Re: Autonoma fordon
Postat: 29 jan 2025 07:42
Prototyper av självkörande ID. Buzz med en hel del extrautrustning på taket har vi fått se tidigare. Nu presenterar Volkswagen den färdiga serieversionen ID. Buzz AD, och 35 exemplar av den har börjat rulla på vägarna i tyska Hamburg som en del av taxitjänsten Moia där. Vi på Elbilen har precis åkt med i en självkörande ID. Buzz, och hur den klarade uppgiften kan ni läsa om snart här på sidan och i kommande nummer av tidningen.
Med ID. Buzz AD hinner Volkswagen före Tesla med att få ut självkörande fordon i nivå 4 på allmänna vägar. Nivå 4 är det näst sista steget på den femgradiga skalan för självkörande fordon och innebär att bilen klarar alla situationer själv inom ett begränsat område. Ännu sitter det en säkerhetsförare bakom ratten i bilarna som rullar i Hamburg, men planen är att ”buzzarna” ska klara sig helt på egen hand från nästa år.
En sak som säger mycket om hur oerhört skicklig Elon är på marknadsföring är all uppmärksamhet och cred som Tesla har fått för sina stapplande steg inom självkörning - jämför sedan detta med hur extremt liten uppmärksamhet det svenska företaget Einride fått i Sverige för motsvarande stapplande:
Einride är inte b2c så det är inte samma allmänintresse och deras produkt är inte särskilt imponerande heller jämfört med många andra. Kul att ett svenskt bolag är med på ett hörn i alla fall.Maetlarv skrev: ↑17 sep 2025 23:19En sak som säger mycket om hur oerhört skicklig Elon är på marknadsföring är all uppmärksamhet och cred som Tesla har fått för sina stapplande steg inom självkörning - jämför sedan detta med hur extremt liten uppmärksamhet det svenska företaget Einride fått i Sverige för motsvarande stapplande:
https://www.automotiveworld.com/news-re ... rp-bruges/
But nowadays it is clear that hardware and software can’t be apart. They have to be connected together. And the closer the connection gets, the faster it goes.
So Xpeng is the automaker. We have a team of more than 1000 employees just focused on autonomous driving. And we can do very well in HW and SW. We also create our own AI chips ..
There are no HD maps. Xpeng is the first automaker to remove HD maps from it’s NOA system
XNGP har väl heller inga uttalade "ambitioner" (host, host - bedrägerier) om autonomi (dvs eyes-off) i marknadsföringen?backe skrev: ↑18 sep 2025 10:41Här är lite färsk läsning om Xpeng och deras XNGP, man verkar ha en liknande approach som Tesla med skillnaden att man inte säger nej till andra sensorer än kamera, den andra stora skillnaden är att det ingår i priset också.
But nowadays it is clear that hardware and software can’t be apart. They have to be connected together. And the closer the connection gets, the faster it goes.
So Xpeng is the automaker. We have a team of more than 1000 employees just focused on autonomous driving. And we can do very well in HW and SW. We also create our own AI chips ..
There are no HD maps. Xpeng is the first automaker to remove HD maps from it’s NOA system
https://carnewschina.com/2025/09/17/xpe ... interview/
Just den biten är Tesla värdsledande påspacecoin skrev: ↑18 sep 2025 11:40XNGP har väl heller inga uttalade "ambitioner" (host, host - bedrägerier) om autonomi (dvs eyes-off) i marknadsföringen?backe skrev: ↑18 sep 2025 10:41Här är lite färsk läsning om Xpeng och deras XNGP, man verkar ha en liknande approach som Tesla med skillnaden att man inte säger nej till andra sensorer än kamera, den andra stora skillnaden är att det ingår i priset också.
But nowadays it is clear that hardware and software can’t be apart. They have to be connected together. And the closer the connection gets, the faster it goes.
So Xpeng is the automaker. We have a team of more than 1000 employees just focused on autonomous driving. And we can do very well in HW and SW. We also create our own AI chips ..
There are no HD maps. Xpeng is the first automaker to remove HD maps from it’s NOA system
https://carnewschina.com/2025/09/17/xpe ... interview/