Sida 16 av 27
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 07 okt 2022 07:31
av Remuz
martinot skrev:HelectriC skrev:Fredrik j skrev:
Hur funkar det om en teslaägare har två bilar och den andra inte är en tesla? Blir det två konton då kanske?
Nej, det är inga problem. Så har jag det. Ska Teslan laddas så är det plug and play. Ska BMWn laddas, så trycker jag på ladda en annan bil än Tesla i appen och startar. Båda bilarna debiteras på mitt kort som ligger på kontot. Samma Teslakonto.
Perfekt! Får du samma pris som när du laddar Teslan, och utan att behöva något abb. för det?
Nej du får betala det dyrare priset för andra bilen om du inte tecknar abb.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 07 okt 2022 10:47
av martinot
Remuz skrev:martinot skrev:HelectriC skrev:
Nej, det är inga problem. Så har jag det. Ska Teslan laddas så är det plug and play. Ska BMWn laddas, så trycker jag på ladda en annan bil än Tesla i appen och startar. Båda bilarna debiteras på mitt kort som ligger på kontot. Samma Teslakonto.
Perfekt! Får du samma pris som när du laddar Teslan, och utan att behöva något abb. för det?
Nej du får betala det dyrare priset för andra bilen om du inte tecknar abb.
Misstänkte att det tyvärr nog var så, men tack för tydlig info.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 04 nov 2022 08:49
av Skabb1
Nu går ju faktiskt elpriset neråt och är det lägsta på nästan ett år - lagom till att flera kedjor med snabbladdare höjt eller höjer rejält.
Dags att sänka igen?
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 04 nov 2022 09:28
av HelectriC
Skabb1 skrev:Nu går ju faktiskt elpriset neråt och är det lägsta på nästan ett år - lagom till att flera kedjor med snabbladdare höjt eller höjer rejält.
Dags att sänka igen?
sänka? Nej, men de går väl inte. Företaget har ju kostnader..... är väl så det kommer låta.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 04 nov 2022 10:09
av chaffis75
Skabb1 skrev:Nu går ju faktiskt elpriset neråt och är det lägsta på nästan ett år - lagom till att flera kedjor med snabbladdare höjt eller höjer rejält.
Dags att sänka igen?
Jo har haft den tanken också.. Jag tror de måste bli mer flexibla i prissättningen precis som bensin diesel och ja tesla även om jag tycker tesla kunna vara ännu mer flexibla än idag på att följa elpriserna.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 04 nov 2022 10:19
av Lerumsexpressen
HelectriC skrev:Skabb1 skrev:Nu går ju faktiskt elpriset neråt och är det lägsta på nästan ett år - lagom till att flera kedjor med snabbladdare höjt eller höjer rejält.
Dags att sänka igen?
sänka? Nej, men de går väl inte. Företaget har ju kostnader..... är väl så det kommer låta.
Är anläggningsägare till > 1000 laddpunkter.
Laddning är en så länge en olönsam affär för alla laddpunktsoperatörer.
Så vi kommer att få börja betala vad det egentligen kostar för tjänsten ladding.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 04 nov 2022 10:34
av Legato
Lerumsexpressen skrev:HelectriC skrev:Skabb1 skrev:Nu går ju faktiskt elpriset neråt och är det lägsta på nästan ett år - lagom till att flera kedjor med snabbladdare höjt eller höjer rejält.
Dags att sänka igen?
sänka? Nej, men de går väl inte. Företaget har ju kostnader..... är väl så det kommer låta.
Är anläggningsägare till > 1000 laddare.
Laddning är en så länge en olönsam affär för alla laddpunktsoperatörer.
Så vi kommer att få börja betala vad det egentligen kostar för tjänsten ladding.
Jag är extremt skeptisk till att det är en olönsam affär för Tesla faktiskt.
Det enda jag kan säga säkert är att varken du eller jag vet, eftersom de inte särredovisar.
Däremot tror jag säkert att det är olönsamt för (nästan?) alla andra.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 04 nov 2022 10:52
av Lerumsexpressen
Legato skrev:Lerumsexpressen skrev:HelectriC skrev:Skabb1 skrev:Nu går ju faktiskt elpriset neråt och är det lägsta på nästan ett år - lagom till att flera kedjor med snabbladdare höjt eller höjer rejält.
