Sida 16 av 44

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 23 okt 2015 16:46
av r82
Pontus skrev:
fnystrom skrev:
Provkörde en 70D i Göteborg idag och den hade autopiloten installerad och aktiverad. Det var kul att testa och lite läskigt att bilen styr själv. Att bilen själv byter fil när man blinkar var häftigt.
Det var flera uppmaningar från säljaren om att inte glömma döda vinkeln eller att inte släppa ratten innan jag fick testa den.
Då borde garanterat alla lagliga problem vara avslutade. Undrar vad det var och hur ett problem av laglig karaktär med myndigheter lyckades klaras av på 1 vecka, det luktar en hund begraven tycker jag,
Kan ju som tidigare nämnt vara exportstämpel som behövdes, inte varje individuellt land som måste godkänna.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 23 okt 2015 17:01
av fnystrom
Nemesis skrev:
fnystrom skrev:
Provkörde en 70D i Göteborg idag och den hade autopiloten installerad och aktiverad. Det var kul att testa och lite läskigt att bilen styr själv. Att bilen själv byter fil när man blinkar var häftigt.
Det var flera uppmaningar från säljaren om att inte glömma döda vinkeln eller att inte släppa ratten innan jag fick testa den.
Pics or it did not happen :)
Jag vet, hade fullt upp med Teslaupplevelsen™ och tänkte inte på att ta bilder. :-)

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 23 okt 2015 17:19
av Nemesis
fnystrom skrev:
Nemesis skrev:
fnystrom skrev:
Provkörde en 70D i Göteborg idag och den hade autopiloten installerad och aktiverad. Det var kul att testa och lite läskigt att bilen styr själv. Att bilen själv byter fil när man blinkar var häftigt.
Det var flera uppmaningar från säljaren om att inte glömma döda vinkeln eller att inte släppa ratten innan jag fick testa den.
Pics or it did not happen :)
Jag vet, hade fullt upp med Teslaupplevelsen[TRADE MARK SIGN] och tänkte inte på att ta bilder. :-)
Fullt förståeligt :) Men inte helt ok ;)

Sent from my LG-D855 using Tapatalk

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 23 okt 2015 18:17
av LarsL
Pontus skrev:
fnystrom skrev:
Provkörde en 70D i Göteborg idag och den hade autopiloten installerad och aktiverad. Det var kul att testa och lite läskigt att bilen styr själv. Att bilen själv byter fil när man blinkar var häftigt.
Det var flera uppmaningar från säljaren om att inte glömma döda vinkeln eller att inte släppa ratten innan jag fick testa den.
Då borde garanterat alla lagliga problem vara avslutade. Undrar vad det var och hur ett problem av laglig karaktär med myndigheter lyckades klaras av på 1 vecka, det luktar en hund begraven tycker jag,
Med stor säkerhet exporttillstånd från USA, bara det som kan lösas på en vecka. Det ligger ju också helt utanför Teslas kontroll så inget de kan lastas för.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 23 okt 2015 18:53
av Herr X
LarsL skrev:
Med stor säkerhet exporttillstånd från USA, bara det som kan lösas på en vecka. Det ligger ju också helt utanför Teslas kontroll så inget de kan lastas för.
Läste en norsk artikel tidigare idag där de hade snokat reda på anledningen till fördröjningen, och enligt artikeln är det EU som krånglar. Någon EU-organisation (oklart vilken) kräver att autopiloten inte ska fungera alls utan händerna på ratten.
Hittar inte tillbaka till artikeln nu igen :(

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 23 okt 2015 19:15
av TiborBlomhall
Och varför skulle det ha hindrat utrullningen i Norge och Asien?

Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 23 okt 2015 19:16
av Herr X
EU-regler om krav på händerna på ratten stoppar autopiloten enligt denna artikel: http://m.nettavisen.no/nyheter/utenriks ... 50034.html

Från artikeln (översatt av mig):
EU kräver nämligen att det är chauffören som har kontroll över bilen, och därmed är bilarna utrustade med sensorer i ratten för att se till att du faktiskt har minst ett finger på ratten.
...
Tidigare i år samtalade vi med en av cheferna för utveckling av Connected Drive hos BMW. Hon var tydlig med att det var EU-regler - inte tekniken - som krävde att du var tvungen att ha handen på ratten.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 23 okt 2015 19:20
av Martinen
Herr X skrev:
EU-regler om krav på händerna på ratten stoppar autopiloten enligt denna artikel: http://m.nettavisen.no/nyheter/utenriks ... 50034.html

Från artikeln (översatt av mig):
EU kräver nämligen att det är chauffören som har kontroll över bilen, och därmed är bilarna utrustade med sensorer i ratten för att se till att du faktiskt har minst ett finger på ratten.
...
Tidigare i år samtalade vi ned en av cheferna för utveckling av Connected Drive hos BMW. Hon var tydlig med att det var EU-regler - inte tekniken - som krävde att du var tvungen att ha handen på ratten.
Har inte Tesla haft ett år på sig att komma på detta?

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 23 okt 2015 19:21
av Herr X
TiborBlomhall skrev:
Och varför skulle det ha hindrat utrullningen i Norge och Asien?
Norge är med i EES (Europeiska ekonomiska samarbetsområdet), vilket innebär att de i praktiken följer allt som EU gör. EES-länderna har ett eget råd där de själva kan bestämma vilka EU-regler de vill implementera, men så här långt har de valt att implementera allt. Faktum är att Norge är bland Europas bästa länder på att implementera EU-regler - läste vid något tillfälle att Norge är snabbare på att implementera EU-lagar än de flesta medlemsländerna.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 23 okt 2015 19:33
av Telsa
Men autopiloten kopplar ju ur om man börjar svänga själv. Ska man peta med ett finger på ratten då? En autopilot som kräver att man styr själv?

