Sida 16 av 27

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 15 jun 2024 11:13
av taliz
Herregud vad fula stänkskydden är.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 15 jun 2024 11:27
av Brages
Legato skrev: 14 jun 2024 23:08
current skrev: 14 jun 2024 22:43
En öppen fråga till er som beställt denna bil, hur resonerar ni? Alltså bilen är ju inte gjord för bankörning. Sett flera videos där batteri / motor är överhettade efter 5-6 minuter på bana. Man kan ju även se på bromsarna hur veka dom är, jämför med bromsar på AMG / M-biar så är det jättestor skillnad. I vardagen har man heller ingen nytta av effekten. Vill man ha en elbil som fungerar på bana är Ioniq 5N ett bättre val då den verkar klara att kyla drivlinan. Vad är det för hål denna bil ska fylla, prestandan i en Long range eller till och med en bakhjulsdriven trea är ju fantastiskt i vardagen.
Bankörning? Som om det vore ett standard-användningsområde... Skulle gissa att färre än 1 på 100 av alla M3P som sålts körs på bana.

Har sett flera tester som hyllar bilen för att den presterar strålande både till vardags och vid aktiv körning. Har inga som helst planer för bana, hade jag haft det hade jag byggt om en bil specifikt för ändamålet.

5N med en massa syntetiskt trams i form av låtsasväxlar och låtsasljud är ointressant för mig personligen. Tycker den känns väldigt pubertal (även till utseendet).

Påslaget i pris jämfört med LR är IMO löjligt litet för det man får... Vettiga stolar, bättre hjulupphängning och dämpare, mycket finare fälgar, track mode mm. Jag trodde bilen skulle bli långt dyrare och jag tror den är ett fantastiskt val, särskilt som förmånsbil då den klarar 700k gränsen.
Håller med om det du säger i stort men köra bana behöver inte betyda tävling och specialbyggda fordon. Det är inte helt ovanligt med ”bandagar” för vanliga gatbilar och där blir det tydligen problem med bromsar och batteri. Jag vet att min LR bara klarade ett varv runt Mantorp i lekmantempo. Du kan ha rätt i att färre än 1/100 M3P körts på bana men det beror ju på att den inte klarar av det värst bra. Tror betydligt fler M2, AMG A45, Carrera 4S etc får testa bana.

Som du säger så är det ju uppenbarligen inte målet med bilen.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 15 jun 2024 12:20
av martinot
Brages skrev: 15 jun 2024 11:27
Legato skrev: 14 jun 2024 23:08
current skrev: 14 jun 2024 22:43
En öppen fråga till er som beställt denna bil, hur resonerar ni? Alltså bilen är ju inte gjord för bankörning. Sett flera videos där batteri / motor är överhettade efter 5-6 minuter på bana. Man kan ju även se på bromsarna hur veka dom är, jämför med bromsar på AMG / M-biar så är det jättestor skillnad. I vardagen har man heller ingen nytta av effekten. Vill man ha en elbil som fungerar på bana är Ioniq 5N ett bättre val då den verkar klara att kyla drivlinan. Vad är det för hål denna bil ska fylla, prestandan i en Long range eller till och med en bakhjulsdriven trea är ju fantastiskt i vardagen.
Bankörning? Som om det vore ett standard-användningsområde... Skulle gissa att färre än 1 på 100 av alla M3P som sålts körs på bana.

Har sett flera tester som hyllar bilen för att den presterar strålande både till vardags och vid aktiv körning. Har inga som helst planer för bana, hade jag haft det hade jag byggt om en bil specifikt för ändamålet.

5N med en massa syntetiskt trams i form av låtsasväxlar och låtsasljud är ointressant för mig personligen. Tycker den känns väldigt pubertal (även till utseendet).

Påslaget i pris jämfört med LR är IMO löjligt litet för det man får... Vettiga stolar, bättre hjulupphängning och dämpare, mycket finare fälgar, track mode mm. Jag trodde bilen skulle bli långt dyrare och jag tror den är ett fantastiskt val, särskilt som förmånsbil då den klarar 700k gränsen.
Håller med om det du säger i stort men köra bana behöver inte betyda tävling och specialbyggda fordon. Det är inte helt ovanligt med ”bandagar” för vanliga gatbilar och där blir det tydligen problem med bromsar och batteri. Jag vet att min LR bara klarade ett varv runt Mantorp i lekmantempo. Du kan ha rätt i att färre än 1/100 M3P körts på bana men det beror ju på att den inte klarar av det värst bra. Tror betydligt fler M2, AMG A45, Carrera 4S etc får testa bana.

