Model S/X part 2
Moderator: Redaktion
Re: Model S/X part 2
Ventilerade säten är tillbaka. Trevligt!
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Väldigt liten ökning av räckvidd för LR både för S och X, undrar vilka batterier det är? Jag gissar 2170, hade dom lyckats byta till 4680 så hade väl räckvidden ökat mer?
Monopost ser ut att ha gått i graven även för sexsitsig X också, iaf ser det ut så på bilderna.
Kul med uppdatering, men jag är nog faktiskt lite besviken, jag hade hoppas på iaf 10-15% bättre räckvidd. Jag hoppas laddeffekten iaf har förbättrats rejält, och ”riktig” CCS-kontakt måste det väl ändå vara nu?
/fth
Monopost ser ut att ha gått i graven även för sexsitsig X också, iaf ser det ut så på bilderna.
Kul med uppdatering, men jag är nog faktiskt lite besviken, jag hade hoppas på iaf 10-15% bättre räckvidd. Jag hoppas laddeffekten iaf har förbättrats rejält, och ”riktig” CCS-kontakt måste det väl ändå vara nu?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Märkligt...
Plaid X vs LR X:
USA 33%
SWE 16%
Plaid X vs LR X:
USA 33%
SWE 16%
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Fantastisk uppdatering tycker jag. Visst är det monopost?

Glad för att jag sålt min Tesla
Är 4680 enligt rapportenfth skrev:Väldigt liten ökning av räckvidd för LR både för S och X, undrar vilka batterier det är? Jag gissar 2170, hade dom lyckats byta till 4680 så hade väl räckvidden ökat mer?
/fth
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
- fth
- Teslaägare
22” finns kvar i X-konfiguratorn iafDelta skrev:Slut med 21" och 22" fälgar till S respektive X
/fth
- OfarligTesla
- Teslaägare
Plaid+ får ju 520 miles, gissar på att tillverkningen inte räcker så de slänger in mindre mängd 4680 celler i LR för att det ska räcka.fth skrev:Väldigt liten ökning av räckvidd för LR både för S och X, undrar vilka batterier det är? Jag gissar 2170, hade dom lyckats byta till 4680 så hade väl räckvidden ökat mer?
/fth
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Jag ser 21 och 22.Delta skrev:Slut med 21" och 22" fälgar till S respektive X
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Nej. 22" för X finns på svenska hemsidan. 61k.Delta skrev:Slut med 21" och 22" fälgar till S respektive X
Glad för att jag sålt min Tesla
- fth
- Teslaägare
Var hittade du det? Det står inte uttryckligen vad jag kan se iaf.frippan skrev:Är 4680 enligt rapportenfth skrev:Väldigt liten ökning av räckvidd för LR både för S och X, undrar vilka batterier det är? Jag gissar 2170, hade dom lyckats byta till 4680 så hade väl räckvidden ökat mer?
/fth
/fth
Nej... Det finns, men annorlunda. Nya Arachnid resp Turbin.Delta skrev:Slut med 21" och 22" fälgar till S respektive X
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- fth
- Teslaägare
Jag tycker det ser ut som ”foldable” på andra raden, men det är ju lite svårt att se på den lilla bilden.Hertsh skrev:Fantastisk uppdatering tycker jag. Visst är det monopost?
/fth
I USA verkar Tesla köra på med den ratten i alla fall:dd88 skrev:Den där ratten kommer inte komma i produktion, olaglig i EU och jag vill tro att dom är förbjudna i USA med.
Yoke Steering
The ultimate focus on driving: no stalks, no shifting. With a stalkless steering yoke, you can enjoy both the best SUV to drive, and the best SUV to be driven in.
https://www.tesla.com/modelx/design#overview
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
Plaid + verkar inte komma för X dock, X Plaid har kortare räckvidd än LR.OfarligTesla skrev:Plaid+ får ju 520 miles, gissar på att tillverkningen inte räcker så de slänger in mindre mängd 4680 celler i LR för att det ska räcka.
Lite märkligt, det är ju X som mest behöver utökad räckvidd, jag tror en "LR+" med 70+ mil i räckvidd vore "sweet spot" för den här bilen.
/fth
December är väl slutet på året?SR-71-BlackBird skrev:Hemsidan är uppdaterad, Plaid i december, Plaid+ i slutet på året.

