Sida 16 av 18
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Postat: 11 jan 2021 21:35
av Fluffy
... och om du väntar till våren kommer ryktena om de nya coola sakerna som kommer i höst om du bara väntar lite till
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Postat: 11 jan 2021 22:40
av Arn
Surt bara om man skulle missa rattvärmen med någon månad. Tesla har lite oflexibla leveransdatum då leverans nästan alltid blir i slutet el mitten av ett kvartal. Tar man inte en bil i feb-mars som tillverkas med dagens teknik och hårdvara kan man få vänta till juni. Vore bra om man kunde erbjuda april och maj också
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Postat: 11 jan 2021 22:45
av NEO
Min LR uthämtad 29/12 tillverkad 18/11 enl. COC har de nya lyktorna fram som P.
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Postat: 11 jan 2021 23:20
av Alfred
NEO skrev:Min LR uthämtad 29/12 tillverkad 18/11 enl. COC har de nya lyktorna fram som P.
Kul. Min LR som är hämtad 28/12 har de gamla. :/
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Postat: 12 jan 2021 08:39
av LeffeP
NEO skrev:Min LR uthämtad 29/12 tillverkad 18/11 enl. COC har de nya lyktorna fram som P.
Min LR uthämtad 23:e och tillverkad 2020-11-14 har de gamla. Känns som ett lotteri vad man får, beror på vad dom råkar ha på hyllan vid tillverkning. Eller så gick skiftet precis mellan den 14:e och 18:e, haha..
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Postat: 12 jan 2021 08:51
av LeffeP
Arn skrev:Enl säljaren är det bättre batteri på dagens bilar än de tidigare. Ca 81kwh jfm 78 i 2020 års. Stämmer detta? Säljaren uppger batteriet i de nya är Panasonic
Ang rattvärme skulle möjlighen hårdvaran finnas så man kan köpa till mjukvaran i senare men han visste inte riktigt. Just nu ska rattvärme inte finnas
Så vad tycker ni? Är det rätt läge köpa eller ska man vänta på något nytt/ bättre?
Finns ju dom som trott att rattvärme ska finnas förberett för vissa anser ratten nu lite tjockare. Men, vissa har också tagit isär hela ratten och inte hittat nåt som tyder på att den skulle ha värmeslingor....
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Postat: 12 jan 2021 21:17
av Arn
Ni som beställt 2021 års modell, har ni noterat några förbättringar av bilen utöver dem som gäller hårdvaran, t.ex fönster och dörrhandtag som inte fryser fast, mer gummilister vid dörrarna etc?
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Postat: 14 jan 2021 10:09
av lukasf
Jag noterade att min ett år gamla trea har olika tjocklek på fönstrena på framdörrarna jämfört med bakdörrarna.
Då undrar jag om någon med en 2021:a som har dubbelglas fram noterat någon skillnad på bakdörrarnas fönster? Är de tjockare än på en utan dubbelglas fram?
Kan mäta tjockleken på min om någon undrar.
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Postat: 21 jan 2021 18:32
av Lophornis
När tror ni att man behöver lägga beställningen på en LR för att få de nya strålkastarna?
För det är väl sagt att de nya lampor kommer även på LR?
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Postat: 21 jan 2021 21:00
av AAKEE
Arn skrev:Enl säljaren är det bättre batteri på dagens bilar än de tidigare. Ca 81kwh jfm 78 i 2020 års. Stämmer detta? Säljaren uppger batteriet i de nya är Panasonic
Ang rattvärme skulle möjlighen hårdvaran finnas så man kan köpa till mjukvaran i senare men han visste inte riktigt. Just nu ska rattvärme inte finnas
För M3 Performance är det definitivt nytt batteri, 2170L-cellen vilket ger 82.1 kwh märkt storlek på batteriet medan jämfört med det gamla Panasonicbatteriet på 77.8kwh.
M3 Long Range har antingen ett Panasonicbatteri på 77.8kwh(sannolikt det gamla, alternativt det nya 2170L som då är mjukvarulåst) alternativt ett nytt LG-batteri som är mindre än förut, 74.5kwh. Det finns inget sätt att ”beställa” panasonic eller LG utan det verkar vara slumpen som avgör.
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Postat: 21 jan 2021 21:12
av Arn
Synd ifall de låser det bästa batteriet med mjukvara
Blir räckvidden kortast om man får LG batteriet eller presterar den samma som gamla 77kw batteriet? Någon här skrev att den skulle ha bättre livslängd. Varför då?
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Postat: 21 jan 2021 22:05
av AAKEE
Arn skrev:Synd ifall de låser det bästa batteriet med mjukvara
Blir räckvidden kortast om man får LG batteriet eller presterar den samma som gamla 77kw batteriet? Någon här skrev att den skulle ha bättre livslängd. Varför då?
Det finns två olika LG-batterier. Det som sitter i LR är ett vanligt batteri, bedömt samma teknik som panasonicbatteriet(NCA). Det är ytterst oklart om det skulle skilja åt ena eller andra hållet när det gäller LG. Panasonic/Tesla är väl duktiga på batterier men jag gissar att man sett till att det är bra nog. Troligen ingen ko på isen.
Enda möjliga abret är väl storleken. Det är ca 4% mindre än det gamla panasonic.
LG-batteriet verkar laddat till fullt(4.2V/cell), så det ser inte ut att ha någon som helst mjukvarulåsning. Det finns lite indikationer på att
77.8kwh-panasonic i LR egentligen är större och mjukvaulåst. Möjligt att det faktiskt är samma batteri som i performance men låst till 77.8kwh. Det sägs ladda till 4.15V vilket tydser på ungefär 95% av smockfullt.
