Sida 16 av 18

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 02 aug 2021 12:27
av iAkita
Till alla deltagare: Glöm inte sms:a mig bilder från resan som jag kan vidarebefordra till SVT om ni har några. Gärna under eftermiddagen.

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 02 aug 2021 14:05
av TiborBlomhall
Robin_j skrev:
Vart kör vi nästa år :? Måste ju börja i tid att prata om det hemma denna gång så man slipper missa slutet :lol:
Det kanske blir Scandinavian Electric Car Championship ;)

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 02 aug 2021 14:29
av unumlapis
Eller varför inte European Electric Car Championship :mrgreen: Men oavsett vad, skulle en tanke vara att göra en 'ring' med ett antal fasta punkter som man kan 'köra' in i racet för att delta och fånga upp de Scandinaviska deltagarna. Skulle få en större spridning på bilarna men skulle också påbjuda någon central leaderboard för löpande sammanställning av tider etc. Bara det att agera 'Eye in Sky' skulle kräva ett team som syr ihop stödsystem för detta det samt även något som är bättre än Glympse. Värt att planera tidigt för nästa år låter det som.

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 02 aug 2021 14:43
av Swede1
LarsL skrev:
nek0 skrev:
iAkita skrev:
Zalman3 skrev:
MangeT skrev:
Bra jobbat allihopa! Kul att följa och se att det går utmärkt med elbil.
Och det går allt snabbare för varje år.
Det pratas ju om att elbilar med upp till 1000km i räckvidd kommer nästa år.
Tänk att åka Ystad-Haparanda och bara ladda EN gång!!!
Vilken mardröm det hade varit!
Varför?
Köra tävlingen Ystad - Haparanda med ett enda stopp vore ju en plåga.
Haha, bara att ta med en flaska, som Lasse Kongo i Torsk på Tallin.

En resa som tar 19 timmar nonstop enlig google och ni kör på 19-22 timmar, det fungerar med långfärd med elbil, bra sätt att övertyga skeptiker med sådan här test i verkligheten.

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 02 aug 2021 14:58
av LarsL
nek0 skrev:
LarsL skrev:
nek0 skrev:
iAkita skrev:
Bra jobbat allihopa! Kul att följa och se att det går utmärkt med elbil.
Och det går allt snabbare för varje år.
Det pratas ju om att elbilar med upp till 1000km i räckvidd kommer nästa år.
Tänk att åka Ystad-Haparanda och bara ladda EN gång!!!
Vilken mardröm det hade varit!
Varför?
Köra tävlingen Ystad - Haparanda med ett enda stopp vore ju en plåga.
Får man inte stanna och fika om man kör en elbil och inte behöver ladda batteriet?
Det får du säkert göra, men inte om du ska vinna tävlingen.

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 02 aug 2021 15:29
av TeslaTissel
kangru skrev:
Det verkar vara tätt in i mål i Ystad! Verkligen imponerande av alla! Tror att Segelflygaren får en näst intill oslagbar tid på sin ToR.
Nicke Nyfiken här. Jag följde körningen i natt med viss ”spänning” kring laddstoppen som gjordes i Södertälje. Där var det verkligen tajt och Polestar 2 lyckades hinna några sekunder före Audin. Och sist var det två av Tesla Model 3, hur gick det för dem?

Ingen som har koll på hur det gick då jag varit upptagen med annat? :)

Annars har vi ju Tibors rapport att vänta officiellt i morgon bitti.

För övrigt är det helt tydligt att infrastrukturen är plågsamt efter. Det är snart lika många laddopperatörer som det är fel på deras laddutrustningar.
Skämt åsido.

Speciellt för långdistans är det väldigt irriterande att behöva kolla upp alternativa laddställen, under färden. Det har på olika håll arbetats med roaming-lösningar. Men Intresset är väldigt svagt från (vissa) operatörer.

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 02 aug 2021 15:43
av iAkita
TeslaTissel skrev:
kangru skrev:
Det verkar vara tätt in i mål i Ystad! Verkligen imponerande av alla! Tror att Segelflygaren får en näst intill oslagbar tid på sin ToR.
Nicke Nyfiken här. Jag följde körningen i natt med viss ”spänning” kring laddstoppen som gjordes i Södertälje. Där var det verkligen tajt och Polestar 2 lyckades hinna några sekunder före Audin. Och sist var det två av Tesla Model 3, hur gick det för dem?