Dags att sänka igen?
sänka? Nej, men de går väl inte. Företaget har ju kostnader..... är väl så det kommer låta.
Är anläggningsägare till > 1000 laddare.
Laddning är en så länge en olönsam affär för alla laddpunktsoperatörer.
Så vi kommer att få börja betala vad det egentligen kostar för tjänsten ladding.
Jag är extremt skeptisk till att det är en olönsam affär för Tesla faktiskt.
Det enda jag kan säga säkert är att varken du eller jag vet, eftersom de inte särredovisar.
Däremot tror jag säkert att det är olönsamt för (nästan?) alla andra.
Man kan räkna baklänges och komma ganska långt.
1; Installationskostnader
2; Löpande fasta kostnader, abonnemang, arrenden/markhyra, DoU, snöröjning, städning, gräsklippning
3; Löpande rörliga kostnader exempelvis elhandel, skatter, rörliga el-nätskostnader
4: Re-investering eller avvecklingskostnader
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 04 nov 2022 11:03
av Knix
Misstänker att t ex Mer som höjt priserna markant och går från att vara en av de billigare operatörerna till en av de dyrare kommer tappa många kunder. Har svårt att se att det skulle löna sig. Nyttjandegraden borde sjunka så mycket att intäkterna blir mindre trots högre priser.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 04 nov 2022 11:20
av Legato
Lerumsexpressen skrev:Legato skrev:Lerumsexpressen skrev:HelectriC skrev:Skabb1 skrev:Nu går ju faktiskt elpriset neråt och är det lägsta på nästan ett år - lagom till att flera kedjor med snabbladdare höjt eller höjer rejält.
Dags att sänka igen?
sänka? Nej, men de går väl inte. Företaget har ju kostnader..... är väl så det kommer låta.
Är anläggningsägare till > 1000 laddare.
Laddning är en så länge en olönsam affär för alla laddpunktsoperatörer.
Så vi kommer att få börja betala vad det egentligen kostar för tjänsten ladding.
Jag är extremt skeptisk till att det är en olönsam affär för Tesla faktiskt.
Det enda jag kan säga säkert är att varken du eller jag vet, eftersom de inte särredovisar.
Däremot tror jag säkert att det är olönsamt för (nästan?) alla andra.
Man kan räkna baklänges och komma ganska långt.
1; Installationskostnader
2; Löpande fasta kostnader, abonnemang, arrenden/markhyra, DoU, snöröjning, städning, gräsklippning
3; Löpande rörliga kostnader exempelvis elhandel, skatter, rörliga el-nätskostnader
4: Re-investering eller avvecklingskostnader
"Ganska långt" möjligen, men ändå inte i närheten av ett komplett svar imo. Du som jobbar inom branschen kan säkert ha hyfsad koll på Teslas kostnader i Sverige och kanske även Norden. Att däremot ha koll på alla kostnader som tex arrende i Kina, snöröjning i Colorado eller städning i Kroatien...
Några saker vi kan vara ganska säkra på är dock att Tesla har överlägset lägst kostnad för installationen. De har troligen bäst eller bland de bästa beläggningarna (här kan nog tex Ionity konkurrera dock). Slutligen bör de ha en av de högsta ASPerna.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 04 nov 2022 11:29
av Bjelke
Knix skrev:Misstänker att t ex Mer som höjt priserna markant och går från att vara en av de billigare operatörerna till en av de dyrare kommer tappa många kunder. Har svårt att se att det skulle löna sig. Nyttjandegraden borde sjunka så mycket att intäkterna blir mindre trots högre priser.
Man kan iaf enkelt se att deras AC-burkar vid Scandic numera har 0% beläggning, inte sett en enda
bil ladda där sedan i Tisdags. Iaf här i Bollnäs.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 04 nov 2022 11:31
av jonasl
Knix skrev:Misstänker att t ex Mer som höjt priserna markant och går från att vara en av de billigare operatörerna till en av de dyrare kommer tappa många kunder. Har svårt att se att det skulle löna sig. Nyttjandegraden borde sjunka så mycket att intäkterna blir mindre trots högre priser.
Enda DC-laddaren som finns här är en Mer-laddare. Har inte sett en enda bil ladda där sedan de höjde priserna.