Som du säger så är det ju uppenbarligen inte målet med bilen.
Ja, Tesla bygger ju bilar för den stora massan, men som ändå är mycket mer orienterade att vara mycket mer körglada bilar än majoriteten av bilar. De bygger helt klart bilar som tilltalar både teknikentusiaster och bilentusiaster som prioriterar körglädje hårt över annat.

Däremot så bygger och optimerar de inte bilar för de som kör på bana, precis som du är inne på. Oavsett om på "track days" på helgerna, eller mer för renodlad tävling. Den nischen är nog lite väl smal för en stor tillverkare som Tesla med få bilmodeller.

Men det finns ju stora möjligheter att modda sina bilar om man kör "track days" eller tävlar. Många som tex. DSTR här på forumet har gjort så. Finns även firmor som moddar specifikt Tesla att köra på ringen i Tyskland.

Själv är jag enormt tacksam att Tesla bygger bilar som tilltalar oss som älskar att köra bil mer aktivt än "svensson". Tycker man får generellt fantastiskt mycket körglädje för väldigt lite pengar hos Tesla, och bilar som ändå kan köras problemfritt i vardagen.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 15 jun 2024 13:23
av Legato
Brages skrev: 15 jun 2024 11:27
Legato skrev: 14 jun 2024 23:08
current skrev: 14 jun 2024 22:43
En öppen fråga till er som beställt denna bil, hur resonerar ni? Alltså bilen är ju inte gjord för bankörning. Sett flera videos där batteri / motor är överhettade efter 5-6 minuter på bana. Man kan ju även se på bromsarna hur veka dom är, jämför med bromsar på AMG / M-biar så är det jättestor skillnad. I vardagen har man heller ingen nytta av effekten. Vill man ha en elbil som fungerar på bana är Ioniq 5N ett bättre val då den verkar klara att kyla drivlinan. Vad är det för hål denna bil ska fylla, prestandan i en Long range eller till och med en bakhjulsdriven trea är ju fantastiskt i vardagen.
Bankörning? Som om det vore ett standard-användningsområde... Skulle gissa att färre än 1 på 100 av alla M3P som sålts körs på bana.

Har sett flera tester som hyllar bilen för att den presterar strålande både till vardags och vid aktiv körning. Har inga som helst planer för bana, hade jag haft det hade jag byggt om en bil specifikt för ändamålet.

5N med en massa syntetiskt trams i form av låtsasväxlar och låtsasljud är ointressant för mig personligen. Tycker den känns väldigt pubertal (även till utseendet).

Påslaget i pris jämfört med LR är IMO löjligt litet för det man får... Vettiga stolar, bättre hjulupphängning och dämpare, mycket finare fälgar, track mode mm. Jag trodde bilen skulle bli långt dyrare och jag tror den är ett fantastiskt val, särskilt som förmånsbil då den klarar 700k gränsen.
Håller med om det du säger i stort men köra bana behöver inte betyda tävling och specialbyggda fordon. Det är inte helt ovanligt med ”bandagar” för vanliga gatbilar och där blir det tydligen problem med bromsar och batteri. Jag vet att min LR bara klarade ett varv runt Mantorp i lekmantempo. Du kan ha rätt i att färre än 1/100 M3P körts på bana men det beror ju på att den inte klarar av det värst bra. Tror betydligt fler M2, AMG A45, Carrera 4S etc får testa bana.

Som du säger så är det ju uppenbarligen inte målet med bilen.
Har inte sagt att det betyder tävling. Tror ändå det handlar om mindre än en på hundra.

Tycker inte jämförelsen är relevant heller. För Teslan är påslaget under 60.000:-. För de övriga du nämner handlar det om 100-tusentals kronor.

Men ja, tillhör man den lilla andel som vill köra bana och samtidigt inte vill modifiera bilen så är inte 3P rätt val. Men det har väl ingen påstått heller?