SR+, versionen som görs i kina har ett batteri av en annan typ, LFP. Det ska enligt uppgift inte degraderas att att alltid laddas till fullt. Detta är ju bra eftersom batteriet är mindre. Man kan ladda mer dagligen om man behöver utan att behöva oroa sig för batteriet.
Det verkar finnas en inkörningsperiod för Tesla med det batteriet där man antagligen for justera mjukvaran för batteriet så att det går ladda fullt. Inte så ovanligt att det bara tar laddning till 85% just nu ser det ut som. Och e laddar inte alls fort när det är kallt ute.
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Postat: 22 jan 2021 18:54
av Arn
Lite basic fråga men på vilket sätt hjälper värmepump räckvidden på vintern? Utöver effektivare kupevärme, vad mer effektiviseras? Drar kupevärmen väldigt mycket i sig?
- förvärmningen via app?
-Uppvärmning av kallt batteri?
Något mer värmepump är bra för?
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Postat: 22 jan 2021 18:59
av LeffeP
Arn skrev:Lite basic fråga men på vilket sätt hjälper värmepump räckvidden på vintern? Utöver effektivare kupevärme, vad mer effektiviseras? Drar kupevärmen väldigt mycket i sig?
- förvärmningen via app?
-Uppvärmning av kallt batteri?
Något mer värmepump är bra för?
Kort och gott mindre energiförbrukning för att hålla kupe och batteri i rätt temp. Rena el element drar sanslöst med ström...
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Postat: 22 jan 2021 19:01
av B99
Arn skrev:Lite basic fråga men på vilket sätt hjälper värmepump räckvidden på vintern? Utöver effektivare kupevärme, vad mer effektiviseras? Drar kupevärmen väldigt mycket i sig?
- förvärmningen via app?
-Uppvärmning av kallt batteri?
Något mer värmepump är bra för?
Efter at ha sett TB:s videos så kan man konstatera att kupevärmen drar 3,5-4kW utan och ca 1kW med värmepump. Sen är det ju särskilt gynnsamt efter snabbladdning då i princip all värme tas från batteriet via värmepumpen.
Att batteriet värms till 50-60 grader vid snabbladdningen syns ju inte på snittförbrukningen men borde ju räknas in i den totaöa energiåtgången.
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Postat: 22 jan 2021 21:16
av AAKEE
Arn skrev:Lite basic fråga men på vilket sätt hjälper värmepump räckvidden på vintern? Utöver effektivare kupevärme, vad mer effektiviseras? Drar kupevärmen väldigt mycket i sig?
- förvärmningen via app?
-Uppvärmning av kallt batteri?
Något mer värmepump är bra för?
En värmepump utvinner energi ur ett annat medium med en sån utväxling att man får 2-5ggr mer energi tillbaka än man sätter in.
Om det inte är för kallt ute, säg runt 0 till -10 grader så kanske Model 3 behöver 3kW för att hålla värmen i kupen. Den gamla versionen fungerade som en hårtork och drog dessa 3kw direkt från batteriet. Det innebär i runda slängar 1.5-2 mil range som istället används för att värma bilen.
Med värmepump, enligt B99 inlägg nedan kanske endast 1kw går åt för att värma kupen. Då sparar man 2kwh varje timme, dvs en mil range. Det är grunden för värmepumpesprincipen.
Dessutom kan model 3 och Y sinnrika system använda överbliven värme från batteripacket eller motorerna för att värma kupen. När det blir riktigt kallt är en luftvärmepump inte så effektiv men om man stöttar med lite överskottsvärme så kan man bibehehålla effektiviteten, i vart fall ett tag och då kostar uppvärmningen av kupen väldigt lite batteri/range. Om vi tänker oss betydligt kallare väder där hårtorkprincipen kostat 6kw så innebär det kanske 3mil i timmen i uppvärmningsförluster vilket kanske blir 30% om man snittar 100km/h. Det kostar såklart också 30% range.
Alla andra "seriösa" elbilstillverkare kör eller kommer att köra med värmepump. Gissningsvis är det bara teslas rejält tilltagna batterier som gjort att man inte kommit med det tidigare.
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Postat: 22 jan 2021 21:35
av BrooklynS
Men M3 har väl inte "hårtorksvärme"? Vad får ni det ifrån?
Behövs mer värme i systemet, tex för kupé eller batterier så kör den lite ström bakvägen (som jag förstått det) så att motorerna alstrar mer värme till kylsystemet (max ca 3,5 kW per motor). Denna värme används sedan för att värma batteri eller kupé. Det svaga pipande ljud man hör när batteriet värms vid förvärmning inför Supercharger härrör från detta.
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Postat: 22 jan 2021 21:48
av mastodontfilmsmats
BrooklynS skrev:Men M3 har väl inte "hårtorksvärme"? Vad får ni det ifrån?
Behövs mer värme i systemet, tex för kupé eller batterier så kör den lite ström bakvägen (som jag förstått det) så att motorerna alstrar mer värme till kylsystemet (max ca 3,5 kW per motor). Denna värme används sedan för att värma batteri eller kupé. Det svaga pipande ljud man hör när batteriet värms vid förvärmning inför Supercharger härrör från detta.
Ja, men även att generera värme på det sättet innebär en i bästa fall 1:1-effektivitet på tillförd energi till värmeskapandet; precis som en "hårtork" eller vanlig kupévärmare (PTC-element som luft blåser genom); medans en värmepump får ut kanske 3:1 på tillförd effekt (mostly pga magi

