Re: Väntrum Model Y
Postat: 19 jul 2021 17:47
Det som är nytt är att det kommer bilar från Kina.....TobbeTesla skrev:Fick detta mail igår, vad innebär det? Något nytt?
Det som är nytt är att det kommer bilar från Kina.....TobbeTesla skrev:Fick detta mail igår, vad innebär det? Något nytt?
Och att dragkroken blir tillgänglig soon - Elon time.mikebike skrev:Det som är nytt är att det kommer bilar från Kina.....TobbeTesla skrev:Fick detta mail igår, vad innebär det? Något nytt?
Samma här. Helst rattvärme också.jonasl skrev:Jag hade ett missat samtal från TM Sweden idag. Kommer avvakta, dels vill jag se hur bilarna som landar här verkar, gärna provköra. Sen vill jag vara säker på att jag får en bil med drag. Det spelar mindre roll om det är eftermonterat men jag vill se att det funkar som utlovat med eftermontering.
Tror det är riktigt många som väntar på hur det kommer bli med dragkroken.mikebike skrev:Samma här. Helst rattvärme också.jonasl skrev:Jag hade ett missat samtal från TM Sweden idag. Kommer avvakta, dels vill jag se hur bilarna som landar här verkar, gärna provköra. Sen vill jag vara säker på att jag får en bil med drag. Det spelar mindre roll om det är eftermonterat men jag vill se att det funkar som utlovat med eftermontering.
Någon på FB hävdade att WLTP för MY är preliminär eftersom den inte sålts här ännu och att räckvidden borde vara högre för MY eftersom skillnaden mellan MY och M3 är lägre i USA (EPA).Credde skrev:Tror det är riktigt många som väntar på hur det kommer bli med dragkroken.mikebike skrev:Samma här. Helst rattvärme också.jonasl skrev:Jag hade ett missat samtal från TM Sweden idag. Kommer avvakta, dels vill jag se hur bilarna som landar här verkar, gärna provköra. Sen vill jag vara säker på att jag får en bil med drag. Det spelar mindre roll om det är eftermonterat men jag vill se att det funkar som utlovat med eftermontering.
Räckvidden är jag inte hel förtjust i heller. Självklart är den mycket längre än på min P90D, men den är 109km lägre i Model Y LR (505 km) än på Model 3 LR (614 km) - det tycker jag är ett frågetecken. Hade det kanske varit 50 km skillnad hade jag inte riktigt funderat så mycket på grund av storleken. Har man andra batterier i eller till och med mindre?
WLTP för de kinabyggda Model Y är angett som 542 km (Teslas hemsida för Hong Kong) vilket stämmer bra mot kinabyggd Model 3 som är 580 km då det sannolikt är samma batteri.mikebike skrev:Någon på FB hävdade att WLTP för MY är preliminär eftersom den inte sålts här ännu och att räckvidden borde vara högre för MY eftersom skillnaden mellan MY och M3 är lägre i USA (EPA).Credde skrev:Tror det är riktigt många som väntar på hur det kommer bli med dragkroken.mikebike skrev:Samma här. Helst rattvärme också.jonasl skrev:Jag hade ett missat samtal från TM Sweden idag. Kommer avvakta, dels vill jag se hur bilarna som landar här verkar, gärna provköra. Sen vill jag vara säker på att jag får en bil med drag. Det spelar mindre roll om det är eftermonterat men jag vill se att det funkar som utlovat med eftermontering.
Räckvidden är jag inte hel förtjust i heller. Självklart är den mycket längre än på min P90D, men den är 109km lägre i Model Y LR (505 km) än på Model 3 LR (614 km) - det tycker jag är ett frågetecken. Hade det kanske varit 50 km skillnad hade jag inte riktigt funderat så mycket på grund av storleken. Har man andra batterier i eller till och med mindre?
Men det kan helt enkelt vara så WLTP ger ett sämre resultat för MY eftersom testmetoderna är olika.
Om man jämför svenska hemsidan för MY och M3 så står det (uppsk.) respektive (WLTP).ReNewAble skrev:WLTP för de kinabyggda Model Y är angett som 542 km (Teslas hemsida för Hong Kong) vilket stämmer bra mot kinabyggd Model 3 som är 580 km då det sannolikt är samma batteri.mikebike skrev:Någon på FB hävdade att WLTP för MY är preliminär eftersom den inte sålts här ännu och att räckvidden borde vara högre för MY eftersom skillnaden mellan MY och M3 är lägre i USA (EPA).Credde skrev:Tror det är riktigt många som väntar på hur det kommer bli med dragkroken.mikebike skrev:Samma här. Helst rattvärme också.jonasl skrev:Jag hade ett missat samtal från TM Sweden idag. Kommer avvakta, dels vill jag se hur bilarna som landar här verkar, gärna provköra. Sen vill jag vara säker på att jag får en bil med drag. Det spelar mindre roll om det är eftermonterat men jag vill se att det funkar som utlovat med eftermontering.
