Model S på Nürburg ring

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av dstr »

dd88 skrev:
Även första varvet?

Tesla skriver själva "Model S Plaid sets an official full lap time of 7:35.579 at Nürburgring" i klippet ovan.

Visst borde man vänta på officiella besked innan man drar slutsatser, men all motstridig info som plockas upp bidrar helt klart till spekulationer.
Elons tweet med tidkortet är väl rätt officiell. Sen kanske regeln säger att dom måste backa upp sin tid, och då blev det bara 7.35? eller så hade dom bara film från 7.35-varvet? eller...?

På filmen är det tydligt att det är hela varvet.

MEN - det är då själva fan att Elon/Tesla jämt ska skarva med sanningen. Straight from the factory är den inte. Förarstolen är bytt, 6-punktsbälte och toppfartspärren är borttagen. 279km/h mätarfart...
toppfart.jpg
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

"Min fru förbjöd mig att beställa eftersom bilarna ser gamla ut"

Och jag har snart haft min S75D i 5 år.
För den är så snygg!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

HelectriC skrev:
tänk om Tesla hade fokuserat lika mycket på byggkvalitet, ny design på bilarna och serviceapparaten istället för enbart på fart. Då tror jag dom hade blivit enormt framgångsrika. Är det verkligen så viktigt för de flesta kunder att bilen är rekordsnabb på Nürburgring?
Nej det här är ju bara reklam. Som så mycket annat Tesla gör. Men visst är det kul ändå? Och lite roligt med vilket gravallvar vissa ser på de här tiderna. Som att det är det enda som betyder något.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

dstr skrev:
dd88 skrev:
Även första varvet?

Tesla skriver själva "Model S Plaid sets an official full lap time of 7:35.579 at Nürburgring" i klippet ovan.

Visst borde man vänta på officiella besked innan man drar slutsatser, men all motstridig info som plockas upp bidrar helt klart till spekulationer.
Elons tweet med tidkortet är väl rätt officiell. Sen kanske regeln säger att dom måste backa upp sin tid, och då blev det bara 7.35? eller så hade dom bara film från 7.35-varvet? eller...?

MEN - det är då själva fan att Elon/Tesla jämt ska skarva med sanningen. Straight from the factory är den inte. Förarstolen är bytt, 6-punktsbälte och toppfartspärren är borttagen. 279km/h mätarfart...
toppfart.jpg

Det är för farligt att inte byta stol. Egentligen är det väl för farligt att köra utan bur också?
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

jpetters skrev:
dd88 skrev:
Zalman3 skrev:
Plaid är tung. Med bättre däck går det få bättre tider.
Plaid ska väl ha dom bästa gatdäcken som finns att tillgå just nu?
Hur mycket påverkar däckbredden? Plaid har väl fortfarande smalare däck standard (nya 21") än vad bilarna ovan har?
Bredare däck betyder inte automatiskt bättre varvtider, så man får anta att varje tillverkare har optimerat efter eget behov.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

Säkert Yoke ratten som gjorde att tiden blev som den blev :mrgreen:
Skämt åsido. Jag är faktisk ganska besviken (eller realistisk hehe), sådan som Plaid har blivit hypet och så sätter den enbart en ok tid, visst 12 sekunder snabbare än Taycan, men många andra bilar kör ju ifrån den på Nürburg ring.

Måste vara en bet att en Corvette kör runt på 7:29:9!

Sätter väl lite det i perspektiv, att Plaid är supersnabb rakt fram, men egenskaperna på en bana är inte lika bra.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

HelectriC skrev:
tänk om Tesla hade fokuserat lika mycket på byggkvalitet, ny design på bilarna och serviceapparaten istället för enbart på fart. Då tror jag dom hade blivit enormt framgångsrika. Är det verkligen så viktigt för de flesta kunder att bilen är rekordsnabb på Nürburgring?
Det är det för mig - men jag identifierar mig med en minoritet av målgruppen, så du har helt klart en poäng.

Nu blev det "bara" 7.30. Det är en dealbreaker för mig. Jag kommer ha roligare i en M3P ombyggd till trackdaybil än i en vanlig Plaid.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

dstr skrev:
dd88 skrev:
Även första varvet?

toppfart.jpg
Behöver man ännu fler displayer än vad som finns från fabriken när man ska köra fort?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Zalman3 skrev:
Plaid är tung. Med bättre däck går det få bättre tider.

Ja, kollar man listan så kör nästan alla med Cup 2-däck eller motsvarande. Hade Plaid inte det så är det ett ganska stort handikapp.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_N ... _lap_times
Vilka däck har en Model S Plaid från fabrik?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Nä 7:30 är inget banbrytande. Hela plaid konceptet är ett tydligt exempel på Teslas brister i organisationen. Först plaid+ är överflödig till prishöjning på vanliga plaid. Vad kommer härnäst; 7:30 räcker gott och väl för 1.3mSEK :roll:
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

MWall skrev:
Det är för farligt att inte byta stol. Egentligen är det väl för farligt att köra utan bur också?
Visst är det så! Så varför säger dom inte det?!

En GT3 Clubsport direkt från fabriken har redan bur, stol och 6-punktsbälten.

Att köpa en Plaid och försöka köra 7.30 kommer inte gå, för du kommer flyga runt som en vante i stolen och inte orka ett halvt varv.
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Inlägg av Frippanecci »

Lite besviken faktiskt.. kanske ska avbeställa och ta en Panamera Turbo istället.

