Re: Model S/X part 2
Postat: 27 jan 2021 22:38
Ventilerade säten är tillbaka. Trevligt!
Är 4680 enligt rapportenfth skrev:Väldigt liten ökning av räckvidd för LR både för S och X, undrar vilka batterier det är? Jag gissar 2170, hade dom lyckats byta till 4680 så hade väl räckvidden ökat mer?
Monopost ser ut att ha gått i graven även för sexsitsig X också, iaf ser det ut så på bilderna.
Kul med uppdatering, men jag är nog faktiskt lite besviken, jag hade hoppas på iaf 10-15% bättre räckvidd. Jag hoppas laddeffekten iaf har förbättrats rejält, och ”riktig” CCS-kontakt måste det väl ändå vara nu?
/fth
22” finns kvar i X-konfiguratorn iafDelta skrev:Slut med 21" och 22" fälgar till S respektive X
Plaid+ får ju 520 miles, gissar på att tillverkningen inte räcker så de slänger in mindre mängd 4680 celler i LR för att det ska räcka.fth skrev:Väldigt liten ökning av räckvidd för LR både för S och X, undrar vilka batterier det är? Jag gissar 2170, hade dom lyckats byta till 4680 så hade väl räckvidden ökat mer?
Monopost ser ut att ha gått i graven även för sexsitsig X också, iaf ser det ut så på bilderna.
Kul med uppdatering, men jag är nog faktiskt lite besviken, jag hade hoppas på iaf 10-15% bättre räckvidd. Jag hoppas laddeffekten iaf har förbättrats rejält, och ”riktig” CCS-kontakt måste det väl ändå vara nu?
/fth
Jag ser 21 och 22.Delta skrev:Slut med 21" och 22" fälgar till S respektive X
Nej. 22" för X finns på svenska hemsidan. 61k.Delta skrev:Slut med 21" och 22" fälgar till S respektive X
Var hittade du det? Det står inte uttryckligen vad jag kan se iaf.frippan skrev:Är 4680 enligt rapportenfth skrev:Väldigt liten ökning av räckvidd för LR både för S och X, undrar vilka batterier det är? Jag gissar 2170, hade dom lyckats byta till 4680 så hade väl räckvidden ökat mer?
Monopost ser ut att ha gått i graven även för sexsitsig X också, iaf ser det ut så på bilderna.
Kul med uppdatering, men jag är nog faktiskt lite besviken, jag hade hoppas på iaf 10-15% bättre räckvidd. Jag hoppas laddeffekten iaf har förbättrats rejält, och ”riktig” CCS-kontakt måste det väl ändå vara nu?
/fth
Nej... Det finns, men annorlunda. Nya Arachnid resp Turbin.Delta skrev:Slut med 21" och 22" fälgar till S respektive X
Jag tycker det ser ut som ”foldable” på andra raden, men det är ju lite svårt att se på den lilla bilden.Hertsh skrev:Fantastisk uppdatering tycker jag. Visst är det monopost?
I USA verkar Tesla köra på med den ratten i alla fall:dd88 skrev:Den där ratten kommer inte komma i produktion, olaglig i EU och jag vill tro att dom är förbjudna i USA med.
Plaid + verkar inte komma för X dock, X Plaid har kortare räckvidd än LR.OfarligTesla skrev:Plaid+ får ju 520 miles, gissar på att tillverkningen inte räcker så de slänger in mindre mängd 4680 celler i LR för att det ska räcka.
December är väl slutet på året?SR-71-BlackBird skrev:Hemsidan är uppdaterad, Plaid i december, Plaid+ i slutet på året.
Vem vet, dom har kanske lyckats få ett typgodkännande i EU. Hade varit lite kul, den typen av ratt har suttit i konceptbilar sen 80-talet, så tiden är kanske inne.Svenssons skrev:I USA verkar Tesla köra på med den ratten i alla fall:dd88 skrev:Den där ratten kommer inte komma i produktion, olaglig i EU och jag vill tro att dom är förbjudna i USA med.
Yoke Steering
The ultimate focus on driving: no stalks, no shifting. With a stalkless steering yoke, you can enjoy both the best SUV to drive, and the best SUV to be driven in.
https://www.tesla.com/modelx/design#overview
Mm, men om Plaid+ har 4680 celler gissar jag på att alla har det. De vill ju dra nytta av skalbarheten. Nu är stora frågan om CCS kommer med och ifall min tidiga order kan ge leverans i q2...fth skrev:Plaid + verkar inte komma för X dock, X Plaid har kortare räckvidd än LR.
Lite märkligt, det är ju X som mest behöver utökad räckvidd, jag tror en "LR+" med 70+ mil i räckvidd vore "sweet spot" för den här bilen.
/fth
Stämmer, fel, skulle stå september.MWall skrev:December är väl slutet på året?SR-71-BlackBird skrev:Hemsidan är uppdaterad, Plaid i december, Plaid+ i slutet på året.
Det är väl klart att den är mer påkostad än Model 3. Model 3 har ju alltid varit uttalad budgetbil och Model S/X är Teslas premiumprodukter.current skrev:Från klarhet till klarhet, nu blir verkligen S en premiumbil igen. Rattvärme, dubbla mediaskärmar, uppvärmda torkarblad, ventilerade säten med mera. Blir väldigt tydligt den är mer påkostad än Model 3.
Rattvärme har funnits på Model S i flera år och verkar nu också komma på Model 3, förstår inte riktigt hur den kommer in här. Men ja, annars så känns det som att Model S och Model X definitivt tog ett steg eller ett par när det kommer till premium funktioner.current skrev:Från klarhet till klarhet, nu blir verkligen S en premiumbil igen. Rattvärme, dubbla mediaskärmar, uppvärmda torkarblad, ventilerade säten med mera. Blir väldigt tydligt den är mer påkostad än Model 3.
Känns som Plaid "bara" är en Performance med en tredje motor. Plaid+ är ju dräparen. 20+ mil i extra räckvidd osv.SR-71-BlackBird skrev:Stämmer, fel, skulle stå september.MWall skrev:December är väl slutet på året?SR-71-BlackBird skrev:Hemsidan är uppdaterad, Plaid i december, Plaid+ i slutet på året.