Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 15 jun 2024 11:13
Herregud vad fula stänkskydden är.
Håller med om det du säger i stort men köra bana behöver inte betyda tävling och specialbyggda fordon. Det är inte helt ovanligt med ”bandagar” för vanliga gatbilar och där blir det tydligen problem med bromsar och batteri. Jag vet att min LR bara klarade ett varv runt Mantorp i lekmantempo. Du kan ha rätt i att färre än 1/100 M3P körts på bana men det beror ju på att den inte klarar av det värst bra. Tror betydligt fler M2, AMG A45, Carrera 4S etc får testa bana.Legato skrev: ↑14 jun 2024 23:08Bankörning? Som om det vore ett standard-användningsområde... Skulle gissa att färre än 1 på 100 av alla M3P som sålts körs på bana.current skrev: ↑14 jun 2024 22:43En öppen fråga till er som beställt denna bil, hur resonerar ni? Alltså bilen är ju inte gjord för bankörning. Sett flera videos där batteri / motor är överhettade efter 5-6 minuter på bana. Man kan ju även se på bromsarna hur veka dom är, jämför med bromsar på AMG / M-biar så är det jättestor skillnad. I vardagen har man heller ingen nytta av effekten. Vill man ha en elbil som fungerar på bana är Ioniq 5N ett bättre val då den verkar klara att kyla drivlinan. Vad är det för hål denna bil ska fylla, prestandan i en Long range eller till och med en bakhjulsdriven trea är ju fantastiskt i vardagen.
Har sett flera tester som hyllar bilen för att den presterar strålande både till vardags och vid aktiv körning. Har inga som helst planer för bana, hade jag haft det hade jag byggt om en bil specifikt för ändamålet.
5N med en massa syntetiskt trams i form av låtsasväxlar och låtsasljud är ointressant för mig personligen. Tycker den känns väldigt pubertal (även till utseendet).
Påslaget i pris jämfört med LR är IMO löjligt litet för det man får... Vettiga stolar, bättre hjulupphängning och dämpare, mycket finare fälgar, track mode mm. Jag trodde bilen skulle bli långt dyrare och jag tror den är ett fantastiskt val, särskilt som förmånsbil då den klarar 700k gränsen.
Ja, Tesla bygger ju bilar för den stora massan, men som ändå är mycket mer orienterade att vara mycket mer körglada bilar än majoriteten av bilar. De bygger helt klart bilar som tilltalar både teknikentusiaster och bilentusiaster som prioriterar körglädje hårt över annat.Brages skrev: ↑15 jun 2024 11:27Håller med om det du säger i stort men köra bana behöver inte betyda tävling och specialbyggda fordon. Det är inte helt ovanligt med ”bandagar” för vanliga gatbilar och där blir det tydligen problem med bromsar och batteri. Jag vet att min LR bara klarade ett varv runt Mantorp i lekmantempo. Du kan ha rätt i att färre än 1/100 M3P körts på bana men det beror ju på att den inte klarar av det värst bra. Tror betydligt fler M2, AMG A45, Carrera 4S etc får testa bana.Legato skrev: ↑14 jun 2024 23:08Bankörning? Som om det vore ett standard-användningsområde... Skulle gissa att färre än 1 på 100 av alla M3P som sålts körs på bana.current skrev: ↑14 jun 2024 22:43En öppen fråga till er som beställt denna bil, hur resonerar ni? Alltså bilen är ju inte gjord för bankörning. Sett flera videos där batteri / motor är överhettade efter 5-6 minuter på bana. Man kan ju även se på bromsarna hur veka dom är, jämför med bromsar på AMG / M-biar så är det jättestor skillnad. I vardagen har man heller ingen nytta av effekten. Vill man ha en elbil som fungerar på bana är Ioniq 5N ett bättre val då den verkar klara att kyla drivlinan. Vad är det för hål denna bil ska fylla, prestandan i en Long range eller till och med en bakhjulsdriven trea är ju fantastiskt i vardagen.
