Ska man köpa elbilar från Kina?

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev: 18 okt 2024 21:30
Jag trodde dock att allmänna politikdiskussioner som är orelaterade till elbilar vad off-limit? Har jag missuppfattat policyn? Eller gäller det bara det som är Elon/Tesla-kritiskt? Är det bara OK att prata om geopolitik som Ukraina eller Taiwan om det inte står Elon någonstans? [...
Det är tillåtet att diskutera Elon's politiska ställningstaganden.

Och precis som Elon är en aktör när det gäller elbilar så är även den kinesiska diktaturen det. Kina är t.ex. rätt så dominanta när det det kommer till elbilsbatteriproduktion. De är även en betydande aktör när det gäller elbilar – t.ex. genom att den kinesiska staten är ensam ägare av biltillverkarna MG och Maxus. Så om man kan diskutera Elon's politiska ställningstaganden – varför ska vi inte kunna diskutera den kinesiska militärdiktaturens politiska ställningstaganden?

https://en.wikipedia.org/wiki/MG_cars
https://en.wikipedia.org/wiki/Maxus
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev: 18 okt 2024 22:05
Admin: Vad har dessa inlägg med elbilar att göra? Svenska Förkämpen har skrivit många många politiska och vinklade inlägg mot Kina vid det här laget. De flesta utan någon slags verklighetsförankring eller relevans för vad tråden handlar om. Och det är många trådar vi pratar om vid det här laget.

Jag vurmar inte för Kinas regim, men jag förstår även att det "är komplicerat" med geopolitik, och att USA inte alltid (heller) har Sveriges/EU:s bästa för ögonen.

Jag trodde dock att allmänna politikdiskussioner som är orelaterade till elbilar vad off-limit? Har jag missuppfattat policyn? Eller gäller det bara det som är Elon/Tesla-kritiskt? Är det bara OK att prata om geopolitik som Ukraina eller Taiwan om det inte står Elon någonstans?

Skulle uppskatta ett klargörande! Tack på förhand.

Trevlig helg från Rymdmyntet. 8-)
ps. Tack för att du försöker hålla ordning i sandlådan.
Från Tibors inledande inlägg i den här tråden:
TiborBlomhall skrev: 04 jul 2023 09:24
Jag har startat denna tråd och flyttat ovan inlägg från Zeekr 001 tråden hit så alla framtida diskussioner om man bör köpa elbilar från Kina eller bojkotta diktaturer kan hänvisas hit. [...]

/Moderatorn
"om man bör köpa elbilar från Kina eller bojkotta diktaturer kan hänvisas hit"...

Vad handlar det här om – om inte politik?
Admin: Vad har dessa inlägg med elbilar att göra? Svenska Förkämpen har skrivit många många politiska och vinklade inlägg mot Kina vid det här laget. [...
Yeah – no shit Sherlock(!)... Av vilken annan anledning än politik skulle man välja att inte köpa bilar från kinesiska tillverkare?(!)...

Mitt sista inlägg handlar om att flera företag i den kinesiska kommunistiska militärdiktaturen direkt förser ett land som begår folkmord i Europa med vapen. På vilket sätt skulle det vara off-topic för den här tråden?(!)... Varför skulle man inte få uppmärksamma det när man tidigare i tråden fått diskutera kring att den kinesiska diktaturen hotar att militärt angripa Taiwan?

Och om man inte får diskutera det här – vad ska den här tråden då handla om?
Jag håller med Spacecoin. Man får ju uppenbarligen inte diskutera amerikansk politik och riskerna med Elons nya favorit, Trump och hans mörka sidor. Så varför ska man få diskutera Elons andra och äldre favorit, kommunistpartiet i kina och dess mörka sidor?

Jag accepterar förstås Tibors beslut att rent politiska inlägg får föras på något annat forum, det hör forumet handlar om elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet. Men det borde gälla synpunkter om den kinesiska diktaturen likaväl som synpunkter om Trump.