).
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Postat: 22 jan 2021 21:49
av BrooklynS
Absolut är värmepump effektivare när det gäller värmeeffekt, men jag tycker att det är fel att prata om "hårtork" när det är en helt annan lösning och betydligt smartare.
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Postat: 22 jan 2021 22:23
av AAKEE
BrooklynS skrev:Absolut är värmepump effektivare när det gäller värmeeffekt, men jag tycker att det är fel att prata om "hårtork" när det är en helt annan lösning och betydligt smartare.
När vi säger hårtork menar vi alltså den älde versionen(före refresh) som har ett värme-element som är eldrivet och mer eller mindre faktiskt fungerar exakt som en hårtork.
När vi snackar att använda motorerna för värme så tror jag att den tidigare versionen endast kunde värma batterierna med motorerna men det är fortfarande samma grundprincip som hårtorken: behöver man 1 kilowatttimme kostar det 1 kilowattimme el.
Värmepaket från M3 före refresh:
Edit:
Här är en bild på ett värmeelement till en hårtork. Fungerar exakt likadant:
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Postat: 22 jan 2021 22:50
av B99
Det blir lite intressant att se hur det fungerar på sommaren med +25, hårtork vs värmepump

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Postat: 22 jan 2021 23:21
av AAKEE
B99 skrev:Det blir lite intressant att se hur det fungerar på sommaren med +25, hårtork vs värmepump

Den oktovalven som sitter i M3 och Y har möjlighet att ta värme eller kyla i nästan alla sätt man kan komma på.
Tror jag läste att om batteriet ska värmas på sommaren kan systemet ta värme(energi) från kupen vilket gör att man slår tv¨å flugor på smällen när man kyler kupen samtidigt som man värmer batteriet. Detkostar mindre ström från batteriet där med.
Däremot har nog hårtorken ledigt frÅn Maj till Augusti för er i den södra delen av landet.
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Postat: 23 jan 2021 10:59
av MWall
Det här är spännande. När ingen Tesla hade värmepump var det onödigt att ha. Dyrt och komplicerat och liten påverkan på räckvidden. Nu däremot så kallas det gamla sättet att värma kupén lite föraktfullt för "hårtork".
Det svänger fort i hockey...

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Postat: 23 jan 2021 12:04
av pejvic
Jag har värmepump på min nya men ej min gamla. Hade gärna sluppit den då jag ej kör så mkt på vintern samt parkerar inomhus jämt. Den stönar och stånkar mest. Och så har de ju uppenbarligen haft barnsjukdomar. Som jag säkert ej kommer märka.
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Postat: 23 jan 2021 13:05
av taliz
MWall skrev:Det här är spännande. När ingen Tesla hade värmepump var det onödigt att ha. Dyrt och komplicerat och liten påverkan på räckvidden. Nu däremot så kallas det gamla sättet att värma kupén lite föraktfullt för "hårtork".
Det svänger fort i hockey...

Jag tyckte också det var onödigt först. Men nu är det ju tydligt att det inte är någon "vanlig" värmepump. Tesla har uppfunnit något betydligt bättre.
Att Model 3 kan få samma extremt låga förbrukning i svår vinter är helt otroligt. Finns ingen annan som kan matcha det.