Sida 16 av 35

Re: BMW i4

Postat: 30 mar 2022 22:11
av HelectriC
anna__ skrev:
HelectriC skrev:
Hittade denna inställning, riktigt schysst att man har valet.
Hur funkar appen för BMW? Går de starta värme etc
Jajjemän, den har ganska många funktioner faktiskt.

Re: BMW i4

Postat: 30 mar 2022 22:12
av anna__
HelectriC skrev:
anna__ skrev:
HelectriC skrev:
Hittade denna inställning, riktigt schysst att man har valet.
Hur funkar appen för BMW? Går de starta värme etc
Jajjemän, den har ganska många funktioner faktiskt.
Fasen vad gott! ;)

Re: BMW i4

Postat: 31 mar 2022 11:43
av Mr_Ewing
Det är lite kul att läsa andras omdömen om i4:n - bra som dåliga.
Hur som helst gjorde den väldigt gott intryck på mig så det blev en beställning av en m40 M-sport med lite lull-lull.
Nu är det bara att vänta, men jag räknar inte med att få den innan 2023.
Kul att Helectric fått leverans så man får vara lite avis :)
Nu får jag lov att hålla lite koll på denna tråd framöver.

Re: BMW i4

Postat: 31 mar 2022 11:54
av anna__
Mr_Ewing skrev:
Det är lite kul att läsa andras omdömen om i4:n - bra som dåliga.
Hur som helst gjorde den väldigt gott intryck på mig så det blev en beställning av en m40 M-sport med lite lull-lull.
Nu är det bara att vänta, men jag räknar inte med att få den innan 2023.
Kul att Helectric fått leverans så man får vara lite avis :)
Nu får jag lov att hålla lite koll på denna tråd framöver.

När beställde du?:)

Re: BMW i4

Postat: 31 mar 2022 12:42
av Mr_Ewing
anna__ skrev:
Mr_Ewing skrev:
Det är lite kul att läsa andras omdömen om i4:n - bra som dåliga.
Hur som helst gjorde den väldigt gott intryck på mig så det blev en beställning av en m40 M-sport med lite lull-lull.
Nu är det bara att vänta, men jag räknar inte med att få den innan 2023.
Kul att Helectric fått leverans så man får vara lite avis :)
Nu får jag lov att hålla lite koll på denna tråd framöver.

När beställde du?:)
Jag beställde i början på mars.

Re: BMW i4

Postat: 31 mar 2022 12:53
av anna__
Mr_Ewing skrev:
anna__ skrev:
Mr_Ewing skrev:
Det är lite kul att läsa andras omdömen om i4:n - bra som dåliga.
Hur som helst gjorde den väldigt gott intryck på mig så det blev en beställning av en m40 M-sport med lite lull-lull.
Nu är det bara att vänta, men jag räknar inte med att få den innan 2023.
Kul att Helectric fått leverans så man får vara lite avis :)
Nu får jag lov att hålla lite koll på denna tråd framöver.

När beställde du?:)
Jag beställde i början på mars.
Ungeför samma som mig då, det blir en lång väntan, min säljare sa igår 12-14 månader.
Galet

Re: BMW i4

Postat: 31 mar 2022 13:21
av HelectriC
Mr_Ewing skrev:
Det är lite kul att läsa andras omdömen om i4:n - bra som dåliga.
Hur som helst gjorde den väldigt gott intryck på mig så det blev en beställning av en m40 M-sport med lite lull-lull.
Nu är det bara att vänta, men jag räknar inte med att få den innan 2023.
Kul att Helectric fått leverans så man får vara lite avis :)
Nu får jag lov att hålla lite koll på denna tråd framöver.
Finns ingen M40, antingen M50 eller eDrive40.

Re: BMW i4

Postat: 31 mar 2022 13:23
av MWall
HelectriC skrev:
Mr_Ewing skrev:
Det är lite kul att läsa andras omdömen om i4:n - bra som dåliga.
Hur som helst gjorde den väldigt gott intryck på mig så det blev en beställning av en m40 M-sport med lite lull-lull.
Nu är det bara att vänta, men jag räknar inte med att få den innan 2023.
Kul att Helectric fått leverans så man får vara lite avis :)
Nu får jag lov att hålla lite koll på denna tråd framöver.
Finns ingen M40, antingen M50 eller eDrive40.