Vem vet, dom har kanske lyckats få ett typgodkännande i EU. Hade varit lite kul, den typen av ratt har suttit i konceptbilar sen 80-talet, så tiden är kanske inne.Svenssons skrev:I USA verkar Tesla köra på med den ratten i alla fall:dd88 skrev:Den där ratten kommer inte komma i produktion, olaglig i EU och jag vill tro att dom är förbjudna i USA med.
Yoke Steering
The ultimate focus on driving: no stalks, no shifting. With a stalkless steering yoke, you can enjoy both the best SUV to drive, and the best SUV to be driven in.
https://www.tesla.com/modelx/design#overview
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Från klarhet till klarhet, nu blir verkligen S en premiumbil igen. Rattvärme, dubbla mediaskärmar, uppvärmda torkarblad, ventilerade säten med mera. Blir väldigt tydligt den är mer påkostad än Model 3.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
- OfarligTesla
- Teslaägare
Mm, men om Plaid+ har 4680 celler gissar jag på att alla har det. De vill ju dra nytta av skalbarheten. Nu är stora frågan om CCS kommer med och ifall min tidiga order kan ge leverans i q2...fth skrev:Plaid + verkar inte komma för X dock, X Plaid har kortare räckvidd än LR.
Lite märkligt, det är ju X som mest behöver utökad räckvidd, jag tror en "LR+" med 70+ mil i räckvidd vore "sweet spot" för den här bilen.
/fth
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Stämmer, fel, skulle stå september.MWall skrev:December är väl slutet på året?SR-71-BlackBird skrev:Hemsidan är uppdaterad, Plaid i december, Plaid+ i slutet på året.

Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Det är väl klart att den är mer påkostad än Model 3. Model 3 har ju alltid varit uttalad budgetbil och Model S/X är Teslas premiumprodukter.current skrev:Från klarhet till klarhet, nu blir verkligen S en premiumbil igen. Rattvärme, dubbla mediaskärmar, uppvärmda torkarblad, ventilerade säten med mera. Blir väldigt tydligt den är mer påkostad än Model 3.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Rattvärme har funnits på Model S i flera år och verkar nu också komma på Model 3, förstår inte riktigt hur den kommer in här. Men ja, annars så känns det som att Model S och Model X definitivt tog ett steg eller ett par när det kommer till premium funktioner.current skrev:Från klarhet till klarhet, nu blir verkligen S en premiumbil igen. Rattvärme, dubbla mediaskärmar, uppvärmda torkarblad, ventilerade säten med mera. Blir väldigt tydligt den är mer påkostad än Model 3.
Känns som Plaid "bara" är en Performance med en tredje motor. Plaid+ är ju dräparen. 20+ mil i extra räckvidd osv.SR-71-BlackBird skrev:Stämmer, fel, skulle stå september.MWall skrev:December är väl slutet på året?SR-71-BlackBird skrev:Hemsidan är uppdaterad, Plaid i december, Plaid+ i slutet på året.
Wow! Det här blev riktigt bra!
Har en beställning på en Model S Performance så det ska bli spännande att se hur Tesla hanterar det här eftersom Performance inte längre finns
Har en beställning på en Model S Performance så det ska bli spännande att se hur Tesla hanterar det här eftersom Performance inte längre finns

Mycket kul och känns väldigt prisvärt med Plaid-versionerna i Sverige.
Men väldigt besviken att det knappt hände något exteriört. Framförallt trodde jag de skulle ta tag i att differentiera Plaids utseende. Båda är alldeles för tama imo.
Men väldigt besviken att det knappt hände något exteriört. Framförallt trodde jag de skulle ta tag i att differentiera Plaids utseende. Båda är alldeles för tama imo.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021