Förslagsvis så kan man skriva av sig på Flashback om man har behov av att driva politik samtidigt som man skriver om bilar, där tillåts väl det mesta :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
SwedishAdvocate

Maw skrev: 18 okt 2024 22:16
SwedishAdvocate skrev: 18 okt 2024 22:05
Från Tibors inledande inlägg i den här tråden:
TiborBlomhall skrev: 04 jul 2023 09:24
Jag har startat denna tråd och flyttat ovan inlägg från Zeekr 001 tråden hit så alla framtida diskussioner om man bör köpa elbilar från Kina eller bojkotta diktaturer kan hänvisas hit. [...]

/Moderatorn
"om man bör köpa elbilar från Kina eller bojkotta diktaturer kan hänvisas hit"...

Vad handlar det här om – om inte politik?
Admin: Vad har dessa inlägg med elbilar att göra? Svenska Förkämpen har skrivit många många politiska och vinklade inlägg mot Kina vid det här laget. [...
Yeah – no shit Sherlock(!)... Av vilken annan anledning än politik skulle man välja att inte köpa bilar från kinesiska tillverkare?(!)...

Mitt sista inlägg handlar om att flera företag i den kinesiska kommunistiska militärdiktaturen direkt förser ett land som begår folkmord i Europa med vapen. På vilket sätt skulle det vara off-topic för den här tråden?(!)... Varför skulle man inte få uppmärksamma det när man tidigare i tråden fått diskutera kring att den kinesiska diktaturen hotar att militärt angripa Taiwan?

Och om man inte får diskutera det här – vad ska den här tråden då handla om?
Jag håller med Spacecoin. Man får ju uppenbarligen inte diskutera amerikansk politik och riskerna med Elons nya favorit, Trump och hans mörka sidor. Så varför ska man få diskutera Elons andra och äldre favorit, kommunistpartiet i kina och dess mörka sidor?
Jag anser att jag svarar på det i mitt inlägg direkt ovanför ditt.
Maw skrev: 18 okt 2024 22:16
Jag accepterar förstås Tibors beslut att rent politiska inlägg får föras på något annat forum, det hör forumet handlar om elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet. Men det borde gälla synpunkter om den kinesiska diktaturen likaväl som synpunkter om Trump. [...
Ytterligare en skillnad här är att det inte finns någon allmänpolitisk diskussion kring Kina på samma sätt som det finns när det kommer till presidentvalet i USA. Varför? Jo, just av den anledningen att Kina är en Diktatur. Det finns bara ett politiskt parti i Kina – inga republikaner, demokrater, sossar, moderater eller vad nu SD skulle kunna motsvaras av i Kina.

Vi är ju alla(?) här motståndare till det det kinesiska kommunistpartiet. Och den här tråden handlar om allt det fullständigt oacceptabla som kommunistpartiet sysslar med. Och eftersom de som som redan nämnts heläger både MG och Maxus anser jag att man måste få diskutera vad dom håller på med – precis som vi får diskutera vad Elon håller på med.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev: 13 jul 2024 05:59
Henrik Gbg skrev: 12 jul 2024 19:56
För mig är detta rätt komplicerade frågor som lämpar sig dåligt för plakatpolitik, vad blir konsekvenserna av att vi t ex håller den europeiska bilindustrin under armarna med hjälp av strafftullar på Kinabilar? Finns det en risk att de då blir "Fat and Happy" och inte genomför de effektiviseringar de förmodligen behöver göra för att vara fortsatt konkurrenskraftiga på den globala marknaden? I slutändan blir vi som konsumenter de som får bära kostnaden av dyrare/(potentiellet sämre) bilar.
Tack för intressant spaning baserat på din erfarenhet.

Plakatpolitik är spot-on. Jag håller med till 100%. Protektionism har sällan varit ett vinnande koncept i en globaliserad värld/supply chain. Men fortsätter vi så här kansle Europa är ett låglöneområde om 200 år…
Det är Kina som förlorar mest på sin isolationspolitik och sin imperialistiska aggression. Ekonomin i Kina går betydligt mycket sämre än den här i Europa eller USA.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

wannabee skrev: 20 jul 2024 12:04
Jag kan väl nämna lite från mitt perspektiv.