Det där är ju bara nomenklatur. M50 är i allt väsentligt en eDrive40 med M-paket och "chiptrim". Är ju ingen riktig M-bil.

Re: BMW i4

Postat: 31 mar 2022 17:36
av taliz
MWall skrev:
HelectriC skrev:
Mr_Ewing skrev:
Det är lite kul att läsa andras omdömen om i4:n - bra som dåliga.
Hur som helst gjorde den väldigt gott intryck på mig så det blev en beställning av en m40 M-sport med lite lull-lull.
Nu är det bara att vänta, men jag räknar inte med att få den innan 2023.
Kul att Helectric fått leverans så man får vara lite avis :)
Nu får jag lov att hålla lite koll på denna tråd framöver.
Finns ingen M40, antingen M50 eller eDrive40.

Det där är ju bara nomenklatur. M50 är i allt väsentligt en eDrive40 med M-paket och "chiptrim". Är ju ingen riktig M-bil.
Well, den har två motorer istället för en..

Provkörde en 40 idag med M-paket(eller vad det nu heter).
Trevlig bil, men med tanke på hur lite extra 50 kostar så är det ju svårt att inte välja den istället.

Re: BMW i4

Postat: 31 mar 2022 18:51
av MWall
taliz skrev:
MWall skrev:
HelectriC skrev:
Mr_Ewing skrev:
Det är lite kul att läsa andras omdömen om i4:n - bra som dåliga.
Hur som helst gjorde den väldigt gott intryck på mig så det blev en beställning av en m40 M-sport med lite lull-lull.
Nu är det bara att vänta, men jag räknar inte med att få den innan 2023.
Kul att Helectric fått leverans så man får vara lite avis :)
Nu får jag lov att hålla lite koll på denna tråd framöver.
Finns ingen M40, antingen M50 eller eDrive40.

Det där är ju bara nomenklatur. M50 är i allt väsentligt en eDrive40 med M-paket och "chiptrim". Är ju ingen riktig M-bil.
Well, den har två motorer istället för en..

Provkörde en 40 idag med M-paket(eller vad det nu heter).
Trevlig bil, men med tanke på hur lite extra 50 kostar så är det ju svårt att inte välja den istället.
Xdrive alltså. ;)

Re: BMW i4

Postat: 31 mar 2022 18:53
av anna__
MWall skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
HelectriC skrev:
Mr_Ewing skrev:
Det är lite kul att läsa andras omdömen om i4:n - bra som dåliga.
Hur som helst gjorde den väldigt gott intryck på mig så det blev en beställning av en m40 M-sport med lite lull-lull.
Nu är det bara att vänta, men jag räknar inte med att få den innan 2023.
Kul att Helectric fått leverans så man får vara lite avis :)
Nu får jag lov att hålla lite koll på denna tråd framöver.
Finns ingen M40, antingen M50 eller eDrive40.

Det där är ju bara nomenklatur. M50 är i allt väsentligt en eDrive40 med M-paket och "chiptrim". Är ju ingen riktig M-bil.
Well, den har två motorer istället för en..

Provkörde en 40 idag med M-paket(eller vad det nu heter).
Trevlig bil, men med tanke på hur lite extra 50 kostar så är det ju svårt att inte välja den istället.
Xdrive alltså. ;)
Blir inte så många som hinner få bonusen med M50 versionen i denna takt

Re: BMW i4

Postat: 31 mar 2022 20:20
av HelectriC
MWall skrev:
HelectriC skrev:
Mr_Ewing skrev:
Det är lite kul att läsa andras omdömen om i4:n - bra som dåliga.
Hur som helst gjorde den väldigt gott intryck på mig så det blev en beställning av en m40 M-sport med lite lull-lull.
Nu är det bara att vänta, men jag räknar inte med att få den innan 2023.
Kul att Helectric fått leverans så man får vara lite avis :)
Nu får jag lov att hålla lite koll på denna tråd framöver.
Finns ingen M40, antingen M50 eller eDrive40.