Har sett flera tester som hyllar bilen för att den presterar strålande både till vardags och vid aktiv körning. Har inga som helst planer för bana, hade jag haft det hade jag byggt om en bil specifikt för ändamålet.
5N med en massa syntetiskt trams i form av låtsasväxlar och låtsasljud är ointressant för mig personligen. Tycker den känns väldigt pubertal (även till utseendet).
Påslaget i pris jämfört med LR är IMO löjligt litet för det man får... Vettiga stolar, bättre hjulupphängning och dämpare, mycket finare fälgar, track mode mm. Jag trodde bilen skulle bli långt dyrare och jag tror den är ett fantastiskt val, särskilt som förmånsbil då den klarar 700k gränsen.
Som du säger så är det ju uppenbarligen inte målet med bilen.
Har inte sagt att det betyder tävling. Tror ändå det handlar om mindre än en på hundra.Brages skrev: ↑15 jun 2024 11:27Håller med om det du säger i stort men köra bana behöver inte betyda tävling och specialbyggda fordon. Det är inte helt ovanligt med ”bandagar” för vanliga gatbilar och där blir det tydligen problem med bromsar och batteri. Jag vet att min LR bara klarade ett varv runt Mantorp i lekmantempo. Du kan ha rätt i att färre än 1/100 M3P körts på bana men det beror ju på att den inte klarar av det värst bra. Tror betydligt fler M2, AMG A45, Carrera 4S etc får testa bana.Legato skrev: ↑14 jun 2024 23:08Bankörning? Som om det vore ett standard-användningsområde... Skulle gissa att färre än 1 på 100 av alla M3P som sålts körs på bana.current skrev: ↑14 jun 2024 22:43En öppen fråga till er som beställt denna bil, hur resonerar ni? Alltså bilen är ju inte gjord för bankörning. Sett flera videos där batteri / motor är överhettade efter 5-6 minuter på bana. Man kan ju även se på bromsarna hur veka dom är, jämför med bromsar på AMG / M-biar så är det jättestor skillnad. I vardagen har man heller ingen nytta av effekten. Vill man ha en elbil som fungerar på bana är Ioniq 5N ett bättre val då den verkar klara att kyla drivlinan. Vad är det för hål denna bil ska fylla, prestandan i en Long range eller till och med en bakhjulsdriven trea är ju fantastiskt i vardagen.
Har sett flera tester som hyllar bilen för att den presterar strålande både till vardags och vid aktiv körning. Har inga som helst planer för bana, hade jag haft det hade jag byggt om en bil specifikt för ändamålet.
5N med en massa syntetiskt trams i form av låtsasväxlar och låtsasljud är ointressant för mig personligen. Tycker den känns väldigt pubertal (även till utseendet).
Påslaget i pris jämfört med LR är IMO löjligt litet för det man får... Vettiga stolar, bättre hjulupphängning och dämpare, mycket finare fälgar, track mode mm. Jag trodde bilen skulle bli långt dyrare och jag tror den är ett fantastiskt val, särskilt som förmånsbil då den klarar 700k gränsen.
Som du säger så är det ju uppenbarligen inte målet med bilen.
Nä du påstår ju att färre än 1/100 M3P går på bana. Jag påpekade bara att det bero på att den inte fungerar så bra på en bana. Det betyder ju inte att det inte finns intresse eller att ingen skulle gjort det om M3P var anpassad för det.Legato skrev: ↑15 jun 2024 13:23Har inte sagt att det betyder tävling. Tror ändå det handlar om mindre än en på hundra.Brages skrev: ↑15 jun 2024 11:27Håller med om det du säger i stort men köra bana behöver inte betyda tävling och specialbyggda fordon. Det är inte helt ovanligt med ”bandagar” för vanliga gatbilar och där blir det tydligen problem med bromsar och batteri. Jag vet att min LR bara klarade ett varv runt Mantorp i lekmantempo. Du kan ha rätt i att färre än 1/100 M3P körts på bana men det beror ju på att den inte klarar av det värst bra. Tror betydligt fler M2, AMG A45, Carrera 4S etc får testa bana.Legato skrev: ↑14 jun 2024 23:08Bankörning? Som om det vore ett standard-användningsområde... Skulle gissa att färre än 1 på 100 av alla M3P som sålts körs på bana.current skrev: ↑14 jun 2024 22:43En öppen fråga till er som beställt denna bil, hur resonerar ni? Alltså bilen är ju inte gjord för bankörning. Sett flera videos där batteri / motor är överhettade efter 5-6 minuter på bana. Man kan ju även se på bromsarna hur veka dom är, jämför med bromsar på AMG / M-biar så är det jättestor skillnad. I vardagen har man heller ingen nytta av effekten. Vill man ha en elbil som fungerar på bana är Ioniq 5N ett bättre val då den verkar klara att kyla drivlinan. Vad är det för hål denna bil ska fylla, prestandan i en Long range eller till och med en bakhjulsdriven trea är ju fantastiskt i vardagen.