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 15 jun 2024 16:15
av Brages
Legato skrev: 15 jun 2024 13:23
Brages skrev: 15 jun 2024 11:27
Legato skrev: 14 jun 2024 23:08
current skrev: 14 jun 2024 22:43
En öppen fråga till er som beställt denna bil, hur resonerar ni? Alltså bilen är ju inte gjord för bankörning. Sett flera videos där batteri / motor är överhettade efter 5-6 minuter på bana. Man kan ju även se på bromsarna hur veka dom är, jämför med bromsar på AMG / M-biar så är det jättestor skillnad. I vardagen har man heller ingen nytta av effekten. Vill man ha en elbil som fungerar på bana är Ioniq 5N ett bättre val då den verkar klara att kyla drivlinan. Vad är det för hål denna bil ska fylla, prestandan i en Long range eller till och med en bakhjulsdriven trea är ju fantastiskt i vardagen.
Bankörning? Som om det vore ett standard-användningsområde... Skulle gissa att färre än 1 på 100 av alla M3P som sålts körs på bana.

Har sett flera tester som hyllar bilen för att den presterar strålande både till vardags och vid aktiv körning. Har inga som helst planer för bana, hade jag haft det hade jag byggt om en bil specifikt för ändamålet.

5N med en massa syntetiskt trams i form av låtsasväxlar och låtsasljud är ointressant för mig personligen. Tycker den känns väldigt pubertal (även till utseendet).

Påslaget i pris jämfört med LR är IMO löjligt litet för det man får... Vettiga stolar, bättre hjulupphängning och dämpare, mycket finare fälgar, track mode mm. Jag trodde bilen skulle bli långt dyrare och jag tror den är ett fantastiskt val, särskilt som förmånsbil då den klarar 700k gränsen.
Håller med om det du säger i stort men köra bana behöver inte betyda tävling och specialbyggda fordon. Det är inte helt ovanligt med ”bandagar” för vanliga gatbilar och där blir det tydligen problem med bromsar och batteri. Jag vet att min LR bara klarade ett varv runt Mantorp i lekmantempo. Du kan ha rätt i att färre än 1/100 M3P körts på bana men det beror ju på att den inte klarar av det värst bra. Tror betydligt fler M2, AMG A45, Carrera 4S etc får testa bana.

Som du säger så är det ju uppenbarligen inte målet med bilen.
Har inte sagt att det betyder tävling. Tror ändå det handlar om mindre än en på hundra.

Tycker inte jämförelsen är relevant heller. För Teslan är påslaget under 60.000:-. För de övriga du nämner handlar det om 100-tusentals kronor.

Men ja, tillhör man den lilla andel som vill köra bana och samtidigt inte vill modifiera bilen så är inte 3P rätt val. Men det har väl ingen påstått heller?
Nä du påstår ju att färre än 1/100 M3P går på bana. Jag påpekade bara att det bero på att den inte fungerar så bra på en bana. Det betyder ju inte att det inte finns intresse eller att ingen skulle gjort det om M3P var anpassad för det.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 15 jun 2024 17:21
av Legato
Brages skrev: 15 jun 2024 16:15
Legato skrev: 15 jun 2024 13:23
Brages skrev: 15 jun 2024 11:27
Legato skrev: 14 jun 2024 23:08
current skrev: 14 jun 2024 22:43
En öppen fråga till er som beställt denna bil, hur resonerar ni? Alltså bilen är ju inte gjord för bankörning. Sett flera videos där batteri / motor är överhettade efter 5-6 minuter på bana. Man kan ju även se på bromsarna hur veka dom är, jämför med bromsar på AMG / M-biar så är det jättestor skillnad. I vardagen har man heller ingen nytta av effekten. Vill man ha en elbil som fungerar på bana är Ioniq 5N ett bättre val då den verkar klara att kyla drivlinan. Vad är det för hål denna bil ska fylla, prestandan i en Long range eller till och med en bakhjulsdriven trea är ju fantastiskt i vardagen.
Bankörning? Som om det vore ett standard-användningsområde... Skulle gissa att färre än 1 på 100 av alla M3P som sålts körs på bana.

Har sett flera tester som hyllar bilen för att den presterar strålande både till vardags och vid aktiv körning. Har inga som helst planer för bana, hade jag haft det hade jag byggt om en bil specifikt för ändamålet.

5N med en massa syntetiskt trams i form av låtsasväxlar och låtsasljud är ointressant för mig personligen. Tycker den känns väldigt pubertal (även till utseendet).

