Sida 16 av 37

Re: Model S/X part 2

Postat: 27 jan 2021 22:38
av Legato
Ventilerade säten är tillbaka. Trevligt!

Re: Model S/X part 2

Postat: 27 jan 2021 22:38
av fth
Väldigt liten ökning av räckvidd för LR både för S och X, undrar vilka batterier det är? Jag gissar 2170, hade dom lyckats byta till 4680 så hade väl räckvidden ökat mer?

Monopost ser ut att ha gått i graven även för sexsitsig X också, iaf ser det ut så på bilderna.

Kul med uppdatering, men jag är nog faktiskt lite besviken, jag hade hoppas på iaf 10-15% bättre räckvidd. Jag hoppas laddeffekten iaf har förbättrats rejält, och ”riktig” CCS-kontakt måste det väl ändå vara nu?

/fth

Re: Model S/X part 2

Postat: 27 jan 2021 22:40
av Delta
Slut med 21" och 22" fälgar till S respektive X

Re: Model S/X part 2

Postat: 27 jan 2021 22:41
av Legato
Märkligt...

Plaid X vs LR X:

USA 33%
SWE 16%

Re: Model S/X part 2

Postat: 27 jan 2021 22:42
av Hertsh
Fantastisk uppdatering tycker jag. Visst är det monopost?

Bild
Bild
Bild

Re: Model S/X part 2

Postat: 27 jan 2021 22:42
av frippan
fth skrev:
Väldigt liten ökning av räckvidd för LR både för S och X, undrar vilka batterier det är? Jag gissar 2170, hade dom lyckats byta till 4680 så hade väl räckvidden ökat mer?

Monopost ser ut att ha gått i graven även för sexsitsig X också, iaf ser det ut så på bilderna.

Kul med uppdatering, men jag är nog faktiskt lite besviken, jag hade hoppas på iaf 10-15% bättre räckvidd. Jag hoppas laddeffekten iaf har förbättrats rejält, och ”riktig” CCS-kontakt måste det väl ändå vara nu?

/fth
Är 4680 enligt rapporten

Re: Model S/X part 2

Postat: 27 jan 2021 22:43
av fth
Delta skrev:
Slut med 21" och 22" fälgar till S respektive X
22” finns kvar i X-konfiguratorn iaf

/fth

Re: Model S/X part 2

Postat: 27 jan 2021 22:43
av OfarligTesla
fth skrev:
Väldigt liten ökning av räckvidd för LR både för S och X, undrar vilka batterier det är? Jag gissar 2170, hade dom lyckats byta till 4680 så hade väl räckvidden ökat mer?

Monopost ser ut att ha gått i graven även för sexsitsig X också, iaf ser det ut så på bilderna.

Kul med uppdatering, men jag är nog faktiskt lite besviken, jag hade hoppas på iaf 10-15% bättre räckvidd. Jag hoppas laddeffekten iaf har förbättrats rejält, och ”riktig” CCS-kontakt måste det väl ändå vara nu?

/fth
Plaid+ får ju 520 miles, gissar på att tillverkningen inte räcker så de slänger in mindre mängd 4680 celler i LR för att det ska räcka.

Re: Model S/X part 2

Postat: 27 jan 2021 22:43
av EnTraktor
Delta skrev:
Slut med 21" och 22" fälgar till S respektive X
Jag ser 21 och 22.

Re: Model S/X part 2

Postat: 27 jan 2021 22:43
av Hertsh
Delta skrev:
Slut med 21" och 22" fälgar till S respektive X
Nej. 22" för X finns på svenska hemsidan. 61k.

Re: Model S/X part 2

Postat: 27 jan 2021 22:44
av fth
frippan skrev:
fth skrev:
Väldigt liten ökning av räckvidd för LR både för S och X, undrar vilka batterier det är? Jag gissar 2170, hade dom lyckats byta till 4680 så hade väl räckvidden ökat mer?

Monopost ser ut att ha gått i graven även för sexsitsig X också, iaf ser det ut så på bilderna.

Kul med uppdatering, men jag är nog faktiskt lite besviken, jag hade hoppas på iaf 10-15% bättre räckvidd. Jag hoppas laddeffekten iaf har förbättrats rejält, och ”riktig” CCS-kontakt måste det väl ändå vara nu?

/fth
Är 4680 enligt rapporten
Var hittade du det? Det står inte uttryckligen vad jag kan se iaf.

/fth

Re: Model S/X part 2

Postat: 27 jan 2021 22:46
av Legato
Delta skrev:
Slut med 21" och 22" fälgar till S respektive X
Nej... Det finns, men annorlunda. Nya Arachnid resp Turbin.

Re: Model S/X part 2

Postat: 27 jan 2021 22:46
av fth
Hertsh skrev:
Fantastisk uppdatering tycker jag. Visst är det monopost?
Jag tycker det ser ut som ”foldable” på andra raden, men det är ju lite svårt att se på den lilla bilden.