Om man kollar på Kina så är det ett kommunistiskt parti som styr det, men bor man i Kina så kan man som nyss utexaminerad lättare få tag i ett jobb och det är lättare att hyra eller köpa en bostad man har råd med, än om man bor i USA, så man är mycket friare i Kina än i USA inom det mesta annat än just om det är demokrati på papperet eller ej.
Är enormt hög arbetslöshet för nyexade i Kina. Ca 35% och ökande.

Hade lätt också hellre valt att bo i ett fritt USA än i en imperialistisk diktatur som Kina. Ingen tvekan om det för min del.

Personligen köper jag mycket hellre produkter, och speciellt då bilar, som tillverkats i västvärlden, än de som tillverkats i en brutaldiktatur som Kinas, om det finns praktiska möjligheter att göra så (vilket jag förstår att det inte tyvärr alltid gör).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Jag vill klargöra att det här inte handlar om för eller emot Kina. Alla hoppas väl att Kina ska blir en demokrati någon gång?

Min fråga handlar om vad forumet har för policy, Tibor?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev: 18 okt 2024 23:45
För mig är detta rätt komplicerade frågor som lämpar sig dåligt för plakatpolitik, vad blir konsekvenserna av att vi t ex håller den europeiska bilindustrin under armarna med hjälp av strafftullar på Kinabilar? Finns det en risk att de då blir "Fat and Happy" och inte genomför de effektiviseringar de förmodligen behöver göra för att vara fortsatt konkurrenskraftiga på den globala marknaden? I slutändan blir vi som konsumenter de som får bära kostnaden av dyrare/(potentiellet sämre) bilar.

Plakatpolitik är spot-on. Jag håller med till 100%. Protektionism har sällan varit ett vinnande koncept i en globaliserad värld/supply chain. Men fortsätter vi så här kansle Europa är ett låglöneområde om 200 år…
Det är Kina som förlorar mest på sin isolationspolitik och sin imperialistiska aggression. Ekonomin i Kina går betydligt mycket sämre än den här i Europa eller USA.
På vilket vis bedriver Kina en ”isolationspolitk” i högre utsträckning än USA eller EU? Min bild är att det är väst som sätter upp handelshinder för Kinas företag och inte tvärtom.

Vi kan börja där.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev: 19 okt 2024 12:30
martinot skrev: 18 okt 2024 23:45

På vilket vis bedriver Kina en ”isolationspolitk” i högre utsträckning än USA eller EU? Min bild är att det är väst som sätter upp handelshinder för Kinas företag och inte tvärtom.

Vi kan börja där.
Det är Kina som sätter upp en massa handelshinder mot omvärlden.

Tar kineserna bort sina handelshinder, så kan vi i omvärlden sedan göra lika dant.

Vi kan starta där tycker jag.
Bild
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev: 19 okt 2024 13:49

Tar kineserna bort sina handelshinder, så kan vi i omvärlden sedan göra lika dant.
Det du skriver är ju rent nonsens. Kina svarar ju endast på USA:s tullar och EU:s tullar. Vem det är som eskalerar de senaste 8-10 åren är tydligt om man inte bor under en sten. Har du hört talas om Trump? Jag har redan rett ut detta en gång här:
viewtopic.php?t=36405
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Inlägg av DanneB »

spacecoin skrev: 19 okt 2024 14:47

Det du skriver är ju rent nonsens. Kina svarar ju endast på USA:s tullar och EU:s tullar. Vem det är som eskalerar de senaste 8-10 åren är tydligt om man inte bor under en sten. Har du hört talas om Trump? Jag har redan rett ut detta en gång här:
viewtopic.php?t=36405
Så som jag fattat det kör Kina en "long-run", där den kinesiska staten subventionerar sina bilar, så de blir mycket billigare än konkurrenternas. När de sedan har tagit över marknaden, så har de fritt fram. Biltillverkare i väst har inte den möjligheten, varken i Kina eller på hemmaplan. Därför sätter EU upp strafftullar, för att motverka prisdumpningen.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

DanneB skrev: 19 okt 2024 18:41

viewtopic.php?t=36405
Så som jag fattat det kör Kina en "long-run", där den kinesiska staten subventionerar sina bilar, så de blir mycket billigare än konkurrenternas. När de sedan har tagit över marknaden, så har de fritt fram. Biltillverkare i väst har inte den möjligheten, varken i Kina eller på hemmaplan. Därför sätter EU upp strafftullar, för att motverka prisdumpningen.
Ja vissa Kinesiska tillverkare har fått mycket statsstöd, men det har både europeiska och amerikanska tillverkare fått med. I USA har man öst på alla bolag (inte bara inom auto) med enorma statsbidrag och avdrag för konsumenter som de köper amerikanskt.