Påslaget i pris jämfört med LR är IMO löjligt litet för det man får... Vettiga stolar, bättre hjulupphängning och dämpare, mycket finare fälgar, track mode mm. Jag trodde bilen skulle bli långt dyrare och jag tror den är ett fantastiskt val, särskilt som förmånsbil då den klarar 700k gränsen.
Håller med om det du säger i stort men köra bana behöver inte betyda tävling och specialbyggda fordon. Det är inte helt ovanligt med ”bandagar” för vanliga gatbilar och där blir det tydligen problem med bromsar och batteri. Jag vet att min LR bara klarade ett varv runt Mantorp i lekmantempo. Du kan ha rätt i att färre än 1/100 M3P körts på bana men det beror ju på att den inte klarar av det värst bra. Tror betydligt fler M2, AMG A45, Carrera 4S etc får testa bana.

Som du säger så är det ju uppenbarligen inte målet med bilen.
Har inte sagt att det betyder tävling. Tror ändå det handlar om mindre än en på hundra.

Tycker inte jämförelsen är relevant heller. För Teslan är påslaget under 60.000:-. För de övriga du nämner handlar det om 100-tusentals kronor.

Men ja, tillhör man den lilla andel som vill köra bana och samtidigt inte vill modifiera bilen så är inte 3P rätt val. Men det har väl ingen påstått heller?
Nä du påstår ju att färre än 1/100 M3P går på bana. Jag påpekade bara att det bero på att den inte fungerar så bra på en bana. Det betyder ju inte att det inte finns intresse eller att ingen skulle gjort det om M3P var anpassad för det.
Well, jag håller inte med. Kostade den 100-200 kkr mer för bananpassning så hade ännu färre körts på bana (men något högre andel, kanske 2 av 100...).

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 15 jun 2024 20:59
av Nogo
Är nya M3P snabbare än den gamla M3P vid hastigheterna 100-200km/h eller ungefär lika snabba?

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 15 jun 2024 21:31
av Legato
Nogo skrev: 15 jun 2024 20:59
Är nya M3P snabbare än den gamla M3P vid hastigheterna 100-200km/h eller ungefär lika snabba?
Nya från Shanghai är marginellt snabbare. Nya från Freemont är betydligt snabbare.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 15 jun 2024 22:57
av Pontus
Legato skrev: 15 jun 2024 21:31
Nogo skrev: 15 jun 2024 20:59
Är nya M3P snabbare än den gamla M3P vid hastigheterna 100-200km/h eller ungefär lika snabba?
Nya från Shanghai är marginellt snabbare. Nya från Freemont är betydligt snabbare.
Finns det några siffror på vad dom klarar det på? Tittade förut på vad model Y P klarade det på eftersom min granne har en sådan och typ stod still i jämförelse med min när vi provade, tror det var över 10 s.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 15 jun 2024 23:08
av Legato
Pontus skrev: 15 jun 2024 22:57
Legato skrev: 15 jun 2024 21:31
Nogo skrev: 15 jun 2024 20:59
Är nya M3P snabbare än den gamla M3P vid hastigheterna 100-200km/h eller ungefär lika snabba?
Nya från Shanghai är marginellt snabbare. Nya från Freemont är betydligt snabbare.
Finns det några siffror på vad dom klarar det på? Tittade förut på vad model Y P klarade det på eftersom min granne har en sådan och typ stod still i jämförelse med min när vi provade, tror det var över 10 s.
Har Inte sett just 100-200, men går lätt att räkna om då nya 3P från Freemont gör quarter mile på 10,9 sekunder och går i mål på exakt just 200 km/h...

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 15 jun 2024 23:17
av Pontus
Legato skrev: 15 jun 2024 23:08
Pontus skrev: 15 jun 2024 22:57
Legato skrev: 15 jun 2024 21:31
Nogo skrev: 15 jun 2024 20:59
Är nya M3P snabbare än den gamla M3P vid hastigheterna 100-200km/h eller ungefär lika snabba?
Nya från Shanghai är marginellt snabbare. Nya från Freemont är betydligt snabbare.
Finns det några siffror på vad dom klarar det på? Tittade förut på vad model Y P klarade det på eftersom min granne har en sådan och typ stod still i jämförelse med min när vi provade, tror det var över 10 s.
Har Inte sett just 100-200, men går lätt att räkna om då nya 3P från Freemont gör quarter mile på 10,9 sekunder och går i mål på exakt just 200 km/h...
Så typ 8 s för 100-200 km/h, det är väl bra jämfört med de flesta av bilar som är snabba? För när jag tänker efter tror jag MYP behövde 12s.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 16 jun 2024 01:19
av holden