/fth

Re: Model S/X part 2

Postat: 27 jan 2021 22:47
av Svenssons
dd88 skrev:
Den där ratten kommer inte komma i produktion, olaglig i EU och jag vill tro att dom är förbjudna i USA med.
I USA verkar Tesla köra på med den ratten i alla fall:

Yoke Steering
The ultimate focus on driving: no stalks, no shifting. With a stalkless steering yoke, you can enjoy both the best SUV to drive, and the best SUV to be driven in.

https://www.tesla.com/modelx/design#overview

Re: Model S/X part 2

Postat: 27 jan 2021 22:50
av fth
OfarligTesla skrev:
Plaid+ får ju 520 miles, gissar på att tillverkningen inte räcker så de slänger in mindre mängd 4680 celler i LR för att det ska räcka.
Plaid + verkar inte komma för X dock, X Plaid har kortare räckvidd än LR.

Lite märkligt, det är ju X som mest behöver utökad räckvidd, jag tror en "LR+" med 70+ mil i räckvidd vore "sweet spot" för den här bilen.

/fth

Re: Model S/X part 2

Postat: 27 jan 2021 22:50
av MWall
SR-71-BlackBird skrev:
Hemsidan är uppdaterad, Plaid i december, Plaid+ i slutet på året.
December är väl slutet på året? :?

Re: Model S/X part 2

Postat: 27 jan 2021 22:51
av dd88
Svenssons skrev:
dd88 skrev:
Den där ratten kommer inte komma i produktion, olaglig i EU och jag vill tro att dom är förbjudna i USA med.
I USA verkar Tesla köra på med den ratten i alla fall:

Yoke Steering
The ultimate focus on driving: no stalks, no shifting. With a stalkless steering yoke, you can enjoy both the best SUV to drive, and the best SUV to be driven in.

https://www.tesla.com/modelx/design#overview
Vem vet, dom har kanske lyckats få ett typgodkännande i EU. Hade varit lite kul, den typen av ratt har suttit i konceptbilar sen 80-talet, så tiden är kanske inne.

Re: Model S/X part 2

Postat: 27 jan 2021 22:52
av current
Från klarhet till klarhet, nu blir verkligen S en premiumbil igen. Rattvärme, dubbla mediaskärmar, uppvärmda torkarblad, ventilerade säten med mera. Blir väldigt tydligt den är mer påkostad än Model 3.

Re: Model S/X part 2

Postat: 27 jan 2021 22:52
av OfarligTesla
fth skrev:
Plaid + verkar inte komma för X dock, X Plaid har kortare räckvidd än LR.

Lite märkligt, det är ju X som mest behöver utökad räckvidd, jag tror en "LR+" med 70+ mil i räckvidd vore "sweet spot" för den här bilen.

/fth
Mm, men om Plaid+ har 4680 celler gissar jag på att alla har det. De vill ju dra nytta av skalbarheten. Nu är stora frågan om CCS kommer med och ifall min tidiga order kan ge leverans i q2...

Re: Model S/X part 2

Postat: 27 jan 2021 22:53
av SR-71-BlackBird
MWall skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Hemsidan är uppdaterad, Plaid i december, Plaid+ i slutet på året.
December är väl slutet på året? :?
Stämmer, fel, skulle stå september. :)

Re: Model S/X part 2

Postat: 27 jan 2021 22:54
av HelectriC
current skrev:
Från klarhet till klarhet, nu blir verkligen S en premiumbil igen. Rattvärme, dubbla mediaskärmar, uppvärmda torkarblad, ventilerade säten med mera. Blir väldigt tydligt den är mer påkostad än Model 3.
Det är väl klart att den är mer påkostad än Model 3. Model 3 har ju alltid varit uttalad budgetbil och Model S/X är Teslas premiumprodukter.

Re: Model S/X part 2

Postat: 27 jan 2021 22:55
av vigge50
current skrev:
Från klarhet till klarhet, nu blir verkligen S en premiumbil igen. Rattvärme, dubbla mediaskärmar, uppvärmda torkarblad, ventilerade säten med mera. Blir väldigt tydligt den är mer påkostad än Model 3.
Rattvärme har funnits på Model S i flera år och verkar nu också komma på Model 3, förstår inte riktigt hur den kommer in här. Men ja, annars så känns det som att Model S och Model X definitivt tog ett steg eller ett par när det kommer till premium funktioner.

Re: Model S/X part 2

Postat: 27 jan 2021 22:56
av MWall
SR-71-BlackBird skrev:
MWall skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Hemsidan är uppdaterad, Plaid i december, Plaid+ i slutet på året.
December är väl slutet på året? :?
Stämmer, fel, skulle stå september. :)
Känns som Plaid "bara" är en Performance med en tredje motor. Plaid+ är ju dräparen. 20+ mil i extra räckvidd osv.

Re: Model S/X part 2

Postat: 27 jan 2021 22:56
av helix
Wow! Det här blev riktigt bra!

Har en beställning på en Model S Performance så det ska bli spännande att se hur Tesla hanterar det här eftersom Performance inte längre finns :D

Re: Model S/X part 2

Postat: 27 jan 2021 22:56
av Legato
Mycket kul och känns väldigt prisvärt med Plaid-versionerna i Sverige.

Men väldigt besviken att det knappt hände något exteriört. Framförallt trodde jag de skulle ta tag i att differentiera Plaids utseende. Båda är alldeles för tama imo.