De kommunala laddstolparna som tidigare var gratis kostar nu 3kr / kWh, där är det inte heller samma tryck längre. Vilket i mina ögon är bra, förut var laddade nog de flesta där för att spara pengar och det var aldrig ledigt. Nu finns de tillgängliga för de som behöver.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 04 nov 2022 11:33
av LarsOJ
Legato skrev:
Några saker vi kan vara ganska säkra på är dock att Tesla har överlägset lägst kostnad för installationen. De har troligen bäst eller bland de bästa beläggningarna (här kan nog tex Ionity konkurrera dock). Slutligen bör de ha en av de högsta ASPerna.
Utan att veta så tror jag spelare som Vattenfall ,Fortum och Eon kan komma undan med lägst totala kostnader. De producerar själva ”varan” som säljs, abonnemang, kalblar, installationer mm. De gör förmodligen en bra vinst även på Teslas installationer, abonnemang och förbrukning.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 04 nov 2022 11:52
av mikebike
I Mall of Scandinavia höjde de priserna med 1/3, sedan stängde de av den största avdelningen med laddstolpar* för renovering.
Tack vare prishöjningen så har jag och många andra fått andra vanor.
*InCharge.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 07 nov 2022 09:56
av Skatbo
Här är en som skenat mer än någon SUC. Rekord. Vem ställer sig här frivilligt?
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 07 nov 2022 10:43
av Niklas Z
Det är dyrt i Sverige. Kanske beror det på dålig konkurrens. I Tyskland är det väldigt tätt mellan laddare med 150 kW laddeffekt eller högre, så där kan man lätt välja station efter pris, vilket rimligen ger hårdare konkurens. I Mobility+ appen verkar 0,55 Euro/kWh vara något slags standardpris för laddning på snabbladdare. Visserligen har kronan fallit på sistone, men det är inget som tyskarna lider av när de laddar sina bilar. Även med svag svensk krona blir priset en bar bit under den nivå som gäller på många håll i Sverige.
Intressant också att skillnaden mellan AC-laddning och snabbladdning är så liten i Tyskland, vanligt är 0,45 Euro/kWh för AC-laddning och 0,55 Euro/kWh för snabbladdning.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 07 nov 2022 11:31
av Knix
Skatbo skrev:Här är en som skenat mer än någon SUC. Rekord. Vem ställer sig här frivilligt?
Skärmavbild 2022-11-07 kl. 09.53.44.png
Min fru gjorde misstaget att ställa bilen på AC-laddning på en 50 kW E-On-laddare utan att uppmärksamma att de tar minutavgift efter 45 min. Det kostade 332 kr för 30 kWh.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 07 nov 2022 12:47
av chaffis75
Skatbo skrev:Här är en som skenat mer än någon SUC. Rekord. Vem ställer sig här frivilligt?
Skärmavbild 2022-11-07 kl. 09.53.44.png
Wow.. Låter som ett rekord speciellt för ac laddning men tja är väl nästan dyrast även om man räknar in dc laddning.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 07 nov 2022 12:53
av chaffis75
Niklas Z skrev:Det är dyrt i Sverige. Kanske beror det på dålig konkurrens. I Tyskland är det väldigt tätt mellan laddare med 150 kW laddeffekt eller högre, så där kan man lätt välja station efter pris, vilket rimligen ger hårdare konkurens. I Mobility+ appen verkar 0,55 Euro/kWh vara något slags standardpris för laddning på snabbladdare. Visserligen har kronan fallit på sistone, men det är inget som tyskarna lider av när de laddar sina bilar. Även med svag svensk krona blir priset en bar bit under den nivå som gäller på många håll i Sverige.
Intressant också att skillnaden mellan AC-laddning och snabbladdning är så liten i Tyskland, vanligt är 0,45 Euro/kWh för AC-laddning och 0,55 Euro/kWh för snabbladdning.
Jag kan tycka men borde göra ett undreding om staten på något sätt kan underlätta utbyggnaden av laddare. Jag tänker då både ekonomi och praktiskt.
1. Har vi i Sverige konstiga regler som driver upp kostnaderna, tex anslutnings och effekt avgifter?
2. Har vi i Sverige problem att få nät bolagen att leverera kablarn/effekten dit den behövs?
Och ja de finns säkert fler frågeställningar.