Ingen som har koll på hur det gick då jag varit upptagen med annat? :)

Annars har vi ju Tibors rapport att vänta officiellt i morgon bitti.

För övrigt är det helt tydligt att infrastrukturen är plågsamt efter. Det är snart lika många laddopperatörer som det är fel på deras laddutrustningar.
Skämt åsido.

Speciellt för långdistans är det väldigt irriterande att behöva kolla upp alternativa laddställen, under färden. Det har på olika håll arbetats med roaming-lösningar. Men Intresset är väldigt svagt från (vissa) operatörer.
Resultaten finns här: viewtopic.php?f=27&t=25983&p=546780#p546780

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 02 aug 2021 15:47
av iAkita
Svt Skåne har publicerat en kort artikel till: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane ... r-de-i-mal

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 02 aug 2021 16:04
av nek0
LarsL skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
iAkita skrev:
Bra jobbat allihopa! Kul att följa och se att det går utmärkt med elbil.
Och det går allt snabbare för varje år.
Det pratas ju om att elbilar med upp till 1000km i räckvidd kommer nästa år.
Tänk att åka Ystad-Haparanda och bara ladda EN gång!!!
Vilken mardröm det hade varit!
Varför?
Köra tävlingen Ystad - Haparanda med ett enda stopp vore ju en plåga.


Det får du säkert göra, men inte om du ska vinna tävlingen.
Nu hänger jag inte med.
Man får stå och ladda i 2 timmar, men inte stå och fika i 2 timmar?
Var är logiken?

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 02 aug 2021 16:21
av iAkita
nek0 skrev:
LarsL skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
iAkita skrev:
Bra jobbat allihopa! Kul att följa och se att det går utmärkt med elbil.
Och det går allt snabbare för varje år.
Det pratas ju om att elbilar med upp till 1000km i räckvidd kommer nästa år.
Tänk att åka Ystad-Haparanda och bara ladda EN gång!!!
Vilken mardröm det hade varit!
Varför?
Köra tävlingen Ystad - Haparanda med ett enda stopp vore ju en plåga.


Det får du säkert göra, men inte om du ska vinna tävlingen.
Nu hänger jag inte med.
Man får stå och ladda i 2 timmar, men inte stå och fika i 2 timmar?
Var är logiken?
Du är ingen tävlingsmänniska va? Vill man vinna tar man inga onödiga pauser.

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 02 aug 2021 16:26
av nek0
iAkita skrev:
LarsL skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
iAkita skrev:
Bra jobbat allihopa! Kul att följa och se att det går utmärkt med elbil.
Och det går allt snabbare för varje år.
Det pratas ju om att elbilar med upp till 1000km i räckvidd kommer nästa år.
Tänk att åka Ystad-Haparanda och bara ladda EN gång!!!
Vilken mardröm det hade varit!
Varför?
Köra tävlingen Ystad - Haparanda med ett enda stopp vore ju en plåga.
]

Det får du säkert göra, men inte om du ska vinna tävlingen.
Du är ingen tävlingsmänniska va? Vill man vinna tar man inga onödiga pauser.[/quote]
Men snälla du iAkita. Jag läste vad ni skrev och frågade varför ni tycker som ni gör.
Vill man vinna så tycker inte jag att det är fel om man slipper stanna 8 gånger för att ladda.

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 02 aug 2021 16:34
av TeslaTissel
Tack för länk o svar!

Och här är SVT:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane ... r-de-i-mal

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 02 aug 2021 17:12
av Eldsig
Men snälla du iAkita. Jag läste vad ni skrev och frågade varför ni tycker som ni gör.
Vill man vinna så tycker inte jag att det är fel om man slipper stanna 8 gånger för att ladda.
Har inte ni ett litet missförstånd mellan er?

All tid räknades in i tävlingen men om man av säkerhetsskäl behövde ta paus, så fick man räkna av den tiden, så länge man inte laddade samtidigt.

