ut än Model Y. Model Y har ju inte ens USS och radar i priset
Precis och med tanke på att 7x är en kinabil känns den väldigt dyr även om radar ingår i priset.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 28 dec 2024 17:55
av Liqwid78
Arn skrev: ↑28 dec 2024 11:19
Jag köpte min för budet som blev det högsta.
Så 430k inkl avgifter för transport och förmedling. För första köparen var det ju katastrofal värdeminskning. Ca 680k inköp och 400k tillbaka efter 1,5 år. Då har jag antagit att KVD tar 20k i provision. Dock rullat 5400 mil dvs 2/3 av garanti milen
Frågan är nu vad värdeminskningen blir för min del. Törs man hoppas på 50k om året om jag behåller den 2 år och kör 2500 mil / år? Så 330k i nov 2026 när bilen är 3,5 år och rullat 10000 mil?
Kan iofs behålla den längre i 3-4 år men sälja när den passerat 15k mil. I så fall sälja nov 2028 en 5,5 år gammal bil ( att jämföra med 2019 års M3). Då 15k mil och pris ca 230k.
Får hoppas Juniper inte kittlar för mycket i magen med exempelvis 95kw batteri som det ryktas om. Hoppas de behåller 78kw batterier.
Ang hund skulle jag få ca 5k i retur men skulle inkomma med offert på vad sanering kostar
Ganska normal värdeminskning. 5500mil efter 1,5 år är högt och därmed påverkar värdet. 1500-2000mil per år är snittet i Sverige.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 28 dec 2024 20:16
av Arn
5500 mil på 1,5 år är absolut hög körsträcka men allt annat lika, hur mycket mer skulle en bil som har kört exempelvis 3500 mil vara värd ( samma skick på bilen färg utrustning och så vidare)? Kan vi generalisera 10.000 kr per 1000 körda mil?
Fick förresten igång appen idag. Skönt att slippa dra fram nyckelkortet varje gång och underlättar ju vid laddning av bilen. Helt plötsligt vara förra ägaren utloggad från bilen. Hur kommer det sig att förra ägaren försvann helt plötsligt från bilen?
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 28 dec 2024 20:37
av Macki
Liqwid78 skrev: ↑28 dec 2024 17:55
Arn skrev: ↑28 dec 2024 11:19
Jag köpte min för budet som blev det högsta.
Så 430k inkl avgifter för transport och förmedling. För första köparen var det ju katastrofal värdeminskning. Ca 680k inköp och 400k tillbaka efter 1,5 år. Då har jag antagit att KVD tar 20k i provision. Dock rullat 5400 mil dvs 2/3 av garanti milen
Frågan är nu vad värdeminskningen blir för min del. Törs man hoppas på 50k om året om jag behåller den 2 år och kör 2500 mil / år? Så 330k i nov 2026 när bilen är 3,5 år och rullat 10000 mil?
Kan iofs behålla den längre i 3-4 år men sälja när den passerat 15k mil. I så fall sälja nov 2028 en 5,5 år gammal bil ( att jämföra med 2019 års M3). Då 15k mil och pris ca 230k.
Får hoppas Juniper inte kittlar för mycket i magen med exempelvis 95kw batteri som det ryktas om. Hoppas de behåller 78kw batterier.
Ang hund skulle jag få ca 5k i retur men skulle inkomma med offert på vad sanering kostar
Ganska normal värdeminskning. 5500mil efter 1,5 år är högt och därmed påverkar värdet. 1500-2000mil per år är snittet i Sverige.
Köpte min enyaq coupe rs för 599” och sålde för 458” 4800mil 1år nästan på dagen, sålde den nu i november.
Var ju ett ok värdetapp, får ju dessutom bra betalt för körda mil inom jobb vilket 70% av milen var.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 28 dec 2024 21:21
av Arn
Vad anser ni om detta kostnadsförslag?
Önskade byte av kupefilter men fick jag ett kostnadsförslag som inkluderade även byte av HEPA filter.
Kupefiltret kostar 995 kr att byta inklusive material.
HEPA filtret är betydligt dyrare och kostar runt 1800kr att byta.
Anser ni detta är nödvändigt att byta båda för att minska lukt i bilen eller räcker det med att byta kupéfiltret?
På Teslas hemsida står följande
"Byte av kupéluftfilter efter 2 år.
Byte av HEPA-filter (x2) och kolfilter (x2) efter 3 år."