Har sett flera tester som hyllar bilen för att den presterar strålande både till vardags och vid aktiv körning. Har inga som helst planer för bana, hade jag haft det hade jag byggt om en bil specifikt för ändamålet.
5N med en massa syntetiskt trams i form av låtsasväxlar och låtsasljud är ointressant för mig personligen. Tycker den känns väldigt pubertal (även till utseendet).
Påslaget i pris jämfört med LR är IMO löjligt litet för det man får... Vettiga stolar, bättre hjulupphängning och dämpare, mycket finare fälgar, track mode mm. Jag trodde bilen skulle bli långt dyrare och jag tror den är ett fantastiskt val, särskilt som förmånsbil då den klarar 700k gränsen.
Som du säger så är det ju uppenbarligen inte målet med bilen.
Tycker inte jämförelsen är relevant heller. För Teslan är påslaget under 60.000:-. För de övriga du nämner handlar det om 100-tusentals kronor.
Men ja, tillhör man den lilla andel som vill köra bana och samtidigt inte vill modifiera bilen så är inte 3P rätt val. Men det har väl ingen påstått heller?
Well, jag håller inte med. Kostade den 100-200 kkr mer för bananpassning så hade ännu färre körts på bana (men något högre andel, kanske 2 av 100...).Brages skrev: ↑15 jun 2024 16:15Nä du påstår ju att färre än 1/100 M3P går på bana. Jag påpekade bara att det bero på att den inte fungerar så bra på en bana. Det betyder ju inte att det inte finns intresse eller att ingen skulle gjort det om M3P var anpassad för det.Legato skrev: ↑15 jun 2024 13:23Har inte sagt att det betyder tävling. Tror ändå det handlar om mindre än en på hundra.Brages skrev: ↑15 jun 2024 11:27Håller med om det du säger i stort men köra bana behöver inte betyda tävling och specialbyggda fordon. Det är inte helt ovanligt med ”bandagar” för vanliga gatbilar och där blir det tydligen problem med bromsar och batteri. Jag vet att min LR bara klarade ett varv runt Mantorp i lekmantempo. Du kan ha rätt i att färre än 1/100 M3P körts på bana men det beror ju på att den inte klarar av det värst bra. Tror betydligt fler M2, AMG A45, Carrera 4S etc får testa bana.Legato skrev: ↑14 jun 2024 23:08Bankörning? Som om det vore ett standard-användningsområde... Skulle gissa att färre än 1 på 100 av alla M3P som sålts körs på bana.current skrev: ↑14 jun 2024 22:43En öppen fråga till er som beställt denna bil, hur resonerar ni? Alltså bilen är ju inte gjord för bankörning. Sett flera videos där batteri / motor är överhettade efter 5-6 minuter på bana. Man kan ju även se på bromsarna hur veka dom är, jämför med bromsar på AMG / M-biar så är det jättestor skillnad. I vardagen har man heller ingen nytta av effekten. Vill man ha en elbil som fungerar på bana är Ioniq 5N ett bättre val då den verkar klara att kyla drivlinan. Vad är det för hål denna bil ska fylla, prestandan i en Long range eller till och med en bakhjulsdriven trea är ju fantastiskt i vardagen.