I övrigt kan man vila, fika, äta, gå på toa, ligga... vad man vill medan bilen laddar. Eller på bekostnad av sämre tävlingstid. Segelflygaren hade ju tex kunnat tvätta bilen efter halva resan för att minska luftmotstånd tex och ändå haft bästa tiden...

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 02 aug 2021 17:42
av iAkita
Eldsig skrev:
Men snälla du iAkita. Jag läste vad ni skrev och frågade varför ni tycker som ni gör.
Vill man vinna så tycker inte jag att det är fel om man slipper stanna 8 gånger för att ladda.
Har inte ni ett litet missförstånd mellan er?

All tid räknades in i tävlingen men om man av säkerhetsskäl behövde ta paus, så fick man räkna av den tiden, så länge man inte laddade samtidigt.

I övrigt kan man vila, fika, äta, gå på toa, ligga... vad man vill medan bilen laddar. Eller på bekostnad av sämre tävlingstid. Segelflygaren hade ju tex kunnat tvätta bilen efter halva resan för att minska luftmotstånd tex och ändå haft bästa tiden...
Jag kan säga så här: Jag hade inte velat ta färre pauser på resan än vad jag gjorde. Dessutom tror jag att det hade varit mindre säkert. Därför är det bra om bilen tvingar en att stanna. Det kan lätt bli "bara några mil till" annars. Iallafall för mig.

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 02 aug 2021 19:20
av Eldsig
iAkita skrev:
Eldsig skrev:
Men snälla du iAkita. Jag läste vad ni skrev och frågade varför ni tycker som ni gör.
Vill man vinna så tycker inte jag att det är fel om man slipper stanna 8 gånger för att ladda.
Har inte ni ett litet missförstånd mellan er?

All tid räknades in i tävlingen men om man av säkerhetsskäl behövde ta paus, så fick man räkna av den tiden, så länge man inte laddade samtidigt.

I övrigt kan man vila, fika, äta, gå på toa, ligga... vad man vill medan bilen laddar. Eller på bekostnad av sämre tävlingstid. Segelflygaren hade ju tex kunnat tvätta bilen efter halva resan för att minska luftmotstånd tex och ändå haft bästa tiden...
Jag kan säga så här: Jag hade inte velat ta färre pauser på resan än vad jag gjorde. Dessutom tror jag att det hade varit mindre säkert. Därför är det bra om bilen tvingar en att stanna. Det kan lätt bli "bara några mil till" annars. Iallafall för mig.
Håller helt och fullt med. Man pressar sig gärna till det yttersta och kör gärna på så länge alla i bilen är lugna, trots att man själv skulle behöva en paus.

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 02 aug 2021 19:43
av micke_r
Såg precis Björn Nylands 1000 km test av Ioniq 5. Galet vad den bilen laddar snabbt, och högt upp i procenten. Nästa år vill vi se en sån, en Audi Q4 kanske med uppgraderad laddhastighet, Mustang och Kia EV6 i laddbattle på ionity! Och givetvis några Model Y som rullar vid sidan av på superchargers, plus någon plaid. Det är så många bilar som inte ens lanserats än... Det har bara börjat...

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 02 aug 2021 19:48
av Lophornis
micke_r skrev:
Såg precis Björn Nylands 1000 km test av Ioniq 5. Galet vad den bilen laddar snabbt, och högt upp i procenten. Nästa år vill vi se en sån, en Audi Q4 kanske med uppgraderad laddhastighet, Mustang och Kia EV6 i laddbattle på ionity! Och givetvis några Model Y som rullar vid sidan av på superchargers, plus någon plaid. Bild Det är så många bilar som inte ens lanserats än... Det har bara börjat...
Hoppas även Tesla har öppnat sitt nätverk till icke Tesla. Då kommer tronen tas över av ioniq 5 eller Kia ev6.