Men istället för att bara gebidragtill att så borde man helt enkel underlätta och se till att kostnaderna/inkomst blir rimliga för både nätbolag och laddoperatör.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 07 nov 2022 12:58
av LarsOJ
Niklas Z skrev:Det är dyrt i Sverige. Kanske beror det på dålig konkurrens. I Tyskland är det väldigt tätt mellan laddare med 150 kW laddeffekt eller högre, så där kan man lätt välja station efter pris, vilket rimligen ger hårdare konkurens. I Mobility+ appen verkar 0,55 Euro/kWh vara något slags standardpris för laddning på snabbladdare. Visserligen har kronan fallit på sistone, men det är inget som tyskarna lider av när de laddar sina bilar. Även med svag svensk krona blir priset en bar bit under den nivå som gäller på många håll i Sverige.
Intressant också att skillnaden mellan AC-laddning och snabbladdning är så liten i Tyskland, vanligt är 0,45 Euro/kWh för AC-laddning och 0,55 Euro/kWh för snabbladdning.
Är det något land som reglerat prissättningen ännu? Eller är det tänkt att marknaden ska sköta detta själva (konkurrans)?
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 07 nov 2022 13:24
av chaffis75
LarsOJ skrev:Niklas Z skrev:Det är dyrt i Sverige. Kanske beror det på dålig konkurrens. I Tyskland är det väldigt tätt mellan laddare med 150 kW laddeffekt eller högre, så där kan man lätt välja station efter pris, vilket rimligen ger hårdare konkurens. I Mobility+ appen verkar 0,55 Euro/kWh vara något slags standardpris för laddning på snabbladdare. Visserligen har kronan fallit på sistone, men det är inget som tyskarna lider av när de laddar sina bilar. Även med svag svensk krona blir priset en bar bit under den nivå som gäller på många håll i Sverige.
Intressant också att skillnaden mellan AC-laddning och snabbladdning är så liten i Tyskland, vanligt är 0,45 Euro/kWh för AC-laddning och 0,55 Euro/kWh för snabbladdning.
Är det något land som reglerat prissättningen ännu? Eller är det tänkt att marknaden ska sköta detta själva (konkurrans)?
Har inte hört om något sådant men hur man tar betalt i respektive land kan ju påverka.. Tex tänker jag att vi kanske har höga effekt avgifter men de är en gissning från min sida.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 07 nov 2022 19:42
av Off Grid Byggaren
Det har blivit väldigt tomt på laddgatorna i Stockholm och på parkeringar i förorterna. 4:- per kWh verkar vara lite för högt pris.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 07 nov 2022 20:00
av Knix
Jag tycker inte att staten ska gå in och styra laddpriserna. Däremot borde det finnas ett pristak för de laddare som fått delar av installationen betald av staten.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 07 nov 2022 20:03
av slugger75
Knix skrev:Jag tycker inte att staten ska gå in och styra laddpriserna. Däremot borde det finnas ett pristak för de laddare som fått delar av installationen betald av staten.
Ska pristaket förändras varje timme utifrån spotpriset på el? Eller ska pristaket vara låst för en period framåt? Eller hur har du tänkt dig att det ska gå till?
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 07 nov 2022 20:07
av GustavE
Hörde på nyheterna nu precis att man inte längre tror att det kommer bli så höga elpriser i vinter som man trodde för några månader sen.
Så nu är det dags att sänka trycker jag. MER tex som lyckades med konststycket att både höja priset och samtidigt minska kWh som ingår i abonnemanget. Så deras höjning blev från 89 öre till 425 öre fast dom försökte dölja det.
Samma med Tesla som tråden egentligen handlar om. Hur kan man motivera dessa priser. En del pratar om snöröjning, gräsklippning, markhyra och bla bla bla. Det är bara det att alla dom kostnaderna har en bensinmack också.
Ändå kan bensinmacken numera hålla ett lägre pris per mil. Trots att bensinmackens produkt ska: Pumpas upp ur ett borrhål på havets botten o ofta i full storm till en oljerigg. Pumpas till land. Köras med oljetanker. Köras genom ett raffinaderi. Köras på tankbil till macken. Förvaras i dyra tankar i marken. Pumpar ska besiktas. Mm mm.
Laddstationernas produkt kommer helt omärkbart i en kabel i marken. Kabeln och produktion inte sällan betald av Samhället en gång i tiden.
Slutsats: vilka eländiga ockrare laddstationer är!
Hoppas innerligt att konkurrensen hårdnar mycket snabbt. Måste finnas alla möjligheter att konkurrera ut ockrarna.