Bara att klocka från 100-200 när han gör 0-200, ca 7.43 in i klippet.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 16 jun 2024 07:44
av Legato
Pontus skrev: 15 jun 2024 23:17
Legato skrev: 15 jun 2024 23:08
Pontus skrev: 15 jun 2024 22:57
Legato skrev: 15 jun 2024 21:31
Nogo skrev: 15 jun 2024 20:59
Är nya M3P snabbare än den gamla M3P vid hastigheterna 100-200km/h eller ungefär lika snabba?
Nya från Shanghai är marginellt snabbare. Nya från Freemont är betydligt snabbare.
Finns det några siffror på vad dom klarar det på? Tittade förut på vad model Y P klarade det på eftersom min granne har en sådan och typ stod still i jämförelse med min när vi provade, tror det var över 10 s.
Har Inte sett just 100-200, men går lätt att räkna om då nya 3P från Freemont gör quarter mile på 10,9 sekunder och går i mål på exakt just 200 km/h...
Så typ 8 s för 100-200 km/h, det är väl bra jämfört med de flesta av bilar som är snabba? För när jag tänker efter tror jag MYP behövde 12s.
Ja, som sagt, nya från Freemont är betydligt snabbare än gamla P 100-200.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 16 jun 2024 09:00
av Pontus
Legato skrev: 16 jun 2024 07:44
Pontus skrev: 15 jun 2024 23:17
Legato skrev: 15 jun 2024 23:08
Pontus skrev: 15 jun 2024 22:57
Legato skrev: 15 jun 2024 21:31


Nya från Shanghai är marginellt snabbare. Nya från Freemont är betydligt snabbare.
Finns det några siffror på vad dom klarar det på? Tittade förut på vad model Y P klarade det på eftersom min granne har en sådan och typ stod still i jämförelse med min när vi provade, tror det var över 10 s.
Har Inte sett just 100-200, men går lätt att räkna om då nya 3P från Freemont gör quarter mile på 10,9 sekunder och går i mål på exakt just 200 km/h...
Så typ 8 s för 100-200 km/h, det är väl bra jämfört med de flesta av bilar som är snabba? För när jag tänker efter tror jag MYP behövde 12s.
Ja, som sagt, nya från Freemont är betydligt snabbare än gamla P 100-200.
Här verkar det vara ca 14s för 0-200. Bra men kanske inte jättebra?
Men det är väl hela grejen det ska vara lagom på alla saker. Typ exekt samma som BMW M3 :)

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 16 jun 2024 09:08
av Legato
Pontus skrev: 16 jun 2024 09:00
Legato skrev: 16 jun 2024 07:44
Pontus skrev: 15 jun 2024 23:17
Legato skrev: 15 jun 2024 23:08
Pontus skrev: 15 jun 2024 22:57


Finns det några siffror på vad dom klarar det på? Tittade förut på vad model Y P klarade det på eftersom min granne har en sådan och typ stod still i jämförelse med min när vi provade, tror det var över 10 s.
Har Inte sett just 100-200, men går lätt att räkna om då nya 3P från Freemont gör quarter mile på 10,9 sekunder och går i mål på exakt just 200 km/h...
Så typ 8 s för 100-200 km/h, det är väl bra jämfört med de flesta av bilar som är snabba? För när jag tänker efter tror jag MYP behövde 12s.
Ja, som sagt, nya från Freemont är betydligt snabbare än gamla P 100-200.
Här verkar det vara ca 14s för 0-200. Bra men kanske inte jättebra?
Men det är väl hela grejen det ska vara lagom på alla saker. Typ exekt samma som BMW M3 :)
Om du med "här" menar Shanghai 3P så nej, det kan inte stämma.