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 28 dec 2024 22:07
av Carlsson
Macki skrev: ↑28 dec 2024 20:37
Köpte min enyaq coupe rs för 599” och sålde för 458” 4800mil 1år nästan på dagen, sålde den nu i november.
Var ju ett ok värdetapp, får ju dessutom bra betalt för körda mil inom jobb vilket 70% av milen var.
24% på ett år och då har du kört betydligt längre än vad de flesta gör. Så håller med här, din RS höll sig relativt bra i värde. Efterfrågan styr.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 28 dec 2024 22:47
av Liqwid78
Arn skrev: ↑28 dec 2024 21:21
Vad anser ni om detta kostnadsförslag?
Önskade byte av kupefilter men fick jag ett kostnadsförslag som inkluderade även byte av HEPA filter.
Kupefiltret kostar 995 kr att byta inklusive material.
HEPA filtret är betydligt dyrare och kostar runt 1800kr att byta.
Anser ni detta är nödvändigt att byta båda för att minska lukt i bilen eller räcker det med att byta kupéfiltret?
På Teslas hemsida står följande
"Byte av kupéluftfilter efter 2 år.
Byte av HEPA-filter (x2) och kolfilter (x2) efter 3 år."
Gör det själv. Det är inte svårt. Finns videos på YouTube
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 28 dec 2024 23:04
av Liqwid78
Carlsson skrev: ↑28 dec 2024 22:07
Macki skrev: ↑28 dec 2024 20:37
Köpte min enyaq coupe rs för 599” och sålde för 458” 4800mil 1år nästan på dagen, sålde den nu i november.
Var ju ett ok värdetapp, får ju dessutom bra betalt för körda mil inom jobb vilket 70% av milen var.
24% på ett år och då har du kört betydligt längre än vad de flesta gör. Så håller med här, din RS höll sig relativt bra i värde. Efterfrågan styr.
Jag håller med. RS modellen är inte så vanligt. Då tar man det som finns ute på begagnatmarknaden.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 29 dec 2024 11:58
av Freez
Arn skrev: ↑28 dec 2024 21:21
Vad anser ni om detta kostnadsförslag?
Önskade byte av kupefilter men fick jag ett kostnadsförslag som inkluderade även byte av HEPA filter.
Kupefiltret kostar 995 kr att byta inklusive material.
HEPA filtret är betydligt dyrare och kostar runt 1800kr att byta.
Anser ni detta är nödvändigt att byta båda för att minska lukt i bilen eller räcker det med att byta kupéfiltret?
På Teslas hemsida står följande
"Byte av kupéluftfilter efter 2 år.
Byte av HEPA-filter (x2) och kolfilter (x2) efter 3 år."
Kostnaden låter rimligt. Med tanke på att bilen är från 2023 borde det räcka med kupé filter men fråga Rangern. Å andra sidan ingen stor kostnad att byta alla för att vara säker.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 29 dec 2024 14:37
av manneson
Liqwid78 skrev: ↑28 dec 2024 22:47
Arn skrev: ↑28 dec 2024 21:21
Vad anser ni om detta kostnadsförslag?
Önskade byte av kupefilter men fick jag ett kostnadsförslag som inkluderade även byte av HEPA filter.
Kupefiltret kostar 995 kr att byta inklusive material.
HEPA filtret är betydligt dyrare och kostar runt 1800kr att byta.
Anser ni detta är nödvändigt att byta båda för att minska lukt i bilen eller räcker det med att byta kupéfiltret?
På Teslas hemsida står följande
"Byte av kupéluftfilter efter 2 år.
Byte av HEPA-filter (x2) och kolfilter (x2) efter 3 år."
Gör det själv. Det är inte svårt. Finns videos på YouTube
Vissa har tummen mitt i handen eller bara vill inte. Nått ska ju servicefolket leva på.

Själv tycker jag det är en kul utmaning, och lärorikt, att fixa saker själv för det mesta. Så länge man inte blir alltför smutsig eller får ont nånstans av det.

Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 01 jan 2025 15:44
av Arn
Får verkligen hoppas att Tesla inte introducerar något 95 KW batteri på Juniper. Det skulle vara ett dråpslag mot begagnatspriserna på förra modellen.