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 02 aug 2021 19:52
av LarsA
Lophornis skrev:
micke_r skrev:
Såg precis Björn Nylands 1000 km test av Ioniq 5. Galet vad den bilen laddar snabbt, och högt upp i procenten. Nästa år vill vi se en sån, en Audi Q4 kanske med uppgraderad laddhastighet, Mustang och Kia EV6 i laddbattle på ionity! Och givetvis några Model Y som rullar vid sidan av på superchargers, plus någon plaid. Bild Det är så många bilar som inte ens lanserats än... Det har bara börjat...
Hoppas även Tesla har öppnat sitt nätverk till icke Tesla. Då kommer tronen tas över av ioniq 5 eller Kia ev6.
Tyvärr deras förbrukning är för hög jämfört med tesla model 3.

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 02 aug 2021 21:03
av Eldsig
LarsA skrev:
Lophornis skrev:
micke_r skrev:
Såg precis Björn Nylands 1000 km test av Ioniq 5. Galet vad den bilen laddar snabbt, och högt upp i procenten. Nästa år vill vi se en sån, en Audi Q4 kanske med uppgraderad laddhastighet, Mustang och Kia EV6 i laddbattle på ionity! Och givetvis några Model Y som rullar vid sidan av på superchargers, plus någon plaid. Bild Det är så många bilar som inte ens lanserats än... Det har bara börjat...
Hoppas även Tesla har öppnat sitt nätverk till icke Tesla. Då kommer tronen tas över av ioniq 5 eller Kia ev6.
Tyvärr deras förbrukning är för hög jämfört med tesla model 3.
Ja, M3 är verkligen gjord för detta. Visst har den andra brister, men vill man vinna den här typen av race blir det svårt för andra. Den har tillräckligt snabb laddhastighet, bra laddnätverk, stort batteri(med dagens mått mätt) och låg förbrukning. Och det är ju få som kör vilse i dagens läge...

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 02 aug 2021 21:28
av Zalman3
Segelflygarn låg väl på ca 10 till 20 minuters laddtid.

1. Ystad-Haparanda
Segelflygaren (Tesla Model 3 LR): 18:52

2. Haparanda-Ystad
Segelflygaren (Tesla Model 3 LR): 18:55

Det skiljde bara 3 minuter mellan resorna.
Vilket indikerar en väldigt förutsägbar resa.
Som är enkel att utföra.

För icke Teslor fick exempelvis en i Örnsköldsvik först åka till McDonalds och fick inte igång laddningen.
Sen till Audi, fick heller inte igång laddning.
Sist blev det OKQ8 50kW som fungerade.
Sånt tar tid och är frustrerande.

Laddnätverket måste både byggas ut, och Plug & Charge införas.
Dessutom fick man vilseledande uppgifter från appar och sajter.
Att laddare var driftsatta, vilket inte stämde.
Och att vissa laddare var ur funktion, fast de fungerade.
Dessutom var det helt fel adress på vissa laddare.

Och på sajten kan det stå att en laddare har 180kW CCS.
Men i verkligheten fick man ca 60kW eftersom det skulle delas på 2 stolpar, vilseledande.

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 02 aug 2021 22:25
av iAkita
Eldsig skrev:
LarsA skrev:
Lophornis skrev:
micke_r skrev:
Såg precis Björn Nylands 1000 km test av Ioniq 5. Galet vad den bilen laddar snabbt, och högt upp i procenten. Nästa år vill vi se en sån, en Audi Q4 kanske med uppgraderad laddhastighet, Mustang och Kia EV6 i laddbattle på ionity! Och givetvis några Model Y som rullar vid sidan av på superchargers, plus någon plaid. Bild Det är så många bilar som inte ens lanserats än... Det har bara börjat...
Hoppas även Tesla har öppnat sitt nätverk till icke Tesla. Då kommer tronen tas över av ioniq 5 eller Kia ev6.
Tyvärr deras förbrukning är för hög jämfört med tesla model 3.
Ja, M3 är verkligen gjord för detta. Visst har den andra brister, men vill man vinna den här typen av race blir det svårt för andra. Den har tillräckligt snabb laddhastighet, bra laddnätverk, stort batteri(med dagens mått mätt) och låg förbrukning. Och det är ju få som kör vilse i dagens läge...
Jag håller med om att det blir svårt för en crossover/SUV att vinna. En sedan eller coupe kommer alltid gå snålare. Men man ska aldrig säga aldrig. Min ID4 drog "bara" 20-25% mer än vinnande Model 3, trots att jag kör på 21-tums fälgar. Har Ionic 5 eller Kia EV6 liknande förbrukning som ID4 och 25% snabbare laddning än Model 3 skulle det bli tight. Iallafall i teorin. I verkligheten fick vi som inte körde Tesla ladda där det fanns lediga laddare för stunden, och norr om Sundsvall finns det inga laddare som kan ge Ionic 5/EV6 full effekt. Så Model 3 hade spöat även dem rejält om de varit med på den här resan.