Har sett flera tester som hyllar bilen för att den presterar strålande både till vardags och vid aktiv körning. Har inga som helst planer för bana, hade jag haft det hade jag byggt om en bil specifikt för ändamålet.
5N med en massa syntetiskt trams i form av låtsasväxlar och låtsasljud är ointressant för mig personligen. Tycker den känns väldigt pubertal (även till utseendet).
Påslaget i pris jämfört med LR är IMO löjligt litet för det man får... Vettiga stolar, bättre hjulupphängning och dämpare, mycket finare fälgar, track mode mm. Jag trodde bilen skulle bli långt dyrare och jag tror den är ett fantastiskt val, särskilt som förmånsbil då den klarar 700k gränsen.
Som du säger så är det ju uppenbarligen inte målet med bilen.
Tycker inte jämförelsen är relevant heller. För Teslan är påslaget under 60.000:-. För de övriga du nämner handlar det om 100-tusentals kronor.
Men ja, tillhör man den lilla andel som vill köra bana och samtidigt inte vill modifiera bilen så är inte 3P rätt val. Men det har väl ingen påstått heller?
Finns det några siffror på vad dom klarar det på? Tittade förut på vad model Y P klarade det på eftersom min granne har en sådan och typ stod still i jämförelse med min när vi provade, tror det var över 10 s.
Har Inte sett just 100-200, men går lätt att räkna om då nya 3P från Freemont gör quarter mile på 10,9 sekunder och går i mål på exakt just 200 km/h...
Så typ 8 s för 100-200 km/h, det är väl bra jämfört med de flesta av bilar som är snabba? För när jag tänker efter tror jag MYP behövde 12s.Legato skrev: ↑15 jun 2024 23:08Har Inte sett just 100-200, men går lätt att räkna om då nya 3P från Freemont gör quarter mile på 10,9 sekunder och går i mål på exakt just 200 km/h...
Ja, som sagt, nya från Freemont är betydligt snabbare än gamla P 100-200.Pontus skrev: ↑15 jun 2024 23:17Så typ 8 s för 100-200 km/h, det är väl bra jämfört med de flesta av bilar som är snabba? För när jag tänker efter tror jag MYP behövde 12s.Legato skrev: ↑15 jun 2024 23:08Har Inte sett just 100-200, men går lätt att räkna om då nya 3P från Freemont gör quarter mile på 10,9 sekunder och går i mål på exakt just 200 km/h...
Här verkar det vara ca 14s för 0-200. Bra men kanske inte jättebra?Legato skrev: ↑16 jun 2024 07:44Ja, som sagt, nya från Freemont är betydligt snabbare än gamla P 100-200.Pontus skrev: ↑15 jun 2024 23:17Så typ 8 s för 100-200 km/h, det är väl bra jämfört med de flesta av bilar som är snabba? För när jag tänker efter tror jag MYP behövde 12s.Legato skrev: ↑15 jun 2024 23:08Har Inte sett just 100-200, men går lätt att räkna om då nya 3P från Freemont gör quarter mile på 10,9 sekunder och går i mål på exakt just 200 km/h...
Om du med "här" menar Shanghai 3P så nej, det kan inte stämma.Pontus skrev: ↑16 jun 2024 09:00Här verkar det vara ca 14s för 0-200. Bra men kanske inte jättebra?Legato skrev: ↑16 jun 2024 07:44Ja, som sagt, nya från Freemont är betydligt snabbare än gamla P 100-200.Pontus skrev: ↑15 jun 2024 23:17Så typ 8 s för 100-200 km/h, det är väl bra jämfört med de flesta av bilar som är snabba? För när jag tänker efter tror jag MYP behövde 12s.
Men det är väl hela grejen det ska vara lagom på alla saker. Typ exekt samma som BMW M3![]()
Enligt mitt regnummer på transportstyrelsen så är det 500kg
Tittade bara i den länkade videon.Legato skrev: ↑16 jun 2024 09:08Om du med "här" menar Shanghai 3P så nej, det kan inte stämma.Pontus skrev: ↑16 jun 2024 09:00Här verkar det vara ca 14s för 0-200. Bra men kanske inte jättebra?