Skillnaden är att staten sällan har krävt något tillbaka i form av ägande när de bailar ut krisande företag. GM borde vara statsägt och detsamma med VW med tanke på alla bidrag och bailouts de fått.

Ex:
Treasury provided a total of approximately $51 billion to GM through TARP
Treasury committed $12.5 billion to Chrysler under TARP.
Treasury also invested a total of $17.2 billion of TARP funds in Ally Financial (formerly GMAC)
https://home.treasury.gov/data/troubled ... s/overview

Biden-Harris Administration Announces Nearly $2 Billion to Support American Auto Workers, Convert Facilities for Electric Vehicles
https://www.energy.gov/articles/biden-h ... to-workers

US offers $12 billion to auto makers, suppliers for advanced vehicles
https://www.reuters.com/business/autos- ... 023-08-31/

IRA. The law will raise $738 billion from tax reform and prescription drug reform to lower prices, as well as authorize $891 billion in total spending – including $783 billion on energy and climate change
https://en.wikipedia.org/wiki/Inflation_Reduction_Act

he CHIPS and Science Act is a U.S. federal statute enacted by the 117th United States Congress and signed into law by President Joe Biden on August 9, 2022. The act authorizes roughly $280 billion in new funding to boost domestic research and manufacturing of semiconductors in the United States,
https://en.wikipedia.org/wiki/CHIPS_and_Science_Act

Det är hur mycket som helst. Och har varit så även i EU inom alla möjliga sektorer. Bankkrisen i Sverige t.ex.

Även om jag "hejar" framförallt på EU och i andra hand på USA i denna maktkamp, så hindrar det inte mig att ha lite fakta och perspektiv...

De flesta framstår som oinformerade eller fördomsfulla tyvärr.
SwedishAdvocate

spacecoin skrev: 19 okt 2024 18:59
DanneB skrev: 19 okt 2024 18:41

viewtopic.php?t=36405
Ja vissa Kinesiska tillverkare har fått mycket statsstöd, men det har både europeiska och amerikanska tillverkare fått med. I USA har man öst på alla bolag (inte bara inom auto) med enorma statsbidrag och avdrag för konsumenter som de köper amerikanskt.

Skillnaden är att staten sällan har krävt något tillbaka i form av ägande när de bailar ut krisande företag. GM borde vara statsägt och detsamma med VW med tanke på alla bidrag och bailouts de fått.

Ex:
Treasury provided a total of approximately $51 billion to GM through TARP
Treasury committed $12.5 billion to Chrysler under TARP.
Treasury also invested a total of $17.2 billion of TARP funds in Ally Financial (formerly GMAC)
https://home.treasury.gov/data/troubled ... s/overview

Biden-Harris Administration Announces Nearly $2 Billion to Support American Auto Workers, Convert Facilities for Electric Vehicles
https://www.energy.gov/articles/biden-h ... to-workers

US offers $12 billion to auto makers, suppliers for advanced vehicles
https://www.reuters.com/business/autos- ... 023-08-31/

IRA. The law will raise $738 billion from tax reform and prescription drug reform to lower prices, as well as authorize $891 billion in total spending – including $783 billion on energy and climate change
https://en.wikipedia.org/wiki/Inflation_Reduction_Act

he CHIPS and Science Act is a U.S. federal statute enacted by the 117th United States Congress and signed into law by President Joe Biden on August 9, 2022. The act authorizes roughly $280 billion in new funding to boost domestic research and manufacturing of semiconductors in the United States,
https://en.wikipedia.org/wiki/CHIPS_and_Science_Act

Det är hur mycket som helst. Och har varit så även i EU inom alla möjliga sektorer. Bankkrisen i Sverige t.ex.