Det där är ju bara nomenklatur. M50 är i allt väsentligt en eDrive40 med M-paket och "chiptrim". Är ju ingen riktig M-bil.
Nej, det är fel. i4 M50 är en M performance, dvs motsvarigheten till Audis S-bilar. En riktig M är den inte, dvs Audis RS. Men en eDrive40 är däremot inte en M Performance. M50 har M chassi,M bromsar, en extra motor och naturligtvis betydligt mer effekt.

Re: BMW i4

Postat: 31 mar 2022 20:47
av dd88
Är väl M Sport, M Performance och M som är nivåerna idag där M Sport är kosmetika, M Performance tar steget längre där man utöver plast lånar lite från M-avdelningen sen det riktiga M där utvecklingen sker.

M50 är ju mellansteget, frågan är om vi ser en riktig ”i4M” denna generationen.

Re: BMW i4

Postat: 31 mar 2022 20:49
av MWall
HelectriC skrev:
MWall skrev:
HelectriC skrev:
Mr_Ewing skrev:
Det är lite kul att läsa andras omdömen om i4:n - bra som dåliga.
Hur som helst gjorde den väldigt gott intryck på mig så det blev en beställning av en m40 M-sport med lite lull-lull.
Nu är det bara att vänta, men jag räknar inte med att få den innan 2023.
Kul att Helectric fått leverans så man får vara lite avis :)
Nu får jag lov att hålla lite koll på denna tråd framöver.
Finns ingen M40, antingen M50 eller eDrive40.

Det där är ju bara nomenklatur. M50 är i allt väsentligt en eDrive40 med M-paket och "chiptrim". Är ju ingen riktig M-bil.
Nej, det är fel. i4 M50 är en M performance, dvs motsvarigheten till Audis S-bilar. En riktig M är den inte, dvs Audis RS. Men en eDrive40 är däremot inte en M Performance. M50 har M chassi,M bromsar, en extra motor och naturligtvis betydligt mer effekt.
Roligt att du använder Audis posör-bilar för att förklara. ;)

En "M-Performance" är egentligen bara dekaltrim. Allt det där, förutom den andra motorn, kan du få till 40:an också. Möjligen att de skruvar lite extrq på det men i princip är det så.

Re: BMW i4

Postat: 31 mar 2022 20:52
av MWall
dd88 skrev:
Är väl M Sport, M Performance och M som är nivåerna idag där M Sport är kosmetika, M Performance tar steget längre där man utöver plast lånar lite från M-avdelningen sen det riktiga M där utvecklingen sker.

M50 är ju mellansteget, frågan är om vi ser en riktig ”i4M” denna generationen.
M-Sport är inte bara kosmetika. Chassit är lite sänkt och lite hårdare. Sen kan man köpa till M-bromsar också. Jag tänker att en "M-Performance" är en toppmodell där den tagit alla M-tillbehör och lagt på som ett paket. Till fossilbilarna brukar det ju finnas avgassystem, fabrikstrim och lite annan kosmetika också. Diffusor, vinge...

Re: BMW i4

Postat: 31 mar 2022 20:59
av dd88
MWall skrev:
dd88 skrev:
Är väl M Sport, M Performance och M som är nivåerna idag där M Sport är kosmetika, M Performance tar steget längre där man utöver plast lånar lite från M-avdelningen sen det riktiga M där utvecklingen sker.

M50 är ju mellansteget, frågan är om vi ser en riktig ”i4M” denna generationen.
M-Sport är inte bara kosmetika. Chassit är lite sänkt och lite hårdare. Sen kan man köpa till M-bromsar också. Jag tänker att en "M-Performance" är en toppmodell där den tagit alla M-tillbehör och lagt på som ett paket. Till fossilbilarna brukar det ju finnas avgassystem, fabrikstrim och lite annan kosmetika också. Diffusor, vinge...
Ja jag hårdrog det lite, men från och med denna generationen så har BMW gjort om det lite:

https://www.bmwmarkham.com/2020/06/01/t ... rformance/

M Performance Parts finns att köpa till vanliga M Sport, M Performance och M.