Inte för att jag kör på bana - men det är kul med vetskapen om att ha en snabb bil. 8-)
Porsche Panamera Turbo
Bmw i4 m50 LCI

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld

Beställd:
CyberTruck
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Credde skrev:
Säkert Yoke ratten som gjorde att tiden blev som den blev :mrgreen:
Skämt åsido. Jag är faktisk ganska besviken (eller realistisk hehe), sådan som Plaid har blivit hypet och så sätter den enbart en ok tid, visst 12 sekunder snabbare än Taycan, men många andra bilar kör ju ifrån den på Nürburg ring.

Måste vara en bet att en Corvette kör runt på 7:29:9!

Sätter väl lite det i perspektiv, att Plaid är supersnabb rakt fram, men egenskaperna på en bana är inte lika bra.
Amerikanska rekordet verkar vara 7:01.3 med Dodge Viper ACR (2017). :) Corvette har körts på 7:13.90.

Jag tycker tiden för Plaid är över förväntan. Med den vikten och den bristen på downforce så är det ju ett mirakel att den är så snabb som den ändå är. Kolla gärna på hur de snabbaste bilarna ser ut och vad de väger.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

MWall skrev:
HelectriC skrev:
Nej det här är ju bara reklam. Som så mycket annat Tesla gör. Men visst är det kul ändå? Och lite roligt med vilket gravallvar vissa ser på de här tiderna. Som att det är det enda som betyder något.
jo visst är det reklam, men funkar det på massorna? Bryr sig soccer moms i California eller hantverkaren i Berlin om bilen kör ringen på 7, 8 eller 9 minuter? I couldn't care less. Ska jag på ringen så blir det inte med en Model S, det är säkert.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
kallekula

Inlägg av kallekula »

HelectriC skrev:
jo visst är det reklam, men funkar det på massorna? Bryr sig soccer moms i California eller hantverkaren i Berlin om bilen kör ringen på 7, 8 eller 9 minuter? I couldn't care less. Ska jag på ringen så blir det inte med en Model S, det är säkert.
Det tror jag. Det ingår i det som kallas "premium" att en bil framstår som snabb, cool, häftig. Ja ni fattar. Det är den typen av grejer som gör att en BMW kostar mer än en Toyota. Man vill köpa en lifestyle för att använda ett häftigt ord till :)
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

E7EAAED3-F5CA-42E9-839C-0E5645D9ED73.jpeg
Hittade bilden på nätet i en diskussion om hur ”direkt från fabrik” den är. Någon som vågar spekulera?

Ett par saker har redan fångats upp i tråden.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

På filmen ser det ut, och framförallt låter, som att han kör på dubbfria vinterdäck. Understyrt och halt. Men det kanske är avsaknaden av motorljud som gör att däcktjutet framträder och ger det intrycket?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

kallekula skrev:
HelectriC skrev:
Det tror jag. Det ingår i det som kallas "premium" att en bil framstår som snabb, cool, häftig. Ja ni fattar. Det är den typen av grejer som gör att en BMW kostar mer än en Toyota. Man vill köpa en lifestyle för att använda ett häftigt ord till :)
Det är det verkligen inte.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Ni har väl inte missat Elons uppföljande tweet:
track.jpg
Det blir ju väldigt intressant att se vilken tid dom får med "no holds barred" :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

fth skrev:
track.jpg
Det blir ju väldigt intressant att se vilken tid dom får med "no holds barred" :D

/fth
Blir det en strikt banbil (vilket man kan tolka inlägget som) så blir det ju helt andra tider att jämföra med. Där tror jag att den får svårare att hävda sig.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

dd88 skrev:
Blir det en strikt banbil (vilket man kan tolka inlägget som) så blir det ju helt andra tider att jämföra med. Där tror jag att den får svårare att hävda sig.
Det beror förstås på vilka man vill jämföra sig med, andra elbilar bör den väl piska rejält, och andra stora sedan-modeller oavsett drivmedel ligger väl också rätt pyrt till?

/fth
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

fth skrev:
track.jpg

/fth
Klart intressant!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
backe

Inlägg av backe »

fth skrev:
dd88 skrev:
Det beror förstås på vilka man vill jämföra sig med, andra elbilar bör den väl piska rejält, och andra stora sedan-modeller oavsett drivmedel ligger väl också rätt pyrt till?

/fth

Slår dom en VW ID tror du?
Tänker att om man kör all in och bygger om allt så bör man väl tävla i någon form av öppen klass.
Med 680 hästkrafter till förfogande avverkade ID.R Nürburgring-Nordschleife i snitthastigheten 206,96 km/h. Därmed slog Volkswagen banrekordet för emissionsfria bilar med 40,564 sekunder.
https://www.nyteknik.se/fordon/volkswag ... ng-6961004
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

backe skrev:
Slår dom en VW ID tror du?
Nej, det kommer dom förstås aldrig göra, då skulle dom behöva kapa 1.5 minuter från "stock"-tiden :D

Vad jag kan hitta så är dock det den enda elbilen som faktiskt kört snabbare än Plaid, och på "street legal"-listan är ju Plaid redan först.

Med "elbilar" menade jag väl mer bilar som faktiskt går att köpa, och då är det väl inte många elbilar, befintliga eller kommande, som borde kunna konkurrera med en "no holds barred" Plaid? Det skulle väl vara Rimac Nevera då kanske, men den har väl inte bevisat något på bana ännu vad jag vet? Och Roadster förstås, vem vet, med SpaceX package kanske den kan börja närma sig ID.R? :D

/fth
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

På elbilsfronten så står den sig definitivt, tills Porsche bestämmer sig för att ta tillbaka tronen.

Mot modifierade fossilbilar så blir det tufft, då måste den under 7 minuter.
Skriv svar