Men det är väl hela grejen det ska vara lagom på alla saker. Typ exekt samma som BMW M3![]()
Freemont gör quarter mile på 10,9, Shanghai på 11,2. Så Shanghai bör ligga på 11,2-11,5 för 0-200.
Står i kommentarerna på videon att testet gjordes med 50 % batteri eller något liknande så är väl inte ens maximal prestanda.Pontus skrev: ↑16 jun 2024 18:50Tittade bara i den länkade videon.Legato skrev: ↑16 jun 2024 09:08Om du med "här" menar Shanghai 3P så nej, det kan inte stämma.
Freemont gör quarter mile på 10,9, Shanghai på 11,2. Så Shanghai bör ligga på 11,2-11,5 för 0-200.
Ja stolarna i är fastare än övriga modeller. Jag har nu kört ca 30 mil, dock inte i sträck, i min M3P 2024. Mitt intryck så här långt är att stolarna är en perfekt balans mellan komfort och sportighet, för vardagskörning. Det är ju en fråga om tycke och smak förstås.
Ungefär 100%.
Otroligt att man kan göra ett klipp på tuben med 50% SoC när det är allmänt känt att det ger klart sämre prestanda i testerna. Dessutom var det inte rak väg utan en påfart plus filbyten.Imolarot skrev: ↑16 jun 2024 19:49Står i kommentarerna på videon att testet gjordes med 50 % batteri eller något liknande så är väl inte ens maximal prestanda.
Hur ser det ut med inställningsmöjligheter för rygg- och lårstöden? Finns det? Och längd på sittdynan, som fattas på vanliga Model 3.WilleTesla skrev: ↑16 jun 2024 21:19Ja stolarna i är fastare än övriga modeller. Jag har nu kört ca 30 mil, dock inte i sträck, i min M3P 2024. Mitt intryck så här långt är att stolarna är en perfekt balans mellan komfort och sportighet, för vardagskörning. Det är ju en fråga om tycke och smak förstås.
Jag tycker också att Tesla med de två ställbara lägena i den adaptiva dämpningen ger föraren ett väldigt bra val av hur mycket vägkänsla man vill ha. Dessa lägen är även de väl intrimmade för min smak.
För ni som tidigare kört till exempel BMWs 300- och 400-serier med sportstolar så kommer ni känna igen hårdheten i stolen, kanske lite mjukare i Teslan dock, minns ej exakt.
Någon frågade tidigare i tråden om svankstöd, ja det finns svankstöd i nya M3P.
Pics plz!
Är också nyfiken på sittdynans längd, jag satt inte bra i vanliga "gamla M3" och valde en Y mest pga detta, är dynan längre och ger bättre lårstöd kan det mycket väl bli en M3P som nästa bil...HelectriC skrev: ↑17 jun 2024 08:00Hur ser det ut med inställningsmöjligheter för rygg- och lårstöden? Finns det? Och längd på sittdynan, som fattas på vanliga Model 3.WilleTesla skrev: ↑16 jun 2024 21:19Ja stolarna i är fastare än övriga modeller. Jag har nu kört ca 30 mil, dock inte i sträck, i min M3P 2024. Mitt intryck så här långt är att stolarna är en perfekt balans mellan komfort och sportighet, för vardagskörning. Det är ju en fråga om tycke och smak förstås.
Jag tycker också att Tesla med de två ställbara lägena i den adaptiva dämpningen ger föraren ett väldigt bra val av hur mycket vägkänsla man vill ha. Dessa lägen är även de väl intrimmade för min smak.
För ni som tidigare kört till exempel BMWs 300- och 400-serier med sportstolar så kommer ni känna igen hårdheten i stolen, kanske lite mjukare i Teslan dock, minns ej exakt.
Någon frågade tidigare i tråden om svankstöd, ja det finns svankstöd i nya M3P.