Freemont gör quarter mile på 10,9, Shanghai på 11,2. Så Shanghai bör ligga på 11,2-11,5 för 0-200.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 16 jun 2024 12:39
av Kave
Är det helt klart att det är max 500kg släpvagnsvikt som gäller?
Någon som hört när det kan finnas bilar för test?
Autogefühl tyckte stolarna var klart mindre bekväma än LR stolarna så hade varit bra att kunna testa först.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 16 jun 2024 12:41
av OscarA
Kave skrev: 16 jun 2024 12:39
Är det helt klart att det är max 500kg släpvagnsvikt som gäller?
Någon som hört när det kan finnas bilar för test?
Autogefühl tyckte stolarna var klart mindre bekväma än LR stolarna så hade varit bra att kunna testa först.
Enligt mitt regnummer på transportstyrelsen så är det 500kg

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 16 jun 2024 18:50
av Pontus
Legato skrev: 16 jun 2024 09:08
Pontus skrev: 16 jun 2024 09:00
Legato skrev: 16 jun 2024 07:44
Pontus skrev: 15 jun 2024 23:17
Legato skrev: 15 jun 2024 23:08


Har Inte sett just 100-200, men går lätt att räkna om då nya 3P från Freemont gör quarter mile på 10,9 sekunder och går i mål på exakt just 200 km/h...
Så typ 8 s för 100-200 km/h, det är väl bra jämfört med de flesta av bilar som är snabba? För när jag tänker efter tror jag MYP behövde 12s.
Ja, som sagt, nya från Freemont är betydligt snabbare än gamla P 100-200.
Här verkar det vara ca 14s för 0-200. Bra men kanske inte jättebra?
Men det är väl hela grejen det ska vara lagom på alla saker. Typ exekt samma som BMW M3 :)
Om du med "här" menar Shanghai 3P så nej, det kan inte stämma.

Freemont gör quarter mile på 10,9, Shanghai på 11,2. Så Shanghai bör ligga på 11,2-11,5 för 0-200.
Tittade bara i den länkade videon.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 16 jun 2024 19:49
av Imolarot
Pontus skrev: 16 jun 2024 18:50
Legato skrev: 16 jun 2024 09:08
Pontus skrev: 16 jun 2024 09:00
Legato skrev: 16 jun 2024 07:44
Pontus skrev: 15 jun 2024 23:17


Så typ 8 s för 100-200 km/h, det är väl bra jämfört med de flesta av bilar som är snabba? För när jag tänker efter tror jag MYP behövde 12s.
Ja, som sagt, nya från Freemont är betydligt snabbare än gamla P 100-200.
Här verkar det vara ca 14s för 0-200. Bra men kanske inte jättebra?
Men det är väl hela grejen det ska vara lagom på alla saker. Typ exekt samma som BMW M3 :)
Om du med "här" menar Shanghai 3P så nej, det kan inte stämma.

Freemont gör quarter mile på 10,9, Shanghai på 11,2. Så Shanghai bör ligga på 11,2-11,5 för 0-200.
Tittade bara i den länkade videon.
Står i kommentarerna på videon att testet gjordes med 50 % batteri eller något liknande så är väl inte ens maximal prestanda.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 16 jun 2024 21:19
av WilleTesla
Kave skrev: 16 jun 2024 12:39
Är det helt klart att det är max 500kg släpvagnsvikt som gäller?
Någon som hört när det kan finnas bilar för test?
Autogefühl tyckte stolarna var klart mindre bekväma än LR stolarna så hade varit bra att kunna testa först.
Ja stolarna i är fastare än övriga modeller. Jag har nu kört ca 30 mil, dock inte i sträck, i min M3P 2024. Mitt intryck så här långt är att stolarna är en perfekt balans mellan komfort och sportighet, för vardagskörning. Det är ju en fråga om tycke och smak förstås.

Jag tycker också att Tesla med de två ställbara lägena i den adaptiva dämpningen ger föraren ett väldigt bra val av hur mycket vägkänsla man vill ha. Dessa lägen är även de väl intrimmade för min smak.

För ni som tidigare kört till exempel BMWs 300- och 400-serier med sportstolar så kommer ni känna igen hårdheten i stolen, kanske lite mjukare i Teslan dock, minns ej exakt.

Någon frågade tidigare i tråden om svankstöd, ja det finns svankstöd i nya M3P.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 16 jun 2024 21:52
av AAKEE
Kave skrev: 16 jun 2024 12:39
Är det helt klart att det är max 500kg släpvagnsvikt som gäller?
Ungefär 100%.