Räckvidden är jag inte hel förtjust i heller. Självklart är den mycket längre än på min P90D, men den är 109km lägre i Model Y LR (505 km) än på Model 3 LR (614 km) - det tycker jag är ett frågetecken. Hade det kanske varit 50 km skillnad hade jag inte riktigt funderat så mycket på grund av storleken. Har man andra batterier i eller till och med mindre?
Men det kan helt enkelt vara så WLTP ger ett sämre resultat för MY eftersom testmetoderna är olika.
Frågan är det ens är en kö?oxxax skrev:Jag beställde en MYP i juli 2020, men då jag inte orkar vänta till "början av 2022" vilket kan betyda vad som helst så ändrade jag beställningen till LR. Behåller man sin plats i kön beroende på när man ursprungligen beställde, eller ställer man sig sist i kön igen?
Jag ”beställde” för nästan exakt 2 år sedan, MYP, och har inte fått ”erbjudande” om MiC.mikebike skrev:Frågan är det ens är en kö?oxxax skrev:Jag beställde en MYP i juli 2020, men då jag inte orkar vänta till "början av 2022" vilket kan betyda vad som helst så ändrade jag beställningen till LR. Behåller man sin plats i kön beroende på när man ursprungligen beställde, eller ställer man sig sist i kön igen?
De som fått "erbjudande" om bil hittills verkar inte alla ha köat jättelänge, vissa har reserverat i år.
Ja, eftersom det inte kommer några P så är det förståeligt att du inte fått något erbjudande, men många som beställt LR har inte heller fått något erbjudande.heldiggrisen skrev:Jag ”beställde” för nästan exakt 2 år sedan, MYP, och har inte fått ”erbjudande” om MiC.mikebike skrev:Frågan är det ens är en kö?oxxax skrev:Jag beställde en MYP i juli 2020, men då jag inte orkar vänta till "början av 2022" vilket kan betyda vad som helst så ändrade jag beställningen till LR. Behåller man sin plats i kön beroende på när man ursprungligen beställde, eller ställer man sig sist i kön igen?
De som fått "erbjudande" om bil hittills verkar inte alla ha köat jättelänge, vissa har reserverat i år.
Tror kanske det beror på P vs LR, mer än hur länge man köat.
Så pass. Min säljare nämnde ingenting om nationalitet på bilarna, bara att det kommer leveranser i augusti/september.jonasl skrev:Nu fick jag även ett SMS för det frågade om jag ville ha kinabil eller vänta på tysk.
Intressant.jonasl skrev:Jag lade min beställning i Mars i år efter att ha hoppat av den Model 3 2021 som jag beställt. Med tanke på att det redan nu börjar dyka upp friskt med begagnade Model 3 var det nog klokt..
De senaste 2-3 Model 3-annonserna på Tesla köp & sälj på facebook har varit just "pga inköp av Model Y".Skabb1 skrev:Intressant.jonasl skrev:Jag lade min beställning i Mars i år efter att ha hoppat av den Model 3 2021 som jag beställt. Med tanke på att det redan nu börjar dyka upp friskt med begagnade Model 3 var det nog klokt..
Var har dessa dykt upp? Jag tycker det är färre än vanligt på Blocket nämligen.
Samma här, jag avvaktar nästa sändning och hoppas det är löst tills dess.themax skrev:Jag fick samtalet igår. Eftersom jag inte litar på Teslas kapacitet att skruva dit en dragkrok bad jag om att inte matchas till en bil nu i Q3. Om monteringen av krok kommer igång under Q4 så är jag redo att matchas.
Jag avvaktar att beställa med på grund av dragkroken. Hade även hoppas det hade blivit en lösning som i många andra bilar med automatisk utfällbar dragkrok och inte en budgetlösning.mikebike skrev:Samma här, jag avvaktar nästa sändning och hoppas det är löst tills dess.themax skrev:Jag fick samtalet igår. Eftersom jag inte litar på Teslas kapacitet att skruva dit en dragkrok bad jag om att inte matchas till en bil nu i Q3. Om monteringen av krok kommer igång under Q4 så är jag redo att matchas.
Jag har haft för många bilar med krånglande utfällbar dragkrok att jag kommer montera en fast krok om det finns när bilen rullar på svenska vägar. Salt och vinter är inte nådiga på sådana konstruktioner …Credde skrev:
Jag avvaktar att beställa med på grund av dragkroken. Hade även hoppas det hade blivit en lösning som i många andra bilar med automatisk utfällbar dragkrok och inte en budgetlösning.
Snarlik den hos M3, men mer lättanvänd som det verkar.themax skrev:Jag har haft för många bilar med krånglande utfällbar dragkrok att jag kommer montera en fast krok om det finns när bilen rullar på svenska vägar. Salt och vinter är inte nådiga på sådana konstruktioner …Credde skrev:
Jag avvaktar att beställa med på grund av dragkroken. Hade även hoppas det hade blivit en lösning som i många andra bilar med automatisk utfällbar dragkrok och inte en budgetlösning.
Om det inte går hoppas jag också på helautomatisk krok och inte det som Tesla erbjuder idag.