Även om jag "hejar" framförallt på EU och i andra hand på USA i denna maktkamp, så hindrar det inte mig att ha lite fakta och perspektiv...

De flesta framstår som oinformerade eller fördomsfulla tyvärr.
Ok.

Nu har du listat vad amerikanska staten har betalat.

Men du har inte listat vad den kinesiska kommunistdiktaturen har betalat.

Här har vi ett litet axplock:
SwedishAdvocate skrev: 03 okt 2024 18:14
När Geely köpte Volvo PV ~2008 så stod den kinesiska staten/kommunistdiktaturen för ca 87,5% procent av köpeskillingen.

~51% av Geelys vinst år 2011 utgjordes av ett rent statsbidrag från samma kommunistdiktatur.
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/332554/

Samma kommunistdiktatur äger fyra(!) stycken fordonskoncerner:…
https://en.wikipedia.org/wiki/SAIC_Motor
https://en.wikipedia.org/wiki/MG_Motor
https://en.wikipedia.org/wiki/Maxus
https://en.wikipedia.org/wiki/FAW_Group
https://en.wikipedia.org/wiki/Dongfeng_ ... orporation
https://en.wikipedia.org/wiki/Changan_Automobile

Dessutom äger den kinesiska kommunistdiktaturen en tillverkare av maskiner för att tillverka bilbatterier:
https://www.affarsvarlden.se/reportage/ ... a-maskiner
https://cornucopia.se/2024/09/borserna- ... struktion/

Ovanpå det så har vi handelshinder i form av tullar riktade mot bilindustri utanför den kinesiska kommunistdiktaturen. [...
Du kan väl fylla på med resten.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Admin: Vad har dessa inlägg med elbilar att göra? Svenska Förkämpen har skrivit många många politiska och vinklade inlägg mot Kina vid det här laget. De flesta utan någon slags verklighetsförankring eller relevans för vad tråden handlar om. Och det är många trådar vi pratar om vid det här laget.

Jag vurmar inte för Kinas regim, men jag förstår även att det "är komplicerat" med geopolitik, och att USA inte alltid (heller) har Sveriges/EU:s bästa för ögonen.

Jag trodde dock att allmänna politikdiskussioner som är orelaterade till elbilar vad off-limit? Har jag missuppfattat policyn? Eller gäller det bara det som är Elon/Tesla-kritiskt? Är det bara OK att prata om geopolitik som Ukraina eller Taiwan om det inte står Elon någonstans?

Skulle uppskatta ett klargörande! Tack på förhand.

Trevlig helg från Rymdmyntet. 8-)
ps. Tack för att du försöker hålla ordning i sandlådan.
Väldigt bra fråga Spacecoin.

När jag flyttade Kina- diskussionen till denna tråd höll jag en mjukare policy mot politiska diskussioner än idag. Jag har sedan dess insett att diskussioner på forumet flyter på ganska bra - tills folk börjar snacka politik. Idag är det tveksamt jag skulle tagit samma beslut. Å andra sidan höll hela forumet på att spammas igen med inlägg mot kinesiska elbilar. Då var det bättre de fick hållas till här.

Vis från erfarenhet från urspårade diskussioner om Covid, vaccin, Sverige och USA val, Ryssland vs Ukraina med mera har jag mer och mer insett att ska vi ha en trevlig diskussionsklimat här på forumet är det bäst vi koncentrerar oss på det forumet handlar om: elbilar. Håller man på med annat, speciellt om man gör det i en otrevlig ton är det bäst för alla att hänvisa dem till andra forum.

Så på din direkta fråga: Ja, jag överväger att stänga ner den här tråden också (och ett antal andra som handlar om annat än elbilar).

PS: med tanke på att Elon Musk även driver andra företag kommer det även i framtiden tillåtas diskussioner om SpaceX och andra av hans företag. Och diskussioner om Elon Musk som person.