Detta är en del i EU-certifieringen:

Det är de fakto ingen förändring mot tidigare, ända sedan 2021 i själva EU-godkännandet.
N = Not Tow capable eller
T2 = Tow capable 500kg

Enda skillnaden är att Tesla gick på N tidigare för Performance.
IMG_9245.jpeg

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 16 jun 2024 23:06
av holden
Imolarot skrev: 16 jun 2024 19:49
Pontus skrev: 16 jun 2024 18:50
Legato skrev: 16 jun 2024 09:08
Pontus skrev: 16 jun 2024 09:00
Legato skrev: 16 jun 2024 07:44


Ja, som sagt, nya från Freemont är betydligt snabbare än gamla P 100-200.
Här verkar det vara ca 14s för 0-200. Bra men kanske inte jättebra?
Men det är väl hela grejen det ska vara lagom på alla saker. Typ exekt samma som BMW M3 :)
Om du med "här" menar Shanghai 3P så nej, det kan inte stämma.

Freemont gör quarter mile på 10,9, Shanghai på 11,2. Så Shanghai bör ligga på 11,2-11,5 för 0-200.
Tittade bara i den länkade videon.
Står i kommentarerna på videon att testet gjordes med 50 % batteri eller något liknande så är väl inte ens maximal prestanda.
Otroligt att man kan göra ett klipp på tuben med 50% SoC när det är allmänt känt att det ger klart sämre prestanda i testerna. Dessutom var det inte rak väg utan en påfart plus filbyten.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 17 jun 2024 08:00
av HelectriC
WilleTesla skrev: 16 jun 2024 21:19
Kave skrev: 16 jun 2024 12:39
Är det helt klart att det är max 500kg släpvagnsvikt som gäller?
Någon som hört när det kan finnas bilar för test?
Autogefühl tyckte stolarna var klart mindre bekväma än LR stolarna så hade varit bra att kunna testa först.
Ja stolarna i är fastare än övriga modeller. Jag har nu kört ca 30 mil, dock inte i sträck, i min M3P 2024. Mitt intryck så här långt är att stolarna är en perfekt balans mellan komfort och sportighet, för vardagskörning. Det är ju en fråga om tycke och smak förstås.

Jag tycker också att Tesla med de två ställbara lägena i den adaptiva dämpningen ger föraren ett väldigt bra val av hur mycket vägkänsla man vill ha. Dessa lägen är även de väl intrimmade för min smak.

För ni som tidigare kört till exempel BMWs 300- och 400-serier med sportstolar så kommer ni känna igen hårdheten i stolen, kanske lite mjukare i Teslan dock, minns ej exakt.

Någon frågade tidigare i tråden om svankstöd, ja det finns svankstöd i nya M3P.
Hur ser det ut med inställningsmöjligheter för rygg- och lårstöden? Finns det? Och längd på sittdynan, som fattas på vanliga Model 3.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 17 jun 2024 12:49
av taliz
WilleTesla skrev: 16 jun 2024 21:19
Jag har nu kört ca 30 mil, dock inte i sträck, i min M3P 2024.
Pics plz!

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 17 jun 2024 16:43
av Earplugged
HelectriC skrev: 17 jun 2024 08:00
WilleTesla skrev: 16 jun 2024 21:19
Kave skrev: 16 jun 2024 12:39
Är det helt klart att det är max 500kg släpvagnsvikt som gäller?
Någon som hört när det kan finnas bilar för test?
Autogefühl tyckte stolarna var klart mindre bekväma än LR stolarna så hade varit bra att kunna testa först.
Ja stolarna i är fastare än övriga modeller. Jag har nu kört ca 30 mil, dock inte i sträck, i min M3P 2024. Mitt intryck så här långt är att stolarna är en perfekt balans mellan komfort och sportighet, för vardagskörning. Det är ju en fråga om tycke och smak förstås.

Jag tycker också att Tesla med de två ställbara lägena i den adaptiva dämpningen ger föraren ett väldigt bra val av hur mycket vägkänsla man vill ha. Dessa lägen är även de väl intrimmade för min smak.

För ni som tidigare kört till exempel BMWs 300- och 400-serier med sportstolar så kommer ni känna igen hårdheten i stolen, kanske lite mjukare i Teslan dock, minns ej exakt.

Någon frågade tidigare i tråden om svankstöd, ja det finns svankstöd i nya M3P.
Hur ser det ut med inställningsmöjligheter för rygg- och lårstöden? Finns det? Och längd på sittdynan, som fattas på vanliga Model 3.
Är också nyfiken på sittdynans längd, jag satt inte bra i vanliga "gamla M3" och valde en Y mest pga detta, är dynan längre och ger bättre lårstöd kan det mycket väl bli en M3P som nästa bil...