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 23 okt 2015 19:37
av Martinen
Telsa skrev:
Men autopiloten kopplar ju ur om man börjar svänga själv. Ska man peta med ett finger på ratten då? En autopilot som kräver att man styr själv?
Blir ungefär som en sån självgående gräsklippare som man får putta runt själv.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 23 okt 2015 19:41
av LarsL
Men jag har ju inte händerna på ratten hela tiden när jag kör nu... :roll:

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 23 okt 2015 19:42
av TiborBlomhall
Åter igen: varför skulle en EU-regel stoppa leveranser till Asien?

Enda vettiga anledningen till att mjukvaran inte fick skeppas till nåt land utanför Amerika* måste ju vara exportbestämmelser.

*: enda landet utanför USA som fick mjukvaran var Kanada.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 23 okt 2015 19:43
av Martinen
LarsL skrev:
Men jag har ju inte händerna på ratten hela tiden när jag kör nu... :roll:
Inte jag heller.
Brukar styra med benet. Men man är ju beredd att ingripa.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 23 okt 2015 19:46
av Martinen
TiborBlomhall skrev:
Åter igen: varför skulle en EU-regel stoppa leveranser till Asien?

Enda vettiga anledningen till att mjukvaran inte fick skeppas till nåt land utanför Amerika* måste ju vara exportbestämmelser.

*: enda landet utanför USA som fick mjukvaran var Kanada.
Men för amerikanare så är nog Asien och Europa nästan samma sak.
Amerikanare känner till 3 länder. USA, Canada, och resten.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 23 okt 2015 19:47
av Herr X
TiborBlomhall skrev:
Åter igen: varför skulle en EU-regel stoppa leveranser till Asien?

Enda vettiga anledningen till att mjukvaran inte fick skeppas till nåt land utanför Amerika* måste ju vara exportbestämmelser.

*: enda landet utanför USA som fick mjukvaran var Kanada.
Om det var exportbestämmelser så skulle ju inte Kanada fått den heller?
Är det helt otänkbart att det finns liknande, eller andra frågetecken i Asien?

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 23 okt 2015 19:51
av Telsa
Händerna inte på ratten och titta på vägen - full kontroll.
Händerna på ratten och sova - ingen kontroll.
Händerna på ratten och stupfull - ingen kontroll.
Händerna på ratten och byta låt - ingen kontroll.
Händerna på ratten och leta efter bebisens napp - ingen kontroll.
Ledamot med alldeles för mycket makt i nån värdelös EU-arbetsgrupp - ingen koll.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 23 okt 2015 19:54
av Lessmog
Herr X skrev:
TiborBlomhall skrev:
Åter igen: varför skulle en EU-regel stoppa leveranser till Asien?

Enda vettiga anledningen till att mjukvaran inte fick skeppas till nåt land utanför Amerika* måste ju vara exportbestämmelser.

*: enda landet utanför USA som fick mjukvaran var Kanada.
Om det var exportbestämmelser så skulle ju inte Kanada fått den heller?
Är det helt otänkbart att det finns liknande, eller andra frågetecken i Asien?
Det finns något som heter NAFTA, ett frihandelsområde ungefär som EFTA en gång i tiden, där USA, Mexico och Kanada är med. Kanske gör det att handeln verkligen är lite mer fri där än utanför, ur exportörens synvinkel?

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 23 okt 2015 19:55
av Martinen
Jag skulle vilja köra en simulator där man ska göra olika saker när man kör. då och då uppkommer trafikfaror, så mäter dom reaktionstid.
Ibland är man ju lite distraherad när man kört länge, ser skulle vara kul att veta hur snabbt man verkligen reagerar.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 23 okt 2015 19:57
av LarsL
Herr X skrev:
TiborBlomhall skrev:
Åter igen: varför skulle en EU-regel stoppa leveranser till Asien?

Enda vettiga anledningen till att mjukvaran inte fick skeppas till nåt land utanför Amerika* måste ju vara exportbestämmelser.

*: enda landet utanför USA som fick mjukvaran var Kanada.
Om det var exportbestämmelser så skulle ju inte Kanada fått den heller?
Är det helt otänkbart att det finns liknande, eller andra frågetecken i Asien?
Har inte Kanada och USA ett frihandelsavtal, ungefär som Norge och Sverige

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 23 okt 2015 19:59
av Martinen
LarsL skrev:
Har inte Kanada och USA ett frihandelsavtal, ungefär som Norge och Sverige
Det är ändå omständligt att skicka grejer till Norge tycker så.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 23 okt 2015 20:05
av LarsL
Säg så här då... De kanske får exportera mjukvara till Kanada som de inte får exportera till andra länder. Kanada är ett land och USA litar förmodligen hyggligt mycket på dem. EU och Asien är många länder och några av dem kanske inte är helt pålitlig enligt USA.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 23 okt 2015 20:10
av Herr X
Martinen skrev:
Det är ändå omständligt att skicka grejer till Norge tycker så.
Vad skickar du då? Prover på olika resistenta bakterier?

Jag har norskt AS men handlar i stort sett bara med svenska AB. Fungerar helt smärtfritt. Att skicka grejer fram och tillbaka är också en barnlek.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 23 okt 2015 20:12
av dstr
Nu är det inte många timmar kvar på fredagen... Bättre lycka en fredag ett annat år?

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 23 okt 2015 20:13
av pegs
Ingen som fått en programuppdatering ännu?