Det är jäkligt svårt att försöka hålla ordet fritt på ett forum men samtidigt försöka få folk att hålla tonen städad och se till att besöket av vår hemsida blir en trevlig upplevelse för alla. Jag våndas varje gång jag måste radera ett inlägg.
SwedishAdvocate

TiborBlomhall skrev: 19 okt 2024 19:57
...] med tanke på att Elon Musk även driver andra företag kommer det även i framtiden tillåtas diskussioner om SpaceX och andra av hans företag. Och diskussioner om Elon Musk som person. [...
Tycker det är minst sagt konstigt att man får kritisera Elon men inte ägaren av MG, Maxus och Wuxi Lead mm...
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

SwedishAdvocate skrev: 19 okt 2024 20:17
...] med tanke på att Elon Musk även driver andra företag kommer det även i framtiden tillåtas diskussioner om SpaceX och andra av hans företag. Och diskussioner om Elon Musk som person. [...
Tycker det är minst sagt konstigt att man får kritisera Elon men inte ägaren av MG, Maxus och Wuxi Lead mm...
Ägaren av MG bör väl lämpligen kritiseras på ett MG forum?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Så på din direkta fråga: Ja, jag överväger att stänga ner den här tråden också (och ett antal andra som handlar om annat än elbilar).
Tack för svar. Jag förstår att det är jättesvårt. Jag tyckte syftet med tråden och tråden var bra tills den slutade handla om elbilar och spammades med allmänpolitik. Egentligen är det ett fåtal personer som jag tycker kina-hatar i samtliga trådar. Jag tycker det är trist eftersom det är så onyanserat (och ofta inte faktaunderbyggt eller direkt fel). Man kanske bara kan ta bort de inlägg som är OT eller rena felaktigheter?

Jag tycker det händer intressanta innovationer i Kina avseende elbilar och annan relaterad teknik, och det är trist att det inte kan diskuteras utan att det alltid kommer inlägg som handlar om hur hemskt det är i Kina, av folk som uppenbarligen aldrig varit där eller har någon större insikt i de geopolitska utmaningarna.

Att man ska behöva känna att man måste säga "jag tycker också diktaturer är dåliga" när man frågar efter någon slags fakta på de värsta inläggen är märkligt. Jag är svensk och europé och jag tycker man ska vara patriot när man konsumerar.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

spacecoin skrev: 19 okt 2024 20:38
Man kanske bara kan ta bort de inlägg som är OT eller rena felaktigheter?
Jag kan inte faktakolla varje inlägg efter felaktigheter. OT är enklare men till och med där är det ofta en glidande skala. När en tråd blir mer och mer OT var ska man klippa? (Den här diskussionen är också OT ;) )
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Men om jag försöker vrida tråden till en mer on-topic diskussion:

Jag har försökt läsa på om Kinas "subventioner" på elbilar. EU och USA skyller på dem när de inför höga tullar.

Men ju mer jag läser om dem desto mer framkommer det att Kina betalar inte en enda krona i direkta subventioner på bilar som skickas till Europa.

Istället handlade deras stöd om billiga lån till bilföretagen, statliga stöd för forskning och utveckling och subventioner till inhemska bilköpare. Alltså sånt även europeiska länder gjort (eller borde göra) för att få fart på elbilstillverkningen.

Någon som kan lära mig veta hut och hänvisa mig till dokument om mer direkta subventioner på bilarna som skickas till oss?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

TiborBlomhall skrev: 19 okt 2024 21:33
Istället handlade deras stöd om billiga lån till bilföretagen, statliga stöd för forskning och utveckling och subventioner till inhemska bilköpare. Alltså sånt även europeiska länder gjort (eller borde göra) för att få fart på elbilstillverkningen.
Det är min bild med, och dessutom har de kinesiska stöden/bidragen som t ex förmånliga lån, billig mark, skattelättnader gynnat även Tesla. Jag tror inte du kommer att få ett enda svar på din fråga. Tyvärr framstår EU och USA som desperata för att hindra kinesiska företag från att få in en fot på marknader utanför Kina.

Jag kan förstå tullarna som en protektionistisk åtgärd. I EU:s fall borde de även ösa på bidrag om de vill ha kvar en fordonsindustri och ställa om den. Istället lägger de mijard-böter på VW och andra biltillverkare med en fossilflotta. Vansinne.