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 02 aug 2021 23:33
av Hmpftfhdns
Eldsig skrev:
Och det är ju få som kör vilse i dagens läge...
Bara Joel i början av racet när han litade för mycket på ABRP :oops: ;)

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 02 aug 2021 23:50
av joel80
Hmpftfhdns skrev:
Eldsig skrev:
Och det är ju få som kör vilse i dagens läge...
Bara Joel i början av racet när han litade för mycket på ABRP :oops: ;)
BildBildBild

Kanske inte riktig vilse... men en liten onödig skogstur blev det.

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 03 aug 2021 01:27
av martinot
iAkita skrev:
Eldsig skrev:
Ja, M3 är verkligen gjord för detta. Visst har den andra brister, men vill man vinna den här typen av race blir det svårt för andra. Den har tillräckligt snabb laddhastighet, bra laddnätverk, stort batteri(med dagens mått mätt) och låg förbrukning. Och det är ju få som kör vilse i dagens läge...
Jag håller med om att det blir svårt för en crossover/SUV att vinna. En sedan eller coupe kommer alltid gå snålare. Men man ska aldrig säga aldrig. Min ID4 drog "bara" 20-25% mer än vinnande Model 3, trots att jag kör på 21-tums fälgar. Har Ionic 5 eller Kia EV6 liknande förbrukning som ID4 och 25% snabbare laddning än Model 3 skulle det bli tight. Iallafall i teorin. I verkligheten fick vi som inte körde Tesla ladda där det fanns lediga laddare för stunden, och norr om Sundsvall finns det inga laddare som kan ge Ionic 5/EV6 full effekt. Så Model 3 hade spöat även dem rejält om de varit med på den här resan.
Tror EV6 kan ge flera Teslor en riktigt bra match. Hoppas en sådan kan ställa upp nästa år (blir mer spännande race då)!

Sedan tycker jag att 25% högre konsumtion är rätt mycket! Får jag fråga varför du valde så stora fälgar som 21"?

Tycker själv att 18" är perfekt. Bra energieffektivitet och god komfort/väghållning.

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 03 aug 2021 09:40
av Segelflygaren
Eldsig skrev:
LarsA skrev:
Lophornis skrev:
micke_r skrev:
Såg precis Björn Nylands 1000 km test av Ioniq 5. Galet vad den bilen laddar snabbt, och högt upp i procenten. Nästa år vill vi se en sån, en Audi Q4 kanske med uppgraderad laddhastighet, Mustang och Kia EV6 i laddbattle på ionity! Och givetvis några Model Y som rullar vid sidan av på superchargers, plus någon plaid. Bild Det är så många bilar som inte ens lanserats än... Det har bara börjat...
Hoppas även Tesla har öppnat sitt nätverk till icke Tesla. Då kommer tronen tas över av ioniq 5 eller Kia ev6.
Tyvärr deras förbrukning är för hög jämfört med tesla model 3.
Ja, M3 är verkligen gjord för detta. Visst har den andra brister, men vill man vinna den här typen av race blir det svårt för andra. Den har tillräckligt snabb laddhastighet, bra laddnätverk, stort batteri(med dagens mått mätt) och låg förbrukning. Och det är ju få som kör vilse i dagens läge...
Vad tror ni om nya S LR, som inte kommit än? Det som begränsar trean idag, är definitivt att laddhastigheten går ner snabbare än många konkurrenter i takt med att batteriet fylls. En annan begränsning är att Tesla inte håller vad dom lovar gällande laddhastighet på många laddstationer. Är det någon som har koll på nya S laddkurva på V3 laddare? Om laddningen på en sådan håller 250 kW upp till 50% laddnivå, så är den en solklar vinnare!