Re: BMW i4

Postat: 31 mar 2022 21:06
av MWall
dd88 skrev:
MWall skrev:
dd88 skrev:
Är väl M Sport, M Performance och M som är nivåerna idag där M Sport är kosmetika, M Performance tar steget längre där man utöver plast lånar lite från M-avdelningen sen det riktiga M där utvecklingen sker.

M50 är ju mellansteget, frågan är om vi ser en riktig ”i4M” denna generationen.
M-Sport är inte bara kosmetika. Chassit är lite sänkt och lite hårdare. Sen kan man köpa till M-bromsar också. Jag tänker att en "M-Performance" är en toppmodell där den tagit alla M-tillbehör och lagt på som ett paket. Till fossilbilarna brukar det ju finnas avgassystem, fabrikstrim och lite annan kosmetika också. Diffusor, vinge...
Ja jag hårdrog det lite, men från och med denna generationen så har BMW gjort om det lite:

https://www.bmwmarkham.com/2020/06/01/t ... rformance/

M Performance Parts finns att köpa till vanliga M Sport, M Performance och M.
Är väl som förut? Man tar starkaste motorn och säljer den med M-paket och lite andra M-attiraljer som standard.

Re: BMW i4

Postat: 31 mar 2022 22:31
av dd88
Nja, man ska ha tagit det steget längre. M Performance ska dras mer mot M än M Sport.

Vill minnas att det finns ett klipp på BMWs youtube-kanal där man förklarar mer.

Re: BMW i4

Postat: 01 apr 2022 00:16
av taliz
Min gamla M3P var roligare att svänga med hursomhelst.
Dock kändes ju BMWn mer solid. Inte provat refresh M3P.
Körde upp 30% batteri på 4 mil btw. :lol:

Re: BMW i4

Postat: 01 apr 2022 08:26
av bjornnilsson
taliz skrev:
Körde upp 30% batteri på 4 mil btw. :lol:
Förr i tiden så var det bara att parkera och försöka se normal ut men lukten avslöjade ändå vad man hade gjort.. en hårdkörd bensinbil luktar verkligen skit.
Numera är det istället batteriåtgången som visar om man haft extra skoj.. :D

Re: BMW i4

Postat: 01 apr 2022 09:03
av taliz
bjornnilsson skrev:
taliz skrev:
Körde upp 30% batteri på 4 mil btw. :lol:
Förr i tiden så var det bara att parkera och försöka se normal ut men lukten avslöjade ändå vad man hade gjort.. en hårdkörd bensinbil luktar verkligen skit.
Numera är det istället batteriåtgången som visar om man haft extra skoj.. :D
Hehe gjorde samma med PS2, dom bara skrattade när de hörde fläktarna gå för högtryck och jag sa ”fått bort rosten på skivorna åt er”.

Re: BMW i4

Postat: 01 apr 2022 09:45
av HelectriC
Körde igår för första gången upp på fjället med i4an. Vinterhjul på (19" conti viking7 dubbfria), takbox och full bil, 0-10 minus. Från ca 0 möh och över Hemsedalsfjället. Snittade ca 20 i genomsnitt. Totalt ca 300km. Det är lägre än motsvarande med PS2, men självklart högre än ioniq5. Allt beror på hur man är som förare och jag ka enbart jämföra med mig själv eftersom jag kör samma sträcka ganska ofta.
Matrixljuset jobbar riktigt bra, känns aningen mindre stressigt än pixel his PS2, där det är rena discot med alla olika ljussektioner som går av och på. Laserljuset ger en härlig extra ljusboost när det är helt mörkt. Upptäckte 3 hjortar i vägkanten innan det var för sent.
Chassit jobbar riktigt fint och följsamt. Däcken hörde jag inte alls, bilen är extremt tyst med de däcken.

Bild från innan avfärd

Re: BMW i4

Postat: 01 apr 2022 10:45
av expat
Fan, du har ju boxen felvänd :D

Re: BMW i4

Postat: 01 apr 2022 12:48
av HelectriC
expat skrev:
Fan, du har ju boxen felvänd :D
Det är ju trots allt 1:a april :D

Re: BMW i4

Postat: 01 apr 2022 16:36
av dd88
Är väl inte alla tillverkare som rekommenderar en "felvänd" takbox då den inte är byggd för att klara den belastningen vid krock?