I slutändan är det vi konsumenter som får betala överpris på bilar eftersom konkurrensen blir snedvriden/utslagen. Detta gör att omställningen tar längre tid.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

TiborBlomhall skrev: 19 okt 2024 20:22
SwedishAdvocate skrev: 19 okt 2024 20:17
Ägaren av MG bör väl lämpligen kritiseras på ett MG forum?
Detta forum handlar ju elbilar från andra tillverkare än Tesla (enligt dig själv), och då borde man inte tillåta det heller. Tillåter man diskussion om andra bilar, så får det faktiskt också lov att innehålla kritik mot dessa. Lite logik och konsekvens, tack.
Bild
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev: 20 okt 2024 12:28
Lite logik och konsekvens, tack.
Apropå logik och att hålla oss till ämnet… Vad sägs om att försöka skriva ett faktabaserat inlägg on topic? Till exempel kan du bemöta min sågning av ditt inlägg om handelshinder eller besvara Tibors fråga ovan.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Ni som tror att Kina inte har privata entreprenörer bör lyssna på denna.

tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

spacecoin skrev: 23 okt 2024 00:33

De har de ju haft ett bra tag, men tyvärr börjar tumskruvarna dras åt under den nuvarande ledningen:

https://www.cna.org/our-media/indepth/2 ... ate-sector

Sedan är detta med privat äganderätt lite otydligt i en stat som Kina som inte har oberoende domstolar. Är svårt att få rätt mot kommunistpartiet i domstol.....
Med det sagt så tycker jag retoriken i Sverige bitivs är mycket olycklig. Man verkar tro att dagens Kina är kvar i 60-talets kulturrevolution där alla blint lyder den store ledaren. Finns mängder av kineser i dag som är enormt regimkritiska både inom och utanför landet. Men att ge uttryck för denna kritik är tyvärr förenat med stora personliga risker.
Senast redigerad av tesla newbie, redigerad totalt 1 gånger.
SwedishAdvocate

tesla newbie skrev: 23 okt 2024 16:51
…] Sedan är detta med privat äganderätt lite otydligt i en stat som Kina som inte har oberoende domstolar. Är svårt att få rätt mot kommunistpartiet i domstol... […]

Finns mängder av kineser i dag som är enormt regimkritiska både inom och utanför landet. Men att ge uttryck för denna kritik är tyvärr förenat med stora personliga risker.
Undrar t.ex. vad det var som hände med Alibabas medgrundare och f.d. ordförande Jack Ma för sisådär fyra år sedan…
...] News outlets noted a lack of public appearances from Ma between October 2020 and January 2021, coinciding with a regulatory crackdown on his businesses.[46] The Financial Times reported that the disappearance may have been connected to a speech given at the annual People's Bank of China financial markets forum,[47] in which Ma criticized China's regulators and banks.[47] Ma described state banks as operating with a pawn shop mentality and criticized the Basel Accords as a "club for the elderly." […

https://en.wikipedia.org/wiki/Jack_Ma#D ... _crackdown
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

tesla newbie skrev: 23 okt 2024 16:51
spacecoin skrev: 23 okt 2024 00:33

De har de ju haft ett bra tag, men tyvärr börjar tumskruvarna dras åt under den nuvarande ledningen:

https://www.cna.org/our-media/indepth/2 ... ate-sector

Sedan är detta med privat äganderätt lite otydligt i en stat som Kina som inte har oberoende domstolar. Är svårt att få rätt mot kommunistpartiet i domstol.....
Med det sagt så tycker jag retoriken i Sverige bitivs är mycket olycklig. Man verkar tro att dagens Kina är kvar i 60-talets kulturrevolution där alla blint lyder den store ledaren. Finns mängder av kineser i dag som är enormt regimkritiska både inom och utanför landet. Men att ge uttryck för denna kritik är tyvärr förenat med stora personliga risker.
Ja, visst är det så att "frihet" och "företagande" är annorlunda i Kina. Det senare speciellt för stora företag.

Jag håller med dig att många/de flesta har en förlegad bild av Kina som inte stämmer. Det ser man inte minst i denna tråden.
Skriv svar