Den förbättrade är aerodynamiken i sig kommer öka räckvidden med ungefär 5 mil som den gjorde på M3. Det kommer innebära räckvidd på runt 62 mil. Att dessutom öka batterikapaciteten till 95 kw är inte nödvändigt då räckvidden i så fall väntas landa på över 700 km vilket kommer konkurrera ut deras egen M3 LR RWD vars räckvidd ligger strax över 700km. Det hade varit fördel för Tesla att låta M3 fortsätta regera kung i räckvidd segmentet.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 01 jan 2025 17:07
av SwedishAdvocate
Arn skrev: ↑01 jan 2025 15:44
Får verkligen hoppas att Tesla inte introducerar något 95 KW batteri på Juniper. Det skulle vara ett dråpslag mot begagnatspriserna på förra modellen.
Den förbättrade är aerodynamiken i sig kommer öka räckvidden med ungefär 5 mil som den gjorde på M3. Det kommer innebära räckvidd på runt 62 mil. Att dessutom öka batterikapaciteten till 95 kw är inte nödvändigt då räckvidden i så fall väntas landa på över 700 km vilket kommer konkurrera ut deras egen M3 LR RWD vars räckvidd ligger strax över 700km. Det hade varit fördel för Tesla att låta M3 fortsätta regera kung i räckvidd segmentet.
Hur mycket skulle ett 95 kWh-batteri öka bilens inköpspris?… Tesla vill väl hålla nere kostnaden på Y – eller? Så tror inte de stoppar in ett ~17 kWh större batteri i Juniper än det som sitter i dagens modell…
Arn skrev: ↑01 jan 2025 15:44
Den förbättrade är aerodynamiken i sig kommer öka räckvidden med ungefär 5 mil som den gjorde på M3. […
Tror jag inte. Y har större frontarea än 3. Och jag tror inte de kan få till samma förbättring av Cd (formfaktorn) på Y som de lyckades med på 3 Högland. (Är i och för sig bara lekman på sånt här…)
EDIT:
Orkade inte heller dubbelkolla om den där uppgiften om ~5 mils ökad räckvidd för 3 Högland stämmer…
EDIT2:
Såg i en annan tråd att det ryktas om ett större batteri. Har batterier blivit billigare på sistone? Om inte så kommer väl det i så fall driva upp priset. I den tråden/det inlägget spekulerades om att ett en version med större batteri i så fall skulle kunna vara en ny 'extra variant' i modellutbudet utöver nuvarande LR.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 02 jan 2025 23:23
av Arn
Denna ser ganska prisvärd ut
https://www.blocket.se/annons/1401578095
Går säkert hitta till samma pris på KVD
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 07 jan 2025 10:56
av frassys
Under julen har det hänt lite på begagnatmarknaden. Jag har kollat antal model Y och 3 på blocket och har denna statistik:
Y:
2024-12-19 216
2024-12-28 213
2025-01-06 213
3:
2024-12-19 462
2024-12-28 460
2025-01-06 508
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 07 jan 2025 11:42
av jonasl
En trea borde ju vara klart mera kall på begagnatmarknaden eftersom så många (inkl jag) köpte en fast vi egentligen ville ha en Y. Markanden för Y borde vara avsevärt större.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 25 jan 2025 15:28
av pejvic
Nu kan man köpa en MYP för 360.
Ja den annonseras för 360, kanske säljs den billigare?
Vad är då en 2021 LR värd med liknande mil? 280?
https://www.blocket.se/annons/uppsala/t ... 1401620795
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 25 jan 2025 15:30
av backe
Med FSD också. Vid privat affär tas det inte bort va?
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 25 jan 2025 18:04
av Arn
Den bilen är ett riktigt kap.
Köpte själv en lång range uttagen juni 23 för 430k inkl KVD avgifter. 5400mil. Denna har kört 6000 mil längre. 6000 mil är väl värt 60.000 kr? Performance är värd mer än long range dock har jag en årsmodell nyare så dessa faktorer kanske kvittar ut varandra.
Jag har tillvarlen quicksilverfärg och vit Interiör värda totalt 43k. Denna bil har FSD istället värt 70k ( frågan är hur mycket det egentligen är värt men självklart bra att ha, samma sak med mina färg tillval)
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 25 jan 2025 19:27
av manneson
jonasl skrev: ↑07 jan 2025 11:42
En trea borde ju vara klart mera kall på begagnatmarknaden eftersom så många (inkl jag) köpte en fast vi egentligen ville ha en Y. Markanden för Y borde vara avsevärt större.
För egen del är allt innan Highland och Juniper nu helt ointressant.
Kanske om priserna rasar fullständigt att jag kunde tänka mig en "pre facelift", men det lär dom knappast göra. Om 2-3 år kommer skillnaden mellan en 2024 och 2025 troligen inte vara noterbar, precis som skillnaden mellan en 22 och 23 idag.